Volkswagen Polo sedan f Variatie op 'n thema wj) Circuitversie Renault Clio met LPi-systeem Prijzen en r Tips voor zuinig rijden Recycling gelakte bumpers 4. Adriaan van de Ven (w) - 7.00 s ■i pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER zonde sserit >1 nie 'toet. >rdt de 200 dorst van de panelen in oelast enkel cao Z1CCORD Adriaan van de Ven behoort tot de Bongers Groep een top van 158 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 16,7 seconden. De grote aantrekkingskracht van deze slkaar. ievormen nam dan ook de Seat Cordoba, een van de weinige sedanmodellen op basis van een auto uit de compactklasse, en baseerde daarop de nieuwe Polo sedan. Bagageruimte Met een lengte van 4,16 meter naar te slijk aan dat lus ook de Prijs 350,- T >00,- O 300,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- G 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- G 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T 350,- T >rtiviteit n verwacht 1,6 liter met ie aan te svert met 100 In ieder het teruc, brandstof* uitstoot var een techr maar’ van de Duitsl drie Classic, Elegance en Avantgarde worden besteld. van sseren. sPolo anden. biedt Het vergrendeling, elektrische ruitbediening, mistlampen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airco, schuifdak en radiovoorbereiding tot de mogelijkheden. Natuurlijk kan er ook voor twee airbags gekozen worden. De prijslijst van de Polo sedan start bij f .28.995,= voor de basis 1,4 liter. Wie liever de 75 pk 1,6 liter heeft is f.30.995,= kwijt, terwijl voor f.32.995,= de 100 pk versie ter beschikking staat. De dieselrijder is voor f.33995,bij de Polo sedan klaar. Om zo efficient mogelijk te kunnen produceren, is het voor een autoconcern belangrijk een zo groot mogelijke modellenvariatie te bieden met gebruikmaking van zo min mogelijk onderdelen. Zo rollen in Spanje gebroederlijk de Volkswagen Polo en Seat Ibiza van de band. De Cordoba is de sedanversie van de Ibiza, waarom dan geen sedan op basis van de Polo. Voila! Ogenschijnlijk lijken de Ibiza van Seat en Polo van Volkswagen niet op el De diverse carrosserie wijken totaal af. Maar bekijken we het onderstel en de gebruikte techniek dan hebben we het hier over identieke auto's. Volkswagen De ADAC heeft berekend dat het zoeken naar een parkeerplaats bij de zaterdagse inkopen zo'n driekwart van het totale stadsverkeer uitmaakt. Het is dan ook interessant eens te overwegen of het openbaar vervoer hier geen goede oplossing kan bieden. Van 22 tot en met 26 april wordt weer de ECO Ronde van Europa gehouden waarbij twaalf automerken aan de start zullén verschijnen. Vorig jaar liepen auto's uit de klasse met een 1,8 liter motor gemiddeld 1 op 17,6 terwijl diesels op 1 op 21,5 uitkwamen. De meest zuinige benzine-auto was de Honda Civic VTEC-E met 1 op 20,1 Met een gemiddelde van 1 op 24,9 kwam de Volkswagen Golf TDI als overwinnaar bij de diesels naar voren. De ECO Ronde van Europa bewijst direct waartoe moderne auto's in staat zijn. Uw dealer voor Volkswagen en Audi Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 I IFax (013) 535 59 20. - Vermijd korte ritten van slechts enkele kilometers, want een koude motor verbruikt ongeveer driemaal zoveel als eentje die op de ideale bedrijfstemperatuur is. - Na het starten meteen vlot wegrijden. De motor onbelast laten warmlopen is niet enkel zinloos, maar kost ook onnodig veel brandstof. - Vermijd vooral tijdens het Bouwsteenprincipe Het onderstel mag eveneens bekend verondersteld worden. Voor zien we een onafhankelijke ophanging met veerpoten en drie hoekige dwarsdraagarmen, terwijl achter gekoppelde draagarmen te vinden zijn. Het geheel zorgt voor een stevige afvering, zonder oncomfortabel te zijn. De carrosserie helt in bochten vrijwel niet over en vanwege de standaard stuurbekrachtiging op alle versies is iedere manoeuvre makkelijk te maken, inparkeren tot snel pass Standaard staat iedere sedan op 185/60 R 14 bar De interieurinrichting b weinig opzienbarends. 