Citroen Saxo l.liSX
Innerlijk karakter
Introductie Volvo V40 gelijk met heropening
I
h
■W
til
0 p e
M a x x
r
s
Van Roosmalen met nieuwbouw voorbereid op de toekomst
-
n
[met airco
I
Autofabrikanten
bezorgd om aarzelende
consument
NOOIT
MEER
ZWETEN
NOOIT
MEER
ZWETEN
Huur 'n Serena
NOOIT
MEER
ZWETEN
Airco-testdagen bij
Garage
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 mei 1996 - pagina 3
5 pagina 2
4’
roekigvanvoirm.De
zijde van de bumpers is
Verbruik:
Prijs:
Ook opa
De nieuwe Citroen Saxo staat in onze showroom
Vervolg van pagina 1
T
O
T
E
S
T
A
U
GOEDBETERBW7INS
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
leeft een
olijke
°'IJs
•50,- T
150,- T
150,- T
•50,- T
•50,- T
•50,- T
>50,- T
>50,- G
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- O
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- O
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- G
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- T
>50,- T
350,- T
350,- T
350,- T
Brabantse Hoek 4, 5071 NM UDENHOUT
Telefoon 013/5111532
(vrijdag koopavond)
p.dag. Ind.
150 km
vrij, all. rise
verz. en
BTW.
U huurt al 'n
Nissan v.a. 58,-
Airco-testdagen bij
Garage Denissen
Airco-testdagen bij
Ga rage Penissen
NISSAN
RENT.
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-4683911
evei
binr
worde
glas, 1
VAN ROOSMALEN
cte
ivagant
»,we
sugeot-
ts te
st eigen
stel
8-pers.
Serena
v.a.
zijn
ekken
Almera Airco v.a.
30.695,-*
(Er i. al 'n Almwa v.a. 2«.99J,-)
G A R;A G E
DENISSEN
Citroën Bertens Tilburg BV
Geminiweg 39, TILBURG - Tel. 013/5423030
(donderdag koopavond)
Primera Airco v.a.
G A RA G E
DENISSEN
G A R^A G
D E NIS SEN
prima zittende stoelen,
standaard
stuurbekrachtiging bij de 1.1 i
SX en redelijk vlotte motor,
die bovendien zuinig is.
imer zal
voor
mtal
lie
lelijk
si'
een
Technische gegevens:
Merk en type: Citroen Saxo 11 i SX
Iers: 4 in lijn
>ud: 1124 cc
72xi
60 pi
delen, waardoor de
opbergmogelijkheden daar
beperkt zijn. Het
dashboardkastje h«
niet meer dan redel
inhoud.
De portierruiten worden
handmatig naar beneden en
boven gedraaid, terwijl de
twee buitenspiegels
eveneens met de hand van
binnenuit versteld kunnen
len. De SX heeft getint
terwijl de zijruiten
achter uitstelbaar zijn voor
wat extra ventilatie. De
gordels van de
voorpassagiers zijn niet in
Pagje uit? Iedereen kan mee....
nn x 69 mm
60 pk bij 6200 tr/min
87,5 Nm bij 3800 tr/min
lengte 3,718 meter, breedte 1,595 meter
805 kg
700 kg (geremd)
topsnelheid 162 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 15,3 sec.
bij 90 km/u 4,9 liter/100 km
bij 120 km/u 6,5 liter/100 km
stadsverkeer 7,4 liter/100 km
f.23.390,-
Wie terugdenkt aan de tijd
van roemruchte Citroëns als
deDS.CX, GS en BX zal
wellicht wat teleurgesteld z
bij het zien van het uiterlijk
van de Saxo. Het is een 3,72
meter lange, keurig
vormgegeven compact
driedeurs, maar extrav
van vormgeving kunnen v
hem niet noemen. De Peuc
invloeden komen net iets
sterk naar voren.
Ophanging
In het fantasievolle
vierspakige stuurwiel is een
airbag opgenomen.
Overigens is het met de
veiligheid van de Maxx
uitstekend gesteld, want met
de auto zijn reeds succesvolle
botsproeven in de computer
uitgevoerd.
Deze komt als SX uit op
f.24.990,=. Rijker van
uitrusting is de 1.4 VSX voor
f.27.490,=. De duurste Saxo is
de VTS 16V voor f.37.490,=.
hoogte verstelbaar en dat is
jammer. Heel plezierig is de
stuurbekrachtiging die
standaard op de 1li SX te
vinden is. Gezien het
bescheiden voertuiggewicht
is deze voorziening niet echt
nodig, maar werkt wel zeer
comfortverhogend.
Inparkeren kan kinderlijk
eenvoudig, terwijl er bij
hogere snelheden voldoende
gevoel ih de besturing
overblijft.
