Mercedes E-klasse Combi
9
Rover 400 sedan
rossraumlimousine
|H!
Uitnodigende
Nissan Primera
Prijzen
Citroën Saxo
Nieuw
n
BV
d
1357
p.dag. Incl.
exportcontingent
Japanse auto's
GLS
ntvangt u
extra
RENT.
Huur 'n Serena
8-pers.
Tot de 1 O.OOO,-
van Denissen
BSMH5DD;
DE AUTOMAAT Donderdag 18 april 1996 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
motor zeer geschikt.
5355655
17.500,-
9.000,-
20.750,-
Vervolg van pagina 1
7.750,-
Ook opa
DENISSEN
overzien.
srlijke
en de in
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-468391 1
NIET AIRCO
6 pagina 6
2
NISSAN
jen
fst
105.600 km
118.000 km
65.400 km
45.100 km
134.600 km
94.300 km
34.800 km
103.100 km
24
3
3WOOI
len he
>rte zitting,
ite
Nokkenastimii
Aan de basis staat i
bekende 2 liter 16-klep
benzinemotor. Deze mc
voortaan voorzien van een
variabele nokkenastiming.
Verder heeft men het
inlaatkanaal gewijzigd,
waardoor het geluidsniveau
is teruggebracht. Uiteraard
zijn deze wijzigingen ook op
de sedan te vinden. De 2 liter
De serie start bij de 1.6 sedan
voor f.38.295,=.
8- 1989
9- 1989
6-1987
9-1988
10-1991
Renault 19 TS 1.7 5 drs 4-1989
3 maanden BOVAG-garantie,
12 mnd APKII
Serena
150 km
vrij, all. rise
BTW.
U huurt al 'n
Nissan v.a. 58,-
jramma van
[t op dit
storen.
»n de
Afstemming
Er zijn zoals gezegd drie
verschillende motoren
De Nederlandse Citroën-dealers hebben inmiddels de nieuwe
Saxo in de showroom staan. Deze nieuwe auto vervangt het
bovenste deel van het AX-programma en is in alle richtingen
gegroeid. Er zijn vier motorversies beschikbaar.
Prijzen
In de uitrusting vinden we
een aantal nieuwe
elementen. Zo is voortaan een
regensensor op alle versies
van de E-klasse standaard en
worden ook zij-airbags
gemonteerd. De E-klasse
Combi is er in drie
7950,-
7950,-
9950,-
8450,-
9950,-
8850,-
8650,-
8975,-
ing
t de
sppen
notor is
aandrijving die in
Oostenrijk bij
Steyr Puch zal
worden
gemaakt.
Verder zal in de
toekomst een 5
cilinder 20-
kleppen
turbodiesel
srschijnen.
In 1977 bracht Mercedes een stationwagon van de
toenmalige 200-300-serie op de markt, een auto
waarvan 200.000 stuks werden verkocht. De vorige
E-klasse werd als Combi gemaakt tussen 1985 en
1996 in een oplage van 340.000 eenheden. Vanaf mei
is de nieuwe E-klasse als Combi beschikbaar, een
auto die een plaatsje in het topsegment
stationwagons moet gaan innemen.
terwijl de voorportierruiten
met een druk op de knop
kunnen worden geopend. De
tijd wordt digitaal afgelezen.
Natuurlijk heeft de Primera
Invitation standaard
airconditioning. Uitei
kenmerken zijn de
lichtmetalen velgen
chroom uitgevoerde
portiergrepen. De Primera
Daarbóven zit prijstechnisch
de eenvoudiger uitgeruste 420
D voor f.42.990,= terwijl de zeer
complete 420 SLi op f.47.990,=
uitkomt. De bestaande 416 Si
vijfdeurs kost f.37.990,=.
blijft onveranderd goed voor
een vermogen van 136 pk en
een koppel van 190 Nm bij
4000 tr/min. Er is een top
mogelijk van net geen 200
km/u en de acceleratie van 0
tot 100 km/u geschiedt in 12,2
seconden. Ook is de E Combi
te verkrijgen met de 2,3 liter
16-klepper, goed voor 150 pk
en 220 Nm. Deze motor heeft
net wat meer fut dan de 2 liter
en lijkt meer geschikt voor
deze grote auto. Als topmodel
levert Mercedes de E420 met
een 4,2 liter V8 met een enorm
vermogen van 279 pk en een
koppel van 400 Nm bij 3900
tr/min. Deze versie levert
maar kost dan ook meer dan
het kale basismodel van de
concurrent. Rover start de 416
Si sedan voor f .39.990,=.
