Volkswagen Polo sedan
f
Variatie op 'n thema
wj)
Circuitversie Renault
Clio met LPi-systeem
Prijzen
en
r
Tips voor zuinig
rijden
Recycling
gelakte bumpers
4.
Adriaan van de Ven (w)
-
7.00
s
■i
pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
zonde
sserit
>1 nie
'toet.
>rdt de
200
dorst van de
panelen in
oelast
enkel
cao
Z1CCORD
Adriaan
van de Ven
behoort tot
de Bongers
Groep
een top van 158 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 16,7 seconden. De grote
aantrekkingskracht van deze
slkaar.
ievormen
nam dan ook de Seat
Cordoba, een van de weinige
sedanmodellen op basis van
een auto uit de
compactklasse, en baseerde
daarop de nieuwe Polo sedan.
Bagageruimte
Met een lengte van 4,16 meter
naar
te
slijk aan dat
lus ook de
Prijs
350,- T
>00,- O
300,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- G
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- G
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
350,- T
>rtiviteit
n verwacht
1,6 liter met
ie aan te
svert met 100
In ieder
het teruc,
brandstof*
uitstoot var
een techr
maar’
van de
Duitsl
drie
Classic, Elegance en
Avantgarde worden besteld.
van
sseren.
sPolo
anden.
biedt
Het
vergrendeling, elektrische
ruitbediening, mistlampen,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, airco,
schuifdak en
radiovoorbereiding tot de
mogelijkheden. Natuurlijk
kan er ook voor twee airbags
gekozen worden.
De prijslijst van de Polo sedan
start bij f .28.995,= voor de
basis 1,4 liter. Wie liever de 75
pk 1,6 liter heeft is f.30.995,=
kwijt, terwijl voor f.32.995,= de
100 pk versie ter beschikking
staat. De dieselrijder is voor
f.33995,bij de Polo sedan
klaar.
Om zo efficient mogelijk te kunnen produceren, is
het voor een autoconcern belangrijk een zo groot
mogelijke modellenvariatie te bieden met
gebruikmaking van zo min mogelijk onderdelen. Zo
rollen in Spanje gebroederlijk de Volkswagen Polo
en Seat Ibiza van de band. De Cordoba is de
sedanversie van de Ibiza, waarom dan geen sedan
op basis van de Polo. Voila!
Ogenschijnlijk lijken de Ibiza
van Seat en Polo van
Volkswagen niet op el
De diverse carrosserie
wijken totaal af. Maar
bekijken we het onderstel en
de gebruikte techniek dan
hebben we het hier over
identieke auto's. Volkswagen
De ADAC heeft berekend dat
het zoeken naar een
parkeerplaats bij de
zaterdagse inkopen zo'n
driekwart van het totale
stadsverkeer uitmaakt. Het is
dan ook interessant eens te
overwegen of het openbaar
vervoer hier geen goede
oplossing kan bieden.
Van 22 tot en met 26 april
wordt weer de ECO Ronde
van Europa gehouden waarbij
twaalf automerken aan de
start zullén verschijnen. Vorig
jaar liepen auto's uit de
klasse met een 1,8 liter motor
gemiddeld 1 op 17,6 terwijl
diesels op 1 op 21,5
uitkwamen. De meest zuinige
benzine-auto was de Honda
Civic VTEC-E met 1 op 20,1
Met een gemiddelde van 1 op
24,9 kwam de Volkswagen
Golf TDI als overwinnaar bij
de diesels naar voren. De
ECO Ronde van Europa
bewijst direct waartoe
moderne auto's in staat zijn.
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg.
Tel.: (013) 532 14 I IFax (013) 535 59 20.
- Vermijd korte ritten van
slechts enkele kilometers,
want een koude motor
verbruikt ongeveer driemaal
zoveel als eentje die op de
ideale bedrijfstemperatuur is.
- Na het starten meteen vlot
wegrijden. De motor onbelast
laten warmlopen is niet enkel
zinloos, maar kost ook
onnodig veel brandstof.
- Vermijd vooral tijdens het
Bouwsteenprincipe
Het onderstel mag eveneens
bekend verondersteld
worden. Voor zien we een
onafhankelijke ophanging
met veerpoten en drie hoekige
dwarsdraagarmen, terwijl
achter gekoppelde
draagarmen te vinden zijn.
