BMWZ31.916V 6 f Sympathiek gezicht Lancia k StationWagon Auto- en oldtimershow in Haaren Rally-team Nissan Denissen bij Sezoensrally I n j 103 s RENOVA, UW BMW DEALER. le Pinksterdag G nr-rt-óo' DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 mei 1996 - pagina 3 pagina 2 O T A U T T E 1 12.950, 20.950, 24.750, 23.750, 10.750, 13.950, 1 17.950, n 18.950, 10.950, 9.950, 18.950, 18.750, 12.950, voor Vervolg van pagina 1 isch Foto: Gunther Kroon is snt met van de it om BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. Komend weekei omgeving van h Bocholt de Sezo< exemplaren beidt het dealerbedrijf aan in diverse prijsklassen van f.3.000,= tot 1.40.000,=. Alleen tijdens deze jaarmarkt kan de consument voordeel behalen. Een bonus van maximaal vijfduizend gulden ligt in het verschiet. Sverige Volvo Classics heeft op 26 mei een groot aantal verc voor bewegii naar acl is van ki :nault :IGEN MANIER AN LEVEN gesponsorde lipe >nk zal ook jnen. d gezet, ste dat Renovo bv Ringbaan Oost 102A, Tilburg Telefoon: 013-5422133 Automobielbec Mitsubishi-deaici en Tilburg en Svei Timers gespeciali Volvo Classics, i te Haaren, orgai gezamenlijk eer autoshow. De s±. op eerste Pinksterdac de jaarmarkt te bezoel wordt gehouden bij sportcomplex "het Beekdal" een lokatie, midden op de markt, die bezoekers niet voorbij mogen en kunnen lopen. Kluitmans heeft een zeer uitgebreid assortiment van diverse merken en typen auto's. Zo'n honderd Met zijn 100 pk sterke krachtbron is deze auto in de klasse tot 1300 cc een potentiële kanshebber. edrijf Kluitmans saler in Haaren srige Old liseerd in ook gevestigd iniseren sen grote show is alleen ig tijdens seken en Vergrendeling Het meeste rijplezier biedt de Z3 als de kap is neergelaten. Dat gebeurt handmatig in enkele seconden. Even de rgrendeling boven de orruit losmaken en in één jing klapt het geheel ichteren. Dé achterruit kunststof. Na het worden elektrisch geopend en gesloten, terwijl ook de buitenspiegels met behulp van een knopje in stelling worden gebracht. In de portieren zijn bescheiden opbergvakken geplaatst, terwijl tussen de stoelen twee afsluitbare vakken zijn voor de autopapieren en enkele kleine spullen. 4.950, - 18.950, - Motoren In Nederland zal de kappa S.W. worden aangeboden met vier verschillende motoren. De basis 2 liter heeft 5 cilinder en vier kleppen per zuiger. Door enkele wijzigingen aan de motor is het vermogen toegenomen tot 155 pk bij 6500 tr/min (was 145 pk). Op de 2 liter wordt nu het variabele inlaatsysteem van de 2.4 liter gebruikt en is de software van het motormanagementsysteem aangepast. Het koppel bereikt bij 4000 tr/min zijn relatief forse waarde van 186 Nm. Hierdoor kan een topsnelheid worden bereikt van 205 km/u en dat is slechts enkele kilometers minder ddn de vergelijkbare sedan. De acceleratie van 0 tot 100 km/u geschiedt in 10 Technische gegevens: Merk en type: BMW Z3 1.9 16V Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1895 cc Boring x slag: 85 x 83,5 mm Vermogen: 140 pk bij 6000 tr/min Koppel: 180 Nm bij 4300 tr/min Afmetingen: lengte 4,025 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 1175 kg Prestaties: topsnelheid 205 km/u, acceleratie 0-100 km/u in 9,5 sec. Verbruik: stadscyclus 11,4 liter/100 km, buitenwegcyclus 6,0 liter/100 km gemiddeld 8,0 liter/100 km Prijs: f.76.500,= topversie is alleen op speciale bestelling in ons land te verkrijgen. Overigens wordt deze versie aan