G A RA G E
DENISSEN
Dagje uit? Iedereen kan mee....
Mercedes zit nog volledig in
de opbouw van het E-klasse
programma. Naast de
vierdeurs sedan komt nu de
Combi beschikbaar, terwijl er
in latere instantie nog een
coupé en cabriolet zullen
aantreden. De nieuwe Combi
is met een lengte van 4,816
meter fractioneel langer dan
de sedan.
1,6 liter 16-klepper van R(
zelf kennen we al uit de
vijfdeurs 416 Si. Deze
krachtbron is goed voor e
vermogen van 111 pk en 1
tot een maximaal koppel
145 Nm bij 3000 tr/min.
Daarboven zit de 2 liter rr
bekend uit de 800-reeks
eveneens voorzien van 4
kleppen per cilinder. Dez
motor is met 136 pk bij 60(
tr/min bijzonder krachtig
tot uitstekende prestaties
bereid. Veelrijders kunnen bij
Rover terecht voor de 420 D,
een 86 pk sterke 2 liter
dieselmotor met directe
inspuiting en
turbocompressor.
We namen de proef op de som
met de 420 SLi. De motor is
inderdaad bijzonder krachtig
en is zeker niet rumoerig. Of
er nu veel of weinig
geschakeld wordt, trekkracht
is er over een breed
toerengebied altijd voor
handen. Het is alleen jammer
dat de stuurbekrachtiging
wat vaag is in de rechtuit
stand. Voor zijn de wielen
onafhankelijk opgehangen
met McPherson veerpoten
terwijl we achter een
multilink constructie zien. Die.
zorgt voor een comfortabele,
maar zeker niet slappe
ongelijke delen neerklapbaar,
waardoor een vlakke
laadvloer ontstaat. Als
bovendien de zitting van de
achterbank wordt verwijderd
en de rugleuning van de
passagiersstoel wordt
platgelegd, ontstaat er ee
laadlengte van maar liefs
2,73 meter.
Het leveringsprogr
de Combi omvat oj
moment vier motu.
Dieselrijders hebber
afverinc
een goec
comfort
kunnen vil
bij de nieu
het geval.
Rover heeft een duidelijk
prijsbeleid waarmee het merk
zich boven de concurrentie
verheft. Kortom, een Rover is
standaard zeer rijk uitgerust.
lichtmetalen velgen en kost
f.8.950,= meer. De meest
complete E-klasse is de
Avantgarde met standaard
airco, andere lichtmetalen
velgen met bredere banden,
gewijzigde grille,
meegespoten stootstrips.
Xenon koplampen en
verlaagd onderstel. De
meerprijs voor deze versie
bedraagt f.12.850,=.
Mercedes verwacht dat
ongeveer 30% van alle
verkochte auto's in de E-
klasse een Combi zullen zijn.
Jaarlijks zal het merk zo'n
70.000 exemplaren van de C-
en E-klasse Combi
vervaardigen.
ig. Rover heeft bewezen
ede afstemming tussen
__ten sportiviteit te
len vinden en dat is zeker
suwe 400 sedan weer
M GARANTIE
SARANTIE
A 1500 KM
DRAAGBAAR
NDERWEG
De Primera Invitation is terug
van weggeweest. Alleen is dit
speciale model nu gebaseerd
op de Prjmera in de meest
recente uitvoering. De auto
krijgt het sportieve dashboard
van de SRi, maar bovendien
speciaal ontworpen
bekledingsstoffen. De bui
tenspiegels worden in de
carrosseriekleur gespoten,
Bagagenet
Zo heeft de E-klasse Combi
een standaard bagagevolume
van 600 liter. Hierbij is de
achterbank normaal in
gebruik en is de rolhoes
uitgetrokken. Dit is overigens
70 liter meer dan bij het vorige
model. Wordt de bank
neergeklapt en de rolhoes
verwijderd, dan neemt dit
volume toe tot 1975 liter en dat
is weer een winst van 126 liter.
