Grand Prix van Europa
Motorrijders worden niet opgemerkt
STERS B
d
Eerste winst voor Villeneuve
Prijs Audi S6 Avant Plus
Uitslag SWOV-onderzoek:
voor politie
Saturn in Hall of Fame
Chevrolet
i
NOOIT
MEER
ZWETEN
Airco-testdagen bij
Garage Denissen
PEL
DE AUTOMAAT - Woensdag 15 mei 1996 - pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
)6 pagina 4
sart. De Brit blaakte
ABS.
veranderde
de in
IJK
annn
r
3) 543 76 55
Het middenveld in de eerste ronde met Salo, Verstappen, Panis en Alesi.
seft
hadden
ep in
itter
Birg. Jaasustr. 52-56, Tilbarg
Tel:013-4683911
ERS!
.1994
.1993
.1993
.1993
.1993
.1993
.1992
.1992
.1992
.1992
.1992
.1992
.1991
.1991
.1991
.1990
.1989
.1989
concept
meer.
ÏOWAGEN
bwjr. 1996
:khaak
iet
ing
EDRIJF
Jacques Villeneuve viert feest. Zijn eerste formule I-
o verwinning is een feit.
ïdkope
tAPK
VOER - BERGINGSBEDRIJF
top tear
>ot heeft al
din
ijl de
Voor de tweede achtereenvolgende keer bracht Michael
Schumacher de Duitse fans op de Nürburgring in extase.
rijgedrag, een aanrijding
mogelijk hebben kunnen
voorkomen.
Tekst en foto's:
Kees van der Velden
Jos Verstappen
waarin hij e
IPrinwrclAircci v.a.
;ren van voortgezette
■n, waarbij vooral
■rdt besteed aan
gedrag en
:c
bwjr. 1993
De 4,2 liter krachtbron levert
een vermogen van maar liefst
326 pk. De S6 Avant Plus wordt
exclusief bij quattro-GmbH
gemaakt en komt in beperkte
oplage beschikbaar. De auto
leder. De wijzerplaten van het
dashboard zijn in blauw
uitgevoerd, waarbijd e schaal
van de snelheidsmeter
doorloopt tot 300 km/u.
ever
in d«
25jaa
sft een blij
rot krachtv.
srke buitenlandse
Tijdens de afgelopen
autotentoonstelling van
Genève introduceerde Audi
een extra krachtige V8-motor
in de S8 en S6 Avant Plus.
De verkoopprijs voor
Nederland is vastgesteld op
f.l85.900,=. De sedan wordt in
Duitsland ook als S6 Plus
vervaardigd, maar komt niet
in ons land beschikbaar.
.eam trad
rin de
iwe
i beschikt
,enbijzor
3 Verstap
iburger i>
a bereidt zich voor op de eerste vrije training
i een sensationele derde tijd liet klokken.
GARAG E
DENISSEN
Het TWR Arrows tec
voor het eerst aan
nieuwe rood-blam
sponsorkleuren en maakte
een professionele indruk.
De technische
ontwikkelingen, die met de
komst van Tom Walkinshaw
naar een hoger plan getild
kunnen worden, vragen
echter tijd en men realiseert
zich bij Arrows goed dat
aansluiting bij de sub-top
voorlopig nog niet mogelijk is.
Drie merken, die de afgelopen tijd uiterst
succesvol zijn geweest, worden opgenomen in
de Hall of Fame in New York: Marlboro,
Budweiser en Satum. "Dit is de hoogste
onderscheiding voor een industriële groep in
Amerika" verklaarde Edward Ney, voorzitter
van de Nominating Committee van de
Marketing Hall of Fame. "Deze bedrijven en
Winnaars
Jacques Villeneuve kon zijn
eerste Formule 1 zege gaan
vieren maar de race kende
eigenlijk drie winnaars.
Schumacher en Coulthard
waren minstens zo blij met
hun tweede en derde plaats
want zowel Ferrari als
McLaren-Mercedes stonden
voor aanvang van de race
onder grote druk door het
hun reclamebureau's zijn er optimaal in
geslaagd bekendheid te verwerven."
Satum was de winnaar in de categorie
"Bedrijven jonger dan 25 jaar". In het rapport
staat: "Satum heeft een blijvende identiteit
verwezenlijkt in het krachtveld met
ongelooflijk ster
concurrentie."
is ten opzichte van de
bestaande S6 4.2 extra
uitgerust met 17 inch
lichtmetalen velgen met 6-
spaaks design, 255/40 ZR 17
banden, speciaal embleem op
grille en achterklep, zwarte
sierlijsten rondom en een
derde remlicht in de
dakspoiler. Het meubilair is
bekleed met een combinatie
van Alcantara en nappa
De nieuwe Nürburgring wordt vaak omschreven
als een saai, klinisch en sfeerloos circuit.
