Nissan Micra 1.3 L
PEUGEOT 106
Versterkte basis
Designprijs voor Lancia Y
IS
Test en vergelijk de Toyota Starlet bij Autonova
Gratis accessoires
bij Seat
i tl
RU
n
O
D
D
n
B
n
E
E
n
Take the Challenge!
mn n
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 maart 1996 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
pagina 2
in
3 GS
n
3 GL
OGL
n
3GL
Tl
3 GS
OGL
n
De nieuwe Nissan Micra!
.0 Spirit
m
i Comm.
m
Wagon 1.3 XLi
m
Vervolg van pagina 1
olf Diesel
km
leen
De
ilen, zr. gd. stoa^_
km E
1,6
huifdak
uur-
ekrachtiging
rat te
grijk
Kom vandaag nog een
uitdagende kennis-
makingsrit /QÉB
maken!
mtrale
ergrendeling
:ht metalen
eigen
icte
lier
LPG
km
1.6 GS
w glas, alarm
m
L heeft
loppen,
Diesel
o kwaliteits
waarborg
IF
i niet tegen het dak,
iplank is te
zhterruit is
JVAGEN
olf 1.3 CLi
nden, side skirts—
m
juancic
iward
ie categorie
allen. Een
jury van
acialisten uit
Amerika
ien keer
ivoor
eleden
isverkeer
3. De
'armtewerend
las
delen
bank en
>p de
alarmsysteem,
algen. Deze
ig geprijsd.
>ris
,tig en alles
s gaan dan
Niet allee
kwaliteit
vanwege c
Juktie,
:onden.
daar
sen 60 pk 1,1 liter
-100 in 15,4
DENISSEN
lurg. Jonsenstr. 52-56 5037 NC
Tilburg Tel:013-468391 1
i. De XN-
indaard
deze inmiddels prestigieuze
prijs uit. Op de tweede plaats
eindigde de Fiat Bravo/Brava
gevolgd door de Ford
Taurus/Mercury Sable, de MG
F en de Lotus Elise. In het
juryrapport staat te lezen: "De
designers van de Lancia Y
hebben complete vrijheid
De moderne motor in de Micra
is van het zuinige soort. Want
met een gemiddelde van 1 op
14,1 kunnen we alleen maar
uiterst tevreden zijn.
Bij het bepalen van de prijzen
van de vernieuwde Micra
heeft de importeur de
geplande bedragen naar
beneden moeten bijstellen,
zodat de nieuwe auto
ondanks verbeteringen en
rijkere uitrusting minder kost
dan de vorige serie. Zodoende
komt de 1.3 L als driedeurs op
f.23.745,= en dat is
concurrerend. Wie genoegen
neemt de 1,0 liter van 55 pk is
duizend gulden minder kwijt.
Pas bij de completere GX en
SLX uitvoeringen kan voor de
vijfdeurs carrosserie gekozen
worden, zowel bij de 1,0 als 1,3
liter motor. De meest complete
Micra is de Super S driedeurs
voor f.34.095,=.
De Nissan Micra is op slechts
kleine details aangepast,
maar daardoor blijft de auto
wel bij de tijd. Motorisch is de
Micra een juweel in zijn
klasse: zuinig, stil en snel. De
inrichting is duidelijk op de
Europese smaak afgestemd.
Vorig jaar werd ruim de helft van alle in ons land
verkochte Nissans in één van de Europese
fabrieken gemaakt. De Primera en Micra komen uit
Engeland, terwijl onder meer de Serena, Vanette en
Terrano in Spanje worden gemaakt. Vorig jaar
werd de Primera op een groot aantal details
gewijzigd, de beurt is nu aan de Micra. We reden de
basisversie met 1,3 liter motor.
gekregen om een exclusieve
en luxueuze auto in de
compacte klasse te
ontwerpen. Een auto met een
sterke eigen persoonlijkheid.
Ze zijn daar, in de beste
tradities van het merk, op
bewonderenswaardige wijze
in geslaag."
sen door de
iten, maar ook
je de Europese
produktie, kreeg Nissan v^
de Micra enkele jaren gele
de Europese 'Auto van het
Jaar'-titel als eerste en tot nu
toe enige Japans automerk.
De Micra is sinds die tijd
onveranderd leverbaar
geweest. In de nieuwste
versie zijn opmerkingen van
klanten verwerkt.
