International Touring Car Championship Problemen voor Alfa Vakantie! Laat naar uw banden kijken 4KU Bouwen van kitcars nog steeds mogelijk Wars' Warsteiner i Groei voertuigenmarkt in China n d ■:i_NER_ j IIII NOOIT MEER ZWETEN DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 23 mei 1996 pagina 9 iok 5. iment slop- lis (Bron: Rai Actueel) Mercedes-Benz 6 pagina 8 X otor. itde celijk col- heel zu ki en u I de wijd ZOU nen len er teerd, jdar itot i met inten ian Danner probeert wanhopig om de con- ijven. eeft bij geen e nieu- icht bij to’s die En zo dje ’ja” tentaar. hij ook i inder- iad een ligheid, lukelzo- idebags iet rijdt dus dat limmen van sen, ifc. X Airco-testdagen bij Garage Denissen <t China l pas teger i voor de c, inees. Opi de zoet uitere werde •k 1 ontstond :hudding een arden daarvoor al hadden Tekst en foto's: Kees van der Velden Grand 3 het weer en jiet rtijdig xu xioge chone energie astimuleerd elektrisch en ar het :1e HFC-134a vloeistof en materiaal reiden om deze («eistof te bïuiken. In het jaar 2000 190% van het tuiggewicht recyclebaar j uitstek, ring overnam j de Opel- de >r specialisten artuigen te alvorens op 1 Cafaioguspnizen “S Alfa coureur Christia current ie voor te blip G A ,R .A G E DENISSEN n 1 i De auto is dan compleet met soft-top, klassiek interieur met modern comfort, zeven electronische meters op het ddshboard en bijpassende velgen met brede banden. Voor informatie: 0320-228738. Opel De start van de eerste race bracht een tweede tegenslag voor de Italianen. Nannini's teamcollega bij Alfa Corse Martini, Nicola Larini, raakte in de beruchte eerste bocht 2,9 liter niddels :hikbaar. xikt Benzine Eind april tijdens de Prix van Europa was 1 len en in de leiding slechts van j de doorkomst ae was de Lehto en )pel. Toen de re Hans- Vele vakantieproblemen worden veroorzaakt door slecht onderhoud of zelfs géén onderhoud van de banden onder de caravan, camper of vouwwagen. Droogtescheuren, onvoldoende profieldiepte en onjuiste bandenspanning zijn veel voorkomende knelpunten bij de banden van deze vakantievoertuigen. Door simpelweg vooraf de kwaliteit en veiligheid van deze banden door uw dealer te laten controleren, kan veel vakantieleed worden voorkomen. Dealers en bandenspecialisten voeren deze controles veelal gratis uit. En breng zelf voor vertrek de bandenspanning op niveau. Veel bezitters van vakantievoertuigen zijn zich niet bewust van het belang van goed en vakkundig bandenonderhoud voor auto en vakantie voertuig. Van die mensen die wel aan de banden denken, zijn velen in de veronderstelling dat er met de banden onder de caravan, camper of vouwwagen geen problemen kunnen ontstaan. Met deze voertuigen wordt immers maar een klein deel van het jaar gereden en slechts enkele honderden of een paar duizend kilometer af gelegd. Men denkt vaak dat geen gebruik geen risico's kan veroorzaken. Dat is een misverstand. Vele voertuigen zijn het grootste deel van het jaar gestald en komen niet of nauwelijks van hun plaats. Dit veroorzaakt ongelijk- 36^5^ (Er is al 'n Primera v.a. 30.000,-) Na een voor het publiek wat verwarrend overgangsjaar beleeft het uit de DTM voortgekomen internationale toerwagen kampioenschap ITC in 1996 zijn eerste volledige seizoen. Bij de openingswedstrijden in Hockenheim zagen zo'n 80.000 toeschouwers de Alfa's op pole position maar de races werden gedomineerd door Mercedes en Opel. Achilleshiel Zowel voor de deelnemers als voor de fans is het te hopen dat Alfa Romeo de zaken weer tijdig op orde krijgt en niet verder afglijdt in het dal waarin het zich momenteel bevindt. De achilleshiel van het ITC wordt namelijk gevormd door het aantal vertegenwoordigde merken, slecht drie. Mochten de Italianen, ondanks de gigantische investeringen, er niet in slagen om de aansluiting met Mercedes- Veilig