Daihatsu Charade XTi 16V Rover 825 Sterling N Vorstelijk >oo.-ri 'n lach^op het gezicht Verkeersdoden Ford neemt extra Mazda-aandelen over 500,0 A.p s is Huur ’n Mie ra n 500,ri Teruggevonden auto's 3855 RENT» 58,- p.dag. Inel. NS-RH-82 NR-PT-78 iis DE AUTOMAAT Donderdag 25 april 1996 pagina 9 DETILBURGSE KOERIER S pagina 8 ook a 1.8 1-94 op Zand zij- an de en na 2.0i d met., leder 1976 D j steeds dosis ian :ht om »n bij sveren. motor i stil nsignatie V12 :der, extra's van de i moeten licht Prijs .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- G .950,- T .950,- T .950,- O .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- O .950,- T .950,- T .950,- T .950,- G .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T .950,- T 'EDES De grote Rover 800 raakt wellicht een beetje in de vergetelheid, maar dat is absoluut onterecht. Deze klassiek gelijnde vierdeurs sedan heeft nog een tijdloze vormgeving en biedt een flinke c comfort en rijgenot. Rover heeft de hele 800-serie op details aangepakt met als hoogtepunt de introductie van een geheel nieuwe V6-motor. iuto een heeft mee.... iter kunnen, wel wat gebj beklec1 stoelt metcy overtro achter! worden n uitgevoer lume van ’terbank i'den in het 1240 ikbaar ABS, twee emlicht en niet standaard. De t een verzorgde en irige indruk. De n de carrosserie naar erg spannend het niet noemen. NISSAN Burg. JanMnstr. 52-56 5037 NC Tilburg T.I:01 3-4683911 GA DENISSEN We kennen van de compacte Daihatsu Charade al diverse generaties. De auto is door de jaren heen flink volwassener geworden en daarom kan het merk met deze auto nu concurreren met toppers als de Opel Corsa en VW Polo. De in 1993 aan het programma toegevoegde auto heeft zeer recent een facelift ondergaan, die de Charade meer een eigen gezicht heeft gegeven. Ford Motor Company gaat nauwer samenwerken met Mazda. Hiertoe zal het aandeel Mazda dat Ford in bezit heeft uitgebreid worden van 25 tot 33,4 procent. De samenwerking tussen beide merken is sinds 1993 echt zichtbaar. Zo worden pickups geproduceerd in Thailand en werd recent de van de Ford Fiesta afgeleide nieuwe Mazda 121 in Europa geïntroduceerd. Het duo wil uitgroeien tot de sterkste groep binnen de mondiale auto- industrie, waarbij de identiteit van zowel Mazda als Ford volledig bewaard zal blijven. 4 pers. Micro v.a. 150 km vrij, all. rise verz. en BTW. Hawnwr tijdig zijn moderne Jgen. sben het vooral igen van id. Deze zijn zien van de iti-diefstal Dagje uit? Iedereen kan Sportief en zeer Met een lengte van 3,78 meter is de Charade voor een auto in de compactklasse behoorlijk lang. Maar alleen al de facelift heeft voor een groei van enkele centimeters gezorgd, omdat de ai forsere voorbumper 1 gekregen. De kleppen worden door het motormanagementsysteem aangestuurd. Bij lagere toerentallen staan de kleppen dicht en wordt eigenlijk het effect bereikt van twee afzonderlijke driecilindermotoren. Dit heeft als resultaat een hoog koppel bij lage toerentallen. Tussen de 2750 en 3500 tr/min worden in volgorde de teruggebraqjit door een vergaande isolatie. De bumpers en beschermstrips worden uitgevoerd in de nieuwe kleuren, terwijl ook de donker gekleurde achterlichten een noviteit zijn Kunstleer De achterklep kan bij de XTi van binnenuit worden geopend of van buitenaf met de sleutel. Achter de klep gaat een voor deze klasse behoorlijk bagagevoh 290 liter schuil. De achtei kan in twee delen worde neergeklapt, waarna in 1 maximale