International Touring Car Championship
Problemen voor Alfa
Vakantie! Laat naar uw banden kijken
4KU
Bouwen van kitcars
nog steeds mogelijk
Wars'
Warsteiner
i
Groei voertuigenmarkt in China
n
d
■:i_NER_
j IIII
NOOIT
MEER
ZWETEN
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 23 mei 1996 pagina 9
iok
5.
iment
slop-
lis
(Bron: Rai Actueel)
Mercedes-Benz
6 pagina 8
X
otor.
itde
celijk
col-
heel
zu ki
en u
I de
wijd
ZOU
nen
len er
teerd,
jdar
itot
i met
inten
ian Danner probeert wanhopig om de con-
ijven.
eeft bij
geen
e nieu-
icht bij
to’s die
En zo
dje ’ja”
tentaar.
hij ook
i inder-
iad een
ligheid,
lukelzo-
idebags
iet rijdt
dus dat
limmen
van
sen,
ifc.
X
Airco-testdagen bij
Garage Denissen
<t China l
pas teger
i voor de c,
inees. Opi
de zoet
uitere
werde
•k 1
ontstond
:hudding
een
arden
daarvoor
al hadden
Tekst en foto's:
Kees van der Velden
Grand
3 het weer
en jiet
rtijdig
xu xioge
chone energie
astimuleerd
elektrisch en
ar het
:1e HFC-134a
vloeistof en materiaal
reiden om deze
(«eistof te
bïuiken. In het jaar 2000
190% van het
tuiggewicht recyclebaar
j uitstek,
ring overnam
j de Opel-
de
>r specialisten
artuigen te
alvorens op
1 Cafaioguspnizen
“S
Alfa coureur Christia
current ie voor te blip
G A ,R .A G E
DENISSEN
n
1 i
De auto is dan compleet met
soft-top, klassiek interieur
met modern comfort, zeven
electronische meters op het
ddshboard en bijpassende
velgen met brede banden.
Voor informatie: 0320-228738.
Opel
De start van de eerste race
bracht een tweede tegenslag
voor de Italianen. Nannini's
teamcollega bij Alfa Corse
Martini, Nicola Larini, raakte
in de beruchte eerste bocht
2,9 liter
niddels
:hikbaar.
xikt
Benzine
Eind april tijdens de
Prix van Europa was 1
len en
in de leiding
slechts van
j de doorkomst
ae was de
Lehto en
)pel. Toen de
re Hans-
Vele vakantieproblemen worden veroorzaakt door
slecht onderhoud of zelfs géén onderhoud van de
banden onder de caravan, camper of vouwwagen.
Droogtescheuren, onvoldoende profieldiepte en
onjuiste bandenspanning zijn veel voorkomende
knelpunten bij de banden van deze
vakantievoertuigen. Door simpelweg vooraf de
kwaliteit en veiligheid van deze banden door uw
dealer te laten controleren, kan veel vakantieleed
worden voorkomen.
Dealers en
bandenspecialisten voeren
deze controles veelal gratis
uit. En breng zelf voor vertrek
de bandenspanning op
niveau.
Veel bezitters van
vakantievoertuigen zijn zich
niet bewust van het belang
van goed en vakkundig
bandenonderhoud voor auto
en vakantie voertuig. Van die
mensen die wel aan de
banden denken, zijn velen in
de veronderstelling dat er met
de banden onder de caravan,
camper of vouwwagen geen
problemen kunnen ontstaan.
Met deze voertuigen wordt
immers maar een klein deel
van het jaar gereden en
slechts enkele honderden of
een paar duizend kilometer
af gelegd. Men denkt vaak dat
geen gebruik geen risico's
kan veroorzaken. Dat is een
misverstand. Vele voertuigen
zijn het grootste deel van het
jaar gestald en komen niet of
nauwelijks van hun plaats.
Dit veroorzaakt ongelijk-
36^5^
(Er is al 'n Primera v.a. 30.000,-)
Na een voor het publiek wat verwarrend
overgangsjaar beleeft het uit de DTM
voortgekomen internationale toerwagen
kampioenschap ITC in 1996 zijn eerste volledige
seizoen. Bij de openingswedstrijden in Hockenheim
zagen zo'n 80.000 toeschouwers de Alfa's op pole
position maar de races werden gedomineerd door
Mercedes en Opel.
Achilleshiel
Zowel voor de deelnemers als
voor de fans is het te hopen
dat Alfa Romeo de zaken weer
tijdig op orde krijgt en niet
verder afglijdt in het dal
waarin het zich momenteel
bevindt. De achilleshiel van
het ITC wordt namelijk
gevormd door het aantal
vertegenwoordigde merken,
slecht drie. Mochten de
Italianen, ondanks de
gigantische investeringen, er
niet in slagen om de
aansluiting met Mercedes-
Veilig Verkeer
Nederland
Problemen tijdens de
vakantietocht die door de
banden worden veroorzaakt,
leveren een groot risico voor
de verkeersveiligheid op.
