Toyota Carina E
Steeds meer veiligheid aan boord:
doe er iets mee
Brede herwaardering
Echte veiligheid begint bij jezelf
Preventieve VVN Veiligheids-
en Milieu-Inspectie
Technisch oké, een veilig idee
n
i tl
Tot de f10.000,-
van Denissen
NP-TZ-29
DE AUTOMAAT Donderdag 28 maart 1996 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
50,-
Daarom
tijd
rden
jdt de
rs, dat
ren
veilig.
armee
oz
gevallet
I auto's. V
ió 55.
G A
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg T«I:O13-4683911
3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE/12 MNP APK II KEURING
pagina 6
2
:hot en
erg
ng
lilieu
Veiligheid Jaguar
XJ door Brits
ministerie bekroond
50,
50,-
50,-
50,-
50,-
50,-
50,-
50,
50,-
50,-
50,-
50,-
00,-
50,-
50,
50,
50,-
50,-
_e. De top
eer bruikl
erati<
12,3 s<
i van de
itale
6-1988 104800 km
6-1989 63900 km
11-1988 84800 km
2-1988 78600 km
6- 1989 54100 km
7- 1987 132100 km
5-1988 94800 km
Vitara
□linter-
ier V6,
s eerste serie
leringen zien,
*‘;sche aard.
Nederland jaarlijks
auto-inzittenden (cl
en passagiers) om
Als elke bestuurde
im
Igen van
ingevallen tot een
i te beperken.
autobedrijven. Ze zijn
herkenbaar aan het
muurschild met de bekende
krul in rood/witte uitvoering.
iraties zo
vraag
aler weet
Prijzen
Prijstechnisch slaat de Carina
E tussen zijn concurrenten
geen slecht figuur. De 1.6 XL
ipril 1992 een
sldt voor
iterin
botsingen kunnen er,
afhankelijk van de mate van
vertraging, krachten op het
lichaam inwerken, die
oplopen tot 30 keer het eigen
lichaamsgewicht.
Cosmetisch
"Wat moeten we aan een
goede auto veranderen",
zullen ze bij Toyota gedacht
hebben. De wijzigingen aan
de Carina E zijn dan ook alles
behalve ingrijpend. Het meest
Meer dan één miljoen automobilisten laten
jaarlijks hun auto keuren en krijgen daarna de
bekende 'veiligheidskrul' van Veilig
heidsinspecties VVN op de voorruit. Hiermee krijgt
de eigenaar de zekerheid, dat zijn auto in een
goede, verkeersveilige staat verkeert. De keurinc
zoegt omvat alle voor de verkeersveiligheid en het mi’
de vitale aspecten, inclusief een test van de
veiligheidst
Turbodiesel
Op motorisch vlak is de rol
van de 1,6 liter 16-klepper tot
een minimum teruggebracht.
Deze 106 pk leverende
machine zit alleen nog in een
Ford Escort 1.4CL Bravo
Opel Corso 1.2 Viva
Nissan Sunny 1.3 Trend
Nissan Micro Trend
Hyundai Pony 1.5 GIS
Honda Prelude 1.8 Ex
Toyota Carina 1.6
Moderne auto's zijn rijkelijk voorzien van
vindingen die de veiligheid bevorderen zoals
rolgordels met automatische gordelspanners,
hoofdsteunen, één of meer airbags en eventuele
kinderzitjes. Helaas worden deze accessoires vaak
niet of niet goed gebruikt. Zo laat het
gordelgebruik, zowel binnen als buiten de
bebouwde kom, te wensen over. Hoofdsteunen,
belangrijk om nekletsel (whiplash) te voorkomen,
worden evenmin adequaat gebruikt. En airbags
zijn wel hi-tech, maar geen tovermiddel; ze werkt
tgen van een
de veiligheid in
Veiligheid voor alles
Veilig autorijden begint met
degelijk onderhoud en een
grondige inspectie. De kans
op storingen is dan minimaal
en als automobilist weet u
zeker dat uw auto het milieu
niet zwaarder belast dan
noodzakelijk. En, u rijdt in een
veilige auto. Ook dat is van
belang voor uzelf, uw
7950,-
9950,-
8450,-
7950,-
8950,-
9950,-
8950,-
f^A G E
DENISSEN
alleen optimaal samen met het drac
rolgordel. Zoals zo vaak begint ook
de auto vooral bij uzelf.
Standaard heeft iedere
Carina voortaan twee
airbags. Verder hebben beide
uitrustingsniveaus andere
bekledingsstoffen gekregen.
