Daihatsu Charade XTi 16V
Rover 825 Sterling
ra
N
>.A.J
Vorstelijk
i*
'n lach, op het gezicht
-"Safe
Verkeersdoden
s
F
Ford neemt extra
Mazda-aandelen over
;oo.-i
is
Huur 'n Micro.
n
Teruggevonden
auto's
OO-B
3855
58,-
p.dag. Ind.
NS-RH-82
NR-PT-78
DE AUTOMAAT Donderdag 25 april 1996 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
i pagina 8
iet
leder
i1.8
-'94
ibaar
isignatie
712
der,
jp Zand
te
ips
Dagje uit? Iedereen kan
me©..
Sportief en zeer
torei
m ho
D
2.0i
i met.,
976
JNm
srder
l-'91
EDES
verbindingsklep en later de
lep opengezet om
i andere
iging ook bij hogere
1 hoog koppel te
verkrijgen.
zda. Hiertoe
tgebreiv
verking tl
ir. Zo wc
ABS, twee
mlicht en
den ook
iel
Burg. Janranstr. 52-56 5037 NC Tilburg T«l:013-4683911
■den. De
sen hoop
luit
Micra v.a.
150 km
vrij, all. rise
verz. en
BTW.
R«»nwr tijdig
ing. In het
vinden we
jlen, drie
m op de
nog meer houten
panelen en nieuwe
bekledingsstoffen met
zogenaamd
bij de exte
Sterling is
uitvoerinc,
fraaie lederen bekleding. 1
prijslijst start met de 2 litei
cilinder 820 Si Automa
f.69.900,=. De 820 Si Lui
op f.74.900,=. Wie de i„
V6 wil is minimaal f.81.900,=
kwijt voor de 825 Si terwijl de
zeer complete Sterling
uitkomt op f.89.900,= inclusief
metaallok.
dooreen
de isolatie. De
en beschermstrij
i uitgevoerd in de
kleuren, terwijl ook de
Gekleurde
i^aten een noviteit zijn
het
Jd.
-ij het
□rtieve GTi
>r vervallen.
3 liter 16-
rzijn
sen fors
okbij 6500
coppel van
min er ook
t is een typisch
die pas echt wil
Is men ver in
rar dan zijn
prestaties t
Zo is een
sft de Charade
sbalken in de
rwijl de hele
tructuur bij de
7 eens extra is
i airbag is helaas
id tegen een stevige met f g
te leveren; één best
klepper staat echter i
mannetje en levert e«
vermogen van 84 pl
tr/min terwijl het kc,
105 Nm bij 5000tr/mi
mag wezen. Het
meerklepper die
presteren als
toeren klimt, mac
ook uitstekende j
behalen. I~
Het vermogen van de eigen V6
bedraagt 175 pk bij 6500 tr/min
terwijl het koppel zijn
maximale waarde van 240 1
bereikt bij 4000 tr/min. Verd
weegt de eigen Rover V6
aanzienlijk minder dan het
blok van Honda. In
tegenstelling tot de Honda-
motor worden de kleppen nu
bediend door vier
nokkenassen (twee per
cilinderrij). In de motor zijn
vele details te vinden die we
kennen van de 4 cilinder K-
serie motoren. Ook kent de
motor een zogenaamd
Variabele Inductie Systeem
(VIS), dat bestaat uit twee
kleppen en afzonderlijke
luchtkamers per cilinderrij.
We kennen van de compacte Daihatsu Charade al
diverse generaties. De auto is door de jaren heen
flink volwassener geworden en daarom kan het
merk met deze auto nu concurreren met toppers als
de Opel Corsa en VW Polo. De in 1993 aan het
programma toegevoegde auto heeft zeer recent een
facelift ondergaan, die de Charade meer een eigen
gezicht heeft gegeven.
