In de Slalom met Bertone bedoeld vingeroefening De nieuwe VW Kever heeft een naam Mercedes toont bekend nieuws Honda's voor nu en later Peugeot 406 Toscana als Renault Sport Spider met voorruit Rinspeed Yello Talbo serieus Renault's compacte ruimtewagen: de Mégane Scenic en 5 T Isotta Fraschini, terug na lange afwezigheid DE AUTOMAAT Donderdag 14 maart 1996 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER •96 pagina 6 m de rd m is i wat is de i. De •en. Duo-toon mingsbalken in aarbij z’n riante de reusachtige pt meteen wat T T T j T T T T G T l l l T T T adreven. geregelde ■ns het rarnaast stle te rarianten eld te hebben :ept 1 heeft ideze nieuwe m echte naam 1, Beetle. De nieuwe =*L=rgt weer een extra technieken. Op 1 van veiligheid zijn de se airbags nu aangevuld t zijdelingse c Verder beschikt exer steri alle STAND VIA BEMIDDELING VAN ERMIJN BETAALT U IN APRIL'96 LEUSDEN TEL 033--951S60 enderstfci liter 16-k’* apart geliji opmerkelij lijnen. De c in het dak koplampunits c bijna aan de vc doorgetrokken. leverbaar, die bij stilstand en lage snelheden de auto bij regen beschermt. Tegen het einde van het jaar zal de Sport Spider in ons land leverbaar worden in een versie met of zonder voorruit. De prijs is in Frankrijk inmiddels vastgesteld op 195.000 francs. Na de vijfdeurs hatchback en de tweedeurs Coupé gaat Renault in het najaar de Mégane-reeks uitbreiden met de reeds aangekondigde ruimtelijke versie. Deze auto krijgt de toevoeging Scenic, de naam van een prototype waarvan dit model is afgeleid. Natuurlijk maakt de Scenic gebruik van het platform van de vijfdeurs en heeft ook wat v treft uitstraling veel met dit bestaande model gemeen. Het dak is echter veel hoger en vormgeving van het front en de constructie van het aluminium chassis. Verder zijn er vaste ruitjes op de portieren geplaatst en is de bekleding van het dashboarc veranderd. Natuurlijk is de ruit voorzien van een achteruitkijkspiegel en ruitewisser. Als accessoire wordt voor deze versie een zogenaamde paraplu-kap Al bij de eerste presentatie van de Sport Spider van Renault precies een jaar geleden, werd verteld dat i auto ook met voorruit leverbaar zou worden. Deze versie stond nu in Genève op de Renault-stand. De ruit is gevat in eeh aluminium sponning. Uiteraard heeft de toevoeging van de ruit zijn consequenties voor de Reacties die door publiek en pers op de diverse Concept 1 varianten zijn gegeven, worden direct in de auto verwerkt. Zo beschikte het in Genève tentoongestelde model over het glazen schuifdak van de Porsche Targa. De nieuwe VW Beetle zal nog voor de eeuwwisseling in produktie gaan. De komende tijd zal worden gebruikt om droom en werkelijkheid van het ontwerp te harmoniseren. Wie oog in oog staat met de knalgele Rinspeed Yello Talbo denkt dat het hier om een fraai gestyleerd grapje gaat, maar het bedrijf is serieus van plan deze neo-retro auto te gaan verkopen. Heel bewust lijkt dit model sterk op de Talbot Lago 150 SS met een carrosserie van Figoni Falaschi uit 1938. Voorin ligt een 5 liter V8 motor van Ford met een vermogen van 320 pk en een koppel van 560 Nm bij 4250 tr/min. Gekoppeld aan een automatische versnellingsbak is de gele duivel goed voor een acceleratie van 0 tot 100 in 5,5 seconden. Zeer herkenbaar zijn de open BBS velgen die eigenlijk te modern zijn voor de klassieke carrosserie. Bij de bekleding van het interieur is veel gebruik gemaakt van zijde en blauw leer. De auto wordt compleet geleverd met een uitgebreide stereo-installatie. De Zwitserse prijs is vastgesteld op zo'n f.250.000,=. Voor Nederland moet daar nog heel wat BMP bij opgeteld worden. De nieuwe limousine van Honda, die uiteraard weer Legend gaat heten, was voor het eerst in Genève te zien en zal vanaf juni in ons land leverbaar worden f.131.900,=. De 4,98 meter lange auto heeft