Het geheel zorgt voor een
stevige afvering, zonder
oncomfortabel te zijn. De
carrosserie helt in bochten
vrijwel niet over en vanwege
de standaard
stuurbekrachtiging op alle
versies is iedere manoeuvre
makkelijk te maken,
inparkeren tot snel pass
Standaard staat iedere
sedan op 185/60 R 14 bar
De interieurinrichting b
weinig opzienbarends. 1
uitvoering zit in het zeer lage
gemiddelde
brandstofverbruik van
gemakkelijk boven de 1 op 20.
Bovendien wordt het milieu
gediend door de standaard
oxydatiekatalysator. Alle
motoren worden op dit
moment gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak die
een zeer exacte bediening
kent.
temperatuurhuishouding
zorgt dan benzine.
De installatie die in de cup-
versie van de Clio ligt is in
feite niet anders dan het
systeem dat Vialle in de
straatversie kan leveren. Op
testbanken heeft men zelfs
een vermogenstoename aan
de wielen kunnen meten van 1
kW bij een motortoerental van
zo'n 6000 tr/min. Tijdens het
seizoen 1996 zal de LPi-Clio
afwisselend door ervaren
Clio-coureurs worden
bereden. Overigens wordt de
Clio-cup dit jaar voor het
laatst gehouden. De auto's
zullen volgend seizoen
worden opgevolgd door de
Mégane Coupé 16V.
Mercedes heeft al haar prijzen
gemiddeld met 2,5 procent
verhoogd, maar ook de
uitrustingsniveaus
aangepast. Zo heeft de C-
klasse Classic voortaan
elektrisch bediende
voorportierruiten. De E-klasse
krijgt in alle gevallen
zijdelingse airbags en een
regensensor.
Samen met BK-Gas en Vialle
ontwikkelde Renault
Nederland voor de Renault
Clio 16-klepper een LPi-
uitvoering die dit jaar
deelneemt aan de Renault
Clio Cup op diverse circuits.
Een enorme uitdaging. Niet
alleen betreft het hier een
wereldprimeur, maar
bovendien een prima
gelegenheid om te bewijzen
dat de oude vooroordelen met
betrekking tot het rijden op
LPG vrijwel volledig zijn
verdwenen. Door de
computersturing gekoppeld
aan het motormanage-
mentsysteem van de auto is er
geen sprake meer van een
afname van het vermogen. Bij
r geval is duidelijk
igdringen van het
fverbruik en de
an CO2 niet alleen
misch probleem is,
r vooral afhankelijk is
ie persoonlijke rijstijl. In
dand spreekt men veel-
ildig over de zogenaamde
ieliter-auto, een auto die
gemiddeld 1 op 33,3 kan
rijden. De meest spaarzame
diesels zijn op dit moment al
aardig op weg in de goede
richting.
Maar zonder nu direct i
een dergelijk verbruik
streven zijn er toch wel
diverse tips te geven om zelf
zuiniger te gaan rijden:
bekend gemaakt. Deze auto
komt in eerste instantie
beschikbaar met vier
motoren. Aan de basis staat
de E 200 voor f.93.100,=. Dit
betekent een meerprijs ten
opzichte van de sedan van
f.8.550,=. De E 230 komt op
f.l01.650,= en de E 290
Turbodiesel moet f. 104.150,=
kosten. Als topmodel levert
Mercedes de E 420 als Combi
voor f.l79.850,=. Alle versies
van E-klasse kunnen als
De manier waarop een
automobilist zijn gaspedaal
gebruikt heeft nog altijd veel
meer effect op het gemiddelde
brandstofverbruik van een
auto dan bijvoorbeeld een
gunstige stroomlijn of laag
gewicht. Uit statistieken van
de Duitse ADAC blijkt dat een
moderne benzine-auto
gemiddeld 1 op 10,5 verbruikt
en een diesel op 1 op 13
uitkomt.
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1996 - pagina 9
andere bekleding,
wortelnotehouten j
het interieur en
pompadourtassen. De Sport
heeft sierlijsten in het
interieur in koolstof-look,
sportstoelen, sportstuurwiel,
AMG lichtmetalen velgen met
brede banden, sportonderstel
en meegespoten bumpers en
stootstrips. Het Sport-pakket
kost f.6.450,=.