En inderdaad, in vergelijking met de beruchte en
gevreesde oude 'Nordschleife' met zijn lengte van
meer dan 22 kilometer, is de nieuwe Ring aanzien
lijk minder spectaculair. Toch vormde juist deze
strakke kunstmatige piste het afgelopen weekend
voor de tweede opeenvolgende keer het decor voor
een bijzonder boeiende wedstrijd waarin de
Formule 1 sport zich van zijn beste zijde liet zien.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom worden
motorrijders door andere weggebruikers (lees
automobilisten) vaak niet opgemerkt of herkend en
wordt hun, vaak hoge, naderingssnelheid
onderschat. Zo'n 75% van de automobilisten geeft
aan, na analyse van ongevallen, de motorrijder
niet of veel te laat te hebben opgemerkt terwijl
geen sprake was van enige zichtbelemmering.
klasse apc
bovendien van
zelfvertrouwen en niets leek
zijn vierde opeenvolgende
zege in de weg te staan.
De enige open vraag leek te
zijn: Wie wordt er tweede?
Op het moment dat de vijf
rode lampen van de nieuwe
startverlichting op groen
overschakelden veranderde
die situatie echter
onmiddellijk. Hill had
problemen met de koppeling
en verprutste de start
volkomen terwijl de Schotse
McLaren-Mercedes rijder
David Coulthard als een raket
vanaf de zesde startpositie
naar voren stoof en zich
achter Jacques Villeneuve
nestelde. Na de eerste bocht
was de volgorde Villeneuve,
Coulthard, Barrichello,
Schumacher, Hill en
Hakkinen. Op de Nürburgring
is het echter bijzonder lastig
om in te halen en dat
ondervond Hill aan den lijve.
Aan Schumacher's Ferrari
kwam de Brit in de vijfde
ronde nog wel voorbij maar
daarna hield het op.
De Peugeot motor
Barrichello had e
rechte lijn snelhe
Renault kracht’
Williams en tot a<
pitstop moest Dar
machteloos toezien hoe zijn
jonge Canadese teamgenoot
vuil is. Na die eerste ronde is
de Arrows-Hart weer terug, er
worden slicks gemonteerd en
het echte werk kan beginnen.
Deze keer blijft Jos aanzienlijk
langer weg en als hij eindelijk
weer binnen staat komt er
zoveel rook van de linker
voorband dat het er op lijkt
alsof het ding spontaan vlam
zal vatten. Verstappen klaagt
over onderstuur en is
duidelijk niet tevreden met de
afstelling van de wagen.
De monteurs gaan
onmiddellijk aan de gang en
sleutelen aan alles wat
moeren, bouten of schroefjes
heeft. Na een tijdje komt de
Hart motor op commando van
Jos weer tot leven en de
snelste man van Nederland
schiet de pit-box uit, op weg
naar een sensationele derde
tijd in die eerste vrije sessie.
Alleen de superhelden Hill en
Schumacher zijn sneller
onderweg geweest...
Aanbevelingen
Het rapport stelt letterlijk dat:
"een belangrijke factor met
betrekking tot het voorkomen
van adequaat anticiperend
gedrag te maken heeft met het
feit dat beide botspartners
van elkaar ander gedrag of
manoeuvres hadden
verwacht. Met name
motorrijders bleken in een
relatief groot aantal gevallen
te verwachten dat zij voorrang
zouden krijgen". Een andere
opmerkelijke conclusie uit he
rapport is dat, in tegenstellii
tot de automobilisten, de
meerderheid van de
motorrijders de automobilist
vlak voor het ongeval wel
degelijk heeft gezien. Ruim
70% nam de tegenpartij waar,
maar 20% zag deze te laat om
nog adequaat te kunnen
reageren. De helft van de bij
een ongeval betrokken
motorrijders zou dus, bij een
juiste aanpassing van het
Inhaalmanoeuvres
Dit zijn de belangrijkste
conclusies uit het SWOV-
rapport "De onveiligheid van
motorrijders nader bekeken".
