Mercedes Vito 110 D Combi
ro
Gratis
benzine bij
Daewoo
MG F
Perkins diesels voor
exclusieve auto's
w
April, actiemaand bij Hyundai
importauto van
het jaar in
Japan
"‘B
fee,
Aanloopje
o
e
B.V.
Ï:::S-
1::»:
VS
S:
55.450,-
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1996 - pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
- pagina 14
10.00
3d...
VOO
59.950,-
t men st
i bestek
rerigens heeft
5.000,-
rerd
tief.
tan de
jgt
57172
uur
vste
jn met een XJ
et komen.
,1987
,1993
[1993
;1988
Mercedes heeft niet alleen
een enorm programma
personenwagens, maar is met
name in de
s acties
ÏWOO
ssagier
teun.
met d«
en!
mie
’2753
1990
m.„.a..l990
in drie
det gaat
m2,3
invoeren tot zo'n
cuen per jaar. Dit
gerealiseerd
iet ontsluiten van
de niche-markten.
1.. .11.450.-
16.850,-
8.. .. 9.750, -
8.. . 8.950,-
cant zo
lakt, om
binnenruimte
ide
Aan de 1
bestelai
sinds kort
gep
offic
srs geribbeld
9e bumpers
,hte grijstint
J s wielen
deine
de produktie opv
400.000 eenheder
moet vooral g«
worden via he
Wellicht dat we daar de eerst
Perkins personenautodiesel
zien.
1995
1991
1993
1991
1991
1992
1994
1994
1994
-1994
1995
1994
1989
1990
1994
1994
1993
„L.,,.^1991
1991
1994
,.„„„...1992
..........1995
..„4^1991
Voorwielaandrijving
Wie snel extra laadruimte in
de Vito nodig heeft, kan de
rugleuningen van alle stoelen
in één beweging
neerklappen. Ov«
Er is geen automerk op de wereld dat nog niet heeft
nagedacht over ruimtewagens. Mercedes is erg
voorzichtig geweest en zag de aanvankelijk
voorspelde verkoopaantallen geen waarheid
worden. Vandaar werd besloten geen afzonderlijke
ruimte-auto te ontwikkelen, maar een luxueuze
versie van de nieuwe Vito-bestelauto te maken. De
personenversie van de Vito is een voorbode van de
V-klasse die na de zomer verschijnt.
i basis van het
rutoprogramma staat
rt de in Spanje
reproduceerde Vito, die de
uxiiciële opvolger is van de
MB 80 en MB 100.
actie op de H100 bestelauto.
De dubbele cabine die
normaal f.5.200,= exclusief
BTW kost, wordt in april
gratis aangeboden, zodat de
vijfpersoons uitvoering op
grijs kenteken f.25.490,= excl.
BTW kost.
Tevens introduceert Hyundai
het CreditCarPlan, een vorm
van leasing voor
particulieren. Bovendien kan
de dealer alles vertellen over
de Hyundai Challenge, een
veertiendaagse proefrit met
de nieuwe Hyundai Coupé
door Australië.
In Japan is de MG F onlangs gekozen tot "Importauto van het
Jaar". De nieuwe MG moest het opnemen tegen onder meer de
Mercedes E-klasse, Coupé Fiat, Chrysler Stratus, Lincoln
Continental, Alfa Spider en Rolls-Royce. De auto kreeg van de
jury veel lof voor het 'opmerkelijk hoge, technologische niveau'
die er samen met de gunstige prijsstelling voor zorgen dat de
auto kan wedijveren met vergelijkbare Japanse produkten.
Rover introduceerde de MG F afgelopen oktober op de Tokyo
Motorshow. De eerste driehonderd auto's zijn inmiddels
af geleverd, terwijl er nog eens 1200 stuks zijn besteld door
Japanse klanten.
Het Koreaanse merk Daewoo zal de komende tijd nog flink van
zich laten horen. Het eerste jaar zijn er nog geen nieuwe
modellen te verwachten, zodat het merk met agressieve i
de markt zal bestoken. Bij aankoop van een nieuwe Daex
kan de klant nu uit drie cadeau's kiezen. De auto wordt
geleverd met zes jaar gratis onderhoud, gratis 1 jaar uitstel van
betaling of contant duizend gulden. Daar komt nu een nieuwe
actie bij, maar liefst 750 liter benzine gratis als de auto voor 15
mei 1996 worden aangeschaft. Om deze actie in de luiden krijc
iedereen die voor die tijd bij de Daewoo-dealer een proefrit
komt maken, 25 liter benzine of voor f.50,= LPG of diesel gratis.