een 3,5 liter V6 motor met 24 kleppen, goed voor een vermogen van 205 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 297 Nm bij 2800 tr/min. Via een automatische versnellingsbak worden de voorwielen aangec Deze electronisch c introduceren. Met de C-klasse Combi hebben we in middels al uitgebreid kennis kunnen maken, maar de ruimtelijke versie van de E-klasse laat ook niet lang meer op zich wachten. Ook een debuut op Genève voor de Viano (ook V- klasse genoemd). Dit is een ruimtewagen in zeer luxueuze uitvoering die wat carrosserie en onderstel betreft volledig overeenkomt met de Vito bestelwagen. Mercedes heeft er bewust voor bekozen uit te gaan van een bestaande basis. De groei die het ruimtewagensegment zou doormaken, blijkt niet te worden gerealiseerd. omstandigheden. In het interieur zien we met leer beklede voorstoelen met aangebouwde hoofdsteunen. Het dashboard is vrij eenvoudig van opzet. De bekende klokken zitten onder een kleine halfronde overkapping en in de middenconsole zijn de meeste bedieningsknoppen geplaatst. De oranje buitenkleur komt ook aan de binnenkant terug. De Bertone Slalom is 4,64 meter lang en betreft uitstraling v< heeft een wielbasis van 2,60 bestaande model g« meter. c Geen onverwachte noviteitei bij het Duitse merk Mercedes Benz. Toch was er voldoende op de stand te zien, waar maar liefst vier modellen voor het eerst in Europa werden getoond. Het AAV-prototype, dat in Detroit werd getoond, i een flinke kijk in de keuken. Een auto die sterk op deze AAV lijkt zal in de loop van volgend jaar in de Verenigde Staten in produktie gaan en enige tijd later ook in Europa aan het modellenprogramma toegevoegd worden. Verder weet Mercedes in enkele maanden tijd maar liefst twee nieuwe stationwagons te standaarduitrusting onder meer uit ABS, TCS, starblokkering en een Alpine audiosysteem met acht speakers. Verder bracht Honda de CR-V terreinauto uit Japan mee. Deze luxueuze 4x4 zal eind 1997 in Europa leverbaar worden. De auto wordt voortgestuwd door een compacte 2 liter motor eventueel gekoppeld aan een automaat. De wielen worden permanent alle vier aangedreven via een doordacht systeem. Met ieder wiel draait een hydraulische pomp mee. Onstaat er een verschil in wielsnelheid, dan neemt de druk in één van de cilinders toe. Hierdoor wordt een koppeling geactiveerd, die voor de juiste verdeling van de aandrijfkrachten zorgt. De wielen hebben een double wishbone ophanging rondom. Honda heeft in de CR-V weer enkele aardige snufjes verwerkt. Zo kan de vloer van de laadruimte worden uitgenomen en dienst doen als een klaptafel. De achterklep gaat in twee delen open: de ruit scharniert naar boven, de klep naar beneden. bak beschikt over zogenaamde fuzzy logic computertechniek, die de rijstijl van de chauffeur meeneemt in de berekeningen voor de juiste schakelmomenten. Het interieur van deze vrij klas siek vormgegeven auto, is zeer luxueus van inrichting met een zachte leersoort. Verder heeft de airconditioning een tweede warmtewisselaar, waardoor de koelcapaciteit veel groter is. Verder bestaat de vierwielaandrijving toegepast. Ondanks het feit dat ook de voorschermen i Audi-achtig overkomen, is aluminium carrosserie volledig nieuw ontworpen. De wielophanging komt wel weer volledig uit Duitsland. De auto weegt zo'n 1700 kg. In het interieur zien we bijvoorbeeld wel weer het volledige Audi- instrumentarium. De versnellingsbak is de Tiptronic, ook overgenomen uit de A8. Airbags, ABS en EDS zijn allemaal paraat om de veiligheid te waarborgen. Met een vermogen van 300 pk bij 6000 tr/min haalt de Isotta T8 een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. i Na diverse vc tentoongestel van de Conc« Volkswagen i I kever eer gegeven, Beet versie herberc aantal gebied twee met zijdelingse airbags. Verder beschikt het groene