Toyota Paseo GT
FiTTRÏTTT
so i;
Paasvoordeel op Subaru
Vivio bij Dekkers
Sterk profiel
Voordeel airco-actie van Peugeot
Gebroeders Verkooijen
in problemen tijdens
Zuiderzee-rally
1
Winnaars in
'Duizend Duiten Show'
van Collaris
S
HS-' i
)6 pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1996 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
AUTOTEST
AUTOTEST
sren.
.A
130 Nm bij 4200-4600
RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-5351035
1 en.
MÉÉR TOYOTA MÉÉR RIJPLEZIER'
,1 vele
:'s aan elkaar verwant.
A
ko{
Di
30 j
■jt
M
De 'Duizend Duiten Show'
loopt nog tot en met 13 april
aanstaande./
ren,
tdeB-
Schroefveren
Wat betreft motor zijn
Toyota's aan elkaar v«
>isch oer
t te zijn. 1
j rechtho
leen een v
rerkapp:_
De afgelopen weken hebben
diverse kopers van een
nieuwe of gebruikte auto bij
normaal geiaenae
nieuwprijzen. Hierdoor is de
Subaru Vivio de goedkoopste
□e modellen van
vordt op dit moment
ioning aangeboden
i zeer aantrekkelijke
Sinds kort worden
mten van de 605 en
rrd van
voorzien, wat een voordeel
betekent van f.5.125,=. Maar
ook op andere modellen kan
tegen een aantrekkelijke prijs
airco worden geleverd. Wie
bijvoorbeeld op de 306 Belfort
airco wil betaalt hiervoor
slechts f.1.250,=.
Autocentrum Collaris
verheugd gereageerd op de
mededeling dat zij 'de vijfde
:oper' waren in de 'Duizend
luiten Show' van de
Tilburgse Peugeot-dealer aan
de Lage Witsiebaan. Aan elk
van hén werd bij aflevering
van de nieuw gekochte auto
Duizend Duiten
teruggegeven. Op bijgaande
foto krijgt mevr. A. van Mierlo
de duizend gulden
overhandigd door dhr. Louer,
directeur van Autocentrum
Collaris bij de aflevering van
haar nieuwe Peugeot 106.
en ST ook maar f.1.250,=
terwijl bij de meest luxueuze
406 SV de standaard airco
voor een meerprijs van
f.1.990,= wordt omgewisseld
voor Climat-control. Hier
bedraagt het voordeel
f.2.960,-.
zich vooral de eerste dag voor, terwijl na het
verdwijnen van de sneeuw en het opkomen
van de zon de resultaten steeds beter werden.
Ze moesten dan ook deze keer genoegen
nemen met een dertiende plaats in de Nissan
Micro Challenge. Na twee rally's staan ze nu
op de zevende plek.
Alles bij elkaar heeft Toyota zo'n tien modellijnen
en ongeveer twintig verschillende
carrosserievarianten. Toyota heeft gewone huis-
tuin-en-keuken modellen, maar daarnaast ook een
complete lijn terreinauto's en coupés. Onder de
MR2 en Celica heeft de Paseo een plaatsje
gekregen, een compacte 2+2 met een Amerikaanse
inslag.
In 1991 verscheen de Paseo op
de Amerikaanse markt,
ongeveer gelijk met de
presentatie van de Nissan 100
NX voor Europa. De Nissan
vérkocht goed, dus was het
makkelijk te voorspellen dat
Toyota met de Paseo naar ons
werelddeel zou komen. Maar
het duurde nog tot begin 1996,
het moment waarop Toyota slecl
facelift op de kleine coupé koffe
rvoerde.
Deze auto is al voorzien van
getint glas,
stuurbekrachtiging,
startcode, meegespoten
bumpers en van binnenuit
verstelbare koplampen. Het
voordeel bedraagt f.2.745,=.
Bij de 406 kost airco op de SL
Het Oirschotse duo Nelis en Ruud Verkooijen
hebben verre van probleemloos de Zuiderzee-
rally doorstaan. Deze tweedaagse rally met
zo'n 100 kilometer klassementsproeven werd
afgelopen weekend verreden. Je kunt het zo
gek niet noemen of de broers hebben het twee
dagen lang, vooral in het donker met de door
Nissan-dealer Denissen gesponsorde Micra
meegemaakt: vast zitten in het zand,
verdwalen, geharrewar met starttijden,
glibberige dijkweggetjes etc. Het duo stapte
vanuit de rallycross over in de Nissan Micra
Challenge rally-auto. Vooral het navigeren
blijkt een serieuze taak. De problemen deden
Op diverse modellen van
Peugeotwc.-.