De rolhoes heeft overigens
meerdere functies. De hoes
zelf wordt aan de achterklep
vastgemaakt en doet daar
dan dienst als een soort van
hoedenplank die met de klep
mee omhoog gaat. Verder is er
ook een bagagenet
gemonteerd, dat makkelijk
oprolbaar is. Specifieke
details van de Combi zijn de
diverse bevestigingshaken in
de bagageruimte en een 12
Volt aansluiting achterin.
Het interieur is voor een
belangrijk deel bekend. De
achterbank is volledig in twee
is versterkt, zodat kinderen
die achterin plaatsnemen op
de derde zitrij (optie) goed
beschermd worden. Verder
zijn drie hoofdsteunen op de
achterbank standaard. Het
middelste exemplaar kan
eventueel worden
opgeborgen tussen de twee
zitplaatsen op de achterbank
bovenop de cardantunnel.
Een belangrijk gegeven van
een stationcar is natuurlijk
zijn bagagevolume. Alhoewel
in deze klasse vaak de
uitstraling net iets
belangrijker is dan de
praktische bruikbaarheid,
heeft Mercedes toch een
opvallend ruime auto weten
te creëeren.
beschikking over een 2,9 liter
vijfcilinder met directe
inspuiting, turbocompressor
en een vermogen van 129 pk
en een maximaal koppel van
300 Nm tussen 1800 en 4200
tr/min. Vanwege de heerlijke
souplesse en het goede
prestatieniveau is deze
turbodiesel de meest
uigekiende motor uit het
totale aanbod. De auto haalt
een top van 190 km/u en heeft
12,2 seconden nodig voor het
sprintje van 0 tot 100 km/u.
Vooral als de E Combi
gebruikt wordt voor
bijvoorbeeld het trekken van
een paardentrailer, is deze
Ford Escort 1.4 Bravo 6-1988
Nissan Bluebird 1.6+ LPG 9-1989
Opel Corsa 1.2 Viva
Hyundai Pony 1.5 GLS
Honda Prelude 1.8 Ex
Toyota Starlet 1.3 DX
SEAT Marbella Red
meer
twee
:h bediende
‘~ale
Daklijn
Het volledige front en de
voorportieren zijn eveneens
bekend. De ruitomlijsting van
de achterportieren is
aangepast, terwijl het dak
verder is doorgetrokken en er
natuurlijk plaats gemaakt is
voor twee grote extra zijruiten.
De daklijn loopt naar
achteren iets af, waardoor een
slank en vooral langgerekt
profiel is verkregen. Aan de
achterkant is een deel van de
lichtunits in de schermen
opgenomen, terwijl de rest op
de klep is aangebracht. In het
midden is de nummerplaat te
vinden. De achterzijde oogt
wat kaal en de vormgeving
van de lichten is wat
gekunsteld. Tijdens de
presentatie werden enkele
schaalmodellen van
prototypes getoond, die op dit
punt veel beter naar voren
kwamen. De dakrailings
geven de auto extra
uitstraling, maar vergen wel
een investering van f.l207,=.
Bij de constructie van de
carrosserie heeft men de
volledige zijwand uit één
geheel gemaakt. Dit zorgt
voor een lager gewicht bij
gelijkblijvende stijfheid.
Verder heeft men met name
extra gekeken naar de
effecten van een aanrijding
aan de achterzijde. De bodem
uitrustingsvarianten. De
Classic is onder m
voorzien van ABS,
airbags, elektriscl
portierruiten, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, derde
remlicht, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en getint glas.
