Super Touren Wagen Cup H
ris
ff
«ra z A.JU
De echte toerwagens
TREK SNEL EEN SPRINTJE
VOOR DE IBIZA 1.4 SPRINT
F*
I
Constante veranderingen
bij Jaguar
Voor Autoparc geen probleem.
d
Autoparc B.V.
PINKSTERVOORDEEL
Kia rijdt ’n klasse rijker.
500
»EN
en
I
\en
Seat Ibiza Sprint. Vanaf f 23.680,-.
Automobielbedrijf Zuid-Oost B.V.
Hoevenseweg 92D, Tilburg, 013-5321405
Km
I
bv
bedrijf Tilburg
r i
I U\N VO(0QEL
S
23.680,
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 30 mei 1996 pagina 9
96 pagina 8
013-4563956
013-5288201
073-6430310
JMW
rde
De Oostenrijkse oud-Formule I coureur Karl Wendlinger komt
ditjaar voor Audi uit in de STW Cup
>GL..
EEK
89
89/'9Q
'93
V3/V4
blauw.
popi
heef
.oktober 1993
BENZ
013/5321405
1
toe?
.o. WA-extra
sico bij voorr-
van diverse
NU
E
M:OI3-W»II
r CONSUMENTENPRIJZEN INCLUSIEF BTW, EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE. WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. IMPORTEUR PON CAR B.V. LEUSDEN. TEL 033 4951550
Mercedes-Benz
Met toerwagenspecialist Steve Soper heeft BMW een grote troef in handen.
JO1.6O...
l.ós
i.2s/l?-
volc-F
gerec
..1996
..1996
..1996
.1996
Autoparc staat voor u klaar. Bel voor een afspraak en vraag naar de voordelige
voorwaarden van de leaseprijs, telefoon 0416 361553.
.4 CLX
27.500 km
ring;
r bij Quality
p.o.a.
p.o.a.
1988
1994
1993
1990
.1993
.1993
.1986
1988
.1987
.1986
1993
.1985
.1987
1995
1994
1993
1993
1993
1993
1992
1991
1991
1991
1991
1991
1990
1990
1988
1988
1987
1987
.2x1986
.1992
.1991
.1988
1989
.1994
i
OPGELOST.
De dag was al lang geweest vol vergaderingen en telefoonverkeer. Uiteindelijk was
er veel opgelost, alleen zat de file richting huls daar niet bij. Dan kun je je gaan
zitten verbijten. En tot voor kort zou de man daar in die Mercedes C 180 van
Autoparc dat ook hebben gedaan. Maar toen reed hij nog geen Mercedes. Voor 't
leasetarief van 1259,- zit hij nu te relaxed om zich te ergeren. Op de eerste stoel
die hij nu eens naar zijn lange lijf kan zetten, in een luxueuze, stille ruimte, in een
altijd lekkere temperatuur. Dus al zal hèt fileprobleem nooit verdwijnen, met de
C-klasse van Autoparc is zijn fileprobleem opgelost.
Tekst en foto's:
Kees van der Velden
p.o.a.
p.o.a.
p.o.a.
p.o.a.
1995
1994
1994
1992
1986
1986
1989
1992
1995
L.M.J. DE KOSTER
Algemeen directeur
Autoparc Loon op Zand
Op het circuit van Zolder kon Peugeot nog niet meekomen maar in Assen was
Laurent Aiellot's 406 de maatstaf.
voor gezien. De techniek in de
klasse 1 rees de pan uit, de
benodigde budgetten werden
alsmaar groter en de
toekomst was onzeker. In
Engeland werd in die tijd al
Igens de tweeliter formule
reden in het British Touring
In 1992 verdween Audi
halverwege het seizoen uit de
toenmalige DTM na een
conflict over een niet-
conforme krukas. Aan het
einde van datzelfde jaar hield
ook BMW de Deutsche
Tourenwagen Meisterschaft
.'90
VI
Toyota Starlet 1.3
3-drv cjroen metaal, 16.130 km
Afgezien van het ITC waarin gereden wordt met
pure racewagens die vermomd zi
wordt de de top van de Europese
'deurklinkenracerij' gevormd door de
supertoerwagens -ook wel aangeduid als klasse 2
of tweeliterserie - waarbij het laatste natuurlijk aan
de maximaal toegestane inhoud van de motor
refereert. In Europa kennen Engeland, Italië,
Frankrijk, Duitsland, Spanje en België elk hun
SEAT IBIZA 1.4 SPRINT: katalogusprijs 23.395,-
GRATIS metallic lak metallic lak 795,-
GRATIS lichtmetalen velgen Lm. velgen 1.500,-
GRATIS 3 jaar garantie 25.680,
..v.a. 46.990,- Ford Fiesta 1 i
va 22490- Seat Ibiza L
Honda Civic 3D 1.5
demo Ford Orion 1.6CL...
