Klaar voor de start! Suzuki Vitara Villager 2.0 D Luxe werkpaard Autosport 1996 Uniek Expo Esprit f evenement bij Autoparc B.V. Keuze uit 75 verse occasie 4 OU n Cd D E N IS S E N DE JILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag maart 1996 - pagina 7 3 tot 30 mnd BOVAG intie Min. inruil 2.500f< M 'Auto's va. 15.000,-min. ATK-| Burg. Janrenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:01 3-468391 1 3nd, egels <1 5. L stuur linde id vis ies, k kiest, van zijn. is Jt pagina 6 snde maal een eigen land toehouden, km per jaar. maar ijk Expo sid om istus ïlite gelukkig rar al Cup, waarin JMW, Ford, i dit jaar de 406 i mei een -liter- j üng lENAULT EN EIGEN MANIER VAN LEVEN Luxueus Suzuki levert de Vitara Villager 2.0 D uitsluitend in itosport 7 Racing is een afscheiding J7 Car World Serie .ung van lis directeur Tony )e nieuwe serie als het om veiligheid gaat. Zo verlaat de Villager 2.0 D uitsluitend de fabriek voorzien van twee airbags. Op vrijdag 15 maart staat de showroom van Mercedes-Benz dealer Autoparc B.V. in het teken van Expo Esprit. Een evenement waarbij top- produkten en diensten bijeen zijn gebracht. Üitgest. betalmgtot zomer 96*] I 1 Jaarkrans onderhoud* 11 Met volop keuze uit Nissan Sunny en Nissan Primera occasions G A RA G E Hendeltje Wat betreft koppel stemt de Vitara veel meer tot Schumacher naar Ferrari Alle voortekenen wijzen erop dat 1996 een bijzonder spannend en competitief jaar moet gaan worden. De vier topteams liggen dichter bij elkaar in tegenstelling tot de afgelopen twee seizoenen, die eigenlijk alleen in het teken van de strijd Schumacher-Hill stonden. Regerend kampioen Michael Schumacher, de onbetwiste toprijder, heeft Benetton verlaten en gaat proberen om Ferrari aan de titel te helpen. Genieten van het goede des levens kent vele aspecten. Wie voor een Mercedes-Benz kiest, onderkent dat. Ook orodukten en diensten van ondernemingen i bij de flair en ’igheid die Mercedes erkt. Formule Ford, de Ferrari- Porsche Challenge en de GT titel, terwijl het nieuwe Dutch Touring Car Championship de publiekstrekker moet gaan worden. Het traditionele jaarlijkse hoogtepunt op het duinencircuit wordt gevormd door de Marlboro Masters of Formula 3, die op 4 augus de Europese Formule 3 el naar Zandvoort brengt. Verstappen en Lammers De man die in 1996 de titel zeker niet zal behalen is onze landgenoot Jos Verstappen. Toch zullen alle Nederlandse autosportogen gericht zijn op deze talentvolle jonge Limburger die dit seizoen zijn rentree in de F.l maakt bij Arrows. Tijdens de testritten op Estoril reed Jos al vlijmscherp en verbaasde vriend en, voor zover hij die al heeft, vijand met supersnelle tijden. Als de technische ontwikkeling bij het team van Jackie Olivier goed verloopt kan Jos in de loop van het seizoen zeker punten scoren. Meer kunnen en mogen we niet van hem verwachten. Een andere landgenoot die dit jaar terugkeert op hoog niveau is Zandvoorter Jan Lammers. Jan wordt in de Global GT Series, het internationale sportwagenkampioenschap, kopman van het fabrieksteam van Lotus. Met de vernieuwde Esprit GT1 V8 gaat hij de strijd aanbinden met de Porsches, Ferrari's, Corvettes en bovenal de oppermachtige McLaren F.1GTR. Het traditionele hoogtepunt van het sportwagenseizoen wordt gevormd door de 24 uur van Le Mans die op 15 en 16 juni verreden wordt. Overigens is Jan niet de enige Nederlander die zich in de sportwagenstrijd mengt. Ook Cor Euser, Mike Hezemans en Bert Ploeg behoren tot de deelnemers. Nog nooit eerder heeft Suzuki een auto geleverd met dieselmotor en daarom is het niet vreemd dat de 4 cilinder 2 liter niet van het merk zelf is. De krachtbron komt van Mazda. Met een exacte inhouc’ van 1998 cc is deze motor goea voor een uiterst bescheiden vermogen van 71 pk bij 4000 tr/min. Van Japan naar Zandvoort Als we nog even terugkeren naar de Formule wereld zijn er twee landgenoten die zeker niet onvermeld mogen blijven. Tom Coronel reed vorig jaar nog voor het Formule 3 team van Willy Weber in de prestigieuze