Toyota Carina E Steeds meer veiligheid aan boord: doe er iets mee Brede herwaardering Echte veiligheid begint bij jezelf Preventieve VVN Veiligheids- en Milieu-Inspectie Technisch oké, een veilig idee n i tl Tot de f10.000,- van Denissen NP-TZ-29 DE AUTOMAAT Donderdag 28 maart 1996 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER 50,- Daarom tijd rden jdt de rs, dat ren veilig. armee oz gevallet I auto's. V ió 55. G A Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg T«I:O13-4683911 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE/12 MNP APK II KEURING pagina 6 2 :hot en erg ng lilieu Veiligheid Jaguar XJ door Brits ministerie bekroond 50, 50,- 50,- 50,- 50,- 50,- 50,- 50, 50,- 50,- 50,- 50,- 00,- 50,- 50, 50, 50,- 50,- _e. De top eer bruikl erati< 12,3 s< i van de itale 6-1988 104800 km 6-1989 63900 km 11-1988 84800 km 2-1988 78600 km 6- 1989 54100 km 7- 1987 132100 km 5-1988 94800 km Vitara □linter- ier V6, s eerste serie leringen zien, *‘;sche aard. Nederland jaarlijks auto-inzittenden (cl en passagiers) om Als elke bestuurde im Igen van ingevallen tot een i te beperken. autobedrijven. Ze zijn herkenbaar aan het muurschild met de bekende krul in rood/witte uitvoering. iraties zo vraag aler weet Prijzen Prijstechnisch slaat de Carina E tussen zijn concurrenten geen slecht figuur. De 1.6 XL ipril 1992 een sldt voor iterin botsingen kunnen er, afhankelijk van de mate van vertraging, krachten op het lichaam inwerken, die oplopen tot 30 keer het eigen lichaamsgewicht. Cosmetisch "Wat moeten we aan een goede auto veranderen", zullen ze bij Toyota gedacht hebben. De wijzigingen aan de Carina E zijn dan ook alles behalve ingrijpend. Het meest Meer dan één miljoen automobilisten laten jaarlijks hun auto keuren en krijgen daarna de bekende 'veiligheidskrul' van Veilig heidsinspecties VVN op de voorruit. Hiermee krijgt de eigenaar de zekerheid, dat zijn auto in een goede, verkeersveilige staat verkeert. De keurinc zoegt omvat alle voor de verkeersveiligheid en het mi’ de vitale aspecten, inclusief een test van de veiligheidst Turbodiesel Op motorisch vlak is de rol van de 1,6 liter 16-klepper tot een minimum teruggebracht. Deze 106 pk leverende machine zit alleen nog in een Ford Escort 1.4CL Bravo Opel Corso 1.2 Viva Nissan Sunny 1.3 Trend Nissan Micro Trend Hyundai Pony 1.5 GIS Honda Prelude 1.8 Ex Toyota Carina 1.6 Moderne auto's zijn rijkelijk voorzien van vindingen die de veiligheid bevorderen zoals rolgordels met automatische gordelspanners, hoofdsteunen, één of meer airbags en eventuele kinderzitjes. Helaas worden deze accessoires vaak niet of niet goed gebruikt. Zo laat het gordelgebruik, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, te wensen over. Hoofdsteunen, belangrijk om nekletsel (whiplash) te voorkomen, worden evenmin adequaat gebruikt. En airbags zijn wel hi-tech, maar geen tovermiddel; ze werkt tgen van een de veiligheid in Veiligheid voor alles Veilig autorijden begint met degelijk onderhoud en een grondige inspectie. De kans op storingen is dan minimaal en als automobilist weet u zeker dat uw auto het milieu niet zwaarder belast dan noodzakelijk. En, u rijdt in een veilige auto. Ook dat is van belang voor uzelf, uw 7950,- 9950,- 8450,- 7950,- 8950,- 9950,- 8950,- f^A G E DENISSEN alleen optimaal samen met het drac rolgordel. Zoals zo vaak begint ook de auto vooral bij uzelf. Standaard heeft iedere Carina voortaan twee airbags. Verder hebben beide uitrustingsniveaus andere bekledingsstoffen gekregen. Hieraan is duidelijk de Europese herkomst te zien. Japanse auto's zijn doorgaans prestaties erg grijs, terwijl opvalt dat bij 190 km/u in