Paasraces op Zandvoort
Lexus occasion
evenement
Ford-motor voor
De Tomaso
Rallycross van
Quattro rijvaardigheidstraining
Transit
pel
Opties
Ford
Auto Trader Dutch Touring Car
Championship
s
B
ETER
ERS
BO
96 pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 april 1996 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
'95
,1-'92
.'90
'90
,5-'91
'90
'91
.'90
.58)
van een
.1988
lof
FS
b^an Amsterdam
punten met deze auto.
.59
104
ten auto's.
>pend van
sizoen
iard
.juni, 21
.Op7
trijd
en
t nieuwe
8 april was het
zover.
rattro-
1, die
lettert]
Uit.Let
<en
UIKT
WIJS
MOERGESTEL
Rosberg W.K.
1994
1994
1994
1993
1993
1993
acc...,1992
1992
1992
1991
1991
1990
1989
1989
1989
1989
1989
1988
1988
1988
1988
1988
1987
1987
1987
1987
1986
...1986
i grijs
ft van de
rat hier
aangeti
wekelij
informc
strokken, een twee-
ijkse uitgave met
iatieover<
auto's, boten en
Tekst en foto's: Kees van der
VeldenDit was
type/tekenbreedte 1,10 -
at op: Instellen van
tekenbreedte (17) en lettertype
(1) moet handmatig.
gebruikte
l motoren. Met
rgcircuit in
leien.
I Sn A
jiff en de snel
n Nederland E
Sloot. Speed J
luudi
ealer
Op tweede Paasdag beleefde het Nederlandse
toerwagen kampioenschap nieuwe stijl zijn
première op het circuit van Zandvoort. Zo'n 8.500
toeschouwers waren getuige van een spannende
wedstrijd en konden bovendien genieten
goed verzorgd raamprogramma waarin de
demonstratie van de Fittipaldi-Ford Formule 1
wagen uit 1980 door Michael Bleekemolen een
optisch en akoestisch hoogtepunt was.
i Aanstaande zondag 14 april
l gaat het Nederlandse
rallycross-seizoen weer van
start met de eerste van zes
wedstrijden voor de
Nederlandse titel. Plaats van
handelen is het jubilerende
Eurocircuit in Valkenswaard.
Naast de bestaande klassen,
is er dit jaar een nieuwe
i categorie auto's, de Euro-2000.
De Euro-2000 zal op termijn
een van de andere klasses
gaan vervangen en is alleen
bedoeld voor
tweewielaangedreven auto's.
Vorig jaar haalde de
Nederlander Ko Kasse zowel
de Europese, Nederlandse als
Belgische titel binnen
hoopt dit succes in het
seizoen te kunnen
prolonged»"
Kuipers, ai<=
naast de Eur
is zeker van
overwinnir
zijn naam t
Tot en met juli van dit jaar
worden alle fabrieksopties
van de Ford Transit
bestelwagens (alleen
kenteken) voor de helft
prijs geleverd. Het gaat hier
onder meer om radio's,
metaallokken, elektrische en
beveiligingspakketten en
gelden dus niet voor zaken als
bijvoorbeeld een dubbele
cabine, een andere motor of
Garantie Extra.
SEMI
ilomcterstand
30/60.000/etc.
erh. beurt 2-4-6 etc.)
>7,-
i7,-
>7,-
>5,-
19,-
11,-
tot ccn meerprijs
wordt aandacht besteed aan
de juiste bediening van de
auto, veilig bochten rijden,
remtechnie
De dag kost bij gebruik van de
eigen auto f.395,= inclusief
lunch en diner. Wie liever de
Niet alleen in de autosport
heeft het quattro
vierwielaandrijvingssysteem
van Audi zijn kwaliteiten
bewezen. Ook in het gebruik
op de normale weg staat dit
systeem garant voor een
optimale wegligging en
prestaties. Daarbij komt nog
de extra veiligheid onder
diverse rijomstandigheden.
