■E Renault Clio Fidji 1.2 X e Qvan der boom 0,- Tilburgs team bij Historie Zandvoort Trophy Als het aan de fabrikant lag... Vier Challenge-actiemodellen van Hyundai Nissan Vakantie-inspectie RG NOOIT MEER ZWETEN L_= lR AUTOBEDRIJVEN Autotechnicus van het jaar werkt mogelijk bij van Van der Boom DE AUTOMAAT DE AUTOMAAT - Woensdag 15 mei 1996 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 5 pagina 2 n dager aid dak tegen meerprijs iprijs i, de W) Verbruik: Prijs: >rting! ra- Brd het sze ES AUTOTEST lakt wie 2ze ■ale deurver- le ramen Erhc ont de: bel Airco-testdagen bij Garage Denissen loor is oed en voor Nissan- zaterda tot del |Alm«ra Airco v.a. “XS 30.695,-* I (Ir fa d -n Alm«r« M.W5,) Hlfa» G A G E D E NISSEN irbekrachtiging ir en -sproeier rvergrendeling WR 13 banden ran de vlakke aft wel weer als ook brede ed in de Clio m-dealer kunnen, is dag 1 juni uitgeroepen Nationale Vakantie- inspectiedag. Alle dealers hebben dan een maximale bezetting om zoveel mogelijk Vakantie-inspecties uit te voeren. Vakmanschap en service als traditie. Ja, als het aan de fabrikant lag, zou het woord facelift helemaal niet bestaan. Maar gedwongen door de moordende concurrentie is het van belang een auto gedurende zijn hele levenscyclus onder de aandacht te houden. Renault heeft op de Clio een reeks wijzigingen doorgevoerd en brengt meteen een nieuwe motor uit. We reden de 1.2 liter Fidji. Merk en type: Aantal cilinder- Cilinderinhoud. Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhangewicht Prestaties: rugleuning ac kant. Dat heef voordeel dat c personen goed kunnen zitten. De ondersteuning van de bovenbenen is in orde. De toegepaste bekledingsstoffen op stoelen en portierpanelen zijn gewijzigd. Het is overigens opmerkelijk dat Franse fabrikanten hun modellen binnenin veel meer kleur meegeven dan de Duitse of Japanse concurrentie. Het dashboard van de Clio is gemaakt uit twee kleuren grijze kunststof. Wat vormgeving betreft is er totaal niet aan gesleuteld. Onder de afgeronde overkapping zit de snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter en een reeks controlelampjes. Verdeeld over het dashboard Renault presentee als opvolger van de S_r- in 1990. Technisch ging men ook van deze voorganger uit, maar wat betreft carrosserievorm sloeg het Franse merk een andere weg in. De Clio heeft een uiterlijk dat zowel bij jonge als oudere mensen in de smaak valt en daardoor kan een brede doelgroep worden bediend. Twingo Zaken als verstevigingsbalken in de portieren en gordelspanners zijn standaard evenals de hoogteverstelling op de gordels voorin. De Clio Fidji is met 824 kg geen zwaargewicht, maar de besturing gaat bij manouvreren niet overdreven licht. Gezeten achter het stuur maakt de Clio een volwassen indruk. Daarbij past ook de algehele stabiliteit van de Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 TeL (013) 528 39 05 RFNATHT Goirle Nobelstraat 7(indTijvoort) Tel. (013) 534 12 61 een Kaimann Formule VEE uit 1973 geprepareerd, waarbij hij bereidwillige medewerking kreeg van Wouters Autoschadebedrijf, die tevens als sponsor optreedt. Binnen een jaar kon de restauratie worden gerealiseerd. De auto heeft een 1300 cc Volkswagen boxermotor die door Volkswc gen-specialist 'De Boxer' wer geprepareerd. De motor levert 100 pk en dat is op het rechte stuk voldoende voor zo'n 200 km/u. zijn vier uitstroomopeningen van de verwarming- en ventilatie. De Clio heeft een nieuw type airbag die wat betreft inhoud zit tussen de zogenaamde Eurobag en de exemplaren van Amerikaans formaat. Bovendien kan in de nieuwste versie ook een bijrijdersexemplaar worden besteld. Op donderdag 23 mei wordt in het Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonksveer bekend gemaa de titel 'Autotechnicus van het jaar' heeft gewonnen. Des verkiezing is een initiatief van de Stichting Jaarprijzen Automobielbranche, waarin de ANWB, BOVAG, RAI en INNOVAM participeren. Autobedrijven konden hun i van medewerkers hiervoor opgeven. Na een schriftelijke selectie als bleven vijftig kandidaten over, die op hun werkplek werden bezocht. Hier werden zowel praktische als theoretische kennis naar getoetst en het vermogen om snel een juiste diagnose te ar bij stellen. Maar ook ordelijk en netjes werken, planmatige aanpak, collegialiteit, motivatie, leergierigheid en bijvoorbeeld administratieve zorgvuldigheid werden bekeken. Uit deze voorselectie zijn tien genomineerden overgebleven, waaronder Frans