Grand Prix van Europa Motorrijders worden niet opgemerkt STERS B d Eerste winst voor Villeneuve Prijs Audi S6 Avant Plus Uitslag SWOV-onderzoek: voor politie Saturn in Hall of Fame Chevrolet i NOOIT MEER ZWETEN Airco-testdagen bij Garage Denissen PEL DE AUTOMAAT - Woensdag 15 mei 1996 - pagina 5 DETILBURGSE KOERIER )6 pagina 4 sart. De Brit blaakte ABS. veranderde de in IJK annn r 3) 543 76 55 Het middenveld in de eerste ronde met Salo, Verstappen, Panis en Alesi. seft hadden ep in itter Birg. Jaasustr. 52-56, Tilbarg Tel:013-4683911 ERS! .1994 .1993 .1993 .1993 .1993 .1993 .1992 .1992 .1992 .1992 .1992 .1992 .1991 .1991 .1991 .1990 .1989 .1989 concept meer. ÏOWAGEN bwjr. 1996 :khaak iet ing EDRIJF Jacques Villeneuve viert feest. Zijn eerste formule I- o verwinning is een feit. ïdkope tAPK VOER - BERGINGSBEDRIJF top tear >ot heeft al din ijl de Voor de tweede achtereenvolgende keer bracht Michael Schumacher de Duitse fans op de Nürburgring in extase. rijgedrag, een aanrijding mogelijk hebben kunnen voorkomen. Tekst en foto's: Kees van der Velden Jos Verstappen waarin hij e IPrinwrclAircci v.a. ;ren van voortgezette ■n, waarbij vooral ■rdt besteed aan gedrag en :c bwjr. 1993 De 4,2 liter krachtbron levert een vermogen van maar liefst 326 pk. De S6 Avant Plus wordt exclusief bij quattro-GmbH gemaakt en komt in beperkte oplage beschikbaar. De auto leder. De wijzerplaten van het dashboard zijn in blauw uitgevoerd, waarbijd e schaal van de snelheidsmeter doorloopt tot 300 km/u. ever in d« 25jaa sft een blij rot krachtv. srke buitenlandse Tijdens de afgelopen autotentoonstelling van Genève introduceerde Audi een extra krachtige V8-motor in de S8 en S6 Avant Plus. De verkoopprijs voor Nederland is vastgesteld op f.l85.900,=. De sedan wordt in Duitsland ook als S6 Plus vervaardigd, maar komt niet in ons land beschikbaar. .eam trad rin de iwe i beschikt ,enbijzor 3 Verstap iburger i> a bereidt zich voor op de eerste vrije training i een sensationele derde tijd liet klokken. GARAG E DENISSEN Het TWR Arrows tec voor het eerst aan nieuwe rood-blam sponsorkleuren en maakte een professionele indruk. De technische ontwikkelingen, die met de komst van Tom Walkinshaw naar een hoger plan getild kunnen worden, vragen echter tijd en men realiseert zich bij Arrows goed dat aansluiting bij de sub-top voorlopig nog niet mogelijk is. Drie merken, die de afgelopen tijd uiterst succesvol zijn geweest, worden opgenomen in de Hall of Fame in New York: Marlboro, Budweiser en Satum. "Dit is de hoogste onderscheiding voor een industriële groep in Amerika" verklaarde Edward Ney, voorzitter van de Nominating Committee van de Marketing Hall of Fame. "Deze bedrijven en Winnaars Jacques Villeneuve kon zijn eerste Formule 1 zege gaan vieren maar de race kende eigenlijk drie winnaars. Schumacher en Coulthard waren minstens zo blij met hun tweede en derde plaats want zowel Ferrari als McLaren-Mercedes stonden voor aanvang van de race onder grote druk door het hun reclamebureau's zijn er optimaal in geslaagd bekendheid te verwerven." Satum was de winnaar in de categorie "Bedrijven jonger dan 25 jaar". In het rapport staat: "Satum heeft een blijvende identiteit verwezenlijkt in het krachtveld met ongelooflijk ster concurrentie." is ten opzichte van de bestaande S6 4.2 extra uitgerust met 17 inch lichtmetalen velgen met 6- spaaks design, 255/40 ZR 17 banden, speciaal embleem op grille en achterklep, zwarte sierlijsten rondom en een derde remlicht in de dakspoiler. Het meubilair is bekleed met een combinatie van Alcantara en nappa De nieuwe Nürburgring wordt vaak omschreven als een saai, klinisch en sfeerloos circuit. En inderdaad, in vergelijking met de beruchte en gevreesde oude 'Nordschleife' met zijn lengte van meer dan 22 kilometer, is de nieuwe Ring aanzien lijk minder spectaculair. Toch vormde juist deze strakke kunstmatige piste het afgelopen weekend voor de tweede opeenvolgende keer het decor voor een bijzonder boeiende wedstrijd waarin de Formule 1 sport zich van zijn beste zijde liet zien. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom worden motorrijders door andere weggebruikers (lees automobilisten) vaak niet opgemerkt of herkend en wordt hun, vaak hoge, naderingssnelheid onderschat. Zo'n 75% van de automobilisten geeft aan, na analyse van ongevallen, de motorrijder niet of veel te laat te hebben opgemerkt terwijl geen sprake was van enige zichtbelemmering. klasse apc bovendien van zelfvertrouwen en niets leek zijn vierde opeenvolgende zege in de weg te staan. De enige open vraag leek te zijn: Wie wordt er tweede? Op het moment dat de vijf rode lampen van de nieuwe startverlichting op groen overschakelden veranderde die situatie echter onmiddellijk. Hill had problemen met de koppeling en verprutste de start volkomen terwijl de Schotse McLaren-Mercedes rijder David Coulthard als een raket vanaf de zesde startpositie naar voren stoof en zich achter Jacques Villeneuve nestelde. Na de eerste bocht was de volgorde Villeneuve, Coulthard, Barrichello, Schumacher, Hill en Hakkinen. Op de Nürburgring is het echter bijzonder lastig om in te halen en dat ondervond Hill aan den lijve. Aan Schumacher's Ferrari kwam de Brit in de vijfde ronde nog wel voorbij maar daarna hield het op. De Peugeot motor Barrichello had e rechte lijn snelhe Renault kracht’ Williams en tot a< pitstop moest Dar machteloos toezien hoe zijn jonge Canadese teamgenoot vuil is. Na die eerste ronde is de Arrows-Hart weer terug, er worden slicks gemonteerd en het echte werk kan beginnen. Deze keer blijft Jos aanzienlijk langer weg en als hij eindelijk weer binnen staat komt er zoveel rook van de linker voorband dat het er op lijkt alsof het ding spontaan vlam zal vatten. Verstappen klaagt over onderstuur en is duidelijk niet tevreden met de afstelling van de wagen. De monteurs gaan onmiddellijk aan de gang en sleutelen aan alles wat moeren, bouten of schroefjes heeft. Na een tijdje komt de Hart motor op commando van Jos weer tot leven en de snelste man van Nederland schiet de pit-box uit, op weg naar een sensationele derde tijd in die eerste vrije sessie. Alleen de superhelden Hill en Schumacher zijn sneller onderweg geweest... Aanbevelingen Het rapport stelt letterlijk dat: "een belangrijke factor met betrekking tot het voorkomen van adequaat anticiperend gedrag te maken heeft met het feit dat beide botspartners van elkaar ander gedrag of manoeuvres hadden verwacht. Met name motorrijders bleken in een relatief groot aantal gevallen te verwachten dat zij voorrang zouden krijgen". Een andere opmerkelijke conclusie uit he rapport is dat, in tegenstellii tot de automobilisten, de meerderheid van de motorrijders de automobilist vlak voor het ongeval wel degelijk heeft gezien. Ruim 70% nam de tegenpartij waar, maar 20% zag deze te laat om nog adequaat te kunnen reageren. De helft van de bij een ongeval betrokken motorrijders zou dus, bij een juiste aanpassing van het Inhaalmanoeuvres Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het SWOV- rapport "De onveiligheid van motorrijders nader bekeken". Het rapport werd op initiatief van het Platform Motor, een overlegplatform waarin verschillende organisaties waaronder de Rai Vereniging deelnemen, door de SWOV samengesteld. Uitgangspunt waren de ruim 900 ongevallen die in de periode 1 juli '93 t/m medio '94 werden geregistreerd