Daihatsu Charade XTi 16V
Rover 825 Sterling
N
Vorstelijk
>oo.-ri
'n lach^op het gezicht
Verkeersdoden
Ford neemt extra
Mazda-aandelen over
500,0
A.p
s
is
Huur ’n Mie ra
n
500,ri
Teruggevonden
auto's
3855
RENT»
58,-
p.dag. Inel.
NS-RH-82
NR-PT-78
iis
DE AUTOMAAT Donderdag 25 april 1996 pagina 9
DETILBURGSE KOERIER
S pagina 8
ook
a 1.8
1-94
op Zand
zij-
an de
en
na
2.0i
d met.,
leder
1976
D
j steeds
dosis
ian
:ht om
»n bij
sveren.
motor
i stil
nsignatie
V12
:der,
extra's
van de i
moeten
licht
Prijs
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- G
.950,- T
.950,- T
.950,- O
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- O
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- G
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
.950,- T
'EDES
De grote Rover 800 raakt wellicht een beetje in de
vergetelheid, maar dat is absoluut onterecht. Deze
klassiek gelijnde vierdeurs sedan heeft nog
een tijdloze vormgeving en biedt een flinke c
comfort en rijgenot. Rover heeft de hele 800-serie op
details aangepakt met als hoogtepunt de
introductie van een geheel nieuwe V6-motor.
iuto een
heeft
mee....
iter kunnen,
wel wat
gebj
beklec1
stoelt
metcy
overtro
achter!
worden n
uitgevoer
lume van
’terbank
i'den
in het
1240
ikbaar
ABS, twee
emlicht en
niet standaard. De
t een verzorgde en
irige indruk. De
n de carrosserie
naar erg spannend
het niet noemen.
NISSAN
Burg. JanMnstr. 52-56 5037 NC Tilburg T.I:01 3-4683911
GA
DENISSEN
We kennen van de compacte Daihatsu Charade al
diverse generaties. De auto is door de jaren heen
flink volwassener geworden en daarom kan het
merk met deze auto nu concurreren met toppers als
de Opel Corsa en VW Polo. De in 1993 aan het
programma toegevoegde auto heeft zeer recent een
facelift ondergaan, die de Charade meer een eigen
gezicht heeft gegeven.
Ford Motor Company gaat nauwer samenwerken met
Mazda. Hiertoe zal het aandeel Mazda dat Ford in bezit
heeft uitgebreid worden van 25 tot 33,4 procent. De
samenwerking tussen beide merken is sinds 1993 echt
zichtbaar. Zo worden pickups geproduceerd in Thailand
en werd recent de van de Ford Fiesta afgeleide nieuwe
Mazda 121 in Europa geïntroduceerd. Het duo wil
uitgroeien tot de sterkste groep binnen de mondiale auto-
industrie, waarbij de identiteit van zowel Mazda als Ford
volledig bewaard zal blijven.
4 pers.
Micro v.a.
150 km
vrij, all. rise
verz. en
BTW.
Hawnwr tijdig
zijn
moderne
Jgen.
sben het vooral
igen van
id. Deze zijn
zien van de
iti-diefstal
Dagje uit? Iedereen kan
Sportief en zeer
Met een lengte van 3,78 meter
is de Charade voor een auto
in de compactklasse
behoorlijk lang. Maar alleen
al de facelift heeft voor een
groei van enkele centimeters
gezorgd, omdat de ai
forsere voorbumper 1
gekregen.
De kleppen worden door het
motormanagementsysteem
aangestuurd. Bij lagere
toerentallen staan de kleppen
dicht en wordt eigenlijk het
effect bereikt van twee
afzonderlijke
driecilindermotoren. Dit heeft
als resultaat een hoog koppel
bij lage toerentallen. Tussen
de 2750 en 3500 tr/min worden
in volgorde de
teruggebraqjit door een
vergaande isolatie. De
bumpers en beschermstrips
worden uitgevoerd in de
nieuwe kleuren, terwijl ook de
donker gekleurde
achterlichten een noviteit zijn
Kunstleer
De achterklep kan bij de XTi
van binnenuit worden
geopend of van buitenaf met
de sleutel. Achter de klep gaat
een voor deze klasse
behoorlijk bagagevoh
290 liter schuil. De achtei
kan in twee delen worde
neergeklapt, waarna in 1
maximale geval voor 124
liter aan ruimte beschik,
is.