Rechtop
Het interieur is wat
vormgeving betreft gelijk
gebleven. Het dashboard is
laag geplaatst, zodat het
instrumentarium hierbovenop
is gezet. Hierdoor wordt een
bijzonder ruimtelijk effect
bereikt. Door de hoge ruiten is
het zicht overigens rondom
uitstekend en vormt
inparkeren geen enkel
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan Micra
1.3 L
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1275 pk
Boring x slag: 71 x 80,5 mm
Vermogen: 75 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 103 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,695
meter, breedte 1,585 meter
Gewicht: 800 kg
Prestaties: topsnelheid 170
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 12
Verbruik: bij 90 km/u 4,9
liter/lOOkm
bij 120km/u6,71iter/100km
stadsverkeer 6,6 liter/100 km
Prijs: f.23.745,=
Men kon er natuurlijk op
wachten. De Lancia Y heeft de
Car Design Award Torino
gekregen in de
produktiemodel
internationale ji
autodesignspec
Europa, Japan en Amerika
reikte voor de dertie
rechtuit als in bochten
redelijk gesteld.
De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen
volgens het McPherson
principe, terwijl men achter
nog een starre as kent met
schroefveren.
Dit zorgt voor een keurige
afvering, maar er zijn
absoluut comfortabelere
oplossingen te bedenken.
Wellicht dat ook het monteren
van bredere banden dan de
standaard 155/70 R13
exemplaren een positief effect
kunnen hebben.
De Seat-dealers in ons land leveren doorgaans al zeer
compleet uitgeruste auto's. Toch blijft er altijd wat te
wensen over en daarvoor heeft Seat een omvangrijk
programma accessoires. Om hierop extra aandacht te
vestigen geeft de Seat-dealer gratis artikelen weg ter
waarde van tweeduizend gulden bij aanschaf van een
nieuwe Ibiza, Cordoba of Toledo. Veelvuldig wordt er
gekozen voor een radio met cassette- of CD-speler van
bijvoorbeeld Philips of Pioneer. Ook het zonnedak
wordt veel gevraagd net als elektrische
raambediening, centrale vergrendeling, c1
dakdragers, skiboxen en lichtmetalen velgen,
artikelen zijn net als de auto's bij Seat gunstig
positief beïnvloeden,
uitgaves hebben star,
getint glas, meegespoten
bumpers, beklede
bagageruimte, in twee
neerklapbare achterba:
stuurbekrachtiging op
diesel en automaat.
Daarboven zit de XR met
centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
bediende voorportierruiten,
mistlampen voor, toerenteller
en velours bekleding. De XR is
er als 1,1 en diesel en
bovendien met de 75 pk 1,4
liter krachtbron met
multipoint injectie. Hiermee
kan een top van 178 km/u
worden behaald en trekt de
kleinste Peugeot in 13,2
seconden naar de 100 km/u.
De meest complete uit de
normale serie is de XT te
combineren met de 1,1 en 1,4
liter benzinemotoren en de 1,
automaat. In de XT komen we
onder meer een audio-
installatie, elektrisch
bediende en verwarmde
buitenspiegels, meegespoten
portiergrepen, vier
hoofdsteunen en met leer
bekleed stuurwiel, pookhoes
en pookknop tegen.
voorportierruiten, mistlampen
en een achterklepspoiler.
Wellicht het meest sportieve
oogt de 106 Rallye in sportieve
kleuren en witte stalen
velgen. De spatborden zijn
met kunststof randen
uitgebouwd en het interieur is
opgefleurd met een felle
vloerbedekking en gekleurde
wijzerplaten. De motor is
hetzelfde als in de XS, alk
komt de Rallye tot een
vermogen van 103 pk bij 6200
tr/min en een koppel van 132
Nm bij 3200 tr/min.
Sportief
Daarnaast levert Peugeot
maar liefst drie sportieve
telgen in de 106-serie. De GTi
heeft een nieuwe 1,6 liter 16-
kleppenmotor met een
vermogen van 120 pk. De auto
haalt ruim de 200 km/u en
heeft voor het bekende
sprintje 8,7 seconden nodig.
De carrosserie is voorzien van
wielkastverbreders, bumpers
met schilden, lichtmetalen
velgen en een
achterklepspoiler. De
uitrusting is zeer compleet
met onder meer ABS en twee
airbags. De XS heeft een 90 pk
1,6 liter krachtbron en een
uitrusting met sportstoelen,
centrale vergrendeling,
elektrisch bediende
Gesleuteld
Motorisch heeft de Nissan
Micra twee prima voorstellen.
De 1,3 liter is een moderne 4
cilinder zestienklepper met
multipoint injectie. Hierdoor
kan een relatief hoog
vermogen van 75 pk worden
behaald bij 6000 tr/min. Ook
het koppel van 103 Nm bij 4000
tr/min stelt tot tevredenheid.
Met ongeveer 800 kg is de
Micra zeker geen zware auto,
zodat ook goede prestaties
kunnen worden neergezet. Zo
is er een topsnelheid mogelijk
van maar liefst 170 km/u en
kan er binnen de 12 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u worden geaccelereerd.