Verkeer Nederland Problemen tijdens de vakantietocht die door de banden worden veroorzaakt, leveren een groot risico voor de verkeersveiligheid op. Bovendien zorgen zij er vaak voor dat een vakantie voortijdig in de berm of tegen de vangrail eindigt. Verkeersveiligheid er voorkomen van voortijdi stranden en van extra h< kosten zijn krachtige argumenten voor vakantievierend Nederland waar China hard aan werkt, zal pas tegen 2010 bereikbaar zijn voor de gemiddelde Chinees. Op dit moment zijn er samenwerkingsverbanden van Chinese bedrijven i bestaande autofabrikar uit Europa en Japan. Met name Volkswagen, Audi, Peugeot, Subaru, Citroen, Suzuki en Daihatsu zijn er aktief. Vorig jaar werden er 78.900 auto's geïmporteerd, een getal dat naar het j 2000 flink zal afnemen 1 slechts 17.000 stuks. In datzelfde jaar zullen naar verwachting 820.000 personenauto's en 1,5 miljoen bedrijfswagen over de toonbank gaan. matige bandenslijtage. Bovendien kunnen door veroudering en uitdroging van het rubber vele kleine scheurtjes ontstaan met alle riciso's van dien. Tenslotte moeten banden onder deze vakantievoertuigen in het algemeen veel meer gewicht dragen dan de banden onder de auto's zelf. Te weinig mensen realiseren zich dat de banden op slechts enkele luttele vierkante centimeters nog steeds het enige contact tussen het voertuig en de weg vormen. De verkoop van personen- en bedrijfswagens in China groeit de komende jaren van bijna 1,4 miljoen in 1995 tot zo'n 2,4 miljoen stuks in het jaar 2000. Ook de produktie ontwikkelt zich voorspoedig. Vorig jaar rolden er bijna 1,3 miljoen voertuigen uit de Chinese fabrieken, bijna twee maal zoveel als in 1990. De auto-industrie behoort tot de speerpunten van het beleid van de Chinese autoriteiten. Het streven is rond 2010 een volwassen auto-industrie bestaande uit zes tot zeven fabrikanten te hebben opgebouwd. Hoewel de perspectieven voor dit land goed zijn waarschuwen branche-analisten echter voor teveel optimisme. Het Een bedrijf uit Lelystad met de welluidende naam 'World of Cars' biedt sinds kort de Pilgrim Sumo aan, een replica van de beroemde AC Shelby Cobra 427, waarmee coureur Carroll Shelby in de jaren zestig furore maakte. Vanwege de strenge emissie- eisen was het de laatste jaren erg moeilijk om zelf een kitcar te bouwen en op kenteken te laten krijgen. Vroeger werden in dit soort auto's veelal 3,5 liter Rover V8-motoren gebruikt die uit sloopauto's werden gehaald. Deze motor wordt met katalysator alleen nog maar bij Land Rover gebruikt, dus het aanbod drastisch teruggelopen. De Pilgrim Sumo maakt uit sluitend gebruik van Ford- techniek. De 2 liter DOHC- Silhouetten In 1988 kwam Bernie Ecclestone, de directeur van FOCA (Formula One Constructors Association), en de man met aanzienlijk meer dan één vinger in de FIA-pap, met het idee van de silhouet- formule op de proppen. Auto's die alleen aan de buitenkant nog op productiemodellen lijken, maar verder pure raceauto's zijn. Alfa Romeo speelde toentertijd al in op de motor van 118 pk en de 2,1 V6 van 150 pk zijn inmi weer voldoende besch 'World of Cars' gebruil uitsluitend motoren van na 1990 die door toevoeging van extra katalysatoren kunnen voldoen aan de huidige emissie-normen. De wiel hanging komt ook uit de Scorpio, terwijl de auto een onbekrachtigde besturing uit de Sierra heeft. Het grote voordeel is dat een Pilgrim Sumo voor service gewoon naar de Ford-dealer kan en dat onderdelen tegen normale prijzen beschikbaar zijn. Het chassis heeft een voorgeprogrammeerde kreukelzone, terwijl de portieren van stalen balke" zijn voorzien. Rondom word schijfremmen gemonteerd. Benz en Opel te vinden dan zouden zich wel eens donkere wolken samen kunnen pakken boven het nog prille ITC. Onwillekeurig dient zich dan toch de vergelijking aan met het WK