BMWZ31.916V
6
f
Sympathiek gezicht
Lancia k StationWagon
Auto- en oldtimershow in Haaren
Rally-team Nissan Denissen
bij Sezoensrally
I
n
j 103
s
RENOVA, UW BMW DEALER.
le Pinksterdag
G
nr-rt-óo'
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 mei 1996 - pagina 3
pagina 2
O
T
A
U
T
T
E
1 12.950,
20.950,
24.750,
23.750,
10.750,
13.950,
1 17.950,
n 18.950,
10.950,
9.950,
18.950,
18.750,
12.950,
voor
Vervolg van pagina 1
isch
Foto: Gunther Kroon
is
snt met
van de
it om
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
Komend weekei
omgeving van h
Bocholt de Sezo<
exemplaren beidt het
dealerbedrijf aan in diverse
prijsklassen van f.3.000,= tot
1.40.000,=. Alleen tijdens deze
jaarmarkt kan de consument
voordeel behalen. Een bonus
van maximaal vijfduizend
gulden ligt in het verschiet.
Sverige Volvo Classics heeft
op 26 mei een groot aantal
verc
voor
bewegii
naar acl
is van ki
:nault
:IGEN MANIER
AN LEVEN
gesponsorde
lipe
>nk zal ook
jnen.
d gezet,
ste dat
Renovo bv
Ringbaan Oost 102A, Tilburg
Telefoon: 013-5422133
Automobielbec
Mitsubishi-deaici
en Tilburg en Svei
Timers gespeciali
Volvo Classics, i
te Haaren, orgai
gezamenlijk eer
autoshow. De s±.
op eerste Pinksterdac
de jaarmarkt te bezoel
wordt gehouden bij
sportcomplex "het Beekdal"
een lokatie, midden op de
markt, die bezoekers niet
voorbij mogen en kunnen
lopen.
Kluitmans heeft een zeer
uitgebreid assortiment van
diverse merken en typen
auto's. Zo'n honderd
Met zijn 100 pk sterke
krachtbron is deze auto in de
klasse tot 1300 cc een
potentiële kanshebber.
edrijf Kluitmans
saler in Haaren
srige Old
liseerd in
ook gevestigd
iniseren
sen grote
show is alleen
ig tijdens
seken en
Vergrendeling
Het meeste rijplezier biedt de
Z3 als de kap is neergelaten.
Dat gebeurt handmatig in
enkele seconden. Even de
rgrendeling boven de
orruit losmaken en in één
jing klapt het geheel
ichteren. Dé achterruit
kunststof. Na het
worden elektrisch geopend
en gesloten, terwijl ook de
buitenspiegels met behulp
van een knopje in stelling
worden gebracht. In de
portieren zijn bescheiden
opbergvakken geplaatst,
terwijl tussen de stoelen twee
afsluitbare vakken zijn voor
de autopapieren en enkele
kleine spullen.
4.950, -
18.950, -
Motoren
In Nederland zal de kappa
S.W. worden aangeboden met
vier verschillende motoren.
De basis 2 liter heeft 5 cilinder
en vier kleppen per zuiger.
Door enkele wijzigingen aan
de motor is het vermogen
toegenomen tot 155 pk bij 6500
tr/min (was 145 pk). Op de
2 liter wordt nu het variabele
inlaatsysteem van de 2.4 liter
gebruikt en is de software van
het
motormanagementsysteem
aangepast. Het koppel bereikt
bij 4000 tr/min zijn relatief
forse waarde van 186 Nm.
Hierdoor kan een topsnelheid
worden bereikt van 205 km/u
en dat is slechts enkele
kilometers minder ddn de
vergelijkbare sedan.
De acceleratie van 0 tot 100
km/u geschiedt in 10
Technische gegevens:
Merk en type: BMW Z3 1.9 16V
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1895 cc
Boring x slag: 85 x 83,5 mm
Vermogen: 140 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 180 Nm bij 4300 tr/min
Afmetingen: lengte 4,025
meter, breedte 1,69 meter
Gewicht: 1175 kg
Prestaties: topsnelheid 205
km/u, acceleratie 0-100 km/u
in 9,5 sec.