Hieraan is duidelijk de
Europese herkomst te zien.
Japanse auto's zijn doorgaans prestaties
erg grijs, terwijl opvalt dat bij 190 km/u
in Europa geproduceerde 1 nn 1
uitgaves meer kleur wordt
gebruikt. De afwerking is dik
in orde. Natuurlijk zijn de
Engelse medewerkers van
Toyota door de Japanners bij
aanvang van de produktie
gedrild, maar het geheel is
toch duidelijk met een
Europese saus overgoten.
Op het gebied van uitrusting
heeft Toyota de Carina verder
opgewaardeerd. Dat betekent
dat in de XL-uitvoering met
uitzondering van de 1.6 liter
sedan kan worden gekozen
uit ABS of airco. Wie voor de
GL-uitgave opteert krijgt
beide zaken standaard.
Levensverzekering
Deze 'reductie van de letsel-
ernst', zoals VVN dit noemt, is
I mogelijk als iedereen goed
gebruik maakt van de in elke
auto aanwezige
veiligheidsmiddelen. "Bij het
vastmaken van uw
veiligheidsgordel sluit u
tevens uw goedkoopste
levensverzekering". Deze
stelling geeft prima weer hoe
belangrijk het dragen van de
gordel is. Toch dragen binnen
de bebouwde kom veel
autobestuurders en bijrijders
geen gordel; buiten de
bebouwde kom wordt de
gordels vaker gebruikt, maar
toch nog lang niet vaak
genoeg.
i Bij ongelukken binnen de
bebouwde kom komen in
de sedan, velours bekleding,
bestuurdersstoel in hoogte
verstelbaar en een
verstelbare lendesteun.
in het oog springt de nieuwe
grille met in het midden een
grote letter 'T'. Het lijkt een
kleine ingreep, maar het
veranderd het aanzien van de
auto merkbaar. In de XL-
uitvoering is deze 'T' in de
carrosseriekleur gespoten,
terwijl bij de GL een chromen
letter op het front prijkt.
Verder zijn er wat
carrosseriekleuren
ingewisseld. Niet zichtbaar is
een betere isolatie van
bodem, kofferruimte,
hoedenplank, tussenschot en
dak, zodat de opzich al erg
stille Carina nog rustiger is
geworden.
In het interieur zullen
bezitters van de
wel wat verande
vooral van cosmetisc
heupen loopt. Soms glijc
gordel ook bijna van de
schouder. Verder wordt een
driepuntsgordel nog wel eens
als heupgordel gebruikt: het
schouderdeel laat men dan
achter de stoel of achter het
lichaam lopen. De gordel kan
ook te slap aangespannen
zijn door een foute positie van
de rugleuning, een niet
optimale stoelpositie of een
niet optimale zithouding. Al
deze vormen van verkeerd
gedragen rolgordels komen
de verkeersveiligheid niet ten
goede. Let er daarom op dat
uw gordel en die van uw
medepassagiers goed
aanliggen als u op pad gaat.
passagiers en uw
medeweggebruikers. I
namen Veilig Verkeer
Nederland en de BOVAG ruim
35 jaar geleden het initiatief
tot oprichting van
Veiligheidsinspecties WN.
Samen hebben zij zo een
enorme bijdrage geleverd aan
de verkeersveiligheid van
rijdend Nederland.
Veiligheidsinspecties WN
richt zich op alle nieuwe
auto's tot 3 jaar en op oudere
auto's die als occasion bij
garages en autobedrijven te
koop worden aangeboden. Na
de eerste drie jaar valt de auto
onder de verplichte APK, die
ervoor zorgt, dat ook oudere
auto's regelmatig aan een
keuring worden onderworpen.
De Veiligheidskeuring is zo
belangrijk, omdat juist met
nieuwe, vaak zakelijk
gebruikte auto's in korte ti
soms veel kilometers wore
afgelegd. Slijtage van vitale
onderdelen gaat bij deze
'kilometervreters' daarom ook
sneller.
De Toyota Carina is met zijn
lengte van 4,53 meter een
royaal bemeten auto uit de
hogere middenklasse. De
klant kan maar liefst uit drie
carrosserievarianten kiezen;
een vierdeurs sedan, vijfdeurs
liftback en stationwagon. De
auto is wat betreft ontwerp
niet anders dan de Japanse
variant, maar vanwege de
hoge zogenaamde 'local
content' worden er uiteraard
veel Europese onderdelen
ingekocht.
basisuitvoer
Daarboven vi^
liter leanburn v
Deze zuinige en
levert een keuri
150 Nm tussen c
tr/min en zore* -
ss zoal=
Draagplicht
Hoewel sinds 1 aj
draagplicht geld
autogordels acht
personenauto's, draagt
slechts éénderde van de
achterpassagiers
daadwerkelijk de gordel.
