8Ö W I J z 1 Ouderenweek in uw apotheek JG 'Samen met de oudere los je de vraag op' -1 n 11 bv EN 1'I Ouderenadviseurs bemiddelen en geven informatie en advies POST MMNM j- COLOFON 1472,- SCRIPTUM (AL er nlal Volksdansinstuif Excuses voor foutje Informatieve brochures KBO Trefpunt 't Sant Meimaand in de bibliotheek Informatie over thuiszorg Eetpuntin 't Hazennest ri i i i i i i i i i i ji J Donderdag 23 mei 1996 pagina 13 pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER uni 1996. u Drop Oud 5350505. 5368805. Wim Weyters atwerk LAND jen lussers bediening ellen i kunststof eedte 89 mm witgelakt em op maat kt Kopij kan opgestuurd worden naar het redactie-cadres of naar de Tilburgse Koerier, postbus i Poststraat 64, 5038 DH Tilburg of Postbus HET WOORD IS AAN... Twee van de vijf ouderen- adviseurs van de SBT: Diny Siebelink en Theo van Duppen. sscherm ie en ng >ins offerte I: 05 De vijf ouderenadviseurs zijn Ria Maas, Trudy Arntzen, Tineke Me- ijeren, Diny Siebelink en Theo van Duppen. Beurtelings zijn ze iedere werkdag bereikbaar tussen 9 en 12 uur 's ochtends via telefoonnummer (013-)535 05 05. theekmedewerkers natuurlijk bereid uw vragen over medicijnen te beant woorden. Om het werk van de apotheek en de Ouderenweekte belichten, wordt vol gende week huis aan huis de 'Apo- theekkrant' verspreid. Daarin staan artikelen en tips over gezondheid en medicijnen. Onderwerpen zijn onder meer de reisapotheek, verstandig zonnen en het medicijngebruik van een beken de Nederlander. Coördinator Charles Snijder vah Mantelzor gen Centraal: "Elkjaareen nieuwe, bijgewerkte brochure" FOTO: GEERT VAN LOON LIN JP EAR Mil* ONE Zondag 2 juni is er van 11.00 tot 13.00 uur weer een ge zellige volksdansinstuif voor 55-plussers in dansschool Van Opstal, Koestraat 26. De instuif staat onder leiding van Nettie Tönissen. Entree 2,-. Ook niet-dansers zijn welkom om met dit voksdansen kennis te maken. Ouderen zijn de grootste medi- cijngebruikers. Mensen op de AOW-gerechtigde leeftijd ge bruiken ongeveer drie maal zo veel medicijnen dan mensen onder de 65. En van 75-plussers is uit onderzoek bekend dat drie kwart van hen elke dag genees middelen gebruikt en dat er in veel gevallen sprake is van drie of vier middelen. Veel ouderen hebben vragen over hun pillen en zalfjes. Onder het motto 'Kom eens praten over uw me dicijnen' zitten de Nederlandse apothekers van 3 tot en met 7 juni de hele week klaar om die vragen te beantwoorden. Ook de Tilburgse apothekers doen natuurlijk mee aan de campagne van de Koninklijke Nederlandse Maat schappij ter bevordering der Pharma- cie (KNMP). Doel van de gesprekken is dat ouderen hun medicijnen veili ger en effectiever gaan gebruiken. Dat is niet alleen nodig, omdat veel ouderen meer dan één geneesmid del tegelijk gebruiken, maar ook om dat 65-plussers 2,5 keer zoveel kans op bijwerkingen hebben als mensen die jonger zijn. Tijdens de gesprekken van de oude re patiënt en zijn of haar apotheker kunnen alle aspecten van het gebruik van medicijnen aan de orde komen, bijvoorbeeld de wijze van innemen, combinaties van geneesmiddelen, het bewaren van medicijnen, eventu ele bijwerkingen en vragen over de bijsluiter. Daarbij hoeft het niet alleen te gaan over geneesmiddelen die op recept zijn voorgeschreven, maar kunnen ook medicijnen ter sprake ko men die u zelf heeft gekocht bij apo theek of drogist, zoals pijnstillers, laxeermiddelen, enz. Als daar aanlei ding voor is, zal de apotheker contact opnemen met de voorschrijvende Door een misverstand is in de vorige Seniorenwijzer niet de foto van coördinator Charles Snijder van het project Mantelzorger Centraal geplaatst, maar van directeur Jac ques Joosten van de stichting Contour. Onze excuses voor deze fout. De gids voor mantelzorgers die in dat artikel ter sprake kwam is bestemd voor mensen die zorgen voor een ziek of gehandicapt familielid, vriend of kennis. De brochure is gratis en wijst de weg in de doolhof van instanties en re gelingen op wie de verzorgende