7Z7Z
REN
ÏFWT
i
I
i
w
Derde fase
FIAT
JAGUAR XK8 CONVERTIBLE
ean
CINQUECENTO
ABARTH
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
rm
li
II
II
IINGEN
GEDUWD
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
o
IH
3
O
z
0
1996 pagina 18
maanden.
Oplage: 99.700
Donderdag 11 april 1996
per lift(en)
Igenc
ring i
twee slaapka-
ef 87,-
ihoek’
(omende kosten
ties.
Nieuwe motor
l van de luchtzak
een
rsie van de nieuwe
ügt
i/CE gekeurd.
(EN) OP
>ro
Autotest:
Lees verder
Audi A4 Avant
in dit nummer
pag. 3
o.a.:
KIESKEURIG
ATIE
Rij-impressie:
Renault Mégane
en Laguna TD
pag. 5
lingen
j plussers
ooms trijk-
kracht.
De snelste Clio
r RSi met een motor
RAMEN
kTOREN
BELEN
tioren-
met de
3
3
m
3
o
I
I
n bespaart
milieu.
mperatuur
icteriën en
IK
wde
formator.
niet!
gen per lift
uimten voor
eorganiseerd.
ipen keuken en
en gebruik gemaakt
srvo-unit met
rijn en liggen
jgenheid bij de
•a twee
1 punten
ihet
n zijn. In
»rs, badkamer
zich een eigen
limten.
xclusief 85,-
jrkoopmix c"
juar verwacl
160% coupés en
les.
Jaargang 8
Nummer 15
gaan
m blijft 20
land, terwijl
1 naar de
xl worde"
&MB SBlBCTOCCASfO/VS:
/UIEQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
De/lutoMaat
-a.
Ringbaan.
woonlagen,
een gemeen-
eatieruimte,
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De rally van Kenia werd
gewonnen door de Finse
Mitsubishi Lancer rijder
Tommi Makinen, die na f
overwinningen met 40 pi
aan de leiding gaat in hv
WK. Teamgenoot Kenneth
Erikson werd tweede, terwijl
thuis-rijder Ian Duncan in zijn
Toyota beslag wist te leggen
op de derde plaats. De rally
werd helaas overschaduwd
dooreen tragisch ongeval
waarbij drie monteurs om het
leven kwamen toen hun
service wagen in een
kolkende rivier omsloeg.
lagere gewicht en een veel
eenvoudigere constructie. De
motor is ook kleiner en bestaat
uit veel minder onderdelen.
Het resultaat is een lager
gebruik en betere prestaties.
jeen
hoog op de
t. De
vernieuwde Clio is op diverse
plaatsen verstevigd door
dikker plaatstaal te gebruiken.
Het gaat hier met name om de
vloer en frames in de
voorportieren. In het interieur
is de rugleuning van de
achterbank verhoogd voor een
betere steun, terwijl
hoofdsteunen verkrijgbaar
len. zijn. De rugleuning heeft een
in de derde verankeringspunt.
terug naar de beroemde E-type
die al weer 35 jaar geleden op
de markt kwam. Ook toen werd
de Coupé in Genève
tentoongesteld en volgde de
cabriolet een maand later in
New York. De nieuwe XK8 krij
een niet eerder gebruikt V8-
motor gekoppeld aan Jaguars
eerste vijftraps automaat.
Bij de cabriolet wordt de
elekrisch bediende kap
opgeborgen onder een soepele
afdekhoes. De kap is zo
geconstrueerd dat er geen
veranderingen zijn aan het
bagagevolume en de inhoud
van de brandstoftank. Uiteraard
is voorzien in een verwarmde
Sportief
De Clio Alizé heeft standaard
airconditioning, maar heeft
nog de bestaande 1.2 liter
Energy-motor en kost f.25.9£r.
