BMW 725tds Stilte a.u.b.! Volvo S40 in de showroom Nederlandse auto-industrie Winst Tammere Dl-motor voor Audi A4 Nieuwe Canta bij Renault II >i n d ipen RENOVA, UW BMW DEALER. Betaalbaar kanteldak O o ijker. G a IN C4806 J ji DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1996 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER ioning automatisch dimmende elektrisch verstelbare lie snde ie igenc udigi 00 45 I pagina 6 illeen i in een cilir veel 7a 31 65 71 t van de lalen van I.•91 '92 '89 '86 '88 '86-'87 '87 '84 8 '86 93 X 1 '87 '85 '87 .1 '86 '88 88 K.^...>W '87 BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. IBURG TEL 013-5422133 Renova bv Ringbaan Oost 102A, Tilburg Telefoon: 013-542 21 33 dtplaats en tijdens de gebouwd, i maat wordt srie is een >die n g. Wie met tationair nog een I dit in een investeringen stegen van 14,8 miljard FF in 1994 naar 15,2 miljard FF in 1995. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling bedroegen in 1995 7,9 miljard FF tegen 7,7 miljard het jaar daarvoor en vertegenwoordigen 4,3% van de omzet. redelijk complete uitvoering. Standaard is onder meer ABS, een bestuurdersairbag, derde remlicht, elektrisch bediende voorportierruiten en elektrisch verstelbare buiten spiegels. De Audi A4 Dl is leverbaar vanaf eind april. Wie zich dagelijks in een middenklasse auto verplaatst, zal wellicht denken dat mensen die boven een bedrag van honderdduizend gulden een auto aanschaffen niet kijken naar brand stofverbruik en een lage kilometerkostprijs. Mercedes heeft echter met de S 350 Turbodiesel bewezen dat ook in de topklasse ieder dubbeltje meegenomen is. BMW brengt in hetzelfde segment een dieselversie van de 7-serie. i groot .Dat echter teruggebracht tot 75 pk bij 4000 tr/min terwijl het koppel van 150 Nm tussen 1500 en 3200 tr/min volledig beschikbaar is. Het vermogen van de bestaande TDI-versies ligt op 90 en 110 pk. De nieuwe Audi A4 Dl is al verkrijgbaar als sedan Intercooler De huidige BMW 7-sei auto uit de topklasse c De Arola is al jaren een begrip. Producent Waaijenberg uit Veenendaal brengt nu echter een veel moderner gelijnde opvolger op de markt, de Canta. Dit model voor minder mobiele mensen heeft een carrosserie uit hoogwaardig en milieuvriendelijk ABS- kunststof en biedt plaats aan twee volwassenen die via grote en diep uitgesneden portieren makkelijk kunnen instappen. Verder is rekening gehouden met het vervoer van een rolstoel. De bagageruimte heeft hiervoor een inhoud van belastingen - van de Renault Groep in 1995 is gedaald tot 2,139 miljard FF. In 1994 werd een nettowinst geboekt van 3,636 miljard FF. Met dit resultaat is Renault voor het negende achtereenvolgende jaar winstgevend gebleken. De materiële en immateriële echter niet overdreven gr en pompeus overkomt. D< past ook niet meer in het huidige tijdsbeeld. De 7-reeks is ook in ons land, waar het topsegment erg klein is, een behoorlijk succes. Eerst verschenen alleen twee versies met een acht cilinder motor, terwijl later de twaalf cilinder en zeer aantrekkelijk geprijsde 6-pitter ten tonele kwamen. Categorisch zijn de auto's lager van prijs dan de Duitse rivaal. De 2,5 liter 6 cilinder turbodieselmotor is een oude bekende. De machine werd in 1983 als 2,4 liter in de 5-serie geïntroduceerd en is sinds di tijd steeds verder Vorig jaar werden in Nederland 100.434 personenauto's vervaardigd. Dit aantal komt alleen uit de fabriek van NedCar in het Limburgse Born. Volvo was goed voor 79.555 auto's terwijl er 20.879 Mitsubishi's de band verlieten. Maar in Nederland worden niet alleen personenauto's gebouwd. Zo werden er vorig jaar 12.900 vrachtauto's en 18.476 trekkers gemaakt. Hiervan waren er in totaal 16.088 van Daf, 14.792 van Scania, 287 van Terberg en 209 van Ginaf. Verder bracht Nederland in 1995 een aantal van 660 bussen voor, 312 gemaakt door Bova, 188 van Daf en 160 van Den Oudsten. Binnenkort brengt Audi een nieuwe basis-dieselversie van de A4 op de markt voor f.53.790,=. Deze auto heeft de 1,9 liter direct ingespoten dieselmotor bekend uit de TDI eveneens voorzien van turbocompressor en intercooler. Het vermogen is in 1994 naar 978 miljoen FF het afgelopen