Super Touren Wagen Cup H ris ff «ra z A.JU De echte toerwagens TREK SNEL EEN SPRINTJE VOOR DE IBIZA 1.4 SPRINT F* I Constante veranderingen bij Jaguar Voor Autoparc geen probleem. d Autoparc B.V. PINKSTERVOORDEEL Kia rijdt ’n klasse rijker. 500 »EN en I \en Seat Ibiza Sprint. Vanaf f 23.680,-. Automobielbedrijf Zuid-Oost B.V. Hoevenseweg 92D, Tilburg, 013-5321405 Km I bv bedrijf Tilburg r i I U\N VO(0QEL S 23.680, DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 30 mei 1996 pagina 9 96 pagina 8 013-4563956 013-5288201 073-6430310 JMW rde De Oostenrijkse oud-Formule I coureur Karl Wendlinger komt ditjaar voor Audi uit in de STW Cup >GL.. EEK 89 89/'9Q '93 V3/V4 blauw. popi heef .oktober 1993 BENZ 013/5321405 1 toe? .o. WA-extra sico bij voorr- van diverse NU E M:OI3-W»II r CONSUMENTENPRIJZEN INCLUSIEF BTW, EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE. WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. IMPORTEUR PON CAR B.V. LEUSDEN. TEL 033 4951550 Mercedes-Benz Met toerwagenspecialist Steve Soper heeft BMW een grote troef in handen. JO1.6O... l.ós i.2s/l?- volc-F gerec ..1996 ..1996 ..1996 .1996 Autoparc staat voor u klaar. Bel voor een afspraak en vraag naar de voordelige voorwaarden van de leaseprijs, telefoon 0416 361553. .4 CLX 27.500 km ring; r bij Quality p.o.a. p.o.a. 1988 1994 1993 1990 .1993 .1993 .1986 1988 .1987 .1986 1993 .1985 .1987 1995 1994 1993 1993 1993 1993 1992 1991 1991 1991 1991 1991 1990 1990 1988 1988 1987 1987 .2x1986 .1992 .1991 .1988 1989 .1994 i OPGELOST. De dag was al lang geweest vol vergaderingen en telefoonverkeer. Uiteindelijk was er veel opgelost, alleen zat de file richting huls daar niet bij. Dan kun je je gaan zitten verbijten. En tot voor kort zou de man daar in die Mercedes C 180 van Autoparc dat ook hebben gedaan. Maar toen reed hij nog geen Mercedes. Voor 't leasetarief van 1259,- zit hij nu te relaxed om zich te ergeren. Op de eerste stoel die hij nu eens naar zijn lange lijf kan zetten, in een luxueuze, stille ruimte, in een altijd lekkere temperatuur. Dus al zal hèt fileprobleem nooit verdwijnen, met de C-klasse van Autoparc is zijn fileprobleem opgelost. Tekst en foto's: Kees van der Velden p.o.a. p.o.a. p.o.a. p.o.a. 1995 1994 1994 1992 1986 1986 1989 1992 1995 L.M.J. DE KOSTER Algemeen directeur Autoparc Loon op Zand Op het circuit van Zolder kon Peugeot nog niet meekomen maar in Assen was Laurent Aiellot's 406 de maatstaf. voor gezien. De techniek in de klasse 1 rees de pan uit, de benodigde budgetten werden alsmaar groter en de toekomst was onzeker. In Engeland werd in die tijd al Igens de tweeliter formule reden in het British Touring In 1992 verdween Audi halverwege het seizoen uit de toenmalige DTM na een conflict over een niet- conforme krukas. Aan het einde van datzelfde jaar hield ook BMW de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft .'90 VI Toyota Starlet 1.3 3-drv cjroen metaal, 16.130 km Afgezien van het ITC waarin gereden wordt met pure racewagens die vermomd zi wordt de de top van de Europese 'deurklinkenracerij' gevormd door de supertoerwagens -ook wel aangeduid als klasse 2 of tweeliterserie - waarbij het laatste natuurlijk aan de maximaal toegestane inhoud van de motor refereert. In Europa kennen Engeland, Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België elk hun SEAT IBIZA 1.4 SPRINT: katalogusprijs 23.395,- GRATIS metallic lak metallic lak 795,- GRATIS lichtmetalen velgen Lm. velgen 1.500,- GRATIS 3 jaar garantie 25.680, ..v.a. 46.990,- Ford Fiesta 1 i va 