De meest luxueuze in de serie
is de Clio Mexx als 1.2,1.4 en
1.9 diesel. De uitrusting
onderscheidt zich door
mistlampen in de voorbumper,
toerenteller, velours
bekleding, stuurbekrachting
De Clio staat al jaren in de top gepl
10 van best verkochte auto's in ruite
Europa, zodat het voor Renault
van groot belarig is dit model
goed te blijven verkopen.
Citroen neemt binnenkort
stelling in de Clio-klasse met
de Saxo, terwijl Peugoet de 106
heeft gefacelift. Het is daarom
niet vreemd dat Renault juist
nu met een gewijzigde Clio
komt.
glazen achterruit, terwijl de
afwerking van topniveau is. Het
interieur heeft een klassieke
uitstraling, waarbij hout en leer
elkaar afwisselen.
Jaguar denkt in het eerste volle
produktie jaar 1997 zo'n 12.000
stuks van de XK8 te ga
verkopen. Hiervan blij
procent in eigen k
een groter aantal i
Verenigde Staten zal worden
verscheept. Hier verkoopt het
merk zo'n 60 procent van haar
totale produktie. De XK8 zal hier
70% van de verkoopmix gaan
uitmaken. Jaguar verwacht een
verdeling van 6
40% convertibk
Liet Jaguar haar nieuwe XK8
Coupé in Genève debuteren, de
nieuwe Convertible zag
onlangs op de New Yorkse
autotentoonstelling het
levenslicht. Niet vreemd gezien
het enorme belang van de
Amerikaanse markt voor dit
traditionele Engelse merk.
Beide auto's zullen vanaf
oktober leverbaar worden. De
nieuwe XK8 volgt de XJS op die
sinds 1975 in produktie is en in
112.000 exemplaren werd
gemaakt. De produktie van deze
ruim twintig jaar oude Coupé
en Convertible stopt deze
maand. De nieuwe XK8 grijpt
wat betreft styling hier en daar
Op het circuit Oscar Alfredo
Galvez te Buenos Aires
behaalde Damon Hill op
eerste Paasdag zijn derde
opeenvolgende Grand Prix
overwinning van het seizoen.
Temidden van enkele bijna-
rampen, een groot aantal
uitvallers en een safety-car
situatie bleef de 35-jarige Brit
kalm en geconcentreerd en
reed een foutloze race. Eén
van die bijna-rampen betrof
Pedro Diniz. De jonge
Braziliaan maakte tijdens de
neutralisatie een pitstop
waarbij kennelijk iets
verkeerd ging. Na enkele
honderden meters
veranderde zijn Ligier
spontaan in een vuurbal
waaruit Diniz op
wonderbaarlijke wijze wist te
ontsnappen met slechts lichte
brandwonden aan zijn linker
hand.
Sinds de introductie in 1990 heeft de Renault Clio
eigenlijk maar weinig wijzigingen ondergaan. De
zogenaamde fase 2 kreeg grotere spiegels, een licht
gewijzigde grille en andere achterlichten, maar daar
bleef het bij. Nu staat fase 3 voor de deur en daarbij
zijn de wijzigingen duidelijker zichtbaar, terwijl ook
onderhuids het nodige nieuws te vinden is.
Tom Coronel, uitkomend
voor Toyota in het Japanse
Formule 3 kampioenschap,
bracht tijdens het
Paasweekend een
bliksembezoek aan zijn
vaderland en reed als
gastrijder mee in de
openingswedstrijd van het
de nieuwe
landse i
Tom lief zien
racer is
posi
wini
In het BTCC, het Britse
toerwagen kampioenschap,
heeft debutant Audi tijdens
de openingsraces op
Donington Park de eerste
klappen uitgedeeld. Frank
Biela startte in zijn A4 van
pole-position en won
onbedreigd beide
wedstrijden. Met name het
optreden van de Schnitzer
BMW's, vorig jaar nog
kampioen in de Duitse serie,
was teleurstellend. Ravaglia
noch Winkelhock wisten in de
top-zes door te dringen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
•dinsdag 22.00 uur
kost f.27.245,=
is de 1.8 liter]
die 110 pk levert. De uitrusting
komt voor een groot deel
overeen met die van de RTi met
uitzondering van de standaard
stuurbekrachtiging,
lichtmetalen velgen, elektrisch
bediende portierruiten,
dorpelverbreders,
meegespoten achterruitspoiler
en elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels. De
Clio RSi kost f.32.895,= en
wordt in de eerste maanden
standaard geleverd met ABS.