Tussenacceleraties worden
vlot afgewerkt, ook als er
schakellui wordt gereden.
De bediening gaat op alle
fronten plezierig licht, zoals
veiligheidsniveau staat de
auto goed bekend. In de
portieren zijn balken
verwerkt, terwijl een airbag
tegen meerprijs leverbaar is.
Hiervoor moet dan f.750,=
extra af gerekend worden.
ABS is leverbaar voor f.3.300,=
terwijl metaallok een
aantrekkelijke optie is voor
f.595,-.
Dit betekent iets minder
kracht dan de GTi, maar bij de
duurste 106 moet wel
nadrukkelijker in de toeren
geklommen worden. Het
onderstel van de Rallye is
volledig identiek aan de GTi, f
zelfs de schijfremmen achter
zijn overgenomen.
De 1,0 en 1,1 liter zijn keurige,
stille motoren die prima
voldoen in het dagelijkse
verkeer, terwijl de 1,4 liter
natuurlijk net wat extra pit
levert. De diesel is niet
overdreven snel, maar wel
lekker rustig. De sportieve
GTi is een leuke auto om te
zien, compleet en zeer snel.
Maar wie de topsnelheidheid
wil uitproberen, zal toch
merken dat de auto rond de
200 km/u op z'n grens wordt
gereden. De Rallye is wat
rijplezier betreft absoluut de
meest aardige in het nieuwe
gamma. De motor is
voldoende krachtig 7
lijkt nog harder te gaan
bij de GTi.
probleem. Dat komt voor een
deel ook door de
stuurbekrachtiging die met
uitzondering van de 1.0 liter
basisuitmonstering op alle
Micro's wordt geleverd.
Het meest zichtbare verschil
met de vorige modellen is de
gebruikte bekledingsstof, die
op een beschaafde manier is
voorzien van kleuraccenten.
De randen en rugleuning van
de stoelen zijn bekleed met
een effen grijze stof, terwijl de
middenbaan er de nodige
kleur in brengt. De stoelen zijn
niet overdreven groot en
zorgen voor een zithouding
die erg rechtop is. Hierdoor is
het ook met de hoofd- en
beenruimte op de achterbank
heel behoorlijk gesteld. De
kunststoffen die bijvoorbeeld
bij het dashboard en op de
portierpanelen worden
toegepast zijn van een
keurige kwaliteit en zijn lang
niet zo saai als we doorgaans
van veel Japanse auto's
gewend zijn. De
bagageruimte is bereikbaar
via een redelijk brede
achterklep die tot op de
bumper opengaat. Deze is
echter alleen met de sleutel
van buitenaf te openen. Er is
een niet meer dan normale
ruimte beschikbaar van 205
liter. De rugleuning kan
worden neergeklapt in één
geheel, maar een vlakke
laadvloer ontstaat er dan niet.
De volledige bagageruimte is
keurig bekleed.
Verschillen
Dat verbeteringen lang niet
altijd zichtbaar hoeven zijn,
bewijst Nissan met de 1996-
uitgave van de Micra. We
moeten echt goed kijken om
enige verschillen te zien. De
carrosserie is totaal niet
gewijzigd. Aan de achterkant
zien we een derde remlicht
Zuinig
De Nissan Micra is met zijn
standaard startblokkering
niet alleen goed beveiligd,
maar ook op
Programma
Het programma begint in ons
land met de 106 Sketch, die
enige uit de serie met grijze
bumpers, naast centrale
ventilatieroostérs,
dashboardkastje met klep,
derde remlicht,
gordelspanners, wisser
achterop en een analoog
klokje. De Sketch is de enige
met een 50 pk sterke 1,0 liter
motor, goed voor 150 km/u én 0
-100 km/u in 19,2 seconden. De
XN-uitvoering staat c’
boven met een 60 pk
(165 km/u, 0-l««
seconden). Ook kan deze XN
worden gekozen met een
drietraps automaat
gekoppeld aan een 90 pk
sterke 1,6 liter krachtbron.
Daarnaast is ook de bekende
1,5 liter diesel in de XN
beschikbaar. Deze auto heeft
voortaan twee
stabilisatorstangen, die
vooral het gedrag in bochten
Deze auto's worden tijdelijk
extra uitgerust. Hierbij kan
worden gekozen voor gratis
metaallok of een gratis
radio/CD-wisselaar.
we dat van een auto van
Japanse herkomst gewend
zijn. De pook is behoorlijk
lang en dat is wellicht
estetisch minder fraai, maar
het bedieningsgemak gaat er
wel op vooruit. Standaard is
een vijfbak terwijl ook een
CVT kan worden geleverd.
Deze continu variabele
transmissie heeft wel enige
invloed op het
prestatieniveau, maar blijft
vooral bij stadsgebruik een
geweldige technische
vinding.
