Daihatsu Charade XTi 16V Rover 825 Sterling ra N >.A.J Vorstelijk i* 'n lach, op het gezicht -"Safe Verkeersdoden s F Ford neemt extra Mazda-aandelen over ;oo.-i is Huur 'n Micro. n Teruggevonden auto's OO-B 3855 58,- p.dag. Ind. NS-RH-82 NR-PT-78 DE AUTOMAAT Donderdag 25 april 1996 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER i pagina 8 iet leder i1.8 -'94 ibaar isignatie 712 der, jp Zand te ips Dagje uit? Iedereen kan me©.. Sportief en zeer torei m ho D 2.0i i met., 976 JNm srder l-'91 EDES verbindingsklep en later de lep opengezet om i andere iging ook bij hogere 1 hoog koppel te verkrijgen. zda. Hiertoe tgebreiv verking tl ir. Zo wc ABS, twee mlicht en den ook iel Burg. Janranstr. 52-56 5037 NC Tilburg T«l:013-4683911 ■den. De sen hoop luit Micra v.a. 150 km vrij, all. rise verz. en BTW. R«»nwr tijdig ing. In het vinden we jlen, drie m op de nog meer houten panelen en nieuwe bekledingsstoffen met zogenaamd bij de exte Sterling is uitvoerinc, fraaie lederen bekleding. 1 prijslijst start met de 2 litei cilinder 820 Si Automa f.69.900,=. De 820 Si Lui op f.74.900,=. Wie de i„ V6 wil is minimaal f.81.900,= kwijt voor de 825 Si terwijl de zeer complete Sterling uitkomt op f.89.900,= inclusief metaallok. dooreen de isolatie. De en beschermstrij i uitgevoerd in de kleuren, terwijl ook de Gekleurde i^aten een noviteit zijn het Jd. -ij het □rtieve GTi >r vervallen. 3 liter 16- rzijn sen fors okbij 6500 coppel van min er ook t is een typisch die pas echt wil Is men ver in rar dan zijn prestaties t Zo is een sft de Charade sbalken in de rwijl de hele tructuur bij de 7 eens extra is i airbag is helaas id tegen een stevige met f g te leveren; één best klepper staat echter i mannetje en levert e« vermogen van 84 pl tr/min terwijl het kc, 105 Nm bij 5000tr/mi mag wezen. Het meerklepper die presteren als toeren klimt, mac ook uitstekende j behalen. I~ Het vermogen van de eigen V6 bedraagt 175 pk bij 6500 tr/min terwijl het koppel zijn maximale waarde van 240 1 bereikt bij 4000 tr/min. Verd weegt de eigen Rover V6 aanzienlijk minder dan het blok van Honda. In tegenstelling tot de Honda- motor worden de kleppen nu bediend door vier nokkenassen (twee per cilinderrij). In de motor zijn vele details te vinden die we kennen van de 4 cilinder K- serie motoren. Ook kent de motor een zogenaamd Variabele Inductie Systeem (VIS), dat bestaat uit twee kleppen en afzonderlijke luchtkamers per cilinderrij. We kennen van de compacte Daihatsu Charade al diverse generaties. De auto is door de jaren heen flink volwassener geworden en daarom kan het merk met deze auto nu concurreren met toppers als de Opel Corsa en VW Polo. De in 1993 aan het programma toegevoegde auto heeft zeer recent een facelift ondergaan, die de Charade meer een eigen gezicht heeft gegeven. Prijs 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- G 950,- T 950,- T 950,- O 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- O 950,- T 950,- T 950,- T 950,- G 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T 950,- T De grote Rover 800 raakt wellicht een beetje in de vergetelheid, maar dat is absoluut onterecht. Deze klassiek gelijnde vierdeurs sedan heeft nog steeds een tijdloze vormgeving en biedt een flinke dosis comfort en rijgenot. Rover heeft de hele 800-serie op details aangepakt met als hoogtepunt de introductie van een geheel nieuwe V6-motor. is de eindoverbrenging zo aangepast dat het verbruik is teruggebracht en het motorgeluid is afgenomen. De Rover 825Si en luxueuze