een beroep kan doen. Het handige boekje is verkrijgbaar bij de huisarts, apo theek, bibliotheek, SBT, Thuiszorg Midden-Brabant, GGD, Rode Kruis. De Unie KBO beschikt over een gevarieerd aanbod infor matieve brochures. Zo zijn er brochures die informatie ge ven over de AOW en andere geldzaken. Verder is er een heel uitgebreid aanbod over gezondheid. Denk bijvoor beeld aan onderwerpen als 'Een gezonde leefstijl: de info- behoefte van ouderen', 'Vergeetachtigheid' en 'Kwaliteits meting Thuiszorg'. Daarnaast zijn er brochures die aandacht besteden aan organisatorische onderwerpen ('Werven van middelen', 'Inleiding lokaal ouderenbeleid') en aan onderwerpen die te maken hebben met pastoraat en identiteit ('Zinvol en menswaardig oud worden', 'Gelo ven in het leven', 'Aandacht voor eenzaamheid'). Een lijst met een overzicht van alle brochures en materialen die u kunt bestellen, kunt u aanvragen bij: Unie KBO, Oranje Nassaulaan 15211 AR Den Bosch; tel. 073-6123475. Ouderentrefpunt 't Sant organiseert op woensdag 5 juni een fietstocht naar De Steenhoeve in Berkel-Enschot. Kosten ƒ3,50 p.p. Vertrek om 9.30 uur vanaf het wijkcen trum aan de Beneluxlaan 74. S.v.p. tijdig opgeven. Op dinsdag- en donderdagochtenden kunt u onder leiding van Jeanette en Jos weer aan de slag, bijvoorbeeld met klei. De vrijdagochtenden zijn bestemd voor kaartliefheb- bers: bridgen, rikken, jokeren of andere kaartspelen ko men dan aan bod. De huren gaan weer omhoog, het brood wordt duurder, de zorg is straks niet meer te betalen. Zo houden we steeds minder geld over om van te leven. Als we op deze manier doorgaan, is hét niet meer nodig een onder zoek naar ‘stille1 armoede te doen. Bent u deze maand al naar de Hasseltse kapel geweest? Daar zie je nog goed dat de meimaand Mariamaand is. In de Openbare Bibliotheek Tilburg vindt u informatie over de Hasseltse Kapel maar ook over Maria en Mariadevotie. In 'Katholiek Tilburg in beeld' van Ronald Peeters bijvoor beeld komen zowel D.L.V. als de Hasseltse kapel aan bod. Voor wie meer wil weten over de geschiedenis van deze kapel is het boek 'De Hasseltse Kapel te Tilburg' van Nel van Mierlo een aanrader, er het leven, de verschijnin gen, legenden en mirakelen van en rond Maria gaat het boek 'Maria de Heilige Maagd' van Pieter Terpstra. Wilt u wel eens weten wat Maria voor katholieke vrouwen betekent? In het boek 'Maria' vertelt een aantal van hen hierover. Een bedevaart naar Lourdes speelt een grote rol in de roman 'Liefdesverklaringen' van de Belg Rudi Her mans. Tijdens de bedevaart ontstaat er een toenadering tussen drie kinderen en hun oudere moeder. Maria is niet de enige heilige die het christendom kent. En het Christendom is ook niet de enige religie die heiligen kent. In 'Heiligen de uitverkorenen' van M. Dunn-Mas- cetti staat informatie in woord en beeld over heiligen en hun verering in het christendom, het jodendom, de islam, het hindoeisme en het boeddhisme. Loop in de meimaand, en daarna, ook eens binnen in de bibliotheek. Verbetering De ouderenadviseurs zijn in de plaats gekomen van de wijkspreekuren van de SBT. Ria van der Aalst, coördina tor van de adviseurs, legt uit: "We hadden al plannen voor verbetering van de informatie- en adviesfunctie. Er was een spreekuur in de wijken tussen 9 en 10 uur 's morgens. Daar konden mensen langskomen of tele- fonisch contact mee opnemen." In de praktijk bleek dat de meeste vragen telefonisch binnen kwamen. "Mede daarom hebben we besloten de oude formule los te laten. SBT wilde meer service bieden en wilde langer en be- ter bereikbaar zijn. De keus voor ou- i derenadviseurs was toen niet moei lijk." Ook de bezuiniging die de SBT trof, speelde een rol. Van der Aalst: "De wijkbureaus moesten per 1 april dicht en daarmee vervielen de spreekuren daar. Omdat we geen gat wilden laten vallen voor de ouderen, zijn de oude- arts. Maar dat gebeurt alleen als daar toestemming voor geeft. Het gesprek wordt gevoerd aan de hand van de medicijnen die u mee neemt naar de