Nissan Micra 1.3 L PEUGEOT 106 Versterkte basis Designprijs voor Lancia Y IS Test en vergelijk de Toyota Starlet bij Autonova Gratis accessoires bij Seat i tl RU n O D D n B n E E n Take the Challenge! mn n DE AUTOMAAT - Donderdag 28 maart 1996 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER pagina 2 in 3 GS n 3 GL OGL n 3GL Tl 3 GS OGL n De nieuwe Nissan Micra! .0 Spirit m i Comm. m Wagon 1.3 XLi m Vervolg van pagina 1 olf Diesel km leen De ilen, zr. gd. stoa^_ km E 1,6 huifdak uur- ekrachtiging rat te grijk Kom vandaag nog een uitdagende kennis- makingsrit /QÉB maken! mtrale ergrendeling :ht metalen eigen icte lier LPG km 1.6 GS w glas, alarm m L heeft loppen, Diesel o kwaliteits waarborg IF i niet tegen het dak, iplank is te zhterruit is JVAGEN olf 1.3 CLi nden, side skirts— m juancic iward ie categorie allen. Een jury van acialisten uit Amerika ien keer ivoor eleden isverkeer 3. De 'armtewerend las delen bank en >p de alarmsysteem, algen. Deze ig geprijsd. >ris ,tig en alles s gaan dan Niet allee kwaliteit vanwege c Juktie, :onden. daar sen 60 pk 1,1 liter -100 in 15,4 DENISSEN lurg. Jonsenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-468391 1 i. De XN- indaard deze inmiddels prestigieuze prijs uit. Op de tweede plaats eindigde de Fiat Bravo/Brava gevolgd door de Ford Taurus/Mercury Sable, de MG F en de Lotus Elise. In het juryrapport staat te lezen: "De designers van de Lancia Y hebben complete vrijheid De moderne motor in de Micra is van het zuinige soort. Want met een gemiddelde van 1 op 14,1 kunnen we alleen maar uiterst tevreden zijn. Bij het bepalen van de prijzen van de vernieuwde Micra heeft de importeur de geplande bedragen naar beneden moeten bijstellen, zodat de nieuwe auto ondanks verbeteringen en rijkere uitrusting minder kost dan de vorige serie. Zodoende komt de 1.3 L als driedeurs op f.23.745,= en dat is concurrerend. Wie genoegen neemt de 1,0 liter van 55 pk is duizend gulden minder kwijt. Pas bij de completere GX en SLX uitvoeringen kan voor de vijfdeurs carrosserie gekozen worden, zowel bij de 1,0 als 1,3 liter motor. De meest complete Micra is de Super S driedeurs voor f.34.095,=. De Nissan Micra is op slechts kleine details aangepast, maar daardoor blijft de auto wel bij de tijd. Motorisch is de Micra een juweel in zijn klasse: zuinig, stil en snel. De inrichting is duidelijk op de Europese smaak afgestemd. Vorig jaar werd ruim de helft van alle in ons land verkochte Nissans in één van de Europese fabrieken gemaakt. De Primera en Micra komen uit Engeland, terwijl onder meer de Serena, Vanette en Terrano in Spanje worden gemaakt. Vorig jaar werd de Primera op een groot aantal details gewijzigd, de beurt is nu aan de Micra. We reden de basisversie met 1,3 liter motor. gekregen om een exclusieve en luxueuze auto in de compacte klasse te ontwerpen. Een auto met een sterke eigen persoonlijkheid. Ze zijn daar, in de beste tradities van het merk, op bewonderenswaardige wijze in geslaag." sen door de iten, maar ook je de Europese produktie, kreeg Nissan v^ de Micra enkele jaren gele de Europese 'Auto van het Jaar'-titel als eerste en tot nu toe enige Japans automerk. De Micra is sinds die tijd onveranderd leverbaar geweest. In de nieuwste versie zijn opmerkingen van klanten verwerkt. Rechtop Het interieur is wat vormgeving betreft gelijk gebleven. Het dashboard is laag geplaatst, zodat het instrumentarium hierbovenop is gezet. Hierdoor wordt een bijzonder ruimtelijk effect bereikt. Door de hoge ruiten is het zicht overigens rondom uitstekend en vormt inparkeren geen enkel Technische gegevens: Merk en type: Nissan Micra 1.3 L Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1275 pk Boring x slag: 71 x 80,5 mm Vermogen: 75 pk bij 6000 tr/min Koppel: 103 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 3,695 meter, breedte 1,585 meter Gewicht: 800 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 km/u in 12 Verbruik: bij 90 km/u 4,9 liter/lOOkm bij 120km/u6,71iter/100km stadsverkeer 6,6 liter/100 km Prijs: f.23.745,= Men kon er natuurlijk op wachten. De Lancia Y heeft de Car Design Award Torino gekregen in de produktiemodel internationale ji autodesignspec Europa, Japan en Amerika reikte voor de dertie rechtuit als in bochten redelijk gesteld. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens het McPherson principe, terwijl men achter nog een starre as kent met schroefveren. Dit zorgt voor een keurige afvering, maar er zijn absoluut comfortabelere oplossingen te bedenken. Wellicht dat ook het monteren van bredere banden dan de standaard 155/70 R13 exemplaren een positief effect kunnen hebben. De Seat-dealers in ons land leveren doorgaans al zeer compleet uitgeruste auto's. Toch blijft er altijd wat te wensen over en daarvoor heeft Seat een omvangrijk programma accessoires. Om hierop extra aandacht te vestigen geeft de Seat-dealer gratis artikelen weg ter waarde van tweeduizend gulden bij aanschaf van een nieuwe Ibiza, Cordoba of Toledo. Veelvuldig wordt er gekozen voor een radio met cassette- of CD-speler van bijvoorbeeld Philips of Pioneer. Ook het zonnedak wordt veel gevraagd net als elektrische raambediening, centrale vergrendeling, c1 dakdragers, skiboxen en lichtmetalen velgen, artikelen zijn net als de auto's bij Seat gunstig positief beïnvloeden, uitgaves hebben star, getint glas, meegespoten bumpers, beklede bagageruimte, in twee neerklapbare achterba: stuurbekrachtiging op diesel en automaat. Daarboven zit de XR met centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende voorportierruiten, mistlampen voor, toerenteller en velours bekleding. De XR is er als 1,1 en diesel en bovendien met de 75 pk 1,4 liter krachtbron met multipoint injectie. Hiermee kan een top van 178 km/u worden behaald en trekt de kleinste Peugeot in 13,2 seconden naar de 100 km/u. De meest complete uit de normale serie is de XT te combineren met de 1,1 en 1,4 liter benzinemotoren en de 1, automaat. In de XT komen we onder meer een audio- installatie, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, meegespoten portiergrepen, vier hoofdsteunen en met leer bekleed stuurwiel, pookhoes en pookknop tegen. voorportierruiten, mistlampen en een achterklepspoiler. Wellicht het meest sportieve oogt de 106 Rallye in sportieve kleuren en witte stalen velgen. De spatborden zijn met kunststof randen uitgebouwd en het interieur is opgefleurd met een felle vloerbedekking en gekleurde wijzerplaten. De motor is hetzelfde als in de XS, alk komt de Rallye tot een vermogen van 103 pk bij 6200 tr/min en een koppel van 132 Nm bij 3200 tr/min. Sportief Daarnaast levert Peugeot maar liefst drie sportieve telgen in de 106-serie. De GTi heeft een nieuwe 1,6 liter 16- kleppenmotor met een vermogen van 120 pk. De auto haalt ruim de 200 km/u en heeft voor het bekende sprintje 8,7 seconden nodig. De carrosserie is voorzien van wielkastverbreders, bumpers met schilden, lichtmetalen velgen en een achterklepspoiler. De uitrusting is zeer compleet met onder meer ABS en twee airbags. De XS heeft een 90 pk 1,6 liter krachtbron en een uitrusting met sportstoelen, centrale vergrendeling, elektrisch bediende Gesleuteld Motorisch heeft de Nissan Micra twee prima voorstellen. De 1,3 liter is een moderne 4 cilinder zestienklepper met multipoint injectie. Hierdoor kan een relatief hoog vermogen van 75 pk worden behaald bij 6000 tr/min. Ook het koppel van 103 Nm bij 4000 tr/min stelt tot tevredenheid. Met ongeveer 800 kg is de Micra zeker geen zware auto, zodat ook goede prestaties kunnen worden neergezet. Zo is er een topsnelheid mogelijk van maar liefst 170 km/u en kan er binnen de 12 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u worden geaccelereerd. Tussenacceleraties worden vlot afgewerkt, ook als er schakellui wordt gereden. De