■E
Renault Clio Fidji 1.2
X
e
Qvan der boom
0,-
Tilburgs team
bij Historie
Zandvoort Trophy
Als het aan de fabrikant lag...
Vier Challenge-actiemodellen
van Hyundai
Nissan Vakantie-inspectie
RG
NOOIT
MEER
ZWETEN
L_=
lR
AUTOBEDRIJVEN
Autotechnicus van het jaar werkt
mogelijk bij van Van der Boom
DE AUTOMAAT
DE AUTOMAAT - Woensdag 15 mei 1996 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
5 pagina 2
n dager
aid
dak tegen meerprijs
iprijs
i, de
W)
Verbruik:
Prijs:
>rting!
ra-
Brd
het
sze
ES
AUTOTEST
lakt wie
2ze
■ale deurver-
le ramen
Erhc
ont
de:
bel
Airco-testdagen bij
Garage Denissen
loor is
oed en
voor
Nissan-
zaterda
tot del
|Alm«ra Airco v.a. “XS
30.695,-*
I (Ir fa d -n Alm«r« M.W5,) Hlfa»
G A G E
D E NISSEN
irbekrachtiging
ir en -sproeier
rvergrendeling
WR 13 banden
ran de vlakke
aft wel weer als
ook brede
ed in de Clio
m-dealer kunnen, is
dag 1 juni uitgeroepen
Nationale Vakantie-
inspectiedag. Alle dealers
hebben dan een maximale
bezetting om zoveel mogelijk
Vakantie-inspecties uit te
voeren.
Vakmanschap en service als traditie.
Ja, als het aan de
fabrikant lag, zou het
woord facelift helemaal
niet bestaan. Maar
gedwongen door de
moordende concurrentie
is het van belang een
auto gedurende zijn hele
levenscyclus onder de
aandacht te houden.
Renault heeft op de Clio
een reeks wijzigingen
doorgevoerd en brengt
meteen een nieuwe
motor uit. We reden de
1.2 liter Fidji.
Merk en type:
Aantal cilinder-
Cilinderinhoud.
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhangewicht
Prestaties:
rugleuning ac
kant. Dat heef
voordeel dat c
personen goed
kunnen zitten.
De ondersteuning van de
bovenbenen is in orde.
De toegepaste
bekledingsstoffen op stoelen
en portierpanelen zijn
gewijzigd. Het is overigens
opmerkelijk dat Franse
fabrikanten hun modellen
binnenin veel meer kleur
meegeven dan de Duitse of
Japanse concurrentie.
Het dashboard van de Clio is
gemaakt uit twee kleuren
grijze kunststof.
Wat vormgeving betreft is er
totaal niet aan gesleuteld.
Onder de afgeronde
overkapping zit de
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter en een
reeks controlelampjes.
Verdeeld over het dashboard
Renault presentee
als opvolger van de S_r-
in 1990. Technisch ging men
ook van deze voorganger uit,
maar wat betreft
carrosserievorm sloeg het
Franse merk een andere weg
in. De Clio heeft een uiterlijk
dat zowel bij jonge als oudere
mensen in de smaak valt en
daardoor kan een brede
doelgroep worden bediend.
Twingo
Zaken als
verstevigingsbalken in de
portieren en gordelspanners
zijn standaard evenals de
hoogteverstelling op de
gordels voorin. De Clio Fidji is
met 824 kg geen
zwaargewicht, maar de
besturing gaat bij
manouvreren niet overdreven
licht. Gezeten achter het stuur
maakt de Clio een volwassen
indruk. Daarbij past ook de
algehele stabiliteit van de
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 TeL (013) 528 39 05 RFNATHT
Goirle Nobelstraat 7(indTijvoort) Tel. (013) 534 12 61
een Kaimann Formule VEE uit
1973 geprepareerd, waarbij
hij bereidwillige
medewerking kreeg van
Wouters Autoschadebedrijf,
die tevens als sponsor
optreedt. Binnen een jaar kon
de restauratie worden
gerealiseerd. De auto heeft
een 1300 cc Volkswagen
boxermotor die door Volkswc
gen-specialist 'De Boxer' wer
geprepareerd. De motor levert
100 pk en dat is op het rechte
stuk voldoende voor zo'n 200
km/u.
zijn vier uitstroomopeningen
van de verwarming- en
ventilatie. De Clio heeft een
nieuw type airbag die wat
betreft inhoud zit tussen de
zogenaamde Eurobag en de
exemplaren van Amerikaans
formaat. Bovendien kan in de
nieuwste versie ook een
bijrijdersexemplaar worden
besteld.