Sterling halen een topsnelheid van 210 km/u en hebben 10,2 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. De motor is inderdaad krachtig en stil en draagt in belangrijke mate bij aan het hoogstaande comfort. Rover heeft echter niet alleen een nieuwe V6- motor aan het programma toegevoegd. Op vele kleine details is het model herzien. Zo is met name het onderstel aangepakt, waardoor wegoneffenheden nog doelmatiger worden verwerkt. Het geluidsniveau is De Rover 800 bestaat in totaal verbindings uit drie carrosserievarianten. balansklep In ons land wordt vanaf nu door een g., alleen de vierdeurs sedan luchtbewec geleverd, terwijl de Coupé en toeren een hoog koppel hatchback niet meer op het programma staan. Wel blijft Rover Nederland twee benzinemotoren aanbieden. In België vallen relatief veel verkeersdoden: 151 per miljoen inwoners in 1994, zo blijkt uit een 'witboek verkeersveiligheid' van de Fiat-delegatie bij de Europese Unie. Ook Frankrijk (147) en Spanje (142) scoren slecht. In Groot-Brittanië en Nederland ligt het dodental met respectievelijk 84 en 66 per miljoen inwoners veel lager. In België vindt ruim eenderde van het aantal dodelijke ongevallen in het weekeinde plaats. Het gaat vooral om jonge, mannelijke bestuurders die verongelukken na een nacht stappen, vaak onder invloed van alcohol of drugs. (Bron: Rai Actueel) teruggebrai^it c vergaande isok bumpers fei worden nieuwe 1 donker gek achterlicht K-serie Tot nu toe beschikten de duurste versies van de 800- serie over de 2,7 liter V6 motor met vier kleppen per cilinder, die we kennen uit een oudere generatie Honda Legend, waar de 800 zijn onderstel mee deelt. Deze motor was goed voor een vermogen van 169 pk bij 5900 tr/min en een koppel van 225 Nm bij 4500 tr/min. De nieuwe V6-motor is in eigen huis ontworpén en heeft een inhoud van 2,5 liter. Uiteraard past Rover zoals bij alle motoren uit de zogenaamde K-serie vier kleppen per cilinder toe. Scherp De handgeschakelde vijfbak laat zich licht bedienen. Het motorgeluid is niet overdreven gedempt, terwijl op de snelweg ook duidelijk afrolgeluiden waarneembvivn zijn. De snelle 1,3 liter motor blijft redelijk bescheiden als het om het brandstofverbruik gaat. De Charade komt gemiddeld ruim 12 kilometer ver op 1 liter Eurosuper. De Charade maakt een solide indruk, maar zou op enkele kleine details nog wat verbeterd kunnen wordt aanschafprijs maakt ee> goed, want de auto is rondt scherp geprijsd. Zo begint de basis CTi al bij f. 19.995,=. Daarboven zit de completer uitgeruste STi voor f.21.995,= terwijl de door ons gereden XTi op f.22.995,= komt. Aan de top staat de RTi voor f.24.495,=. De laatste twee zijn tegen een meerprijs van duizend gulden ook als vijfdeurs te bestellen. Effect Boven de 5000 tr/min gaan beide kleppen weer dicht om het maximale vermogen bij 6500 tr/min te kunnen leveren. Uiteraard is er geen voelbaar effect van het openen en sluiten van de twee kleppen. Het resultaat is een enorme souplesse over een zeer breed toerengebied. Rover gebruikt bij deze motor de computer die ook bij de MGF en 200vi met variabele kleppenbediening toegepast wordt. In ons land krijgt iedere 800 een automatische transmissie. De bak heeft bij de V6 drie schakelprogramma's. Verder GARAGE OE NIS SEN De kleppen worden door het motormanagementsysteem aangestuurd. Bij lagere toerentallen staan de kleppen dicht en wordt eigenlijk het effect bereikt van twee afzonderlijke driecilindermotoren. Dit heeft als resultaat een hoog koppel bij