bediening gaat op alle fronten plezierig licht, zoals veiligheidsniveau staat de auto goed bekend. In de portieren zijn balken verwerkt, terwijl een airbag tegen meerprijs leverbaar is. Hiervoor moet dan f.750,= extra af gerekend worden. ABS is leverbaar voor f.3.300,= terwijl metaallok een aantrekkelijke optie is voor f.595,-. Dit betekent iets minder kracht dan de GTi, maar bij de duurste 106 moet wel nadrukkelijker in de toeren geklommen worden. Het onderstel van de Rallye is volledig identiek aan de GTi, f zelfs de schijfremmen achter zijn overgenomen. De 1,0 en 1,1 liter zijn keurige, stille motoren die prima voldoen in het dagelijkse verkeer, terwijl de 1,4 liter natuurlijk net wat extra pit levert. De diesel is niet overdreven snel, maar wel lekker rustig. De sportieve GTi is een leuke auto om te zien, compleet en zeer snel. Maar wie de topsnelheidheid wil uitproberen, zal toch merken dat de auto rond de 200 km/u op z'n grens wordt gereden. De Rallye is wat rijplezier betreft absoluut de meest aardige in het nieuwe gamma. De motor is voldoende krachtig 7 lijkt nog harder te gaan bij de GTi. probleem. Dat komt voor een deel ook door de stuurbekrachtiging die met uitzondering van de 1.0 liter basisuitmonstering op alle Micro's wordt geleverd. Het meest zichtbare verschil met de vorige modellen is de gebruikte bekledingsstof, die op een beschaafde manier is voorzien van kleuraccenten. De randen en rugleuning van de stoelen zijn bekleed met een effen grijze stof, terwijl de middenbaan er de nodige kleur in brengt. De stoelen zijn niet overdreven groot en zorgen voor een zithouding die erg rechtop is. Hierdoor is het ook met de hoofd- en beenruimte op de achterbank heel behoorlijk gesteld. De kunststoffen die bijvoorbeeld bij het dashboard en op de portierpanelen worden toegepast zijn van een keurige kwaliteit en zijn lang niet zo saai als we doorgaans van veel Japanse auto's gewend zijn. De bagageruimte is bereikbaar via een redelijk brede achterklep die tot op de bumper opengaat. Deze is echter alleen met de sleutel van buitenaf te openen. Er is een niet meer dan normale ruimte beschikbaar van 205 liter. De rugleuning kan worden neergeklapt in één geheel, maar een vlakke laadvloer ontstaat er dan niet. De volledige bagageruimte is keurig bekleed. Verschillen Dat verbeteringen lang niet altijd zichtbaar hoeven zijn, bewijst Nissan met de 1996- uitgave van de Micra. We moeten echt goed kijken om enige verschillen te zien. De carrosserie is totaal niet gewijzigd. Aan de achterkant zien we een derde remlicht Zuinig De Nissan Micra is met zijn standaard startblokkering niet alleen goed beveiligd, maar ook op Programma Het programma begint in ons land met de 106 Sketch, die enige uit de serie met grijze bumpers, naast centrale ventilatieroostérs, dashboardkastje met klep, derde remlicht, gordelspanners, wisser achterop en een analoog klokje. De Sketch is de enige met een 50 pk sterke 1,0 liter motor, goed voor 150 km/u én 0 -100 km/u in 19,2 seconden. De XN-uitvoering staat c’ boven met een 60 pk (165 km/u, 0-l«« seconden). Ook kan deze XN worden gekozen met een drietraps automaat gekoppeld aan een 90 pk sterke 1,6 liter krachtbron. Daarnaast is ook de bekende 1,5 liter diesel in de XN beschikbaar. Deze auto heeft voortaan twee stabilisatorstangen, die vooral het gedrag in bochten Deze auto's worden tijdelijk extra uitgerust. Hierbij kan worden gekozen voor gratis metaallok of een gratis radio/CD-wisselaar. we dat van een auto van Japanse herkomst gewend zijn. De pook is behoorlijk lang en dat is wellicht estetisch minder fraai, maar het bedieningsgemak gaat er wel op vooruit. Standaard is een vijfbak terwijl ook een CVT kan worden geleverd. Deze continu variabele transmissie heeft wel enige invloed op het prestatieniveau, maar blijft vooral bij stadsgebruik een geweldige technische vinding. Aan de wielophanging heeft