In de Slalom met Bertone
bedoeld
vingeroefening
De nieuwe VW Kever
heeft een naam
Mercedes toont
bekend nieuws
Honda's voor nu en later
Peugeot 406
Toscana als
Renault Sport Spider
met voorruit
Rinspeed Yello
Talbo serieus
Renault's compacte ruimtewagen:
de Mégane Scenic
en
5
T
Isotta Fraschini,
terug na lange afwezigheid
DE AUTOMAAT Donderdag 14 maart 1996 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
•96 pagina 6
m
de
rd
m
is
i wat
is de
i. De
•en. Duo-toon
mingsbalken in
aarbij z’n riante
de reusachtige
pt meteen wat
T
T
T
j
T
T
T
T
G
T
l
l
l
T
T
T
adreven.
geregelde
■ns het
rarnaast
stle te
rarianten
eld te hebben
:ept 1 heeft
ideze nieuwe
m echte naam
1, Beetle. De nieuwe
=*L=rgt weer een
extra technieken. Op
1 van veiligheid zijn de
se airbags nu aangevuld
t zijdelingse c
Verder beschikt
exer
steri
alle
STAND VIA BEMIDDELING VAN
ERMIJN BETAALT U IN APRIL'96
LEUSDEN TEL 033--951S60
enderstfci
liter 16-k’*
apart geliji
opmerkelij
lijnen. De c
in het dak
koplampunits c
bijna aan de vc
doorgetrokken.
leverbaar, die bij stilstand en
lage snelheden de auto bij
regen beschermt. Tegen het
einde van het jaar zal de
Sport Spider in ons land
leverbaar worden in een
versie met of zonder voorruit.
De prijs is in Frankrijk
inmiddels vastgesteld op
195.000 francs.
Na de vijfdeurs hatchback en
de tweedeurs Coupé gaat
Renault in het najaar de
Mégane-reeks uitbreiden met
de reeds aangekondigde
ruimtelijke versie. Deze auto
krijgt de toevoeging Scenic, de
naam van een prototype
waarvan dit model is afgeleid.
Natuurlijk maakt de Scenic
gebruik van het platform van
de vijfdeurs en heeft ook wat
v treft uitstraling veel met dit
bestaande model gemeen. Het
dak is echter veel hoger en
vormgeving van het front en
de constructie van het
aluminium chassis. Verder
zijn er vaste ruitjes op de
portieren geplaatst en is de
bekleding van het dashboarc
veranderd. Natuurlijk is de
ruit voorzien van een
achteruitkijkspiegel en
ruitewisser. Als accessoire
wordt voor deze versie een
zogenaamde paraplu-kap
Al bij de eerste presentatie
van de Sport Spider van
Renault precies een jaar
geleden, werd verteld dat i
auto ook met voorruit
leverbaar zou worden. Deze
versie stond nu in Genève op
de Renault-stand. De ruit is
gevat in eeh aluminium
sponning. Uiteraard heeft de
toevoeging van de ruit zijn
consequenties voor de
Reacties die door publiek en
pers op de diverse Concept 1
varianten zijn gegeven,
worden direct in de auto
verwerkt. Zo beschikte het in
Genève tentoongestelde
model over het glazen
schuifdak van de Porsche
Targa. De nieuwe VW Beetle
zal nog voor de
eeuwwisseling in produktie
gaan. De komende tijd zal
worden gebruikt om droom
en werkelijkheid van het
ontwerp te harmoniseren.
Wie oog in oog staat met de knalgele Rinspeed Yello Talbo
denkt dat het hier om een fraai gestyleerd grapje gaat, maar
het bedrijf is serieus van plan deze neo-retro auto te gaan
verkopen. Heel bewust lijkt dit model sterk op de Talbot Lago
150 SS met een carrosserie van Figoni Falaschi uit 1938.
Voorin ligt een 5 liter V8 motor van Ford met een vermogen van
320 pk en een koppel van 560 Nm bij 4250 tr/min. Gekoppeld aan
een automatische versnellingsbak is de gele duivel goed voor
een acceleratie van 0 tot 100 in 5,5 seconden. Zeer herkenbaar
zijn de open BBS velgen die eigenlijk te modern zijn voor de
klassieke carrosserie. Bij de bekleding van het interieur is veel
gebruik gemaakt van zijde en blauw leer. De auto wordt
compleet geleverd met een uitgebreide stereo-installatie. De
Zwitserse prijs is vastgesteld op zo'n f.250.000,=. Voor
Nederland moet daar nog heel wat BMP bij opgeteld worden.
De nieuwe limousine van
Honda, die uiteraard weer
Legend gaat heten, was voor
het eerst in Genève te zien en
zal vanaf juni in ons land
leverbaar worden f.131.900,=.
