7Z7Z
Lancia k Stationwagon
jww
Middenklasse Fiat Marea
Audi A3 vanaf september
Distinctie in de ruimte
1";
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
i
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
\l.
pagina 20
Oplage: 99.900
Donderdag 23 mei 1996
Tegenstrijdig
lis.
Lees verder op pagina 3
tenaf
in
Tony Vos
Autotest
Lees verder
BMWZ31.916V
in dit nummer
5-deurs
o.a.:
pag.3
pag.5
De/lutoMaat
Rij-impressie:
Suzuki Alto GL
kopl
chro
deta
acht
jf bol
tunits
gebrui
bekl
nei het grote
ihebben of
t over de
i bouwt
jke versie
ihtig,
AUTOT^MA BV
Exclusief Lancia-dealer
voor Tilburg, Waalwijk, e.o.
De Hoogt 12, LOON OP ZAND
Tel. 0416-361991
un je
onder
Jaargang 8
Nummer 21
A4 Avant doet denken. Audi
gaat de A3 leveren met vier
motoren. Het programma s
met de 101 pk 1,6 liter, geve
door de 1,8 liter 20-klepper
met of zonder turbo en
ievelijk 125 en 150 pk.
ijders hebben de
90pkTDi.
In het jaar dat het
Italiaanse merk Lancia
precies 90 jaar bestaat,
mogen we niet alleen
een aantal speciale
activiteiten verwachten,
maar ook twee nieuwe
uitvoeringen van het
grootste model uit de
serie, de kappa.
De StationWagon (S.W.)
treedt vanaf september
aan, terwijl de coupé
enkele maanden later
op het programma staat.
Bovendien zijn met de
komst van de S.W.
enkele wijzigingen op
de sedan doorgevoerd.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Pininfarina
Net als bij de Thema heeft
Lancia voor de ontwikkeling
van de Stationwagon op basis
van de kappa de hulp
ingeroepen van Pininfarina.
Dit beroemde Italiaanse
bedrijf heeft niet alleen op de
tekentafel de S.W. tot stand
gebracht, maar bouwt de auto
ook zelf. Lancia levert een
kale carrosserie van een
Met de kappa opereert Lancia
in het segment grote auto's,
waarin we bijvoorbeeld ook
de Opel Omega, Renault
Safrane, Audi A6, Alfa 164 en
Ford Scorpio vinden. De
bestaande sedan heeft een
tijdloze en uiterst fraaie
vormgeving en door het
1 rik van chroom en fraaie
dedingsstoffen, is de
kappa uitermate chique.
indruk die men heeft na het
zien van de afmetingen, maar
zo komt de auto ook over
vooral als men achter het
stuur plaatsneemt.
De S.W. staat op exact
dezelfde bodemplaat als de
sedan en is dan ook geen
centimeter langer.
Een typisch kenmerk van de
Tijdens de training voor de
500 Mijl van Indianapolis
verloor Scott Brayton door
een technisch defect aan het
achterwiel de macht over het
stuur en klapte met een
snelheid van bijna 380
km/uur in de betonnen muur.
Brayton, die de klassieke
race van pole-position zou
mogen starten, werd nog
overgebracht naar het
ziekenh uis maar bezweek
een half uur, later aan zware
verwondingen.
Deze week
zondag 26 mei
IRL 500 Mijl van Indianapolis
Indy Cars te Michigan
ITC te Estoril (P)
maandag 27 mei
Formule 3000 te Pau
Internationale Pinksterraces
te Zandvoort
Thema Stationwagon is
overgenomen, namelijk de
aluminium lijst langs het dak.
Hierop staat de handtekening
van Pininfarina geschreven.
Het front met de brede
koplampen en de fraaie
^aromen grille is op kleine
1 stails aangepast. Aan de
udterkant is het elegante
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
sedan en Pininfarina i
daar dan de ruimtelijl
van. Dat lijkt omslach.__,.
maar het is voor Lancia
blijkbaar niet interessant voor
deze relatief exclusieve auto
een eigen produktieband op
te zetten.
De Lancia kappa is een grote
auto en dat is niet alleen een
ontwerp op een goede manier
voortgezet. De helft van de
lichtunits blijft op de
schermen achter als de rest
mee omhoog scharniert.
De achterklep is van buite
met de sleutel en van
binnenuit met een knopjè in
het dashboardkastje te
openen.
Nivomat
Pininfarina heeft van een
nood een deugd gemaakt bij
de indeling van de
bagageruimte. De vloer ligt
precies op de hoogte tot waar
de klep opent. De achterbank
kan in twee ongelijke delen
worden neergeklapt, waarna
een volledig vlakke laadvloer
ontstaat die keurig bekleed is.
Heel handig eindigt de vloer
tegen een opstaand schot,
waardoor lading nooit kan
doorschuiven, bijvoorbeeld
bij sterk afremmen. De Lancia
kappa heeft een redelijk
volumineuze
achterwielophanging, die bij
de S.W. gehandhaafd wordt.