jaar. De bijdrage van de divisie industriële ondernemingen aan het resultaat bedraagt 715 miljoen FF en die van de financiële divisie 1,272 miljard FF. De nettowinst - na aftrek van le glasplo snst worde inenrana kelijk vsl interieurkleuren vc in zwart of grijs wc uitgevoerd. De variëren van versie met be tot f .495,= voc met draaislii dealeradi onvoorstelbaar laag, het raam open bij sta toerental in de verte nc dieselklop hoort, zal Cu gesloten auto niet waarnemen. Wat overblijft is een typisch BMW 6- cilindergeluid. Een basisversie van een BMW is tegenwoordig een aardig aangeklede auto. De 725tds komt wat betreft uitrusting overeen met de 728i. Dat betekent dat alle electronisch veiligheidssystemen aanwezig zijn. Denk maar aan ABS en de automatische stabiliteits- en tractiecontrole. Deze voorkomen het uitbreken van de achterzijde en het doorslaan van de wielen. 510 liter. Specifieke eisen met betrekking tot de zit*1 bediening kunnen tijd produktie worden ing« zodat de Canta op i gemaakt. Voor de voorstuwing wordt gebruik gemaakt van een Honda- motor gekoppeld aan een continu variabele transmissie. Er kan een top gehaald worden van 45 km/u terwijl de Canta een aktieradius heeft van 240 kilometer. Vopr de Canta is geen rijbewijs nodig. (Info: 0318-511251) We hebben even geduld moeten hebben, maar inmiddels zijn de eerste exemplaren van de Volvo S40 sedan in de showrooms van de Nederlandse Volvo- dealers gearriveerd. Over enkele weken komt daar ook nog de V40 stationwagon bij. De sedan kenmerkt zich door rondere en bollere vormen dan we tot nu toe van het Zweedse merk gewend zijn geweest. Niet voor niets is de S40 de eerste Volvo van een nieuwe generatie. De sedan biedt veel ruimte in het interieur voor vier tot vijf volwassenen en beschikt over een royaal bagagevolume van 471 liter. De ach- terbankrugleuning is neerklapbaar. Het interieur is typisch Volvo, ook al hebben de ontwerpers hier ook de vierkante vormen wat laten varen. De stoelen zijn vrijwel onveranderd uit de 850 overgenomen en bieden een prima zit. Zijdelingse airbags maken deel uit van het zogenaamde SIPS-veiligheidssysteem dat op iedere S40 standaard is. In Renault heeft in 1995 een netto resultaat behaald van 2,1 miljard Franse frank (700 miljoen gulden) op een omzet van 184,1 miljard FF (61,4 miljard gulden). Daarmee heeft het bedrijf voor het negende achtereenvolgende jaar een positief resultaat geboekt. De behaalde omzet betekent een stijging met 1,8%. In 1994 bedroeg de omzet 178,5 miljard FF. Het exploita tieresultaat daalde van 2,3 miljard FF in 1994 tot 1,3 miljard in het afgelopen jaar. Deze sterke daling wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de automobieldivisie. Als gevolg van de prijzenoorlog op de Europese markt, monetaire fluctuaties en de overgang van de Renault 19 naar de Mégane in het segment dat meer dan 30 procent van de verkoop vertegenwoordigd, zag Renault haar exploitatieresultaat automobieldivisie dc 289 miljoen FF in 1994 naar een negatief resultaat van 1,7 miljard FF in 1995. De goede resultaten van de vrachtwagendivisie heeft een vervijfvoudiging van het exploitatieresultaat teweeg gebracht: van 194 miljoen FF voor een tc auto weec worden ge vijfbakofc komt tot 136] nog betere p Het standaai onafhankelij wielophanging ro garant voor een h< comfort. Daarnac een opmerkelijk i sportonderstel wc gekozen. De prijslijst start met f.43.500,= voor de S40 1.8. Wie liever de 2 liter heeft komt op f.46.500,=. Een automatische versnellingsbak vraagt een extra uitgave van f.3.800,=. bestaand model met een beproefde motor en het resultaat is meer dan bevredigend. Uitrusting Verder vinden we in het interieur een airconditioning en standaard audio- installatie. Deze radio alsmede de cruisecontrol zijn vanaf het stuurwiel te bedienen. De antenne is in de achterruit verwerkt. Natuurlijk heeft een dergelijke auto centrale vergrendeling met afstandsbediening gekoppeld aan een alarmsysteem met wegrijbeveiliging. De vier portierruiten worden electrisch heen en weer bewogen en het interieur wordt opgesierd met wortelnotehouten panelen. Verder is de 725tds voorzien van twee airbags, hoofdsteunen op