een specifieke, zeer luxueuze uitvoering gekoppeld. geopende kap is dat geen probleem, in gesloten toestand vereist dat wat meer lenigheid van de bestuurder en bijrijder. Wie eenmaal zijn zitplaats heeft bereikt, zal merken dat de Z3 geschikt is voor lange mensen. De stoel kan (elektrisch) voldoende ver naar achteren, terwijl ook onder het stuurwiel genoeg ruimte voor de benen De nieuwe Z3 roadster van BMW is op meerdere punten een opmerkelijke auto. Allereerst vanwege zijn uiterlijk, maar ook vanwege het feit dat de assemblage in de Verenigde Staten plaatsvindt. Verder neemt deze compacte tweezitter prijstechnisch een speciale plaats in het BMW- programma in. neerklappen kan het geheel worden afgedekt, maar het aanbrengen van de hoes vraagt enige bestudering en zal in de praktijk bij korte ritjes niet worden gebruikt. De prijslijst van de Z3 start bij f .68.500,= voor de 1.8 liter van 115 pk. De 1.9 16-klepper komt op f.76.500,=. Het is grappig om hier even de prijzen van de 3-serie cabrio langs te leggen. De 318i komt op f.79.900,= en dat betekent dat de Z3 de meest betaalbare manier is om een open BMW te rijden. De 318i Cabrio is echter een vierzitter met een behoorlijke bagageruimte en ook daarvoor is wat te zeggen. De BMW Z3 roadster is een originele auto met prettige rij- eigenschappen. De 4 cilinder motor is voldoende voor goede prestaties en houdt het brandstofverbruik binnen de perken. En ook prijstechnisch steekt de auto gunstig af tegen concurrerende produkten. klassieke Volvo's staan uit de bouwjaren 1961 tot 1969, auto's die vrijgesteld zijn van houderschapsbelasting. Er is een ruim assortiment met o.a. de Volvo Amazon, Amazon Combi en PV 544 (katterug). De show vindt alleen plaats als het droog weer is. Leuke auto's mogen weer en dat heeft BMW goed begrepen. Alleen is het de kunst een leuke auto bereikbaar te maken voor een groot publiek en daar wringt vaak de schoen. We kunnen ons allemaal de BMW Z1 herinneren, die eigenlijk als conceptauto op een tentoonstelling werd maar zoveel lof oogst, besloten werd een bescheiden serie te bouwen. Maar voor bijna anderhalve ton is het niet zo moeilijk iets 'aparts' te maken. Bovendien heeft Nelis Verkooijen in zijn rallycross tijd veel ervaring opgedaan met het rijden op onverharde ondergrond en dat is veelvuldig in de Sezoens-rally verstopt. Bovendien wordt het evenement gezien als een goede aanloop voor de ELE- rally die op 8 en 9 juni in de omgeving van Eindhoven wordt verreden. Deze ELE- rally telt ook weer mee voor de Nissan Micro Challenge 1996. De Sezoens-rally van komend weekend is zeer aantrekkelijk voor het publiek, dat een informatiepakket kan krijgen bij het tot rallycentrum omgetoverde parochiehuis aan het Kerkplein 12 in Bocholt. De eerste rijder vertrekt op vrijdag 25 mei om 10.01 uur vanaf het startpodium. De finish v eerste deelnemer wordt 20.00 uur verwacht. Dik tapijt Omdat de auto zo laag is, is de instap erg diep. Bij Wordt alles neergeklapt dan komt de kappa tot een keurige 1500 liter. Iedere S.W. heeft een Nivomat niveauregeling, waardoor de carrosserie ongeacht de belading vlak boven de weg blijft liggen. Overigens is het uitbreken van de achtersteven zeer eenvoudig te corrigeren door simpelweg het gas even los te laten. De auto heeft een Gehalveerd De nieuwe Z3 van BMW past nog steeds niet in het bestedingsbudget van de gemiddelde Nederlander maar in vergelijking met de Z1 is de aanschafprijs