Hierdoor ligt de vloer vrij
hoog. Dat betekent echter wel
dat de werkelijke vloer van de
bagageruimte veel lager ligt.
Om deze dubbele bodem te
bereiken kan een deel van de
vloer worden opgeklapt,
waardoor het bagagevolume
ineens sterk toeneemt. Verder
zijn tegen de zijkanten nog
twee kastjes geplaatst,
waarin bijvoorbeeld een CD-
wisselaar in gemonteerd kan
worden. Met de rolhoes over
de bagageruimte getrokken,
maar de vloer volledig benut,
is er een standaard volume
beschikbaar van 505 liter.
Merken die zich de laatste
decennia vooral hebben
regelegd op de hogere
larktsegmenten komen
sds meer met betaalbare
lodellen voor mensen die
rel de kwaliteit en uitstraling respectie
Dieselrijders hebben
beschikking over de
Alle motoren worden
standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak,
maar ook is er een automaat
beschikbaar. Audi gaat haar
kleinste telg leveren in drie
uitrustingsniveaus. De A4
Attraction krijgt twee airbags,
vier hoofdsteunen, ABS,
centrale vergrendeling,
elektrisch bediende voorpor
tierruiten, wegrijblokkering
en lichtmetalen velgen.
De A3 Ambition is sportief
bedoeld met zijn lederen
Damon HUI reed een
perfecte wedstrijd maar in
ronde 41 gaf de Renault
motor van zijn Williams de
geest en Jean Alesi nam de
leiding over. Bij Alesi bleef
de Renault krachtbron heel,
in tegenstelling tot de
achterwielophanging van
de Benetton, zodat ook hij op
moest geven. De nieuwe
leider en uiteindelijke
winnaar werd Olivier Panis.
Natuurlijk profiteerde de
Franse Ligier coureur van
de problemen van de
concurrentie maar gezegd
moet worden dat Panis een
fantastische wedstrijd reed
en met zijn team een
uitgekookte stategie van
slechts één bandenwissel
zonder bijtanken uitgedacht
had.
de aandacht trekt.
De kofferklep loopt in het
midden iets lager, terwijl de
typisch gevormde
achterlichten net als bij de
Bravo/Brava afwijken van de
gevestigde orde. De Weekend
is een fraaie stationwagon
met een ver doorgetrokken
daklijn.
De achterkant is relatief b
van vormgeving. De lichti
zitten hoog naast de
achterruit en doen daardoor
denken aan de Renault
gekozen: SX, ELX en HLX.
Verder biedt Fiat een breed
motorenprogramma. In
Nederland komt niet de 1,4
liter. 12-klepper beschikbaar,
maar wordt gestart m§t de 1,6
liter 16-klepper. Daarboven zit
de 1,8 liter 16-klepper en de 2
liter 5 cilinder. Bovendien kan
worden gekozen uit drie
dieselmotoren, allemaal met
turbo. Hierbij zijn twee 1,9
liters en de 5 cilinder 2,4 liter
uit de Lancia Kappa.
De inrichting belooft heel
Laguna en Volvo V40. Zowel fraai te worden.
de sedan als Weekend De klant kan bijvoorbeeld de
worden leverbaar ih maar kleur van het dashboard op de
liefst 17 versies. Er kan uit drie bekleding en buitenkleur
uitrustingsniveau's worden afstemmen.
In het raamprogramma van
de Grand Prix hadden de
Nederlandse coureurs meer
succes. Tom Coronel
behaalde een keurige
tweede plaats in de Formule
3 wedstrijd terwijl Michael
Bleekemolen de eerste
manche van de Renault
Sport Spider Trophy op zijn
naam wist te schrijven. In de
tweede manche raakte Bleek
echter helaas betrokken bij
een ongeval en kon zijn
succes niet prolongeren.
In de Porsche Supercup race
behaalde Patrick Huisman
de vierde plaats achter
teamgenoot Jürgen von
Gartzen.
De 54e Grand Prix van
Monaco, afgelopen weekend
verreden door de straten van
het mondaine Monte Carlo,
was een verrassende
wedstrijd. Ferrari had zwaar
geïnvesteerd in een speciale
kwalificatiemotor die
Schumacher in staat stelde
de pole-position te
veroveren. De Duitser startte
echter slecht en in een
poging de aansluiting met
Damon Hill niet te verliezen
beging 'Schumi'een kapitale
blunder en frommelde het
steigerende paard al in de
eerste ronde tegen de
vangrail.
toec
me...
steec
mc
W€
willen, maar niet h«
formaat nodig h
simpelweg niet
financiële middelen
beschikken.
