Klaar voor de start!
Suzuki Vitara Villager 2.0 D
Luxe werkpaard
Autosport 1996
Uniek
Expo Esprit
f
evenement bij
Autoparc B.V.
Keuze uit 75
verse occasie
4
OU
n
Cd
D E N IS S E N
DE JILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag maart 1996 - pagina 7
3 tot 30 mnd BOVAG
intie
Min. inruil 2.500f<
M
'Auto's va. 15.000,-min. ATK-|
Burg. Janrenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:01 3-468391 1
3nd,
egels
<1
5.
L
stuur
linde
id vis
ies,
k kiest,
van
zijn.
is
Jt
pagina 6
snde maal een
eigen land
toehouden,
km per jaar.
maar
ijk
Expo
sid om
istus
ïlite
gelukkig
rar al
Cup, waarin
JMW, Ford,
i dit jaar de
406
i mei een
-liter- j
üng
lENAULT
EN EIGEN MANIER
VAN LEVEN
Luxueus
Suzuki levert de Vitara
Villager 2.0 D uitsluitend in
itosport
7 Racing
is een afscheiding
J7 Car World Serie
.ung van
lis directeur Tony
)e nieuwe serie
als het om veiligheid gaat. Zo
verlaat de Villager 2.0 D
uitsluitend de fabriek
voorzien van twee airbags.
Op vrijdag 15 maart staat de showroom van
Mercedes-Benz dealer Autoparc B.V. in het teken
van Expo Esprit. Een evenement waarbij top-
produkten en diensten bijeen zijn gebracht.
Üitgest. betalmgtot zomer 96*] I
1 Jaarkrans onderhoud* 11
Met volop keuze uit
Nissan Sunny en Nissan
Primera occasions
G A RA G E
Hendeltje
Wat betreft koppel stemt de
Vitara veel meer tot
Schumacher naar
Ferrari
Alle voortekenen wijzen erop
dat 1996 een bijzonder
spannend en competitief jaar
moet gaan worden. De vier
topteams liggen dichter bij
elkaar in tegenstelling tot de
afgelopen twee seizoenen, die
eigenlijk alleen in het teken
van de strijd Schumacher-Hill
stonden.
Regerend kampioen Michael
Schumacher, de onbetwiste
toprijder, heeft Benetton
verlaten en gaat proberen om
Ferrari aan de titel te helpen.
Genieten van het goede des
levens kent vele aspecten.
Wie voor een Mercedes-Benz
kiest, onderkent dat. Ook
orodukten en diensten van
ondernemingen
i bij de flair en
’igheid die Mercedes
erkt.
Formule Ford, de Ferrari-
Porsche Challenge en de GT
titel, terwijl het nieuwe Dutch
Touring Car Championship
de publiekstrekker moet gaan
worden. Het traditionele
jaarlijkse hoogtepunt op het
duinencircuit wordt gevormd
door de Marlboro Masters of
Formula 3, die op 4 augus
de Europese Formule 3 el
naar Zandvoort brengt.
Verstappen en
Lammers
De man die in 1996 de titel
zeker niet zal behalen is onze
landgenoot Jos Verstappen.
Toch zullen alle Nederlandse
autosportogen gericht zijn op
deze talentvolle jonge
Limburger die dit seizoen zijn
rentree in de F.l maakt bij
Arrows. Tijdens de testritten
op Estoril reed Jos al
vlijmscherp en verbaasde
vriend en, voor zover hij die al
heeft, vijand met supersnelle
tijden. Als de technische
ontwikkeling bij het team van
Jackie Olivier goed verloopt
kan Jos in de loop van het
seizoen zeker punten scoren.
Meer kunnen en mogen we
niet van hem verwachten. Een
andere landgenoot die dit
jaar terugkeert op hoog
niveau is Zandvoorter Jan
Lammers. Jan wordt in de
Global GT Series, het
internationale
sportwagenkampioenschap,
kopman van het fabrieksteam
van Lotus. Met de vernieuwde
Esprit GT1 V8 gaat hij de strijd
aanbinden met de Porsches,
Ferrari's, Corvettes en
bovenal de oppermachtige
McLaren F.1GTR. Het
traditionele hoogtepunt van
het sportwagenseizoen wordt
gevormd door de 24 uur van Le
Mans die op 15 en 16 juni
verreden wordt. Overigens is
Jan niet de enige Nederlander
die zich in de
sportwagenstrijd mengt. Ook
Cor Euser, Mike Hezemans en
Bert Ploeg behoren tot de
deelnemers.
