7Z7Z REN ÏFWT i I i w Derde fase FIAT JAGUAR XK8 CONVERTIBLE ean CINQUECENTO ABARTH DAGEN TOT HET JAAR 2000 rm li II II IINGEN GEDUWD Bijlage van: De Tilburgse Koerier o IH 3 O z 0 1996 pagina 18 maanden. Oplage: 99.700 Donderdag 11 april 1996 per lift(en) Igenc ring i twee slaapka- ef 87,- ihoek’ (omende kosten ties. Nieuwe motor l van de luchtzak een rsie van de nieuwe ügt i/CE gekeurd. (EN) OP >ro Autotest: Lees verder Audi A4 Avant in dit nummer pag. 3 o.a.: KIESKEURIG ATIE Rij-impressie: Renault Mégane en Laguna TD pag. 5 lingen j plussers ooms trijk- kracht. De snelste Clio r RSi met een motor RAMEN kTOREN BELEN tioren- met de 3 3 m 3 o I I n bespaart milieu. mperatuur icteriën en IK wde formator. niet! gen per lift uimten voor eorganiseerd. ipen keuken en en gebruik gemaakt srvo-unit met rijn en liggen jgenheid bij de •a twee 1 punten ihet n zijn. In »rs, badkamer zich een eigen limten. xclusief 85,- jrkoopmix c" juar verwacl 160% coupés en les. Jaargang 8 Nummer 15 gaan m blijft 20 land, terwijl 1 naar de xl worde" &MB SBlBCTOCCASfO/VS: /UIEQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 De/lutoMaat -a. Ringbaan. woonlagen, een gemeen- eatieruimte, De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De rally van Kenia werd gewonnen door de Finse Mitsubishi Lancer rijder Tommi Makinen, die na f overwinningen met 40 pi aan de leiding gaat in hv WK. Teamgenoot Kenneth Erikson werd tweede, terwijl thuis-rijder Ian Duncan in zijn Toyota beslag wist te leggen op de derde plaats. De rally werd helaas overschaduwd dooreen tragisch ongeval waarbij drie monteurs om het leven kwamen toen hun service wagen in een kolkende rivier omsloeg. lagere gewicht en een veel eenvoudigere constructie. De motor is ook kleiner en bestaat uit veel minder onderdelen. Het resultaat is een lager gebruik en betere prestaties. jeen hoog op de t. De vernieuwde Clio is op diverse plaatsen verstevigd door dikker plaatstaal te gebruiken. Het gaat hier met name om de vloer en frames in de voorportieren. In het interieur is de rugleuning van de achterbank verhoogd voor een betere steun, terwijl hoofdsteunen verkrijgbaar len. zijn. De rugleuning heeft een in de derde verankeringspunt. terug naar de beroemde E-type die al weer 35 jaar geleden op de markt kwam. Ook toen werd de Coupé in Genève tentoongesteld en volgde de cabriolet een maand later in New York. De nieuwe XK8 krij een niet eerder gebruikt V8- motor gekoppeld aan Jaguars eerste vijftraps automaat. Bij de cabriolet wordt de elekrisch bediende kap opgeborgen onder een soepele afdekhoes. De kap is zo geconstrueerd dat er geen veranderingen zijn aan het bagagevolume en de inhoud van de brandstoftank. Uiteraard is voorzien in een verwarmde Sportief De Clio Alizé heeft standaard airconditioning, maar heeft nog de bestaande 1.2 liter Energy-motor en kost f.25.9£r. De meest luxueuze in de serie is de Clio Mexx als 1.2,1.4 en 1.9 diesel. De uitrusting onderscheidt zich door mistlampen in de voorbumper, toerenteller, velours bekleding, stuurbekrachting De Clio staat al jaren in de top gepl 10 van best verkochte auto's in ruite Europa, zodat het voor Renault van groot belarig is dit model goed te blijven verkopen. Citroen neemt binnenkort stelling in de Clio-klasse met de Saxo, terwijl Peugoet de 106 heeft gefacelift. Het is daarom niet vreemd dat Renault juist nu met een gewijzigde Clio komt. glazen achterruit, terwijl de afwerking van topniveau is. Het interieur heeft een klassieke uitstraling, waarbij hout en leer elkaar afwisselen. Jaguar denkt in het eerste volle produktie jaar 1997 zo'n 12.000 stuks van de XK8 te ga verkopen. Hiervan blij procent in eigen k een groter aantal i Verenigde Staten zal worden verscheept. Hier verkoopt het merk zo'n 60 procent van haar totale produktie. De XK8 zal hier 70% van de verkoopmix gaan uitmaken. Jaguar verwacht een verdeling van 6 40% convertibk Liet Jaguar haar nieuwe XK8 Coupé in Genève debuteren, de nieuwe Convertible zag