22490- Seat Ibiza L Honda Civic 3D 1.5 demo Ford Orion 1.6CL... Ford Sierra 1 6 CL... Ford Escort 1 4 CL Ford Escort 1.6 ÖV Suzuki Swift 1 3 GL Mitsubishi Galant 1600 EL Honda Prelude 2.0 EX. .f6 Hyundai Pony 1.5 GL °9 Suzuki Atto automaat ’86 Toyota Corolfa 1 8d. 3-drs. ‘87/*89 Ford Fiesta 1 1 CL 88 Alfa 33 171 89 Mazda 121 Fiat Tempra 1.6 Toyota Corona 4 wd Wagon Chevrolet Caprice Classic Toyota Starlet 13 Hyundai Lantra 1.6GLS Automobielbedrijf SCHAPENDONK B.V. Molenstraat 60 - 013-5331206 - 5056 JD Berkel-Enschot voorwielaandrijving overschakelden, hadden nog veel technische problemen en van Peugeot als debutant werden natuurlijk nog geen topnoteringen verwacht. KIA nieuw uit voorraad leverbaar' ANDERE MERKEN Kia Pride v.a. 18.990.- Honda Prelude EX 84 KiaSephio v.a.25.990.- Ford Escort Laser 1 6d.85 J Kia Sportage .._v.a 46.990.- Ford Fiesta 11 86 •86 87 ’87 .87 .87 •87 88 88 .88 88 '89 89 •92 *93 •93 MICHBUN AUD4XM’ tUOOBl fiBDSRO Spek en bonen Twee weken na de openingsrace verhuisde het Super Touren Wagen Circus naar het circuit van Assen, dat sinds vorig jaar ook dp motorische sport op vier wielen in haar armen gesloten heeft. In Drenthe kreeg Audi met aanzienlijk meer tegenstand te maken. Laurent Aiello was tijdens de trainingen al bijzonder snel en bewees met een derde plaats in de sprint en een overwinning in de race dat Peugeot niet bepaald van plan is om tijdens het debuutjaar voor spek en bonen mee te doen. Ook BI kwam in Assen sterk voor dag. Veteraan Steve Soper won de sprint en eindigde in de race op een derde plaats, nèt voor teamgenoot Jörg Müller. Na de wedstrijden in België en Nederland staan er nog zeven races op de kalender en zoals het er nu voor staat zal Audi, ondanks de voorsprong van Pirro, waarschijnlijk nog hard moeten knokken om eindelijk de fel begeerde eerste STW titel in de wacht te slepen. De sterkste concurrentie komt daarbij van BMW en Peugeot. Honda is nog net niet op het niveau van de top-drie terwijl Nissan en Ford momenteel het spoor bijster lijken te zijn. volume van het merk flink toenemen. Dit jaar verwacht Jaguar zo'n 42.000 auto's te maken (XJ en XK8), terwijl dit aantal tegen het einde van de eeuw zal zijn toegenomen’tot 90.000 eenheden. De fabriek zal dan van een enkele naar een dubbele shift gaan. Of Jaguar na de komst van de X200 het programma nog verder naar beneden zal gaan uitbreiden, is nog niet ^f besloten. zal deX200zich in de markt moeten bewijzen. Car Championship, een sijn als toerwagens, immens populair k kampioenschap met een veelheid aan vertegenwoordigde merken. De tweeliter wagens staan, in vergelijking met de DTM klasse 1 bolides, aanzienlijk dichter bij de productiemodellen. De techniek is minder npliceerd en de en vermogens zijn begrensd. BMW stapte in 1993 in dat Britse kampioenschap en haalde met Joachim Winkelhock op slag de titel binnen. Men kreeg de smaak te pakken. Ook in Duitsland was de grote aantrekkingskracht en de uitstraling van het BTCC niet onopgemerkt gebleven. De ADAC wilde daarom bijzonder graag een soortgelijke serie in eigen land van de grond krijgen en besprekingen hierover leidden dan ook tot toezeggingen van BMW en in een later stadium Audi. De beide merken kregen gezelschap van Nissan en Ford en in 1994 beleefde de Deutscher Tourenwagen Cup zijn eerste seizoen, waarin overigens ook een race op Zandvoort afgewerkt werd. Oud-Formule 1 coureur en ex- wereldkampioen op de motorfiets Johnny Cecotto werd de eerste kampioen in zijn door Warthofer geprepareerde BMW 318i. Honda en Peugeot