sportwagens dat in zijn nadagen ook onder auspiciën stond van de FIA maar in 1992 het loodje moest leggen omdat slechts twee fabrikanten, Peugeot en Toyota, nog bereid waren het financiële spel zonder grenzen te spelen. Zover is het gelukkig met het ITC nog niet. Als de verantwoordelijke sportchefs van de betrokken merken - Pianfa, Flohr en Haug - de koppen bij elkaar steken en ervoor weten te zorgen dat het kampioenschap over de hele lijn weer competitief wordt kan deze prachtige serie met brullende, razendsnelle bolides en veel grote namen uit de Formule 1 wereld voor het publiek behouden blijven. helemaal niets meer gemeen met de modellen die tegen betaling voor de klant leverbaar eijn. De gebruikte motor mag ten hoogste een inhoud van 2500 cc hebben, maximaal zes cylinders en turbo's zijn verboden. Voor het overige hebben de ingenieurs vrij spel. Kort samengevat kan dan ook gesteld worden dat alles wat de bolides sneller maakt toegestaan is en dus zou de T van ITC eigenlijk beter voor 'Technical' kunnen staan dan voor 'Touring'. Het vermogen en de wil v«in de fabrikanten om te investeren in de peperdure techniek en alles wat daarmee samen hangt is dj beslissende factor geworden. van de Nürburgring -de Castrol S - betrokken bij een botspartij en bleef evenals Ludwig, Grau en Giudici steken in de grindbak. Aan de kop van het veld maakten Mercedes en Opel de dienst uit en de overgebleven Alfa's konden ondanks de regen - slechts op eerbiedige afstand volgen. De zege ging zeer verdiend naar Jörg van Ommen terwijl ex-Le Mans winnaar Manuel Reuter voor Opel de derde plaats behaalde. De tweede race werd een ware zegetocht voor de Calibra's. In de eerste ronde gingen van Ommt Franchitti nog aar maar dat was s korte duur. Bij van ronde twe< volgorde Reuter, Lc Stuck, alle drie Of immens populaire 1 Joachim Stuck, regenspecialist bij even later de leidin was de euforie bij fans compleet. In c op de Nürburgring stralend en de omgeving zag er mooi en vriendelijk uit. In het tweede mei»weekend liet de Eifel zich echter van zijn gebruikelijke kant zien. Donkergrijze luchten en temperaturen die het gebruik van dikke truien, body-warmers en jassen rechtvaardigden. Onder deze sinistere omstandigheden kenden de trainingsdagen van de tweedë ITC meeting een spannend verloop. Alfa, Mercedes en Opel lagen dicht bij elkaar en in het 'Top- Qualifying' trok AMG Mercedes coureur Jörg van Ommen uiteindelijk aan het langste eind. Van Ommen werd echter op de voet gevolgd door Alfa's Alessandro Nannini terwijl J.J. Lehto met zijn Calibra van het Opel Team Rosberg de vierde tijd neerzette. Op zondagochtend c er echter grote opscl in het rennerskwartier. De snelste Alfa's van Nannini en Fisichella werden door de wedstrijdleiding van deelname uitgesloten wegens het gebruik van niet conforme brandstof. Alfa sportchef Giorgio Pianta haastte zich om te verklaren dat men vanuit Italië per ongeluk verkeerde benzine meegenomen had maar een dergelijke vergissing op dit niveau van de sport lijkt op zijn zachtst gezegd onwaarschijnlijk. Wat was dan wel de oorzaak? Een wanhoopspoging van Alfa om de aansluiting met de concurrentie te vinden? Hoe dan ook, voor Nannini en Fisichella kwam het weekend voortijdig tot een einde en gestoken in spijkerbroek en warme trui gaven zij het.ene interview na het andere in de Alfa hospitality tenten, waar amende persmuskiêten raard niets wijzer van len. om tijdig actie te ondernemen. Zo organiseren vele plaatselijke afdelingen van Veilig Verkeer Nederland vrijwillige caravancontroles. Vakantiegangers wordt aangeraden door i hun vakantievoer laten controleren pad te gaan. Het spreekt voor zich dat iedere Sumo volgens de individuele wensen van de klant kan worden gebouwd bijyoorbeeld met betrekking tot accessoires, kleuren en gebruikte