Verdwenen zijn de Clio's met
16-kleps motoren en de
luxueuze Baccara. Deze laatste
blijft in Frankrijk wel
leverbaar.
Jos Verstappen reed in de
onder-gefinancierde en
technisch inferieure Arrows-
Hart een weergaloze
wedstrijd. In de beginfase
verstapte Jos zich even,
spinde over het gras en
verloor daarmee enkele
plaatsen. De talentvolle
Limburger herstelde zich
echter snel en wist later, op de
limiet remmend en glijdend,
McLaren-Mercedes piloot
David Coulthard te verslaan.
In de laatste ronde notabene
ging Jos zelfs nog het gevecht
aan met Eddie Irvine en de
Ierse Ferrari rijder moest alle
zeilen bijzetten om de
ontketende Verstappen achter
zich te houden. De zesde
plaats en het eerste WK punt
waren uiteindelijk een
welverdiende beloning.
De Fiat Cinquecento Sporting
is een zeer pppulaire auto in
het segment kleine auto's. Toch
zijn er kopers die ook deze auto
nog niet sportief genoeg
aangekleed vinden. Daarom is
vanaf nu bij alle Fiat-dealers
het uitgebreide Abarth-
accessoireprogramma
verkrijgbaar, zodat het
schorpioen-merkteken van
Abarth definitief terug is van
weggeweest. De accessoires
kunnen worden gemonteerd op
de gewone Cinquecento en de
Sporting, zowel nieuw als
395 gebruikt. De carrosserie-kit kan
erïé in z'n geheel of in delen worden
besteld. Zo is er een
bumperspoiler die in
combinatie met de zijskirts voor
een betere luchtstroming zorgt.
Er kan worden gekozen uit twee
dakspoilertjes, terwijl er ook
De eerste Formule Ford race
van het seizoen werd
gewonnen door de 17-jarige
Sebastiaan Bleekemolen, de
zoon van 'oude rot' Michael
die al jarenlang met Marlboi
pins sponsoring voor Renault
uitkomt en sinds kort
iade
eigenaar is van twee mdoor-
kartbanen.
lichtmetalen velgen en een
roestvrij stalen uitlaat-
eindstuk beschikbaar r“
het interieur kunnen Zu«.
worden gemonteerd als
sportstuurtjes, lederen
schakelknop, metalen
versterkingsrand rond het ass -
schakelmechanisme, speciale ,,u ,c
Abarth-stoelbekledingen Nederlandse toerwagenserie.
sportpedalen. Wie de Tom het,zien dat hl’ e<jn echfe
wegligging wil verbeteren kan ™s door ™n°fP?e'
overgaan tot montage van de position de wedstrijd te
officiële verlagingskit voor de W!nnen de Cltloen ZX16V'
Cinquecento. En wie helemaal
in stijl achter het stuur van de
Cinquecento Abarth wil
plaatsnemen, heeft de
beschikking over polo's,
bodywarmers, jacks, tassen,
autohandschoenen,
zonnebrillen, horloges en j
Al deze accessoires zijn vit
Fiat-dealer te bestellen.
Het stuurwiel heeft een naaf
bekleed met 70 mm dik
energie-absorberend
materiaal, terwijl de
uitvoeringen met airbag een
grotere inhoud van de luchtza
krijgen. Nieuw is een airbag
aan passagierszijde, die zo is
geplaatst dat het volledige
dashboardkastje in takt is
gebleven. Verder heeft het
remsysteem de nodige
aandacht gekregen. Er wordt
Oasis
De Clio 1.2 zoals deze motor
genoemd wordt, heeft 13,5
seconden nodig om vanuit
stilstand naar de 100 km/u te
sprinten. Dit was voorheen 15
seconden. Een topsnelheid van
160 km/u is mogelijk (was 155
km/u). Het gemiddelde
brandstofverbruik is met zo'n 1
liter per 100 kilometer
teruggebracht. Renault zal
vanaf september deze motor
ook in de Twingo gaan leveren.