onlangs op de New Yorkse autotentoonstelling het levenslicht. Niet vreemd gezien het enorme belang van de Amerikaanse markt voor dit traditionele Engelse merk. Beide auto's zullen vanaf oktober leverbaar worden. De nieuwe XK8 volgt de XJS op die sinds 1975 in produktie is en in 112.000 exemplaren werd gemaakt. De produktie van deze ruim twintig jaar oude Coupé en Convertible stopt deze maand. De nieuwe XK8 grijpt wat betreft styling hier en daar Op het circuit Oscar Alfredo Galvez te Buenos Aires behaalde Damon Hill op eerste Paasdag zijn derde opeenvolgende Grand Prix overwinning van het seizoen. Temidden van enkele bijna- rampen, een groot aantal uitvallers en een safety-car situatie bleef de 35-jarige Brit kalm en geconcentreerd en reed een foutloze race. Eén van die bijna-rampen betrof Pedro Diniz. De jonge Braziliaan maakte tijdens de neutralisatie een pitstop waarbij kennelijk iets verkeerd ging. Na enkele honderden meters veranderde zijn Ligier spontaan in een vuurbal waaruit Diniz op wonderbaarlijke wijze wist te ontsnappen met slechts lichte brandwonden aan zijn linker hand. Sinds de introductie in 1990 heeft de Renault Clio eigenlijk maar weinig wijzigingen ondergaan. De zogenaamde fase 2 kreeg grotere spiegels, een licht gewijzigde grille en andere achterlichten, maar daar bleef het bij. Nu staat fase 3 voor de deur en daarbij zijn de wijzigingen duidelijker zichtbaar, terwijl ook onderhuids het nodige nieuws te vinden is. Tom Coronel, uitkomend voor Toyota in het Japanse Formule 3 kampioenschap, bracht tijdens het Paasweekend een bliksembezoek aan zijn vaderland en reed als gastrijder mee in de openingswedstrijd van het de nieuwe landse i Tom lief zien racer is posi wini In het BTCC, het Britse toerwagen kampioenschap, heeft debutant Audi tijdens de openingsraces op Donington Park de eerste klappen uitgedeeld. Frank Biela startte in zijn A4 van pole-position en won onbedreigd beide wedstrijden. Met name het optreden van de Schnitzer BMW's, vorig jaar nog kampioen in de Duitse serie, was teleurstellend. Ravaglia noch Winkelhock wisten in de top-zes door te dringen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: •dinsdag 22.00 uur kost f.27.245,= is de 1.8 liter] die 110 pk levert. De uitrusting komt voor een groot deel overeen met die van de RTi met uitzondering van de standaard stuurbekrachtiging, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende portierruiten, dorpelverbreders, meegespoten achterruitspoiler en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. De Clio RSi kost f.32.895,= en wordt in de eerste maanden standaard geleverd met ABS. Verdwenen zijn de Clio's met 16-kleps motoren en de luxueuze Baccara. Deze laatste blijft in Frankrijk wel leverbaar. Jos Verstappen reed in de onder-gefinancierde en technisch inferieure Arrows- Hart een weergaloze wedstrijd. In de beginfase verstapte Jos zich even, spinde over het gras en verloor daarmee enkele plaatsen. De talentvolle Limburger herstelde zich echter snel en wist later, op de limiet remmend en glijdend, McLaren-Mercedes piloot David Coulthard te verslaan. In de laatste ronde notabene ging Jos zelfs nog het gevecht aan met Eddie Irvine en de Ierse Ferrari rijder moest alle zeilen bijzetten om de ontketende Verstappen achter zich te houden. De zesde plaats en het eerste WK punt waren uiteindelijk een welverdiende beloning. De Fiat Cinquecento Sporting is een zeer pppulaire auto in het segment kleine auto's. Toch zijn er kopers die ook deze auto nog niet sportief genoeg aangekleed vinden. Daarom is vanaf nu bij alle Fiat-dealers het uitgebreide Abarth- accessoireprogramma verkrijgbaar, zodat het schorpioen-merkteken van Abarth definitief terug is van weggeweest. De accessoires kunnen worden gemonteerd op de gewone Cinquecento en de Sporting, zowel nieuw als 395 gebruikt. De carrosserie-kit kan erïé in z'n geheel of in delen worden besteld. Zo is er een bumperspoiler die in combinatie met de zijskirts voor een betere