Ford Sierra 1 6 CL...
Ford Escort 1 4 CL
Ford Escort 1.6
ÖV Suzuki Swift 1 3 GL
Mitsubishi Galant 1600 EL
Honda Prelude 2.0 EX.
.f6 Hyundai Pony 1.5 GL
°9 Suzuki Atto automaat
’86 Toyota Corolfa 1 8d. 3-drs.
‘87/*89 Ford Fiesta 1 1 CL
88 Alfa 33 171
89 Mazda 121
Fiat Tempra 1.6
Toyota Corona 4 wd Wagon
Chevrolet Caprice Classic
Toyota Starlet 13
Hyundai Lantra 1.6GLS
Automobielbedrijf SCHAPENDONK B.V.
Molenstraat 60 - 013-5331206 - 5056 JD Berkel-Enschot
voorwielaandrijving
overschakelden, hadden nog
veel technische problemen en
van Peugeot als debutant
werden natuurlijk nog geen
topnoteringen verwacht.
KIA nieuw uit voorraad leverbaar' ANDERE MERKEN
Kia Pride v.a. 18.990.- Honda Prelude EX 84
KiaSephio v.a.25.990.- Ford Escort Laser 1 6d.85
J Kia Sportage .._v.a 46.990.- Ford Fiesta 11
86
•86
87
’87
.87
.87
•87
88
88
.88
88
'89
89
•92
*93
•93
MICHBUN AUD4XM’ tUOOBl fiBDSRO
Spek en bonen
Twee weken na de
openingsrace verhuisde het
Super Touren Wagen Circus
naar het circuit van Assen,
dat sinds vorig jaar ook dp
motorische sport op vier
wielen in haar armen
gesloten heeft. In Drenthe
kreeg Audi met aanzienlijk
meer tegenstand te maken.
Laurent Aiello was tijdens de
trainingen al bijzonder snel
en bewees met een derde
plaats in de sprint en een
overwinning in de race dat
Peugeot niet bepaald van
plan is om tijdens het
debuutjaar voor spek en
bonen mee te doen. Ook BI
kwam in Assen sterk voor
dag. Veteraan Steve Soper
won de sprint en eindigde in
de race op een derde plaats,
nèt voor teamgenoot Jörg
Müller.
Na de wedstrijden in België
en Nederland staan er nog
zeven races op de kalender en
zoals het er nu voor staat zal
Audi, ondanks de voorsprong
van Pirro, waarschijnlijk nog
hard moeten knokken om
eindelijk de fel begeerde
eerste STW titel in de wacht te
slepen. De sterkste
concurrentie komt daarbij van
BMW en Peugeot. Honda is
nog net niet op het niveau van
de top-drie terwijl Nissan en
Ford momenteel het spoor
bijster lijken te zijn.
volume van het merk
flink toenemen. Dit jaar
verwacht Jaguar zo'n
42.000 auto's te maken
(XJ en XK8), terwijl dit
aantal tegen het einde
van de eeuw zal zijn
toegenomen’tot 90.000
eenheden. De fabriek
zal dan van een enkele
naar een dubbele shift
gaan. Of Jaguar na de
komst van de X200 het
programma nog verder
naar beneden zal gaan
uitbreiden, is nog niet
^f besloten.
zal deX200zich in
de markt moeten
bewijzen.
Car Championship, een
sijn als toerwagens, immens populair
k kampioenschap met een
veelheid aan
vertegenwoordigde merken.
De tweeliter wagens staan, in
vergelijking met de DTM
klasse 1 bolides, aanzienlijk
dichter bij de
productiemodellen. De
techniek is minder
npliceerd en de
en vermogens
zijn begrensd. BMW stapte in
1993 in dat Britse
kampioenschap en haalde
met Joachim Winkelhock op
slag de titel binnen. Men
kreeg de smaak te pakken.
Ook in Duitsland was de grote
aantrekkingskracht en de
uitstraling van het BTCC niet
onopgemerkt gebleven. De
ADAC wilde daarom
bijzonder graag een
soortgelijke serie in eigen
land van de grond krijgen en
besprekingen hierover
leidden dan ook tot
toezeggingen van BMW en in
een later stadium Audi. De
beide merken kregen
gezelschap van Nissan en
Ford en in 1994 beleefde de
Deutscher Tourenwagen Cup
zijn eerste seizoen, waarin
overigens ook een race op
Zandvoort afgewerkt werd.
Oud-Formule 1 coureur en ex-
wereldkampioen op de
motorfiets Johnny Cecotto
werd de eerste kampioen in
zijn door Warthofer
geprepareerde BMW 318i.