1 uitvoering zit in het zeer lage gemiddelde brandstofverbruik van gemakkelijk boven de 1 op 20. Bovendien wordt het milieu gediend door de standaard oxydatiekatalysator. Alle motoren worden op dit moment gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak die een zeer exacte bediening kent. temperatuurhuishouding zorgt dan benzine. De installatie die in de cup- versie van de Clio ligt is in feite niet anders dan het systeem dat Vialle in de straatversie kan leveren. Op testbanken heeft men zelfs een vermogenstoename aan de wielen kunnen meten van 1 kW bij een motortoerental van zo'n 6000 tr/min. Tijdens het seizoen 1996 zal de LPi-Clio afwisselend door ervaren Clio-coureurs worden bereden. Overigens wordt de Clio-cup dit jaar voor het laatst gehouden. De auto's zullen volgend seizoen worden opgevolgd door de Mégane Coupé 16V. Mercedes heeft al haar prijzen gemiddeld met 2,5 procent verhoogd, maar ook de uitrustingsniveaus aangepast. Zo heeft de C- klasse Classic voortaan elektrisch bediende voorportierruiten. De E-klasse krijgt in alle gevallen zijdelingse airbags en een regensensor. Samen met BK-Gas en Vialle ontwikkelde Renault Nederland voor de Renault Clio 16-klepper een LPi- uitvoering die dit jaar deelneemt aan de Renault Clio Cup op diverse circuits. Een enorme uitdaging. Niet alleen betreft het hier een wereldprimeur, maar bovendien een prima gelegenheid om te bewijzen dat de oude vooroordelen met betrekking tot het rijden op LPG vrijwel volledig zijn verdwenen. Door de computersturing gekoppeld aan het motormanage- mentsysteem van de auto is er geen sprake meer van een afname van het vermogen. Bij r geval is duidelijk igdringen van het fverbruik en de an CO2 niet alleen misch probleem is, r vooral afhankelijk is ie persoonlijke rijstijl. In dand spreekt men veel- ildig over de zogenaamde ieliter-auto, een auto die gemiddeld 1 op 33,3 kan rijden. De meest spaarzame diesels zijn op dit moment al aardig op weg in de goede richting. Maar zonder nu direct i een dergelijk verbruik streven zijn er toch wel diverse tips te geven om zelf zuiniger te gaan rijden: bekend gemaakt. Deze auto komt in eerste instantie beschikbaar met vier motoren. Aan de basis staat de E 200 voor f.93.100,=. Dit betekent een meerprijs ten opzichte van de sedan van f.8.550,=. De E 230 komt op f.l01.650,= en de E 290 Turbodiesel moet f. 104.150,= kosten. Als topmodel levert Mercedes de E 420 als Combi voor f.l79.850,=. Alle versies van E-klasse kunnen als De manier waarop een automobilist zijn gaspedaal gebruikt heeft nog altijd veel meer effect op het gemiddelde brandstofverbruik van een auto dan bijvoorbeeld een gunstige stroomlijn of laag gewicht. Uit statistieken van de Duitse ADAC blijkt dat een moderne benzine-auto gemiddeld 1 op 10,5 verbruikt en een diesel op 1 op 13 uitkomt. DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1996 - pagina 9 andere bekleding, wortelnotehouten j het interieur en pompadourtassen. De Sport heeft sierlijsten in het interieur in koolstof-look, sportstoelen, sportstuurwiel, AMG lichtmetalen velgen met brede banden, sportonderstel en meegespoten