Het rapport werd op initiatief
van het Platform Motor, een
overlegplatform waarin
verschillende organisaties
waaronder de Rai Vereniging
deelnemen, door de SWOV
samengesteld. Uitgangspunt
waren de ruim 900 ongevallen
die in de periode 1 juli '93 t/m
medio '94 werden
geregistreerd en waarbij
minstens één motorrijder
betrokken was. Hoewel de
invloed van snelheid niet
exact is aan te geven, zijn er
volgens de SWOV duidelijk
aanwijzingen dat het
snelheidsgedrag van
motorrijders een rol van
betekenis speelt. Het gaat
daarbij met name om
inhaalmoeuvres in situaties
waarin dat niet verantwoord
schuifel'95
schuifd. ...'95
..Airco'95
De SWOV geeft een aantal
aanbevelingen om
motorrijden in de toekomst
veiliger te maken zoals:
is, en om het rijgedrag in
bochten. Voorts stellen de
onderzoekers vast dat
duidelijk is geworden dat
zowel motorrijders als hun
tegenpartijen tekortschieten
waar het gaat om
anticiperend gedrag en het
uitvoeren van effectieve
noodmanoeuvres. Bedoeld
worden motorrijders die
bijvoorbeeld de combinatie
van krachtig
remmen/uitwijken lang niet
altijd voldoende beheersen.
- Verbetering van zowel
zichtbaarheid als
herkenbaarheid van de
motorrijder;
- Gerichte aandacht voor het
veiligheidsaspect van
motorrijden bij de rijopleiding
van zowel motorrijder als
automobilist;
- Propageren vc
rijopleidingen,
aandacht word
anticiperend g:
uitvoering van
noodmanoeuvres;
- Verdere ontwikkeling en
verspreiding van een
gedragscode voor
motorrijders en
automobilisten.
De slechte herkenbaarheid
van de motorrijder in
combinatie met meestal hoge
snelheden (15% van de
motorrijders die bij een
ongeval betrokken zijn, rijdt
binnen de bebouwde kom
harder dan 100 km/u) is er de
oorzaak van dat jaarlijks
bijna 1.000 motorrijders bij
een ongeval betrokken zijn.
Ongeveer de helft van hen
(450) houdt na
ziekenhuisopname blijvend
letsel over.
van
en hogere
leid dan de
itbron van de
aan de eerste
imon
Verrassende start
De resultaten van de
trainingen op vrijdag en
zaterdag gaven de in grote
getalen toegestroomde fans
overigens niet bepaald veel
hoop op een spannende race.
Lijstaanvoerder Damon Hill
domineerde in zijn Williams-
Renault alle sessies en was
tijdens de
kwalificatietraining een
Stalen zenuwen
Tegenover de voorspoed van
Schumacher stond de pech
van Hill. Na alle ellende van
de mislukte start en de
rampzalige eerste pitstop
werd de Williams coureur
halverwege de wedstrijd ook
nog eens door Diniz in de
grindbak van de Dunlop bocht
gestuurd, waarbij weer tijd en
plaatsen verloren gingen.
Hill kon tenminste nog
doorrijden en bracht het er
daarmee beter af dan
Verstappen.
Jos was vanaf een dertiende
Tenslotte zou op korte termijn
gedacht kunnen worden aan
het dragen van
beschermende kleding onder
ale weersomstandigheden en
op langere termijn aan het
verbeteren van het ontwerp
van de motor, aldus het
onderzoek. (Bron: Rai Actueel)
Chevrolet heeft bekendgemaakt, dat speciaal voor de
politie een Chevy 4x4 'Utility' zal worden ontwikkeld voor
de 'hot persuits', op basis van de Tahoe V8 Vortec.
Chevrolet Manager John G. Middelbrook: "Toen wij op de
autoshows in Detroit en Los Angeles deze auto als concep'
toonden, stopte het rinkelen van de telefoon niet
Vanuit het gehele land ontvingen wij van veel
politiekorpsen verzoeken om meer informatie. We
er al een paar duizend kunnen verkopen. Veel korpsen
waren in het bezit van de Chevrolet Caprice
politiewagens en zochten naar een minstens even goede
opvolger. De Caprice gaat immers uit produktie.
Wij hebben derhalve besloten het concept te veranderen
in werkelijkheid. En die realiteit zal eind dit jaar
verwezenlijkt worden, wanneer de Tahoe 'Cops Car' kan
worden besteld voor produktie 1997."
positie gestart en reed rond
op de tiende plaats totdat de
versnellingsbak niet meer
terug wilde schakelen. In
ronde 38 probeerde hij nog om
de kreupele Arrows terug te
brengen naar de box maar
kwam helaas niet verder dan
het begin van de pitstraat.
