s- fe J Audi TT en TTS uit twee fabrieken Peugeot met twee auto's op Internet Braziliaanse Opel conceptcar Suzuki Alto GL vijfdeurs Extra gemak Carpoolen en ritsen helpen echt Met beleid in de file I n Tot de 10.OOO,- Braziliaanse Vecira J n ongewenste GIJSBERS TILBURG BV De nieuwe SUZUKI ALTO 5-drs staat klaar voor n proefrit SUZUKI van Denissen levensbedreigend minder 7 NOOIT MEER ZWETEN ut au i umaa i Donderdag 23 mei 1 yyö pagina b DETILBURGSE KOERIER pagina 4 iof ipping s snelheic latiei lijkje -,4 t zo sen l >.950,- '.950,- 1.950,- ’.950,- Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655 1.950,- '.950,- i.950,- 1.950,- 1.950,- 1.950,- 1.950,- 1.950,- ’.950,- 1.950,- 1.500,- 1.750,- Ï.950,- 1.950,- .950,- i.950,- 795Ö'-of 159,- p/mnd* 10*1 n/mnrl* 1-88 □EO» '■"■SSSi™1"' Burg. Jantenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-468391 1 6». gesteld. Zowt vijfdeurs als grott swel de Tone icabana niet 2 jven ren komt lenen: 1ULT M MANIER EVEN st gaan loor tot 1^ GE D E nTs SEN kover sleverd toon- ide het >rs en stevic inden zijn r Jakzel G A i^A G E DENISSEN ball mistlamp bumper is i achterruit i wisser met s; deur kan met buiter naast worde Onder He rechthoekige overkapping zien we een grote snelheidsmeter naast een brandstof- en temperatuurmeter. De middenconsole is voorzien 4-89 995Ö'-of 199'-p7üirid!' 7-88 4950,- of 99,-p/mnd* o concurrer betrekt d< organisatie Maruti-fabi Uiter volle se wél in ?ns nd dat srijdt tot sg een strookje is de beste le ritsen. Bij het i het bord 'einde luiven de auto's BOVAG garantie (v.a. ƒ7500,-) Gunstige financieringsvormen *Cont. crediet en. rente v.a. 9.8% p/j. G A waar Audi al sinds 1994 vijfkleps-motoren maakt. Op deze manier kan de werkgelegenheid voor Duitsland behouden bliji en kan het merk profitere van de lage lonen in Hongarije. De produktie van de TT en TTS zal in 1998 starten. Jaarlijks zullen er 20.000 coupés en 10.000 roadsters worden gemaakt. De Audi TT Coupé en TTS Roadster zullen in twee eigen fabrieken gebouwd gaan worden. In Ingolstadt zullen 600 medewerkers zich bezig houden met het vervaardigen van de carrosseriedelen, het monteren en spuiten ervan. De uiteindelijke eindmontage zal in het Hongaarse Györ plaatsvinden. Ook de montage van de V6-motoren en de produktie van de V8 zullen naar deze fabriek worden verplaatst, Airco-testdagen bij Garage Denissen Citroen BX 1.4E Honda Prelude 1.8 EX Hyundai Pony 1.5 Olympic Mitsubishi Colt 1.5 GlX Nissan Micro Sprint Nissan Sunny 1.3 Trend Ford Escort Bravo 5 drs Renault 19 1.7 TS5drs Seat Marbella Blue Toyota Starlet DL Toyota Carina 1.6X1 Maximale rijbaan-benutting "Aan het rijgedrag op de autoweg valt ook nog wel iets belicht en zijn de pagina's visueel aantrekkelijk gemaakt. Er kan met de nieuweling worden gereisd door Europa, waarbij steden als Amsterdam, Parijs, Berlijn en Brussel worden aangedaan. Van deze steden kan een korte algemene beschrijving worden opgevraagd en wordt Voor het eerst verscheen Peugeot met Nederlandse informatie op Internet met de nieuwe 406. Deze pagina's zijn nog tot eind juni te bekijken. Maar op www.peugreot.nl is vanaf nu ook de 106 in nieuwe gedaante te bekijken. Bij de '106 On Tour 1996' wordt deze kleine auto zo breed mogelijk 7950^-of 1 ty-p/mnd* 00CO nf 100 .n/mnj* 1Ó-91 845Ö;-of i69:-p/mnd* 9-88 8600,-of 172,-p/mnd* ■uyuiu Luiiiiu i.ual 1-88 7950,-of 159,-p/mnd* Toyota Corolla 1.3 XLi 12V 9-88 9650,-of 193,- p/mnd* VW Golf 1.3 2-86 6950,- of 13^,-p/mnd* 12 maanden APK Krachtig De inrichting van de Alto 5- deurs is stemmig, maar een beetje grijs. De randen van de stoelen zijn in een effen stof uitgevoerd, terwijl de middenbanen een streepje kennen. Op de vloer licht een grijze tapijtsoort die niet overal even netjes strak is