s-
fe J
Audi TT en TTS uit twee fabrieken
Peugeot met twee auto's
op Internet
Braziliaanse Opel conceptcar
Suzuki Alto GL vijfdeurs
Extra gemak
Carpoolen en ritsen helpen echt
Met beleid in de file
I
n
Tot de 10.OOO,-
Braziliaanse
Vecira
J
n
ongewenste
GIJSBERS TILBURG BV
De nieuwe SUZUKI ALTO 5-drs
staat klaar voor n proefrit
SUZUKI
van Denissen
levensbedreigend minder 7
NOOIT
MEER
ZWETEN
ut au i umaa i Donderdag 23 mei 1 yyö pagina b
DETILBURGSE KOERIER
pagina 4
iof
ipping s
snelheic
latiei
lijkje
-,4
t zo
sen
l
>.950,-
'.950,-
1.950,-
’.950,-
Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655
1.950,-
'.950,-
i.950,-
1.950,-
1.950,-
1.950,-
1.950,-
1.950,-
’.950,-
1.950,-
1.500,-
1.750,-
Ï.950,-
1.950,-
.950,-
i.950,-
795Ö'-of 159,- p/mnd*
10*1 n/mnrl*
1-88
□EO»
'■"■SSSi™1"'
Burg. Jantenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-468391 1
6».
gesteld. Zowt
vijfdeurs als
grott
swel de Tone
icabana niet 2
jven
ren
komt
lenen:
1ULT
M MANIER
EVEN
st gaan
loor tot
1^ GE
D E nTs SEN
kover
sleverd
toon-
ide het
>rs en stevic
inden zijn r
Jakzel
G A i^A G E
DENISSEN
ball
mistlamp
bumper is i
achterruit i
wisser met s;
deur kan met
buiter
naast
worde
Onder He rechthoekige
overkapping zien we een
grote snelheidsmeter naast
een brandstof- en
temperatuurmeter. De
middenconsole is voorzien
4-89 995Ö'-of 199'-p7üirid!'
7-88 4950,- of 99,-p/mnd*
o
concurrer
betrekt d<
organisatie
Maruti-fabi
Uiter
volle
se wél in
?ns
nd dat
srijdt tot
sg een strookje
is de beste
le ritsen. Bij het
i het bord 'einde
luiven de auto's
BOVAG garantie (v.a. ƒ7500,-)
Gunstige financieringsvormen
*Cont. crediet en. rente v.a. 9.8% p/j.
G A
waar Audi al sinds 1994
vijfkleps-motoren maakt.
Op deze manier kan de
werkgelegenheid voor
Duitsland behouden bliji
en kan het merk profitere
van de lage lonen in
Hongarije. De produktie van
de TT
en TTS zal in 1998 starten.
Jaarlijks zullen er 20.000
coupés en 10.000 roadsters
worden gemaakt.
De Audi TT Coupé en TTS
Roadster zullen in twee eigen
fabrieken gebouwd gaan
worden. In Ingolstadt zullen
600 medewerkers zich bezig
houden met het vervaardigen
van de carrosseriedelen, het
monteren en spuiten ervan.
De uiteindelijke eindmontage
zal in het Hongaarse Györ
plaatsvinden.
Ook de montage van de
V6-motoren en de produktie
van de V8 zullen naar deze
fabriek worden verplaatst,
Airco-testdagen bij
Garage Denissen
Citroen BX 1.4E
Honda Prelude 1.8 EX
Hyundai Pony 1.5 Olympic
Mitsubishi Colt 1.5 GlX
Nissan Micro Sprint
Nissan Sunny 1.3 Trend
Ford Escort Bravo 5 drs
Renault 19 1.7 TS5drs
Seat Marbella Blue
Toyota Starlet DL
Toyota Carina 1.6X1
Maximale
rijbaan-benutting
"Aan het rijgedrag op de
autoweg valt ook nog wel iets
belicht en zijn de pagina's
visueel aantrekkelijk
gemaakt. Er kan met de
nieuweling worden gereisd
door Europa, waarbij steden
als Amsterdam, Parijs, Berlijn
en Brussel worden
aangedaan. Van deze steden
kan een korte algemene
beschrijving worden
opgevraagd en wordt
Voor het eerst verscheen
Peugeot met Nederlandse
informatie op Internet met de
nieuwe 406. Deze pagina's
zijn nog tot eind juni te
bekijken. Maar op
www.peugreot.nl is vanaf nu
ook de 106 in nieuwe
gedaante te bekijken. Bij de
'106 On Tour 1996' wordt deze
kleine auto zo breed mogelijk
7950^-of 1 ty-p/mnd*
00CO nf 100 .n/mnj*
1Ó-91 845Ö;-of i69:-p/mnd*
9-88 8600,-of 172,-p/mnd*
■uyuiu Luiiiiu i.ual 1-88 7950,-of 159,-p/mnd*
Toyota Corolla 1.3 XLi 12V 9-88 9650,-of 193,- p/mnd*
VW Golf 1.3 2-86 6950,- of 13^,-p/mnd*
12 maanden APK
Krachtig
De inrichting van de Alto 5-
deurs is stemmig, maar een
beetje grijs. De randen van de
stoelen zijn in een effen stof
uitgevoerd, terwijl de
middenbanen een streepje
kennen. Op de vloer licht een
grijze tapijtsoort die niet
overal even netjes strak is
neergelegd. De stoelen zijn
niet groot, maar bieden een
goede ondersteuning, zodat
met de Alto ook grote ritten
gemaakt kunnen worden. Het
dashboard heeft een
sympathieke vormgeving.