bumpers en stootstrips. Het Sport-pakket kost f.6.450,=. Tegelijk heeft Mercedes ook de prijzen van de E-combi Tot nu toe konden gelakte kunststof bumpers niet hergebruikt worden zonder ze eerst lakvrij te maken met behulp van schadelijke oplosmiddelen. Honda heeft daar nu een nieuw en milieuvriendelijk systeem voor bedacht. Worden gelakte bumpers vermalen, dan heeft de op deze wijze ontstane grondstof een ongewenste kleuring. Honda bouwt volgens het nieuwe procédé haar bumpers voortaan op uit drie lagen. Hierbij wordt de binnenste laag gemaakt uit hergebruikte, gelakte bumpers. De twee buitenste lagen worden uit nieuw of niet verontreinigd kunststof gemaakt. Honda is op bescheiden schaal met de produktie volgens deze methode begonnen. Op dit moment worden nieuwe bumpers op deze manier gemaakt als vervangingsonderdeel. dashboard is gel van de Polo en di Ibiza en Cordoba. Het compacte instrumentarium bestaat uit vier klokken. Links hiervan zit de handige verlichtingsschakelaar waarmee men nooit vergeet de mistlampen uit te doen. De verwarming en ventilatie worden met drie draaiknoppen op de middenconsole bediend. Uitstroomopeningen zijn er meer dan voldoende verdeeld over het dashboard. Naast het officiële dashboardkastje ter hoogte van de passagier is er ook links van de stuurkolom nog een extra afsluitbaar vak. Men kan de Polo sedan uiteraard in de basisuitvoering kiezen, maar er zijn ook diverse mogelijkheden om de uitrusting naar eigen inzicht op niveau te brengen. Volkswagen biedt op deze auto namelijk het bouwsteenprincipe. Zo kan er S» bijvoorbeeld uit maar liefst zeven combinatie mogelijkheden voor het interieur gekozen worden met andere bekledingsstoffen, hoofdsteunen achter, deelbaar neerklapbare achterbanken sportstoelen eventueel met verwarming. Verder behoren ook centrale opwarmen van de motor en in stadsritten hoge toerentallen. Zorg dat u zo snel mogelijk in de hoogste versnelling rijdt, want zowel de benzinemotor als een diesel verbruiken het minst bij lage toerentallen. - Tracht zo vloeiend mogelijk met de verkeersstroom mee te gaan. Vermijd tussensprints en rijd zo vooruitziend mogelijk. - Zorg voor een juiste bandenspanning en laat onnodige bagagedragers thuis. Laat ook geen voorwerpen in de koffer rondslingeren die niet meer nodig zijn (sneeuwkettingen, zandzakjes etc.) - Laat uw motor regelmatig nakijken. Een vuil luchtfilter. is redelijk stil en zorgt voor normale prestaties als een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 15,6 seconden en een top van 157 km/u. Daarboven zit de 1,6 liter van 75 pk die we ook al uit de bestaande Polo- reeks kennen. Deze motor heeft centrale injectie en komt tot een slechts in geringe mate hoger koppel van 125 Nm bij 2600 tr/min. Toch is het verschil duidelijk in de prestaties te merken: 170 km/u en 0-100 km/u in 13,4 seconden. Wie sporl van zijn Polo sedan is genoodzaakt de 1 multipoint injectie schaffen. Deze lev pk bij 5800 tr/min een flink vermogen en komt wat betreft het koppel van 140 Nm bij 3500 tr/min ook royaler uit. De topsnelheid is vastgesteld op 186 km/u en in 10,7 seconden trekt men vanuit stilstand naar de 100 km/u. Deze snelle 1,6 liter motor komt binnenkort ook in de andere Polo-varianten beschikbaar. Natuurlijk bedient Volkswagen met de Polo sedan ook de veelrijders die graag een diesel hebben. Voorlopig is dat uitsluitend de zuinige 1,9 liter met directe inspuiting. Deze motor levert zijn maximale vermogen van 64 pk bij 4200 tr/min en is goed voor een koppel van 125 Nm tussen de 2200 en 2800 tr/min. Ook hier zijn