Bovendien zorgen zij er vaak
voor dat een vakantie
voortijdig in de berm of tegen
de vangrail eindigt.
Verkeersveiligheid er
voorkomen van voortijdi
stranden en van extra h<
kosten zijn krachtige
argumenten voor
vakantievierend Nederland
waar China hard aan werkt,
zal pas tegen 2010 bereikbaar
zijn voor de gemiddelde
Chinees. Op dit moment zijn
er samenwerkingsverbanden
van Chinese bedrijven i
bestaande autofabrikar
uit Europa en Japan.
Met name Volkswagen, Audi,
Peugeot, Subaru, Citroen,
Suzuki en Daihatsu zijn er
aktief. Vorig jaar werden er
78.900 auto's geïmporteerd,
een getal dat naar het j
2000 flink zal afnemen 1
slechts 17.000 stuks. In
datzelfde jaar zullen naar
verwachting 820.000
personenauto's en 1,5 miljoen
bedrijfswagen over de
toonbank gaan.
matige bandenslijtage.
Bovendien kunnen door
veroudering en uitdroging
van het rubber vele kleine
scheurtjes ontstaan met alle
riciso's van dien. Tenslotte
moeten banden onder deze
vakantievoertuigen in het
algemeen veel meer gewicht
dragen dan de banden onder
de auto's zelf. Te weinig
mensen realiseren zich dat de
banden op slechts enkele
luttele vierkante centimeters
nog steeds het enige contact
tussen het voertuig en de weg
vormen.
De verkoop van personen- en
bedrijfswagens in China
groeit de komende jaren van
bijna 1,4 miljoen in 1995 tot
zo'n 2,4 miljoen stuks in het
jaar 2000. Ook de produktie
ontwikkelt zich voorspoedig.
Vorig jaar rolden er bijna 1,3
miljoen voertuigen uit de
Chinese fabrieken, bijna twee
maal zoveel als in 1990.
De auto-industrie behoort tot
de speerpunten van het
beleid van de Chinese
autoriteiten. Het streven is
rond 2010 een volwassen
auto-industrie bestaande uit
zes tot zeven fabrikanten te
hebben opgebouwd. Hoewel
de perspectieven voor dit land
goed zijn waarschuwen
branche-analisten echter voor
teveel optimisme. Het
Een bedrijf uit Lelystad met de
welluidende naam 'World of
Cars' biedt sinds kort de
Pilgrim Sumo aan, een replica
van de beroemde AC Shelby
Cobra 427, waarmee coureur
Carroll Shelby in de jaren
zestig furore maakte.
Vanwege de strenge emissie-
eisen was het de laatste jaren
erg moeilijk om zelf een kitcar
te bouwen en op kenteken te
laten krijgen. Vroeger werden
in dit soort auto's veelal 3,5
liter Rover V8-motoren
gebruikt die uit sloopauto's
werden gehaald. Deze motor
wordt met katalysator alleen
nog maar bij Land Rover
gebruikt, dus het aanbod
drastisch teruggelopen.
De Pilgrim Sumo maakt uit
sluitend gebruik van Ford-
techniek. De 2 liter DOHC-
Silhouetten
In 1988 kwam Bernie
Ecclestone, de directeur van
FOCA (Formula One
Constructors Association), en
de man met aanzienlijk meer
dan één vinger in de FIA-pap,
met het idee van de silhouet-
formule op de proppen. Auto's
die alleen aan de buitenkant
nog op productiemodellen
lijken, maar verder pure
raceauto's zijn. Alfa Romeo
speelde toentertijd al in op de
motor van 118 pk en de 2,1
V6 van 150 pk zijn inmi
weer voldoende besch
'World of Cars' gebruil
uitsluitend motoren van na
1990 die door toevoeging van
extra katalysatoren kunnen
voldoen aan de huidige
emissie-normen. De wiel
hanging komt ook uit de
Scorpio, terwijl de auto een
onbekrachtigde besturing uit
de Sierra heeft. Het grote
voordeel is dat een Pilgrim
Sumo voor service gewoon
naar de Ford-dealer kan en
dat onderdelen tegen normale
prijzen beschikbaar zijn.
Het chassis heeft een
voorgeprogrammeerde
kreukelzone, terwijl de
portieren van stalen balke"
zijn voorzien. Rondom word
schijfremmen gemonteerd.