Tegelijk heeft Mercedes ook
de prijzen van de E-combi
Tot nu toe konden gelakte kunststof bumpers niet hergebruikt
worden zonder ze eerst lakvrij te maken met behulp van
schadelijke oplosmiddelen. Honda heeft daar nu een nieuw en
milieuvriendelijk systeem voor bedacht. Worden gelakte
bumpers vermalen, dan heeft de op deze wijze ontstane
grondstof een ongewenste kleuring. Honda bouwt volgens het
nieuwe procédé haar bumpers voortaan op uit drie lagen.
Hierbij wordt de binnenste laag gemaakt uit hergebruikte,
gelakte bumpers. De twee buitenste lagen worden uit nieuw of
niet verontreinigd kunststof gemaakt. Honda is op bescheiden
schaal met de produktie volgens deze methode begonnen. Op
dit moment worden nieuwe bumpers op deze manier gemaakt
als vervangingsonderdeel.
dashboard is gel
van de Polo en di
Ibiza en Cordoba. Het
compacte instrumentarium
bestaat uit vier klokken. Links
hiervan zit de handige
verlichtingsschakelaar
waarmee men nooit vergeet
de mistlampen uit te doen. De
verwarming en ventilatie
worden met drie
draaiknoppen op de
middenconsole bediend.
Uitstroomopeningen zijn er
meer dan voldoende verdeeld
over het dashboard. Naast het
officiële dashboardkastje ter
hoogte van de passagier is er
ook links van de stuurkolom
nog een extra afsluitbaar vak.
Men kan de Polo sedan
uiteraard in de
basisuitvoering kiezen, maar
er zijn ook diverse
mogelijkheden om de
uitrusting naar eigen inzicht
op niveau te brengen.
Volkswagen biedt op deze
auto namelijk het
bouwsteenprincipe. Zo kan er S»
bijvoorbeeld uit maar liefst
zeven combinatie
mogelijkheden voor het
interieur gekozen worden met
andere bekledingsstoffen,
hoofdsteunen achter,
deelbaar neerklapbare
achterbanken sportstoelen
eventueel met verwarming.
Verder behoren ook centrale
opwarmen van de motor en in
stadsritten hoge toerentallen.
Zorg dat u zo snel mogelijk in
de hoogste versnelling rijdt,
want zowel de benzinemotor
als een diesel verbruiken het
minst bij lage toerentallen.
- Tracht zo vloeiend mogelijk
met de verkeersstroom mee te
gaan. Vermijd tussensprints
en rijd zo vooruitziend
mogelijk.
- Zorg voor een juiste
bandenspanning en laat
onnodige bagagedragers
thuis. Laat ook geen
voorwerpen in de koffer
rondslingeren die niet meer
nodig zijn (sneeuwkettingen,
zandzakjes etc.)
- Laat uw motor regelmatig
nakijken. Een vuil luchtfilter.
is redelijk stil en zorgt voor
normale prestaties als een
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 15,6 seconden en een top
van 157 km/u. Daarboven zit
de 1,6 liter van 75 pk die we
ook al uit de bestaande Polo-
reeks kennen. Deze motor
heeft centrale injectie en komt
tot een slechts in geringe
mate hoger koppel van 125
Nm bij 2600 tr/min. Toch is het
verschil duidelijk in de
prestaties te merken: 170 km/u
en 0-100 km/u in 13,4
seconden. Wie sporl
van zijn Polo sedan
is genoodzaakt de 1
multipoint injectie
schaffen. Deze lev
pk bij 5800 tr/min een flink
vermogen en komt wat betreft
het koppel van 140 Nm bij 3500
tr/min ook royaler uit. De
topsnelheid is vastgesteld op
186 km/u en in 10,7 seconden
trekt men vanuit stilstand
naar de 100 km/u. Deze snelle
1,6 liter motor komt
binnenkort ook in de andere
Polo-varianten beschikbaar.
Natuurlijk bedient
Volkswagen met de Polo
sedan ook de veelrijders die
graag een diesel hebben.
Voorlopig is dat uitsluitend de
zuinige 1,9 liter met directe
inspuiting. Deze motor levert
zijn maximale vermogen van
64 pk bij 4200 tr/min en is goed
voor een koppel van 125 Nm
tussen de 2200 en 2800 tr/min.