neergelegd. De stoelen zijn niet groot, maar bieden een goede ondersteuning, zodat met de Alto ook grote ritten gemaakt kunnen worden. Het dashboard heeft een sympathieke vormgeving. De nieuwe Opel Vectra is begin deze maand ook in Brazilië leverbaar geworden. GM Brazilië investeerde 300 miljoen mark om de montage-facliteiten in Sao Caetano do Sul fabriek aan te passen. Dit jaar zullen nog 60.000 Vectra's de fabriek verlaten, terwijl voor volgend jaar de produktie zal worden opgeschroefd naar 80.000. De Vectra is in zijn segment in Brazilië de enige auto met twee airbags. GM do Brasil zal de Vectra tevens exporteren naar Argentinië, Uruguay en Paraguay, alsmede Chili en Venezuela. De Vectra wordt momenteel in zes landen geproduceerd: Duitsland, België, Engeland, Brazilië, Indonesië en Egypte. alk, terwijl een afzonderlijke listlamp onderaan de opgehangen. De is voorzien van een sproeier. De vijfde iet de sleutel van snaf of met een hendeltje st de bestuurdersstoel len geopend. Door de vrij hoge vloer en de erg laag geplaatste hoedenplank is het bagagevolume beperkt. Maar na het verwijderen van deze plank en het neerklappen van de achterbank nemen de beladingsmogelijkheden flink toe. Bovendien is de laadruimte in maximale opstelling natuurlijk door de twee achterportieren extra makkelijk te bereiken. Maar deze twee deuren dienen natuurlijk vooral voor een plezierige instap voor de achterpassagiers. Been- en hoofdruimte zijn achterin in redelijke mate aanwezig. in voegers daartoe staat stellen. Overiger heerst het misverstane het fout is als men opr. aan het eind van de versperde baan om dan pas in te voegen op de doorgaande rijstrook. Toch is dit de enige juiste wijze van invoegen! Er wordt dan optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte op de weg. "Verkeerspsychologen vergelijken het gedrag van automobilisten wel eens met lemmings. Deze knaagdieren rennen, in hun zoektocht naar nieuwe leefgebieden, soms in grote horden niets en niemand ontziend, soms zelfs massaal, de zee in. Als je ziet met welk gemak veel autorijders steeds weer aansluiten in de file, terwijl ze met enige moeite die files zouden kunnen vermijden, of er in ieder geval minder last van zouden hebben, dan dringt zo'n vergelijking zich inderdaad op", zegt een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten, Divisie Mobiliteit, in Driebergen. iiening van verwarming en itilatie, asbak en de ruimte Deze console in de grond t glas, een rechter jel en kindersloten op de achterportieren zijn standaard. De vijfdeurs wordt overigens uitsluitend in de GL-uitgave aangeboden, terwijl de driedeurs in drie versies op de prijslijst staat. Technisch is de Alto vijfdeurs uiteraard niet gewijzigd. Voorin ligt een opmerkelijk krachtige 1 liter 4 cilindermotor die is afgeleid Spjts van de 1,3 liter bekend uit de js Swift. Het vermogen van 53 pk carpc bij 6500 tr/min is hoog, terwijl aantc het koppel van 73 Nm bij 4500 tr/min er best mag zijn. Bij een totaalgewicht van 745 kg haalt de Alto 5-deurs een top van 150 km/u, terwijl er vooral onder stadse omstandigheden vlot wordt geaccelereerd. De vijfbak is standaard. Het bewijs dat Opel werkelijk hele wereld actief is, werd gel tijdens de afgelopen autotentc stelling van Turijn. Daar toonc merk namelijk de Tonga, een c studie op basis van de Corsa, ontwikkeld in Brazilië. In dat land worden niet alleen de bij ons beken Corsa-versies gemaakt, maar ook e sedan en pickup. De Tonga van GM Brasil is een zogenaamde sport-util die eind vorig jaar voor het eerst op autotentoon-stelling van Sao Paulo zien was. De neus is veranderd, hee dubbele ronde koplampen en verde vooral de onderzijde van de auto aangepast: flankbescherming, grot bumpers en stevige wielen. Langs c