Citroen Saxo l.liSX Innerlijk karakter Introductie Volvo V40 gelijk met heropening I h ■W til 0 p e M a x x r s Van Roosmalen met nieuwbouw voorbereid op de toekomst - n [met airco I Autofabrikanten bezorgd om aarzelende consument NOOIT MEER ZWETEN NOOIT MEER ZWETEN Huur 'n Serena NOOIT MEER ZWETEN Airco-testdagen bij Garage DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 2 mei 1996 - pagina 3 5 pagina 2 4’ roekigvanvoirm.De zijde van de bumpers is Verbruik: Prijs: Ook opa De nieuwe Citroen Saxo staat in onze showroom Vervolg van pagina 1 T O T E S T A U GOEDBETERBW7INS AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV leeft een olijke °'IJs •50,- T 150,- T 150,- T •50,- T •50,- T •50,- T >50,- T >50,- G >50,- T >50,- T >50,- T >50,- T >50,- O >50,- T >50,- T >50,- T >50,- T >50,- T >50,- O >50,- T >50,- T >50,- T >50,- G >50,- T >50,- T >50,- T >50,- T >50,- T 350,- T 350,- T 350,- T Brabantse Hoek 4, 5071 NM UDENHOUT Telefoon 013/5111532 (vrijdag koopavond) p.dag. Ind. 150 km vrij, all. rise verz. en BTW. U huurt al 'n Nissan v.a. 58,- Airco-testdagen bij Garage Denissen Airco-testdagen bij Ga rage Penissen NISSAN RENT. Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-4683911 evei binr worde glas, 1 VAN ROOSMALEN cte ivagant »,we sugeot- ts te st eigen stel 8-pers. Serena v.a. zijn ekken Almera Airco v.a. 30.695,-* (Er i. al 'n Almwa v.a. 2«.99J,-) G A R;A G E DENISSEN Citroën Bertens Tilburg BV Geminiweg 39, TILBURG - Tel. 013/5423030 (donderdag koopavond) Primera Airco v.a. G A RA G E DENISSEN G A R^A G D E NIS SEN prima zittende stoelen, standaard stuurbekrachtiging bij de 1.1 i SX en redelijk vlotte motor, die bovendien zuinig is. imer zal voor mtal lie lelijk si' een Technische gegevens: Merk en type: Citroen Saxo 11 i SX Iers: 4 in lijn >ud: 1124 cc 72xi 60 pi delen, waardoor de opbergmogelijkheden daar beperkt zijn. Het dashboardkastje h« niet meer dan redel inhoud. De portierruiten worden handmatig naar beneden en boven gedraaid, terwijl de twee buitenspiegels eveneens met de hand van binnenuit versteld kunnen len. De SX heeft getint terwijl de zijruiten achter uitstelbaar zijn voor wat extra ventilatie. De gordels van de voorpassagiers zijn niet in Pagje uit? Iedereen kan mee.... nn x 69 mm 60 pk bij 6200 tr/min 87,5 Nm bij 3800 tr/min lengte 3,718 meter, breedte 1,595 meter 805 kg 700 kg (geremd) topsnelheid 162 km/u acceleratie 0-100 km/u in 15,3 sec. bij 90 km/u 4,9 liter/100 km bij 120 km/u 6,5 liter/100 km stadsverkeer 7,4 liter/100 km f.23.390,- Wie terugdenkt aan de tijd van roemruchte Citroëns als deDS.CX, GS en BX zal wellicht wat teleurgesteld z bij het zien van het uiterlijk van de Saxo. Het is een 3,72 meter lange, keurig vormgegeven compact driedeurs, maar extrav van vormgeving kunnen v hem niet noemen. De Peuc invloeden komen net iets sterk naar voren. Ophanging In het fantasievolle vierspakige stuurwiel is een airbag opgenomen. Overigens is het met de veiligheid van de Maxx uitstekend gesteld, want met de auto zijn reeds succesvolle botsproeven in de computer uitgevoerd. Deze komt als SX uit op f.24.990,=. Rijker van uitrusting is de 1.4 VSX voor f.27.490,=. De duurste Saxo is de VTS 16V voor f.37.490,=. hoogte verstelbaar en dat is jammer. Heel plezierig is de stuurbekrachtiging die standaard op de 1li SX te vinden is. Gezien het bescheiden voertuiggewicht is deze voorziening niet echt nodig, maar werkt wel zeer comfortverhogend. Inparkeren kan kinderlijk eenvoudig, terwijl er bij hogere snelheden voldoende gevoel ih de besturing overblijft. Zij geven minder prioriteit aan de aankoop van een nieuwe auto. Bovendien verliest de auto de sterke aantrekkings-kracht van weleer en leidt het toenemende aantal eenpersoonshuishoudens tot het verdwijnen van de traditionele 'gezinsauto'. Men