BMW3181.916V Volvo 960 Oxford e S 1 Vier is genoeg Nieuwe motoren voor Alfa 155 Met een Brits sausje Nieuwe versies Fiat Bravo en Brava j n d jfl RENOVA, UW BMW DEALER. en? NT-RT-27 (Fff DETILBURGSE KOERIER 6 pagina 4 waarmee im iet BMW- izijn ij is er, de Rover at is jrde goud. is verder id enheidsgarantie. anaf ƒ39.990,-. land.» ‘wijzigde motor i van de 3-serie Aan< van 1 motore exemj ercedes nt voor «ral te matisch fantasti- ruimte, de auto- vas. 950, 950, 950, .950,- .500, .950, .950, .950,- .000, .950, .950, .950, .950, BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. Aubergine De Volvo!- te herken: zogenaamc Renova bv Ringbaan Oost 102A, Tilburg Telefoon: 013-5422133 •ver grille, stuur- iterieur, centrale waarna vaak rokken moet igssysteem. eratuur ien oen. rerkt aan iet 3 960 Oxford is rennen aan de ide Satumus n. In de BMW sheen are ruiten voor, i de basis van de 155-serie i Alfa Romeo worden twee ren door nieuwe iplaren vervangen. mgegeven Rover n Rover gewend zig is dan u zou idaard standing, indaard is. Wat Het grootste deel van het BMW-programma is voorzien van 6- of meer-cilinder motoren. Toch staat aan de basis nog een aantal 4-pitters, die in de 3- serie en Z3 worden aangeboden. Dit zijn de 1,6 en 1,8 liter 8-kleppers naast een vernieuwde 1,9 liter met 4 kleppen per cilinder. Deze gew is nu in vrijwel alle modelvarianten te koop. De bestuurdersstoel is volledig elektrisch instelbaar en de ideale stand kan in een geheugen worden opgeslagen. Op het dashboard wordt de buitentemperatuur weergegeven. Heel comfortabel en handig is de middenarmsteun voorin met Een Zweedse auto met een Engelse naam, dat lijkt in eerste instantie wat vreemd. Toch wordt alles na het openen van de portieren direct duidelijk. De Volvo 960 Oxford, die als speciale serie wordt aangeboden, is voorzien van alle interieurelementen die we van een luxueuze Britse limousine gewend zijn. Geluidsniveau BMW kende tot nu twee versies van de 1,8 liter 4 cilinder motor. De 8- klepsvariant komt tot 115 pk terwijl de 16-klepper goed was voor 140 paardenkrachten. Z3 roadster verset bekerhouder. Op de vloer ligt hoogpolig tapijt met daaroverheen nog eens speciale vloermatten met ingeweven 960-logo. Het totale pakket opties dat aan de Oxford is toegevoegd heeft volgens Volvo een waarde van f.26.410,=. De meerprijs ten opzichte van de bestaande basisversie bedraagt f. 15.000,= zodat een voordeel van f.11.410,= wordt berekend. De 960 is een bijzonder comfortabele auto waarin je je direct zeer veilig voelt. De auto is erg groot, zeker als Estate, maar de bediening gaat licht en plezierig. De Volvo 960 Oxford 2.5 24V kost als sedan f .92.300,= en als Estate f.96.900,=. Wie liever de 3 liter met automaat heeft is respectievelijk f.108.900,= en f.113.500,= kwijt. De automaat kost voor de 2.5 liter f.5.300, extra. Zo zijn er diverse nieuwe wieldoppen en lichtmetalen velgen, terwijl de sportkit voortaan zwarte remklauwen en grijze velgen heeft. De twee turbodiesel en de 2 liter 16-kleppen Twin Spark blijven onveranderd leverbaar. van minimaal 180 km/u. De motor is voorzien van een uitlaatgasterugvoersysteem met een electronisch ge stuurde klep. Samen met de katalysator zorgt deze rotor ontwikkeld. voorziening ervoor dat de e inhoud van 1910 Bravo en Brava TD aan de strengste Europese emissienormen voldoer Verder is er hard gewer het terugdringen van he geluidsniveau in de auto. Zowel door het terugdringen van trillingen in de motor zelf als het toepassen van een ter 16- krijgen dan de bestaande 1,8 rk zijn plaats liter. Het scheelt ongeveer een halve liter benzine op 100 kilometer. De 1,8 liter 16-klepper was leverbaar in twee carrosserievarianten van de 3-serie. De 318is was alleen beschikbaar als Coupé terwijl ook de 318ti Compact met deze motor werd uitgerust. Daar komt nu echter ook een sedanversie bij, terwijl de naam onveranderd 318is blijft voor de sedan en coupé en 318ti voor de driedeurs Compact. In de cabriolet en Touring vinden we deze motor niet terug. (1.6) en 3000 (1.8) tr/min geleverd, waardoor souplesse! over