gehalveerd en dat is een zetje in de goede richting. De auto is slank van vormgeving en net iets langer dan vier meter. Opvallend is vooral de vormgeving van de neus. Door de bolle schermen en dito motorkap oogt de Z3 uitermate krachtig. Direct achter de voorwielen wordt de auto weer smaller. De twee nieren hebben zoals bij iedere BMW een prominente plaats op de voorzijde. De koplampen zitten ook zeer herkenbaar achter één overkapping. Bumpers en ixvumiu weckend wordt in de --j het Belgische Bocholt de Sezoens-rally 1996 verreden. De door Nissan- voorspelbaar, maar hoog speelgehalte. De demping is stevig en sportief, maar niet oncomfortabel. BMW levert op dit moment louter 4 cilinder motoren in de Z3, maar wie een blik onder de motorkap werpt, zal zien dat er voldoende ruimte is om een lekkere 6-pitter in te bouwen. Een automatische viertraps versnellingsbak is als optie leverbaar voor f.4.850,= terwijl de standaard vijfbak eigenlijk net zo leuk is. De bediening gaat zeer exact en de achteruit is zoals bekend bij dit merk beveiligd met een veer. De 1,9 liter 16-kleppenmotor levert een vermogen van 140 pk bij 6000 tr/min en een maximaal koppel van 180 Nm bij 4300 tr/min. Wie de motor enigszins op toeren houdt, merkt direct dat deze compacte auto niets meer nodig heeft en dat een 6 cilinder wellicht alleen voor het aantrekkelijke geluid gekozen zou worden. De 4 cilinder klinkt wat 'lichter' maar zeker niet onsympathiek. Bovendien blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 1 op 11,3 en dat is netjes. De 1175 kg zware Z3 1.9 16V weet goed te presteren en haalt een top van 205 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,5 seconden. Stoelen De Lancia kappa S.W. is ongeacht de gekozen motor niet alleen stil en krachtig, de auto is ook bijzonder comfortabel. Zowel voor als achter worden McPherson veerpoten gebruikt met stabilisatorstangen. Overhellen in bochten is er niet bij, maar wegoneffenheden wordt keurig geabsorbeerd. De bediening gaat redelijk licht. Verder is de vulling van de stoelen iets aangepast, maar het verschil zal alleen te merken zijn voor mensen die al vele tienduizenden kilometers in hun kappa gereden hebben. De uitrusting van de kappa compleet tot uiterst royaal., De LE-versie wordt alleen in combinatie met de 2 liter geleverd en heeft onder meer ABS, twee airbags, vier elektrische portierruiten, Speelgehalte Technisch bedient de Z3 zich volledig van onderdelen die we kennen van de 3-serie. De wielbasis is met 2,445 meter wat korter, maar de ophanging is volledig bekend. Voor zien we een onafhankelijke constructie met McPherson veerpoten en achter een ophanging gebruikt wordt waarbij dempers en veren gescheiden zijn. Een stabilisatorstang wordt voor en achter gemonteerd. Dit zorgt een redelijk neutraal weggedrag. De gunstige gewichtsverdeling die we van de 3-serie kennen, vinden we ook op de Z3 terug. Dat wil echter niet zeggen dat de auto niet wil uitbreken. Wie hem tot spelen uitdaagt, zal precies krijgen wat 'ie wil. buitenspiegels zijn meegespoten in de carrosseriekleur. Heel apart zijn de kiewen vlak voor de portieren. Deze doen zeer sterk denken aan de uitermate fraaie, klassieke BMW's van weleer, maar hebben bij de Z3 verder helemaal geen functie. De achterzijde oogt modem, maar daarin is niet zoveel fantasie verwerkt als in de voorkant. De auto is erg laag en het derde remlicht is in het kofferdeksel opgenomen. Hieronder