lage toerentallen. Tussen de 2750 en 3500 tr/min worden in volgorde de Ford Motor Company gaat nauwer samenwerken met Mazda. Hiertoe zal het aandeel Mazda dat Ford in bezit heeft uitgebreid worden van 25 tot 33,4 procent. De samenwerking tussen beide merken is sinds 1993 echt zichtbaar. Zo worden pickups geproduceerd in Thailand en werd recent de van de Ford Fiesta afgeleide nieuwe Mazda 121 in Europa geïntroduceerd. Het duo wil uitgroeien tot de sterkste groep binnen de mondiale auto- industrie, waarbij de identiteit van zowel Mazda als Ford volledig bewaard zal blijven. De kans dat een auto na diefstal wordt teruggevonden is het grootst in Noorwegen en het kleinst in Italië. Nederland, waar zes van de tien gestolen auto's, uiteindelijk weer bij de rechtmatige eigenaar terugkeren, bevindt zich in de middenmoot. Volgens de European Secure Vehicle Alliance lopen Britse autobezitters de grootste kans slachtoffer te worden van autodiefstal en hebben zij, na Italië, de kleinste kans de auto terug te krijgen. Autodieven hebben het vooral gemunt op voertuigen van vier tot vijf jaar oud. Deze zijn meestal niet voorzien van de meest moderne anti-diefstal voorzieningen, alarminstallaties en immobilisers. Gestolen auto's van circa vijf jaar oud zijn geliefd om hun onderdelen. De afzonderlijke onderdelen zijn gezamenlijk vaak meer waard dan de auto zelf. Het percentage teruggevonden auto's na diefstal is per land als volgt: Noorwegen (93%), Spanje (80%), Portugal (78%), Frankrijk (75%), Zwitserland (60%), Nederland (60%), Denemarken (60%), Verenigd Koninkrijk (58%) en Italië (45%). Met een lengte van 3,78 meter is de Charade voor een auto in de compactklasse behoorlijk lang. Maar alleen al de facelift heeft voor een groei van enkele centimeters gezorgd, omdat de auto een forsere voorbumper heeft gekregen. Meerklepper Over de volle breedte zijn vier afzonderlijk instelbare uitstroomopeningen te vinden, terwijl de verwarming en ventilatie met vier schuifknoppen worden ingesteld. Stuurbekrachtiging kan tegen meerprijs worden verkregen, maar blijkt in de 818 kg zware Charade eigenlijk niet noodzakelijk. De stoelen zijn alleen in lengterichting verstelbaar en bieden een redelijke ondersteuning. De zitting is niet overdreven lang. Achterin kunnen twee volwassenen plaatsnemen, die over een normale been- en hoofdruimte beschikken. De buitenspiegels van de XTi zijn elektrisch van binnenuit verstelbaar terwijl centrale vergrendeling alleen aan het topmodel wordt toegevoegd. Motorisch bleef alles bij het oude, al is de spor 1,6 liter motor staande 1,31 staat echt je en lever ’"rn 84 j Kunstleer De achterklep kan bij de XTi van binnenuit worden geopend of van buitenaf met de sleutel. Achter de klep gaat een voor deze klasse noet behoorlijk bagagevolume van sden 290 liter schuil. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt, waarna in het maximale geval voor 1240 liter aan ruimte beschikbaar is. Uiteraard heeft de Charade verstevigingsbalken in de portieren, terwijl de hele carrosseriestr ‘vling i afwerking wat slordig. Alhoewel de XTi hoog in het Charade-programma staat, zijn de portierpanelen alleen met een grijze kunststof overtrokken. Pas bij de meest ----- luxueuze RTi krijgt men laan, die de Charade meer een eigen hierop ook een laagje stof Het dashboard van de Charade bleef ongewijzigd. Het geheel oogt redelijk volwassen en is vanaf de RTi-voorzien van een toerenteller naast de snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. Het digitale