Duitse serie, maar gaat dit jaar zijn geluk in het verre oosten beproeven. Coronel komt in Japan uit voor het TOM's Toyota Formule 3 Team en wie dit een wat merkwaardige stap vindt moet bedenken dat ook de carrières van Eddie Irvine en Heinz Harald Frentzen via het land van de rijzende zon verliepen. Sepp Koster, Nederlands Formule Ford kampioen van 1995 en «Driver of the Year», gaat deelnemen aan de Euroseries Formule Opel en treedt daarmee in de voetsporen van Tim Coronel en Donny Crevels. Voor de meer nationaal georiënteerde racefans biedt het Circuitpark Zandvoort in 1996 maar liefst zeventien evenementen. Naast themadagen zoals Italia a Zandvoort en het British Race Festival wordt er gestreden voor de Renault Clio Cup, de nieuwe Citroen Saxo Cup, de Linschoten - De Suzuki Vitara terreinauto gaat al weer heel wat jaartjes mee. Eerst werd de driedeursvariant geïntroduceerd in een uitvoering met softtop of vast dak. Daarna volgde een vijfdeurs die inmiddels de toevoeging Villager draagt. Aan dit programma wordt nu een Villager met turbodieselmotor toegevoegd. Rallysport Ook in het W.K. Rally zijn het afgelopen jaar veranderingen doorgevoerd waarvan nog lang niet zeker is of het ook verbeteringen zijn. De strijd is gesplitst in een kampioenschap voor groep A wagens en een aparte twee liter serie. De toprijders als Carlos Sainz, Colin McRae en vermaken met diverse "high tech" spellen. Onder andere is er een racetrack aangelegd, waarop men met vier radiografisch bestuurde "C" DTM uitvoering modelauto's onder begeleiding van ervaren instructeurs race- ervaring kunnen opdoen. Natuurlijk is er tijdens Exj Esprit ruime gelegenheid de jongste Mercedes- modellen - waaronder de zojuist verfijnde C-klasse, de recent geïntroduceerde E- klasse en enkele bijzondere automobielen uit het programma - eens nader te bekijken. Auto's die stuk voor stuk klaar staan voor een proefrit. Expo Esprit vindt plaats op zaterdag 16 maart van 11.00 tot 19.00 uur in de showroom van Autoparc B.V. aan de Hoogt 13 te Loon op Zand. Op vrijdag 15 maart is er tussen 12.00 en 20.00 uur gelegenheid om de voorpresentatie te bezoeken. Toerwagens Eindhovenaar Peter Kox maakte vorig jaar een droomdebuut in de Duitse Super Touren Wagen Cup. Voor het Schnitzer BMW team reed hij een fantastisch seizoen en behaalde uiteindelijk, na stalorders, de tweede plaats in het kampioenschap achter kopman Joachim Winkelhock. Schnitzer verhuist dit jaar echter naar de Engelse tweeliter klasse, het BTCC, en als dank voor zijn voortreffelijke prestaties is Peter tot testrijder gedegradeerd! BMW koos voor de Italiaanse veteraan Roberto Ravaglia en Kox ondervond, zoals veel landgenoten voor hem, dat hij als Nederlander in de internationale autosportwereld gewoonweg de verkeerde nationaliteit heeft. Overigens geeft die Duitse STW-Cup, waarin naast Audi, BMW, Honda en Nissan c nieuwe Peugeot 4C debuteert, op 19 gastoptreden op het circuit van Assen. De hoogst gewaardeerde Europese toerwagenserie, de DTM, bestaat als zodanig niet meer. Na een wat verwarrend overgangsseizoen bestrijden de overdekte racemonsters van Alfa, Mercedes en Opel elkaar nu in het FIA International Touring Car Championship, kortweg ITC. Het doel van deze stap was meer fabrikanten warm te maken voor de strijd in dit «high-tech» circus. Ondanks geplande races in Finland, Brazilië, Japan, Engeland, Frankrijk en Italië is men daar voor dit seizoen echter nog niet in geslaagd. Johan Kankunnen bleven in groep A maar zien dit seizoen traditionele hoogtepunten als Monte Carlo en de RAC Rally van hun kalender geschrapt. Promotioneel gezien een slechte zaak voor de rallysport, die wat aandacht van de media betreft toch al niet op de voorste rij zat. De vooruitzichten voor het Nederlands Rally Kampioenschap zijn ge wat zonniger. Vorig jac ondervond het NK een bijzonder positieve stimulans door de introductie van de Fiat Cinquecento Cup en voor het seizoen 1996 komt daar nog eens de nieuwe Nissan Micra Challenge bij. Nissan Motor Nederland rekende