De nieuwe Opel Vectra is
begin deze maand ook in
Brazilië leverbaar geworden.
GM Brazilië investeerde 300
miljoen mark om de
montage-facliteiten in Sao
Caetano do Sul fabriek aan
te passen. Dit jaar zullen nog
60.000 Vectra's de fabriek
verlaten, terwijl voor
volgend jaar de produktie
zal worden opgeschroefd
naar 80.000. De Vectra is in
zijn segment in Brazilië de
enige auto met twee airbags.
GM do Brasil zal de Vectra
tevens exporteren naar
Argentinië, Uruguay en
Paraguay, alsmede Chili en
Venezuela. De Vectra wordt
momenteel in zes landen
geproduceerd: Duitsland,
België, Engeland, Brazilië,
Indonesië en Egypte.
alk, terwijl een afzonderlijke
listlamp onderaan de
opgehangen. De
is voorzien van een
sproeier. De vijfde
iet de sleutel van
snaf of met een hendeltje
st de bestuurdersstoel
len geopend. Door de vrij
hoge vloer en de erg laag
geplaatste hoedenplank is
het bagagevolume beperkt.
Maar na het verwijderen van
deze plank en het
neerklappen van de
achterbank nemen de
beladingsmogelijkheden
flink toe. Bovendien is de
laadruimte in maximale
opstelling natuurlijk door de
twee achterportieren extra
makkelijk te bereiken. Maar
deze twee deuren dienen
natuurlijk vooral voor een
plezierige instap voor de
achterpassagiers. Been- en
hoofdruimte zijn achterin in
redelijke mate aanwezig.
in voegers daartoe
staat stellen. Overiger
heerst het misverstane
het fout is als men opr.
aan het eind van de
versperde baan om dan pas
in te voegen op de
doorgaande rijstrook.
Toch is dit de enige juiste
wijze van invoegen! Er wordt
dan optimaal gebruik
gemaakt van de beschikbare
ruimte op de weg.
"Verkeerspsychologen vergelijken het gedrag van
automobilisten wel eens met lemmings. Deze
knaagdieren rennen, in hun zoektocht naar nieuwe
leefgebieden, soms in grote horden niets en
niemand ontziend, soms zelfs massaal, de zee in.
Als je ziet met welk gemak veel autorijders steeds
weer aansluiten in de file, terwijl ze met enige
moeite die files zouden kunnen vermijden, of er in
ieder geval minder last van zouden hebben, dan
dringt zo'n vergelijking zich inderdaad op", zegt
een woordvoerder van het Korps Landelijke
Politiediensten, Divisie Mobiliteit, in Driebergen.
iiening van verwarming en
itilatie, asbak en de ruimte
Deze console
in de grond
t glas, een rechter
jel en kindersloten
op de achterportieren zijn
standaard. De vijfdeurs wordt
overigens uitsluitend in de
GL-uitgave aangeboden,
terwijl de driedeurs in drie
versies op de prijslijst staat.
Technisch is de Alto vijfdeurs
uiteraard niet gewijzigd.
Voorin ligt een opmerkelijk
krachtige 1 liter 4
cilindermotor die is afgeleid Spjts
van de 1,3 liter bekend uit de js
Swift. Het vermogen van 53 pk carpc
bij 6500 tr/min is hoog, terwijl aantc
het koppel van 73 Nm bij 4500
tr/min er best mag zijn. Bij een
totaalgewicht van 745 kg
haalt de Alto 5-deurs een top
van 150 km/u, terwijl er vooral
onder stadse
omstandigheden vlot wordt
geaccelereerd. De vijfbak is
standaard.