de achterbank, gescheiden temperatuurregeling, in twee richtingen verstelbaar stuurwiel, mistlampen voor, buitentemperatuurmeter, derde remlicht en verlichte make-up spiegels. Net als iedere andere auto uit de 7- serie is de 725tds ook in een zogenaamde Executive- uitgave verkrijgbaar. De uitrusting wordt dan uitgebreid met onder meer metaallok, lederen bekleding, dubbelglas opzij en achter, elektrisch bediend zonnescherm achter. Schokloos De 725tds kan wat prestaties betreft net niet het benzine- niveau halen, maar niemand zal mopperen over een top van 202 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 12,2 seconden. Deze cijfers horen bij de auto met standaard vijftraps automaat. Een handgeschakelde vijfbak is ook mogelijk op speciale bestelling. De prijs blijft dan gelijk. De prestaties zijn in dat geval fractioneel beter, zoals de top van 206 km/u en sprintje in 11,4 seconden. De dieselmotor vormt een prettig duo met de automatische versnellingsbak. Op- en terugschakelen gaat bijna schokloos en met het gaspedaal kan men als bestuurder bijna zelf de gewenste versnelling bepalen. Even snel een auto passeren, dat is voor de 725tds geen enkel probleem. De bak schakelt keurig terug en zorgt voor een veilig korte manoeuvre. Het geluidsniveau is De Nederlandse fabrikant van schuif- en kanteldaken Vermeulen Hollandia biedt nu vanaf f .445,= het Crystal kanteldak. Dit type dak kan worden gekozen met een traploze beugelbediening of een draaislinger. Met betere temperaturen op komst is het inbouwen van een kanteldak een goede keus. Een dergelijke voorziening zorgt voor een betere ventilatie in de auto. Wie een kanteldak kiest doet er verstandig aan voor een hoogwaardig produkt te kiezen om problemen achteraf te voorkomen. Vermeulen Hollandia is al bijna een eeuw een specialist op dit gebied. Het Crystal dak is gemaakt van groen getint glas en kan in verschillende standen worden geopend. Ook kan de gehele glasplaat indien gewenst worden uitgenomen. De binnenrand kan afhankelijk van de van de auto /orden De prijzen nf.445,= voorde jeugelbediening jor de uitvoering inger. Voor Iressen: 023-5146666. het kussen van het stuurwiel is een airbag opgenomen. Verder heeft de auto drie hoofdsteunen op de achterbank, een toerenteller, leeslampjes achter, verstelbaar stuurwiel, centrale vergrendeling, elektrisch verwarmde buitenspiegels, getint glas en ABS. Bij de S40 kan uit twee 4 cilinder IQ-kleppers gekozen worden met 1,7 en 1,9 liter inhoud. De auto's worden echter 1.8 en 2.0 genoemd. De basismotor levert een keurig vermogen van 115 pk en zorgt top van 195 km/u. De igt 1186 kg. Er kan jekozen uit een f automaat. De 2.0 i pk en zorgt voor prestaties, tard onderstel met ijke jing rondom staat noogstaand rast kan voor cstug vorden geperfectioneerd. Alle vroegere vooroordelen met betrekking tot een diesel wist BMW op wonderbaarlijke wijze weg te werken onder meer door het toepassen van een katalysator, digitale motorelectronica, turbocompressor en intercooler. De vergelijking met een benzinemotor kan dan ook op vele punten worden aangegaan, want BMW maakt nu eenmaal een van de fijnste diesels die er verkrijgbaar zijn. Het Beierse merk leent zijn motor overigens uit aan de Opel Omega en nieuwe Range Rover, terwijl BMW de krachtbron zelf gebruikt in de 3-, 5- en 7-serie. Er wordt een maximaal vermogen bereikt van 143 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 280 Nm bij 2200 tr/min. Hetzelfde koppel wordt ook door de 2,8 liter 6 inder bereikt, alleen bij een el hoger toerental. stoelverwarming, koplampsproeiers, regensensor en CD-wissel De dieselmotor is in de BM 725 verkrijgbaar vanaf f. 130.000,=. Hiermee is de 725tds de meest betaalbar uit de serie. De Executive- uitvoering komt op f. 153.00 Wie toch liever een benzinemotor heeft krijgt c 728i voor f.135.000,= en de Executive-uitgave voor f.158.000,=. Stilte alstublieft, moet er inderdaad geroepen worden om de nieuwe BMW 725tds te kunnen horen of men er nu aan de buitenkant naast staat of achter het stuur zit. BMW heeft twee goede zaken met elkaar verenigd, een NT TX-75 HJP 009!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 37