luchtstroming zorgt. Er kan worden gekozen uit twee dakspoilertjes, terwijl er ook De eerste Formule Ford race van het seizoen werd gewonnen door de 17-jarige Sebastiaan Bleekemolen, de zoon van 'oude rot' Michael die al jarenlang met Marlboi pins sponsoring voor Renault uitkomt en sinds kort iade eigenaar is van twee mdoor- kartbanen. lichtmetalen velgen en een roestvrij stalen uitlaat- eindstuk beschikbaar r“ het interieur kunnen Zu«. worden gemonteerd als sportstuurtjes, lederen schakelknop, metalen versterkingsrand rond het ass - schakelmechanisme, speciale ,,u ,c Abarth-stoelbekledingen Nederlandse toerwagenserie. sportpedalen. Wie de Tom het,zien dat hl’ e<jn echfe wegligging wil verbeteren kan ™s door ™n°fP?e' overgaan tot montage van de position de wedstrijd te officiële verlagingskit voor de W!nnen de Cltloen ZX16V' Cinquecento. En wie helemaal in stijl achter het stuur van de Cinquecento Abarth wil plaatsnemen, heeft de beschikking over polo's, bodywarmers, jacks, tassen, autohandschoenen, zonnebrillen, horloges en j Al deze accessoires zijn vit Fiat-dealer te bestellen. Het stuurwiel heeft een naaf bekleed met 70 mm dik energie-absorberend materiaal, terwijl de uitvoeringen met airbag een grotere inhoud van de luchtza krijgen. Nieuw is een airbag aan passagierszijde, die zo is geplaatst dat het volledige dashboardkastje in takt is gebleven. Verder heeft het remsysteem de nodige aandacht gekregen. Er wordt Oasis De Clio 1.2 zoals deze motor genoemd wordt, heeft 13,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. Dit was voorheen 15 seconden. Een topsnelheid van 160 km/u is mogelijk (was 155 km/u). Het gemiddelde brandstofverbruik is met zo'n 1 liter per 100 kilometer teruggebracht. Renault zal vanaf september deze motor ook in de Twingo gaan leveren. Bij het starten maakt de 1.2 liter direct een vertrouwd geluid. Hij reageert direct op het gaspedaal en maakt een krachtige indruk. Bij hogere toerentallen wordt het motorgeluid keurig gedempt, zodat het geluidscomfort op een bovengemiddeld niveau staat. Het interieur heeft overigens nieuwe bekledingsstoffen gekregen, die in een aantal gevallen wat grijzer en saaier zijn dan voorheen. De basisversie van de nieuwe Clio heet Oasis en wordt standaard voorzien van ruitenwissers met interval zowel voor als achter, getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, signaal voor vergeten verlichting, klokje, in hoogte verstelbare gordels voorin met spanners, kaartenvakken voorin en volledig beklede bagageruimte. De Oasis is verkrijgbaar met de nieuwe 1.2 motor en als 1.9 liter diesel. De 3-deurs 1.2 kost f.21.995,= en de vijfdeurs f.22.950,=. De Oasis diesel komt op respectievelijk f.27.395,= en f.28.350,=. Daarboven vinden we de Fidji als 1.2 en 1.4. De uitrusting wordt aangevuld met meegespoten bumpers, andere wieldeksels, leeslampje, andere bekleding, deelbaar neerklapbare achterbank en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De 1.4 liter heeft bovendien stuurbekrachtiging. De Fidji 1.2 kost f.23.795,= en de 1.4 komt op f.25.795,-. op alle motorversies, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, kantelbare hoofdsteunen en elektrisch bediende voorportierruiten. Met een 1.2 liter motor kost de Mexx f.25.795,=. De 1.4 liter is duizend gulden duurder terwijl de diesel alleen als driedeurs geleverd wordt voor f.31.195,=. Tot slot is de vernieuwde Clio leverbaar in twee sportieve varianten. De bestaande Clio S heet voortaan RTi en is voorzien van de 80 pk sterke 1.4 liter motor en heeft uitklapbare zijruiten achter, spoiler boven de achterruit, korte antenne, dubbeltonige claxon, stalen 14 inch sportvelgen, sportief stuurwiel en sportstoelen met velours bekleding. De Clio RTi —plaatst ter hoogte van de i uitewisser. Er zijn nog steeds geen Europese richtlijnen over de minimale hoogte van deze veiligheidsvoorziening, maar in het geval van de Clio zit dit remlicht toch wel erg dicht op de reeds bestaande remlichten. Verder