Europa geproduceerde 1 nn 1 uitgaves meer kleur wordt gebruikt. De afwerking is dik in orde. Natuurlijk zijn de Engelse medewerkers van Toyota door de Japanners bij aanvang van de produktie gedrild, maar het geheel is toch duidelijk met een Europese saus overgoten. Op het gebied van uitrusting heeft Toyota de Carina verder opgewaardeerd. Dat betekent dat in de XL-uitvoering met uitzondering van de 1.6 liter sedan kan worden gekozen uit ABS of airco. Wie voor de GL-uitgave opteert krijgt beide zaken standaard. Levensverzekering Deze 'reductie van de letsel- ernst', zoals VVN dit noemt, is I mogelijk als iedereen goed gebruik maakt van de in elke auto aanwezige veiligheidsmiddelen. "Bij het vastmaken van uw veiligheidsgordel sluit u tevens uw goedkoopste levensverzekering". Deze stelling geeft prima weer hoe belangrijk het dragen van de gordel is. Toch dragen binnen de bebouwde kom veel autobestuurders en bijrijders geen gordel; buiten de bebouwde kom wordt de gordels vaker gebruikt, maar toch nog lang niet vaak genoeg. i Bij ongelukken binnen de bebouwde kom komen in de sedan, velours bekleding, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en een verstelbare lendesteun. in het oog springt de nieuwe grille met in het midden een grote letter 'T'. Het lijkt een kleine ingreep, maar het veranderd het aanzien van de auto merkbaar. In de XL- uitvoering is deze 'T' in de carrosseriekleur gespoten, terwijl bij de GL een chromen letter op het front prijkt. Verder zijn er wat carrosseriekleuren ingewisseld. Niet zichtbaar is een betere isolatie van bodem, kofferruimte, hoedenplank, tussenschot en dak, zodat de opzich al erg stille Carina nog rustiger is geworden. In het interieur zullen bezitters van de wel wat verande vooral van cosmetisc heupen loopt. Soms glijc gordel ook bijna van de schouder. Verder wordt een driepuntsgordel nog wel eens als heupgordel gebruikt: het schouderdeel laat men dan achter de stoel of achter het lichaam lopen. De gordel kan ook te slap aangespannen zijn door een foute positie van de rugleuning, een niet optimale stoelpositie of een niet optimale zithouding. Al deze vormen van verkeerd gedragen rolgordels komen de verkeersveiligheid niet ten goede. Let er daarom op dat uw gordel en die van uw medepassagiers goed aanliggen als u op pad gaat. passagiers en uw medeweggebruikers. I namen Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG ruim 35 jaar geleden het initiatief tot oprichting van Veiligheidsinspecties WN. Samen hebben zij zo een enorme bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid van rijdend Nederland. Veiligheidsinspecties WN richt zich op alle nieuwe auto's tot 3 jaar en op oudere auto's die als occasion bij garages en autobedrijven te koop worden aangeboden. Na de eerste drie jaar valt de auto onder de verplichte APK, die ervoor zorgt, dat ook oudere auto's regelmatig aan een keuring worden onderworpen. De Veiligheidskeuring is zo belangrijk, omdat juist met nieuwe, vaak zakelijk gebruikte auto's in korte ti soms veel kilometers wore afgelegd. Slijtage van vitale onderdelen gaat bij deze 'kilometervreters' daarom ook sneller. De Toyota Carina is met zijn lengte van 4,53 meter een royaal bemeten auto uit de hogere middenklasse. De klant kan maar liefst uit drie carrosserievarianten kiezen; een vierdeurs sedan, vijfdeurs liftback en stationwagon. De auto is wat betreft ontwerp niet anders dan de Japanse variant, maar vanwege de hoge zogenaamde 'local content' worden er uiteraard veel Europese onderdelen ingekocht. basisuitvoer Daarboven vi^ liter leanburn v Deze zuinige en levert een keuri 150 Nm tussen c tr/min en zore* - ss