Toyota Paseo GT FiTTRÏTTT so i; Paasvoordeel op Subaru Vivio bij Dekkers Sterk profiel Voordeel airco-actie van Peugeot Gebroeders Verkooijen in problemen tijdens Zuiderzee-rally 1 Winnaars in 'Duizend Duiten Show' van Collaris S HS-' i )6 pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1996 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER AUTOTEST AUTOTEST sren. .A 130 Nm bij 4200-4600 RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-5351035 1 en. MÉÉR TOYOTA MÉÉR RIJPLEZIER' ,1 vele :'s aan elkaar verwant. A ko{ Di 30 j ■jt M De 'Duizend Duiten Show' loopt nog tot en met 13 april aanstaande./ ren, tdeB- Schroefveren Wat betreft motor zijn Toyota's aan elkaar v« >isch oer t te zijn. 1 j rechtho leen een v rerkapp:_ De afgelopen weken hebben diverse kopers van een nieuwe of gebruikte auto bij normaal geiaenae nieuwprijzen. Hierdoor is de Subaru Vivio de goedkoopste □e modellen van vordt op dit moment ioning aangeboden i zeer aantrekkelijke Sinds kort worden mten van de 605 en rrd van voorzien, wat een voordeel betekent van f.5.125,=. Maar ook op andere modellen kan tegen een aantrekkelijke prijs airco worden geleverd. Wie bijvoorbeeld op de 306 Belfort airco wil betaalt hiervoor slechts f.1.250,=. Autocentrum Collaris verheugd gereageerd op de mededeling dat zij 'de vijfde :oper' waren in de 'Duizend luiten Show' van de Tilburgse Peugeot-dealer aan de Lage Witsiebaan. Aan elk van hén werd bij aflevering van de nieuw gekochte auto Duizend Duiten teruggegeven. Op bijgaande foto krijgt mevr. A. van Mierlo de duizend gulden overhandigd door dhr. Louer, directeur van Autocentrum Collaris bij de aflevering van haar nieuwe Peugeot 106. en ST ook maar f.1.250,= terwijl bij de meest luxueuze 406 SV de standaard airco voor een meerprijs van f.1.990,= wordt omgewisseld voor Climat-control. Hier bedraagt het voordeel f.2.960,-. zich vooral de eerste dag voor, terwijl na het verdwijnen van de sneeuw en het opkomen van de zon de resultaten steeds beter werden. Ze moesten dan ook deze keer genoegen nemen met een dertiende plaats in de Nissan Micro Challenge. Na twee rally's staan ze nu op de zevende plek. Alles bij elkaar heeft Toyota zo'n tien modellijnen en ongeveer twintig verschillende carrosserievarianten. Toyota heeft gewone huis- tuin-en-keuken modellen, maar daarnaast ook een complete lijn terreinauto's en coupés. Onder de MR2 en Celica heeft de Paseo een plaatsje gekregen, een compacte 2+2 met een Amerikaanse inslag. In 1991 verscheen de Paseo op de Amerikaanse markt, ongeveer gelijk met de presentatie van de Nissan 100 NX voor Europa. De Nissan vérkocht goed, dus was het makkelijk te voorspellen dat Toyota met de Paseo naar ons werelddeel zou komen. Maar het duurde nog tot begin 1996, het moment waarop Toyota slecl facelift op de kleine coupé koffe rvoerde. Deze auto is al voorzien van getint glas, stuurbekrachtiging, startcode, meegespoten bumpers en van binnenuit verstelbare koplampen. Het voordeel bedraagt f.2.745,=. Bij de 406 kost airco op de SL Het Oirschotse duo Nelis en Ruud Verkooijen hebben verre van probleemloos de Zuiderzee- rally doorstaan. Deze tweedaagse rally met zo'n 100 kilometer klassementsproeven werd afgelopen weekend verreden. Je kunt het zo gek niet noemen of de broers hebben het twee dagen lang, vooral in het donker met de door Nissan-dealer Denissen gesponsorde Micra meegemaakt: vast zitten in het zand, verdwalen, geharrewar met starttijden, glibberige dijkweggetjes etc. Het duo stapte vanuit de rallycross over in de Nissan Micra Challenge rally-auto. Vooral het navigeren blijkt een serieuze taak. De problemen deden Op diverse modellen van Peugeotwc.