Nog nooit eerder heeft Suzuki
een auto geleverd met
dieselmotor en daarom is het
niet vreemd dat de 4 cilinder 2
liter niet van het merk zelf is.
De krachtbron komt van
Mazda. Met een exacte inhouc’
van 1998 cc is deze motor goea
voor een uiterst bescheiden
vermogen van 71 pk bij 4000
tr/min.
Van Japan naar
Zandvoort
Als we nog even terugkeren
naar de Formule wereld zijn
er twee landgenoten die zeker
niet onvermeld mogen
blijven. Tom Coronel reed
vorig jaar nog voor het
Formule 3 team van Willy
Weber in de prestigieuze
Duitse serie, maar gaat dit
jaar zijn geluk in het verre
oosten beproeven. Coronel
komt in Japan uit voor het
TOM's Toyota Formule 3
Team en wie dit een wat
merkwaardige stap vindt
moet bedenken dat ook de
carrières van Eddie Irvine en
Heinz Harald Frentzen via het
land van de rijzende zon
verliepen.
Sepp Koster, Nederlands
Formule Ford kampioen van
1995 en «Driver of the Year»,
gaat deelnemen aan de
Euroseries Formule Opel en
treedt daarmee in de
voetsporen van Tim Coronel
en Donny Crevels.
Voor de meer nationaal
georiënteerde racefans biedt
het Circuitpark Zandvoort in
1996 maar liefst zeventien
evenementen. Naast
themadagen zoals Italia a
Zandvoort en het British Race
Festival wordt er gestreden
voor de Renault Clio Cup, de
nieuwe Citroen Saxo Cup, de
Linschoten - De Suzuki Vitara terreinauto gaat al
weer heel wat jaartjes mee. Eerst werd de
driedeursvariant geïntroduceerd in een uitvoering
met softtop of vast dak. Daarna volgde een
vijfdeurs die inmiddels de toevoeging Villager
draagt. Aan dit programma wordt nu een Villager
met turbodieselmotor toegevoegd.
Rallysport
Ook in het W.K. Rally zijn het
afgelopen jaar veranderingen
doorgevoerd waarvan nog
lang niet zeker is of het ook
verbeteringen zijn. De strijd is
gesplitst in een
kampioenschap voor groep A
wagens en een aparte twee
liter serie. De toprijders als
Carlos Sainz, Colin McRae en
vermaken met diverse "high
tech" spellen. Onder andere is
er een racetrack aangelegd,
waarop men met vier
radiografisch bestuurde "C"
DTM uitvoering modelauto's
onder begeleiding van
ervaren instructeurs race-
ervaring kunnen opdoen.
Natuurlijk is er tijdens Exj
Esprit ruime gelegenheid
de jongste Mercedes-
modellen - waaronder de
zojuist verfijnde C-klasse, de
recent geïntroduceerde E-
klasse en enkele bijzondere
automobielen uit het
programma - eens nader te
bekijken. Auto's die stuk voor
stuk klaar staan voor een
proefrit.
Expo Esprit vindt plaats op
zaterdag 16 maart van 11.00
tot 19.00 uur in de showroom
van Autoparc B.V. aan de
Hoogt 13 te Loon op Zand. Op
vrijdag 15 maart is er tussen
12.00 en 20.00 uur gelegenheid
om de voorpresentatie te
bezoeken.
Toerwagens
Eindhovenaar Peter Kox
maakte vorig jaar een
droomdebuut in de Duitse
Super Touren Wagen Cup.
Voor het Schnitzer BMW team
reed hij een fantastisch
seizoen en behaalde
uiteindelijk, na stalorders, de
tweede plaats in het
kampioenschap achter
kopman Joachim Winkelhock.