De 4,98 meter lange auto heeft
een 3,5 liter V6 motor met 24
kleppen, goed voor een
vermogen van 205 pk bij 5200
tr/min en een koppel van 297
Nm bij 2800 tr/min. Via een
automatische
versnellingsbak worden de
voorwielen aangec
Deze electronisch c
introduceren. Met de C-klasse
Combi hebben we in middels
al uitgebreid kennis kunnen
maken, maar de ruimtelijke
versie van de E-klasse laat
ook niet lang meer op zich
wachten. Ook een debuut op
Genève voor de Viano (ook V-
klasse genoemd). Dit is een
ruimtewagen in zeer luxueuze
uitvoering die wat carrosserie
en onderstel betreft volledig
overeenkomt met de Vito
bestelwagen. Mercedes heeft
er bewust voor bekozen uit te
gaan van een bestaande
basis. De groei die het
ruimtewagensegment zou
doormaken, blijkt niet te
worden gerealiseerd.
omstandigheden.
In het interieur zien we met
leer beklede voorstoelen met
aangebouwde hoofdsteunen.
Het dashboard is vrij
eenvoudig van opzet. De
bekende klokken zitten onder
een kleine halfronde
overkapping en in de
middenconsole zijn de meeste
bedieningsknoppen
geplaatst. De oranje
buitenkleur komt ook aan de
binnenkant terug. De Bertone
Slalom is 4,64 meter lang en betreft uitstraling v<
heeft een wielbasis van 2,60 bestaande model g«
meter. c
Geen onverwachte noviteitei
bij het Duitse merk Mercedes
Benz. Toch was er voldoende
op de stand te zien, waar
maar liefst vier modellen voor
het eerst in Europa werden
getoond. Het AAV-prototype,
dat in Detroit werd getoond, i
een flinke kijk in de keuken.
Een auto die sterk op deze
AAV lijkt zal in de loop van
volgend jaar in de Verenigde
Staten in produktie gaan en
enige tijd later ook in Europa
aan het modellenprogramma
toegevoegd worden.
Verder weet Mercedes in
enkele maanden tijd maar
liefst twee nieuwe
stationwagons te
standaarduitrusting onder
meer uit ABS, TCS,
starblokkering en een Alpine
audiosysteem met acht
speakers.
Verder bracht Honda de CR-V
terreinauto uit Japan mee.
Deze luxueuze 4x4 zal eind
1997 in Europa leverbaar
worden. De auto wordt
voortgestuwd door een
compacte 2 liter motor
eventueel gekoppeld aan een
automaat. De wielen worden
permanent alle vier
aangedreven via een
doordacht systeem. Met ieder
wiel draait een hydraulische
pomp mee. Onstaat er een
verschil in wielsnelheid, dan
neemt de druk in één van de
cilinders toe. Hierdoor wordt
een koppeling geactiveerd,
die voor de juiste verdeling
van de aandrijfkrachten zorgt.
De wielen hebben een double
wishbone ophanging rondom.
Honda heeft in de CR-V weer
enkele aardige snufjes
verwerkt. Zo kan de vloer van
de laadruimte worden
uitgenomen en dienst doen
als een klaptafel. De
achterklep gaat in twee delen
open: de ruit scharniert naar
boven, de klep naar beneden.
bak beschikt over
zogenaamde fuzzy logic
computertechniek, die de
rijstijl van de chauffeur
meeneemt in de
berekeningen voor de juiste
schakelmomenten. Het
interieur van deze vrij klas
siek vormgegeven auto, is
zeer luxueus van inrichting
met een zachte leersoort.
Verder heeft de
airconditioning een tweede
warmtewisselaar, waardoor
de koelcapaciteit veel groter
is. Verder bestaat de
vierwielaandrijving
toegepast. Ondanks het feit
dat ook de voorschermen i
Audi-achtig overkomen, is
aluminium carrosserie
volledig nieuw ontworpen. De
wielophanging komt wel
weer volledig uit Duitsland.
De auto weegt zo'n 1700 kg. In
het interieur zien we
bijvoorbeeld wel weer het
volledige Audi-
instrumentarium. De
versnellingsbak is de
Tiptronic, ook overgenomen
uit de A8. Airbags, ABS en
EDS zijn allemaal paraat om
de veiligheid te waarborgen.
Met een vermogen van 300 pk
bij 6000 tr/min haalt de Isotta
T8 een elektronisch
afgeregelde topsnelheid van
250 km/u.
i Na diverse vc
tentoongestel
van de Conc«
Volkswagen i
I kever eer
gegeven, Beet
versie herberc
aantal
gebied
twee
met zijdelingse airbags.