-. airconditio-i-: tegen een zeer i meerprijs. Sind alle varianten van de Uuu 806 standaard van deze verfrissende apparatuur De voor Europa nieuwe Toyota Paseo is een aardig vormgegeven 2+2 coupé met nadrukkelijk Amerikaanse invloeden. Van daaruit kan de wat weke vering en te sterk meehelpende stuurbekrachtiging worden verklaard. De 1,5 liter motor is voldoende krachtig en prettig zuinig, terwijl de auto in een royale standaarduitrusting wordt neergezet. overdreven spannende indruk, maar lelijk is de auto absoluut net. Het is typisch een coupé die veel mensen mooi zullen vinden. Aan deze personen moet Toyota immers de geplande 1250 exemplaren dit jaar kwijt raken. Benzineklepje Toch denkt Toyota dat de markt voor de Paseo in Europa nu pas rijp is. Coupémodellen mogen zich de laatste jaren in een grotere belangstelling verheugen. De Paseo moet concurreren met onder meer genoemde Nissan en de nda Civic Coupé, naast een ntal Europese modellen als Opel Tigra en Renault Mégane Coupé. De auto is 4,16 auto met een automatische versnellingsbak. De kwaliteit en betrouwbaarheid van de Vivio zijn inmiddels in diverse tests gebleken net als van de voorganger, de Mini-Jumbo. De Vivio is op veiligheidsgebied op niveau met stalen balken in de portieren. Daarnaast gaat de kleine Subaru zeer spaarzaam met zijn brandstof om. De ECVT vormt een prima De 1,5 liter kennen we als zodanig niet, maar komt v weer uit dezelfde familie de 1,6 liter in de Corolla. De krachtbron levert met een ikastje exacte inhoud van 1497 cc een vermogen van 90 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 130 Nm tussen de 4200 en 4600 tr/min. Een motor is vooral bedoeld voor het rustige werk. Uiteraard beschikt iedere cilinder over vier kleppen en het prestatieniveau is keurig met een top van 185 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,9 seconden. De handgeschakelde vijfbak heeft een pook die een ietwat vage bediening heeft. De aangedreven voorwielen hebben een McPherson ophanging met stabilisatorstang. Achter zien we een starre constructie met schroefveren en twee in de lengterichting geplaatste draagarmen. Dit zorgt voor een niet enorm verfijnde afvering. Oneffenheden wordt niet altijd even goed verwerkt, het geheel is wat aan de slappe kant, niet vreemd gezien het grote succes van deze auto in Amerika. Daar komt dan nog het effect van de standaard stuurbekrachtiging bij. Deze Prijzen De 1,5 liter motor is geen typische toerenmachine en dat vertaalt zich bij een normale rijstijl in een behoorlijk gunstig brandstofverbruik van gemiddeld 1 op 13,3 en dat is heel netjes. Toyota levert de Paseo in twee versies, een basisvariant die bijvoorbeeld al is voorzien van twee airbags, stuurbekrachtiging en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Daarnaast is er de GT met lichtmetalen velgen, centrale wel vergrendeling en elektrisch sals bediende portierruiten. De basis Paseo komt op f .34.980,= terwijl de GT een investering van f.37.350,= vergt. In vergelijking met zijn directe concurrenten maakt de Paseo zeker een kans. De Tilburgse Subaru-dealer automobielbedrijf Dekkers heeft tot en met 13 april a.s. een speciaal aanbod op de Vivio met continu variabele transmissie, ECVT. De driedeurs wordt tijdelijk aangeboden voor f. 17.895,= en de vijfdeurs komt op f. 18.695,=. Dit betekent een voordeel van f.2.100,= ten opzichte van de normaal geldende rijzen. Hierdc Aangebouwd Centrale vergrendeling is standaard op de GT. Na het openen van de portieren wordt een royale instap geboden. De auto is met 1,29 meter redelijk laag. De kleur grijs overheerst in diverse schakeringen, terwijl alleen op de stoelen kleur is gebruikt. De zijkanten zijn met een effen stof bekleed, terwijl de middenbaan uit een tropisch oerwoud gecopieerd lijkt te zijn. Het dashboard is vrij rechthoekig van vorm met alleen een afgeronde overkapping