Op donderdag 23 mei wordt in het Nationaal
Automobielmuseum in Raamsdonksveer bekend gemaa
de titel 'Autotechnicus van het jaar' heeft gewonnen. Des
verkiezing is een initiatief van de Stichting Jaarprijzen
Automobielbranche, waarin de ANWB, BOVAG, RAI en
INNOVAM participeren. Autobedrijven konden hun
i van medewerkers hiervoor opgeven. Na een schriftelijke selectie
als bleven vijftig kandidaten over, die op hun werkplek werden
bezocht. Hier werden zowel praktische als theoretische kennis
naar getoetst en het vermogen om snel een juiste diagnose te
ar bij stellen. Maar ook ordelijk en netjes werken, planmatige
aanpak, collegialiteit, motivatie, leergierigheid en
bijvoorbeeld administratieve zorgvuldigheid werden bekeken.
Uit deze voorselectie zijn tien genomineerden overgebleven,
waaronder Frans Lelieveld van Renault-dealer Van der Boom
Tilburg. Samen met negen collega's uit het hele land zal hij op
23 mei vol spanning op de einduitslag in Raamsdonksveer
zitten wachten.
Rugleuning
De driedeurs Clio heeft forse
voorportieren die een ruime
instap bieden. De voorstoelen
klappen in één beweging
naar voren en geven een niet
meer dan normale doorgang
voor de achterpassagiers.
Spiegeltje
Een belangrijke winst van de
nieuwe ten opzichte van de
bestaande motor vinden we in
het brandstofverbruik.
De nieuwe 1.2 neemt
genoegen met gemiddeld 1
liter Eurosuper op 14,5
kilometer en dat is heel
netjes. Overigens blijft
Renault de 1,2 liter Energy
leveren in de Alizé-uitvoering
standaard met
airconditioning. De Fidji-
uitgave omvat onder meer
twee handmatig van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, ruitenwissers
met interval, centrale
vergrendeling met
afstandsbediei
op de console, twee grote
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Clio Fidji 1.2
Iers: 4 in lijn
>ud: 1149 cc
69 x 76,8 mm
60 pk bij 5250 tr/min
93 Nm bij 2500 tr/min
lengte 3,709 meter, breedte 1,632 meter
824 kg
(geremd): 650 kg
topsnelheid 160 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 13,5 sec.
buitenweg 5,2 liter/100 km
stad 8,1 liter/100 km
gemiddeld 6,3 liter/100 km
f.23.795,=
Op zaterdag 18 en zondag 19
mei wordt op het circuit van
Zandvoort de twintigste editie
van de Historie Zandvoort
Trophy gehouden, een
evenement met vele races
voor klassieke auto's in
diverse klasses. De Tilburger
Wim Clijsen, die tot nu toe
vooral naam maakte in de
historische rallysport, is
overgestapt naar de formule-
racerij. Vorig seizoen diende
als proefjaar. Clijsen reed met
een LOVA Formule VEE uit
1965. Voor het verse seizoen is
gelijk vermogen van 60 pk bij
5250 tr/min en een iets hoger
koppel van 93 Nm bij een
aangename 2500 tr/min.
Uiteraard is de 1.2 gekoppel
aan een handgeschakelde
vijfbak die zich soepel laat
bedienen. De motor is lekker
stil en voldoende pittig.
Immers een topsnelheid van
160 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 13,5 seconden
is uitstekend. De vijfbak in de
Fidji kan worden ingewisseld
voor een Easy halfautomaat.
hoeft dan niet meer
itkoppeld te worden, maar
a normale schakelpook blijft
shouden.
