NIEUWE COUPÉ VAN HYUNDAI
Access van Nederlandse bodem
BOXSTER, NIEUWSTE
TELG VAN PORSCHE
NIEUWE JAGUAR XK8 MET
KLASSIEKE LIJNEN
tl 3 8 7
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
s.
«k.
6 pagina 22
Jaargang 8
Oplage: 99.600
Nummer 9
Donderdag 14 maart 1996
i worden
Het
ject
HONDA
orsch
i linde
Autotest
Veel nieuws
Suzuki Baleno 1.8
Lees verder
van het autosalon
Executive
in dit nummer
te Genève
pag. 3
o.a.:
VOLLE AGENDA?
Auto Accent Tilbui
Goirkestraat 144a, Tilburg, 01
Zie op pagina 4 de Honda
PRIMEURSHOW
de vorm
■e auto is
73 meter
,«1 meter
- flinke
lep
nte.
In het sportieve segment
wil Hyundai naam gaan
maken met de nieuwe
Coupé. Deze auto zal
over enkele maanden
leverbaar worden met
twee motoren. Deze
stammen beiden uit de
zogenaamde Beta-
familie bekend uit de
Lantra.
ïsloten
tele
jen.
21de
tdupe
ieen
elden
jrg B.V.,
>13-5430700
Auto-Oisterwijk B.V.,
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, 013-5215959
NA EEN DRUKKEDAtjMDET'JE
JEEENtqOED KUNNEN ONTSPANNEN
7UIDOOS7bv
A ^^Unomofaajbodnjf nlborg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
Met recht wordt uïtgekeken
naar een nieuwe Jaguar,
vooral als deze auto zijn ruim
twintig jaar oude voorganger
moet vervangen. De XJS wordt
in september opgevolgd door
de nieuwe XK8, die zowel als
coupé en cabriolet zal
verschijnen. Door naamge-
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
voor de overname van het
totale project. De Access zal
echter vooral zijn leven
welliswaar, want speciaal
voor deze auto werd een
nieuwe 1,7 liter 12-kleppen
motor ontwikkeld die zorgt
voor een top van 185 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 10
seconden. Het gemiddelde
brandstofverbruik ligt boven
de 1 op 20. Het interieur van
het prototype is bijzonder
luxueus van inrichting;
stoelen en diverse panelen
zijn met leer overtrokken. In
slechts twee jaar tijd is de
Access ontstaan. Bekende
namen die aan het project
i nieuwe
i roadster.
'echte'
.ter 6
lie direct
- :-geplc-*-*
In de XK8 gaat Jaguar nieuwe
motoren leveren. Het wordt
een 4 liter V8, een Ford-blok,
waar Jaguar haar specifieke
inzichten op los gelaten heeft.
Het is aardig om te weten dat
de Jaguar E-type 35 jaar
geleden ook in Genève werd
gepresenteerd aan de pers.
De 1,6 liter volgt wat later,
terwijl direct de nieuwe 2 liter
16-klepper van 137 pk op het
programma staat. Deze
krachtbron zorgt voor een top
van 200 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 8,6 seconden.
Er kan worden gekozen voor
een handgeschakelde vijfbak
of viertraps automaat.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22410 uur
Porsche
Bij de afstemming van het
onderstel schakelde Hyundai
de Duitse specialist Porsche
schts Voor heeft de Coupé de
De bekende McPherson
veerpoten en achter een dual
link constructie. De auto heeft
een stevige af vering zonder
het comfort uit het oog te
verliezen. De nieuwe Hyundai
Coupé wordt leverbaar in de
basiskleuren wit, zwart en
rood en in vier metaallokken.
Liefhebbers kunnen vanaf
eind maart deze auto bij
voorintekening bij de dealers
gaan bestellen. Op dat
moment zijn ook de prijzen
bekend.
Groeven
In de lijn van de Coupé zien
we nog duidelijk trekjes van
diverse HCD-prototypes die
het merk de afgelopen jaren
heeft laten zien. Kenmerkend
zijn de groeven die boven de
wielen en onder langs de
portieren over de carrosserie
lopen. Het profiel doet een
beetje denken aan het vorige
model Toyota Celica, vooral
door de daklijn en de
van de zijruiten. De c?"(
4,34 meter lang, 1,73 r»<
breed en slechts 1,31 rr
hoog. Naast de twee fli
portieren geeft de achterkies
toegang tot de bagageruimte
Binnenin is de Coupé een
echte 2+2 met achterin slecht
plaats voor twee kinderen,
achterbank kan in twee
gelijke delen worden
neergeklapt. Het dashboard
en de portierpanelen lopen
keurig in elkaar over. Het
instrumentarium is zeer
compleet en alle elementen
staan lichtjes naar de
bestuurder toe gekeerd. De
Coupé kan in twee
uitrustingsvarianten
gekozen: F en FX. De
basisversie is al voorzien van
elektrisch bediende
portierramen, getint glas,
achterspoiler met derde
remlicht en dubbele
verchroomde uitlaatpijp. In
het interieur zien we dan twee
airbags, verstelbaar stuur,
radiovoorbereiding met
bedrading en vier speakers
en antenne. De FX voegt daar
zaken aan toe als ABS, EPS,
lichtmetalen velgen, brede
banden, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende buitenspiegels,
Het profiel doet overigens
sterk aan de Aston Martin DB7
ovale denken. Niet vreemd, omdat
beide Engelse merken
eigendom zijn van Ford en de
DB7 gebaseerd is op een
Jaguar ontwerp en bovendien
in dezelfde fabriek wordt
gebouwd als de Jaguar XJ220.