een breed toerengebied I is toegenomen. Verder heeft de 155-reeks enkele andere wijzigingen ondergaan. Standaarduitrusting De eerste Volvo 960 kostte enkele jaren geleden nog zo'n f. 130.000,=. Dat bedrag is in twee stappen teruggebracht en nu is er al een 2,5 liter met vijfbak verkrijgbaar vanaf f.77.300,=. De meest complete 960 is de Estate met 3 liter motor en automaat voor net geen ton. De standaarduitrusting van een 960 laat nog maar weinig te wensen over. Iedere variant is dan ook al Voorzien van ABS, bestuurders airbag, airbags in de voorstoelen, meegespoten buitenspiegels, elektrisch bediende voorportierruiten en spiegels, centrale vergrendeling, stoelverwarming en een toerenteller. Verder kan de Houtpanelen De interieurinrichting is niet alleen uitgebreid met lederen bekleding. Standaard is ook een volledig automatisch geregeld klimaatsbeheersing De gewenste temper hoeft alleen te worde ingesteld, het systeem regelt de rest automatisch. Bij de lederen bekleding passen zeer fraai de diverse houtpanelen op het dashboard en de portierpanelen. Het stuurwiel is met leer bekleed. Prijzen De nieuwe 318is sedan kost f.59.950,=. Dat betekent een meerprijs van vierduizend gulden ten opzichte van de 8- kleps 318i. Het prijsverschil met de 6 cilinder 320i bedraagt precies tienduizend gulden. De driedeurs 318ti Compact komt op f.55.800,= terwijl voor de coupé f.69.500,= op tafel moet komen. De sedan en coupé zijn er ook in een Executive-uitgave voorzien van metaallok, verwarmde buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten achter (uitstelbaar bij coupé), automatisch dimmende antiverblindings iende voorportierruiten en achteruitkijkspiegel, enspiegels en middenarmsteun tussen de irbekrachtiging. De 318is voorstoelen, mistlampen voor, an heeft stalen wielen met buitentemperatuurmeter en ie 205/60 R 15 banden. De radiovoorbereiding met zes speakers. Deze extra's kosten vierduizend gulden extra bij de coupé en vijfduizend bij de sedan. e huidige 'Auto van het Jaar', de Fiat Bravo/Bravo, krijgt er een aantal nieuwe varianten bij die de serie verder compleet maken. Fiat heeft een nieuwe 1,9 liter turbodieselmc- Bij een exacte muvuu m» uiu cc wordt met turbocompressor en intercooler een vermogen geleverd van 100 pk bij 4200 tr/min. Het koppel is evenzo indrukwekkend en bereikt bi 2250 tr/min een maximale waarde van 200 Nm. Beide auto's halen een topsnelheic lichtmetalen velgen. Zonder meerprijs kan de klant nog uit twee andere ontwerpen kiezen. Ook de mistlampen in de voorbumper zijn standaard. Het resultaat is een uiterst gedistingeerde auto met een chique uitstraling. Vooral in het aubergine metallic, zoals wij de auto reden, is de 960 Oxford uitermate fraai. De koper heeft overigens de beschikking over het totale motorenprogramma. Dat betekent een 2,5 liter 6 cilinder met 4 kleppen per zuiger met een vermogen van 170 pk bij 5700 tr/min en een koppel van 230 Nm bij 4400 tr/min. De Estate weegt 1511 kg, zet een top neer van 205 km/u en trekt in 9,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Wie werkelijk dit vlotte acceleratiecijfer wil halen, zal flink in de versnellingen moeten doortrekken. De motor heeft een behoorlijke souplesse, maar moet nadrukkelijk op toeren worden gehouden voor flitsende prestaties. De 2,5 liter is standaard gekoppeld aan een vijfbak, maar kan tegen meerprijs ook met automaat worden besteld. Daarnaast is er de 3 liter V6 standaard met automaat en 8 fractioneel betere prestaties. De 960 is het huidige topmodel uit de Volvo-range. De auto werd nog niet zo lang geleden op diverse punten herzien. Het uiterlijk werd aangepast met een front met plattere koplampen en de achterwielophanging werd gewijzigd. Verder kreeg de bestaande 3 liter 6 cilinder een kleiner broertje in de vorm van een 2,5 liter. onlangs een 1,9 lift klepper, die nu ook krijgt in de 3-serie, de Z3 immers zijn belangrijkste technische componenten deelt: Zowel de boring als de slag van de 4- pitter werden vergroot, waardoor het totale slagvolume toenam tot 1896 cc. Het vermogen bleef met 140 pk