airconditio-i-:
tegen een zeer i
meerprijs. Sind
alle varianten van de Uuu
806 standaard van deze
verfrissende apparatuur
De voor Europa nieuwe
Toyota Paseo is een aardig
vormgegeven 2+2 coupé met
nadrukkelijk Amerikaanse
invloeden. Van daaruit kan de
wat weke vering en te sterk
meehelpende
stuurbekrachtiging worden
verklaard. De 1,5 liter motor is
voldoende krachtig en prettig
zuinig, terwijl de auto in een
royale standaarduitrusting
wordt neergezet.
overdreven spannende
indruk, maar lelijk is de auto
absoluut net. Het is typisch
een coupé die veel mensen
mooi zullen vinden. Aan deze
personen moet Toyota immers
de geplande 1250 exemplaren
dit jaar kwijt raken.
Benzineklepje
Toch denkt Toyota dat de
markt voor de Paseo in Europa
nu pas rijp is. Coupémodellen
mogen zich de laatste jaren in
een grotere belangstelling
verheugen. De Paseo moet
concurreren met onder meer
genoemde Nissan en de
nda Civic Coupé, naast een
ntal Europese modellen als
Opel Tigra en Renault
Mégane Coupé. De auto is 4,16
auto met een automatische
versnellingsbak. De kwaliteit
en betrouwbaarheid van de
Vivio zijn inmiddels in diverse
tests gebleken net als van de
voorganger, de Mini-Jumbo.
De Vivio is op
veiligheidsgebied op niveau
met stalen balken in de
portieren. Daarnaast gaat de
kleine Subaru zeer
spaarzaam met zijn brandstof
om.
De ECVT vormt een prima
De 1,5 liter kennen we als
zodanig niet, maar komt v
weer uit dezelfde familie
de 1,6 liter in de Corolla. De
krachtbron levert met een
ikastje exacte inhoud van 1497 cc een
vermogen van 90 pk bij 5400
tr/min en een koppel van 130
Nm tussen de 4200 en 4600
tr/min. Een motor is vooral
bedoeld voor het rustige werk.
Uiteraard beschikt iedere
cilinder over vier kleppen en
het prestatieniveau is keurig
met een top van 185 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 10,9 seconden. De
handgeschakelde vijfbak
heeft een pook die een ietwat
vage bediening heeft.
De aangedreven voorwielen
hebben een McPherson
ophanging met
stabilisatorstang. Achter zien
we een starre constructie met
schroefveren en twee in de
lengterichting geplaatste
draagarmen. Dit zorgt voor
een niet enorm verfijnde
afvering. Oneffenheden wordt
niet altijd even goed verwerkt,
het geheel is wat aan de
slappe kant, niet vreemd
gezien het grote succes van
deze auto in Amerika. Daar
komt dan nog het effect van
de standaard
stuurbekrachtiging bij. Deze
Prijzen
De 1,5 liter motor is geen
typische toerenmachine en
dat vertaalt zich bij een
normale rijstijl in een
behoorlijk gunstig
brandstofverbruik van
gemiddeld 1 op 13,3 en dat is
heel netjes.
Toyota levert de Paseo in twee
versies, een basisvariant die
bijvoorbeeld al is voorzien
van twee airbags,
stuurbekrachtiging en
elektrisch verstelbare
buitenspiegels. Daarnaast is
er de GT met lichtmetalen
velgen, centrale
wel vergrendeling en elektrisch
sals bediende portierruiten. De
basis Paseo komt op f .34.980,=
terwijl de GT een investering
van f.37.350,= vergt. In
vergelijking met zijn directe
concurrenten maakt de Paseo
zeker een kans.
De Tilburgse Subaru-dealer
automobielbedrijf Dekkers
heeft tot en met 13 april a.s.
een speciaal aanbod op de
Vivio met continu variabele
transmissie, ECVT. De
driedeurs wordt tijdelijk
aangeboden voor f. 17.895,= en
de vijfdeurs komt op f. 18.695,=.