op zo'n zes a zeven equipes, maar de belangstelling van zowel debuterende rallyrijders als oudgedienden bleek zo groot dat er maar liefst dertien teams van start gaan. Tot de debutanten van wie veel verwacht wordt behoren de Oirschotse broers Nelis en Ruud Verkooijen, die na een uiterst succesvolle rallycrosspériode besloten een nieuwe uitdaging aan te gaan. door een diep dal gegaan is, heeft een prachtige nieuwe bolide ontworpen. De eerste testresultaten van deze MP4/11, met achter het stuur niemand minder dan technisch adviseur en testrijder Alain Prost, waren veelbelovend en het team van Ron Dennis lijkt weer helemaal terug op het hoogste niveau. Mika Hakkinen, hersteld van zijn zware ongeval in Aidelaide, en de uiterst getalenteerde jonge Schot David Coulthard moeten hoge ogen kuanen gooien in de rood-witte wagens. Williams-Renault coureur Damon Hill is volgens kenners de grote favoriet voor de titel. De FW17 was vorig jaar al de beste auto en is voor dit seizoen nog verder ontwikkeld. In deze nieuwe FW18 domineerde de Brit de meeste testsessies in het voorseizoen en bovendien beschikt zijn grote rivaal Schumaèher nu over materiaal dat toch nog niet gelijkwaardig geacht wordt. De nieuwe teamcollega i Hill, Indy Car kampioen een luxueuze uitgave. Hierbij is voor hetzelfde uitrustingsniveau gekozen als bij de V6. Allereerst is het uiterlijk wat breder dan bijvoorbeeld bij de 1,6 liter 16- klepper. De spatborden hebben verbredingsranden, de bumpers zijn wat forser en onder langs de portieren lopen brede stootstrips. Al deze onderdelen zijn in een lichte kleur gespoten die sterk contrasteert met de doorgaans donkere carrosserietinten. Ook de grille is aangepast en heeft een chromen omlijsting. De vier portieren geven een ruime toegang tot het interieur, terwijl er achter een grote vijfde deur te vinden is waarop het reservewiel is geplaatst. Het interieur van de Vitara Villager komt uiterst verzorgd over. Japanse fabrikanten weten wat een degelijke afwerking is. De stoelen en de achterbank zijn met een sterke velours stof bekleed. De vier zitplaatsen zijn voorzien van hoofdsteunen. De stoelen zijn niet overdreven groot, bieden een redelij ondersteunde zit. Door de hoge carrosserie hebben inzittenden vanuit de Vitara een prima zicht op het andere verkeer. Het dashboard heeft een instrumentarium onder een halfronde overkapping en is compleet met een toerenteller. De vier portierenruiten kunnen elektrisch worden bediend, terwijl ook de buitenspiegels met een knopje op elektrisch wijze kunnen worden ingesteld. Verder zijn stuurbekrachtiging, getint glas en centrale vergrendeling standaard. Suzuki neemt het ook serieus de zijruiten achter geblindeerd. De ombouw tot bestelauto is mogelijk op alle Villager-uitvoeringen. De JLX 16V komt inclusief BTW op f.39.944,13. De turbodiesel start dan bij f.45.819,13 en de V6 is er vanaf f .45.819,13. Op de Tokyo Motorshow zagen we een Vitara driedeurs met het brede uiterlijk van de V6, maar volgens de importeur zijn er geen plannen om dit model op korte termijn in Europa te gaan voeren. Wel zal de driedeurs binnenkort worden voorzien van het moderne dashboard van de Villager V6 en wordt een airbag standaard. De Vitara Cabrio JA, het basismodel met twee portieren, kost op dit moment f.32.995,=. tevredenheid. Bij 2000 tr/min kan men al van de maximale 168 Nm genieten. Dit koppel is vooral plezierig als in het terrein wordt gereden, want daar is een dieselmotor ud meestal in het voordetel. 