dankranden zijn railings aangebra, terwijl het dak zelf in tw« worden geopend. Alhoei de stranden van Copaca misstaan, is produktie ni Hij vervolgt: "Als automobilisten hun rijgedrag verbeteren, zich beter aan de spelregels houden, wat vaker zouden carpoolen en af en toe de auto eens een dagje laten staan, dan zou het fileleed een stuk verminderen". Conclusie Conclusie: regelmaat baadt. Sterker: wie in druk verkeer wil opschieten, moet soms langzamer rijden. Het verkeer rijdt dan in colonnevorm in één tempo lekker door, zonder haperingen. Prijs De auto heeft een vertrouwd onderstel met McPherson veerpoten voor en achter een semi-onafhankelijke as opgehangen met schroefveren. Hierdoor wordt een heel behoorlijk comfortniveau bereikt. Bovendien heeft een de Alto een goede stabiliteit zowel in bochten als bij rechtuit rijden. De Alto vijfdeurs van Suzuki kost f. 18.195,=. Dit betekent een meerprijs van zeshonderd gulden ten opzichte van de driedeurs GL die f.17.495,= kost. De Alto-reeks start bij de basis GA voor f.15.995,=. Nu is het wachten alleen nog op een automaat. In de zomer van 1994 introduceerde Suzuki de huidige driedeurs Alto, een auto die aanzienlijk royaler bemeten is dan zijn voorganger, die overigens nog steeds als vijfdeurs voor een zeer aantrekkelijke prijs te koop is. Nieuw in het Alto- programma is een vijfdeurs carrosserie, die niet langer is dan de bestaande versie, maar wel een betere toegankelijkheid biedt. 6-87 9950,-of 199,-p/mnd* 4-88 6900,-of 140,-p/mnd* 3-87 7950,-of 169,-p/mnd* 11- 88 7950,-of 169,-p/mnd* 12- 88 8400,-of 168,-p/mnd* Carpoolen 'Wat kan de individuele automobilist doen zodat hij of zij zo min mogelijk last heeft van de dagelijkse files? Allereerst kun je 'ns kijken of je kunt carpoolen met iemand van uitstroomopeningen, de op je werk of met iemand die bediening van verwarming en bij je in de buurt woont, ventilatie, asbak en de ruimte Dagelijks rijden er in voor de radio. Deze console Nederland miljoenen lege loopt niet tot aan de grond autostoelen heen en weer, door. Getint glas, een rechter Met wat creativiteit moet buitenspiegel en kindersloten hiervan een gedeelte op de achterportieren zijn gemakkelijk gevuld kunnen worden. Waarbij de carpoolers ook nog diverse voordelen opstrijken, zoals minder autokosten, meer gezelligheid. En ze zorgen voor minder verkeersdrukte en minder milieuoverlast. Er is zelfs berekend dat als iedereen, die dagelijks in het tsuur in z'n auto onderweg sén dag per week gaat poolen, dat dan een groot dal spitsuurfiles verdwijnt". informatie gegeven over culturele en muzikale festiviteiten, hotels en restaurants. Bovendien zullen na een maand nog enkele steden aan de 106-tour worden toegevoegd. Via Internet kunnen ook een folder of proefrit worden aangevraagd. Om in het compacte segment snd te kunnen blijven, le Europese Suzuki- -‘ie de Alto uit de abriek in India, sraard is deze fabriek volledig met hulp van Suzuki opgezet en worden ook Japanse kwaliteitseisen esteld. Zowel de oude Alto surs als de nieuwe, tere Alto met drie en vijf tieren komen daar vandaan. Afmetingen De Alto is 3,5 meter lang en daarmee neemt dit model een unieke plaats in tussen de modellen uit het A-segment (Cuore, Cinquecento, Vivio) en de grotere auto's uit het B- segment (Fiesta, Polo, Corsa). Overigens behoorde een auto met de afmetingen van de huidige Alto enkele jaren geleden nog volledig tot het 2 B-segment. Het uiterlijk van de Alto ziet er beschaafd uit. Wat betreft design springt niemand met de auto uit de band. Door de I twee extra portieren is I uiteraard het zijaanzicht wat veranderd. De voorportieren zijn korter geworden, om plaats te bieden voor de 1 achterdeuren. Achteraan is I nog net plaats voor kleine zijruitjes. Het