Om bezitters, maar ook
andere geïnteresseerden
beter bekend te maken met de
mogelijkheden en wellicht
ook de grenzen van het
systeem kan er worden
deelgenomen aan de que
rijvaardigheidstraining,
wordt gehouden op het
oefenterrein van het Politie
Verkeersinstituut in Lelystad
onder leiding van Paul
Maaskant. De cursus bestaat
uit een deel theorie en
praktijk. De deelnemers
zullen merken dat sinds de
introductie van permanente
vierwielaandrijving, ABS,
antislip regeling en
electronische
remkrachtverdeling de mens
absoluut de zwakste schakel
is in het verkeer. In de cursus
eren. Maar ook Jos
die vorig jaar net
iropese titel greep,
i plan deze
ing dit jaar wel op
i te gaan schrijven.
kwaliteit behouden.
Bovendien komt daar sinds
kort de Lexus Premium
Warranty bij, een volledige
garantie van drie volle jaren
of maximaal 300.000
kilometer. Het Lexus occasion
evenement is op zaterdag 20
enzondag21 april geopend
van 10.00 tot 17.00 uur. Het
pand van Louwman Parqui
ligt pal langs de A27
Breda/Gorinchem, afslag
Geertruidenberg.
cup), werd opgezet .voor groep
A wagens maar bleek voor
ons kleine Nederland te hoog
gegrepen. Slechts een
handjevol dapperen durfde de
uitdaging aan en gaandeweg
het seizoen moest men
allerlei wagens toelaten om
nog een enigszins gevuld
startveld te bewerkstelligen.
Er was geen sprake meer van
een homogene serie.
op en bij de pittige duels
werden niet alleen
rubbersporen maar zelfs
complete uitlaten op het
asfalt achtergelaten. Tom
Coronel trok uiteindelijk aan
het langste eind maar het
verschil met van Riet en Karst,
die als tweede en derde
finishten, bedroeg slechts
luttele seconden.
De eerste wedstrijd van het
Auto Trader Dutch zit er op.
Het Circuit Park Zandvoort en
de NAV hebben alles gedaan
wat menselijker wijze
mogelijk is om een goede
basis voor een interessant
kampioenschap te creëren,
Op 20 en 21 april organiseren
de vijf Nederlandse Lexus-
dealers een gezamenlijke
occasionshow in de behuizing
van importeur Louwman
Parqui in Raamsdonksveer.
Wie het Lexus occasion
evenement bezoekt, kan ook
een kijkje nemen in het Natio
naal Automobiel Museum dat
in hetzelfde pand is
gevestigd. Een bezoek aan de
show zal het bewijs leveren
dat ook de wat oudere Lexus-
modellen hun uitstraling en
dit driejarige contract treedt
het blad in de voetsporen van
de Engelse Auto Trader
uitgave, die al jaren het BTCC
ondersteunt. Daarnaast
sponsort Brezan
Automaterialen, vorig jaar
reeds aan het nationale
toerwagengebeuren
verbonden, de privé-rijders in
het Dutch middels een
prijzenpot.
met inbegrip van t.v.
reportages via Studio Sport.
Het woord is nu aan de
inschrijvers en met name aan
de importeurs. Ford, Renault,
Suzuki, Opel, Peugeot en alle
anderen mogen laten zien dat
ook zij charisma hebben. De
heren Ernst en Karst, maar
bovenal de Nederlandse
autosportfans verdienen het.
Echt verwonderlijk was dit
niet want de Carisma»s
waren pas op het laatste
moment klaar en men had
nauwelijks kunnen testen.
Bovendien beschikten de
Nederlandse Japanners met
hun 1800cc motoren over iets
minder vermogen dan de
concurrentie. Gaandeweg
begon Kalff echter een steeds
beter wedstrijdritme te vinden
en kreeg aansluiting bij de
kopgroep. In de eindfase viel
hij echter terug door een
technisch probleem en
finishte uiteindelijk als
zevende.
Vooraan ging de strijd gelijk
locht uw Opel
aring vertonen,
ander afspraak
zorgen er dan
tn onze werk-
rdt vrijgemaakt,
r op weg kunt,
u in de tussen
kopje koffie
eigen auto op het
parkeerterrein laat staan, kan
lig bochten rijden, een auto ter plaatse ter be-
lieken en de slalom. schikking krijgen. Dan kost de
trainingsdag f.595,=. Informa
tie kan worden verkregen bij
de Audi-dealers.
waren betaalbaarheid en een
duidelijke reglementering. De
deelnemende wagens zijn
gebaseerd op de FIA groep N
(standaard
productiemodellen), de
cylinderinhoud is maximaal
2000 cc en de toegestane
veranderingen aan motor,
uitlaat, ophanging en
remmen zijn beperkt. Dit
technisch reglement is
overigens integraal
overgenomen van de Duitse
zusterorganisatie ONS, die
volgens deze spelregels de
Deutsche Tourenwagen
Challenge organiseert.