Steekproeven wijzen verder
uit dat de achtergordel vaak -
bewust of onbewust -
verkeerd wordt gedragen.
Onderzoekers .van TNO
Wegtransportmiddelen
benadrukken echter dat het
niet gebruiken van de
achtergordels nog erger is
dan het niet dragen i
voorgordel. "Bij front
Als je dan niet in de gordels
zit, zijn de gevolgen
rampzalig. Vooral
achterbankpassagiers
kunnen als een projectiel door
de auto vliegen", aldus de
TNO-onderzoekers.
Maak daarom altijd gebruik
van de achtergordels. Vooral
voor kinderen kunnen deze
van levensbelang zijn. Zorg
dus dat het ook op de
achterbank altij
Vraag naar de krul
De veiligheidskrul geeft
zekerheid. Ook als u uw auto
inruilt of verkoopt kunt u
aantonen dat uw auto in een
goede technische staat
verkeert. Daar vaart uw
portemonnee wel bij. Maar de
krul biedt ook de koper
houvast. Hij weet immers
hij een auto aanschaft
waarmee hij veilig kan rijden.
Als de keuring is uitgevoerd
in combinatie met een
onderhoudsbeurt, dan is de
kans op dure reparat:
klein mogelijk. Dus v
naar de krul, uw deal
er meer van!
Plezierig
Op stap met de turbodiesel
blijken al snel de kwaliteiten.
Het rustige karakter van de
motor en de verbeterde
isolatie vergroten samen in
belangrijke mate het comfort.
De rondom onafhankelijk
opgehangen wielen zorgen
voor een comfortabele
afvering, zonder slap te zijn.
Ook heeft de Carina een
stuurbekrachtiging met
voldoende gevoel. Kortom, de
auto is bijzonder plezierig,
zonder wat betreft ontwerp
opvallend te zijn. De keuze
voor de diverse
carrosserievarianten hangt
volledig af van de eisen die
de koper stelt. De
bagageruimte van de sedan
is met een inhoud van 545 liter
ronduit royaal. Bij de liftback
is 470 liter nog steeds ruim,
maar de auto biedt met zijn
grote vijfde deur natuurlijk
meer gebruiksmogelijkheden.
Dat geldt in nog sterkere mate
voor de stationwagon die met
de achterbank in stelling tot
485 liter komt.
De XL-uitgave is redelijk
compleet uitgerust met
standaard een van binnenuit
te openen tankklepje,
uutenne, getint glas,
meegespoten bumpers,
wieldoppen, handmatig van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, derde
remlicht, van binnenuit te
openen kofferdeksel, vier
luidsprekers en een
verstelbare stuurkolom. De
liftback en stationwagon
hebben ook een deelbaar
neerklapbare achterbank,
wisser achterop en
hoofdsteunen achter. De
turbodiesel heeft een
startblokkering. De 1.8-
versies en de turbodiesel
kunnen bij de 1.8 zonder
meerprijs worden gekozen
met ABS of airco. De GL vc
hier onder meer aan toe: de vitale aspecten, inclusief een test van de
o. arc veiligheidsgordels en controle van de
airconditioning en ABS,
hoofdsteunen achterin ook bij stoelbevestiging. Eigenaars ontvangen na afloop
een gedetailleerd inspectierapport waarin de
resultaten van de keuring staan vermeld. De
kilometerstand wordt geregistreerd bij de
Nationale Auto Pas.
cs ruim 100
snden (chauffeurs
ers) om het leven,
mo ci^e bestuurder en
inzittende binnen de
bebouwde kom altijd de
gordel zou dragen, dan zou dit
aantal zeker dalen. Naar
schatting met 40 tot 50
procent. Terwijl het aantal
auto-inzittenden, dat na een
ongeval in het ziekenhuis
belandt, eveneens flink zou
verminderen. Het spreekt
vanzelf dat de gordel ook
gedragen moet worden bij
stilstand of bij achteruit
rijden.