klokje is iets uit he midden boven de console geplaatst. Bovenop is een aflegvak gemaakt, waarop kleine spullen in bochten driftig van links naar rechts schuiven. Gelukkig is er voorzien in een redelijk dashboardkastje en twee portiervakken. Aan de achterzijde zien we lichtunits die in rood en wit glas zijn uitgevoerd. De reflectorstrip die beide units verbindt, is voor de verandering wit en vermeldt zowel de merknaam als het type. Heel bescheiden wordt onder de linker lamp melding gemaakt van het uitrustingsniveau en het feit dat er in de Charade een 16- kleppenmotor zit. Uiteraard is voorzien in een wisser achterop, maar het derde remlicht is niet standaard. De auto maakt een verzorgde en uitermate keurige indruk. De afwerking van de carrosserie is in orde, maar erg spannend kunnen we het niet noemen. topsnelheid mogelijk van 170 km/u en kan binnen 11 seconden de 100 km/u op de teller worden aangewezen. Als de motor op toeren gehouden wordt, worde tussenacceleraties sne afgewerkt. Daihatsu voorziet zijn Charade van een moderne onafhankelijke wielophanging rondom met op alle vier de plaatsen McPherson veerpoten. Achter wordt bovendien een stabilisatorstang gemonteerd. De XTi staat standaard op 165/70 SR 13 banden. Toch zou de stabiliteit in de rechtuitsituatie beter kunnen, terwijl de auto ook wel wat zijwindgevoelig is. De Daihatsu Charade heeft door de facelift een meer eigen uitstraling verkregen, terwijl ook het interieur wat kleurrijker is geworden. De krachtige motor presteert uitstekend bij een redelijk brandstofverbruik. De auto zou alleen iets stiller mogen zijn, terwijl er bij de inrichting van het interieur toch meer kleur gebruikt mag worden. Ovaal Bij het front zien we dan ook de meeste wijzigingen. Daihatsu heeft bewust geprobeerd een andere uitstraling aan de Charade te geven, omdat de auto nogal sterk leek op de vorige Toyota Starlet. De koplampen zijn hoger geworden en aan de bovenzijde afgerond. De nieuwe grille heeft een ovale belijnen die keurig doorloopt in de groeven op de motorkap. Hierbij past keurig de nieuwe bumper. De auto heeft een geheel eigen 'gezichtsuitdrukking' waaraan men best even mc wennen. De door ons gereden XTi-uitvoering staat op het derde niveau, maar is bovendien van een aantal extra's voorzien. Gaan we uit van de standaardauto dan moeten de driespaaks lichtmetalen velgen, de spoiler boven de achterruit en dikke uitlaatpijp worden weggedacht. Overigens zijn restyling nog ook de beschermstrips op de bekeken. Een flanken van de duurste versie uitsluitend ter, overgenomen. Jammer, want meerprijs te leverei deze zouden toch op de hele exemplaar voor f.1.495,-. serie standaard moeten zijn. De belangrijkste verandering in het interieur vinden we bij de gebruikte - bekledingsstoffen. Zowel de stoelen als achterbank zijn met opvallende kleuren overtrokken. De zij- en achterkanten van de stoelen worden nog in kunstleer uitgevoerd en dat maakt de Grille Lichtmetalen wielen zijn op bijna alle versies standaard, terwijl hét kenmerk van de vernieuwde serie de volledig in chroom uitgevoerde grille is. Voorheen was alleen de rand verchroomd. De standaarduitrusting omvat onder meer een alarminstallatie, airbags, derde reml automatische klimaatbeheersing chique interieur v vernieuwde stoek hoofdsteuner achterbank, r leien en ni jsstc ide piping passend terieurkleur. De is de meest complete ig met onder meer ”-J=-TDe o uidr 4 “iaat voor uaxe komt nieuwe

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 37