ving en design doet de XK8
aan diverse voorgangers
denken. Het front met de
grille en de brede groef over
de motorkap hebben wat
gemeen met de E-type. De
taillelijn van de auto loopt
opmerkelijk hoog, waardoor
de zijruiten erg klein lijken.
de band gerold, terwijl de
werkelijke serieproduktie in
het begin van de zomer van
start zal gaan. De Porsche
Boxster komt in Nederland
eind oktober op de markt en
zal tussen de f.l25.000,= en
f. 130.000,= gaan kosten,
waardoor Porsche een voor
zichzelf compleet nieuw
marktsegment betreedt.
andere bekleding en
mistlampen in de
voorbumper.
moeten slijten als
technologiedrager en NedCar
proberen een naam te geven
nebben meegewerkt zijn DSM,
Bosal, Hella, Hoechst,
Hoogovens, Monroe, Siemens
en Valeo. Ieder heeft zijn
eigen specialisme in de
Access naar voren gebracht.
Nog voor het einde van het
jaar hoopt NedCar meerdere
exemplaren van de Access rij
klaar te hebben en een
testprogramma bij potentiële
klanten te kunnen starten. Het
is echter onwaarschijnlijk dat
de auto als zodanig in
produktie gaat. Of er zou e
fabrikant zich moeten mei
Eindelijk heeft Porsche de bagageruimte kan worden
eerste officiële foto's geboden. Samen hebben deze
vrijgegeven van de nieuwe een inhoud van 260 liter. De
Boxster, een tweezits roadster. Porsche Boxster werd binnen
De motor van deze 'echte' vier jaar ontwikkeld en klaar
Porsche is een 2,5 liter 6 gestoomd voor de
cilinder boxer die direct marktintroductie aanstaande
achter de stoelen is geplaatst september. Alles aan de
voor de achteras. De Boxster is nieuw, men heeft
gewichtsverdeling wordt geen gebruik gemaakt van
daardoor haast optimaal, bestaande componenten. De
terwijl er zowel voor als eerste exemplaren zijn in
achter een vol waardige Zuffenhausen inmiddels van
Tijdens de autosalon van
Genève zag de door NedCar
ontwikkelde Access het
levenslicht. Het is een slechts
850 kg zware en 4,23 meter
lange ruimte-auto. De auto
heeft een aluminium
carrosseriestructuur met
kunststof buitenpanelen,
ontwerp is niet
oogverblindend, maar
belangrijk is dat in dit project
zo'n twintig toeleveranciers
hun modernste snufjes
hebben kunnen verwerken
onder de bezielende leiding
van NedCar in Helmond. De
Access moet dan ook puur als
een technologiedrager gezien
worden. Een hele dure
Nieuwe normen
We maken het de laatste
maanden veelvuldig
mee dat auto-importeurs
berichten rondsturen
waarin wordt verteld
over de prijsverlaging
van diverse
automodellen. Ze lijken
daarbij alleen maar te
kijken naar wat hun
concurrenten doen. Maar
je moet ook wel. Stel dat
merk A zijn compacte
auto verlaagt van
f.24.000.= naar f.22.000,
Dan moet merk B dat
eigenlijk ook wel doen
om de verkopen van haar
model niet sterk te laten
wegzakken. Maar er is
meer aan de hand dan
alleen maar een
moordende concurrentie
en een markt die sterk
onder druk staat.
Wat is namelijk het
geval. Per 1 januari 1997
worden binnen Europa
nieuwe verplichte
uitlaatemissienormen
van kracht. Dat betekent
dat een aantal auto's dat
op dit moment leverbaar
is. niet zonder
aanpassingen kan
worden geleverd.
Sommige importeurs
zitten op dit moment met
voorraden van auto's die
ze na 1 januari niet meer
mogen leveren. Ook
willen fabrieken nu nog
graag zoveel mogelijk
auto's verkopen volgens
de huidige normen. Deze
auto's zijn altijd
goedkoper dan de
technisch aangepaste
modellen volgens de
1997-normen. Merken die
op dit moment een
nieuwe auto
introduceren die voldoen
aan de eisen voor 1997
hebben een handicap.
Om concurrerend te zijn
moeten ze deze auto's
extra scherp prijzen.
Naar verwachting zullen
heel wat prijzen begin
volgend jaar worden
bijgesteld.
Bovendien zit er een
gevaar in het verlagen
van autoprijzen. De
overheid mist namelijk
een deel inkomsten aan
BTW en BPM. Als aan het
einde van het jaar een
optelling wordt gemaakt
van hoeveel men aan de
auto heeft verdiend, zou
dit voor Den Haag wel
eens tegen kunnen
vallen. In het ergste
geval wordt dan beslc
om de BPM met enke.,
procenten te verhoger
En zoals altijd is dan c
consument weer de d.
en de overheid de
lachende derde...
Tony Vos