De zitting van de achterbank
is wat aan de korte kant, maar
hoofd- en beenruimte zijn in
orde, zelfs voor volwassen
personen. De rugleuning is
zelfs wat hoger geworden,
terwijl Renault ook de
vergrendeling van de bank
heeft verbeterd.
De achterbank is volledig in
twee ongelijke delen
neerklapbaar, waardoor een
redelijk vlakke laadvloer
ontstaat.
De voorstoelen bieden een
stevige zit, maar zijn zowel
wat betreft zitting als
kaartenbakken aan de
portieren, twee make-up
spiegeltjes en getint glas.
Ten opzichte van de
bestaande Clio heeft Renault
de prijzen van deze phase 3
naar beneden aangepast.
Niet uit eigen vrije wil, maar
omdat de markt nu eenmaal
onder druk staat. Kortom, de
nieuwe Clio biedt meer voor
minder. De door ons gereden
1.2 Fidji 3-deurs kost f.23.795,=.
Dezelfde auto als vijfdeurs
komt op f.24.750,=. Er is echter
al een Clio voor f.21.995,=.
De 1.2 Oasis mist ten opzichte
van de Fidji bijvoorbeeld de
koelvloeistoftemperatuurmet
er, de in delen neerklapbare
achterbank, centrale
vergrendeling, de
meegespoten bumpers en de
opbergruimtes achterin.
De Clio Fidji is er ook als 80 pk
1.4 vanaf f.25.795,=. Bovendien
levert Renault in de Clio een
1.9 liter dieselmotor vanaf
f.27.395,= en als topmodel is er
de sportieve Clio RSi met 1,8
liter voor f.32.895,=.
De Renault Clio heeft als
Phase 3 een kleine facelift
ondergaan die eigenlijk niet
echt noodzakelijk was.
De auto heeft voldoende
kwaliteiten om tussen zijn
soortgenoten succesvol te
blijven. De nieuwe 1,2 liter
motor is een goede machine
aning, een klokje die niet alleen stil en zuinig
is, maar ook goed presteert.
Wielbasis
De Clio behoort in het
compacte segment tot de
grotere auto's, dat zien we
niet alleen aan zijn lengte van
3,71 meter maar ook aan het
bagagevolume dat met 265
liter heel behoorlijk is.
Bovendien geeft Renault de
Clio een flinke wielbasis mee
en dat is weer direct terug te
vinden in het comfort.
Grappig is dat de sluitlijn van
de motorkap wordt
doorgetrokken langs de
zijruiten. Kenmerkend zijn ook
de brede achterspatborden,
waardoor de Clio er krachtig
uitziet. De zichtbare
wijzigingen van het 1997-
model beperken zich vooral
tot het front. De koplampen
zijn wat hoger en meer
afgerond geworden.
De richtingaanwijzers zitten
achter hetzelfde glas.
De kleine grille is voortaan
geïntegreerd in de nieuwe
voorbumper, die bij de Fidji
auto. Dit is te danken aan de
onafhankelijke
wielophanging rondom,
stabilisatorstang op de
voorwielen en de prima
afvering. Afrol- en
bandengeluiden worden goed
gedempt, ook bij hogere
snelheden. De Clio is een
plezierige compacte auto met
rij-eigenschappen uit een
klasse hoger.
Renault heeft een nieuwe 1.2
liter motor ontwikkeld, die
door het merk zelf de 'Twingo
onder de motoren' genoemd
wordt. Dat komt omdat de
nieuwe krachtbron eenvoudig
van bouw is, licht van gewicht
en bestaat uit zo min mogelijk
onderdelen. Het gaat
overigens om een 1149 cc 4
cilinder, die consequent
verkeerd naar boven wordt
afgerond. Deze krachtbron
vervangt de bestaande 1171
cc Energy-motor en levert een
stuurwiel, vier elektrisch
bediende portierruiten, getint
glas, stuurbekrachtiging en
een deelbaar neerklapbare
achterbank toe aan de
standaarduitvoering. De auto
kost f.30.950,= en levert voor
de koper een voordeel van
vierduizend gulden op. Tot
slot doet ook de Hl00 in een
negenpersoons-uitvoering
mee aan het speciale
modellen-aanbod in de
maand mei. De Satellite
Challenge met 2,4 liter
benzine- of 2,5 liter
dieselmotor heeft drie keer
twee fauteuils en helemaal
achterin een driezits bank.