zoal= Draagplicht Hoewel sinds 1 aj draagplicht geld autogordels acht personenauto's, draagt slechts éénderde van de achterpassagiers daadwerkelijk de gordel. Steekproeven wijzen verder uit dat de achtergordel vaak - bewust of onbewust - verkeerd wordt gedragen. Onderzoekers .van TNO Wegtransportmiddelen benadrukken echter dat het niet gebruiken van de achtergordels nog erger is dan het niet dragen i voorgordel. "Bij front Als je dan niet in de gordels zit, zijn de gevolgen rampzalig. Vooral achterbankpassagiers kunnen als een projectiel door de auto vliegen", aldus de TNO-onderzoekers. Maak daarom altijd gebruik van de achtergordels. Vooral voor kinderen kunnen deze van levensbelang zijn. Zorg dus dat het ook op de achterbank altij Vraag naar de krul De veiligheidskrul geeft zekerheid. Ook als u uw auto inruilt of verkoopt kunt u aantonen dat uw auto in een goede technische staat verkeert. Daar vaart uw portemonnee wel bij. Maar de krul biedt ook de koper houvast. Hij weet immers hij een auto aanschaft waarmee hij veilig kan rijden. Als de keuring is uitgevoerd in combinatie met een onderhoudsbeurt, dan is de kans op dure reparat: klein mogelijk. Dus v naar de krul, uw deal er meer van! Plezierig Op stap met de turbodiesel blijken al snel de kwaliteiten. Het rustige karakter van de motor en de verbeterde isolatie vergroten samen in belangrijke mate het comfort. De rondom onafhankelijk opgehangen wielen zorgen voor een comfortabele afvering, zonder slap te zijn. Ook heeft de Carina een stuurbekrachtiging met voldoende gevoel. Kortom, de auto is bijzonder plezierig, zonder wat betreft ontwerp opvallend te zijn. De keuze voor de diverse carrosserievarianten hangt volledig af van de eisen die de koper stelt. De bagageruimte van de sedan is met een inhoud van 545 liter ronduit royaal. Bij de liftback is 470 liter nog steeds ruim, maar de auto biedt met zijn grote vijfde deur natuurlijk meer gebruiksmogelijkheden. Dat geldt in nog sterkere mate voor de stationwagon die met de achterbank in stelling tot 485 liter komt. De XL-uitgave is redelijk compleet uitgerust met standaard een van binnenuit te openen tankklepje, uutenne, getint glas, meegespoten bumpers, wieldoppen, handmatig van binnenuit verstelbare buitenspiegels, derde remlicht, van binnenuit te openen kofferdeksel, vier luidsprekers en een verstelbare stuurkolom. De liftback en stationwagon hebben ook een deelbaar neerklapbare achterbank, wisser achterop en hoofdsteunen achter. De turbodiesel heeft een startblokkering. De 1.8- versies en de turbodiesel kunnen bij de 1.8 zonder meerprijs worden gekozen met ABS of airco. De GL vc hier onder meer aan toe: de vitale aspecten, inclusief een test van de o. arc veiligheidsgordels en controle van de airconditioning en ABS, hoofdsteunen achterin ook bij stoelbevestiging. Eigenaars ontvangen na afloop een gedetailleerd inspectierapport waarin de resultaten van de keuring staan vermeld. De kilometerstand wordt geregistreerd bij de Nationale Auto Pas. cs ruim 100 snden (chauffeurs ers) om het leven, mo ci^e bestuurder en inzittende binnen de bebouwde kom altijd de gordel zou dragen, dan zou dit aantal zeker dalen. Naar schatting met 40 tot 50 procent. Terwijl het aantal auto-inzittenden, dat na een ongeval in het ziekenhuis belandt, eveneens flink zou verminderen. Het spreekt vanzelf dat de gordel ook gedragen moet worden bij stilstand of bij achteruit rijden. Onderzoek bewijst dat elke Nederlander ruim 60 procent kans heeft op een bepaald moment in zijn of haar leven gewond te raken bij een verkeersongeval. Logisch derhalve dat Veilig Verkeer I Nederland (VVN) campagne voert om de