Zij geven minder prioriteit
aan de aankoop van een
nieuwe auto. Bovendien
verliest de auto de sterke
aantrekkings-kracht van
weleer en leidt het
toenemende aantal
eenpersoonshuishoudens tot
het verdwijnen van de
traditionele 'gezinsauto'.
Men moet vooral eerst met de
nieuwe Saxo van Citroen
gaan rijden, om 'm op waarde
te kunnen schatten.
Het uiterlijk is weinig
spectaculair, maar de auto
heeft een grote bagageruimte,
liefst 750 vierkante meter
uitgebreid. Dit is verkregen
door de aanbouw twee
“pingen te geven met
nieke rijbaan
Deze rijbaan
i aan de binnei
i voorgevel, dh
J -,l uit g’
zeer prijsbewuste privé-
kopers over die niet bereid is
de huidige hoge prijzen te
betalen. De academici wijzen
erop dat de Europese
consument gemiddeld dertig
procent meer voor zijn auto
betaalt dan een inwoner van
de VS. Verder stellen zij dat er
sprake is van een
verschuiving in het budget
van de oudere koper.
AlmeraA^LTT^:
begeleid. Het pand is gewoon
anders dan andere Volvo-
dealers. Binnenkort al zal er
een belettering op het pand
komen van een nieuwe
ontwerp dat door Van
Roosmalen samen met de
importeur is uitgewerkt. Er
zijn twee voorstellen
ingediend waarbij het
Van Roosmalen-voorst
uiteindelijk is goedgekeurd.
Uiteraard wordt dit ontwerp
uitgevoerd in de kleuren en
stijl van Volvo.
jvooI
jl
ran gaan
-aken wordt
or de
>lvo Zweden
Aanvankelijk was het de
bedoeling het vernieuwde
pand klaar te hebben tegelijk
met de introductie van de
nieuwe Volvo S40 sedan,
maar door de achterstand die
tijdens de winterperiode werd
opgelopen, was dit niet te
realiseren. Toch beleeft een
andere nieuwe Volvo tijdens
de opening zijn Nederlandse
première, de nieuwe V40, de
stationcar op basis van de
S40.
Glas
De voorgevel van het pand is
flink breder geworden. Aan de
voorkant bezien is linkerzijde
van de showroom met maar
verdiej
een unieke rijbaan naar
boven. Deze rijbaan loopt heel Opening
speels aan de binnenzijde Op 3 mei is h
van de voorgevel, die voor een
belangrijk deel uit glas is
opgetrokken. In het hele pand
komen veel ronde vormen
voor. Allereerst in de nieuwe
glazen pui, maar ook de
verkoopkantoren en de
nieuwe receptie zijn rond. In
de showroom is een nieuwe
tegelvloer aangelegd.
Maar Van Roosmalen heeft
niet alleen een grotere
showroom gekregen. De
werkplaats is ongeveer
éénderde uitgebreid. Er r~
maar liefst acht werkplekke
bij gekomen, waarvan drie
bruggen. De totale capaciteit
is toegenomen tot 10 bruggen,
terwijl er ook een kleine
personele uitbreiding heeft
plaatsgevonden. De kantine
is verplaats. Van hieruit wordt
nu zicht geboden op de
werkplaats en het
buitenterrein. Het hele pand
is bijzonder ruimtelijk
geworden, door veel glas. Er
is sprake van een open
karakter: de klant kan ook
alles zien wat er gebeurt.
teger
slech
ten opz
wordt
betekent d
is vanaf f4
was de nieu
succesvol vc
de showroom
lt gearriveerd. V
Volvo-rijders bes
nieuwe auto al o
Corsa en eveneens de
compact achteras.
Wat gaat er verder met de
Maxx gebeuren. Opel zal
zowel de korte als lange
versie nog enige tijd als de
gelegenheid zich voordoet
laten zien.
De auto's zullen ook nog
verder doorontwikkeld
worden. Als het aan de
ontwerpafdeling ligt, komt ie
ooit in de showroom, maar
daar moet we maar niet te
snel op rekenen.
De traditionele band tussen
economisch herstel en een
groeiende afzet van nieuwe
auto's lijkt minder hecht te
worden. Autofabrikanten zien
zo een onzekere toekomst
tegemoet van stagnerende en
mogelijk zelfs dalende
verkopen, aldus waarschuwt
een nieuwe studie van het
Centre of Automotive Industry
Research aan de Cardiff
Business School. "Een
combinatie van economische,
sociale en politieke
veranderingen kan de markt
fundamenteel wijzigen", luidt
een van conclusies uit het
rapport.