de prestaties niet meer dan normaal met is de Polo sedan iets groter dan de Cordoba, maar dat verschil zit puur in de andere bumpers, die overigens bij de Polo in alle gevallen in de carrosseriekleur worden gespoten. Het front lijkt sterk op dat van de bestaande Polo- varianten en heeft ook de zogenaamde 'happy-face' grille. De voorspatborden zijn echter weer van de Cordoba overgenomen, terwijl de motorkap iets afwijkt. In het profiel zien we het duidelijkst dat de Polo sedan van de Cordoba is afgeleid. Alleen aan de achterijzde is de auto aangepast. De portieren zijn identiek maar hebben een volledig meegespoten omlijsting van de ruiten. De kofferklep heeft een knik over volle breedte, die geleid eft tot een aanpassing van achterschermen. Tegelijk monteerd Volkswagen andere hterlichtunits die helemaal de schermen zijn genomen. Het nummerbord rgt voor een onderbreking van de achterpartij, die verder opmerkelijk strak is. Achter het kofferdeksel zit een voor ze klasse meer dan enorme gageruimte met een inhoud n 455 liter. De rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt, waardoor het bagagevolume groeit naar 800 liter. Bij de basisuitvoering gaat deze leuning in één geheel plat, terwijl bij alle andere uitgaves sprake is van een deelbaar neerklapbare bank. De auto is verder standaard voorzien van volledige wielplaten, twee meegespoten buitenspiegels die handmatig van binnenuit versteld kunnen worden en getint glas. de verkeer afstelling of een vuile bougie verhogen allemaal de dorst van de motor. - Ook kleinigheden beïnvloeden het verbruik. Wie stilstaat bij een gesloten overweg en of wegwerkzaamheden kan als het lang lijkt te duren het best zijn motor afzetten. De nieuwe prijslijst van Mercedes-Benz Nederland vermeldt inmiddels de bedragen die moeten worden afgerekend voor de nieuwe C- en E-klasse Combi. Voor f.66.900,= komt de C 180 Combi voorgereden in de basis Classic-uitvoering. De C is met f.77.650,= fors duurder. Bijna hetzelfde bedrag (f.77.050,=) wordt gevraagd voor de C 220 Diesel. Verder zijn er nog de C 250 turbodiesel voor f.88.700,= en C 230 met 2,3 liter benzinemotor voor f.86.200,=. Alle motorversies kunnen worden voorzien van een drie optiepakketten: voor f. 1.650,= biedt de Esprit lichtmetalen velgen, verlaagd onderstel, andere bekleding en een middenconsole met grijs 'geborsteld' aluminium. De Elegance vergt een extra uitgave van f .8.450,= en biedt voor dat geldt onder meer airco, armsteun tussen de voorstoelen, middenarmsteun achter, vier elektrisch bediende portierruiten, stuurwiel bekleed met leer, stootstrips op de bumper. een LPi-installatie wordt de vloeibare LPG uit de tank ook in vloeibare vorm in de cilinders gespoten, terwijl bij conventionele systemen de brandstof eerst gasvormig wordt gemaakt. Hierdoor is LPi vrijwel vergelijkbaar met benzine-inspuiting. LPi kan daarom worden toegepast op zogenaamde leanburn- en turbomotoren. Wordt LPG in gasvormige toestand in de cilinders gebracht, dan ontstonden in het verleden nogal eens problemen met de warmtehuishouding van de motor. Ook dat komt bij het LPi-systeem niet meer voor. Het is zelfs zo dat het LPi-sys- teem voor een betere Injectie Volkswagen levert de Polo sedan met vier motoren. Aan de basis staat de 60 pk leverende 1,4 liter die nog niet zo lang geleden werd voorzien van multipoint inspuiting. Het maximale koppel van 116 Nm laat tussen 2800 en 3200 tr/min volledig van zich profiteren. De motor de he de a< in oj BK GAS j Överlease S ME 8597]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 39