7Z7Z Lancia k Stationwagon jww Middenklasse Fiat Marea Audi A3 vanaf september Distinctie in de ruimte 1"; DAGEN TOT HET JAAR 2000 i Bijlage van: DeTilburgse Koerier \l. pagina 20 Oplage: 99.900 Donderdag 23 mei 1996 Tegenstrijdig lis. Lees verder op pagina 3 tenaf in Tony Vos Autotest Lees verder BMWZ31.916V in dit nummer 5-deurs o.a.: pag.3 pag.5 De/lutoMaat Rij-impressie: Suzuki Alto GL kopl chro deta acht jf bol tunits gebrui bekl nei het grote ihebben of t over de i bouwt jke versie ihtig, AUTOT^MA BV Exclusief Lancia-dealer voor Tilburg, Waalwijk, e.o. De Hoogt 12, LOON OP ZAND Tel. 0416-361991 un je onder Jaargang 8 Nummer 21 A4 Avant doet denken. Audi gaat de A3 leveren met vier motoren. Het programma s met de 101 pk 1,6 liter, geve door de 1,8 liter 20-klepper met of zonder turbo en ievelijk 125 en 150 pk. ijders hebben de 90pkTDi. In het jaar dat het Italiaanse merk Lancia precies 90 jaar bestaat, mogen we niet alleen een aantal speciale activiteiten verwachten, maar ook twee nieuwe uitvoeringen van het grootste model uit de serie, de kappa. De StationWagon (S.W.) treedt vanaf september aan, terwijl de coupé enkele maanden later op het programma staat. Bovendien zijn met de komst van de S.W. enkele wijzigingen op de sedan doorgevoerd. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Pininfarina Net als bij de Thema heeft Lancia voor de ontwikkeling van de Stationwagon op basis van de kappa de hulp ingeroepen van Pininfarina. Dit beroemde Italiaanse bedrijf heeft niet alleen op de tekentafel de S.W. tot stand gebracht, maar bouwt de auto ook zelf. Lancia levert een kale carrosserie van een Met de kappa opereert Lancia in het segment grote auto's, waarin we bijvoorbeeld ook de Opel Omega, Renault Safrane, Audi A6, Alfa 164 en Ford Scorpio vinden. De bestaande sedan heeft een tijdloze en uiterst fraaie vormgeving en door het 1 rik van chroom en fraaie dedingsstoffen, is de kappa uitermate chique. indruk die men heeft na het zien van de afmetingen, maar zo komt de auto ook over vooral als men achter het stuur plaatsneemt. De S.W. staat op exact dezelfde bodemplaat als de sedan en is dan ook geen centimeter langer. Een typisch kenmerk van de Tijdens de training voor de 500 Mijl van Indianapolis verloor Scott Brayton door een technisch defect aan het achterwiel de macht over het stuur en klapte met een snelheid van bijna 380 km/uur in de betonnen muur. Brayton, die de klassieke race van pole-position zou mogen starten, werd nog overgebracht naar het ziekenh uis maar bezweek een half uur, later aan zware verwondingen. Deze week zondag 26 mei IRL 500 Mijl van Indianapolis Indy Cars te Michigan ITC te Estoril (P) maandag 27 mei Formule 3000 te Pau Internationale Pinksterraces te Zandvoort Thema Stationwagon is overgenomen, namelijk de aluminium lijst langs het dak. Hierop staat de handtekening van Pininfarina geschreven. Het front met de brede koplampen en de fraaie ^aromen grille is op kleine 1 stails aangepast. Aan de udterkant is het elegante Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur sedan en Pininfarina i daar dan de ruimtelijl van. Dat lijkt omslach.__,. maar het is voor Lancia blijkbaar niet interessant voor deze relatief exclusieve auto een eigen produktieband op te zetten. De Lancia kappa is een grote auto en dat is niet alleen een ontwerp op een goede manier voortgezet. De helft van de lichtunits blijft op de schermen achter als de rest mee omhoog scharniert. De achterklep is van buite met de sleutel en van binnenuit met een knopjè in het dashboardkastje te openen. Nivomat Pininfarina heeft van een nood een deugd gemaakt bij de indeling van de bagageruimte. De vloer ligt precies op de hoogte tot waar de klep opent. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt, waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat die keurig bekleed is. Heel handig eindigt de vloer tegen een opstaand schot, waardoor lading nooit kan doorschuiven, bijvoorbeeld bij sterk afremmen. De Lancia kappa heeft een redelijk volumineuze achterwielophanging, die bij de S.W. gehandhaafd wordt. Hierdoor ligt de vloer vrij hoog. Dat betekent echter wel dat de werkelijke vloer van de bagageruimte veel lager ligt. Om deze dubbele bodem te bereiken kan een deel van de vloer worden opgeklapt, waardoor het bagagevolume ineens sterk toeneemt. Verder zijn tegen de zijkanten nog twee kastjes geplaatst, waarin bijvoorbeeld een CD- wisselaar in gemonteerd kan worden. Met de rolhoes over de bagageruimte getrokken, maar de vloer volledig benut, is er een standaard volume beschikbaar van 505 liter. Merken die zich de laatste decennia vooral hebben regelegd op de hogere larktsegmenten komen sds meer met betaalbare lodellen voor mensen die rel de kwaliteit en uitstraling respectie Dieselrijders hebben beschikking over de Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar ook is er een automaat beschikbaar. Audi gaat haar kleinste telg leveren in drie uitrustingsniveaus. De A4 Attraction krijgt twee airbags, vier hoofdsteunen, ABS, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorpor tierruiten, wegrijblokkering en lichtmetalen velgen. De A3 Ambition is sportief bedoeld met zijn lederen Damon HUI reed een perfecte wedstrijd maar in ronde 41 gaf de Renault motor van zijn Williams de geest en Jean Alesi nam de leiding over. Bij Alesi bleef de Renault krachtbron heel, in tegenstelling tot de achterwielophanging van de Benetton, zodat ook hij op moest geven. De nieuwe leider en uiteindelijke winnaar werd Olivier Panis. Natuurlijk profiteerde de Franse Ligier coureur van de problemen van de concurrentie maar gezegd moet worden dat Panis een fantastische wedstrijd reed en met zijn team een uitgekookte stategie van slechts één bandenwissel zonder bijtanken uitgedacht had. de aandacht trekt. De kofferklep loopt in het midden iets lager, terwijl de typisch gevormde achterlichten net als bij de Bravo/Brava afwijken van de gevestigde orde. De Weekend is een fraaie stationwagon met een ver doorgetrokken daklijn. De achterkant is relatief b van vormgeving. De lichti zitten hoog naast de achterruit en doen daardoor denken aan de Renault gekozen: SX, ELX en HLX. Verder biedt Fiat een breed motorenprogramma. In Nederland komt niet de 1,4 liter. 12-klepper beschikbaar, maar wordt gestart m§t de 1,6 liter 16-klepper. Daarboven zit de 1,8 liter 16-klepper en de 2 liter 5 cilinder. Bovendien kan worden gekozen uit drie dieselmotoren, allemaal met turbo. Hierbij zijn twee 1,9 liters en de 5 cilinder 2,4 liter uit de Lancia Kappa. De inrichting belooft heel Laguna en Volvo V40. Zowel fraai te worden. de sedan als Weekend De klant kan bijvoorbeeld de worden leverbaar ih maar kleur van het dashboard op de liefst 17 versies. Er kan uit drie bekleding en buitenkleur uitrustingsniveau's worden afstemmen. In het raamprogramma van de Grand Prix hadden de Nederlandse coureurs meer succes. Tom Coronel behaalde een keurige tweede plaats in de Formule 3 wedstrijd terwijl Michael Bleekemolen de eerste manche van de Renault Sport Spider Trophy op zijn naam wist te schrijven. In de tweede manche raakte Bleek echter helaas betrokken bij een ongeval en kon zijn succes niet prolongeren. In de Porsche Supercup race behaalde Patrick Huisman de vierde plaats achter teamgenoot Jürgen von Gartzen. De 54e Grand Prix van Monaco, afgelopen weekend verreden door de straten van het mondaine Monte Carlo, was een verrassende wedstrijd. Ferrari had zwaar geïnvesteerd in een speciale kwalificatiemotor die Schumacher in staat stelde de pole-position te veroveren. De Duitser startte echter slecht en in een poging de aansluiting met Damon Hill niet te verliezen beging 'Schumi'een kapitale blunder en frommelde het steigerende paard al in de eerste ronde tegen de vangrail. toec me... steec mc W€ willen, maar niet h« formaat nodig h simpelweg niet financiële middelen beschikken. Audi gaat na de zomer haar programma naar beneden uitbreiden met de nieuwe A3, een auto die op de zelfde bodemplaat staat als de Volkswagen Golf. In het ontwerp zijn diverse typische Audi-lijnen terug te vinden, zoals de