Benz en Opel te vinden dan
zouden zich wel eens donkere
wolken samen kunnen
pakken boven het nog prille
ITC. Onwillekeurig dient zich
dan toch de vergelijking aan
met het WK sportwagens dat
in zijn nadagen ook onder
auspiciën stond van de FIA
maar in 1992 het loodje moest
leggen omdat slechts twee
fabrikanten, Peugeot en
Toyota, nog bereid waren het
financiële spel zonder
grenzen te spelen.
Zover is het gelukkig met het
ITC nog niet. Als de
verantwoordelijke sportchefs
van de betrokken merken -
Pianfa, Flohr en Haug - de
koppen bij elkaar steken en
ervoor weten te zorgen dat het
kampioenschap over de hele
lijn weer competitief wordt
kan deze prachtige serie met
brullende, razendsnelle
bolides en veel grote namen
uit de Formule 1 wereld voor
het publiek behouden blijven.
helemaal niets meer gemeen
met de modellen die tegen
betaling voor de klant
leverbaar eijn.
De gebruikte motor mag ten
hoogste een inhoud van 2500
cc hebben, maximaal zes
cylinders en turbo's zijn
verboden. Voor het overige
hebben de ingenieurs vrij
spel. Kort samengevat kan
dan ook gesteld worden dat
alles wat de bolides sneller
maakt toegestaan is en dus
zou de T van ITC eigenlijk
beter voor 'Technical' kunnen
staan dan voor 'Touring'. Het
vermogen en de wil v«in de
fabrikanten om te investeren
in de peperdure techniek en
alles wat daarmee samen
hangt is dj beslissende factor
geworden.
van de Nürburgring -de
Castrol S - betrokken bij een
botspartij en bleef evenals
Ludwig, Grau en Giudici
steken in de grindbak. Aan de
kop van het veld maakten
Mercedes en Opel de dienst
uit en de overgebleven Alfa's
konden ondanks de regen
- slechts op eerbiedige afstand
volgen. De zege ging zeer
verdiend naar Jörg van
Ommen terwijl ex-Le Mans
winnaar Manuel Reuter voor
Opel de derde plaats
behaalde.
De tweede race werd een
ware zegetocht voor de
Calibra's. In de eerste ronde
gingen van Ommt
Franchitti nog aar
maar dat was s
korte duur. Bij
van ronde twe<
volgorde Reuter, Lc
Stuck, alle drie Of
immens populaire 1
Joachim Stuck,
regenspecialist bij
even later de leidin
was de euforie bij
fans compleet. In c
op de Nürburgring stralend en
de omgeving zag er mooi en
vriendelijk uit. In het tweede
mei»weekend liet de Eifel zich
echter van zijn gebruikelijke
kant zien. Donkergrijze
luchten en temperaturen die
het gebruik van dikke truien,
body-warmers en jassen
rechtvaardigden. Onder deze
sinistere omstandigheden
kenden de trainingsdagen
van de tweedë ITC meeting
een spannend verloop. Alfa,
Mercedes en Opel lagen dicht
bij elkaar en in het 'Top-
Qualifying' trok AMG
Mercedes coureur Jörg van
Ommen uiteindelijk aan het
langste eind. Van Ommen
werd echter op de voet
gevolgd door Alfa's
Alessandro Nannini terwijl J.J.
Lehto met zijn Calibra van het
Opel Team Rosberg de vierde
tijd neerzette.
Op zondagochtend c
er echter grote opscl
in het rennerskwartier.
De snelste Alfa's van Nannini
en Fisichella werden door de
wedstrijdleiding van
deelname uitgesloten wegens
het gebruik van niet conforme
brandstof. Alfa sportchef
Giorgio Pianta haastte zich
om te verklaren dat men
vanuit Italië per ongeluk
verkeerde benzine
meegenomen had maar een
dergelijke vergissing op dit
niveau van de sport lijkt op
zijn zachtst gezegd
onwaarschijnlijk. Wat was
dan wel de oorzaak? Een
wanhoopspoging van Alfa om
de aansluiting met de
concurrentie te vinden? Hoe
dan ook, voor Nannini en
Fisichella kwam het weekend
voortijdig tot een einde en
gestoken in spijkerbroek en
warme trui gaven zij het.ene
interview na het andere in de
Alfa hospitality tenten, waar
amende persmuskiêten
raard niets wijzer van
len.
om tijdig actie te ondernemen.
Zo organiseren vele
plaatselijke afdelingen van
Veilig Verkeer Nederland
vrijwillige caravancontroles.
Vakantiegangers wordt
aangeraden door i
hun vakantievoer
laten controleren
pad te gaan.
Het spreekt voor zich dat
iedere Sumo volgens de
individuele wensen van de
klant kan worden gebouwd
bijyoorbeeld met betrekking
tot accessoires, kleuren en
gebruikte materialen.