Verbruik: stadscyclus 11,4
liter/100 km, buitenwegcyclus
6,0 liter/100 km
gemiddeld 8,0 liter/100 km
Prijs: f.76.500,=
topversie is alleen op
speciale bestelling in ons
land te verkrijgen. Overigens
wordt deze versie aan een
specifieke, zeer luxueuze
uitvoering gekoppeld.
geopende kap is dat geen
probleem, in gesloten
toestand vereist dat wat meer
lenigheid van de bestuurder
en bijrijder. Wie eenmaal zijn
zitplaats heeft bereikt, zal
merken dat de Z3 geschikt is
voor lange mensen. De stoel
kan (elektrisch) voldoende ver
naar achteren, terwijl ook
onder het stuurwiel genoeg
ruimte voor de benen
De nieuwe Z3 roadster van BMW is op meerdere
punten een opmerkelijke auto. Allereerst vanwege
zijn uiterlijk, maar ook vanwege het feit dat de
assemblage in de Verenigde Staten plaatsvindt.
Verder neemt deze compacte tweezitter
prijstechnisch een speciale plaats in het BMW-
programma in.
neerklappen kan het geheel
worden afgedekt, maar het
aanbrengen van de hoes
vraagt enige bestudering en
zal in de praktijk bij korte
ritjes niet worden gebruikt.
De prijslijst van de Z3 start bij
f .68.500,= voor de 1.8 liter van
115 pk. De 1.9 16-klepper komt
op f.76.500,=. Het is grappig
om hier even de prijzen van de
3-serie cabrio langs te leggen.
De 318i komt op f.79.900,= en
dat betekent dat de Z3 de
meest betaalbare manier is
om een open BMW te rijden.
De 318i Cabrio is echter een
vierzitter met een behoorlijke
bagageruimte en ook
daarvoor is wat te zeggen.
De BMW Z3 roadster is een
originele auto met prettige rij-
eigenschappen. De 4 cilinder
motor is voldoende voor
goede prestaties en houdt het
brandstofverbruik binnen de
perken. En ook prijstechnisch
steekt de auto gunstig af
tegen concurrerende
produkten.
klassieke Volvo's staan uit de
bouwjaren 1961 tot 1969, auto's
die vrijgesteld zijn van
houderschapsbelasting.
Er is een ruim assortiment met
o.a. de Volvo Amazon,
Amazon Combi en PV 544
(katterug). De show vindt
alleen plaats als het droog
weer is.
Leuke auto's mogen weer en
dat heeft BMW goed
begrepen. Alleen is het de
kunst een leuke auto
bereikbaar te maken voor een
groot publiek en daar wringt
vaak de schoen. We kunnen
ons allemaal de BMW Z1
herinneren, die eigenlijk als
conceptauto op een
tentoonstelling werd
maar zoveel lof oogst,
besloten werd een
bescheiden serie te bouwen.
Maar voor bijna anderhalve
ton is het niet zo moeilijk iets
'aparts' te maken.
Bovendien heeft Nelis
Verkooijen in zijn rallycross
tijd veel ervaring opgedaan
met het rijden op onverharde
ondergrond en dat is
veelvuldig in de Sezoens-rally
verstopt. Bovendien wordt het
evenement gezien als een
goede aanloop voor de ELE-
rally die op 8 en 9 juni in de
omgeving van Eindhoven
wordt verreden. Deze ELE-
rally telt ook weer mee voor
de Nissan Micro Challenge
1996.
De Sezoens-rally van komend
weekend is zeer aantrekkelijk
voor het publiek, dat een
informatiepakket kan krijgen
bij het tot rallycentrum
omgetoverde parochiehuis
aan het Kerkplein 12 in
Bocholt. De eerste rijder
vertrekt op vrijdag 25 mei om
10.01 uur vanaf het
startpodium. De finish v
eerste deelnemer wordt
20.00 uur verwacht.
Dik tapijt
Omdat de auto zo laag is, is
de instap erg diep. Bij
Wordt alles neergeklapt dan
komt de kappa tot een keurige
1500 liter. Iedere S.W. heeft
een Nivomat niveauregeling,
waardoor de carrosserie
ongeacht de belading vlak
boven de weg blijft liggen.