Bij het starten maakt de 1.2
liter direct een vertrouwd
geluid. Hij reageert direct op
het gaspedaal en maakt een
krachtige indruk. Bij hogere
toerentallen wordt het
motorgeluid keurig gedempt,
zodat het geluidscomfort op
een bovengemiddeld niveau
staat. Het interieur heeft
overigens nieuwe
bekledingsstoffen gekregen,
die in een aantal gevallen wat
grijzer en saaier zijn dan
voorheen.
De basisversie van de nieuwe
Clio heet Oasis en wordt
standaard voorzien van
ruitenwissers met interval
zowel voor als achter, getint
glas, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
signaal voor vergeten
verlichting, klokje, in hoogte
verstelbare gordels voorin met
spanners, kaartenvakken
voorin en volledig beklede
bagageruimte. De Oasis is
verkrijgbaar met de nieuwe 1.2
motor en als 1.9 liter diesel. De
3-deurs 1.2 kost f.21.995,= en de
vijfdeurs f.22.950,=. De Oasis
diesel komt op respectievelijk
f.27.395,= en f.28.350,=.
Daarboven vinden we de Fidji
als 1.2 en 1.4. De uitrusting
wordt aangevuld met
meegespoten bumpers, andere
wieldeksels, leeslampje,
andere bekleding, deelbaar
neerklapbare achterbank en
centrale vergrendeling met
afstandsbediening. De 1.4 liter
heeft bovendien
stuurbekrachtiging. De Fidji
1.2 kost f.23.795,= en de 1.4 komt
op f.25.795,-.
op alle motorversies, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
kantelbare hoofdsteunen en
elektrisch bediende
voorportierruiten. Met een 1.2
liter motor kost de Mexx
f.25.795,=. De 1.4 liter is duizend
gulden duurder terwijl de
diesel alleen als driedeurs
geleverd wordt voor f.31.195,=.
Tot slot is de vernieuwde Clio
leverbaar in twee sportieve
varianten. De bestaande Clio S
heet voortaan RTi en is
voorzien van de 80 pk sterke 1.4
liter motor en heeft uitklapbare
zijruiten achter, spoiler boven
de achterruit, korte antenne,
dubbeltonige claxon, stalen 14
inch sportvelgen, sportief
stuurwiel en sportstoelen met
velours bekleding. De Clio RTi
—plaatst ter hoogte van de
i uitewisser. Er zijn nog steeds
geen Europese richtlijnen over
de minimale hoogte van deze
veiligheidsvoorziening, maar
in het geval van de Clio zit dit
remlicht toch wel erg dicht op
de reeds bestaande
remlichten. Verder presenteert
Renault op de Clio wieldoppen
die we van de Mégane kennen.
De wielen van de sportieve
uitvoeringen blijven
ongewijzigd.
Veiligheid staat bij
--autofabrikant hoog
lcvrer geval is de prioriteitenlijst,
vernieuwde Clio duidelijk te vernieuwde Clic
herkennen aan het c
front. De voorbumper ia uuu
van vormgeving, terwijl de
grille erin is geïntegreerd. De
bumper biedt standaard
inbouwmogelijkheden voor
mistlampen. Verder zijn de
koplampen wat hoger
geworden en lopen in een
ovale lijn af naar het midde
Hierdoor is ook de vorm vai
motorkap iets aangepast. In de
behuizing van de koplampen
zijn voortaan de
richtingaanwijzers
geïntegreerd. De vooraanblik
is tegelijk volwassener en
sportiever geworden. Aan de
achterkant treffen we een
nieuwe bumper aan. Beide
bumpers worden vanaf het
tweede uitrustingsniveau in de
carrosseriekleur gespoten en
zijn voorzien van dikke
inlegstrips. Andere zaken die
opvallen zijn het nieuwe Clio-
typeplaatje en het derde
remlicht. Deze is op de klep
ander wrijvingsmateriaal
toegepast en gebruik gemaakt
van een servo-unit met
gewijzigde
bekrachtigingsverhouding.