en waarbij minstens één motorrijder betrokken was. Hoewel de invloed van snelheid niet exact is aan te geven, zijn er volgens de SWOV duidelijk aanwijzingen dat het snelheidsgedrag van motorrijders een rol van betekenis speelt. Het gaat daarbij met name om inhaalmoeuvres in situaties waarin dat niet verantwoord schuifel'95 schuifd. ...'95 ..Airco'95 De SWOV geeft een aantal aanbevelingen om motorrijden in de toekomst veiliger te maken zoals: is, en om het rijgedrag in bochten. Voorts stellen de onderzoekers vast dat duidelijk is geworden dat zowel motorrijders als hun tegenpartijen tekortschieten waar het gaat om anticiperend gedrag en het uitvoeren van effectieve noodmanoeuvres. Bedoeld worden motorrijders die bijvoorbeeld de combinatie van krachtig remmen/uitwijken lang niet altijd voldoende beheersen. - Verbetering van zowel zichtbaarheid als herkenbaarheid van de motorrijder; - Gerichte aandacht voor het veiligheidsaspect van motorrijden bij de rijopleiding van zowel motorrijder als automobilist; - Propageren vc rijopleidingen, aandacht word anticiperend g: uitvoering van noodmanoeuvres; - Verdere ontwikkeling en verspreiding van een gedragscode voor motorrijders en automobilisten. De slechte herkenbaarheid van de motorrijder in combinatie met meestal hoge snelheden (15% van de motorrijders die bij een ongeval betrokken zijn, rijdt binnen de bebouwde kom harder dan 100 km/u) is er de oorzaak van dat jaarlijks bijna 1.000 motorrijders bij een ongeval betrokken zijn. Ongeveer de helft van hen (450) houdt na ziekenhuisopname blijvend letsel over. van en hogere leid dan de itbron van de aan de eerste imon Verrassende start De resultaten van de trainingen op vrijdag en zaterdag gaven de in grote getalen toegestroomde fans overigens niet bepaald veel hoop op een spannende race. Lijstaanvoerder Damon Hill domineerde in zijn Williams- Renault alle sessies en was tijdens de kwalificatietraining een Stalen zenuwen Tegenover de voorspoed van Schumacher stond de pech van Hill. Na alle ellende van de mislukte start en de rampzalige eerste pitstop werd de Williams coureur halverwege de wedstrijd ook nog eens door Diniz in de grindbak van de Dunlop bocht gestuurd, waarbij weer tijd en plaatsen verloren gingen. Hill kon tenminste nog doorrijden en bracht het er daarmee beter af dan Verstappen. Jos was vanaf een dertiende Tenslotte zou op korte termijn gedacht kunnen worden aan het dragen van beschermende kleding onder ale weersomstandigheden en op langere termijn aan het verbeteren van het ontwerp van de motor, aldus het onderzoek. (Bron: Rai Actueel) Chevrolet heeft bekendgemaakt, dat speciaal voor de politie een Chevy 4x4 'Utility' zal worden ontwikkeld voor de 'hot persuits', op basis van de Tahoe V8 Vortec. Chevrolet Manager John G. Middelbrook: "Toen wij op de autoshows in Detroit en Los Angeles deze auto als concep' toonden, stopte het rinkelen van de telefoon niet Vanuit het gehele land ontvingen wij van veel politiekorpsen verzoeken om meer informatie. We er al een paar duizend kunnen verkopen. Veel korpsen waren in het bezit van de Chevrolet Caprice politiewagens en zochten naar een minstens even goede opvolger. De Caprice gaat immers uit produktie. Wij hebben derhalve besloten het concept te veranderen in werkelijkheid. En die realiteit zal eind dit jaar verwezenlijkt worden, wanneer de Tahoe 'Cops Car' kan worden besteld voor produktie 1997." positie gestart en reed rond op de tiende plaats totdat de versnellingsbak niet meer terug wilde schakelen. In ronde 38 probeerde hij nog om de kreupele Arrows terug te brengen naar de box maar kwam helaas niet verder dan het begin van de pitstraat. Aan de kop van het veld