presenteert Renault op de Clio wieldoppen die we van de Mégane kennen. De wielen van de sportieve uitvoeringen blijven ongewijzigd. Veiligheid staat bij --autofabrikant hoog lcvrer geval is de prioriteitenlijst, vernieuwde Clio duidelijk te vernieuwde Clic herkennen aan het c front. De voorbumper ia uuu van vormgeving, terwijl de grille erin is geïntegreerd. De bumper biedt standaard inbouwmogelijkheden voor mistlampen. Verder zijn de koplampen wat hoger geworden en lopen in een ovale lijn af naar het midde Hierdoor is ook de vorm vai motorkap iets aangepast. In de behuizing van de koplampen zijn voortaan de richtingaanwijzers geïntegreerd. De vooraanblik is tegelijk volwassener en sportiever geworden. Aan de achterkant treffen we een nieuwe bumper aan. Beide bumpers worden vanaf het tweede uitrustingsniveau in de carrosseriekleur gespoten en zijn voorzien van dikke inlegstrips. Andere zaken die opvallen zijn het nieuwe Clio- typeplaatje en het derde remlicht. Deze is op de klep ander wrijvingsmateriaal toegepast en gebruik gemaakt van een servo-unit met gewijzigde bekrachtigingsverhouding. Het resultaat is een betere remwerking en minder snel last van fading. ABS is leverbaar. Het geluidsniveau in het interieur is teruggebracht door een betere isolatie, ophanging van het uitlaatsysteem en afdichting van diverse componenten. Verder is voortaan een half automaat leverbaar in combinatie met de 1.2 liter benzinemotor en 1.9 liter diesel. Net als bij de Twingo wordt deze voorziening geleverd onder de naam Easy. Het koppelingspedaal wordt hier vervangen door een electronisch gestuurde koppeling. Men moet nog wel gewoon schakelen. Nieuw is de Clio is een 1.149 cc benzinemotor met multipoint injectie en een vermogen van 60 pk bij 5250 tr/min en een maximaal koppel van 93 Nm bij 2500 tr/min. Deze nieuwe motor vervangt de 1,2 liter Energy. Een belangrijk verschil is het aanzienlijk Deze week: zondag 14 april Indy Cars te Long Beach in Califomië Openingswedstrijd van het 1TC te Hockenheim (D) BRP internationale GT race te Jarama (Sp) Openingswedstrijd van het NK rallycross te Valkenswaard Autofabrikanten zijn constant ip de weer om alternatieve manieren van voortbewegen te onderzoeken op praktische bruik baarheid. Denk maar aan de meest voor de hand liggende oplos singen als elektrische aandrijving, hybride- concepten en het rijden op bijvoorbeeld waterstof. Verder proberen ze bestaande technieken verder te verbeteren en zowel verbruik als emissie te optimaliseren. Toch zijn er soms oplossingen die de fabrikanten niet bekijken. Veelal zijn ze lachwekkend, niet in de praktijk toepasbaar, maar uiterst vindingrijk. Zo kwam ik recent langs een tankstation gelegen aan een drukke verkeersweg. Omdat er vanwege stoplichten een kleine file stond, had ik even de tijd een aardig tafereel bij dit station gade te slaan. Er stond een wat oudere Europese middenklasser met een man achter het stuur gewoon stil. Kort daarachter kwam l bestelbus aanrijden, die geenszins van plan was te stoppen. Hij reed uiterst langzaam op de personenauto af en raakte hem met de bumper. Dat was blijkbaar de bedoeling, want de auto weigerde dienst. Vervolgens gaf de bestelbus gas en duwde de auto voor zich uit. Ik had toen nog het idee dat de accu bijvoorbeeld leeg was of dat er andere redenen waren die om een duwtje in de rug vroegen. Maar toen het tweetal het terrein van het tankstation had verlaten, liep de personenauto in kwestie nog steeds niet op eigen kracht. Door niets of niemand gestoord gingen ze bumper aan bumper rijdend gewoon verder en draaiden uiterst kundig, alsof ze het al vaker hadden gedaan, bij een stoplicht rechtsaf. En zo werd de auto op z'n hondjes naar huis geduwd. Grappig, maar natuurlijk 1 evensge vaarli jk... Tony Vos Carrosseriekleur Maar wat moet je aan een succesvol model veranderen. In ieder geval is de ver hei uidelijkte gewijzigde >er is anders u m 3 O 5 i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19