Mercedes Vito 110 D Combi ro Gratis benzine bij Daewoo MG F Perkins diesels voor exclusieve auto's w April, actiemaand bij Hyundai importauto van het jaar in Japan "‘B fee, Aanloopje o e B.V. Ï:::S- 1::»: VS S: 55.450,- DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1996 - pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER - pagina 14 10.00 3d... VOO 59.950,- t men st i bestek rerigens heeft 5.000,- rerd tief. tan de jgt 57172 uur vste jn met een XJ et komen. ,1987 ,1993 [1993 ;1988 Mercedes heeft niet alleen een enorm programma personenwagens, maar is met name in de s acties ÏWOO ssagier teun. met d« en! mie ’2753 1990 m.„.a..l990 in drie det gaat m2,3 invoeren tot zo'n cuen per jaar. Dit gerealiseerd iet ontsluiten van de niche-markten. 1.. .11.450.- 16.850,- 8.. .. 9.750, - 8.. . 8.950,- cant zo lakt, om binnenruimte ide Aan de 1 bestelai sinds kort gep offic srs geribbeld 9e bumpers ,hte grijstint J s wielen deine de produktie opv 400.000 eenheder moet vooral g« worden via he Wellicht dat we daar de eerst Perkins personenautodiesel zien. 1995 1991 1993 1991 1991 1992 1994 1994 1994 -1994 1995 1994 1989 1990 1994 1994 1993 „L.,,.^1991 1991 1994 ,.„„„...1992 ..........1995 ..„4^1991 Voorwielaandrijving Wie snel extra laadruimte in de Vito nodig heeft, kan de rugleuningen van alle stoelen in één beweging neerklappen. Ov« Er is geen automerk op de wereld dat nog niet heeft nagedacht over ruimtewagens. Mercedes is erg voorzichtig geweest en zag de aanvankelijk voorspelde verkoopaantallen geen waarheid worden. Vandaar werd besloten geen afzonderlijke ruimte-auto te ontwikkelen, maar een luxueuze versie van de nieuwe Vito-bestelauto te maken. De personenversie van de Vito is een voorbode van de V-klasse die na de zomer verschijnt. i basis van het rutoprogramma staat rt de in Spanje reproduceerde Vito, die de uxiiciële opvolger is van de MB 80 en MB 100. actie op de H100 bestelauto. De dubbele cabine die normaal f.5.200,= exclusief BTW kost, wordt in april gratis aangeboden, zodat de vijfpersoons uitvoering op grijs kenteken f.25.490,= excl. BTW kost. Tevens introduceert Hyundai het CreditCarPlan, een vorm van leasing voor particulieren. Bovendien kan de dealer alles vertellen over de Hyundai Challenge, een veertiendaagse proefrit met de nieuwe Hyundai Coupé door Australië. In Japan is de MG F onlangs gekozen tot "Importauto van het Jaar". De nieuwe MG moest het opnemen tegen onder meer de Mercedes E-klasse, Coupé Fiat, Chrysler Stratus, Lincoln Continental, Alfa Spider en Rolls-Royce. De auto kreeg van de jury veel lof voor het 'opmerkelijk hoge, technologische niveau' die er samen met de gunstige prijsstelling voor zorgen dat de auto kan wedijveren met vergelijkbare Japanse produkten. Rover introduceerde de MG F afgelopen oktober op de Tokyo Motorshow. De eerste driehonderd auto's zijn inmiddels af geleverd, terwijl er nog eens 1200 stuks zijn besteld door Japanse klanten. Het Koreaanse merk Daewoo zal de komende tijd nog flink van zich laten horen. Het eerste jaar zijn er nog geen nieuwe modellen te verwachten, zodat het merk met agressieve i de markt zal bestoken. Bij aankoop van een nieuwe Daex kan de klant nu uit drie cadeau's kiezen. De auto wordt geleverd met zes jaar gratis onderhoud, gratis 1 jaar uitstel van betaling of contant duizend gulden. Daar komt nu een nieuwe actie bij, maar liefst 750 liter benzine gratis als de auto voor 15 mei 1996 worden aangeschaft. Om deze actie in de luiden krijc iedereen die voor die tijd bij de Daewoo-dealer een proefrit komt maken, 25 liter benzine of voor f.50,= LPG of diesel gratis. Ruim zicht De Vito is 4,66 meter lang en 1,87 meter breed. Maar ook met zijn hoogte van 1,89 meter is deze Mercedes in alle richtingen een slag groter dan de gebruikelijke ruimtewagens. Omdat de Vito vooral als bestelauto is ontwikkeld, zijn met name de zijkanten en achterkc recht mogelijk gemat zoveel mogelijk