Een van de auteurs van de
studie is professor Garel
Rhys, lid van het Britse House
of Commons en adviseur voor
de auto-industrie.
De samenstellers wijzen erop
dat de Britse en Europese
markten een zodanig
verzadigingsniveau hebben
bereikt dat de verkoopgroei
die zich in de periode 1980-
1989 voordeed nimmer zal
worden herhaald. Hiervoor
zijn volgens hen een aanku
factoren aan te wijzen die
gezamenlijk verantwoorde
zijn voor de 'autoloze groei
waarmee Europa te make
krijgt.
Ontbreken van vertrouwen in
de economie en de angst om
werkloos te worden zijn
slechts gedeeltelijke
verklaringen. Als voorbeeld
voor een ernstige
marktverstoring noemen zij
het hoge aandeel van de
zakenauto in de Britse
verkoopstatistieken.
De auto van de zaak behoort
in Engeland tot de
belangrijkste emolumenten.
Bijna 2 miljoen werknemers
maken er gebruik van en de
totale kosten ervan belopen
ongeveer 5,1 miljard pond per
jaar. Dit gesubsidieerde
autobezit is volgens de
auteurs op langere termijn
niet vol te houden. Als de
markt wordt teruggebracht tot
de harde kern van echte
zakenrijders blijft een groep
Tenslotte menen de
onderzoekers dat de auto in
de huidige complexe
samenleving steeds meer van
de functie als efficient
transportmiddel zal moeten
prijsgeven. (Bron: Rai Actueel)
en type:
Aantal cilinde
Cilinderinhoud.
Boring x slag:
Vermogengen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhangge wicht
Prestaties:
De wielophanging van de
Maxx is ongeveer het enige
onderdeel van dat met de
nodige modificaties is
overgenomen uit een
produktie model.
De auto heeft de McPherson
voorwielophanging van de
Afgelopen november gingen bij Volvo-dealer Van
Roosmalen in Tilburg de bouwwerkzaamheden van
start voor een flinke uitbreiding van zowel de
showroom als magazijn en werkplaats. De
langdurige vorstperiode zorgde voor een
achterstand van vier weken, maar op 3 mei wordt
de uitbreiding feestelijk geopend door Kees
Roldanus, algemeen directeur Volvo Benelux.
SerenaAirco v.a. 1^^
l5o-^fa
r^age
D E N I S S E N
Op 3 mei is het dan eindelijk
zover, dan wordt het
verbouwde pand van Van
Roosmalen op feestelijke
wijze in gebruik genomen met
een spectaculaire licht- en
videoshow. Tegelijk zal de
nieuwe Volvo V40 zijn
opwachting in de showroom
maken. Dit is de stationcar
variant van de zojuist op de
markt gebrachte S40. Het is
een bijzonder fraai en zelfs
wat sportief gelijnde auto die
tegen een meerprijs van
slechts tweeduizend gulden
szichte van de sedan
aangeboden, wat
dat de V40 1.8 te koop
.46.900,=. Overigens
:3uwe S40/V40 al
1 voordat de auto in
n was
Vele trouwe
-v ^stelden hun
nieuwe auto al op voorhand.
Zo groot is het vertrouwen in
het merk.
bekledingsstoffen zijn
kleurrijk en dat heeft de Saxo
echt nodig, omdat de rest van
het interieur vrijwel volledig
in egaal zwart is uitgevoerd.
Dat Citroën tot het Peugeot-concern behoort, is
bij velen bekend. Dat beide merken gezamenlijk
bepaalde onderdelen gebruiken, is niet
verwonderlijk, maar soms gaat het zover dat de
auto's zelfs uiterlijk sterke gelijkenissen vertonen.
Zo deelt de nieuwe Citroën Saxo zijn onderstel,
portieren, voorruit en motoren met de Peugeot 106.
Toch heeft Citroën er zijn eigen draai aan
kunnen geven.
Doosstructuur
Het dashboard heeft een
halfronde overkapping,
vergelijkbaar aan de AX. Bij
de SX-uitgave bestaat het
instrumentarium uit een
snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof- en
temperatuurmeter en een
digitaal klokje. Het
tweespakige stuurwiel kan
tegen meerprijs worden
ingewisseld door een
exemplaar met airbag.
Citroën heeft in de portieren
een soort van kunststof
doosstructuren geplaatst die
het gemis van
verstevigingsbalken moeten
goedmaken. Bij een
zijdelingse aanrijding vangen
deze voor een deel de
botsingsenergie op.
Deze doosstructuur heeft een
aanzienlijk volume en dat is
goed aan de vormgeving van
de portierpanelen te zien.
