Paasraces op Zandvoort Lexus occasion evenement Ford-motor voor De Tomaso Rallycross van Quattro rijvaardigheidstraining Transit pel Opties Ford Auto Trader Dutch Touring Car Championship s B ETER ERS BO 96 pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 april 1996 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER '95 ,1-'92 .'90 '90 ,5-'91 '90 '91 .'90 .58) van een .1988 lof FS b^an Amsterdam punten met deze auto. .59 104 ten auto's. >pend van sizoen iard .juni, 21 .Op7 trijd en t nieuwe 8 april was het zover. rattro- 1, die lettert] Uit.Let <en UIKT WIJS MOERGESTEL Rosberg W.K. 1994 1994 1994 1993 1993 1993 acc...,1992 1992 1992 1991 1991 1990 1989 1989 1989 1989 1989 1988 1988 1988 1988 1988 1987 1987 1987 1987 1986 ...1986 i grijs ft van de rat hier aangeti wekelij informc strokken, een twee- ijkse uitgave met iatieover< auto's, boten en Tekst en foto's: Kees van der VeldenDit was type/tekenbreedte 1,10 - at op: Instellen van tekenbreedte (17) en lettertype (1) moet handmatig. gebruikte l motoren. Met rgcircuit in leien. I Sn A jiff en de snel n Nederland E Sloot. Speed J luudi ealer Op tweede Paasdag beleefde het Nederlandse toerwagen kampioenschap nieuwe stijl zijn première op het circuit van Zandvoort. Zo'n 8.500 toeschouwers waren getuige van een spannende wedstrijd en konden bovendien genieten goed verzorgd raamprogramma waarin de demonstratie van de Fittipaldi-Ford Formule 1 wagen uit 1980 door Michael Bleekemolen een optisch en akoestisch hoogtepunt was. i Aanstaande zondag 14 april l gaat het Nederlandse rallycross-seizoen weer van start met de eerste van zes wedstrijden voor de Nederlandse titel. Plaats van handelen is het jubilerende Eurocircuit in Valkenswaard. Naast de bestaande klassen, is er dit jaar een nieuwe i categorie auto's, de Euro-2000. De Euro-2000 zal op termijn een van de andere klasses gaan vervangen en is alleen bedoeld voor tweewielaangedreven auto's. Vorig jaar haalde de Nederlander Ko Kasse zowel de Europese, Nederlandse als Belgische titel binnen hoopt dit succes in het seizoen te kunnen prolonged»" Kuipers, ai<= naast de Eur is zeker van overwinnir zijn naam t Tot en met juli van dit jaar worden alle fabrieksopties van de Ford Transit bestelwagens (alleen kenteken) voor de helft prijs geleverd. Het gaat hier onder meer om radio's, metaallokken, elektrische en beveiligingspakketten en gelden dus niet voor zaken als bijvoorbeeld een dubbele cabine, een andere motor of Garantie Extra. SEMI ilomcterstand 30/60.000/etc. erh. beurt 2-4-6 etc.) >7,- i7,- >7,- >5,- 19,- 11,- tot ccn meerprijs wordt aandacht besteed aan de juiste bediening van de auto, veilig bochten rijden, remtechnie De dag kost bij gebruik van de eigen auto f.395,= inclusief lunch en diner. Wie liever de Niet alleen in de autosport heeft het quattro vierwielaandrijvingssysteem van Audi zijn kwaliteiten bewezen. Ook in het gebruik op de normale weg staat dit systeem garant voor een optimale wegligging en prestaties. Daarbij komt nog de extra veiligheid onder diverse rijomstandigheden. Om bezitters, maar ook andere geïnteresseerden beter bekend te maken met de mogelijkheden en wellicht ook de grenzen van het systeem kan er worden deelgenomen aan de que rijvaardigheidstraining, wordt gehouden op het oefenterrein van het Politie Verkeersinstituut in Lelystad onder leiding van Paul Maaskant. De cursus bestaat uit een deel theorie en praktijk. De deelnemers zullen merken dat sinds de introductie van permanente vierwielaandrijving, ABS, antislip