Dit betekent een voordeel van
f.2.100,= ten opzichte van de
normaal geldende
rijzen. Hierdc
Aangebouwd
Centrale vergrendeling is
standaard op de GT. Na het
openen van de portieren
wordt een royale instap
geboden. De auto is met 1,29
meter redelijk laag. De kleur
grijs overheerst in diverse
schakeringen, terwijl alleen
op de stoelen kleur is
gebruikt. De zijkanten zijn met
een effen stof bekleed, terwijl
de middenbaan uit een
tropisch oerwoud gecopieerd
lijkt te zijn. Het dashboard is
vrij rechthoekig van vorm met
alleen een afgeronde
overkapping boven het
instrumentarium. Hierin zien
we duidelijk dat de
Amerikaanse
ontwerpafdeling van Toyota
een flinke vinger in de pap
heeft gehad. Van links naar
rechts zien we een
gecombineerde brandstof- en
temperatuurmeter,
snelheidsmeter en
toerenteller, allemaal met
Over driëeneenhalve week wordt de Rally van
Hulst verreden en Nelis en Ruud zijn dan
absoluut van plan beter te gaan scoren.
De Nissan Micra Challenge werd afgelopen
zondag gewonnen door de Brabander Theo
van den Berg met navigator Etienne Struijs.
combinatie met de kleine 4
cilindermotor uit de Vivio. Er
treedt bijna geen
vermogensverlies op en door
het traploze functioneren van
de versnellingsbak is onder
alle omstandigheden de
juiste
overbrengingsverhouding
voor handen. Uniek is het
gebruik van de
electromagnetische
poederkoppeling waardoor
de auto stilstaand met
ingeschakelde bak niet
kruipt. Pas als er gas gegeven
wordt gaat men - geheel
automatisch -vooruit.
Automobielbedrijf Dekkers is
’e Korvelseweg
is eveneens niet op de
Europese smaak afgestemd
en blijft ook bij hogere
snelheden te sterk assister
Al bij al is het jammer dat
Toyota ogenschijnlijk de
Amerikaanse of Japanse
versie zonder modificaties op
de Europese markt heeft
gezet. Met kleine
inspanningen zoals
wijzigingen aan onderstel en
stuurbekrachtiging waren de
rij-eigenschappen beter
geweest.
Technische gegevens:
Merk en type: Toyota Paseo
GT
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1497 cc
Boring x slag: 74 x 87 mm
Vermogen: 90 pk bij 5400
tr/min
Koppel:
tr/min
Afmetingen: lengte 4,16 meter,
breedte 1,66 meter
Gewicht: 895 kg
Aanhangmassa geremd: 1000
kg
Prestaties: topsnelheid 185
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 10,9
sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,1
liter/lOOkm
bij 120km/u8,71iter/100km
stadsverkeer 7,8 liter/100 km
Prijs: f.37.350,=
meter lang en staat technisch
op het onderstel van de
Tercel, eveneens een model
dat we al lange tijd niet meer
in Europa kennen. De Paseo
heeft een typisch coupé-
profiel met lange portiere
een daklijn die direct na
stijl afloopt en een korte
achtersteven die in dit geval
- chts een normale
fferklep herbergt die een
bescheiden toegang biedt tot
de bagageruimte met een
volume van 277 liter. De auto
is niet overdreven breed,
vooral door de bescheiden
spoorbreedte oogt het geheel
wat smal. De koplampen
lopen naar het midden van de
auto schuin af. De
luchttoevoer naar de motor
geschiedt uitsluitend via de
voorbumper. De bumpers
worden in de carrosseriekleur
gespoten terwijl juist
portiergrepen,
witte wijzerplaten. Een ander
Amerikaans detail is de
aanwezigheid van twee
airbags, zowel in het
stuurwiel als boven het
volwaardige dashboardl
bij de passagier. De
buitenspiegels worden
elektrisch versteld, terwijl de
elektrische
portierruitbediening weer
specifiek is voor de GT. De
passagiersstoel is in
lengterichting instelbaar,
terwijl de rugleuning in
stappen aan te passen is. Aan
deze verstelmogelijkheden
wordt aan bestuurderszijde
nog een hoogteverstelling
toegevoegd. De stoelen
bieden een redelijk harde zit
en hebben aangebouwde
hoofdsteunen. De
ondersteuning van
bovenbenen en lenden is
normaal. De ruimte achterin
is door de beperkte plaats
voor benen en hoofd eigenlijk
alleen geschikt voor kinderen.
Door de bijna tot aan de B-stijl
doorgetrokken achterruit
wordt het bij zonnig weer
vanwege instraling
behoorlijk warm.
raamomlijsting en
buitenspiegels in zwart
worden uitgevoerd. De 7-
spaaks lichtmetalen wielen
behoren tot de specifieke
uitrusting van de GT.
Stootstrips op de flanken
ontbreken. Het benzineklepje
is van binnenuit te openen net
als het kofferdeksel. Al bij al
maakt de Paseo aan de
buitenzijde een niet
315.
■si
k