Prijs
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- G
950,- T
950,- T
950,- O
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- O
950,- T
950,- T
950,- T
950,- G
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
950,- T
De grote Rover 800 raakt wellicht een beetje in de
vergetelheid, maar dat is absoluut onterecht. Deze
klassiek gelijnde vierdeurs sedan heeft nog steeds
een tijdloze vormgeving en biedt een flinke dosis
comfort en rijgenot. Rover heeft de hele 800-serie op
details aangepakt met als hoogtepunt de
introductie van een geheel nieuwe V6-motor.
is de eindoverbrenging zo
aangepast dat het verbruik is
teruggebracht en het
motorgeluid is afgenomen. De
Rover 825Si en luxueuze
Sterling halen een
topsnelheid van 210 km/u en
hebben 10,2 seconden nodig
om vanuit stilstand naar de
100 km/u te sprinten. De motor
is inderdaad krachtig en stil
en draagt in belangrijke mate
bij aan het hoogstaande
comfort. Rover heeft echter
niet alleen een nieuwe V6-
motor aan het programma
toegevoegd. Op vele kleine
details is het model herzien.
Zo is met name het onderstel
aangepakt, waardoor
wegoneffenheden nog
doelmatiger worden verwerkt.
Het geluidsniveau is
De Rover 800 bestaat in totaal verbindings
uit drie carrosserievarianten. balansklep
In ons land wordt vanaf nu door een g.,
alleen de vierdeurs sedan luchtbewec
geleverd, terwijl de Coupé en toeren een hoog koppel
hatchback niet meer op het
programma staan. Wel blijft
Rover Nederland twee
benzinemotoren aanbieden.
In België vallen relatief veel verkeersdoden: 151 per
miljoen inwoners in 1994, zo blijkt uit een 'witboek
verkeersveiligheid' van de Fiat-delegatie bij de Europese
Unie. Ook Frankrijk (147) en Spanje (142) scoren slecht. In
Groot-Brittanië en Nederland ligt het dodental met
respectievelijk 84 en 66 per miljoen inwoners veel lager. In
België vindt ruim eenderde van het aantal dodelijke
ongevallen in het weekeinde plaats. Het gaat vooral om
jonge, mannelijke bestuurders die verongelukken na een
nacht stappen, vaak onder invloed van alcohol of drugs.
(Bron: Rai Actueel)
teruggebrai^it c
vergaande isok
bumpers fei
worden
nieuwe 1
donker gek
achterlicht
K-serie
Tot nu toe beschikten de
duurste versies van de 800-
serie over de 2,7 liter V6 motor
met vier kleppen per cilinder,
die we kennen uit een oudere
generatie Honda Legend,
waar de 800 zijn onderstel
mee deelt. Deze motor was
goed voor een vermogen van
169 pk bij 5900 tr/min en een
koppel van 225 Nm bij 4500
tr/min. De nieuwe V6-motor is
in eigen huis ontworpén en
heeft een inhoud van 2,5 liter.
Uiteraard past Rover zoals bij
alle motoren uit de
zogenaamde K-serie vier
kleppen per cilinder toe.
Scherp
De handgeschakelde vijfbak
laat zich licht bedienen. Het
motorgeluid is niet
overdreven gedempt, terwijl
op de snelweg ook duidelijk
afrolgeluiden waarneembvivn
zijn.
De snelle 1,3 liter motor blijft
redelijk bescheiden als het
om het brandstofverbruik
gaat. De Charade komt
gemiddeld ruim 12 kilometer
ver op 1 liter Eurosuper.
De Charade maakt een solide
indruk, maar zou op enkele
kleine details nog wat
verbeterd kunnen wordt
aanschafprijs maakt ee>
goed, want de auto is rondt
scherp geprijsd. Zo begint de
basis CTi al bij f. 19.995,=.
Daarboven zit de completer
uitgeruste STi voor f.21.995,=
terwijl de door ons gereden
XTi op f.22.995,= komt. Aan de
top staat de RTi voor f.24.495,=.
De laatste twee zijn tegen een
meerprijs van duizend gulden
ook als vijfdeurs te bestellen.
Effect
Boven de 5000 tr/min gaan
beide kleppen weer dicht om
het maximale vermogen bij
6500 tr/min te kunnen leveren.
Uiteraard is er geen voelbaar
effect van het openen en
sluiten van de twee kleppen.
Het resultaat is een enorme
souplesse over een zeer breed
toerengebied. Rover gebruikt
bij deze motor de computer
die ook bij de MGF en 200vi
met variabele
kleppenbediening toegepast
wordt.