Het resultaat is een betere
remwerking en minder snel
last van fading. ABS is
leverbaar. Het geluidsniveau
in het interieur is
teruggebracht door een betere
isolatie, ophanging van het
uitlaatsysteem en afdichting
van diverse componenten.
Verder is voortaan een
half automaat leverbaar in
combinatie met de 1.2 liter
benzinemotor en 1.9 liter
diesel. Net als bij de Twingo
wordt deze voorziening
geleverd onder de naam Easy.
Het koppelingspedaal wordt
hier vervangen door een
electronisch gestuurde
koppeling. Men moet nog wel
gewoon schakelen.
Nieuw is de Clio is een 1.149 cc
benzinemotor met multipoint
injectie en een vermogen van
60 pk bij 5250 tr/min en een
maximaal koppel van 93 Nm
bij 2500 tr/min. Deze nieuwe
motor vervangt de 1,2 liter
Energy. Een belangrijk
verschil is het aanzienlijk
Deze week:
zondag 14 april
Indy Cars te Long Beach in
Califomië
Openingswedstrijd van het
1TC te Hockenheim (D)
BRP internationale GT race te
Jarama (Sp)
Openingswedstrijd van het
NK rallycross te
Valkenswaard
Autofabrikanten zijn
constant ip de weer om
alternatieve manieren
van voortbewegen te
onderzoeken op
praktische bruik
baarheid. Denk maar
aan de meest voor de
hand liggende oplos
singen als elektrische
aandrijving, hybride-
concepten en het rijden
op bijvoorbeeld
waterstof. Verder
proberen ze bestaande
technieken verder te
verbeteren en zowel
verbruik als emissie te
optimaliseren. Toch zijn
er soms oplossingen die
de fabrikanten niet
bekijken. Veelal zijn ze
lachwekkend, niet in de
praktijk toepasbaar,
maar uiterst
vindingrijk.
Zo kwam ik recent langs
een tankstation gelegen
aan een drukke
verkeersweg. Omdat er
vanwege stoplichten
een kleine file stond,
had ik even de tijd een
aardig tafereel bij dit
station gade te slaan. Er
stond een wat oudere
Europese
middenklasser met een
man achter het stuur
gewoon stil. Kort
daarachter kwam l
bestelbus aanrijden, die
geenszins van plan was
te stoppen. Hij reed
uiterst langzaam op de
personenauto af en
raakte hem met de
bumper. Dat was
blijkbaar de bedoeling,
want de auto weigerde
dienst. Vervolgens gaf
de bestelbus gas en
duwde de auto voor zich
uit. Ik had toen nog het
idee dat de accu
bijvoorbeeld leeg was
of dat er andere
redenen waren die om
een duwtje in de rug
vroegen. Maar toen het
tweetal het terrein van
het tankstation had
verlaten, liep de
personenauto in
kwestie nog steeds niet
op eigen kracht. Door
niets of niemand
gestoord gingen ze
bumper aan bumper
rijdend gewoon verder
en draaiden uiterst
kundig, alsof ze het al
vaker hadden gedaan,
bij een stoplicht
rechtsaf. En zo werd de
auto op z'n hondjes naar
huis geduwd. Grappig,
maar natuurlijk
1 evensge vaarli jk...
Tony Vos
Carrosseriekleur
Maar wat moet je aan een
succesvol model veranderen.
In ieder geval is de
ver
hei
uidelijkte
gewijzigde
>er is anders
u
m
3
O
5
i