bi: te verkrijgen. Aan achterzijde is een grote, brede klep gemaakt, die zeer diep in de bumper is uitgesneden. De achterruit is voorzien van een wisser en verwarming. De lichtunits staan rechtop. De achterpassagiers en eventuele lading kunnen ook via de rechter schuifdeur naar binnen, terwijl een tweede schuifdeur als optie leverbaar is. Voor vinden we twee normale portieren. Hierop zijn de redelijk volwassen spiegels vastgemaakt. De motorkap en voorruit staan vrijwel in eikaars verlengde. Op de brede grille prijkt uiteraard de Mercedes-ster, terwijl de oranje richtingaanwijzer zijn uitgevoerd. De worden in een lichte geleverd, terwijl de v zijn voorzien van klei wieldoppen. Bij de personenversie van de Vito, de Combi, zijn achterin grote ruiten aangebracht, zodat alle passagiers een ruim zicht naar buiten hebben. De instap van de Vito is typisch die van een bestelauto. Men moet even een 'trapje' op om de stoel te bereiken. De stoelen voorin verdienen een hoog cijfer. Zowel de voor- als achterkant van de zitting is in hoogte te variëren, terwijl de zijdelingse steun uitstekend is. De rugleuning is keurig traploos verstelbaar en de uitklapbare armsteunen verhogen het comfort. uitrusting heeft. De Lantra wordt de hele maand april standaard met airco geleve zonder meerprijs. Bij de Wagon kan men kiezen tussen de gratis airco of f.1.500,= aan zelf uit te zoeken accessoires. Bij de Sonata is er zelfs een speciale uitvoering, de Empire die wordt voorzien van lichtmetalen velgen, radio/CD-speler en een dashboard met houtmotief. De auto is herkenbaar aan de aparte grille en kost f.37.950,=. Ook is er een aantrekkelijke BMW en Mercedes hebben in hun topmodellen reeds eigen dieselmotoren, maar Jaguar wil op korte termiji diesel op de markt zijn bijvoorbeeld de bumpers, buitenspiegels en beschermstrips meegespoten. Het dak is voorzien van railings, terwijl de grille en de koplampen iets afwijken. Bij de interieurinrichting is gebruik gemaakt van meer isolerend materiaal, fraaiere bekledingsstoffen en stoelen die makkelijker te verwijderen zijn. Alhoewel de auto's veel overeenkomsten hebben, geeft de V-klasse daardoor direct een andere V-klasse Prijstechnisch steekt de Vito gunstig af tegen de diverse ruimtewagens die op dit moment te koop zijn. Zo start de serie bij de benzine-versie vanaf f.51.785,=De diesel komt op f.53.901en de turbovariant vraagt een uitgave van f.58.257,=. In oktober komt de Mercedes V-klasse op de markt. De carrosserie is identiek aan de Vito. Deze versie is echter veel luxueuzer van uitrusting. Zo Hyundai-importeur Greenib heeft de maand april samen met haar dealers uitgeroepen tot actiemaand. In het hele land is huis-aan-huis een krant verspreid waarin alle voordelen staan vermeld. De Excel kan bijvoorbeeld met een speciale financiering worden aangeschaft. Over f15.000,= hoeft het eerste jaar geen rente en aflossing betaald te worden. Voor f.26.995,= biedt Hyundai de Excel 1.5Liftback automaat, terwijl de Excel 1.5 LS Esprit voor f.2.500,= gratis extra Zeil Door de forse breedte heeft de Vito een behoorlijk massief dashboard dat een beetje plastic oogt. Het instrumentarium bestaat naast de snelheidsmeter uit een klok, brandstof- en temperatuurmeter. Een toerenteller staat op de optielijst. Het middelste gedeelte van het dashboard komt vrij ver de carrosserie in. Dit is gedaan omdat hierop de versnellingspook is aangebracht. Deze bestaat uit een grote bal waaruit de pook omhoog komt. De plaatsing is goed, de bediening gaat wat hakerig en niet al te soepel. Op de console vinden we verder nog vier uitstroomopeningen, de drie draaiknoppen waarmee de verwarming en ventilatie worden bediend, ruimte voor de radio en enkele bedieningsknoppen. Verder heeft de Vito een fors uitgevallen dashboardkastje en kunnen er ook diverse spullen in de portierbakken worden opgeborgen. De vloer is bedekt met een kunststof zeil, maar Mercedes levert voor de