Overigens is het uitbreken
van de achtersteven zeer
eenvoudig te corrigeren door
simpelweg het gas even los te
laten. De auto heeft een
Gehalveerd
De nieuwe Z3 van BMW past
nog steeds niet in het
bestedingsbudget van de
gemiddelde Nederlander
maar in vergelijking met de Z1
is de aanschafprijs
gehalveerd en dat is een zetje
in de goede richting. De auto
is slank van vormgeving en
net iets langer dan vier meter.
Opvallend is vooral de
vormgeving van de neus.
Door de bolle schermen en
dito motorkap oogt de Z3
uitermate krachtig. Direct
achter de voorwielen wordt de
auto weer smaller. De twee
nieren hebben zoals bij iedere
BMW een prominente plaats
op de voorzijde.
De koplampen zitten ook zeer
herkenbaar achter één
overkapping. Bumpers en
ixvumiu weckend wordt in de
--j het Belgische
Bocholt de Sezoens-rally 1996
verreden. De door Nissan-
voorspelbaar, maar hoog
speelgehalte. De demping is
stevig en sportief, maar niet
oncomfortabel. BMW levert
op dit moment louter 4
cilinder motoren in de Z3,
maar wie een blik onder de
motorkap werpt, zal zien dat
er voldoende ruimte is om een
lekkere 6-pitter in te bouwen.
Een automatische viertraps
versnellingsbak is als optie
leverbaar voor f.4.850,= terwijl
de standaard vijfbak eigenlijk
net zo leuk is. De bediening
gaat zeer exact en de
achteruit is zoals bekend bij
dit merk beveiligd met een
veer. De 1,9 liter
16-kleppenmotor levert een
vermogen van 140 pk bij 6000
tr/min en een maximaal
koppel van 180 Nm bij 4300
tr/min. Wie de motor enigszins
op toeren houdt, merkt direct
dat deze compacte auto niets
meer nodig heeft en dat een 6
cilinder wellicht alleen voor
het aantrekkelijke geluid
gekozen zou worden. De 4
cilinder klinkt wat 'lichter'
maar zeker niet
onsympathiek. Bovendien
blijft het gemiddelde verbruik
beperkt tot 1 op 11,3 en dat is
netjes. De 1175 kg zware Z3 1.9
16V weet goed te presteren en
haalt een top van 205 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 9,5 seconden.
Stoelen
De Lancia kappa S.W. is
ongeacht de gekozen motor
niet alleen stil en krachtig,
de auto is ook bijzonder
comfortabel. Zowel voor als
achter worden McPherson
veerpoten gebruikt met
stabilisatorstangen.
Overhellen in bochten is er
niet bij, maar
wegoneffenheden wordt
keurig geabsorbeerd.
De bediening gaat redelijk
licht. Verder is de vulling van
de stoelen iets aangepast,
maar het verschil zal alleen te
merken zijn voor mensen die
al vele tienduizenden
kilometers in hun kappa
gereden hebben.
De uitrusting van de kappa
compleet tot uiterst royaal.,
De LE-versie wordt alleen in
combinatie met de 2 liter
geleverd en heeft onder meer
ABS, twee airbags, vier
elektrische portierruiten,
Speelgehalte
Technisch bedient de Z3 zich
volledig van onderdelen die
we kennen van de 3-serie.
De wielbasis is met 2,445
meter wat korter, maar de
ophanging is volledig
bekend. Voor zien we een
onafhankelijke constructie
met McPherson veerpoten en
achter een ophanging
gebruikt wordt waarbij
dempers en veren gescheiden
zijn. Een stabilisatorstang
wordt voor en achter
gemonteerd. Dit zorgt
een redelijk neutraal
weggedrag. De gunstige
gewichtsverdeling die we van
de 3-serie kennen, vinden we
ook op de Z3 terug. Dat wil
echter niet zeggen dat de auto
niet wil uitbreken. Wie hem
tot spelen uitdaagt, zal
precies krijgen wat 'ie wil.
buitenspiegels zijn
meegespoten in de
carrosseriekleur. Heel apart
zijn de kiewen vlak voor de
portieren. Deze doen zeer
sterk denken aan de
uitermate fraaie, klassieke
BMW's van weleer, maar
hebben bij de Z3 verder
helemaal geen functie.