Voor f.42.990,= biedt deze auto
tijdelijk centrale
deurvergrendeling, getint
glas, lichtmetalen velgen,
elektrisch bediende ramen,
stereo-installatie,
stuurbekrachtiging en
stuurverstelling. Hierdc-
de Satellite een zeer goec
betaalbaar alternatief vc
een ruimtewagen.
iteerde de Clio net als het gewijzigde
in de Supervijf exemplaar aan de achterzijde
in de carrosseriekleur wordt
gespoten. Aan de achterkant
merken we een derde remlicht
op dat direct naast het
draaipunt van de
achterruitwisser is
gemonteerd. Jammer, want
zo'n voorziening moet nu
eenmaal veel hoger zitten
voor een optimaal effect.
De Clio Fidji heeft de
wieldoppen die we reeds
kennen van de Mégane RL.
Op de stootstrips op de
flanken treffen we niet alleen
de motorinhoud aan, maar
ook de vermelding RN, want
dat is de naam waaronder
deze auto in Frankrijk wordt
verkocht. Een Fidji-logo wordt
op de achterschermen
geplakt. Het Clio-
naamplaatje op de achterklep
heeft overigens ook een
nieuwe vormgeving
gekregen. Kortom, de auto is
hier en daar wat opgefrist,
terwijl dat eigenlijk nog
helemaal niet nodig was,
maar iedereen wil bij de tijd
blijven.
Tussen 15 mei en 31 juli maar ook op een lampenset,
kunnen Nissan-rijders bij hun wisserbladen of een poetsset.
dealer terecht voor een De cheques zijn tot 31 juli
Vakantie-inspectie, die geldig en de Mobiliteitspas
slechts 25 gulden kost. Zonder kan tot 1 oktober 1996 worden
afspraak vooraf worden dan gebruikt.
de belangrijke punten van de Speciaal voor klanten die
auto gecontroleerd ter door de week niet naar de
voorbereiding van de
zomervakantie. Er wordt
onder meer gekeken naar
koelsysteem, de accu, de
koppeling en V-snaren. Wordt
de auto 'goed' bevonden, dan
krijgt de eigenaar de Nissan
Vakantie Mobiliteitspas. Deze
pas biedt onder meer een 24-
uurs service in heel Europa.
Bij problemen onderweg
wordt voor de inzittenden
zonodig overnachting of
vervangend vervoer geregeld.
Verder wordt 150 gulden
het eigen risico vergoed
de Nissan-dealer de voorruit
vervangt of krijgt de eigene
gratis vervangend vervoer
schadeherstel door de dealer.
Bovendien worden er tien
Vakantie Voordeelcheques
uitgereikt, die korting bieden
op bijvoorbeeld een
allesdrager, trekhaak,
fietsdrager en zonwering,
Het Koreaanse merk Hyundai
heeft deze maand een serie
van maar liefst vier speciale
modellen samengesteld, die
stuk voor stuk extra veel waar
voor hun geld bieden. Zo is de
driedeurs Excel Hatchback
GS Challenge gebaseerd op
de 1.5i GS. Maar de uitrusting
wordt aangevuld met een
wisser achterop, deelbaar
neerklapbare achterbank,
stuurbekrachtiging,
verstelbaar stuur,
achterspoiler, getint glas en
brede banden. Deze auto kost
compleet f.25.995,= en dat
betekent een klantenvoordeel
van drie mille. Ook is er een
Excel Liftback GS Challenge.
Deze vijfdeurs auto heeft
hetzelfde pakket als de
hatchback met uitzondering
van de achterspoiler en kost
f.26.995,=. De Lantra is er in de
1.6 liter uitgave in een
Challenge-uitvoering. Hier
voegt Hyundai-importeur
Greenib onder meer centrale
vergrendeling, verstelbaar