Vito keurige vloermatten die het geheel netjes aankleden. De portierpanelen zijn volledig bekleed, maar achterin zijn de zijkanten slechts gedeeltelijk overtrokken. De Combi- uitvoering wordt aangeboden met twee stoelen op de tweede zitrij en drie stoelen achterin. Deze zitrijen kunnen alleen in hun geheel uitgenomen worden, waarvoor men wel een flinke inbussleutel nodig heeft. Er is geen handig kliksysteem aanwezig, wat alweer aangeeft dat deze Combi meer een personenbusje is dan een APV. Door de flinke afmetingen biedt de Vito op alle zitplaatsen meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Iedere pass heeft zijn eigen hoofdstt de bagageruimte in normale opstelling een flinke inhoud van zo'n 600 liter. Maximaal kan in de Vito voor 4564 liter worden meegenomen, maar dan moeten wel alle stoelen achterin worden losgeschroefd. De voorwielen worden aangedreven en zijn opgehangen volgens het McPherson principe. Achter zien we ook een onafhankelijke ophanging. Voor wordt een stabilisatorstang gemonteerd, terwijl stuurbekrachtiging eveneens standaard is. Verder verlaat iedere Mercedes Vito de fabriek met ABS en een automatisch beremd differentieel. Airbags kunnen tegen meerprijs worden geleverd. Het rijgedrag staat voor een bestelauto op een hoog niveau. De onafhankelijke wielophanging zorgt voor een prima comfortniveau en ook het bochtengedrag laat haast niets te wensen over. De wendbaarheid van de Vito is in orde. Mercedes biedt de Vito i motorvarianten aan. He in alle gevallen om eer. liter 4 cilinder. De benzineversie heeft 4 kleppen per cilinder en komt tot een vermogen van 130 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 180 Nm bij 4200 tr/min. In de besteluitvoering zullen met name de diesels het meest verkocht worden. De natuurlijk aanzuigende versie levert een vermogen van 79 pk bij 3800 tr/min en een koppel van 152 Nm tussen de 2300 en 3000 tr/min. Daarboven staat een turbo-versie die het tot 98 pk en een koppel van 230 Nm. De turbodiesel is een rappe jongen. Hij laat zich in het interieur vooral bij optrekken redelijk horen, terwijl het geluidsniveau op de snelweg niet dat van een personenwagen is. De Vito Combi haalt met gemak ruim 150 km/u en is door zijn geavanceerde onderstel bijzonder stabiel. Door het vrij vlak geplaatste en grote stuurwiel heeft men sterk de indruk van een bestelauto en zo is de Vito ook ontwikkeld. indruk. De V-klasse komt in eerste instantie beschikbaar ie 2,3 liter benzinemotor 12,3 liter turbodiesel en zal idden 1997 ook met een 2,8 liter 6 cilinder verschijnen. Standaard krijgt iedere versie twee airbags, traction-control en een niveauregeling op de achteras. In tegenstelling tot de Vito krijgt de V-klasse drie stoelen op de tweede zitrij en twee exemplaren achterin. De prijzen zullen flink hoger liggen. bedrijfswagensector zeer sterk aanwezig. Dat varieert van de meest zware jongens tot de lichtere bestelwagens. Perkins, de in Engeland gevestigde fabrikant van dieselmotoren wil in een gezamenlijk project met een aantal autofabrikanten, het luxe autosegment van dieselmotoren gaan voorzien. Het gaat daarbij vooral om turbodieselmotoren van 2,5 liter of meer. Perkins denkt deze motoren al bij een produktieniveau van 45.000 tot 50.000 eenheden per jaar rendabel te kunnen aanbie den. Dit volume is aanzienlijk lager dan bij een individuele autofabrikant winstgevend mogelijk is. Dankzij de samenwerking met Perkins kunnen de deelnemende autofabrikanten zelfs al bij een verkoopniveau van 10.000 voertuigen per jaar dieselversies voor hun meest prestigieuze modellen aanbieden. Perkins vervaardigt jaarlijks ongeveer 250.000 motoren voor grasmaaiers tot generatoren voor industrieel gebruik. Daarnaast worden nog eens 50.000 Perkins- motoren in licentie gebouwd. De komende jaren wil de fabrikant van zelfontbranders JN-TD-73 LD-FV-20 i HM* NP-GS-72 9 ^0

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 45