materialen. De Sumo kan in zo'n 150 uren worden gebouwd en korrtt dan rijklaar op zo'n f.26.000,= tot f .32.000,= voor de 4 cilinder en f.30.000,= tot f.36.000,= voor de V6. Ook levert 'World of Cars' de Sumo geheel gebouwd voor bedragen tussen de f.41.000,= en f.45.000,=. particuliere autobezit is nog steeds uitsluitend weggelegd voor een kleine groep welgestelden. Op dit moment is 94% van het wagenpark staatsbezit of in eigendom van bedrijven. In totaal zijn slechts zo'n 100.000 auto's particulier bezit. Zelfs bij een verwacht autopark van 5,4 miljoen eenheden in 2000 blijft het autobezit met 4,1 per 1.000 inwoners het laagste in de wereld. Ook zijn de lonen laag en willen de meeste consumenten, hoewel de auto als het ultieme statussymbool wordt gezien, eerste andere, vaak onbereikbare consumpflegoederen als wasmachines, koelkasten en audio-apparatuur aanschaffen. De 'people's car' Het tweede weekend op de Nürburgring trok slechts 17.500 mensen. Het bar slechte weer en het feit dat de fans slechts twee weken dc zeer diep in de buidel moeten tasten om op datzelfde circuit het Formule 1 circus te kunnen aanschouwen, waren daar waarschijnlijk debet aan. Overigens kende Alfa op de Ring wederom problemen en opnieuw ging de winst naar Mercedes en Opel. ideeën van de kleine autospart-generaal en bracht een racemonster uit met een 164-jasje aan. Acht jaar later ziet het er naar uit dat Bernie, via de omweg van het DTM, alsnog zijn zin gekregen heeft. Het door de FIA gesanctioneerde International Touring Car Championship wordt immers in feite verreden met de door Ecclestone bedoelde silhouet- racers. De Alfa's, Mercedessen en Opel's die dit jaar van Brazilië tot Japan met elkaar om de ITC titel strijden zijn niets meer of minder dan silhouetten. Volgens het uitermate vrije technische reglement moeten de deelnemende auto's boven de assen in uiterlijke vorm vrijwel gelijk zijn aan het showroom equivalent. Onderhuids hebben de 155, de C-Klasse en de Calibra echter Vernieuwd Toyota milieu-actieplan In 1993 bracht Toyota haar 'Environmental Action Plan' ofwel milieu-actieplan uit. Op het gebied van produktie, uitlaatgas-emissie en recyclingmogelijkheden is het merk bezig haar produkten milieutechnisch te optimaliseren. Inmiddels zijn een aantal doelstellingen uit dit plan gehaald, tijd voor Toyota om een uitgebreide en hernieuwde versie uit te geven. Bij haar auto's zelf gaat Toyota de uitstoot bij zowel benzine- als dieselmotoren verder terugdringen. Het gemiddelde brandstofverbruik moet omlaag en de verkoop van milieuvriendelijk - voertuigen op scl moet worden ges (LPG, aardgas, el hybride). Verder1 promoten van de aircovloeistof er verspreiden om m koelvloeistof tc hergebruiken, m moet voerti zijn. Bij de fabricage van auto's gaat Toyota de CO2-uitstoot stabiliseren op het niveau van 1990 door het introduceren van energiebesparende produktieprocessen. De uitstoot van verfoplossers terugdringen door de doelmatigheid van het lakproces te verbeteren en alle gebruikte chemische stoffen beoordelen en waar nodig herzien. Maar ook op het niveau van het manage ment moet er het nodige veranderen om al deze doelstellingen te kunnen halen. Toyota wil op zo kort mogelijke termijn aan de voorgestelde ISO 14000- normen gaan voldoen. zeventiende ronde was het sprookje voor 'Stuckie' echter uit, brand in de Calibra! Ondanks dit drama eindigden de Rüsselheimers met Reuter, Lehto en Alzen op de eerste, tweede en vierde plaats. McLaren Formule 1 testrijder Jan Magnussen legde voor Mercedes beslag op de derde positie terwijl een duidelijk onder druk staande Gabriele Tarquini met een vijfde plek de eer voor Alfa nog enigszins redde. Zowel Manuel Reuter als de Opel Calibra waren op de Nürburgring in top-vorm.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 29