Ruim zicht
De Vito is 4,66 meter lang en
1,87 meter breed. Maar ook
met zijn hoogte van 1,89 meter
is deze Mercedes in alle
richtingen een slag groter dan
de gebruikelijke
ruimtewagens. Omdat de Vito
vooral als bestelauto is
ontwikkeld, zijn met name de
zijkanten en achterkc
recht mogelijk gemat
zoveel mogelijk bi:
te verkrijgen. Aan
achterzijde is een grote, brede
klep gemaakt, die zeer diep in
de bumper is uitgesneden. De
achterruit is voorzien van een
wisser en verwarming. De
lichtunits staan rechtop. De
achterpassagiers en
eventuele lading kunnen ook
via de rechter schuifdeur naar
binnen, terwijl een tweede
schuifdeur als optie leverbaar
is. Voor vinden we twee
normale portieren. Hierop zijn
de redelijk volwassen
spiegels vastgemaakt. De
motorkap en voorruit staan
vrijwel in eikaars verlengde.
Op de brede grille prijkt
uiteraard de Mercedes-ster,
terwijl de oranje
richtingaanwijzer
zijn uitgevoerd. De
worden in een lichte
geleverd, terwijl de v
zijn voorzien van klei
wieldoppen. Bij de
personenversie van de Vito,
de Combi, zijn achterin grote
ruiten aangebracht, zodat alle
passagiers een ruim zicht
naar buiten hebben.
De instap van de Vito is
typisch die van een
bestelauto. Men moet even
een 'trapje' op om de stoel te
bereiken. De stoelen voorin
verdienen een hoog cijfer.
Zowel de voor- als achterkant
van de zitting is in hoogte te
variëren, terwijl de
zijdelingse steun uitstekend
is. De rugleuning is keurig
traploos verstelbaar en de
uitklapbare armsteunen
verhogen het comfort.
uitrusting heeft. De Lantra
wordt de hele maand april
standaard met airco geleve
zonder meerprijs. Bij de
Wagon kan men kiezen
tussen de gratis airco of
f.1.500,= aan zelf uit te zoeken
accessoires. Bij de Sonata is
er zelfs een speciale
uitvoering, de Empire die
wordt voorzien van
lichtmetalen velgen,
radio/CD-speler en een
dashboard met houtmotief.
De auto is herkenbaar aan de
aparte grille en kost f.37.950,=.
Ook is er een aantrekkelijke
BMW en Mercedes hebben in
hun topmodellen reeds eigen
dieselmotoren, maar Jaguar
wil op korte termiji
diesel op de markt
zijn bijvoorbeeld de bumpers,
buitenspiegels en
beschermstrips meegespoten.
Het dak is voorzien van
railings, terwijl de grille en de
koplampen iets afwijken. Bij
de interieurinrichting is
gebruik gemaakt van meer
isolerend materiaal, fraaiere
bekledingsstoffen en stoelen
die makkelijker te
verwijderen zijn. Alhoewel de
auto's veel overeenkomsten
hebben, geeft de V-klasse
daardoor direct een andere
V-klasse
Prijstechnisch steekt de Vito
gunstig af tegen de diverse
ruimtewagens die op dit
moment te koop zijn. Zo start
de serie bij de benzine-versie
vanaf f.51.785,=De diesel
komt op f.53.901en de
turbovariant vraagt een
uitgave van f.58.257,=.
In oktober komt de Mercedes
V-klasse op de markt. De
carrosserie is identiek aan de
Vito. Deze versie is echter veel
luxueuzer van uitrusting. Zo
Hyundai-importeur Greenib
heeft de maand april samen
met haar dealers uitgeroepen
tot actiemaand. In het hele
land is huis-aan-huis een
krant verspreid waarin alle
voordelen staan vermeld. De
Excel kan bijvoorbeeld met
een speciale financiering
worden aangeschaft. Over
f15.000,= hoeft het eerste jaar
geen rente en aflossing
betaald te worden. Voor
f.26.995,= biedt Hyundai de
Excel 1.5Liftback automaat,
terwijl de Excel 1.5 LS Esprit
voor f.2.500,= gratis extra
Zeil
Door de forse breedte heeft de
Vito een behoorlijk massief
dashboard dat een beetje
plastic oogt. Het
instrumentarium bestaat
naast de snelheidsmeter uit
een klok, brandstof- en
temperatuurmeter. Een
toerenteller staat op de
optielijst. Het middelste
gedeelte van het dashboard
komt vrij ver de carrosserie in.
Dit is gedaan omdat hierop de
versnellingspook is
aangebracht. Deze bestaat uit
een grote bal waaruit de pook
omhoog komt. De plaatsing is
goed, de bediening gaat wat
hakerig en niet al te soepel.