moet vooral eerst met de nieuwe Saxo van Citroen gaan rijden, om 'm op waarde te kunnen schatten. Het uiterlijk is weinig spectaculair, maar de auto heeft een grote bagageruimte, liefst 750 vierkante meter uitgebreid. Dit is verkregen door de aanbouw twee “pingen te geven met nieke rijbaan Deze rijbaan i aan de binnei i voorgevel, dh J -,l uit g’ zeer prijsbewuste privé- kopers over die niet bereid is de huidige hoge prijzen te betalen. De academici wijzen erop dat de Europese consument gemiddeld dertig procent meer voor zijn auto betaalt dan een inwoner van de VS. Verder stellen zij dat er sprake is van een verschuiving in het budget van de oudere koper. AlmeraA^LTT^: begeleid. Het pand is gewoon anders dan andere Volvo- dealers. Binnenkort al zal er een belettering op het pand komen van een nieuwe ontwerp dat door Van Roosmalen samen met de importeur is uitgewerkt. Er zijn twee voorstellen ingediend waarbij het Van Roosmalen-voorst uiteindelijk is goedgekeurd. Uiteraard wordt dit ontwerp uitgevoerd in de kleuren en stijl van Volvo. jvooI jl ran gaan -aken wordt or de >lvo Zweden Aanvankelijk was het de bedoeling het vernieuwde pand klaar te hebben tegelijk met de introductie van de nieuwe Volvo S40 sedan, maar door de achterstand die tijdens de winterperiode werd opgelopen, was dit niet te realiseren. Toch beleeft een andere nieuwe Volvo tijdens de opening zijn Nederlandse première, de nieuwe V40, de stationcar op basis van de S40. Glas De voorgevel van het pand is flink breder geworden. Aan de voorkant bezien is linkerzijde van de showroom met maar verdiej een unieke rijbaan naar boven. Deze rijbaan loopt heel Opening speels aan de binnenzijde Op 3 mei is h van de voorgevel, die voor een belangrijk deel uit glas is opgetrokken. In het hele pand komen veel ronde vormen voor. Allereerst in de nieuwe glazen pui, maar ook de verkoopkantoren en de nieuwe receptie zijn rond. In de showroom is een nieuwe tegelvloer aangelegd. Maar Van Roosmalen heeft niet alleen een grotere showroom gekregen. De werkplaats is ongeveer éénderde uitgebreid. Er r~ maar liefst acht werkplekke bij gekomen, waarvan drie bruggen. De totale capaciteit is toegenomen tot 10 bruggen, terwijl er ook een kleine personele uitbreiding heeft plaatsgevonden. De kantine is verplaats. Van hieruit wordt nu zicht geboden op de werkplaats en het buitenterrein. Het hele pand is bijzonder ruimtelijk geworden, door veel glas. Er is sprake van een open karakter: de klant kan ook alles zien wat er gebeurt. teger slech ten opz wordt betekent d is vanaf f4 was de nieu succesvol vc de showroom lt gearriveerd. V Volvo-rijders bes nieuwe auto al o Corsa en eveneens de compact achteras. Wat gaat er verder met de Maxx gebeuren. Opel zal zowel de korte als lange versie nog enige tijd als de gelegenheid zich voordoet laten zien. De auto's zullen ook nog verder doorontwikkeld worden. Als het aan de ontwerpafdeling ligt, komt ie ooit in de showroom, maar daar moet we maar niet te snel op rekenen. De traditionele band tussen economisch herstel en een groeiende afzet van nieuwe auto's lijkt minder hecht te worden. Autofabrikanten zien zo een onzekere toekomst tegemoet van stagnerende en mogelijk zelfs dalende verkopen, aldus waarschuwt een nieuwe studie van het Centre of Automotive Industry Research aan de Cardiff Business School. "Een combinatie van economische, sociale en politieke veranderingen kan de markt fundamenteel wijzigen", luidt een van conclusies uit het rapport. Een van de auteurs van de studie is professor Garel Rhys, lid van het Britse House of Commons en adviseur voor de auto-industrie. De samenstellers wijzen erop dat de Britse en Europese markten een zodanig verzadigingsniveau hebben bereikt dat de verkoopgroei die zich in de periode 1980- 1989 voordeed nimmer zal