geval voor 124 liter aan ruimte beschik, is. Uiteraard heeft de Charade verstevigingsbalken in de portieren, terwijl de hele carrosseriestructuur bij de Higens'zijn restyling nog eens extra is strips op de bekeken. Een airbag is helaas iiurste versie uitsluitend tegen een stevige meerprijs te leveren; één exemplaar voor f1.495,=. De belangrijkste verandering in het interieur vinden we bij de gebruikte ledingsstoffen. Zowel de ilen als achterbank zijn opvallende kleuren rtrokken. De zij- en rkanten van de stoelen nog in kunstleer ierd en dat maakt de De Daihatsu Charade heeft door de facelift een meer eigen uitstraling verkregen, terwijl ook het interieur wat kleurrijker is geworden. De krachtige motor presteert typisch uitstekend bij een redelijk :ht wil brandstofverbruik. De auto zou alleen iets stiller mogen zijn, terwijl er bij de inrichting van het interieur toch meer kleur gebruikt mag worden. K-serie Tot nu toe beschikten de duurste versies van de 800- serie over de 2,7 liter V6 motor met vier kleppen per cilinder, die we kennen uit een oudere generatie Honda Legend, waar de 800 zijn onderstel mee deelt. Deze motor was goed voor een vermogen van 169 pk bij 5900 tr/min en een koppel van 225 Nm bij 4500 tr/min. De nieuwe V6-motor is in eigen huis ontworpén en heeft een inhoud van 2,5 liter. Uiteraard past Rover zoals bij alle motoren uit de zogenaamde K-serie vier kleppen per cilinder toe. verbindingsklep en later de iten. balansklep opengezet om door een andere luchtbeweging ook bij hogere toeren een hoog koppel te verkrijgen. Aan de achterzijde zien we lichtunits die in rood en wit glas zijn uitgevoerd. De reflectorstrip die beide units verbindt, is voor de verandering wit en vermeldt zowel de merknaam als het type. Heel bescheiden wordt onder de linker lamp melding gemaakt van het uitrustingsniveau en het feit dat er in de Charade een 16- kleppenmotor zit. Uiteraard is voorzien in een wisser achterop, maar het derde remlicht is ni< auto maakt ee uitermate keur afwerking van is in orde, me"’ kunnen we 1 De Rover 800 bestaat in totaal uit drie carrosserievariante In ons land wordt vanaf nu alleen de vierdeurs sedan geleverd, terwijl de Coupé e hatchback niet meer op het programma staan. Wel blijft Rover Nederland twee benzinemotoren aanbieden. topsnelheid mogelijk van 170 km/u en kan binnen 11 seconden de 100 km/u op de teller worden aangewezen. Als de motor op toeren gehouden wordt, worden tussenacceleraties snel afgewerkt. Daihatsu voorziet z:: Charade van een mc onafhankelijke wielophanging rondom met op alle vier de plaatsen McPherson veerpoten. Achter wordt bovendien een stabilisatorstang gemonteerd. De XTi staat standaard op 165/70 SR 13 banden. Toch zou de stabiliteit in de rechtuitsituatie bete terwijl de auto ook v zijwindgevoelig is. is de eindoverbrenging zo aangepast dat het verbruik is teruggebracht en het motorgeluid is afgenomen. De Rover 825Si en luxueuze Sterling halen een topsnelheid van 210 km/u en hebben 10,2 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. De i is inderdaad krachtig en i en draagt in belangrijke 1 bij aan het hoogstaande comfort. Rover heeft echter niet alleen een nieuwe V6- motor aan het programma toegevoegd. Op vele kleine details is het model herzien. Zo is met name het onderstel aangepakt, waardoor wegoneffenheden nog doelmatiger worden verwerkt. Het geluidsniveau is Effect Boven de 5000 tr/min gac beide kleppen weer dicl het