regeling en electronische remkrachtverdeling de mens absoluut de zwakste schakel is in het verkeer. In de cursus eren. Maar ook Jos die vorig jaar net iropese titel greep, i plan deze ing dit jaar wel op i te gaan schrijven. kwaliteit behouden. Bovendien komt daar sinds kort de Lexus Premium Warranty bij, een volledige garantie van drie volle jaren of maximaal 300.000 kilometer. Het Lexus occasion evenement is op zaterdag 20 enzondag21 april geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Het pand van Louwman Parqui ligt pal langs de A27 Breda/Gorinchem, afslag Geertruidenberg. cup), werd opgezet .voor groep A wagens maar bleek voor ons kleine Nederland te hoog gegrepen. Slechts een handjevol dapperen durfde de uitdaging aan en gaandeweg het seizoen moest men allerlei wagens toelaten om nog een enigszins gevuld startveld te bewerkstelligen. Er was geen sprake meer van een homogene serie. op en bij de pittige duels werden niet alleen rubbersporen maar zelfs complete uitlaten op het asfalt achtergelaten. Tom Coronel trok uiteindelijk aan het langste eind maar het verschil met van Riet en Karst, die als tweede en derde finishten, bedroeg slechts luttele seconden. De eerste wedstrijd van het Auto Trader Dutch zit er op. Het Circuit Park Zandvoort en de NAV hebben alles gedaan wat menselijker wijze mogelijk is om een goede basis voor een interessant kampioenschap te creëren, Op 20 en 21 april organiseren de vijf Nederlandse Lexus- dealers een gezamenlijke occasionshow in de behuizing van importeur Louwman Parqui in Raamsdonksveer. Wie het Lexus occasion evenement bezoekt, kan ook een kijkje nemen in het Natio naal Automobiel Museum dat in hetzelfde pand is gevestigd. Een bezoek aan de show zal het bewijs leveren dat ook de wat oudere Lexus- modellen hun uitstraling en dit driejarige contract treedt het blad in de voetsporen van de Engelse Auto Trader uitgave, die al jaren het BTCC ondersteunt. Daarnaast sponsort Brezan Automaterialen, vorig jaar reeds aan het nationale toerwagengebeuren verbonden, de privé-rijders in het Dutch middels een prijzenpot. met inbegrip van t.v. reportages via Studio Sport. Het woord is nu aan de inschrijvers en met name aan de importeurs. Ford, Renault, Suzuki, Opel, Peugeot en alle anderen mogen laten zien dat ook zij charisma hebben. De heren Ernst en Karst, maar bovenal de Nederlandse autosportfans verdienen het. Echt verwonderlijk was dit niet want de Carisma»s waren pas op het laatste moment klaar en men had nauwelijks kunnen testen. Bovendien beschikten de Nederlandse Japanners met hun 1800cc motoren over iets minder vermogen dan de concurrentie. Gaandeweg begon Kalff echter een steeds beter wedstrijdritme te vinden en kreeg aansluiting bij de kopgroep. In de eindfase viel hij echter terug door een technisch probleem en finishte uiteindelijk als zevende. Vooraan ging de strijd gelijk locht uw Opel aring vertonen, ander afspraak zorgen er dan tn onze werk- rdt vrijgemaakt, r op weg kunt, u in de tussen kopje koffie eigen auto op het parkeerterrein laat staan, kan lig bochten rijden, een auto ter plaatse ter be- lieken en de slalom. schikking krijgen. Dan kost de trainingsdag f.595,=. Informa tie kan worden verkregen bij de Audi-dealers. waren betaalbaarheid en een duidelijke reglementering. De deelnemende wagens zijn gebaseerd op de FIA groep N (standaard productiemodellen), de cylinderinhoud is maximaal 2000 cc en de toegestane veranderingen aan motor, uitlaat, ophanging en remmen zijn beperkt. Dit technisch reglement