Nissan niet gesleuteld, al worden voortaan op alle versies zowel voor als achter stabilisatorstangen gemonteerd. Hierdoor is het met de stabiliteit zowel In de sportieve GTi en Rallye zijn sportkuipen geplaatst die de bestuurder en passagier beter op hun plaats houden. Niet zichtbaar zijn de onderhuidse wijzigingen. Zo is de carrosserie 7 kilo zwaarder geworden vanwege het aanbrengen van een aantal extra verstevigingen, waardoor de totale stijfheid is toegenomen. Ook aan de wielophanging zijn verschillende delen zwaarder van uitvoering, alhoewel er aan de aanwezigheid van vier onafhankelijk geveerde wielen niets is gewijzigd, i 106 blijft in de normale uitvoeringen bijzonder comfortabel, zowel op de snelweg, in druk stadse als op landweggetjes. besturing gaat plezierig en direct of men nu een versie met of zonder stuurbekrachtiging rijdt. ABS wordt standaard alleen op de GTi toegepast. die helaas niet tege maar op de hoedenj vinden. Rond de acï een kunststof rand aangebracht die wordt meegespoten, een haast sportief detail. De bumpers worden in de L-versie meegespoten en krijgen extra bescherming door een donker grijze stootstrip. Aan de zijkant zijn het bij sommige uitvoeringen de nieuw vormgegeven wieldoppen die het verschil met voorgaande modeljaren moeten aangeven, maar de 1,3 L i slechts gedeeltelijke dop die al eerder werden toegepast. Aan de voorkant is het alleen de grille die iets is aangepast. De Micra is met een lengte van 3,695 meter een representant uit de j Wie op zoek is naar een nieuwe auto uit de compact, klasse krijgt bij Toyota-deal I Autonova op 28,29 en 30 maart I een unieke kans. Natuurlijk heeft deze dealer de nieuwe I Starlet in de showroom en kan er ook uitgebreid proef gereden worden. Maar deze drie dagen is het ook mogelijk op dezelfde plaats met een drietal concurrenten te rijden en de auto's direct te vergelijken. Autonova heeft de beschikking over een Fiat Punto, Opel Corsa en Volkswagen Polo. U bent drie dagen lang welkom op een tijdstip dat uzelf het beste compact-klasse. Ook met zijn breedte van 1,585 meter staat hij midden tussen zijn concurrenten. De auto oogt aan de buitenzijde relatief hoog, wat voor een deel verklaard kan worden door de vrij lage motorkap en hoge ruiten. Ondanks de ronde vormen die we bij veel auto's zien, heeft de Micra een eigen gezicht en oogt duidelijk afwijkend van de andere kleine auto's. Getint glas is standaard evenals de twee handmatig van binnenuit verstelbare buitenspiegels. Op alle versies van de Micra past Nissan voortaar} de in eigen huis ontwikkelde electronische startblokkering toe, waardoor de Micra in Engeland voor verschillende verzekeringsmaatschappijen is uitgeroepen tot de best beveiligde compacte auto. ïomm. JLX uitkomt en een afspraak vooraf is niet nodig. Maar Autonova heeft meer te melden. Het aktieve automerk Toyota heeft in korte tijd namelijk drie nieuwe auto's op de markt gebracht. De Paseo is een compacte coupé met een opvallende vormgeving en gunstige prijs. Daarnaast is de Carina E op vele punten gewijzigd en is een turbodieselmotor leverbaar geworden. Ook de Carina E en Paseo zijn voor een proefrit beschikbaar. Tot slot heeft Autonova nog een aantrekkelijk aanbod bij de Corolla 1.6 en 2.0 diesel. Ook kan men tegen een gereduceerde prijs van f.990,= airconditioning laten monteren. Een andere mogelijkheid is een uitgestelde betaling van 1 jaar tegen 0 procent rente voor een bedrag van tienduizend gulden. Genoeg redenen om de komende dagen de showroom van Autonova aan de Ringbaan Noord te bezoeken. De prijzen zullen vlak voor de marktintroductie op 9 mei gekend gemaakt worden. Peugeot verwacht rond de f.22.000,= te kunnen starten met de 1.0 Sketch, terwijl de Rallye onder de dertigduizend zal worden aangeboden. De complete GTi mag de veertig mille niet overschreiden. 4K V IWWt^

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 29