Het bewijs dat Opel werkelijk
hele wereld actief is, werd gel
tijdens de afgelopen autotentc
stelling van Turijn. Daar toonc
merk namelijk de Tonga, een c
studie op basis van de Corsa,
ontwikkeld in Brazilië. In dat land
worden niet alleen de bij ons beken
Corsa-versies gemaakt, maar ook e
sedan en pickup. De Tonga van GM
Brasil is een zogenaamde sport-util
die eind vorig jaar voor het eerst op
autotentoon-stelling van Sao Paulo
zien was. De neus is veranderd, hee
dubbele ronde koplampen en verde
vooral de onderzijde van de auto
aangepast: flankbescherming, grot
bumpers en stevige wielen. Langs c
dankranden zijn railings aangebra,
terwijl het dak zelf in tw«
worden geopend. Alhoei
de stranden van Copaca
misstaan, is produktie ni
Hij vervolgt: "Als
automobilisten hun rijgedrag
verbeteren, zich beter aan de
spelregels houden, wat vaker
zouden carpoolen en af en toe
de auto eens een dagje laten
staan, dan zou het fileleed
een stuk verminderen".
Conclusie
Conclusie: regelmaat baadt.
Sterker: wie in druk verkeer
wil opschieten, moet soms
langzamer rijden.
Het verkeer rijdt dan in
colonnevorm in één tempo
lekker door, zonder
haperingen.
Prijs
De auto heeft een vertrouwd
onderstel met McPherson
veerpoten voor en achter een
semi-onafhankelijke as
opgehangen met
schroefveren. Hierdoor wordt
een heel behoorlijk
comfortniveau bereikt.
Bovendien heeft een de Alto
een goede stabiliteit zowel in
bochten als bij rechtuit rijden.
De Alto vijfdeurs van Suzuki
kost f. 18.195,=. Dit betekent
een meerprijs van zeshonderd
gulden ten opzichte van de
driedeurs GL die f.17.495,=
kost. De Alto-reeks start bij de
basis GA voor f.15.995,=. Nu is
het wachten alleen nog op
een automaat.
In de zomer van 1994 introduceerde Suzuki de
huidige driedeurs Alto, een auto die aanzienlijk
royaler bemeten is dan zijn voorganger, die
overigens nog steeds als vijfdeurs voor een zeer
aantrekkelijke prijs te koop is. Nieuw in het Alto-
programma is een vijfdeurs carrosserie, die niet
langer is dan de bestaande versie, maar wel een
betere toegankelijkheid biedt.
6-87 9950,-of 199,-p/mnd*
4-88 6900,-of 140,-p/mnd*
3-87 7950,-of 169,-p/mnd*
11- 88 7950,-of 169,-p/mnd*
12- 88 8400,-of 168,-p/mnd*
Carpoolen
'Wat kan de individuele
automobilist doen zodat hij of
zij zo min mogelijk last heeft
van de dagelijkse files?
Allereerst kun je 'ns kijken of
je kunt carpoolen met iemand
van uitstroomopeningen, de op je werk of met iemand die
bediening van verwarming en bij je in de buurt woont,
ventilatie, asbak en de ruimte Dagelijks rijden er in
voor de radio. Deze console Nederland miljoenen lege
loopt niet tot aan de grond autostoelen heen en weer,
door. Getint glas, een rechter Met wat creativiteit moet
buitenspiegel en kindersloten hiervan een gedeelte
op de achterportieren zijn gemakkelijk gevuld kunnen
worden. Waarbij de
carpoolers ook nog diverse
voordelen opstrijken, zoals
minder autokosten, meer
gezelligheid. En ze zorgen
voor minder verkeersdrukte
en minder milieuoverlast.
Er is zelfs berekend dat als
iedereen, die dagelijks in het
tsuur in z'n auto onderweg
sén dag per week gaat
poolen, dat dan een groot
dal spitsuurfiles
verdwijnt".
informatie gegeven over
culturele en muzikale
festiviteiten, hotels en
restaurants. Bovendien zullen
na een maand nog enkele
steden aan de 106-tour
worden toegevoegd. Via
Internet kunnen ook een
folder of proefrit worden
aangevraagd.
Om in het compacte segment
snd te kunnen blijven,
le Europese Suzuki-
-‘ie de Alto uit de
abriek in India,
sraard is deze fabriek
volledig met hulp van Suzuki
opgezet en worden ook
Japanse kwaliteitseisen
esteld. Zowel de oude Alto
surs als de nieuwe,
tere Alto met drie en vijf
tieren komen daar
vandaan.
Afmetingen
De Alto is 3,5 meter lang en
daarmee neemt dit model een
unieke plaats in tussen de
modellen uit het A-segment
(Cuore, Cinquecento, Vivio)
en de grotere auto's uit het B-
segment (Fiesta, Polo, Corsa).