is overigens integraal overgenomen van de Duitse zusterorganisatie ONS, die volgens deze spelregels de Deutsche Tourenwagen Challenge organiseert. Daarbij komt nog eens dat vergelijkbare kampioenschappen gehouden worden in Scandinavië en Oostenrijk, zodat gastoptredens over en weer en wellicht in de toekomst een Europese finale tot de mogelijkheden behoren. Alle wagens staan bovendien op Bridgestone banden zodat er, zowel in het belang van kostenbeheersing als sportiviteit, geen 'rubber- oorlog' gevoerd hoeft te worden. Als hoofdsponsor voor het Dutch werd Auto Trader Na 1992, het laatste jaar I waarin de bekende schokbreker fabrikant Koni zijn steun verleende aan de nationale toerwagenracerij, ging het eigenlijk alleen maar bergafwaarts met de ko- ningsklasse van de vaderlandse autosport. Bekende coureurs zochten hun heil in het buitenland in andere competities, importeurs haakten af en de startvelden werden kleiner en kleiner. Vorig jaar nog trachtte men de negatieve ontwikkelingen te keren met de introductie van de Super Toerwagen klasse. Deze klasse, min of meer gemodelleerd naar het voorbeeld van de tweeliterseries in Engeland (BTCC) en Duitsland (STW- De nieuwe Bigua-supersportwagen van het Italiaanse merk De Tomaso zal worden aangedreven voor een Ford-motor. Het gaat hier om een 4,7 liter 32-kleppen V8-motor met een vermogen van 305 pk. De Bigua is een vierpersoons sportwagen die in het Italiaanse Modena bij De Tomaso met de hand zal worden gebouwd. Uitlaten Op maandag I dan eindelijk i Mitsubishi-importeur HNG, helaas nog als enige importeur, bracht twee smetteloze Carisma's aan de start voor de racende reporter Allard Kalff en de snelste dame van Nederland Sandra van der Sloot. Speed Design organisator Ruud van der Valk zorgde in samenwerking met Braspenning Tuning voor twee BMW's 320i, Frans Verschuur en Bert Ploeg kwamen ieder met een fraaie Renault Mégane, Pim van Riet had ingeschreven met een Renault Clio Williams en Rob Karst, de supersnelle voorzitter van de NAV, reed evenals gasstrijder Tom Coronel in een Citroën ZX 16V. In totaal gingen er zeventien wagens van start voor een spannende race over dertig ronden. In de beginfase van de wedstrijd ging de strijd aan kop vooral tussen de van pole-position vertrokken Tom Coronel, Rob Karst, Pim van Riet en de Mégane van Frans Verschuur. Allard Kalff bevond zich in de middengroep en kon het tempo van de leiders aanvankelijk niet volgen. In de divisie 2 vinden we de snelste auto's met vermogens tot 500 pk. In deze klasse zullen we ongetwijfeld weer de Belg Jos Sterkens in zijn Ford Mondeo Turbo aan de start zien verschijnen. Hij heeft de motor en versnellingsbak van zijn auto geheel gereviseerd van de auto waarmee hij vorig jaar in zijn klasse de Europese titel wist te behalen. In alle klasses zullen aanstaande zondag overigens niet alleen Nederlanders en Belgen, maar ook andere nationaliteiten aan de start verschijnen. De races starten om 12.00 uur. De overige wedstrijden van dit seizoen worden in Valkenswaard verreden op 19 mei, 16 juni, 21 juli en 17/18 augustus. C juli vindt er een wedsti plaats op het Duivelsberc Maasmeche Kostenbeheersing Circuit directeur Hans Ernst en NAV voorzitter Rob Karst begrepen al in een vroeg stadium dat een andere weg bewandeld diende te worden en het afgelopen half jaar is er dan ook keihard gewerkt aan een nieuwe opzet voor de toerwagenracerij. De sleutelbegrippen hierbij VAN HARfN Hf TON |M605 V00|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25