apotheker. Daarvoor kunt u een groene medicijnzak ge bruiken, die gratis bij apotheken ver krijgbaar is. Als u wachttijd wilt voorkomen in de actieweek van de KNMP, is het raad-, zaam tevoren telefonisch een af spraak te maken met de apotheek. Ook buiten deze week zijn de apo- betering komen, aldus Van der Aalst. "Dan is het aan de SBT als organisa tie om contact op te nemen met een bepaalde instelling. Dat is geen taak voor de ouderenadviseurs." De activiteitencommissie Vredesparochie/Gasthuisring organiseert op maandag 3 juni een voorlichtingsmiddag overthuiszorg. De middag in het parochiehuis aan de Vre deman de Vriesstraat begint om 14.00 uur. Entree gratis, evenals een kopje koffie. Woont u in Quirijnstok en bent u alleen of is koken te ver moeiend? Dan kunt u vanaf 3 juni voor een warme maal tijd drie keer per week terecht in seniorensoos 't Hazen nest aan het Kreverplein 27. Het eten wordt op maandag, woensdag en vrijdag tussen 12.00 en 13.30 uur geser veerd. De organisatie van het eetpunt is in handen van vrijwilligers van 't Hazennest. De maaltijden worden ge maakt door verzorgingscentrrum De Heikant en bestaan uit soep, vlees met een aardappelgerecht, groente en bij gerecht, en een toetje. Kosten: 8,50 per keer. Reserveren en het samenstellen van het menu dient u een week vooraf te doen. Informatie/opgave: 't Hazennest, tel. 4556919. Positieve reacties Siebelink en Van Duppen denken al lebei dat het initiatief goed aanslaat bij ouderen en mantelzorgers. Siebe link: "Maar het zijn vooral de ouderen 'zélf die de telefoon pakken." Van Duppen en Van der Aalst bevestigen dat. De laatste zegt: "We krijgen po sitieve reacties van ouderen. Er zijn ook wel mensen die vragen waarom we niet meer in de wijken zitten, maar anderen bellen op om te zeggen dat ze het werk van de ouderenadviseurs zeer waarderen, met name dat ze "Bij ons kunnen ouderen terecht met een vraag of probleem, wij zijn de eerste vraagbaak. Ik vergelijk het werk een beetje met dat van een huisarts", zegt Theo van Duppen. "Als het onderwerp te ge specialiseerd is, dan verwijzen we de mensen door." Van Duppen is één van de vijf ouderenadviseurs die sinds april telefonisch te be reiken zijn bij de SBT, stichting Coördinatie Ouderenwerk Tilburg. Ouderen kunnen de vijf SBT-ers vragen om advies, informatie of be middeling. Sinds anderhalve maand zijn de' ou derenadviseurs 's morgens tussen 9 en 12 uur te bereiken en de Tilburgse ouderen weten de weg goed te vin den. Momenteel komen er zo'n tien tot vijftien telefoontjes per ochtend binnen. Die kunnen bijvoorbeeld gaan over wonen, financiële regelin gen, deeltaxi, instellingen, activitei ten en vrijwilligerswerk. Als het probleem niet meteen telefo nisch te behandelen is, wordt de vra gensteller teruggebeld of als de situ atie ingewikkelder is, gaan de adviseurs op bezoek. Op huisbezoek gaan ze .ook als de oudere bijvoor beeld slecht ter been is. In deze rubriek kan iedereen van 55 jaar en ouder aan het woord komen om zijn of haar mening te geven over allerlei zaken. Schrijf uw ver haal op in ongeveer 200 woorden en stuur dat op naar de redactie van de Seniorenwijzer, per adres Tilburgse Koerier, postbus 10001, 5000 AJ in Tilburg, onder vermel ding van "Het woord is aan....". In zenden betekent niet dat er auto matisch geplaatst wordt. Fatsoenlijk kunnen wonen is in ons klimaat een eerste levensbehoefte, net zo belangrijk als eten. Woningbouwverenigingen zijn opgericht om woningen te bouwen voor mensen die het zich niet kunnen veroorloven zelf te bouwen of te kopen. Maar wonen wordt voor mensen met lage inkomens, onder wie veel ou deren, langzamerhand onbetaalbaar. De Haagse politiek en de woning bouwcorporaties hebben de de laatste vijf jaar de huurprijzen immers met 25 procent verhoogd. Het zure is, dat degenen die dat voor ons beslissen meestal niet in een huurwoning wonen. En zo ze dat al wel doen, maakt het hen niet uit of ze honderd gulden meer moeten betalen, omdat ze een enorm inkomen hebben. Politici