De Sumo kan in zo'n 150 uren
worden gebouwd en korrtt dan
rijklaar op zo'n f.26.000,= tot
f .32.000,= voor de 4 cilinder en
f.30.000,= tot f.36.000,= voor de
V6. Ook levert 'World of Cars'
de Sumo geheel gebouwd
voor bedragen tussen de
f.41.000,= en f.45.000,=.
particuliere autobezit is nog
steeds uitsluitend weggelegd
voor een kleine groep
welgestelden. Op dit moment
is 94% van het wagenpark
staatsbezit of in eigendom
van bedrijven. In totaal zijn
slechts zo'n 100.000 auto's
particulier bezit. Zelfs bij een
verwacht autopark van 5,4
miljoen eenheden in 2000
blijft het autobezit met 4,1 per
1.000 inwoners het laagste in
de wereld. Ook zijn de lonen
laag en willen de meeste
consumenten, hoewel de auto
als het ultieme statussymbool
wordt gezien, eerste andere,
vaak onbereikbare
consumpflegoederen als
wasmachines, koelkasten en
audio-apparatuur
aanschaffen. De 'people's car'
Het tweede weekend op de
Nürburgring trok slechts
17.500 mensen. Het bar slechte
weer en het feit dat de fans
slechts twee weken dc
zeer diep in de buidel
moeten tasten om op
datzelfde circuit het Formule 1
circus te kunnen
aanschouwen, waren daar
waarschijnlijk debet aan.
Overigens kende Alfa op de
Ring wederom problemen en
opnieuw ging de winst naar
Mercedes en Opel.
ideeën van de kleine
autospart-generaal en bracht
een racemonster uit met een
164-jasje aan. Acht jaar later
ziet het er naar uit dat Bernie,
via de omweg van het DTM,
alsnog zijn zin gekregen heeft.
Het door de FIA
gesanctioneerde
International Touring Car
Championship wordt immers
in feite verreden met de door
Ecclestone bedoelde silhouet-
racers. De Alfa's,
Mercedessen en Opel's die dit
jaar van Brazilië tot Japan met
elkaar om de ITC titel strijden
zijn niets meer of minder dan
silhouetten. Volgens het
uitermate vrije technische
reglement moeten de
deelnemende auto's boven de
assen in uiterlijke vorm
vrijwel gelijk zijn aan het
showroom equivalent.
Onderhuids hebben de 155, de
C-Klasse en de Calibra echter
Vernieuwd Toyota
milieu-actieplan
In 1993 bracht Toyota haar
'Environmental Action Plan'
ofwel milieu-actieplan uit.
Op het gebied van produktie,
uitlaatgas-emissie en
recyclingmogelijkheden is
het merk bezig haar
produkten milieutechnisch te
optimaliseren. Inmiddels zijn
een aantal doelstellingen uit
dit plan gehaald, tijd voor
Toyota om een uitgebreide en
hernieuwde versie uit te
geven.
Bij haar auto's zelf gaat
Toyota de uitstoot bij zowel
benzine- als dieselmotoren
verder terugdringen. Het
gemiddelde
brandstofverbruik moet
omlaag en de verkoop van
milieuvriendelijk -
voertuigen op scl
moet worden ges
(LPG, aardgas, el
hybride). Verder1
promoten van de
aircovloeistof er
verspreiden om m
koelvloeistof tc
hergebruiken, m
moet
voerti
zijn.
Bij de fabricage van auto's
gaat Toyota de CO2-uitstoot
stabiliseren op het niveau
van 1990 door het
introduceren van
energiebesparende
produktieprocessen.
De uitstoot van verfoplossers
terugdringen door de
doelmatigheid van het
lakproces te verbeteren en
alle gebruikte chemische
stoffen beoordelen en waar
nodig herzien. Maar ook op
het niveau van het manage
ment moet er het nodige
veranderen om al deze
doelstellingen te kunnen
halen. Toyota wil op zo kort
mogelijke termijn aan de
voorgestelde ISO 14000-
normen gaan voldoen.
zeventiende ronde was het
sprookje voor 'Stuckie' echter
uit, brand in de Calibra!
Ondanks dit drama eindigden
de Rüsselheimers met Reuter,
Lehto en Alzen op de eerste,
tweede en vierde plaats.
McLaren Formule 1 testrijder
Jan Magnussen legde voor
Mercedes beslag op de derde
positie terwijl een duidelijk
onder druk staande Gabriele
Tarquini met een vijfde plek
de eer voor Alfa nog enigszins
redde.
Zowel Manuel Reuter als de Opel Calibra waren op
de Nürburgring in top-vorm.