Op de console vinden we
verder nog vier
uitstroomopeningen, de drie
draaiknoppen waarmee de
verwarming en ventilatie
worden bediend, ruimte voor
de radio en enkele
bedieningsknoppen. Verder
heeft de Vito een fors
uitgevallen dashboardkastje
en kunnen er ook diverse
spullen in de portierbakken
worden opgeborgen. De vloer
is bedekt met een kunststof
zeil, maar Mercedes levert
voor de Vito keurige
vloermatten die het geheel
netjes aankleden. De
portierpanelen zijn volledig
bekleed, maar achterin zijn de
zijkanten slechts gedeeltelijk
overtrokken. De Combi-
uitvoering wordt aangeboden
met twee stoelen op de
tweede zitrij en drie stoelen
achterin. Deze zitrijen kunnen
alleen in hun geheel
uitgenomen worden,
waarvoor men wel een flinke
inbussleutel nodig heeft. Er is
geen handig kliksysteem
aanwezig, wat alweer
aangeeft dat deze Combi
meer een personenbusje is
dan een APV. Door de flinke
afmetingen biedt de Vito op
alle zitplaatsen meer dan
voldoende hoofd- en
beenruimte. Iedere pass
heeft zijn eigen hoofdstt
de bagageruimte in normale
opstelling een flinke inhoud
van zo'n 600 liter. Maximaal
kan in de Vito voor 4564 liter
worden meegenomen, maar
dan moeten wel alle stoelen
achterin worden
losgeschroefd.
De voorwielen worden
aangedreven en zijn
opgehangen volgens het
McPherson principe. Achter
zien we ook een
onafhankelijke ophanging.
Voor wordt een
stabilisatorstang
gemonteerd, terwijl
stuurbekrachtiging eveneens
standaard is. Verder verlaat
iedere Mercedes Vito de
fabriek met ABS en een
automatisch beremd
differentieel. Airbags kunnen
tegen meerprijs worden
geleverd. Het rijgedrag staat
voor een bestelauto op een
hoog niveau. De
onafhankelijke
wielophanging zorgt voor een
prima comfortniveau en ook
het bochtengedrag laat haast
niets te wensen over. De
wendbaarheid van de Vito is
in orde.
Mercedes biedt de Vito i
motorvarianten aan. He
in alle gevallen om eer.
liter 4 cilinder. De
benzineversie heeft 4 kleppen
per cilinder en komt tot een
vermogen van 130 pk bij 5300
tr/min en een koppel van 180
Nm bij 4200 tr/min. In de
besteluitvoering zullen met
name de diesels het meest
verkocht worden. De
natuurlijk aanzuigende versie
levert een vermogen van 79 pk
bij 3800 tr/min en een koppel
van 152 Nm tussen de 2300 en
3000 tr/min. Daarboven staat
een turbo-versie die het tot 98
pk en een koppel van 230 Nm.
De turbodiesel is een rappe
jongen. Hij laat zich in het
interieur vooral bij optrekken
redelijk horen, terwijl het
geluidsniveau op de snelweg
niet dat van een
personenwagen is. De Vito
Combi haalt met gemak ruim
150 km/u en is door zijn
geavanceerde onderstel
bijzonder stabiel. Door het vrij
vlak geplaatste en grote
stuurwiel heeft men sterk de
indruk van een bestelauto en
zo is de Vito ook ontwikkeld.
indruk. De V-klasse komt in
eerste instantie beschikbaar
ie 2,3 liter benzinemotor
12,3 liter turbodiesel en zal
idden 1997 ook met een 2,8
liter 6 cilinder verschijnen.
Standaard krijgt iedere versie
twee airbags, traction-control
en een niveauregeling op de
achteras. In tegenstelling tot
de Vito krijgt de V-klasse drie
stoelen op de tweede zitrij en
twee exemplaren achterin. De
prijzen zullen flink hoger
liggen.
bedrijfswagensector zeer
sterk aanwezig. Dat varieert
van de meest zware jongens
tot de lichtere bestelwagens.
Perkins, de in Engeland
gevestigde fabrikant van
dieselmotoren wil in een
gezamenlijk project met een
aantal autofabrikanten, het
luxe autosegment van
dieselmotoren gaan voorzien.
Het gaat daarbij vooral om
turbodieselmotoren van 2,5
liter of meer. Perkins denkt
deze motoren al bij een
produktieniveau van 45.000
tot 50.000 eenheden per jaar
rendabel te kunnen aanbie
den. Dit volume is aanzienlijk
lager dan bij een individuele
autofabrikant winstgevend
mogelijk is. Dankzij de
samenwerking met Perkins
kunnen de deelnemende
autofabrikanten zelfs al bij
een verkoopniveau van 10.000
voertuigen per jaar
dieselversies voor hun meest
prestigieuze modellen
aanbieden.
Perkins vervaardigt jaarlijks
ongeveer 250.000 motoren
voor grasmaaiers tot
generatoren voor industrieel
gebruik. Daarnaast worden
nog eens 50.000 Perkins-
motoren in licentie gebouwd.
De komende jaren wil de
fabrikant van zelfontbranders
JN-TD-73
LD-FV-20
i HM*
NP-GS-72
9
^0