kwalijke gevolgen verkeersor minimum I Deze keuring van Veiligheidsinspecties VVN gebeurt op vrijwillige basis en wordt uitgevoerd in combinatie met een onderhoudsbeurt door ruim 4000 BOVAG-autobedrijven. Alleen bedrijven die zijn aangesloten bij Veiligheidsinpecties WN mogen deze keuring uitvoeren. Zij hebben de apparatuur en beschikken over voldoende vakkennis om deze inspectie goed te kunnen uitvoeren. In totaal gaat het daarbij om 4500 BOVAG- Op dit moment produceert Toyota alleen de Carina E in Europa, een auto die inmiddels in al haar modelvarianten in het Engelse Burnaston van de band loopt. De produktie in Europa betekent dat Toyota dit model sneller kan aanpassen op de eventueel veranderende eisen van de Europese automobilist. Op details is de Carina voor 1996 gewijzigd. Verkeerd dragen Naast het niet-dragen van de gordel, komt ook het verkeerd dragen van de gordel vaak voor. Verder blijkt uit onderzoek dat één op de drie dragende bestuurders en één op de vijf dragende passagiers de gordel verkeerd dragen. Veel voorkomende fouten zijn gedraaid en te hoog. Andere vormen van verkeerd gebruik zijn dat de gordel niet strak en/of foutief over het lichaam loopt. Dit laatste als de gordel over de buik en niet over de »ring van de sedan, vinden wede 1,8 irnvan 107 pk. ra en schone motor rig koppel van de 2600 en 3200 rgt voor nette □als een top van i en sprintje van 0 tot 100 km/u in 11,8 seconden. Het prestatieniveau van de 1,6 is overigens identiek. En andere bekende is de 2 liter die uitsluitend gecombineerd kan worden met de GL-uitvoering. Deze motor levert 126 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 178 Nm tussen 4400 en 4800 tr/min. De topsnelheid tipt de 200 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 vraagt net iets minder dan tien seconden. Een belangrijke nieuwkomer is de 2 liter turbodiesel. Tot dusver was de Carina E alleen met een ongeblazen ruwoliestoker te kiezen, die nu helemaal door de turbo- versie is vervangen. Het maximale vermogen van 83 pk bij 4000 tr/min is niet opvallend, daar de meeste auto's in deze klasse hoger uitkomen. Maar het maximale koppel van 174 Nm tussen 2000 en 3000 tr/min staat garant voor een grote rust en souplesse. De top van 175 km/u is zeer bruikbaar, terwijl te op« de acceleratie van 0 tot 100 anten km/ü in 12,3 seconden wordt afgewerkt en dat is eveneens keurig. op f.48.490,= hetzelfde bedrag dat ook voor de 2 liter benzine moet worden neergelegd. Voor de liftback moet een meerprijs van f.1.700,= betaald worden, terwijl voor de stationwagon een extra uitgave van vier mille nodig is. Vier jaar achter elkaar is de Jaguar XJ door het Britse Ministerie van Verkeer uitgeroepen tot de veiligste auto van het land. Uit het recent verschenen rapport blijkt dat de auto tussen de 47 en 60% veiliger is dan het gemiddelde van alle onderzochte auto's. Het rapport is gebaseerd op politierapporten en processen verbaal die werden opgemaakt bij verkeerson gevallen met minimaal twee uulu Volgens Jaguar topman Nick Scheele is het veel belangrijker een veilige auto voor de dagelijkse praktijk te bouwen, dan de auto uitsluitend te laten voldoen aan wettelijke eisen tijdens botsproeven. In de praktijk verlopen botsingen altijd anders. De situaties zijn minder optimaal en de snelheden vaak veel hoger. sedan kost f.37.990,=. Dezelfde auto met 1.8 liter leanbum motor komt op f.41.490,= inclusief airco of ABS. Wie de extra luxe van de GL wenst is bij de 1.8i f.43.990,= kwijt. De turbodiesel start bij f.45.990,= ook met de keuze uit airco en ABS. De turbodiesel GL komt NP-TZ-29

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 33