worden herhaald. Hiervoor zijn volgens hen een aanku factoren aan te wijzen die gezamenlijk verantwoorde zijn voor de 'autoloze groei waarmee Europa te make krijgt. Ontbreken van vertrouwen in de economie en de angst om werkloos te worden zijn slechts gedeeltelijke verklaringen. Als voorbeeld voor een ernstige marktverstoring noemen zij het hoge aandeel van de zakenauto in de Britse verkoopstatistieken. De auto van de zaak behoort in Engeland tot de belangrijkste emolumenten. Bijna 2 miljoen werknemers maken er gebruik van en de totale kosten ervan belopen ongeveer 5,1 miljard pond per jaar. Dit gesubsidieerde autobezit is volgens de auteurs op langere termijn niet vol te houden. Als de markt wordt teruggebracht tot de harde kern van echte zakenrijders blijft een groep Tenslotte menen de onderzoekers dat de auto in de huidige complexe samenleving steeds meer van de functie als efficient transportmiddel zal moeten prijsgeven. (Bron: Rai Actueel) en type: Aantal cilinde Cilinderinhoud. Boring x slag: Vermogengen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhangge wicht Prestaties: De wielophanging van de Maxx is ongeveer het enige onderdeel van dat met de nodige modificaties is overgenomen uit een produktie model. De auto heeft de McPherson voorwielophanging van de Afgelopen november gingen bij Volvo-dealer Van Roosmalen in Tilburg de bouwwerkzaamheden van start voor een flinke uitbreiding van zowel de showroom als magazijn en werkplaats. De langdurige vorstperiode zorgde voor een achterstand van vier weken, maar op 3 mei wordt de uitbreiding feestelijk geopend door Kees Roldanus, algemeen directeur Volvo Benelux. SerenaAirco v.a. 1^^ l5o-^fa r^age D E N I S S E N Op 3 mei is het dan eindelijk zover, dan wordt het verbouwde pand van Van Roosmalen op feestelijke wijze in gebruik genomen met een spectaculaire licht- en videoshow. Tegelijk zal de nieuwe Volvo V40 zijn opwachting in de showroom maken. Dit is de stationcar variant van de zojuist op de markt gebrachte S40. Het is een bijzonder fraai en zelfs wat sportief gelijnde auto die tegen een meerprijs van slechts tweeduizend gulden szichte van de sedan aangeboden, wat dat de V40 1.8 te koop .46.900,=. Overigens :3uwe S40/V40 al 1 voordat de auto in n was Vele trouwe -v ^stelden hun nieuwe auto al op voorhand. Zo groot is het vertrouwen in het merk. bekledingsstoffen zijn kleurrijk en dat heeft de Saxo echt nodig, omdat de rest van het interieur vrijwel volledig in egaal zwart is uitgevoerd. Dat Citroën tot het Peugeot-concern behoort, is bij velen bekend. Dat beide merken gezamenlijk bepaalde onderdelen gebruiken, is niet verwonderlijk, maar soms gaat het zover dat de auto's zelfs uiterlijk sterke gelijkenissen vertonen. Zo deelt de nieuwe Citroën Saxo zijn onderstel, portieren, voorruit en motoren met de Peugeot 106. Toch heeft Citroën er zijn eigen draai aan kunnen geven. Doosstructuur Het dashboard heeft een halfronde overkapping, vergelijkbaar aan de AX. Bij de SX-uitgave bestaat het instrumentarium uit een snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter en een digitaal klokje. Het tweespakige stuurwiel kan tegen meerprijs worden ingewisseld door een exemplaar met airbag. Citroën heeft in de portieren een soort van kunststof doosstructuren geplaatst die het gemis van verstevigingsbalken moeten goedmaken. Bij een zijdelingse aanrijding vangen deze voor een deel de botsingsenergie op. Deze doosstructuur heeft een aanzienlijk volume en dat is goed aan de vormgeving van de portierpanelen te zien. De voorziening is te vinden onder de armsteun en deelt zo de portierbakken in twee Open huis Op zaterdag en zondag 5 mei houdt Van Roosmalen in Tilburg open huis. Onder het genot van een drankje kan m iedere geïnteresseerde kennis maken met de nieuwe behuizing en