Daarbij komt nog eens dat
vergelijkbare
kampioenschappen
gehouden worden in
Scandinavië en Oostenrijk,
zodat gastoptredens over en
weer en wellicht in de
toekomst een Europese finale
tot de mogelijkheden
behoren. Alle wagens staan
bovendien op Bridgestone
banden zodat er, zowel in het
belang van kostenbeheersing
als sportiviteit, geen 'rubber-
oorlog' gevoerd hoeft te
worden.
Als hoofdsponsor voor het
Dutch werd Auto Trader
Na 1992, het laatste jaar
I waarin de bekende
schokbreker fabrikant Koni
zijn steun verleende aan de
nationale toerwagenracerij,
ging het eigenlijk alleen maar
bergafwaarts met de ko-
ningsklasse van de
vaderlandse autosport.
Bekende coureurs zochten
hun heil in het buitenland
in andere competities,
importeurs haakten af en de
startvelden werden kleiner en
kleiner. Vorig jaar nog
trachtte men de negatieve
ontwikkelingen te keren met
de introductie van de Super
Toerwagen klasse. Deze
klasse, min of meer
gemodelleerd naar het
voorbeeld van de
tweeliterseries in Engeland
(BTCC) en Duitsland (STW-
De nieuwe Bigua-supersportwagen van het Italiaanse merk De
Tomaso zal worden aangedreven voor een Ford-motor. Het
gaat hier om een 4,7 liter 32-kleppen V8-motor met een
vermogen van 305 pk. De Bigua is een vierpersoons
sportwagen die in het Italiaanse Modena bij De Tomaso met de
hand zal worden gebouwd.
Uitlaten
Op maandag I
dan eindelijk i
Mitsubishi-importeur HNG,
helaas nog als enige
importeur, bracht twee
smetteloze Carisma's aan de
start voor de racende reporter
Allard Kalff en de snelste
dame van Nederland Sandra
van der Sloot. Speed Design
organisator Ruud van der
Valk zorgde in samenwerking
met Braspenning Tuning voor
twee BMW's 320i, Frans
Verschuur en Bert Ploeg
kwamen ieder met een fraaie
Renault Mégane, Pim van Riet
had ingeschreven met een
Renault Clio Williams en Rob
Karst, de supersnelle
voorzitter van de NAV, reed
evenals gasstrijder Tom
Coronel in een Citroën ZX 16V.
In totaal gingen er zeventien
wagens van start voor een
spannende race over dertig
ronden. In de beginfase van
de wedstrijd ging de strijd
aan kop vooral tussen de van
pole-position vertrokken Tom
Coronel, Rob Karst, Pim van
Riet en de Mégane van Frans
Verschuur. Allard Kalff
bevond zich in de
middengroep en kon het
tempo van de leiders
aanvankelijk niet volgen.
In de divisie 2 vinden we de
snelste auto's met vermogens
tot 500 pk. In deze klasse
zullen we ongetwijfeld weer
de Belg Jos Sterkens in zijn
Ford Mondeo Turbo aan de
start zien verschijnen. Hij
heeft de motor en
versnellingsbak van zijn auto
geheel gereviseerd van de
auto waarmee hij vorig jaar in
zijn klasse de Europese titel
wist te behalen. In alle
klasses zullen aanstaande
zondag overigens niet alleen
Nederlanders en Belgen,
maar ook andere
nationaliteiten aan de start
verschijnen. De races starten
om 12.00 uur. De overige
wedstrijden van dit seizoen
worden in Valkenswaard
verreden op 19 mei, 16 juni, 21
juli en 17/18 augustus. C
juli vindt er een wedsti
plaats op het
Duivelsberc
Maasmeche
Kostenbeheersing
Circuit directeur Hans Ernst
en NAV voorzitter Rob Karst
begrepen al in een vroeg
stadium dat een andere weg
bewandeld diende te worden
en het afgelopen half jaar is
er dan ook keihard gewerkt
aan een nieuwe opzet voor de
toerwagenracerij. De
sleutelbegrippen hierbij
VAN HARfN Hf TON
|M605 V00|