Schnitzer verhuist dit jaar
echter naar de Engelse
tweeliter klasse, het BTCC, en
als dank voor zijn
voortreffelijke prestaties is
Peter tot testrijder
gedegradeerd! BMW koos
voor de Italiaanse veteraan
Roberto Ravaglia en Kox
ondervond, zoals veel
landgenoten voor hem, dat hij
als Nederlander in de
internationale
autosportwereld gewoonweg
de verkeerde nationaliteit
heeft. Overigens geeft die
Duitse STW-Cup, waarin
naast Audi, BMW,
Honda en Nissan c
nieuwe Peugeot 4C
debuteert, op 19
gastoptreden op het circuit
van Assen.
De hoogst gewaardeerde
Europese toerwagenserie, de
DTM, bestaat als zodanig niet
meer. Na een wat verwarrend
overgangsseizoen bestrijden
de overdekte racemonsters
van Alfa, Mercedes en Opel
elkaar nu in het FIA
International Touring Car
Championship, kortweg ITC.
Het doel van deze stap was
meer fabrikanten warm te
maken voor de strijd in dit
«high-tech» circus. Ondanks
geplande races in Finland,
Brazilië, Japan, Engeland,
Frankrijk en Italië is men daar
voor dit seizoen echter nog
niet in geslaagd.
Johan Kankunnen bleven in
groep A maar zien dit seizoen
traditionele hoogtepunten als
Monte Carlo en de RAC Rally
van hun kalender geschrapt.
Promotioneel gezien een
slechte zaak voor de
rallysport, die wat aandacht
van de media betreft toch al
niet op de voorste rij zat. De
vooruitzichten voor het
Nederlands Rally
Kampioenschap zijn ge
wat zonniger. Vorig jac
ondervond het NK een
bijzonder positieve stimulans
door de introductie van de
Fiat Cinquecento Cup en voor
het seizoen 1996 komt daar
nog eens de nieuwe Nissan
Micra Challenge bij. Nissan
Motor Nederland rekende op
zo'n zes a zeven equipes,
maar de belangstelling van
zowel debuterende
rallyrijders als oudgedienden
bleek zo groot dat er maar
liefst dertien teams van start
gaan. Tot de debutanten van
wie veel verwacht wordt
behoren de Oirschotse broers
Nelis en Ruud Verkooijen, die
na een uiterst succesvolle
rallycrosspériode besloten
een nieuwe uitdaging aan te
gaan.
door een diep dal gegaan is,
heeft een prachtige nieuwe
bolide ontworpen. De eerste
testresultaten van deze
MP4/11, met achter het stuur
niemand minder dan
technisch adviseur en
testrijder Alain Prost, waren
veelbelovend en het team van
Ron Dennis lijkt weer
helemaal terug op het
hoogste niveau. Mika
Hakkinen, hersteld van zijn
zware ongeval in Aidelaide,
en de uiterst getalenteerde
jonge Schot David Coulthard
moeten hoge ogen kuanen
gooien in de rood-witte
wagens.
Williams-Renault coureur
Damon Hill is volgens
kenners de grote favoriet voor
de titel. De FW17 was vorig
jaar al de beste auto en is voor
dit seizoen nog verder
ontwikkeld. In deze nieuwe
FW18 domineerde de Brit de
meeste testsessies in het
voorseizoen en bovendien
beschikt zijn grote rivaal
Schumaèher nu over
materiaal dat toch nog niet
gelijkwaardig geacht wordt.
De nieuwe teamcollega i
Hill, Indy Car kampioen
een luxueuze uitgave. Hierbij
is voor hetzelfde
uitrustingsniveau gekozen als
bij de V6. Allereerst is het
uiterlijk wat breder dan
bijvoorbeeld bij de 1,6 liter 16-
klepper. De spatborden
hebben verbredingsranden,
de bumpers zijn wat forser en
onder langs de portieren
lopen brede stootstrips. Al
deze onderdelen zijn in een
lichte kleur gespoten die sterk
contrasteert met de
doorgaans donkere
carrosserietinten. Ook de
grille is aangepast en heeft
een chromen omlijsting. De
vier portieren geven een
ruime toegang tot het
interieur, terwijl er achter een
grote vijfde deur te vinden is
waarop het reservewiel is
geplaatst.