Aan de kop van het veld was
Schumacher naar Villeneuve
toegereden en in de slotfase
van de race bedroeg het
verschil tussen de Williams
en de Ferrari minder dan één
seconde. De jonge Canadees -
gehard in het competitieve
Indy Car gebeuren - bleek
echter over stalen zenuwen
te beschikken, maakte geen
enkele fout en gaf de
wereldkampioen geen kans
om zijn huzarenstukje van het
vorig jaar te herhalen.
Intussen had de onfortuinlijke
Hill zich weer naar voren
gewerkt en leverde op zijn
beurt gedurende de laatste
ronden een prachtig duel met
David Coulthard om de derde
plaats. Net als Schumacher
slaagde ook hij er echter niet
meer in om zijn directe
opponent te passeren.
Verstappen
Het kleine team 1
echter over een bijzonder
pluspunt: Jos Verstappen.
De koele Limburger is niet
alleen razendsnel maar
beschikt ook over de nodige
technische kwaliteiten om
samen met de ingenieurs het
team omhoog te brengen.
Hoezeer Jos momenteel
gewaardeerd wordt binnen de
Formule 1 wereld blijkt wel uit
het feit dat Walkinshaw nu al
te kennen heeft gegeven dat
hij de Nederlander volgend
jaar graag binnen het team
wil houden. Ook een top team
als Jordan-Peugeot heeft al
interesse getoond in
Verstappen terwijl de
internationale media
woorden tekort komen om
onze landgenoot te prijzen.
Reden genoeg om Jos
gedurende de eerste vrije
training op de Nürburgring
van zeer nabij te volgen.
Wat onmiddelijk opvalt is dat
Verstappen een rustige en
ontspannen indruk geeft.
Terwijl de monteurs bezig zijn
met de laatste
voorbereidingen aan de
wagen maakt hij nog met
diverse mensen een
babbeltje. Daarna is het
echter tijd om aan de arbeid
te gaan. Balaclava en helm
gaan op, handschoenen aan
en Jos laat zich insnoeren in
zijn bolide. Eerst even kort
eruit voor een
verkenningsrondje waarvoor
ondanks het prachtige weer
geprofileerd rubber gebruikt
wordt omdat de baan nog zo
een riante voorsprong van
meer dan tien seconden op
Coulthard opbouwde.
Die eerste stop voor brandstof
en vers rubber werd echter de
tweede tegenslag voor Hill.
Door problemen met het
rechter achterwiel stond hij
meer dan twintig seconden
stil en kwam pas in elfde
positie weer de baan op.
Het Ferrari team had
daarentegen maar zeven
tellen nodig om Michael
Schumacher weer op weg te
helpen en de Duitser
profiteerde uitgekookt van die
eerste pitstopronde door Hill,
Barrichello, Hakkinen en
Coulthard voorbij te steken.
Het publiek was in extase en
'Schumi', nu in tweede positie,
rook zijn kansen.
uitblijven van resultaten.
Ook het publiek mocht tot de
winnaars gerekend worden.
Niet alleen was men getuige
geweest van een prachtige
race met een verdiende
winnaar maar het
eindresultaat trok bovendien
het kampioenschap, dat na de
eerste drie wedstrijden door
Damon Hill gedomineerd leek
te gaan worden, weer
enigszins open. Zelfs Hill
mocht eigenlijk niet
ontevreden zijn want hij wist
uiteindelijk nog drie punten te
pakken in een voor hem toch
rampzalig verlopen wedstrijd.
De laatste blije rijders op de
Nürburgring tenslotte waren
de Jordan-Peugeot coureurs
Barrichello en Brundle, die
beiden in de punten reden.
Vooral voor Martin Brundle
was dit resultaat een flinke
opsteker want na zijn
dramatische seizoenstart in
Melbourne was dit de eerste
keer dat de Engelsman wist te
finishen.
Het komend weekend al slaat
het Formule 1 circus zijn
tenten weer op in Italië voor
de Grote Prijs van San Marino
op het circuit van Imola en de
uitslag van die wedstrijd is
door de gebeurtenissen op de
Nürburgring op slag minder
voorspelbaar geworden.
Wij hopen natuurlijk dat Jos,
in positieve zin uiteraard,
weer kan stunten maar zoals
gezegd mogen we nog geen
wonderen verwachten.
t