BMW3181.916V
Volvo 960 Oxford
e
S
1
Vier is genoeg
Nieuwe motoren
voor Alfa 155
Met een Brits sausje
Nieuwe versies Fiat
Bravo en Brava
j
n
d
jfl
RENOVA, UW BMW DEALER.
en?
NT-RT-27
(Fff
DETILBURGSE KOERIER
6 pagina 4
waarmee
im
iet BMW-
izijn
ij is er, de Rover
at is
jrde
goud.
is verder
id
enheidsgarantie.
anaf ƒ39.990,-.
land.»
‘wijzigde motor
i van de 3-serie
Aan<
van 1
motore
exemj
ercedes
nt voor
«ral te
matisch
fantasti-
ruimte,
de auto-
vas.
950,
950,
950,
.950,-
.500,
.950,
.950,
.950,-
.000,
.950,
.950,
.950,
.950,
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
Aubergine
De Volvo!-
te herken:
zogenaamc
Renova bv
Ringbaan Oost 102A, Tilburg
Telefoon: 013-5422133
•ver grille, stuur-
iterieur, centrale
waarna vaak
rokken moet
igssysteem.
eratuur
ien
oen.
rerkt aan
iet
3 960 Oxford is
rennen aan de
ide Satumus
n. In de BMW
sheen
are ruiten voor,
i de basis van de 155-serie
i Alfa Romeo worden twee
ren door nieuwe
iplaren vervangen.
mgegeven Rover
n Rover gewend
zig is dan u zou
idaard standing,
indaard is. Wat
Het grootste deel van het BMW-programma is
voorzien van 6- of meer-cilinder motoren. Toch staat
aan de basis nog een aantal 4-pitters, die in de 3-
serie en Z3 worden aangeboden. Dit zijn de 1,6 en
1,8 liter 8-kleppers naast een vernieuwde 1,9 liter
met 4 kleppen per cilinder. Deze gew
is nu in vrijwel alle modelvarianten
te koop.
De bestuurdersstoel is
volledig elektrisch instelbaar
en de ideale stand kan in een
geheugen worden
opgeslagen. Op het
dashboard wordt de
buitentemperatuur
weergegeven. Heel
comfortabel en handig is de
middenarmsteun voorin met
Een Zweedse auto met een Engelse naam, dat lijkt
in eerste instantie wat vreemd. Toch wordt alles na
het openen van de portieren direct duidelijk. De
Volvo 960 Oxford, die als speciale serie wordt
aangeboden, is voorzien van alle
interieurelementen die we van een luxueuze Britse
limousine gewend zijn.
Geluidsniveau
BMW kende tot nu twee
versies van de 1,8 liter 4
cilinder motor. De 8-
klepsvariant komt tot 115 pk
terwijl de 16-klepper goed
was voor 140
paardenkrachten.
Z3 roadster verset
bekerhouder. Op de vloer ligt
hoogpolig tapijt met
daaroverheen nog eens
speciale vloermatten met
ingeweven 960-logo. Het
totale pakket opties dat aan
de Oxford is toegevoegd heeft
volgens Volvo een waarde
van f.26.410,=. De meerprijs
ten opzichte van de
bestaande basisversie
bedraagt f. 15.000,= zodat een
voordeel van f.11.410,= wordt
berekend. De 960 is een
bijzonder comfortabele auto
waarin je je direct zeer veilig
voelt. De auto is erg groot,
zeker als Estate, maar de
bediening gaat licht en
plezierig.
De Volvo 960 Oxford 2.5 24V
kost als sedan f .92.300,= en als
Estate f.96.900,=. Wie liever de
3 liter met automaat heeft is
respectievelijk f.108.900,= en
f.113.500,= kwijt. De automaat
kost voor de 2.5 liter f.5.300,
extra.
Zo zijn er diverse nieuwe
wieldoppen en lichtmetalen
velgen, terwijl de sportkit
voortaan zwarte remklauwen
en grijze velgen heeft. De
twee turbodiesel en de 2 liter
16-kleppen Twin Spark
blijven onveranderd
leverbaar.
van minimaal 180 km/u. De
motor is voorzien van een
uitlaatgasterugvoersysteem
met een electronisch ge
stuurde klep. Samen met de
katalysator zorgt deze
rotor ontwikkeld. voorziening ervoor dat de
e inhoud van 1910 Bravo en Brava TD aan de
strengste Europese
emissienormen voldoer
Verder is er hard gewer
het terugdringen van he
geluidsniveau in de auto.
Zowel door het terugdringen
van trillingen in de motor zelf
als het toepassen van een
ter 16- krijgen dan de bestaande 1,8
rk zijn plaats liter. Het scheelt ongeveer een
halve liter benzine op 100
kilometer.
De 1,8 liter 16-klepper was
leverbaar in twee
carrosserievarianten van de
3-serie. De 318is was alleen
beschikbaar als Coupé terwijl
ook de 318ti Compact met
deze motor werd uitgerust.