Onderzoek bewijst dat elke
Nederlander ruim 60 procent
kans heeft op een bepaald
moment in zijn of haar leven
gewond te raken bij een
verkeersongeval. Logisch
derhalve dat Veilig Verkeer
I Nederland (VVN) campagne
voert om de kwalijke
gevolgen
verkeersor
minimum I
Deze keuring van
Veiligheidsinspecties VVN
gebeurt op vrijwillige basis
en wordt uitgevoerd in
combinatie met een
onderhoudsbeurt door ruim
4000 BOVAG-autobedrijven.
Alleen bedrijven die zijn
aangesloten bij
Veiligheidsinpecties WN
mogen deze keuring
uitvoeren. Zij hebben de
apparatuur en beschikken
over voldoende vakkennis om
deze inspectie goed te kunnen
uitvoeren. In totaal gaat het
daarbij om 4500 BOVAG-
Op dit moment produceert Toyota alleen de Carina
E in Europa, een auto die inmiddels in al haar
modelvarianten in het Engelse Burnaston van de
band loopt. De produktie in Europa betekent dat
Toyota dit model sneller kan aanpassen op de
eventueel veranderende eisen van de Europese
automobilist. Op details is de Carina voor 1996
gewijzigd.
Verkeerd dragen
Naast het niet-dragen van de
gordel, komt ook het verkeerd
dragen van de gordel vaak
voor. Verder blijkt uit
onderzoek dat één op de drie
dragende bestuurders en één
op de vijf dragende
passagiers de gordel
verkeerd dragen. Veel
voorkomende fouten zijn
gedraaid en te hoog. Andere
vormen van verkeerd gebruik
zijn dat de gordel niet strak
en/of foutief over het lichaam
loopt. Dit laatste als de gordel
over de buik en niet over de
»ring van de sedan,
vinden wede 1,8
irnvan 107 pk.
ra en schone motor
rig koppel van
de 2600 en 3200
rgt voor nette
□als een top van
i en sprintje van 0 tot
100 km/u in 11,8 seconden. Het
prestatieniveau van de 1,6 is
overigens identiek. En andere
bekende is de 2 liter die
uitsluitend gecombineerd kan
worden met de GL-uitvoering.
Deze motor levert 126 pk bij
5600 tr/min en een koppel van
178 Nm tussen 4400 en 4800
tr/min. De topsnelheid tipt de
200 km/u en de acceleratie
van 0 tot 100 vraagt net iets
minder dan tien seconden.
Een belangrijke nieuwkomer
is de 2 liter turbodiesel. Tot
dusver was de Carina E
alleen met een ongeblazen
ruwoliestoker te kiezen, die
nu helemaal door de turbo-
versie is vervangen. Het
maximale vermogen van 83
pk bij 4000 tr/min is niet
opvallend, daar de meeste
auto's in deze klasse hoger
uitkomen. Maar het maximale
koppel van 174 Nm tussen
2000 en 3000 tr/min staat
garant voor een grote rust en
souplesse. De top van 175
km/u is zeer bruikbaar, terwijl te op«
de acceleratie van 0 tot 100 anten
km/ü in 12,3 seconden wordt
afgewerkt en dat is eveneens
keurig.
op f.48.490,= hetzelfde bedrag
dat ook voor de 2 liter benzine
moet worden neergelegd.
Voor de liftback moet een
meerprijs van f.1.700,=
betaald worden, terwijl voor
de stationwagon een extra
uitgave van vier mille nodig
is.
Vier jaar achter elkaar is de
Jaguar XJ door het Britse
Ministerie van Verkeer
uitgeroepen tot de veiligste
auto van het land. Uit het
recent verschenen rapport
blijkt dat de auto tussen de 47
en 60% veiliger is dan het
gemiddelde van alle
onderzochte auto's. Het
rapport is gebaseerd op
politierapporten en processen
verbaal die werden
opgemaakt bij verkeerson
gevallen met minimaal twee
uulu Volgens Jaguar
topman Nick Scheele is het
veel belangrijker een veilige
auto voor de dagelijkse
praktijk te bouwen, dan de
auto uitsluitend te laten
voldoen aan wettelijke eisen
tijdens botsproeven. In de
praktijk verlopen botsingen
altijd anders. De situaties zijn
minder optimaal en de
snelheden vaak veel hoger.
sedan kost f.37.990,=. Dezelfde
auto met 1.8 liter leanbum
motor komt op f.41.490,=
inclusief airco of ABS. Wie de
extra luxe van de GL wenst is
bij de 1.8i f.43.990,= kwijt. De
turbodiesel start bij f.45.990,=
ook met de keuze uit airco en
ABS. De turbodiesel GL komt
NP-TZ-29