Ook hier zijn de prestaties
niet meer dan normaal met
is de Polo sedan iets groter
dan de Cordoba, maar dat
verschil zit puur in de andere
bumpers, die overigens bij de
Polo in alle gevallen in de
carrosseriekleur worden
gespoten. Het front lijkt sterk
op dat van de bestaande Polo-
varianten en heeft ook de
zogenaamde 'happy-face'
grille. De voorspatborden zijn
echter weer van de Cordoba
overgenomen, terwijl de
motorkap iets afwijkt. In het
profiel zien we het duidelijkst
dat de Polo sedan van de
Cordoba is afgeleid. Alleen
aan de achterijzde is de auto
aangepast. De portieren zijn
identiek maar hebben een
volledig meegespoten
omlijsting van de ruiten. De
kofferklep heeft een knik over
volle breedte, die geleid
eft tot een aanpassing van
achterschermen. Tegelijk
monteerd Volkswagen andere
hterlichtunits die helemaal
de schermen zijn
genomen. Het nummerbord
rgt voor een onderbreking
van de achterpartij, die verder
opmerkelijk strak is. Achter
het kofferdeksel zit een voor
ze klasse meer dan enorme
gageruimte met een inhoud
n 455 liter. De rugleuning
van de achterbank kan
worden neergeklapt,
waardoor het bagagevolume
groeit naar 800 liter. Bij de
basisuitvoering gaat deze
leuning in één geheel plat,
terwijl bij alle andere
uitgaves sprake is van een
deelbaar neerklapbare bank.
De auto is verder standaard
voorzien van volledige
wielplaten, twee
meegespoten buitenspiegels
die handmatig van binnenuit
versteld kunnen worden en
getint glas.
de verkeer afstelling of een
vuile bougie verhogen
allemaal de dorst van de
motor.
- Ook kleinigheden
beïnvloeden het verbruik. Wie
stilstaat bij een gesloten
overweg en of
wegwerkzaamheden kan als
het lang lijkt te duren het best
zijn motor afzetten.
De nieuwe prijslijst van
Mercedes-Benz Nederland
vermeldt inmiddels de
bedragen die moeten worden
afgerekend voor de nieuwe C-
en E-klasse Combi. Voor
f.66.900,= komt de C 180 Combi
voorgereden in de basis
Classic-uitvoering. De C
is met f.77.650,= fors duurder.
Bijna hetzelfde bedrag
(f.77.050,=) wordt gevraagd
voor de C 220 Diesel. Verder
zijn er nog de C 250
turbodiesel voor f.88.700,= en
C 230 met 2,3 liter
benzinemotor voor f.86.200,=.
Alle motorversies kunnen
worden voorzien van een drie
optiepakketten: voor f. 1.650,=
biedt de Esprit lichtmetalen
velgen, verlaagd onderstel,
andere bekleding en een
middenconsole met grijs
'geborsteld' aluminium. De
Elegance vergt een extra
uitgave van f .8.450,= en biedt
voor dat geldt onder meer
airco, armsteun tussen de
voorstoelen, middenarmsteun
achter, vier elektrisch
bediende portierruiten,
stuurwiel bekleed met leer,
stootstrips op de bumper.
een LPi-installatie wordt de
vloeibare LPG uit de tank ook
in vloeibare vorm in de
cilinders gespoten, terwijl bij
conventionele systemen de
brandstof eerst gasvormig
wordt gemaakt. Hierdoor is
LPi vrijwel vergelijkbaar met
benzine-inspuiting. LPi kan
daarom worden toegepast op
zogenaamde leanburn- en
turbomotoren. Wordt LPG in
gasvormige toestand in de
cilinders gebracht, dan
ontstonden in het verleden
nogal eens problemen met de
warmtehuishouding van de
motor. Ook dat komt bij het
LPi-systeem niet meer voor.
Het is zelfs zo dat het LPi-sys-
teem voor een betere
Injectie
Volkswagen levert de Polo
sedan met vier motoren. Aan
de basis staat de 60 pk
leverende 1,4 liter die nog niet
zo lang geleden werd
voorzien van multipoint
inspuiting. Het maximale
koppel van 116 Nm laat tussen
2800 en 3200 tr/min volledig
van zich profiteren. De motor
de
he
de
a<
in
oj
BK GAS
j Överlease
S ME 8597]