Uiteraard heeft de Charade
verstevigingsbalken in de
portieren, terwijl de hele
carrosseriestructuur bij de
Higens'zijn restyling nog eens extra is
strips op de bekeken. Een airbag is helaas
iiurste versie uitsluitend tegen een stevige
meerprijs te leveren; één
exemplaar voor f1.495,=.
De belangrijkste verandering
in het interieur vinden we bij
de gebruikte
ledingsstoffen. Zowel de
ilen als achterbank zijn
opvallende kleuren
rtrokken. De zij- en
rkanten van de stoelen
nog in kunstleer
ierd en dat maakt de
De Daihatsu Charade heeft
door de facelift een meer
eigen uitstraling verkregen,
terwijl ook het interieur wat
kleurrijker is geworden. De
krachtige motor presteert
typisch uitstekend bij een redelijk
:ht wil brandstofverbruik. De auto
zou alleen iets stiller mogen
zijn, terwijl er bij de inrichting
van het interieur toch meer
kleur gebruikt mag worden.
K-serie
Tot nu toe beschikten de
duurste versies van de 800-
serie over de 2,7 liter V6 motor
met vier kleppen per cilinder,
die we kennen uit een oudere
generatie Honda Legend,
waar de 800 zijn onderstel
mee deelt. Deze motor was
goed voor een vermogen van
169 pk bij 5900 tr/min en een
koppel van 225 Nm bij 4500
tr/min. De nieuwe V6-motor is
in eigen huis ontworpén en
heeft een inhoud van 2,5 liter.
Uiteraard past Rover zoals bij
alle motoren uit de
zogenaamde K-serie vier
kleppen per cilinder toe.
verbindingsklep en later de
iten. balansklep opengezet om
door een andere
luchtbeweging ook bij hogere
toeren een hoog koppel te
verkrijgen.
Aan de achterzijde zien we
lichtunits die in rood en wit
glas zijn uitgevoerd. De
reflectorstrip die beide units
verbindt, is voor de
verandering wit en vermeldt
zowel de merknaam als het
type. Heel bescheiden wordt
onder de linker lamp melding
gemaakt van het
uitrustingsniveau en het feit
dat er in de Charade een 16-
kleppenmotor zit. Uiteraard is
voorzien in een wisser
achterop, maar het derde
remlicht is ni<
auto maakt ee
uitermate keur
afwerking van
is in orde, me"’
kunnen we 1
De Rover 800 bestaat in totaal
uit drie carrosserievariante
In ons land wordt vanaf nu
alleen de vierdeurs sedan
geleverd, terwijl de Coupé e
hatchback niet meer op het
programma staan. Wel blijft
Rover Nederland twee
benzinemotoren aanbieden.
topsnelheid mogelijk van 170
km/u en kan binnen 11
seconden de 100 km/u op de
teller worden aangewezen.
Als de motor op toeren
gehouden wordt, worden
tussenacceleraties snel
afgewerkt.
Daihatsu voorziet z::
Charade van een mc
onafhankelijke
wielophanging rondom met
op alle vier de plaatsen
McPherson veerpoten. Achter
wordt bovendien een
stabilisatorstang
gemonteerd. De XTi staat
standaard op 165/70 SR 13
banden. Toch zou de
stabiliteit in de
rechtuitsituatie bete
terwijl de auto ook v
zijwindgevoelig is.
is de eindoverbrenging zo
aangepast dat het verbruik is
teruggebracht en het
motorgeluid is afgenomen. De
Rover 825Si en luxueuze
Sterling halen een
topsnelheid van 210 km/u en
hebben 10,2 seconden nodig
om vanuit stilstand naar de
100 km/u te sprinten. De i
is inderdaad krachtig en i
en draagt in belangrijke 1
bij aan het hoogstaande
comfort. Rover heeft echter
niet alleen een nieuwe V6-
motor aan het programma
toegevoegd. Op vele kleine
details is het model herzien.
Zo is met name het onderstel
aangepakt, waardoor
wegoneffenheden nog
doelmatiger worden verwerkt.
