Mercedes E-klasse Combi 9 Rover 400 sedan rossraumlimousine |H! Uitnodigende Nissan Primera Prijzen Citroën Saxo Nieuw n BV d 1357 p.dag. Incl. exportcontingent Japanse auto's GLS ntvangt u extra RENT. Huur 'n Serena 8-pers. Tot de 1 O.OOO,- van Denissen BSMH5DD; DE AUTOMAAT Donderdag 18 april 1996 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER motor zeer geschikt. 5355655 17.500,- 9.000,- 20.750,- Vervolg van pagina 1 7.750,- Ook opa DENISSEN overzien. srlijke en de in Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-468391 1 NIET AIRCO 6 pagina 6 2 NISSAN jen fst 105.600 km 118.000 km 65.400 km 45.100 km 134.600 km 94.300 km 34.800 km 103.100 km 24 3 3WOOI len he >rte zitting, ite Nokkenastimii Aan de basis staat i bekende 2 liter 16-klep benzinemotor. Deze mc voortaan voorzien van een variabele nokkenastiming. Verder heeft men het inlaatkanaal gewijzigd, waardoor het geluidsniveau is teruggebracht. Uiteraard zijn deze wijzigingen ook op de sedan te vinden. De 2 liter De serie start bij de 1.6 sedan voor f.38.295,=. 8- 1989 9- 1989 6-1987 9-1988 10-1991 Renault 19 TS 1.7 5 drs 4-1989 3 maanden BOVAG-garantie, 12 mnd APKII Serena 150 km vrij, all. rise BTW. U huurt al 'n Nissan v.a. 58,- jramma van [t op dit storen. »n de Afstemming Er zijn zoals gezegd drie verschillende motoren De Nederlandse Citroën-dealers hebben inmiddels de nieuwe Saxo in de showroom staan. Deze nieuwe auto vervangt het bovenste deel van het AX-programma en is in alle richtingen gegroeid. Er zijn vier motorversies beschikbaar. Prijzen In de uitrusting vinden we een aantal nieuwe elementen. Zo is voortaan een regensensor op alle versies van de E-klasse standaard en worden ook zij-airbags gemonteerd. De E-klasse Combi is er in drie 7950,- 7950,- 9950,- 8450,- 9950,- 8850,- 8650,- 8975,- ing t de sppen notor is aandrijving die in Oostenrijk bij Steyr Puch zal worden gemaakt. Verder zal in de toekomst een 5 cilinder 20- kleppen turbodiesel srschijnen. In 1977 bracht Mercedes een stationwagon van de toenmalige 200-300-serie op de markt, een auto waarvan 200.000 stuks werden verkocht. De vorige E-klasse werd als Combi gemaakt tussen 1985 en 1996 in een oplage van 340.000 eenheden. Vanaf mei is de nieuwe E-klasse als Combi beschikbaar, een auto die een plaatsje in het topsegment stationwagons moet gaan innemen. terwijl de voorportierruiten met een druk op de knop kunnen worden geopend. De tijd wordt digitaal afgelezen. Natuurlijk heeft de Primera Invitation standaard airconditioning. Uitei kenmerken zijn de lichtmetalen velgen chroom uitgevoerde portiergrepen. De Primera Daarbóven zit prijstechnisch de eenvoudiger uitgeruste 420 D voor f.42.990,= terwijl de zeer complete 420 SLi op f.47.990,= uitkomt. De bestaande 416 Si vijfdeurs kost f.37.990,=. blijft onveranderd goed voor een vermogen van 136 pk en een koppel van 190 Nm bij 4000 tr/min. Er is een top mogelijk van net geen 200 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u geschiedt in 12,2 seconden. Ook is de E Combi te verkrijgen met de 2,3 liter 16-klepper, goed voor 150 pk en 220 Nm. Deze motor heeft net wat meer fut dan de 2 liter en lijkt meer geschikt voor deze grote auto. Als topmodel levert Mercedes de E420 met een 4,2 liter V8 met een enorm vermogen van 279 pk en een koppel van 400 Nm bij 3900 tr/min. Deze versie levert maar kost dan ook meer dan het kale basismodel van de concurrent. Rover start de 416 Si sedan voor f .39.990,=. G A RA G E DENISSEN Dagje uit? Iedereen kan mee.... Mercedes zit nog volledig in de opbouw van het E-klasse programma. Naast de vierdeurs sedan komt nu de Combi beschikbaar, terwijl er in latere instantie nog een coupé en cabriolet zullen aantreden. De nieuwe Combi is met een lengte van 4,816 meter fractioneel langer dan de sedan. 