Aan de wielophanging heeft
Nissan niet gesleuteld, al
worden voortaan op alle
versies zowel voor als achter
stabilisatorstangen
gemonteerd. Hierdoor is het
met de stabiliteit zowel
In de sportieve GTi en Rallye
zijn sportkuipen geplaatst die
de bestuurder en passagier
beter op hun plaats houden.
Niet zichtbaar zijn de
onderhuidse wijzigingen. Zo
is de carrosserie 7 kilo
zwaarder geworden vanwege
het aanbrengen van een
aantal extra verstevigingen,
waardoor de totale stijfheid is
toegenomen. Ook aan de
wielophanging zijn
verschillende delen zwaarder
van uitvoering, alhoewel er
aan de aanwezigheid van vier
onafhankelijk geveerde
wielen niets is gewijzigd, i
106 blijft in de normale
uitvoeringen bijzonder
comfortabel, zowel op de
snelweg, in druk stadse
als op landweggetjes.
besturing gaat plezierig en
direct of men nu een versie
met of zonder
stuurbekrachtiging rijdt. ABS
wordt standaard alleen op de
GTi toegepast.
die helaas niet tege
maar op de hoedenj
vinden. Rond de acï
een kunststof rand
aangebracht die wordt
meegespoten, een haast
sportief detail. De bumpers
worden in de L-versie
meegespoten en krijgen extra
bescherming door een donker
grijze stootstrip. Aan de
zijkant zijn het bij sommige
uitvoeringen de nieuw
vormgegeven wieldoppen die
het verschil met voorgaande
modeljaren moeten
aangeven, maar de 1,3 L i
slechts gedeeltelijke dop
die al eerder werden
toegepast. Aan de voorkant is
het alleen de grille die iets is
aangepast. De Micra is met
een lengte van 3,695 meter
een representant uit de
j Wie op zoek is naar een
nieuwe auto uit de compact,
klasse krijgt bij Toyota-deal
I Autonova op 28,29 en 30 maart
I een unieke kans. Natuurlijk
heeft deze dealer de nieuwe
I Starlet in de showroom en kan
er ook uitgebreid proef
gereden worden. Maar deze
drie dagen is het ook mogelijk
op dezelfde plaats met een
drietal concurrenten te rijden
en de auto's direct te
vergelijken. Autonova heeft
de beschikking over een Fiat
Punto, Opel Corsa en
Volkswagen Polo. U bent drie
dagen lang welkom op een
tijdstip dat uzelf het beste
compact-klasse. Ook met zijn
breedte van 1,585 meter staat
hij midden tussen zijn
concurrenten. De auto oogt
aan de buitenzijde relatief
hoog, wat voor een deel
verklaard kan worden door de
vrij lage motorkap en hoge
ruiten. Ondanks de ronde
vormen die we bij veel auto's
zien, heeft de Micra een eigen
gezicht en oogt duidelijk
afwijkend van de andere
kleine auto's. Getint glas is
standaard evenals de twee
handmatig van binnenuit
verstelbare buitenspiegels.
Op alle versies van de Micra
past Nissan voortaar} de in
eigen huis ontwikkelde
electronische startblokkering
toe, waardoor de Micra in
Engeland voor verschillende
verzekeringsmaatschappijen
is uitgeroepen tot de best
beveiligde compacte auto.
ïomm. JLX
uitkomt en een afspraak
vooraf is niet nodig.
Maar Autonova heeft meer te
melden. Het aktieve automerk
Toyota heeft in korte tijd
namelijk drie nieuwe auto's
op de markt gebracht. De
Paseo is een compacte coupé
met een opvallende
vormgeving en gunstige prijs.
Daarnaast is de Carina E op
vele punten gewijzigd en is
een turbodieselmotor
leverbaar geworden.
Ook de Carina E en Paseo zijn
voor een proefrit beschikbaar.
Tot slot heeft Autonova nog
een aantrekkelijk aanbod bij
de Corolla 1.6 en 2.0 diesel.
Ook kan men tegen een
gereduceerde prijs van f.990,=
airconditioning laten
monteren. Een andere
mogelijkheid is een
uitgestelde betaling van 1
jaar tegen 0 procent rente voor
een bedrag van tienduizend
gulden.
Genoeg redenen om de
komende dagen de showroom
van Autonova aan de
Ringbaan Noord te bezoeken.
De prijzen zullen vlak voor de
marktintroductie op 9 mei
gekend gemaakt worden.
Peugeot verwacht rond de
f.22.000,= te kunnen starten
met de 1.0 Sketch, terwijl de
Rallye onder de dertigduizend
zal worden aangeboden. De
complete GTi mag de veertig
mille niet overschreiden.
4K V IWWt^