De voorziening is te vinden
onder de armsteun en deelt zo
de portierbakken in twee
Open huis
Op zaterdag en zondag 5 mei
houdt Van Roosmalen in
Tilburg open huis. Onder het
genot van een drankje kan
m iedere geïnteresseerde
kennis maken met de nieuwe
behuizing en zien dat het
dealerbedrijf een unieke
combinatie biedt van produkt
en pand voor nu en in de
toekomst. Tijdens de twee
open dagen is Van Roosmalen
geopend van 10.00 tot 17.00
uur.
bagagevolume van 280 liter
kan worden geboden. De
achterlichten zijn redelijk
steld zijn groot en lopen naar het
midden af en dat was nu juist
altijd een Peugeot-kenmerk.
Al bij al ziet de Saxo er
gewoon leuk uit, maar mist
net dat beetje extra
uitstraling die men van een
Citroen zou verwachten.
De portieren worden met de
sleutel centraal geopend.
Door de grote deuren is de
Voorstoelen instap royaal. Voor de
De Saxo heeft een licht achterpassagiers kunnen de
aflopend front met een grille stoelen naar voren geklapt
die wat betreft vormgeving worden. De achterbank biedt
doet denken aan de Xantia. aan twee volwassenen
De koplampen zijn redelijk de ruimte en kan in
rechthoekig van vorm. De twee ongelijke delen worden
onderzijde van de bumpers is neergeklapt om het
bij de SX in de bagagevolume uit te breiden,
carrosseriekleur gespoten, De voorstoelen zijn niet
waardoor de auto direct een overdreven groot, maar
complete indruk maakt. Ook bieden een opmerkelijk goede
de grote portiergreep is van steun.
een laklaagje voorzien. De Die is niet alleen verkregen
groef die over de zijkant van door de nadrukkelijke randen
de koets loopt is door de langs rugleuning en zitting,
stootstrip gecamoufleerd en maar ook door de voorzijde
deze strip loopt weer keurig van de stoel op een goede
over in de stootrand van de hoogte boven de bodem te
achterbumper. De achterklep plaatsen. De rugleuning kan
staat enigszins bol, waardoor in trappen worden versteld,
een heel behoorlijk De gebruikte
Stuurbekrachtiging
Citroen gebruikt in de Saxo
louter motoren die we bij
Peugeot ook in de 106
aantreffen. De 1,1 liter
krachtbron is zeer bel
maximale vermogen van 60
pk wordt bereikt bij 6200
tr/min terwijl er een
maximaal koppel van 87,5 Nm
geproduceerd wordt bij 3800 cent
tr/min. De motor is redelijk stut
rustig, zolang men niet de in glas
ons land gestelde maximum
snelheid overschreidt. Dat
kan de auto overigens wel,
want er is een top mogelijk
van 162 km/u, terwijl het
sprintje van 0 tot 100 km/u in
Pilot-dealer
In de nabije toekomst zal Van
Roosmalen Tilburg een pilot
dealer van de Volvo-
organisatie gaan worden. Dat
betekent dat bijvoorbeeld een
nieuwe huisstijl
uitgeprobeerd kt
worden. Dit soort zal
rechtstreeks door de
importeur en Vol
15,3 seconden wordt
afgewerkt. De
handgeschakelde vijfbak
heeft een relatief lange pook,
die zich licht laat bedienen.
Het onderstel van de Saxo
kenmerkt zich door een
pseudo-MacPherson
ophanging voor en een
eveneens onafhankelijke
constructie met getrokken
wieldraagarmen achter.
Aan de voorkant vinden we
een stabilisatorstang. De
Saxo hangt in snel genomen
bochten wel wat over, maar
dat is niet hinderlijk en past
zelfs bij het hoge
comfortniveau. We moeten
deze kleine Citroen dan
vooral ook wat betreft
weggedrag op zijn waarde
schatten. Het is een plezierig
rijdende auto met
comfortverhogende
voorzieningen als de
stuurbekrachtiging. De
huidige modelreeks bestaat
uitsluitend uit auto's met een
driedeurs carrosserie, terwijl
de vijfdeurs in voorbereiding
De 1,1 liter injectiemotor is
behoorlijk zuinig. Wie stevig
met de auto rijdt, komt altijd
nog boven de 1 op 14 uit en dat
is uitstekend.
er injectie
skend. Het Prijzen
-cn £>e Citroen Saxo kost als l.li
SX f .23.390,= en dat is
concurrerent gezien de
complete uitrusting met
centrale vergrendeling,
lurbekrachtiging, getint
„las etc. Wie dit soort zaken
wil missen is f.21.890,= kwijt
voor de basis X-uitgave.
Natuurlijk zijn erin de Saxo
ook grotere motoren
leverbaar, zoals de 75 pk 1,4
liter met multipoint injectie.
be Mnotmi t