1,6 liter 16-klepper van R( zelf kennen we al uit de vijfdeurs 416 Si. Deze krachtbron is goed voor e vermogen van 111 pk en 1 tot een maximaal koppel 145 Nm bij 3000 tr/min. Daarboven zit de 2 liter rr bekend uit de 800-reeks eveneens voorzien van 4 kleppen per cilinder. Dez motor is met 136 pk bij 60( tr/min bijzonder krachtig tot uitstekende prestaties bereid. Veelrijders kunnen bij Rover terecht voor de 420 D, een 86 pk sterke 2 liter dieselmotor met directe inspuiting en turbocompressor. We namen de proef op de som met de 420 SLi. De motor is inderdaad bijzonder krachtig en is zeker niet rumoerig. Of er nu veel of weinig geschakeld wordt, trekkracht is er over een breed toerengebied altijd voor handen. Het is alleen jammer dat de stuurbekrachtiging wat vaag is in de rechtuit stand. Voor zijn de wielen onafhankelijk opgehangen met McPherson veerpoten terwijl we achter een multilink constructie zien. Die. zorgt voor een comfortabele, maar zeker niet slappe ongelijke delen neerklapbaar, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Als bovendien de zitting van de achterbank wordt verwijderd en de rugleuning van de passagiersstoel wordt platgelegd, ontstaat er ee laadlengte van maar liefs 2,73 meter. Het leveringsprogr de Combi omvat oj moment vier motu. Dieselrijders hebber afverinc een goec comfort kunnen vil bij de nieu het geval. Rover heeft een duidelijk prijsbeleid waarmee het merk zich boven de concurrentie verheft. Kortom, een Rover is standaard zeer rijk uitgerust. lichtmetalen velgen en kost f.8.950,= meer. De meest complete E-klasse is de Avantgarde met standaard airco, andere lichtmetalen velgen met bredere banden, gewijzigde grille, meegespoten stootstrips. Xenon koplampen en verlaagd onderstel. De meerprijs voor deze versie bedraagt f.12.850,=. Mercedes verwacht dat ongeveer 30% van alle verkochte auto's in de E- klasse een Combi zullen zijn. Jaarlijks zal het merk zo'n 70.000 exemplaren van de C- en E-klasse Combi vervaardigen. ig. Rover heeft bewezen ede afstemming tussen __ten sportiviteit te len vinden en dat is zeker suwe 400 sedan weer M GARANTIE SARANTIE A 1500 KM DRAAGBAAR NDERWEG De Primera Invitation is terug van weggeweest. Alleen is dit speciale model nu gebaseerd op de Prjmera in de meest recente uitvoering. De auto krijgt het sportieve dashboard van de SRi, maar bovendien speciaal ontworpen bekledingsstoffen. De bui tenspiegels worden in de carrosseriekleur gespoten, Bagagenet Zo heeft de E-klasse Combi een standaard bagagevolume van 600 liter. Hierbij is de achterbank normaal in gebruik en is de rolhoes uitgetrokken. Dit is overigens 70 liter meer dan bij het vorige model. Wordt de bank neergeklapt en de rolhoes verwijderd, dan neemt dit volume toe tot 1975 liter en dat is weer een winst van 126 liter. De rolhoes heeft overigens meerdere functies. De hoes zelf wordt aan de achterklep vastgemaakt en doet daar dan dienst als een soort van hoedenplank die met de klep mee omhoog gaat. Verder is er ook een bagagenet gemonteerd, dat makkelijk oprolbaar is. Specifieke details van de Combi zijn de diverse bevestigingshaken in de bagageruimte en een 12 Volt aansluiting achterin. Het interieur is voor een belangrijk deel bekend. De achterbank is volledig in twee is versterkt, zodat kinderen die achterin plaatsnemen op de derde zitrij (optie) goed beschermd worden. Verder zijn drie hoofdsteunen op de achterbank standaard. Het middelste exemplaar kan eventueel worden opgeborgen tussen de twee zitplaatsen op de achterbank bovenop de cardantunnel. Een belangrijk gegeven van een stationcar is natuurlijk zijn bagagevolume. Alhoewel in deze klasse vaak de uitstraling net iets belangrijker is dan de praktische bruikbaarheid, heeft Mercedes toch een opvallend ruime auto weten te creëeren. beschikking over een 2,9 liter vijfcilinder met directe inspuiting, turbocompressor en een vermogen van 129 pk en een maximaal koppel van 300 Nm tussen 1800 en 4200 tr/min. Vanwege de heerlijke souplesse en het goede prestatieniveau is deze turbodiesel de meest uigekiende motor uit het totale aanbod. De auto haalt een top van 190 km/u en heeft 12,2 seconden nodig voor het sprintje van 0 tot 100 km/u. Vooral als de E Combi gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het trekken van een paardentrailer, is deze Ford Escort 1.4 Bravo 6-1988 Nissan Bluebird 1.6+ LPG 9-1989 Opel Corsa 1.2 Viva Hyundai Pony 1.5 GLS Honda Prelude 1.8 Ex Toyota Starlet 1.3 DX SEAT Marbella Red meer twee :h bediende ‘~ale Daklijn Het volledige front en de voorportieren zijn eveneens bekend. De ruitomlijsting van de achterportieren is aangepast, terwijl het dak verder is doorgetrokken en er natuurlijk plaats gemaakt is voor twee grote extra zijruiten. De daklijn loopt naar achteren iets af, waardoor een slank