Audi gaat na de zomer haar
programma naar beneden
uitbreiden met de nieuwe A3,
een auto die op de zelfde
bodemplaat staat als de
Volkswagen Golf. In het
ontwerp zijn diverse typische
Audi-lijnen terug te vinden,
zoals de hoog gesloten
portieren, de grille, brede
koplampen en een
achtersteven die wat aan de
Op het circuit van Assen
werd de tweede wedstrijd
voor de Duitse STW Cup
verreden. Audi had het
eerste weekend op het circuit
van Zolder gedomineerd
maar kreeg di t keer zware
tegenstand. Steve Soper won
voor BMW de sprint terwijl
Peugeot rijder Laurent Aiello
in dé race iedereen te snel af
was. Audi kopman Emanuele
Pirro moest genoegen nemen
met een derde en een tweede
plaats maar behield de
leiding in de tussenstand.
sportstuur en
schakelpookknop,
start sportstoelen voorin,
rolgd sportonderstel en 6-spaaks
lichtmetalen velgen. Tot slot
komt er de Ambiente met
lederen stuurwiel,
middenarmsteun voor,
verlichte make-up spiegels
en 12-spaaks lichtmetalen
velgen.
Naast deze complete
standaardpakketten zullen
er ook diverse zaken tegen
meerprijs worden geboden
zoals airco, zij-airbags,
verwarmde voorstoelen en
een elektrisch
schuif/kanteldak. Gezien de
genoemde royale
uitrustingsspecificaties zal
de vanaf prijs voor de Audi A3
ruim boven de veertigduizend
gulden liggen.
Wij Nederlanders hebben
iets tegenstrijdigs.
We lopen graag in de pas
en wijken liefst niet te
veel af van wat de
omgeving als 'normaal'
beschouwd. Kinderen
vinden dat ze op school
bijvoorbeeld merkkleding
moeten dragen omdat
alle andere kinderen het
ook doen.
De buurman rijdt een
grote sedan, dan kun j'
daar toch niet voor c,^
doen. Als hij dan
bovendien op vakantie
gaat naar Turkije, tja, dan
kun je niet achterblijven.
Aan de andere kant
kunnen Nederlanders
juist individualistisch
zijn, of misschien is het
woord 'egoïstisch'hier
het best op z'n plaats.
De overheid en Veilig
Verkeer Nederland
proberen ons bij een
wegversmalling te laten
ritsen. Iedere
automobilist die je erop
aanspreekt heeft
minimaal wel eens een
keer van dit fenomeen
gehoord en als gevraagd
wordt uit te leggen wat
het inhoudt, dan blijkt
men dat drommels goed
te weten. Maar de praktijk
is vaak heel anders als de
theorie. We vinden het
allemaal maar wat
vervelend als de ene rij ii
een filesneller gaat dan
de andere. Dat het een
paar minuten daarvoor
net andersom was, dan
zijn we voor het gemak
maar even vergeten.
Kortom, een file bestaat
uit een grote verzameling
gestresste mensen, die
elkaar het licht in de ogen
niet gunnen. Bestuurders
van personenauto's en
vrachtauto's zijn wat dat
betreft hetzelfde.
Hoe vaak zie je niet dat er
volgens voorschrift keurig
geritst kan worden en dat
een vrachtauto dan
vroegtijdig zijn logge
transportmiddel midden
op twee banen zet om te
voorkomen dat de auto's
op de invoegende baan
de maximale lengte van
de rijstrook kunnen
gebruiken. Dit is puur
egoïsme. Vele
automobilisten zouden
dit de vrachtauto willen
nadoen, maar ach, zij
kunnen niet dit
indrukwekkende formaat
in de strijd gooien. Ik kan
dit soort heethoofden (zelf
heb ik er ook best wel
eens last van) maar één
ding adviseren. Houd
eens even bij tussen
welke auto's je de file
ingaat, grote kans datje
ondanks wisselen van
baan, uiteindelijk met
dezelfde
medeweggebruikers de
file weer uitrijdt...
De strategie van Jos
Verstappen pakte helemaal
verkeerd uit. Als enige
deelnemer ging Jos op slicks
van start, hopende op een
snel opdrogende baan.
In het gedrang van de
openingsronde probeerde hij
ook nog eens aan Mika
Hakkinen voorbij te komen
maar daarvoor was de baan
te smal. Na honderd meter
stond de Arrows bij St.
Devote in de bandenstapel
en Verstappen 's race was
voorbij.
De Fiat Tipo is inmiddels
volledig vervangen door de
Bravo en Brava. De Tempra
is zowel als sedan en
stationwagon afgeleid van
deze Tipo en zal in september
worden opgevolgd door de
nieuwe Marea. De Marea
komt direct beschikbaar als
vierdeurs sedan en vijfdeurs
Weekend. Aan het front is
direct te zien dat deze twee
auto's hun techniek en
onderstel delen met de Bravo
en Brava. De sedan meet 4,38
meter en is 1,74 meter breed.
De S.W. heeft een iets langere
bodemplaat en komt tot 4,48
meter. Het is vooral de
achtersteven die bij de sedan
ÏO59