maximale vermogen 6500 tr/min te kunnen let Uiteraard is er geen voelbaar effect van het openen en sluiten van de twee kleppen. Het resultaat is een enorme souplesse over een zeer breed toerengebied. Rover gebruikt bij deze motor de computer die ook bij de MGF en 200vi met variabele kleppenbediening toegepast wordt. In ons land krijgt iedere 800 een automatische transmissie. De bak heeft bij de V6 drie schakelprogramma's. Verder De kans dat een auto na diefstal wordt teruggevonden is het grootst in Noorwegen en het kleinst in Italië. Nederland, waar zes van de tien gestolen auto's, uiteindelijk weer bij de rechtmatige eigenaar terugkeren, bevindt zich in de middenmoot. Volgens de European Secure Vehicle Alliance lopen Britse autobezitters de grootste kans slachtoffer te worden van autodiefstal en hebben zij, Italië, de kleinste kans de auto terug te krijt Autodieven hebb gemunt op voertuig0’ vier tot vijf jaar oua. x meestal niet voorzi meest moderne anti-., voorzieningen, alarminstallaties en immobilisers. Gestolen auto's van circa vijf jaar oud zijn geliefd om hun onderdelen. De afzonderlijke onderdelen zijn gezamenlijk vaak meer waard dan de auto zelf. Het percentage teruggevonden auto's na diefstal is per land als volgt: Noorwegen (93%), Spanje (80%), Portugal (78%), Frankrijk (75%), Zwitserland (60%), Nederland (60%), Denemarken (60%), Verenigd Koninkrijk (58%) en Italië (45%). Het vermogen van de eigen V6 bedraagt 175 pk bij 6500 tr/min terwijl het koppel zijn maximale waarde van 240 Nm bereikt bij 4000 tr/min. Verder weegt de eigen Rover V6 aanzienlijk minder dan het blok van Honda. In tegenstelling tot de Honda- motor worden de kleppen nu bediend door vier nokkenassen (twee per cilinderrij). In de motor zijn vele details te vinden die we kennen van de 4 cilinder K- serie motoren. Ook kent de motor een zogenaamd Variabele Inductie Systeem (VIS), dat bestaat uit twee kleppen en afzonderlijke luchtkamers per cilinderrij. Ovaal Bij het front zien we dan ook de meeste wijzigingen. Daihatsu heeft bewust geprobeerd een andere uitstraling aan de Charade te geven, omdat de auto nogal sterk leek op de vorige Toyota Starlet. De koplampen zijn hoger geworden en aan de bovenzijde afgerond. De nieuwe grille heeft een ovale belijnen die keurig doorloopt in de groeven op de motorkap. Hierbij past keurig de nieuwe bumper. De auto heeft een geheel eigen 'gezichtsuitdrukking' waaraan men best even moet wennen. De door ons gereden XTi-uitvoering staat op het derde niveau, maar is bovendien van een aantal s voorzien. Gaan we uit e standaardauto dan m de driespaaks n^iitmetalen velgen, de spoiler boven de achterruit en dikke uitlaatpijp worden weggedacht. Overig ook de beschermstrips c flanken van de duurste versie overgenomen. Jammer, want deze zouden toch op de hele serie standaard moeten zijn. Grille Lichtmetalen wielen zijn op bijna alle versies standaard, terwijl hét kenmerk van de vernieuwde serie de volledig in chroom uitgevoerde grille is. Voorheen was alleen de rand verchroomd. De standaarduitrusting omvat onder meer een alarminstallatie, airbags, derde reml automatische klimaatbeheersing. In het chique interieur vinden we vernieuwde stoelen, drie hoofdsteunen op de achterbank, nog meer houten panelen en nieuwe bekledingsstoffen met zogenaamde piping passend bij de exterieurkleur. De Sterling is de meest complete uitvoering met onder meer fraaie lederen bekleding. De prijslijst start