en vooral langgerekt profiel is verkregen. Aan de achterkant is een deel van de lichtunits in de schermen opgenomen, terwijl de rest op de klep is aangebracht. In het midden is de nummerplaat te vinden. De achterzijde oogt wat kaal en de vormgeving van de lichten is wat gekunsteld. Tijdens de presentatie werden enkele schaalmodellen van prototypes getoond, die op dit punt veel beter naar voren kwamen. De dakrailings geven de auto extra uitstraling, maar vergen wel een investering van f.l207,=. Bij de constructie van de carrosserie heeft men de volledige zijwand uit één geheel gemaakt. Dit zorgt voor een lager gewicht bij gelijkblijvende stijfheid. Verder heeft men met name extra gekeken naar de effecten van een aanrijding aan de achterzijde. De bodem uitrustingsvarianten. De Classic is onder m voorzien van ABS, airbags, elektriscl portierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, derde remlicht, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en getint glas. De E 200 Combi Classic kost f.93.100,=. De E230 komt op f.l01.650,= endeE290 Turbodiesel vraagt een uitgave van f. 104.150,=. De E420 met V8-motor komt op f. 179.850,=. De Elegance- uitvoering beschikt bovendien over andere bekleding, airco, met leer bekleed stuurwiel en Verder vinden we in deze auto een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een middenarmsteun met opbergvak, elektrisch verwarmde en bediende J buitenspiegels, elektrisch I bediende portierruiten achter en een luxueuze Kashmir j bekledingsstof. Deze vijf laatste elementen moet de 420 D echter missen. Aan de staat de 420 SLi met een passagiersairbag, een I wortelnotenhouten afwe I van de middenconsole, t tweeters en hoofdsteune de achterbank. Bovendie I verlaat iedere 420 SLi de fabriek met standaard A I De gebruikte materialen fraai en de vormgeving i doelmatig en chique. Ro gebruikt vrijwel hetzelfd Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-4683911 j dashboard als Honda, m door andere kleu*-”!- en de diverse hoi ziet het geheel ei fraaier uit. De stc een relatief korte zijn in voldoende mat instelbaar om een comfortabele zit te bi< kofferklep en het benzineklepje zijn van binnenuit te openen. D< niet overdreven aflopei sportauto-achtige prestaties zoals een top van 245 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden. Deze motor is standaard gekoppeld aan een vijftraps automaat, terwijl de andere motoren standaard een vijfbak kennen. Overigens zal het leveringsprogramma van de E Combi nog verder worden uitgebreid. In sommige landen is de E250 Diesel verkrijgbaar, terwijl in 1997 een nieuwe V6-motor zal worden toegevoegd met drie kleppen per cilinder. Ook volgt begint volgend jaar een variant met vierwiel De Europese Commissie is met Japan een nieuw exportquotum overeengekomen. De hoogte van dit contingent is voor 1996 vastgesteld op 1.066 miljoen auto's. Vorig jaar mocht Japan 1.105 miljoen voertuigen naar Europa exporteren. Het contingent is voor het lopende jaar naar beneden aangepast, omdat steeds meer Japanse voertuigen in Europa zelf worden vervaardigd. Bovendien is de verwachting dat de Europese markt van personenauto's en lichte bedrijfswagens slechts matig groeit met circa 3,4 procent tot 13,3 miljoen eenheden. Het Japanse exportquotum is feitelijk van weinig betekenis, omdat de werkelijke uitvoer naar Europa ver onder het toegestane maximum ligt. In 1995 verscheepte Japan 795.000 auto's naar Europa. (Bron: Rai Actueel) Invitation is er als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback met naar keuze de 1,6 of 2,0 liter benzinemotoren of de 2,0 liter diesel. De 2,0 liter benzinemotor is ook te koppelen aan een automatische transmissie. De serie start met de 1,1 liter van 60 pk in de basis X-uitvoering. Deze auto kost f.21.890,=. Daarboven zit de rijker uitgeruste SX voor f.23.390,=. Dezelfde auto is er ook met een 75 pk sterke 1.4 liter krachtbron voor f.24.990,=. Nog meer luxe biedt de 1.4 VSX voor f.27.490,=. Verder is er één uitgave met de 90 pk sterke 1,6 liter krachtbron, de VTR voor f.29.990,=. Aan de top staat de supersnelle VTS met 1,6 liter 16-kleppenmotor. Deze sport Saxo kost f.37.490,=. Vanaf de 1.4 VSX heeft de Saxo standaard een airbag. NV-GX-59

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27