De achterzijde oogt modem,
maar daarin is niet zoveel
fantasie verwerkt als in de
voorkant. De auto is erg laag
en het derde remlicht is in het
kofferdeksel opgenomen.
Hieronder gaat een
bescheiden bagageruimte
van 180 liter schuil.
De kofferbak heeft een
behoorlijk vloeroppervlak,
maar is erg laag. In het
interieur zijn alleen enkele
bescheiden mogelijkheden
om kleine spullen op te
bergen. De lichtmetalen
Velgen zijn standaard voor
de door ons gereden versie,
terwijl de mistlampen in de
voorbumper tegen een
bijbetaling van f.665,worden
gemonteerd. De portieren en
het kofferdeksel worden
centraal vergrendeld.
Bovendien heeft de auto een
wegrijbeveiliging als niet met
de originele sleutel wordt
gestart.
hoogteverstelling op de
voorstoelen, vier
hoofdsteunen,
startblokkering,
middenarmsteun voor en
achter, getint glas, elektris
verstelbare, verwarmde en
inklapbare buitenspiegels
en een radiovoorbereiding
bestaande uit een antenne
en zes speakers.
De 2 liter wordt ook
aangeboden als LS, een
uitvoering waarin alle andere
motorvarianten worden
geleverd. Deze versie heeft
als extra's airconditioning,
binnenspiegel met
automatisch
antiverblindingssysteem,
mistlampen voor en
koplampsproeiers.
De V6 krijgt daar bovenop nog
eens een
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging en met
leer bekleed stuurwiel.
Fiat Auto Nederland, de
importeur van Lancia,
verwacht dat de
Stationwagon van de kappa
zo'n zesduizend gulden
duurder zal zijn dan de sedan,
zodat de prijzen rond de
f.66.000,= zullen beginnen.
seconden. De kappa is ook als
S.W. bijzonder stil en het 1996-
model is zelfs nog wat verder
op dit punt verbeterd.
De tweede motor is een 2,4
liter 5 cilinder van 175 pk bij
6100 tr/min en 230 Nm bij 3750
tr/min. Hiermee is een top
mogelijk van 212 km/u en
wordt het sprintje in 8,9
seconden volbracht.
De meest krachtige
benzinemotor is de 3 liter V6
24-klepper die bekend is uit
de Alfa 164. Deze motor komt
tot 204 pk bij 6300 tr/min en
een hoog koppel van 270 Nm
bij 4500 tr/min. De kappa V6
S.W. wordt uitsluitend
geleverd met een viertrap
automaat. Veelrijders kunnen
zeer tevreden zijn met de
5 cilinder 2,4 liter turbodiesel
met intercooler. Deze machine
levert 124 pk bij 4000 tr/min en
een aan de V6 vergelijkbaar
koppel van 265 Nm bij 2000
tr/min. Door de uitstekende
geluidsisolatie is het
dieselgeluid vrijwel niet te
horen. De topsnelheid van 190
km/u is bovengemiddeld en in
11,5 seconden zit deze versie
aan de 100 km/u. Lancia levert
ook nog de 4 cilinder 16-
kleppen turbo, maar deze
dealer Denissen g«
Micra van de equij:
Verkooijen/Verdonk 2
aan de start verschiji
geboden wordt.
De bestuurdersstoel is
bovendien elektrisch in
hoogte verstelbaar, terwijl de
rugleuning handmatig moet
werden versteld.
Het meubilair, stuurwiel en de
pookknop zijn met leer
bekleed, terwijl op de vloer
een dikke tapijt is
aangebracht. Het dashboard
is helemaal in zwart
uitgevoerd, maar bij zo'n
aparte auto als de Z3 doet dat
geen afbreuk aan de
originaliteit. In het
driespakige stuurwiel is een
airbag opgenomen, terwijl
een tweede exemplaar boven
het ver weg gestopte
dashboardkastje zit.
Het instrumentarium is
volledig bekend uit de 3-serie
en heeft een toerenteller,
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. De stand
van de kilometer- en dagteller
wordt digitaal weergegeven.
Op de middenconsole vinden
we de vertrouwde
draaiknoppen voor de
bediening van verwarming
en ventilatie. De uitlezing van
het digitale klokje, kan tegen
meerprijs ook voor de
boordcomputer worden
gebruikt. De portierruiten