Het geluidsniveau is
Effect
Boven de 5000 tr/min gac
beide kleppen weer dicl
het maximale vermogen
6500 tr/min te kunnen let
Uiteraard is er geen voelbaar
effect van het openen en
sluiten van de twee kleppen.
Het resultaat is een enorme
souplesse over een zeer breed
toerengebied. Rover gebruikt
bij deze motor de computer
die ook bij de MGF en 200vi
met variabele
kleppenbediening toegepast
wordt.
In ons land krijgt iedere 800
een automatische
transmissie. De bak heeft bij
de V6 drie
schakelprogramma's. Verder
De kans dat een auto na
diefstal wordt teruggevonden
is het grootst in Noorwegen en
het kleinst in Italië.
Nederland, waar zes van de
tien gestolen auto's,
uiteindelijk weer bij de
rechtmatige eigenaar
terugkeren, bevindt zich in de
middenmoot. Volgens de
European Secure Vehicle
Alliance lopen Britse
autobezitters de grootste kans
slachtoffer te worden van
autodiefstal en hebben zij,
Italië, de kleinste kans de
auto terug te krijt
Autodieven hebb
gemunt op voertuig0’
vier tot vijf jaar oua. x
meestal niet voorzi
meest moderne anti-.,
voorzieningen,
alarminstallaties en
immobilisers. Gestolen auto's
van circa vijf jaar oud zijn
geliefd om hun onderdelen.
De afzonderlijke onderdelen
zijn gezamenlijk vaak meer
waard dan de auto zelf. Het
percentage teruggevonden
auto's na diefstal is per land
als volgt: Noorwegen (93%),
Spanje (80%), Portugal (78%),
Frankrijk (75%), Zwitserland
(60%), Nederland (60%),
Denemarken (60%), Verenigd
Koninkrijk (58%) en Italië
(45%).
Het vermogen van de eigen V6
bedraagt 175 pk bij 6500 tr/min
terwijl het koppel zijn
maximale waarde van 240 Nm
bereikt bij 4000 tr/min. Verder
weegt de eigen Rover V6
aanzienlijk minder dan het
blok van Honda. In
tegenstelling tot de Honda-
motor worden de kleppen nu
bediend door vier
nokkenassen (twee per
cilinderrij). In de motor zijn
vele details te vinden die we
kennen van de 4 cilinder K-
serie motoren. Ook kent de
motor een zogenaamd
Variabele Inductie Systeem
(VIS), dat bestaat uit twee
kleppen en afzonderlijke
luchtkamers per cilinderrij.
Ovaal
Bij het front zien we dan ook
de meeste wijzigingen.
Daihatsu heeft bewust
geprobeerd een andere
uitstraling aan de Charade te
geven, omdat de auto nogal
sterk leek op de vorige Toyota
Starlet. De koplampen zijn
hoger geworden en aan de
bovenzijde afgerond. De
nieuwe grille heeft een ovale
belijnen die keurig doorloopt
in de groeven op de motorkap.
Hierbij past keurig de nieuwe
bumper. De auto heeft een
geheel eigen
'gezichtsuitdrukking'
waaraan men best even moet
wennen. De door ons gereden
XTi-uitvoering staat op het
derde niveau, maar is
bovendien van een aantal
s voorzien. Gaan we uit
e standaardauto dan
m de driespaaks
n^iitmetalen velgen, de
spoiler boven de achterruit en
dikke uitlaatpijp worden
weggedacht. Overig
ook de beschermstrips c
flanken van de duurste versie
overgenomen. Jammer, want
deze zouden toch op de hele
serie standaard moeten zijn.
Grille
Lichtmetalen wielen zijn op
bijna alle versies standaard,
terwijl hét kenmerk van de
vernieuwde serie de volledig
in chroom uitgevoerde grille
is. Voorheen was alleen de
rand verchroomd.