Lelieveld van Renault-dealer Van der Boom Tilburg. Samen met negen collega's uit het hele land zal hij op 23 mei vol spanning op de einduitslag in Raamsdonksveer zitten wachten. Rugleuning De driedeurs Clio heeft forse voorportieren die een ruime instap bieden. De voorstoelen klappen in één beweging naar voren en geven een niet meer dan normale doorgang voor de achterpassagiers. Spiegeltje Een belangrijke winst van de nieuwe ten opzichte van de bestaande motor vinden we in het brandstofverbruik. De nieuwe 1.2 neemt genoegen met gemiddeld 1 liter Eurosuper op 14,5 kilometer en dat is heel netjes. Overigens blijft Renault de 1,2 liter Energy leveren in de Alizé-uitvoering standaard met airconditioning. De Fidji- uitgave omvat onder meer twee handmatig van binnenuit verstelbare buitenspiegels, ruitenwissers met interval, centrale vergrendeling met afstandsbediei op de console, twee grote Technische gegevens: Merk en type: Renault Clio Fidji 1.2 Iers: 4 in lijn >ud: 1149 cc 69 x 76,8 mm 60 pk bij 5250 tr/min 93 Nm bij 2500 tr/min lengte 3,709 meter, breedte 1,632 meter 824 kg (geremd): 650 kg topsnelheid 160 km/u acceleratie 0-100 km/u in 13,5 sec. buitenweg 5,2 liter/100 km stad 8,1 liter/100 km gemiddeld 6,3 liter/100 km f.23.795,= Op zaterdag 18 en zondag 19 mei wordt op het circuit van Zandvoort de twintigste editie van de Historie Zandvoort Trophy gehouden, een evenement met vele races voor klassieke auto's in diverse klasses. De Tilburger Wim Clijsen, die tot nu toe vooral naam maakte in de historische rallysport, is overgestapt naar de formule- racerij. Vorig seizoen diende als proefjaar. Clijsen reed met een LOVA Formule VEE uit 1965. Voor het verse seizoen is gelijk vermogen van 60 pk bij 5250 tr/min en een iets hoger koppel van 93 Nm bij een aangename 2500 tr/min. Uiteraard is de 1.2 gekoppel aan een handgeschakelde vijfbak die zich soepel laat bedienen. De motor is lekker stil en voldoende pittig. Immers een topsnelheid van 160 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,5 seconden is uitstekend. De vijfbak in de Fidji kan worden ingewisseld voor een Easy halfautomaat. hoeft dan niet meer itkoppeld te worden, maar a normale schakelpook blijft shouden. De zitting van de achterbank is wat aan de korte kant, maar hoofd- en beenruimte zijn in orde, zelfs voor volwassen personen. De rugleuning is zelfs wat hoger geworden, terwijl Renault ook de vergrendeling van de bank heeft verbeterd. De achterbank is volledig in twee ongelijke delen neerklapbaar, waardoor een redelijk vlakke laadvloer ontstaat. De voorstoelen bieden een stevige zit, maar zijn zowel wat betreft zitting als kaartenbakken aan de portieren, twee make-up spiegeltjes en getint glas. Ten opzichte van de bestaande Clio heeft Renault de prijzen van deze phase 3 naar beneden aangepast. Niet uit eigen vrije wil, maar omdat de markt nu eenmaal onder druk staat. Kortom, de nieuwe Clio biedt meer voor minder. De door ons gereden 1.2 Fidji 3-deurs kost f.23.795,=. Dezelfde auto als vijfdeurs komt op f.24.750,=. Er is echter al een Clio voor f.21.995,=. De 1.2 Oasis mist ten opzichte van de Fidji bijvoorbeeld de koelvloeistoftemperatuurmet er, de in delen neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling, de meegespoten bumpers en de opbergruimtes achterin. De Clio Fidji is er ook als 80 pk 1.4 vanaf f.25.795,=. Bovendien levert Renault in de Clio een 1.9 liter dieselmotor vanaf f.27.395,= en als topmodel is er de sportieve Clio RSi met 1,8 liter voor f.32.895,=. De Renault Clio heeft als Phase 3 een kleine facelift ondergaan die eigenlijk niet echt noodzakelijk was. De auto heeft voldoende kwaliteiten om tussen zijn soortgenoten succesvol te blijven. De nieuwe 1,2 liter motor is een goede machine aning, een klokje die niet alleen stil en zuinig is, maar ook goed presteert. Wielbasis De Clio behoort in het compacte segment tot de grotere auto's, dat zien we niet alleen aan zijn lengte van 3,71 meter maar ook aan het bagagevolume dat met 265 liter heel behoorlijk is. Bovendien geeft Renault de Clio een flinke wielbasis mee en dat is weer direct terug te vinden in het comfort. Grappig is dat de sluitlijn van de motorkap wordt doorgetrokken langs de zijruiten. Kenmerkend zijn ook de brede achterspatborden, waardoor de Clio er krachtig uitziet. De zichtbare wijzigingen van het 1997- model beperken zich vooral tot het front. De koplampen zijn wat hoger en meer afgerond geworden. De