De E 200 Combi Classic kost
f.93.100,=. De E230 komt op
f.l01.650,= endeE290
Turbodiesel vraagt een
uitgave van f. 104.150,=. De
E420 met V8-motor komt op
f. 179.850,=. De Elegance-
uitvoering beschikt
bovendien over andere
bekleding, airco, met leer
bekleed stuurwiel en
Verder vinden we in deze auto
een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, een
middenarmsteun met
opbergvak, elektrisch
verwarmde en bediende
J buitenspiegels, elektrisch
I bediende portierruiten achter
en een luxueuze Kashmir
j bekledingsstof. Deze vijf
laatste elementen moet de 420
D echter missen. Aan de
staat de 420 SLi met een
passagiersairbag, een
I wortelnotenhouten afwe
I van de middenconsole, t
tweeters en hoofdsteune
de achterbank. Bovendie
I verlaat iedere 420 SLi de
fabriek met standaard A
I De gebruikte materialen
fraai en de vormgeving i
doelmatig en chique. Ro
gebruikt vrijwel hetzelfd
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-4683911 j dashboard als Honda, m
door andere kleu*-”!-
en de diverse hoi
ziet het geheel ei
fraaier uit. De stc
een relatief korte
zijn in voldoende mat
instelbaar om een
comfortabele zit te bi<
kofferklep en het
benzineklepje zijn van
binnenuit te openen. D<
niet overdreven aflopei
sportauto-achtige prestaties
zoals een top van 245 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 7,3 seconden. Deze motor is
standaard gekoppeld aan een
vijftraps automaat, terwijl de
andere motoren standaard
een vijfbak kennen.
Overigens zal het
leveringsprogramma van de E
Combi nog verder worden
uitgebreid. In sommige
landen is de E250 Diesel
verkrijgbaar, terwijl in 1997
een nieuwe V6-motor zal
worden toegevoegd met drie
kleppen per cilinder. Ook
volgt begint volgend jaar een
variant met vierwiel
De Europese Commissie is met Japan een nieuw
exportquotum overeengekomen. De hoogte van dit
contingent is voor 1996 vastgesteld op 1.066 miljoen auto's.
Vorig jaar mocht Japan 1.105 miljoen voertuigen naar
Europa exporteren. Het contingent is voor het lopende jaar
naar beneden aangepast, omdat steeds meer Japanse
voertuigen in Europa zelf worden vervaardigd. Bovendien
is de verwachting dat de Europese markt van
personenauto's en lichte bedrijfswagens slechts matig
groeit met circa 3,4 procent tot 13,3 miljoen eenheden.
Het Japanse exportquotum is feitelijk van weinig
betekenis, omdat de werkelijke uitvoer naar Europa ver
onder het toegestane maximum ligt. In 1995 verscheepte
Japan 795.000 auto's naar Europa. (Bron: Rai Actueel)
Invitation is er als vierdeurs
sedan en vijfdeurs hatchback
met naar keuze de 1,6 of 2,0
liter benzinemotoren of de 2,0
liter diesel. De 2,0 liter
benzinemotor is ook te
koppelen aan een
automatische transmissie.
De serie start met de 1,1 liter van 60 pk in de basis X-uitvoering.
Deze auto kost f.21.890,=. Daarboven zit de rijker uitgeruste SX
voor f.23.390,=. Dezelfde auto is er ook met een 75 pk sterke 1.4
liter krachtbron voor f.24.990,=. Nog meer luxe biedt de 1.4 VSX
voor f.27.490,=. Verder is er één uitgave met de 90 pk sterke 1,6
liter krachtbron, de VTR voor f.29.990,=. Aan de top staat de
supersnelle VTS met 1,6 liter 16-kleppenmotor. Deze sport Saxo
kost f.37.490,=. Vanaf de 1.4 VSX heeft de Saxo standaard een
airbag.
NV-GX-59