exemplaar over een 110 pk sterke TDi-motor en worden alle vier de wielen aangedreven volgens Syncro-systeem. Daai denkt het merk de Beet gaan leveren met benzinemotoren van 105 en 150 pk. De VW Beetle is 4,06 meter lang, 1,51 meter hoog en 1,73 meter breed en kan daardoor een behoorlijke binnenruimte bieden. De bagageruimte is via een grote derde deur te bereiken en door het neerklappen van de achterbank worden de mogelijkheden nog groter. Slechts weinig mensen zullen zich het Italiaanse automerk Isotta Fraschini herinneren. Niet alleen is dit merk vooral verkocht aan de rijken der aarde, bovendien hield de geschiedenis op in 1948 na de presentatie Van een prachtig prototype met V8-motor. Anno 1996 maakt het merk echter opnieuw haar debuut in Genève. De nieuwe T8 is een fraaie tweezits cabriolet eventueel met een meegespoten hardtop. Wie echter goed naar bepaalde details kijkt, zal enkele bekende zaken herkennen, nieuwe Isotta is namelijk voorzien van veel Audi- onderdelen. Niet alleen gebruikt het merk de 4,2 liter V8 bekend uit de Audi A8, ook wordt de Quattro geplaatst die makkelijk kunnen worden uitgenomen, zoals we gewend zijn van de Espace. Net als bij het Scenic-prototype kunnen deze vijf stoelen in vijf verschillende kleuren worden besteld. Tegen de rugleuning van de voorstoelen zijn klaptafeltjes gemaakt, terwijl er achterin als optie een bankje kan worden geplaatst dat tegei de rijrichting in plek biedt aan twee kinderen. Motorisch is de Scenic gelijk aan de bestaande Scenic- modellen, zodat we onder meer de nieuwe 1,6 liter, krachtige 2 liter en de diesels in deze módelversie mogen verwachten. Na de Scenic zal de serie worden uitgebreid met de sedan en cabriolet, terwijl Renault nu definitief besloten heeft ook nog een stationcar te gaan brengen. kleur maakt er een vrolijk geheel van. Bertone verwacht dat er de komende jaren nieuwe kleine marktsegmenten zullen ontstaan voor mensen die zich in de hogere prijsklassen niet thuisvoelen in stationwagon, ruimtewagens en sedans. De Slalom is niet alleen mooi om te zien, maar past ook binnen het streven van de ontwerper om een dergelijke auto voldoende binnenruimte te zen en geschikt te maken jr dagelijks gebruik onder Serieus kunnen we de 406 Toscana van Peugeot niet noemen. Deze op de 406 gebaseerde roadster is nu eenmaal geen toonbeeld van schoonheid en moet misschien wel dienen als schril contrast met de te verwachten 406 Coupé van Pininfarina. De auto is door de eigen stylingafdeling gemaakt en is vooral de persoonlijke droom van de stylisten. De auto is opvallend laag en biedt twee zitplaatsen. Achter de stoelen loopt de carrosserielijn snel af en eindigt aan de onderzijde van de achterlichtunits en loopt onder de spoiler door. In het front en de achterlichten van de Toscana is de 406 sedan duidelijk herkenbaar. daarmee is de Mégane Scenic de derde Renault ruimte-auto naast de keine Twingo en grote Espace. De Scenic is met 4,13 meter exact evenlang als de hatchback en met 1,72 meter fractioneel breder. De hoogte is met 20 centimeter toegenomen tot 1,62 meter. De Mégane Scenic heeft ook in het interieur bekende elementen zoals bijvoorbeeld het dashboard. Voorin staan twee stoelen, terwijl achterin drie afzonderlijke stoelen zijn De Italiaanse ontwerper Bertone heeft al heel wat jaren een vaste relatie met Opel, waarvoor het bedrijf niet alleen de Astra cabriolet tekende, maar ook de produktie verzorgt. Het Slalom-prototype staat op het onderstel van de Calibra 4x4 2 liter 16-klepper en is een zeer t gelijnde coupé met lijke rechthoekige het streven van i s achterruit loopt ver om een dergelijl k door, terwijl de voldoende binnenr ~;ts denkbeeldig tot geven en geschikt I zoorruit worden voor dagelijks geb: n. De oranje alle voorkomende

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 29