In ons land krijgt iedere 800
een automatische
transmissie. De bak heeft bij
de V6 drie
schakelprogramma's. Verder
GARAGE
OE NIS SEN
De kleppen worden door het
motormanagementsysteem
aangestuurd. Bij lagere
toerentallen staan de kleppen
dicht en wordt eigenlijk het
effect bereikt van twee
afzonderlijke
driecilindermotoren. Dit heeft
als resultaat een hoog koppel
bij lage toerentallen. Tussen
de 2750 en 3500 tr/min worden
in volgorde de
Ford Motor Company gaat nauwer samenwerken met
Mazda. Hiertoe zal het aandeel Mazda dat Ford in bezit
heeft uitgebreid worden van 25 tot 33,4 procent. De
samenwerking tussen beide merken is sinds 1993 echt
zichtbaar. Zo worden pickups geproduceerd in Thailand
en werd recent de van de Ford Fiesta afgeleide nieuwe
Mazda 121 in Europa geïntroduceerd. Het duo wil
uitgroeien tot de sterkste groep binnen de mondiale auto-
industrie, waarbij de identiteit van zowel Mazda als Ford
volledig bewaard zal blijven.
De kans dat een auto na
diefstal wordt teruggevonden
is het grootst in Noorwegen en
het kleinst in Italië.
Nederland, waar zes van de
tien gestolen auto's,
uiteindelijk weer bij de
rechtmatige eigenaar
terugkeren, bevindt zich in de
middenmoot. Volgens de
European Secure Vehicle
Alliance lopen Britse
autobezitters de grootste kans
slachtoffer te worden van
autodiefstal en hebben zij, na
Italië, de kleinste kans de
auto terug te krijgen.
Autodieven hebben het vooral
gemunt op voertuigen van
vier tot vijf jaar oud. Deze zijn
meestal niet voorzien van de
meest moderne anti-diefstal
voorzieningen,
alarminstallaties en
immobilisers. Gestolen auto's
van circa vijf jaar oud zijn
geliefd om hun onderdelen.
De afzonderlijke onderdelen
zijn gezamenlijk vaak meer
waard dan de auto zelf. Het
percentage teruggevonden
auto's na diefstal is per land
als volgt: Noorwegen (93%),
Spanje (80%), Portugal (78%),
Frankrijk (75%), Zwitserland
(60%), Nederland (60%),
Denemarken (60%), Verenigd
Koninkrijk (58%) en Italië
(45%).
Met een lengte van 3,78 meter
is de Charade voor een auto
in de compactklasse
behoorlijk lang. Maar alleen
al de facelift heeft voor een
groei van enkele centimeters
gezorgd, omdat de auto een
forsere voorbumper heeft
gekregen.
Meerklepper
Over de volle breedte zijn vier
afzonderlijk instelbare
uitstroomopeningen te
vinden, terwijl de verwarming
en ventilatie met vier
schuifknoppen worden
ingesteld. Stuurbekrachtiging
kan tegen meerprijs worden
verkregen, maar blijkt in de
818 kg zware Charade
eigenlijk niet noodzakelijk. De
stoelen zijn alleen in
lengterichting verstelbaar en
bieden een redelijke
ondersteuning. De zitting is
niet overdreven lang.
Achterin kunnen twee
volwassenen plaatsnemen,
die over een normale been- en
hoofdruimte beschikken. De
buitenspiegels van de XTi zijn
elektrisch van binnenuit
verstelbaar terwijl centrale
vergrendeling alleen aan het
topmodel wordt toegevoegd.
Motorisch bleef alles bij het
oude, al is de spor
1,6 liter motor
staande 1,31
staat echt
je en lever
’"rn 84 j
Kunstleer
De achterklep kan bij de XTi
van binnenuit worden
geopend of van buitenaf met
de sleutel. Achter de klep gaat
een voor deze klasse
noet behoorlijk bagagevolume van
sden 290 liter schuil. De achterbank
kan in twee delen worden
neergeklapt, waarna in het
maximale geval voor 1240
liter aan ruimte beschikbaar
is.
Uiteraard heeft de Charade
verstevigingsbalken in de
portieren, terwijl de hele
carrosseriestr
‘vling i
afwerking wat slordig.