Daar komt nu echter ook een
sedanversie bij, terwijl de
naam onveranderd 318is blijft
voor de sedan en coupé en
318ti voor de driedeurs
Compact. In de cabriolet en
Touring vinden we deze motor
niet terug.
(1.6) en 3000 (1.8) tr/min
geleverd, waardoor souplesse!
over een breed toerengebied I
is toegenomen. Verder heeft
de 155-reeks enkele andere
wijzigingen ondergaan.
Standaarduitrusting
De eerste Volvo 960 kostte
enkele jaren geleden nog zo'n
f. 130.000,=. Dat bedrag is in
twee stappen teruggebracht
en nu is er al een 2,5 liter met
vijfbak verkrijgbaar vanaf
f.77.300,=. De meest complete
960 is de Estate met 3 liter
motor en automaat voor net
geen ton. De
standaarduitrusting van een
960 laat nog maar weinig te
wensen over. Iedere variant is
dan ook al Voorzien van ABS,
bestuurders airbag, airbags
in de voorstoelen,
meegespoten buitenspiegels,
elektrisch bediende
voorportierruiten en spiegels,
centrale vergrendeling,
stoelverwarming en een
toerenteller. Verder kan de
Houtpanelen
De interieurinrichting is niet
alleen uitgebreid met lederen
bekleding. Standaard is ook
een volledig automatisch
geregeld
klimaatsbeheersing
De gewenste temper
hoeft alleen te worde
ingesteld, het systeem regelt
de rest automatisch. Bij de
lederen bekleding passen
zeer fraai de diverse
houtpanelen op het
dashboard en de
portierpanelen. Het stuurwiel
is met leer bekleed.
Prijzen
De nieuwe 318is sedan kost
f.59.950,=. Dat betekent een
meerprijs van vierduizend
gulden ten opzichte van de 8-
kleps 318i. Het prijsverschil
met de 6 cilinder 320i
bedraagt precies tienduizend
gulden. De driedeurs 318ti
Compact komt op f.55.800,=
terwijl voor de coupé f.69.500,=
op tafel moet komen. De
sedan en coupé zijn er ook in
een Executive-uitgave
voorzien van metaallok,
verwarmde buitenspiegels,
elektrisch bediende ruiten
achter (uitstelbaar bij coupé),
automatisch dimmende
antiverblindings
iende voorportierruiten en achteruitkijkspiegel,
enspiegels en middenarmsteun tussen de
irbekrachtiging. De 318is voorstoelen, mistlampen voor,
an heeft stalen wielen met buitentemperatuurmeter en
ie 205/60 R 15 banden. De radiovoorbereiding met zes
speakers. Deze extra's kosten
vierduizend gulden extra bij
de coupé en vijfduizend bij de
sedan.
e huidige 'Auto van het Jaar',
de Fiat Bravo/Bravo, krijgt er
een aantal nieuwe varianten
bij die de serie verder
compleet maken. Fiat heeft
een nieuwe 1,9 liter
turbodieselmc-
Bij een exacte muvuu m» uiu
cc wordt met turbocompressor
en intercooler een vermogen
geleverd van 100 pk bij 4200
tr/min. Het koppel is evenzo
indrukwekkend en bereikt bi
2250 tr/min een maximale
waarde van 200 Nm. Beide
auto's halen een topsnelheic
lichtmetalen velgen. Zonder
meerprijs kan de klant nog uit
twee andere ontwerpen
kiezen. Ook de mistlampen in
de voorbumper zijn
standaard. Het resultaat is
een uiterst gedistingeerde
auto met een chique
uitstraling. Vooral in het
aubergine metallic, zoals wij
de auto reden, is de 960
Oxford uitermate fraai. De
koper heeft overigens de
beschikking over het totale
motorenprogramma. Dat
betekent een 2,5 liter 6
cilinder met 4 kleppen per
zuiger met een vermogen van
170 pk bij 5700 tr/min en een
koppel van 230 Nm bij 4400
tr/min. De Estate weegt 1511
kg, zet een top neer van 205
km/u en trekt in 9,9 seconden
van 0 tot 100 km/u. Wie
werkelijk dit vlotte
acceleratiecijfer wil halen, zal
flink in de versnellingen
moeten doortrekken. De motor
heeft een behoorlijke
souplesse, maar moet
nadrukkelijk op toeren
worden gehouden voor
flitsende prestaties. De 2,5
liter is standaard gekoppeld
aan een vijfbak, maar kan
tegen meerprijs ook met
automaat worden besteld.
Daarnaast is er de 3 liter V6
standaard met automaat en
8 fractioneel betere prestaties.
De 960 is het huidige
topmodel uit de Volvo-range.
De auto werd nog niet zo lang
geleden op diverse punten
herzien. Het uiterlijk werd
aangepast met een front met
plattere koplampen en de
achterwielophanging werd
gewijzigd. Verder kreeg de
bestaande 3 liter 6 cilinder
een kleiner broertje in de
vorm van een 2,5 liter.
onlangs een 1,9 lift
klepper, die nu ook
krijgt in de 3-serie,
de Z3 immers zijn
belangrijkste technische
componenten deelt: Zowel de
boring als de slag van de 4-
pitter werden vergroot,
waardoor het totale
slagvolume toenam tot 1896
cc. Het vermogen bleef met
140 pk gelijk. Het koppel nam
toe tot 180 Nm, terwijl dit bij
een iets lager toerental van
4300 wordt bereikt (was 4500).