met de 2 liter 4 cilinder 820 Si Automaat voor f.69.900,=. De 820 Si Luxe komt op f.74.900,=. Wie de nieuwe V6 wil is minimaal f.81.900,= kwijt voor de 825 Si terwijl de zeer complete Sterling uitkomt op f.89.900,= inclusief metaallok. In België vallen relatief veel verkeersdoden: 151 per miljoen inwoners in 1994, zo blijkt uit een 'witboek verkeersveiligheid' van de Fiat-delegatie bij de Europese Unie. Ook Frankrijk (147) en Spanje (142) scoren slecht. In Groot-Brittanië en Nederland ligt het dodental met respectievelijk 84 en 66 per miljoen inwoners veel lager. In België vindt ruim eenderde van het aantal dodelijke ongevallen in het weekeinde plaats. Het gaat vooral om jonge, mannelijke bestuurders die verongelukken na een nacht stappen, vaak onder invloed van alcohol of drugs. (Bron: Rai Actueel) afwerking wat slordig. Alhoewel de XTi hoog in het Charade-programma staat, zijn de portierpanelen alleen met een grijze kunststof overtrokken. Pas bij de meest luxueuze RTi krijgt men hierop ook een laagje stof. Het dashboard van de Charade bleef ongewijzigd. Het geheel oogt redelijk volwassen en is vanaf de RTi-voorzien van een toerenteller naast de snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. Het digitale klokje is iets uit het midden boven de console geplaatst. Bovenop is een aflegvak gemaakt, waarop kleine spullen in bochten driftig van links naar rechts schuiven. Gelukkig is er voorzien in een redelijk dashboardkastje en twee portiervakken. Scherp De handgeschakelde vijfbak laat zich licht bedienen. Het motorgeluid is niet overdreven gedempt, terwijl op de snelweg ook duidelijk ie verwarming afrolgeluiden waarneembaar zijn. De snelle 1,3 liter motor blijft redelijk bescheiden als het om het brandstofverbruik gaat. De Charade komt gemiddeld ruim 12 kilometer ver op 1 liter Eurosuper. De Charade maakt een solide indruk, maar zou op enkele kleine details nog wat verbeterd kunnen worden. De aanschafprijs maakt een hoop goed, want de auto is ronduit scherp geprijsd. Zo begint de basis CTi al bij f,19.995,=. Daarboven zit de completer uitgeruste STi voor f.21.995,= terwijl de door ons gereden XTi op f.22.995,= komt. Aan de i het top staat de RTi voor f.24.495,=. igd. De laatste twee zijn tegen een 1 meerprijs van duizend gulden ook als vijfdeurs te bestellen. Meerklepper Over de volle breedte zijn vier afzonderlijk instelbare uitstroomopeningen te vinden, terwijl de en ventilatie met vier schuifknoppen worden ingesteld. Stuurbekrachtiging kan tegen meerprijs worden verkregen, maar blijkt in de 818 kg zware Charade eigenlijk niet noodzakelijk. De stoelen zijn alleen in lengterichting verstelbaar en bieden een redelijke ondersteuning. De zitting is niet overdreven lang. Achterin kunnen twee volwassenen plaatsnemen, die over een normale been- en hoofdruimte beschikken. De buitenspiegels van de XTi zijn elektrisch van binnenuit verstelbaar terwijl centrale vergrendeling alleen aan he* topmodel wordt toegevoec,— Motorisch bleef alles bij het oude, al is de sportieve GTi met 1,6 liter motor vervallen. De bestaande 1,3 liter 16- klepper staat echter zijn mannetje en levert een fors vermogen van 84 pk bij 6500 tr/min terwijl het koppel van 105 Nm bij 5000 tr/min er ook mag wezen. Het is een ty7‘ meerklepper die pas echt »n presteren als men ver in toeren klimt, maar dan zijn ook uitstekende prestaties te behalen. Zo is een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 33