zien dat het dealerbedrijf een unieke combinatie biedt van produkt en pand voor nu en in de toekomst. Tijdens de twee open dagen is Van Roosmalen geopend van 10.00 tot 17.00 uur. bagagevolume van 280 liter kan worden geboden. De achterlichten zijn redelijk steld zijn groot en lopen naar het midden af en dat was nu juist altijd een Peugeot-kenmerk. Al bij al ziet de Saxo er gewoon leuk uit, maar mist net dat beetje extra uitstraling die men van een Citroen zou verwachten. De portieren worden met de sleutel centraal geopend. Door de grote deuren is de Voorstoelen instap royaal. Voor de De Saxo heeft een licht achterpassagiers kunnen de aflopend front met een grille stoelen naar voren geklapt die wat betreft vormgeving worden. De achterbank biedt doet denken aan de Xantia. aan twee volwassenen De koplampen zijn redelijk de ruimte en kan in rechthoekig van vorm. De twee ongelijke delen worden onderzijde van de bumpers is neergeklapt om het bij de SX in de bagagevolume uit te breiden, carrosseriekleur gespoten, De voorstoelen zijn niet waardoor de auto direct een overdreven groot, maar complete indruk maakt. Ook bieden een opmerkelijk goede de grote portiergreep is van steun. een laklaagje voorzien. De Die is niet alleen verkregen groef die over de zijkant van door de nadrukkelijke randen de koets loopt is door de langs rugleuning en zitting, stootstrip gecamoufleerd en maar ook door de voorzijde deze strip loopt weer keurig van de stoel op een goede over in de stootrand van de hoogte boven de bodem te achterbumper. De achterklep plaatsen. De rugleuning kan staat enigszins bol, waardoor in trappen worden versteld, een heel behoorlijk De gebruikte Stuurbekrachtiging Citroen gebruikt in de Saxo louter motoren die we bij Peugeot ook in de 106 aantreffen. De 1,1 liter krachtbron is zeer bel maximale vermogen van 60 pk wordt bereikt bij 6200 tr/min terwijl er een maximaal koppel van 87,5 Nm geproduceerd wordt bij 3800 cent tr/min. De motor is redelijk stut rustig, zolang men niet de in glas ons land gestelde maximum snelheid overschreidt. Dat kan de auto overigens wel, want er is een top mogelijk van 162 km/u, terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in Pilot-dealer In de nabije toekomst zal Van Roosmalen Tilburg een pilot dealer van de Volvo- organisatie gaan worden. Dat betekent dat bijvoorbeeld een nieuwe huisstijl uitgeprobeerd kt worden. Dit soort zal rechtstreeks door de importeur en Vol 15,3 seconden wordt afgewerkt. De handgeschakelde vijfbak heeft een relatief lange pook, die zich licht laat bedienen. Het onderstel van de Saxo kenmerkt zich door een pseudo-MacPherson ophanging voor en een eveneens onafhankelijke constructie met getrokken wieldraagarmen achter. Aan de voorkant vinden we een stabilisatorstang. De Saxo hangt in snel genomen bochten wel wat over, maar dat is niet hinderlijk en past zelfs bij het hoge comfortniveau. We moeten deze kleine Citroen dan vooral ook wat betreft weggedrag op zijn waarde schatten. Het is een plezierig rijdende auto met comfortverhogende voorzieningen als de stuurbekrachtiging. De huidige modelreeks bestaat uitsluitend uit auto's met een driedeurs carrosserie, terwijl de vijfdeurs in voorbereiding De 1,1 liter injectiemotor is behoorlijk zuinig. Wie stevig met de auto rijdt, komt altijd nog boven de 1 op 14 uit en dat is uitstekend. er injectie skend. Het Prijzen -cn £>e Citroen Saxo kost als l.li SX f .23.390,= en dat is concurrerent gezien de complete uitrusting met centrale vergrendeling, lurbekrachtiging, getint „las etc. Wie dit soort zaken wil missen is f.21.890,= kwijt voor de basis X-uitgave. Natuurlijk zijn erin de Saxo ook grotere motoren leverbaar, zoals de 75 pk 1,4 liter met multipoint injectie. be Mnotmi t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23