boven het instrumentarium. Hierin zien we duidelijk dat de Amerikaanse ontwerpafdeling van Toyota een flinke vinger in de pap heeft gehad. Van links naar rechts zien we een gecombineerde brandstof- en temperatuurmeter, snelheidsmeter en toerenteller, allemaal met Over driëeneenhalve week wordt de Rally van Hulst verreden en Nelis en Ruud zijn dan absoluut van plan beter te gaan scoren. De Nissan Micra Challenge werd afgelopen zondag gewonnen door de Brabander Theo van den Berg met navigator Etienne Struijs. combinatie met de kleine 4 cilindermotor uit de Vivio. Er treedt bijna geen vermogensverlies op en door het traploze functioneren van de versnellingsbak is onder alle omstandigheden de juiste overbrengingsverhouding voor handen. Uniek is het gebruik van de electromagnetische poederkoppeling waardoor de auto stilstaand met ingeschakelde bak niet kruipt. Pas als er gas gegeven wordt gaat men - geheel automatisch -vooruit. Automobielbedrijf Dekkers is ’e Korvelseweg is eveneens niet op de Europese smaak afgestemd en blijft ook bij hogere snelheden te sterk assister Al bij al is het jammer dat Toyota ogenschijnlijk de Amerikaanse of Japanse versie zonder modificaties op de Europese markt heeft gezet. Met kleine inspanningen zoals wijzigingen aan onderstel en stuurbekrachtiging waren de rij-eigenschappen beter geweest. Technische gegevens: Merk en type: Toyota Paseo GT Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1497 cc Boring x slag: 74 x 87 mm Vermogen: 90 pk bij 5400 tr/min Koppel: tr/min Afmetingen: lengte 4,16 meter, breedte 1,66 meter Gewicht: 895 kg Aanhangmassa geremd: 1000 kg Prestaties: topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 km/u in 10,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,1 liter/lOOkm bij 120km/u8,71iter/100km stadsverkeer 7,8 liter/100 km Prijs: f.37.350,= meter lang en staat technisch op het onderstel van de Tercel, eveneens een model dat we al lange tijd niet meer in Europa kennen. De Paseo heeft een typisch coupé- profiel met lange portiere een daklijn die direct na stijl afloopt en een korte achtersteven die in dit geval - chts een normale fferklep herbergt die een bescheiden toegang biedt tot de bagageruimte met een volume van 277 liter. De auto is niet overdreven breed, vooral door de bescheiden spoorbreedte oogt het geheel wat smal. De koplampen lopen naar het midden van de auto schuin af. De luchttoevoer naar de motor geschiedt uitsluitend via de voorbumper. De bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten terwijl juist portiergrepen, witte wijzerplaten. Een ander Amerikaans detail is de aanwezigheid van twee airbags, zowel in het stuurwiel als boven het volwaardige dashboardl bij de passagier. De buitenspiegels worden elektrisch versteld, terwijl de elektrische portierruitbediening weer specifiek is voor de GT. De passagiersstoel is in lengterichting instelbaar, terwijl de rugleuning in stappen aan te passen is. Aan deze verstelmogelijkheden wordt aan bestuurderszijde nog een hoogteverstelling toegevoegd. De stoelen bieden een redelijk harde zit en hebben aangebouwde hoofdsteunen. De ondersteuning van bovenbenen en lenden is normaal. De ruimte achterin is door de beperkte plaats voor benen en hoofd eigenlijk alleen geschikt voor kinderen. Door de bijna tot aan de B-stijl doorgetrokken achterruit wordt het bij zonnig weer vanwege instraling behoorlijk warm. raamomlijsting en buitenspiegels in zwart worden uitgevoerd. De 7- spaaks lichtmetalen wielen behoren tot de specifieke uitrusting van de GT. Stootstrips op de flanken ontbreken. Het benzineklepje is van binnenuit te openen net als het kofferdeksel. Al bij al maakt de Paseo aan de buitenzijde een niet 315. ■si k

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 35