was Schumacher naar Villeneuve toegereden en in de slotfase van de race bedroeg het verschil tussen de Williams en de Ferrari minder dan één seconde. De jonge Canadees - gehard in het competitieve Indy Car gebeuren - bleek echter over stalen zenuwen te beschikken, maakte geen enkele fout en gaf de wereldkampioen geen kans om zijn huzarenstukje van het vorig jaar te herhalen. Intussen had de onfortuinlijke Hill zich weer naar voren gewerkt en leverde op zijn beurt gedurende de laatste ronden een prachtig duel met David Coulthard om de derde plaats. Net als Schumacher slaagde ook hij er echter niet meer in om zijn directe opponent te passeren. Verstappen Het kleine team 1 echter over een bijzonder pluspunt: Jos Verstappen. De koele Limburger is niet alleen razendsnel maar beschikt ook over de nodige technische kwaliteiten om samen met de ingenieurs het team omhoog te brengen. Hoezeer Jos momenteel gewaardeerd wordt binnen de Formule 1 wereld blijkt wel uit het feit dat Walkinshaw nu al te kennen heeft gegeven dat hij de Nederlander volgend jaar graag binnen het team wil houden. Ook een top team als Jordan-Peugeot heeft al interesse getoond in Verstappen terwijl de internationale media woorden tekort komen om onze landgenoot te prijzen. Reden genoeg om Jos gedurende de eerste vrije training op de Nürburgring van zeer nabij te volgen. Wat onmiddelijk opvalt is dat Verstappen een rustige en ontspannen indruk geeft. Terwijl de monteurs bezig zijn met de laatste voorbereidingen aan de wagen maakt hij nog met diverse mensen een babbeltje. Daarna is het echter tijd om aan de arbeid te gaan. Balaclava en helm gaan op, handschoenen aan en Jos laat zich insnoeren in zijn bolide. Eerst even kort eruit voor een verkenningsrondje waarvoor ondanks het prachtige weer geprofileerd rubber gebruikt wordt omdat de baan nog zo een riante voorsprong van meer dan tien seconden op Coulthard opbouwde. Die eerste stop voor brandstof en vers rubber werd echter de tweede tegenslag voor Hill. Door problemen met het rechter achterwiel stond hij meer dan twintig seconden stil en kwam pas in elfde positie weer de baan op. Het Ferrari team had daarentegen maar zeven tellen nodig om Michael Schumacher weer op weg te helpen en de Duitser profiteerde uitgekookt van die eerste pitstopronde door Hill, Barrichello, Hakkinen en Coulthard voorbij te steken. Het publiek was in extase en 'Schumi', nu in tweede positie, rook zijn kansen. uitblijven van resultaten. Ook het publiek mocht tot de winnaars gerekend worden. Niet alleen was men getuige geweest van een prachtige race met een verdiende winnaar maar het eindresultaat trok bovendien het kampioenschap, dat na de eerste drie wedstrijden door Damon Hill gedomineerd leek te gaan worden, weer enigszins open. Zelfs Hill mocht eigenlijk niet ontevreden zijn want hij wist uiteindelijk nog drie punten te pakken in een voor hem toch rampzalig verlopen wedstrijd. De laatste blije rijders op de Nürburgring tenslotte waren de Jordan-Peugeot coureurs Barrichello en Brundle, die beiden in de punten reden. Vooral voor Martin Brundle was dit resultaat een flinke opsteker want na zijn dramatische seizoenstart in Melbourne was dit de eerste keer dat de Engelsman wist te finishen. Het komend weekend al slaat het Formule 1 circus zijn tenten weer op in Italië voor de Grote Prijs van San Marino op het circuit van Imola en de uitslag van die wedstrijd is door de gebeurtenissen op de Nürburgring op slag minder voorspelbaar geworden. Wij hopen natuurlijk dat Jos, in positieve zin uiteraard, weer kan stunten maar zoals gezegd mogen we nog geen wonderen verwachten. t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23