hoog gesloten portieren, de grille, brede koplampen en een achtersteven die wat aan de Op het circuit van Assen werd de tweede wedstrijd voor de Duitse STW Cup verreden. Audi had het eerste weekend op het circuit van Zolder gedomineerd maar kreeg di t keer zware tegenstand. Steve Soper won voor BMW de sprint terwijl Peugeot rijder Laurent Aiello in dé race iedereen te snel af was. Audi kopman Emanuele Pirro moest genoegen nemen met een derde en een tweede plaats maar behield de leiding in de tussenstand. sportstuur en schakelpookknop, start sportstoelen voorin, rolgd sportonderstel en 6-spaaks lichtmetalen velgen. Tot slot komt er de Ambiente met lederen stuurwiel, middenarmsteun voor, verlichte make-up spiegels en 12-spaaks lichtmetalen velgen. Naast deze complete standaardpakketten zullen er ook diverse zaken tegen meerprijs worden geboden zoals airco, zij-airbags, verwarmde voorstoelen en een elektrisch schuif/kanteldak. Gezien de genoemde royale uitrustingsspecificaties zal de vanaf prijs voor de Audi A3 ruim boven de veertigduizend gulden liggen. Wij Nederlanders hebben iets tegenstrijdigs. We lopen graag in de pas en wijken liefst niet te veel af van wat de omgeving als 'normaal' beschouwd. Kinderen vinden dat ze op school bijvoorbeeld merkkleding moeten dragen omdat alle andere kinderen het ook doen. De buurman rijdt een grote sedan, dan kun j' daar toch niet voor c,^ doen. Als hij dan bovendien op vakantie gaat naar Turkije, tja, dan kun je niet achterblijven. Aan de andere kant kunnen Nederlanders juist individualistisch zijn, of misschien is het woord 'egoïstisch'hier het best op z'n plaats. De overheid en Veilig Verkeer Nederland proberen ons bij een wegversmalling te laten ritsen. Iedere automobilist die je erop aanspreekt heeft minimaal wel eens een keer van dit fenomeen gehoord en als gevraagd wordt uit te leggen wat het inhoudt, dan blijkt men dat drommels goed te weten. Maar de praktijk is vaak heel anders als de theorie. We vinden het allemaal maar wat vervelend als de ene rij ii een filesneller gaat dan de andere. Dat het een paar minuten daarvoor net andersom was, dan zijn we voor het gemak maar even vergeten. Kortom, een file bestaat uit een grote verzameling gestresste mensen, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Bestuurders van personenauto's en vrachtauto's zijn wat dat betreft hetzelfde. Hoe vaak zie je niet dat er volgens voorschrift keurig geritst kan worden en dat een vrachtauto dan vroegtijdig zijn logge transportmiddel midden op twee banen zet om te voorkomen dat de auto's op de invoegende baan de maximale lengte van de rijstrook kunnen gebruiken. Dit is puur egoïsme. Vele automobilisten zouden dit de vrachtauto willen nadoen, maar ach, zij kunnen niet dit indrukwekkende formaat in de strijd gooien. Ik kan dit soort heethoofden (zelf heb ik er ook best wel eens last van) maar één ding adviseren. Houd eens even bij tussen welke auto's je de file ingaat, grote kans datje ondanks wisselen van baan, uiteindelijk met dezelfde medeweggebruikers de file weer uitrijdt... De strategie van Jos Verstappen pakte helemaal verkeerd uit. Als enige deelnemer ging Jos op slicks van start, hopende op een snel opdrogende baan. In het gedrang van de openingsronde probeerde hij ook nog eens aan Mika Hakkinen voorbij te komen maar daarvoor was de baan te smal. Na honderd meter stond de Arrows bij St. Devote in de bandenstapel en Verstappen 's race was voorbij. De Fiat Tipo is inmiddels volledig vervangen door de Bravo en Brava. De Tempra is zowel als sedan en stationwagon afgeleid van deze Tipo en zal in september worden opgevolgd door de nieuwe Marea. De Marea komt direct beschikbaar als vierdeurs sedan en vijfdeurs Weekend. Aan het front is direct te zien dat deze twee auto's hun techniek en onderstel delen met de Bravo en Brava. De sedan meet 4,38 meter en is 1,74 meter breed. De S.W. heeft een iets langere bodemplaat en komt tot 4,48 meter. Het is vooral de achtersteven die bij de sedan ÏO59

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21