De standaarduitrusting omvat
onder meer een
alarminstallatie,
airbags, derde reml
automatische
klimaatbeheersing. In het
chique interieur vinden we
vernieuwde stoelen, drie
hoofdsteunen op de
achterbank, nog meer houten
panelen en nieuwe
bekledingsstoffen met
zogenaamde piping passend
bij de exterieurkleur. De
Sterling is de meest complete
uitvoering met onder meer
fraaie lederen bekleding. De
prijslijst start met de 2 liter 4
cilinder 820 Si Automaat voor
f.69.900,=. De 820 Si Luxe komt
op f.74.900,=. Wie de nieuwe
V6 wil is minimaal f.81.900,=
kwijt voor de 825 Si terwijl de
zeer complete Sterling
uitkomt op f.89.900,= inclusief
metaallok.
In België vallen relatief veel verkeersdoden: 151 per
miljoen inwoners in 1994, zo blijkt uit een 'witboek
verkeersveiligheid' van de Fiat-delegatie bij de Europese
Unie. Ook Frankrijk (147) en Spanje (142) scoren slecht. In
Groot-Brittanië en Nederland ligt het dodental met
respectievelijk 84 en 66 per miljoen inwoners veel lager. In
België vindt ruim eenderde van het aantal dodelijke
ongevallen in het weekeinde plaats. Het gaat vooral om
jonge, mannelijke bestuurders die verongelukken na een
nacht stappen, vaak onder invloed van alcohol of drugs.
(Bron: Rai Actueel)
afwerking wat slordig.
Alhoewel de XTi hoog in het
Charade-programma staat,
zijn de portierpanelen alleen
met een grijze kunststof
overtrokken. Pas bij de meest
luxueuze RTi krijgt men
hierop ook een laagje stof. Het
dashboard van de Charade
bleef ongewijzigd. Het geheel
oogt redelijk volwassen en is
vanaf de RTi-voorzien van een
toerenteller naast de
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. Het
digitale klokje is iets uit het
midden boven de console
geplaatst. Bovenop is een
aflegvak gemaakt, waarop
kleine spullen in bochten
driftig van links naar rechts
schuiven. Gelukkig is er
voorzien in een redelijk
dashboardkastje en twee
portiervakken.
Scherp
De handgeschakelde vijfbak
laat zich licht bedienen. Het
motorgeluid is niet
overdreven gedempt, terwijl
op de snelweg ook duidelijk
ie verwarming afrolgeluiden waarneembaar
zijn.
De snelle 1,3 liter motor blijft
redelijk bescheiden als het
om het brandstofverbruik
gaat. De Charade komt
gemiddeld ruim 12 kilometer
ver op 1 liter Eurosuper.
De Charade maakt een solide
indruk, maar zou op enkele
kleine details nog wat
verbeterd kunnen worden. De
aanschafprijs maakt een hoop
goed, want de auto is ronduit
scherp geprijsd. Zo begint de
basis CTi al bij f,19.995,=.
Daarboven zit de completer
uitgeruste STi voor f.21.995,=
terwijl de door ons gereden
XTi op f.22.995,= komt. Aan de
i het top staat de RTi voor f.24.495,=.
igd. De laatste twee zijn tegen een
1 meerprijs van duizend gulden
ook als vijfdeurs te bestellen.
Meerklepper
Over de volle breedte zijn vier
afzonderlijk instelbare
uitstroomopeningen te
vinden, terwijl de
en ventilatie met vier
schuifknoppen worden
ingesteld. Stuurbekrachtiging
kan tegen meerprijs worden
verkregen, maar blijkt in de
818 kg zware Charade
eigenlijk niet noodzakelijk. De
stoelen zijn alleen in
lengterichting verstelbaar en
bieden een redelijke
ondersteuning. De zitting is
niet overdreven lang.
Achterin kunnen twee
volwassenen plaatsnemen,
die over een normale been- en
hoofdruimte beschikken. De
buitenspiegels van de XTi zijn
elektrisch van binnenuit
verstelbaar terwijl centrale
vergrendeling alleen aan he*
topmodel wordt toegevoec,—
Motorisch bleef alles bij het
oude, al is de sportieve GTi
met 1,6 liter motor vervallen.
De bestaande 1,3 liter 16-
klepper staat echter zijn
mannetje en levert een fors
vermogen van 84 pk bij 6500
tr/min terwijl het koppel van
105 Nm bij 5000 tr/min er ook
mag wezen. Het is een ty7‘
meerklepper die pas echt »n
presteren als men ver in
toeren klimt, maar dan zijn
ook uitstekende prestaties te
behalen. Zo is een