Om aan te sluiten bij de inmiddels internationaal in zwang geraakte term 'supertoerwagens' werd de naam van de Duitse serie aan het begin van het seizoen 1995 gewijzigd in Super Touren Wagen Cup en Honda gaf als vijfde fabrikant het kampioenschap meer gewicht. In het begin van dat tweede seizoen leek het erop dat Audi met Frank Biela, Hans-Joachim Stuck, Altfrid Heger en de Italiaanse Tamara Vidali het sterkst waren. Aan het eind was het echter wederom BMW, dat met Joachim Winkelhock en onze eigen Peter Kox aan het langste eind trok. Dit jaar zijn de Super Touren Wagens hun derde seizoen ingegaan en weer is er een merk bijgekomen. Peugeot, dat een sterke markt in Duitsland ziet, zet de nieuwe 406 in voor de Franse Supertourisme kampioen uit 1994, Laurent Aiello en de van Audi overgekomen Altfrid Heger. De Openingsrace op 5 mei werd verreden op het circuit van Zolder en in België rees het bange vermoeden dat Audi dit seizoen wel eens volkomen zou kunnen domineren. Temeer omdat BMW, de traditionele tegenstander van Ingolstadt in de STW Cup, zijn inzet aanzienlijk ingekrompen heeft. Audi kopman Emanuele Pirro won op Zolder immers zowel de sprint als de race vanaf pole-position en alle overige podiumplaatsen werden bezet door merkgenoten. Toerwagenspecialist Steve Soper, dit dit jaar bij BMW de rol van Winkelhock overgenomen heeft, kwam in de race slecht tot de vierde plaats, gevolgd door de Honda's van Klaus Niedzwiedz en Armin Hahne. Nissan en Ford, die beiden dit jaar definitief van vier- naar Op korte termijn worden er wijzigingen in het motoren programma doorge- voerd en zullen side bags worden gemon teerd. De Jaguar X200 zal voor het merk een nieuw marktsegment openen. De auto moet gaan concurreren met de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse. Dit wordt een luxueuze, maar tegelijk sportieve sedan die alle bekende - wordt alleen a Is sedan geleverd. Men denkt wel aan een diesel, maar van een supercharged variant is geen sprake. De X200 (projectnaam) zal in 1999 op de markt komen. In dat jaar zal ook het produktie- KtaSepNa Kio Sportage Kia Besto KIA SEPHIA Kia Sephla. 4-drs. 161 OPELCORSA Opel Corsa TR I 2S Opel Corso 3-drs. 1.2s OPEL KADETT Opel Kadett 3-drs 1,60 Opel Kadett Caravan I 3s Opel KdÓett Combo 1.6 et. Opel Kadett, 4-drs. 1.6e Opel Kadett,3-drs i.2s/1.3n.. Opel Kadett Caravan 1.3n Opel Kadert. 3-drs. 16outor Opel Kadett. 4-drs. 1 6i OPEL ASTRA Opel Astra Wagon 1.4i Opel Astra. 3-drs 1.41 OPELVECTRA Opel Vectra. 4-drs I 61 Opel Vectra. 4-drsI 61 CLASSIC CARS Citroen Traction Avant Sport RatXl/RCabrlo BMW 1502 Alfa Romeo Alfetta 2000 GTV eigen klasse 2 kampioenschap, terwijl er sinds 1993 gecomplir jaarlijks een wereldfinale verreden wordt. In toerentall Duitsland heet de serie Super Touren Wagen Cup I en vorig jaar kreeg deze STW Cup uiteraard de nodige aandacht van de vaderlandse media door i de deelname van Peter Kox. Later dit jaar zal Jaguar de nieuwe XK 8 als coupé en convertible in Europa introduceren. De auto heeft de bodemplaat van de XJS en deelt met zijn voorganger enkele ophangingsdelen, maar daar is het volledig mee gedaan. De rest is allemaal nieuw en het ontwik- kelingsteam heeft er hard aan gewerkt om de auto op alle gebieden de concur rentie te laten over treffen. De huidige XJ- reeks is bijzonder julair. In Europa sft de supercharged I het imago van het Britse merk enorm opgepoetst, terwijl de verlengde versie vooral in de Verenigde Staten goed verkoopt. iV/i* «I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27