Daardoor is met name de
souplesse toegenomen en
worden tussenacceleraties
sneller af gelegd. De
topsnelheid bleef
onveranderd op 213 km/u
terwijl het sprintje van 0 tot
100 km/u in enkele tienden
van seconden korter wordt
uitgevoerd, nu exact in 10
seconden. Verder hebben de
veranderingen in de motor
geleid tot een lager
geluidsniveau en dat zorgt
natuurlijk voor een positieve
invloed op het comfort. Tot
slot heeft BMW de 1,9 liter
motor zuiniger weten te
205 km/u erFsprintje in 10
seconden. Beide motoren zijn
stijver en meer trillingsvrij
dan hun voorgangers en dat
komt het comfort ten goede.
De dubbele ontsteking is
voorzien van platina bougies,
terwijl diverse maatregelen
ervoor zorgen dat de
katalysator zo snel mogelijk
na de koude start is
opgewarmd voor een
optimale werking. Maar liefst
90 procent van de maximale
koppels worden bij de twee
nieuwe motoren vanaf 2500
BMW getrokken, w
de conclusie getrol
worden dat de concurrentie
nog steeds niet het BMW-
niveau kan halen.
uitgebreide isolatie worden
de auto zeer stil.
Daarnaast kan de 1,6 liter 16-
kleppenmotor binnenkort
worden besteld met een
viertraps automaat. Er kan
hierbij worden gekozen uit
drie schakelprogramma's:
normaal, sport en winter. De
90 pk motor zorgt in
combinatie met deze bak voor
een top van 184 (Bravo) en 180
(Brava) km/u. De automaat
wordt in de zomer leverbaar.
De 3-serie is na ruim vijf jaar
nog steeds uiterst populair.
Na de verschijning van de
sedan werden in het verleden
nog de Coupé, Cabriolet,
Touring en Compact aan het
programma toegevoegd. Het
is opvallend dat BMW aan de
uitstraling van deze reeks
niets heeft veranderd, wat
maar weer de kracht van het
model aangeeft. Iedere keer
als in deze klasse een nieuwe
auto wordt geïntroduceerd,
wordt de vergelijking met de
De 1,7 liter maakt plaats voor
een 1.6 liter 16-kleppen Twin
Spark. Deze krachtbron levert
een vermogen van 120 pk en
zorgt voor een topsnelheid
van 195 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 11,4 seconden.
Daarnaast wordt de 1,8 liter
Twin Spark eveneens vervan
gen door een 16-klepper ide
komt tot 140 pk, een top van
koper zijn 960 nog uitrusten
met extra pakketten. De
Prestige-lijn omvat onder
meer een automatische
klimaatsbeheersing, cruise
control, elektrisch bedienbare
ramen achter en een
zogenaamd Woodline-
interieur met andere
bekledingsstoffen. Dit pakket
kost f.6.950,=. Iets eenvoudiger
van samenstelling zijn de
Ambassador-line en de
Summer-line.
Maar er zijn natuurlijk altijd
nog automobilisten die
zichzelf nog meer willen
verwennen. Daarvoor is op
tijdelijke basis de Oxford in
het leven geroepen. De auto is
te kiezen in een vijftal fraaie
lakkleuren. Deze kleuren
worden gecombineerd met
een beige of grijze lederen
interieurinrichting. De randen
van de stoelen en achterbank,
de zogenaamde piping, is
uitgevoerd in een bijpassende
kleur. Bij de buitenkleur hoort
bovendien een striping in
zilver, champagne of goud.
Uitrusting
Eenmaal op weg met de 318is
blijkt inderdaad de enorme
rust in het interieur. Zeker
gezien de prestaties kun je je
afvragen waarom men nog
een 2 liter 6-pitter zou kopen,
waarschijnlijk alleen voor het
andere geluid. De standaard
handgeschakelde vijfbak laat
zich zeer exact bedienen. De
combinatie van
achterwielaandrijving met
een voor een dergelijke auto
stekende
dchtsverdeling zorgt voor
prima wegligging. De
wil best aan de
terzijde uitbreken, maar
zich uiterst goedmoedig
igeren door eigenlijk
pelweg het gas even los te
rgaans in een redelijk
iplete
idaarduitrusting. De 318is
i zijn voorzien van onder
sr ABS, bestuurdersairbag,
leer bekleed en in hoogte
stelbaar stuurwiel, derde
licht, centrale
jrendeling gekoppeld aan
electronische
frijbeveiliging, elektrisch
voorportierruiten en
iegels en
itiging. De 318is
stalen wielen me*
RlSba..^.
sin de
leur
espoten, terwijl de
getint zijn.
me
me
vei
ren
vei
eei
NR-RL-73
NR-RL-73.