gelijk. Het koppel nam toe tot 180 Nm, terwijl dit bij een iets lager toerental van 4300 wordt bereikt (was 4500). Daardoor is met name de souplesse toegenomen en worden tussenacceleraties sneller af gelegd. De topsnelheid bleef onveranderd op 213 km/u terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in enkele tienden van seconden korter wordt uitgevoerd, nu exact in 10 seconden. Verder hebben de veranderingen in de motor geleid tot een lager geluidsniveau en dat zorgt natuurlijk voor een positieve invloed op het comfort. Tot slot heeft BMW de 1,9 liter motor zuiniger weten te 205 km/u erFsprintje in 10 seconden. Beide motoren zijn stijver en meer trillingsvrij dan hun voorgangers en dat komt het comfort ten goede. De dubbele ontsteking is voorzien van platina bougies, terwijl diverse maatregelen ervoor zorgen dat de katalysator zo snel mogelijk na de koude start is opgewarmd voor een optimale werking. Maar liefst 90 procent van de maximale koppels worden bij de twee nieuwe motoren vanaf 2500 BMW getrokken, w de conclusie getrol worden dat de concurrentie nog steeds niet het BMW- niveau kan halen. uitgebreide isolatie worden de auto zeer stil. Daarnaast kan de 1,6 liter 16- kleppenmotor binnenkort worden besteld met een viertraps automaat. Er kan hierbij worden gekozen uit drie schakelprogramma's: normaal, sport en winter. De 90 pk motor zorgt in combinatie met deze bak voor een top van 184 (Bravo) en 180 (Brava) km/u. De automaat wordt in de zomer leverbaar. De 3-serie is na ruim vijf jaar nog steeds uiterst populair. Na de verschijning van de sedan werden in het verleden nog de Coupé, Cabriolet, Touring en Compact aan het programma toegevoegd. Het is opvallend dat BMW aan de uitstraling van deze reeks niets heeft veranderd, wat maar weer de kracht van het model aangeeft. Iedere keer als in deze klasse een nieuwe auto wordt geïntroduceerd, wordt de vergelijking met de De 1,7 liter maakt plaats voor een 1.6 liter 16-kleppen Twin Spark. Deze krachtbron levert een vermogen van 120 pk en zorgt voor een topsnelheid van 195 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11,4 seconden. Daarnaast wordt de 1,8 liter Twin Spark eveneens vervan gen door een 16-klepper ide komt tot 140 pk, een top van koper zijn 960 nog uitrusten met extra pakketten. De Prestige-lijn omvat onder meer een automatische klimaatsbeheersing, cruise control, elektrisch bedienbare ramen achter en een zogenaamd Woodline- interieur met andere bekledingsstoffen. Dit pakket kost f.6.950,=. Iets eenvoudiger van samenstelling zijn de Ambassador-line en de Summer-line. Maar er zijn natuurlijk altijd nog automobilisten die zichzelf nog meer willen verwennen. Daarvoor is op tijdelijke basis de Oxford in het leven geroepen. De auto is te kiezen in een vijftal fraaie lakkleuren. Deze kleuren worden gecombineerd met een beige of grijze lederen interieurinrichting. De randen van de stoelen en achterbank, de zogenaamde piping, is uitgevoerd in een bijpassende kleur. Bij de buitenkleur hoort bovendien een striping in zilver, champagne of goud. Uitrusting Eenmaal op weg met de 318is blijkt inderdaad de enorme rust in het interieur. Zeker gezien de prestaties kun je je afvragen waarom men nog een 2 liter 6-pitter zou kopen, waarschijnlijk alleen voor het andere geluid. De standaard handgeschakelde vijfbak laat zich zeer exact bedienen. De combinatie van achterwielaandrijving met een voor een dergelijke auto stekende dchtsverdeling zorgt voor prima wegligging. De wil best aan de terzijde uitbreken, maar zich uiterst goedmoedig igeren door eigenlijk pelweg het gas even los te rgaans in een redelijk iplete idaarduitrusting. De 318is i zijn voorzien van onder sr ABS, bestuurdersairbag, leer bekleed en in hoogte stelbaar stuurwiel, derde licht, centrale jrendeling gekoppeld aan electronische frijbeveiliging, elektrisch voorportierruiten en iegels en itiging. De 318is stalen wielen me* RlSba..^. sin de leur espoten, terwijl de getint zijn. me me vei ren vei eei NR-RL-73 NR-RL-73.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 29