richtingaanwijzers zitten achter hetzelfde glas. De kleine grille is voortaan geïntegreerd in de nieuwe voorbumper, die bij de Fidji auto. Dit is te danken aan de onafhankelijke wielophanging rondom, stabilisatorstang op de voorwielen en de prima afvering. Afrol- en bandengeluiden worden goed gedempt, ook bij hogere snelheden. De Clio is een plezierige compacte auto met rij-eigenschappen uit een klasse hoger. Renault heeft een nieuwe 1.2 liter motor ontwikkeld, die door het merk zelf de 'Twingo onder de motoren' genoemd wordt. Dat komt omdat de nieuwe krachtbron eenvoudig van bouw is, licht van gewicht en bestaat uit zo min mogelijk onderdelen. Het gaat overigens om een 1149 cc 4 cilinder, die consequent verkeerd naar boven wordt afgerond. Deze krachtbron vervangt de bestaande 1171 cc Energy-motor en levert een stuurwiel, vier elektrisch bediende portierruiten, getint glas, stuurbekrachtiging en een deelbaar neerklapbare achterbank toe aan de standaarduitvoering. De auto kost f.30.950,= en levert voor de koper een voordeel van vierduizend gulden op. Tot slot doet ook de Hl00 in een negenpersoons-uitvoering mee aan het speciale modellen-aanbod in de maand mei. De Satellite Challenge met 2,4 liter benzine- of 2,5 liter dieselmotor heeft drie keer twee fauteuils en helemaal achterin een driezits bank. Voor f.42.990,= biedt deze auto tijdelijk centrale deurvergrendeling, getint glas, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende ramen, stereo-installatie, stuurbekrachtiging en stuurverstelling. Hierdc- de Satellite een zeer goec betaalbaar alternatief vc een ruimtewagen. iteerde de Clio net als het gewijzigde in de Supervijf exemplaar aan de achterzijde in de carrosseriekleur wordt gespoten. Aan de achterkant merken we een derde remlicht op dat direct naast het draaipunt van de achterruitwisser is gemonteerd. Jammer, want zo'n voorziening moet nu eenmaal veel hoger zitten voor een optimaal effect. De Clio Fidji heeft de wieldoppen die we reeds kennen van de Mégane RL. Op de stootstrips op de flanken treffen we niet alleen de motorinhoud aan, maar ook de vermelding RN, want dat is de naam waaronder deze auto in Frankrijk wordt verkocht. Een Fidji-logo wordt op de achterschermen geplakt. Het Clio- naamplaatje op de achterklep heeft overigens ook een nieuwe vormgeving gekregen. Kortom, de auto is hier en daar wat opgefrist, terwijl dat eigenlijk nog helemaal niet nodig was, maar iedereen wil bij de tijd blijven. Tussen 15 mei en 31 juli maar ook op een lampenset, kunnen Nissan-rijders bij hun wisserbladen of een poetsset. dealer terecht voor een De cheques zijn tot 31 juli Vakantie-inspectie, die geldig en de Mobiliteitspas slechts 25 gulden kost. Zonder kan tot 1 oktober 1996 worden afspraak vooraf worden dan gebruikt. de belangrijke punten van de Speciaal voor klanten die auto gecontroleerd ter door de week niet naar de voorbereiding van de zomervakantie. Er wordt onder meer gekeken naar koelsysteem, de accu, de koppeling en V-snaren. Wordt de auto 'goed' bevonden, dan krijgt de eigenaar de Nissan Vakantie Mobiliteitspas. Deze pas biedt onder meer een 24- uurs service in heel Europa. Bij problemen onderweg wordt voor de inzittenden zonodig overnachting of vervangend vervoer geregeld. Verder wordt 150 gulden het eigen risico vergoed de Nissan-dealer de voorruit vervangt of krijgt de eigene gratis vervangend vervoer schadeherstel door de dealer. Bovendien worden er tien Vakantie Voordeelcheques uitgereikt, die korting bieden op bijvoorbeeld een allesdrager, trekhaak, fietsdrager en zonwering, Het Koreaanse merk Hyundai heeft deze maand een serie van maar liefst vier speciale modellen samengesteld, die stuk voor stuk extra veel waar voor hun geld bieden. Zo is de driedeurs Excel Hatchback GS Challenge gebaseerd op de 1.5i GS. Maar de uitrusting wordt aangevuld met een wisser achterop, deelbaar neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging, verstelbaar stuur, achterspoiler, getint glas en brede banden. Deze auto kost compleet f.25.995,= en dat betekent een klantenvoordeel van drie mille. Ook is er een Excel Liftback GS Challenge. Deze vijfdeurs auto heeft hetzelfde pakket als de hatchback met uitzondering van de achterspoiler en kost f.26.995,=. De Lantra is er in de 1.6 liter uitgave in een Challenge-uitvoering. Hier voegt Hyundai-importeur Greenib onder meer centrale vergrendeling, verstelbaar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21