zeggen dat ze er erg veel waarde aan hechten dat ouderen zo lang mogelijkzelfstandig blijven wonen. Maar dat moet dan wel betaalbaar zijn. Of moeten wij ouderen ook op straat gaan zwerven? Natuurlijk is er ook de mogelijkheid huursubsidie aan te vragen. Maar als je bij de generatie behoort die vanaf 1945 is gaan werken tegen niet zo'n hoog loon en jaren lang hebt meegewerkt aan de opbouw van het land, voelt dat als 'je hand ophouden' om te kunnen wonen. En dat is diep- en dieptriest. Dit vraagt om actie. Wie bindt de kat de bel aan? renadviseurs toen aan het werk ge gaan." Het werk van de adviseurs bestaat er uit ouderen te helpen met het zoeken naar oplossingen voor vragen of pro blemen, aldus Van der Aalst. "Het gaat om bemiddeling tussen vraag en aanbod, een soort wegwijzer." Ander probleem Ouderenadviseur Diny Siebelink: "Je analyseert een vraag en dan bepaal je of je telefonisch kunt helpen of dat een bezoek beter is." De vragen die ouderen stellen zijn verschillend van aard. Siebelink: "Nu de huursubsidie opnieuw aangevraagd moet worden, komen daar meer vragen over. Ver der krijg ik regelmatig telefoontjes die met wonen te maken hebben." Soms zit er achter een vraag van een beller een ander probleem dan in eer ste instantie het geval lijkt. Theo van Duppen geeft een voorbeeld. "Er bel de iemand met een vraag over de in schrijving voor een aanleunwoning. Later in het gesprek werd het mij dui- delijk dat die mevrouw aan het ver- eenzamen was. Door vrijwilligers in te schakelen, krijgt ze nu regelmatig huisbezoek en kan ze met iemand naar buiten. Ze hoeft dus niet naar een aanleunwoning." Volgens Ria van der Aalst is het niet altijd gemakkelijk om te achterhalen of er inderdaad een ander probleem speelt dan waarover gebeld wordt. "Als een adviseur het idee heeft dat er meer aan de hand is, dan probeert hij daar vragenderwijs achter te komen. Eventueel kun je ook nog kiezen voor een huisbezoek." Mochten er veel vragen of klachten komen over een bepaald onderwerp, dèin moet er ver- I Seniorenwijzer. I Wordt eenmaal in de twee we- ken opgenomen in de Tilburgse Koerier. I Redactie: 1 Ria van derAalst-Dierks I Diny van Bladel-Verbunt Riek Flipse-Tiemens I MarcGêerts Jan van Groos (voorzitter) I Wilma Hurkens Joop Janmaat I Karei Luiijf (eindredacteur) Kees Vermunt I Adres redactie: I Seniorenwijzer, p/a 1 64 608R DH Tilhum eigen handen nemen en dat gebeurt dan ook. Wij helpen ze een bepaalde drempel over." De telefoon gaat en er komt een vraag over een aanleunwoning. Sie belink, na het gesprek: "In dit geval stuur ik een boekje op over aanleun woningen. Als er daarna nog vragen zijn, karïdie mevrouw altijd terugbel len." Verantwoordelijkheid Het is zeker niet de bedoeling dat de ouderenadviseurs actie ondernemen om de vragen of problemen op te los sen; dat wordt zoveel mogelijk aan de ouderen zelf overgelaten. "Maar als iemand ergens echt niet uitkomt, dan helpen we natuurlijk", stelt Van der Aalst. "En we gaan niet controleren of hij of zij na ons advies inderdaad naar een bepaalde instelling heeft gebeld. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de oudere." Diny Siebelink geeft een voorbeeld:’ “Als iemand vraagt hoe het zit met alarmering, dan kan ik ze informatie toesturen of ik kan ze doorverwijzen." Theo van Duppen vult aan: "Als wij de informatie hier niet hebben, dan gaan wij er achteraan en sturen het alsnog goed en snel geholpen zijn." op. Samen met de mensen los je de vraag op." Ook hij onderstreept nog eens dat de adviseurs het eigenlijke werk niet van ouderen moeten overnemen. "Ik heb wel eens voor iemand het eerste con tact gelegd met de belastingdienst, maar daarna moet die persoon het in I 3078, 5003 DB Tilburg; tel. I 1 5350505. 8 I Kopij kan opgestuurd worden I naar het redactie-cadres of naar I 1 de Tilburgse Koerier, postbus 1 I 10001, 5000 JA Tilburg; tel. I 1 5368805. I Deadline: maandag 12.00 uur I 1 voor de verschijningsdatum.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 13