3d Natuurlijk kunnen de voorwielen met behulp van een hendeltje op de vloer worden bijgeschakeld. Standaard is bij de turbodiesel een volledig elektronisch geregelde viertraps automaat met een vloerpook. Deze automatische versnellingsbak is reeds bekend uit de Villager V6. De bak zorgt voor veel rijplezier en comfort, waardoor deze Vitara uitermate geschikt is voor het verkeer van alledag: filerijden en sukkelend door een druk stadscentrum. Daarbij speelt het gunstige gemiddelde verbruik van een dieselmotor natuurlijk nog een plezierige rol. Het prestatieniveau van de auto, met een top van niet meer dan 140 km/u zou wellicht verbeterd kunnen worden als ook nog een intercooler zou worden gemonteerd. De motor is in de lagere toerenregionen rustig, maar wordt doorgetrokken in de versnellingen dan laat ie van zich horen. De dieselmotor in de Vitara staat garant voor een flink trekvermogen, wat blijkt uit het feit dat een aanhanger van 1805 kg oortgetrokken mag worden n dat bij een eigen gewicht an slechts 1405 kg. Grijs kenteken Prijstechnisch staat de Vitara Villager aan de top van het Suzuki-programma. De turbodiesel kost met f.53.995,= exact evenveel als de V6 met handgeschakelde vijfbak. Er kan ook ABS worden besteld tegen een meerprijs van f.2.500,=. De Villager begint als JLX 16V bij f.44.995,=. De duurste versie is de V6 met automaat en ABS voor f.59.850,=. Suzuki-importeur BV Nimag levert de Vitara Villager inmiddels ook weer op grijs kenteken. De auto krijgt dan een verhoogd dak dat keurig bij het ontwerp van de auto aansluit. De interne hoogte neemt daardoor toe, zodat kan worden volstaan met een tussenschot van slechts 30 centimeter. Natuurlijk worden Op zondag 10 maart gaat op het circuit van Albert Park in het Australische Melbourne het wereldkampioenschap Formule I van start. Voor veel autosportliefhebbers vormt deze openings Grand Prix «downunder» het officiële begin van het seizoen 1996. Het W.K. F.l is immers de parel aan de kroon van de autosport. Onlangs nog werden cijfers bekend gemaakt waaruit bleek dat het formule 1 seizoen 95 wereldwijd door beduidend meer t.v.-kijkers gevolgd werd dan bijvoorbeeld de wedstrijden voor het W.K. voetbal in 1994! Jacques Villeneuve, is nog een vraagteken. Enerzijds is hij snel en heeft de reputatie met verstand een race te kunnen rijden, anderzijds ligt het fiasco van Michael Andretti, die in 1993 overstapte van de Indy World Series naar de Formule 1 nog vers in het geheugen. Indianapolis Tot slot steken we nog even de Atlantische Oceaan over om te zien dat ook daar helaas tweedracht in de aut ontstaan is. De Indy 1 League is een afsche van de Indy i onder leidin Indianapoli; George. De r bestaat uit vijf races die allemaal op ovals verreden worden. Hoogtepunt is natuurlijk de fameuze Indianapolis 500 en voor Arie Luyendijk woog deelname aan dit topevenement zo zwaar dat hij besloot om voor die nieuwe IRL te kiezen. Of deze keuze verstandig is moet nog afgewacht worden. Alle andere toprijders en topteams bleven immers de World Series trouw met in het achterhoofd de verwachting dat de dissidente serie geen lang leven beschoren is. Niettemin blijven we het beste hopen voor de sympathieke Luyendijk, die wellicht tijdens de Marlboro Masters voor de derde achtereenvolgende maal een demonstatie in eigen land kan verzorgen. De verwachting is echter algemeen dat de Duitser daar toch minimaal twee jaar voor nodig zal hebben, maar enkele overwinningen zijn de razendsnelle Kerpenaar wel toevertrouwd. Zijn oude team Benetton weet zich verzekerd van de diensten van Jean Alesi en Gerhard Berger. Eerstgenoemde krijgt momenteel alle aandacht van Flavio Briatore en mag dan ook zeker tot de kanshebbers voor de titel gerekend worden. Marlboro McLaren, dat sinds het vertrek van wijlen Ayrton Senna aan het eind van 1993 produkten er andere onde passen L-, veelzijdig’ zo kenmerkt. Tijdens Expo Esprit laat Autoparc B.V. bezoekers kennismaken met allerlei zaken die het leven veraangenamen. Zo worden er de beste champagnesoorten geschonken, is er persoonlijke informatie over bijzondere cruises en hotels, wordt alles verteld over de jongste methode om het ouder worden tegen te gaan, wordt het gehoor gestreeld door geluiden zoals die normaal alleen in een concertzaal te horen zijn en kan kennis worden gemaakt met horloges "voor het leven" en de nieuwe collecties van een exclusief modehuis. Kinderen kunnen zich naar hartelust lager bec .44.995,=. is de BSv JKdLrNP-DL-46| NP-DL-46 - kW r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27