front is aan de driedeur gelijk en heeft een grijze grille met Suzuki-logo, i redelijk bemeten koplampen en richtingaanwijzers in de zwarte bumper. Aan de achterzijde zijn de lichtunits verdeeld in een rode en witte Dus als u ziet dat u moet ritsen, rij dan rustig(!) door tot het eind van uw rijbaan in zicht komt. Pas dan steekt u over naar de andere rijstrook. Zo wordt de wegcapaciteit maximaal benut. Bovendien hebben hardrijders nu geen kans iedereen te passeren! Dat scheelt veel ergernis. Ritsen is een probaat middel om bij een wegversmalling zo veel mogelijk auto's relatief snel te laten doorrijden. Maar ritsen gaat pas echt soepel als iedereen optimaal meewerkt". gedachtelos; soms ook imj en zelfs angs gebrek aan snelw Je kunt zelfs stelle rechter i" autowegen gemeden da" r we met zijn beter benutten capaciteit van i aanmerkelijk t< "Ook een aar vergroot de v Ervaren automc weten dit. Ze rij' rustig en soepel, spits pakt het 'm met de 1 uit dan 1 iedere - eisen, ruimte Hierdc verder van elk Wie hard rijdt, remmen, bijvoorL ruimte te geven aan het tragere verkeer dat van een oprit komt. Door dit remmen stokt het verkeer en gaat het filerijden met veel optrekken >sewasje en afremmen gepaard. Dit 'harmonikaeffect' voorkom je door gelijkmatig te rijden en elkaar de ruimte te geven. Zo spaar je tevens brandstof en dus ook je portemonnee en het milieu. "Ook door beter te plannen kan menig automobilist veel cloen om te voorkomen dat hij zich altijd moet aansluiten bij de 'wachtenden voor hem'. We noemen dit de thuismaatregelen. Zorg dat je goed geïnformeerd bent. Luister naar de fileberichten op de radio, raadpleeg teletekst, zorg dat je weet of er onderweg wegwerkzaamheden zijn. Houd met deze gegevens rekening bij het vaststellen van je route. Kijk of er alternatieven zijn. Pas zo mogelijk je vertrektijd aan. Kijk ook of je niet eens gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Pak niet voor elke wiss de auto, maar ga eens lopen of neem de fiets. Overigens worden door de op komst zijnde '24uurs economie' en door flexibilisering van de werktijden de spitsuren vanzelf opgerekt. Thuiswerken, het beste voorbeeld van een thuismaatregel, is ook een vorm van filebestrijding". te verbeteren. Zoals een maximale rijbaanbenutting. Veel automobilisten blijven onnodig links rijden. Naarmate het drukker is, dit zelfs vaker voor. Redei ^loosheid, haast, aponeringsdrang jst als gevolg van Iwegroutine. ».~llen dat de rijstrook op regen vaker wordt i dan gebruikt. Als ;jn allen de rijbanen lutten, neemt de :n de snelwegen toe 1 aangepaste rijstijl ue wegcapaciteit. nobilisten u rijden vlot, maar - V ~7,eL V°oral in,de Op deze wijze verwerkt het akthet meedrijven wAaaedeelte on snolstA hoofdstroom gunstiger weggedeelte op de snelste 1 hard scheuren om man?e5 het maximale aantal re meter vrij wegdek op te ™os.' i. Hard rijden kost veel A s ln eenJfde1st1aa! van te. Je remweg is langer. en^le "J*» d&, hjk de ioor moeten de auto's andere nj altijd sneller te er van elkaar rijden. 9aan; Sommige mensen gaan hard rijdt, moet ook vaker dan slalommen: steeds van tien, bijvoorbeeld om rijbaan wisselen op zoek naar te teaeven aan het terreinwinst. Helaas voor deze nerveuze slalommers: dat voordeel is er zelden. Integendeel, slalommen geeft soms eerder vertraging dan tijdwinst. Net als er een stukje ruimte vrijkomt om door te rijden, schiet er zo'n slalommer voor je neus en moet je weer afremmen. Zo blijft de file haperen. Beter is het daarom als iedereen in zijn eigen rij blijft". "Als de snelwec smaller wordt, invoegmethodc naderen van rijstrook' schi omenom tussen het verkeer op de doorgaande rijstrook. Dat verkeer moet de NP-NT-34 Jï. te t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25