Alhoewel de XTi hoog in het
Charade-programma staat,
zijn de portierpanelen alleen
met een grijze kunststof
overtrokken. Pas bij de meest
----- luxueuze RTi krijgt men
laan, die de Charade meer een eigen hierop ook een laagje stof Het
dashboard van de Charade
bleef ongewijzigd. Het geheel
oogt redelijk volwassen en is
vanaf de RTi-voorzien van een
toerenteller naast de
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. Het
digitale klokje is iets uit he
midden boven de console
geplaatst. Bovenop is een
aflegvak gemaakt, waarop
kleine spullen in bochten
driftig van links naar rechts
schuiven. Gelukkig is er
voorzien in een redelijk
dashboardkastje en twee
portiervakken.
Aan de achterzijde zien we
lichtunits die in rood en wit
glas zijn uitgevoerd. De
reflectorstrip die beide units
verbindt, is voor de
verandering wit en vermeldt
zowel de merknaam als het
type. Heel bescheiden wordt
onder de linker lamp melding
gemaakt van het
uitrustingsniveau en het feit
dat er in de Charade een 16-
kleppenmotor zit. Uiteraard is
voorzien in een wisser
achterop, maar het derde
remlicht is niet standaard. De
auto maakt een verzorgde en
uitermate keurige indruk. De
afwerking van de carrosserie
is in orde, maar erg spannend
kunnen we het niet noemen.
topsnelheid mogelijk van 170
km/u en kan binnen 11
seconden de 100 km/u op de
teller worden aangewezen.
Als de motor op toeren
gehouden wordt, worde
tussenacceleraties sne
afgewerkt.
Daihatsu voorziet zijn
Charade van een moderne
onafhankelijke
wielophanging rondom met
op alle vier de plaatsen
McPherson veerpoten. Achter
wordt bovendien een
stabilisatorstang
gemonteerd. De XTi staat
standaard op 165/70 SR 13
banden. Toch zou de
stabiliteit in de
rechtuitsituatie beter kunnen,
terwijl de auto ook wel wat
zijwindgevoelig is.
De Daihatsu Charade heeft
door de facelift een meer
eigen uitstraling verkregen,
terwijl ook het interieur wat
kleurrijker is geworden. De
krachtige motor presteert
uitstekend bij een redelijk
brandstofverbruik. De auto
zou alleen iets stiller mogen
zijn, terwijl er bij de inrichting
van het interieur toch meer
kleur gebruikt mag worden.
Ovaal
Bij het front zien we dan ook
de meeste wijzigingen.
Daihatsu heeft bewust
geprobeerd een andere
uitstraling aan de Charade te
geven, omdat de auto nogal
sterk leek op de vorige Toyota
Starlet. De koplampen zijn
hoger geworden en aan de
bovenzijde afgerond. De
nieuwe grille heeft een ovale
belijnen die keurig doorloopt
in de groeven op de motorkap.
Hierbij past keurig de nieuwe
bumper. De auto heeft een
geheel eigen
'gezichtsuitdrukking'
waaraan men best even mc
wennen. De door ons gereden
XTi-uitvoering staat op het
derde niveau, maar is
bovendien van een aantal
extra's voorzien. Gaan we uit
van de standaardauto dan
moeten de driespaaks
lichtmetalen velgen, de
spoiler boven de achterruit en
dikke uitlaatpijp worden
weggedacht. Overigens zijn restyling nog
ook de beschermstrips op de bekeken. Een
flanken van de duurste versie uitsluitend ter,
overgenomen. Jammer, want meerprijs te leverei
deze zouden toch op de hele exemplaar voor f.1.495,-.
serie standaard moeten zijn. De belangrijkste verandering
in het interieur vinden we bij
de gebruikte
- bekledingsstoffen. Zowel de
stoelen als achterbank zijn
met opvallende kleuren
overtrokken. De zij- en
achterkanten van de stoelen
worden nog in kunstleer
uitgevoerd en dat maakt de
Grille
Lichtmetalen wielen zijn op
bijna alle versies standaard,
terwijl hét kenmerk van de
vernieuwde serie de volledig
in chroom uitgevoerde grille
is. Voorheen was alleen de
rand verchroomd.
De standaarduitrusting omvat
onder meer een
alarminstallatie,
airbags, derde reml
automatische
klimaatbeheersing
chique interieur v
vernieuwde stoek
hoofdsteuner
achterbank, r
leien en ni
jsstc
ide piping passend
terieurkleur. De
is de meest complete
ig met onder meer
”-J=-TDe
o uidr 4
“iaat voor
uaxe komt
nieuwe