gaat een bescheiden bagageruimte van 180 liter schuil. De kofferbak heeft een behoorlijk vloeroppervlak, maar is erg laag. In het interieur zijn alleen enkele bescheiden mogelijkheden om kleine spullen op te bergen. De lichtmetalen Velgen zijn standaard voor de door ons gereden versie, terwijl de mistlampen in de voorbumper tegen een bijbetaling van f.665,worden gemonteerd. De portieren en het kofferdeksel worden centraal vergrendeld. Bovendien heeft de auto een wegrijbeveiliging als niet met de originele sleutel wordt gestart. hoogteverstelling op de voorstoelen, vier hoofdsteunen, startblokkering, middenarmsteun voor en achter, getint glas, elektris verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels en een radiovoorbereiding bestaande uit een antenne en zes speakers. De 2 liter wordt ook aangeboden als LS, een uitvoering waarin alle andere motorvarianten worden geleverd. Deze versie heeft als extra's airconditioning, binnenspiegel met automatisch antiverblindingssysteem, mistlampen voor en koplampsproeiers. De V6 krijgt daar bovenop nog eens een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en met leer bekleed stuurwiel. Fiat Auto Nederland, de importeur van Lancia, verwacht dat de Stationwagon van de kappa zo'n zesduizend gulden duurder zal zijn dan de sedan, zodat de prijzen rond de f.66.000,= zullen beginnen. seconden. De kappa is ook als S.W. bijzonder stil en het 1996- model is zelfs nog wat verder op dit punt verbeterd. De tweede motor is een 2,4 liter 5 cilinder van 175 pk bij 6100 tr/min en 230 Nm bij 3750 tr/min. Hiermee is een top mogelijk van 212 km/u en wordt het sprintje in 8,9 seconden volbracht. De meest krachtige benzinemotor is de 3 liter V6 24-klepper die bekend is uit de Alfa 164. Deze motor komt tot 204 pk bij 6300 tr/min en een hoog koppel van 270 Nm bij 4500 tr/min. De kappa V6 S.W. wordt uitsluitend geleverd met een viertrap automaat. Veelrijders kunnen zeer tevreden zijn met de 5 cilinder 2,4 liter turbodiesel met intercooler. Deze machine levert 124 pk bij 4000 tr/min en een aan de V6 vergelijkbaar koppel van 265 Nm bij 2000 tr/min. Door de uitstekende geluidsisolatie is het dieselgeluid vrijwel niet te horen. De topsnelheid van 190 km/u is bovengemiddeld en in 11,5 seconden zit deze versie aan de 100 km/u. Lancia levert ook nog de 4 cilinder 16- kleppen turbo, maar deze dealer Denissen g« Micra van de equij: Verkooijen/Verdonk 2 aan de start verschiji geboden wordt. De bestuurdersstoel is bovendien elektrisch in hoogte verstelbaar, terwijl de rugleuning handmatig moet werden versteld. Het meubilair, stuurwiel en de pookknop zijn met leer bekleed, terwijl op de vloer een dikke tapijt is aangebracht. Het dashboard is helemaal in zwart uitgevoerd, maar bij zo'n aparte auto als de Z3 doet dat geen afbreuk aan de originaliteit. In het driespakige stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar boven het ver weg gestopte dashboardkastje zit. Het instrumentarium is volledig bekend uit de 3-serie en heeft een toerenteller, snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. De stand van de kilometer- en dagteller wordt digitaal weergegeven. Op de middenconsole vinden we de vertrouwde draaiknoppen voor de bediening van verwarming en ventilatie. De uitlezing van het digitale klokje, kan tegen meerprijs ook voor de boordcomputer worden gebruikt. De portierruiten

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23