Honda en Peugeot
Om aan te sluiten bij de
inmiddels internationaal in
zwang geraakte term
'supertoerwagens' werd de
naam van de Duitse serie aan
het begin van het seizoen 1995
gewijzigd in Super Touren
Wagen Cup en Honda gaf als
vijfde fabrikant het
kampioenschap meer
gewicht. In het begin van dat
tweede seizoen leek het erop
dat Audi met Frank Biela,
Hans-Joachim Stuck, Altfrid
Heger en de Italiaanse
Tamara Vidali het sterkst
waren. Aan het eind was het
echter wederom BMW, dat
met Joachim Winkelhock en
onze eigen Peter Kox aan het
langste eind trok.
Dit jaar zijn de Super Touren
Wagens hun derde seizoen
ingegaan en weer is er een
merk bijgekomen. Peugeot,
dat een sterke markt in
Duitsland ziet, zet de nieuwe
406 in voor de Franse
Supertourisme kampioen uit
1994, Laurent Aiello en de van
Audi overgekomen Altfrid
Heger. De Openingsrace op 5
mei werd verreden op het
circuit van Zolder en in België
rees het bange vermoeden dat
Audi dit seizoen wel eens
volkomen zou kunnen
domineren. Temeer omdat
BMW, de traditionele
tegenstander van Ingolstadt
in de STW Cup, zijn inzet
aanzienlijk ingekrompen
heeft.
Audi kopman Emanuele Pirro
won op Zolder immers zowel
de sprint als de race vanaf
pole-position en alle overige
podiumplaatsen werden
bezet door merkgenoten.
Toerwagenspecialist Steve
Soper, dit dit jaar bij BMW de
rol van Winkelhock
overgenomen heeft, kwam in
de race slecht tot de vierde
plaats, gevolgd door de
Honda's van Klaus
Niedzwiedz en Armin Hahne.
Nissan en Ford, die beiden dit
jaar definitief van vier- naar
Op korte termijn
worden er wijzigingen
in het motoren
programma doorge-
voerd en zullen side
bags worden gemon
teerd. De Jaguar X200
zal voor het merk een
nieuw marktsegment
openen. De auto moet
gaan concurreren met
de BMW 5-serie en
Mercedes E-klasse. Dit
wordt een luxueuze,
maar tegelijk sportieve
sedan die alle bekende -
wordt alleen a Is sedan
geleverd. Men denkt
wel aan een diesel,
maar van een
supercharged variant
is geen sprake.
De X200 (projectnaam)
zal in 1999 op de markt
komen. In dat jaar zal
ook het produktie-
KtaSepNa
Kio Sportage
Kia Besto
KIA SEPHIA
Kia Sephla. 4-drs. 161
OPELCORSA
Opel Corsa TR I 2S
Opel Corso 3-drs. 1.2s
OPEL KADETT
Opel Kadett 3-drs 1,60
Opel Kadett Caravan I 3s
Opel KdÓett Combo 1.6 et.
Opel Kadett, 4-drs. 1.6e
Opel Kadett,3-drs i.2s/1.3n..
Opel Kadett Caravan 1.3n
Opel Kadert. 3-drs. 16outor
Opel Kadett. 4-drs. 1 6i
OPEL ASTRA
Opel Astra Wagon 1.4i
Opel Astra. 3-drs 1.41
OPELVECTRA
Opel Vectra. 4-drs I 61
Opel Vectra. 4-drsI 61
CLASSIC CARS
Citroen Traction Avant Sport
RatXl/RCabrlo
BMW 1502
Alfa Romeo Alfetta 2000 GTV
eigen klasse 2 kampioenschap, terwijl er sinds 1993 gecomplir
jaarlijks een wereldfinale verreden wordt. In toerentall
Duitsland heet de serie Super Touren Wagen Cup
I en vorig jaar kreeg deze STW Cup uiteraard de
nodige aandacht van de vaderlandse media door
i de deelname van Peter Kox.
Later dit jaar zal Jaguar
de nieuwe XK 8 als
coupé en convertible in
Europa introduceren.
De auto heeft de
bodemplaat van de XJS
en deelt met zijn
voorganger enkele
ophangingsdelen,
maar daar is het
volledig mee gedaan.
De rest is allemaal
nieuw en het ontwik-
kelingsteam heeft er
hard aan gewerkt om
de auto op alle
gebieden de concur
rentie te laten over
treffen. De huidige XJ-
reeks is bijzonder
julair. In Europa
sft de supercharged
I het imago van het
Britse merk enorm
opgepoetst, terwijl de
verlengde versie
vooral in de Verenigde
Staten goed verkoopt.
iV/i*
«I