Overigens behoorde een auto
met de afmetingen van de
huidige Alto enkele jaren
geleden nog volledig tot het
2 B-segment.
Het uiterlijk van de Alto ziet er
beschaafd uit. Wat betreft
design springt niemand met
de auto uit de band. Door de
I twee extra portieren is
I uiteraard het zijaanzicht wat
veranderd. De voorportieren
zijn korter geworden, om
plaats te bieden voor de
1 achterdeuren. Achteraan is
I nog net plaats voor kleine
zijruitjes. Het front is aan de
driedeur gelijk en heeft een
grijze grille met Suzuki-logo,
i redelijk bemeten koplampen
en richtingaanwijzers in de
zwarte bumper. Aan de
achterzijde zijn de lichtunits
verdeeld in een rode en witte
Dus als u ziet dat u moet
ritsen, rij dan rustig(!) door tot
het eind van uw rijbaan in
zicht komt.
Pas dan steekt u over naar de
andere rijstrook. Zo wordt de
wegcapaciteit maximaal
benut. Bovendien hebben
hardrijders nu geen kans
iedereen te passeren!
Dat scheelt veel ergernis.
Ritsen is een probaat middel
om bij een wegversmalling zo
veel mogelijk auto's relatief
snel te laten doorrijden.
Maar ritsen gaat pas echt
soepel als iedereen optimaal
meewerkt".
gedachtelos;
soms ook imj
en zelfs angs
gebrek aan snelw
Je kunt zelfs stelle
rechter i"
autowegen
gemeden da" r
we met zijn
beter benutten
capaciteit van i
aanmerkelijk t<
"Ook een aar
vergroot de v
Ervaren automc
weten dit. Ze rij'
rustig en soepel,
spits pakt het 'm
met de 1
uit dan 1
iedere -
eisen,
ruimte
Hierdc
verder van elk
Wie hard rijdt,
remmen, bijvoorL
ruimte te geven aan het
tragere verkeer dat van een
oprit komt. Door dit remmen
stokt het verkeer en gaat het
filerijden met veel optrekken
>sewasje en afremmen gepaard.
Dit 'harmonikaeffect' voorkom
je door gelijkmatig te rijden
en elkaar de ruimte te geven.
Zo spaar je tevens brandstof
en dus ook je portemonnee en
het milieu.
"Ook door beter te plannen
kan menig automobilist veel
cloen om te voorkomen dat hij
zich altijd moet aansluiten bij
de 'wachtenden voor hem'.
We noemen dit de
thuismaatregelen. Zorg dat je
goed geïnformeerd bent.
Luister naar de fileberichten
op de radio, raadpleeg
teletekst, zorg dat je weet of er
onderweg
wegwerkzaamheden zijn.
Houd met deze gegevens
rekening bij het vaststellen
van je route. Kijk of er
alternatieven zijn. Pas zo
mogelijk je vertrektijd aan.
Kijk ook of je niet eens
gebruik kunt maken van het
openbaar vervoer.
Pak niet voor elke wiss
de auto, maar ga eens lopen
of neem de fiets. Overigens
worden door de op komst
zijnde '24uurs economie' en
door flexibilisering van de
werktijden de spitsuren
vanzelf opgerekt.
Thuiswerken, het beste
voorbeeld van een
thuismaatregel, is ook een
vorm van filebestrijding".
te verbeteren. Zoals een
maximale rijbaanbenutting.
Veel automobilisten blijven
onnodig links rijden.
Naarmate het drukker is,
dit zelfs vaker voor. Redei
^loosheid, haast,
aponeringsdrang
jst als gevolg van
Iwegroutine.
».~llen dat de
rijstrook op
regen vaker wordt
i dan gebruikt. Als
;jn allen de rijbanen
lutten, neemt de
:n de snelwegen
toe
1 aangepaste rijstijl
ue wegcapaciteit.
nobilisten
u rijden vlot, maar
- V ~7,eL V°oral in,de Op deze wijze verwerkt het
akthet meedrijven wAaaedeelte on snolstA
hoofdstroom gunstiger weggedeelte op de snelste
1 hard scheuren om man?e5 het maximale aantal
re meter vrij wegdek op te ™os.'
i. Hard rijden kost veel A s ln eenJfde1st1aa! van
te. Je remweg is langer. en^le "J*» d&, hjk de
ioor moeten de auto's andere nj altijd sneller te
er van elkaar rijden. 9aan; Sommige mensen gaan
hard rijdt, moet ook vaker dan slalommen: steeds van
tien, bijvoorbeeld om rijbaan wisselen op zoek naar
te teaeven aan het terreinwinst.
Helaas voor deze nerveuze
slalommers: dat voordeel is er
zelden. Integendeel,
slalommen geeft soms eerder
vertraging dan tijdwinst. Net
als er een stukje ruimte
vrijkomt om door te rijden,
schiet er zo'n slalommer voor
je neus en moet je weer
afremmen. Zo blijft de file
haperen. Beter is het daarom
als iedereen in zijn eigen rij
blijft".
"Als de snelwec
smaller wordt,
invoegmethodc
naderen van
rijstrook' schi
omenom tussen het verkeer
op de doorgaande rijstrook.
Dat verkeer moet de
NP-NT-34
Jï.
te
t