Verder beschikt het groene
exemplaar over een 110 pk
sterke TDi-motor en worden
alle vier de wielen
aangedreven volgens
Syncro-systeem. Daai
denkt het merk de Beet
gaan leveren met
benzinemotoren van 105 en
150 pk. De VW Beetle is 4,06
meter lang, 1,51 meter hoog
en 1,73 meter breed en kan
daardoor een behoorlijke
binnenruimte bieden. De
bagageruimte is via een
grote derde deur te bereiken
en door het neerklappen van
de achterbank worden de
mogelijkheden nog groter.
Slechts weinig mensen zullen
zich het Italiaanse automerk
Isotta Fraschini herinneren.
Niet alleen is dit merk vooral
verkocht aan de rijken der
aarde, bovendien hield de
geschiedenis op in 1948 na de
presentatie Van een prachtig
prototype met V8-motor. Anno
1996 maakt het merk echter
opnieuw haar debuut in
Genève. De nieuwe T8 is een
fraaie tweezits cabriolet
eventueel met een
meegespoten hardtop. Wie
echter goed naar bepaalde
details kijkt, zal enkele
bekende zaken herkennen,
nieuwe Isotta is namelijk
voorzien van veel Audi-
onderdelen. Niet alleen
gebruikt het merk de 4,2 liter
V8 bekend uit de Audi A8, ook
wordt de Quattro
geplaatst die makkelijk
kunnen worden uitgenomen,
zoals we gewend zijn van de
Espace. Net als bij het
Scenic-prototype kunnen
deze vijf stoelen in vijf
verschillende kleuren
worden besteld. Tegen de
rugleuning van de
voorstoelen zijn klaptafeltjes
gemaakt, terwijl er achterin
als optie een bankje kan
worden geplaatst dat tegei
de rijrichting in plek biedt
aan twee kinderen.
Motorisch is de Scenic gelijk
aan de bestaande Scenic-
modellen, zodat we onder
meer de nieuwe 1,6 liter,
krachtige 2 liter en de
diesels in deze módelversie
mogen verwachten. Na de
Scenic zal de serie worden
uitgebreid met de sedan en
cabriolet, terwijl Renault nu
definitief besloten heeft ook
nog een stationcar te gaan
brengen.
kleur maakt er een vrolijk
geheel van. Bertone verwacht
dat er de komende jaren
nieuwe kleine
marktsegmenten zullen
ontstaan voor mensen die zich
in de hogere prijsklassen niet
thuisvoelen in stationwagon,
ruimtewagens en sedans. De
Slalom is niet alleen mooi om
te zien, maar past ook binnen
het streven van de ontwerper
om een dergelijke auto
voldoende binnenruimte te
zen en geschikt te maken
jr dagelijks gebruik onder
Serieus kunnen we de 406 Toscana van Peugeot niet noemen.
Deze op de 406 gebaseerde roadster is nu eenmaal geen
toonbeeld van schoonheid en moet misschien wel dienen als
schril contrast met de te verwachten 406 Coupé van
Pininfarina. De auto is door de eigen stylingafdeling gemaakt
en is vooral de persoonlijke droom van de stylisten. De auto is
opvallend laag en biedt twee zitplaatsen. Achter de stoelen
loopt de carrosserielijn snel af en eindigt aan de onderzijde
van de achterlichtunits en loopt onder de spoiler door. In het
front en de achterlichten van de Toscana is de 406 sedan
duidelijk herkenbaar.
daarmee is de Mégane Scenic
de derde Renault ruimte-auto
naast de keine Twingo en
grote Espace. De Scenic is met
4,13 meter exact evenlang als
de hatchback en met 1,72
meter fractioneel breder. De
hoogte is met 20 centimeter
toegenomen tot 1,62 meter. De
Mégane Scenic heeft ook in
het interieur bekende
elementen zoals bijvoorbeeld
het dashboard. Voorin staan
twee stoelen, terwijl achterin
drie afzonderlijke stoelen zijn
De Italiaanse ontwerper
Bertone heeft al heel wat
jaren een vaste relatie met
Opel, waarvoor het bedrijf
niet alleen de Astra cabriolet
tekende, maar ook de
produktie verzorgt. Het
Slalom-prototype staat op het
onderstel van de Calibra 4x4 2
liter 16-klepper en is een zeer
t gelijnde coupé met
lijke rechthoekige het streven van i
s achterruit loopt ver om een dergelijl
k door, terwijl de voldoende binnenr
~;ts denkbeeldig tot geven en geschikt I
zoorruit worden voor dagelijks geb:
n. De oranje alle voorkomende