Het interieur van de Vitara
Villager komt uiterst verzorgd
over. Japanse fabrikanten
weten wat een degelijke
afwerking is. De stoelen en de
achterbank zijn met een
sterke velours stof bekleed.
De vier zitplaatsen zijn
voorzien van hoofdsteunen.
De stoelen zijn niet
overdreven groot,
bieden een redelij
ondersteunde zit.
Door de hoge carrosserie
hebben inzittenden vanuit de
Vitara een prima zicht op het
andere verkeer. Het
dashboard heeft een
instrumentarium onder een
halfronde overkapping en is
compleet met een
toerenteller. De vier
portierenruiten kunnen
elektrisch worden bediend,
terwijl ook de buitenspiegels
met een knopje op elektrisch
wijze kunnen worden
ingesteld. Verder zijn
stuurbekrachtiging, getint
glas en centrale
vergrendeling standaard.
Suzuki neemt het ook serieus
de zijruiten achter
geblindeerd. De ombouw tot
bestelauto is mogelijk op alle
Villager-uitvoeringen. De JLX
16V komt inclusief BTW op
f.39.944,13. De turbodiesel
start dan bij f.45.819,13 en de
V6 is er vanaf f .45.819,13.
Op de Tokyo Motorshow
zagen we een Vitara
driedeurs met het brede
uiterlijk van de V6, maar
volgens de importeur zijn er
geen plannen om dit model op
korte termijn in Europa te
gaan voeren. Wel zal de
driedeurs binnenkort worden
voorzien van het moderne
dashboard van de Villager V6
en wordt een airbag
standaard. De Vitara Cabrio
JA, het basismodel met twee
portieren, kost op dit moment
f.32.995,=.
tevredenheid. Bij 2000 tr/min
kan men al van de maximale
168 Nm genieten. Dit koppel is
vooral plezierig als in het
terrein wordt gereden, want
daar is een dieselmotor
ud meestal in het voordetel.
3d Natuurlijk kunnen de
voorwielen met behulp van
een hendeltje op de vloer
worden bijgeschakeld.
Standaard is bij de
turbodiesel een volledig
elektronisch geregelde
viertraps automaat met een
vloerpook. Deze automatische
versnellingsbak is reeds
bekend uit de Villager V6. De
bak zorgt voor veel rijplezier
en comfort, waardoor deze
Vitara uitermate geschikt is
voor het verkeer van alledag:
filerijden en sukkelend door
een druk stadscentrum.
Daarbij speelt het gunstige
gemiddelde verbruik van een
dieselmotor natuurlijk nog
een plezierige rol. Het
prestatieniveau van de auto,
met een top van niet meer dan
140 km/u zou wellicht
verbeterd kunnen worden als
ook nog een intercooler zou
worden gemonteerd. De motor
is in de lagere toerenregionen
rustig, maar wordt
doorgetrokken in de
versnellingen dan laat ie van
zich horen. De dieselmotor in
de Vitara staat garant voor
een flink trekvermogen, wat
blijkt uit het feit dat een
aanhanger van 1805 kg
oortgetrokken mag worden
n dat bij een eigen gewicht
an slechts 1405 kg.
Grijs kenteken
Prijstechnisch staat de Vitara
Villager aan de top van het
Suzuki-programma. De
turbodiesel kost met f.53.995,=
exact evenveel als de V6 met
handgeschakelde vijfbak. Er
kan ook ABS worden besteld
tegen een meerprijs van
f.2.500,=. De Villager begint
als JLX 16V bij f.44.995,=. De
duurste versie is de V6 met
automaat en ABS voor
f.59.850,=.
Suzuki-importeur BV Nimag
levert de Vitara Villager
inmiddels ook weer op grijs
kenteken. De auto krijgt dan
een verhoogd dak dat keurig
bij het ontwerp van de auto
aansluit. De interne hoogte
neemt daardoor toe, zodat kan
worden volstaan met een
tussenschot van slechts 30
centimeter. Natuurlijk worden
Op zondag 10 maart gaat op het circuit van Albert
Park in het Australische Melbourne het
wereldkampioenschap Formule I van start. Voor
veel autosportliefhebbers vormt deze openings
Grand Prix «downunder» het officiële begin van
het seizoen 1996. Het W.K. F.l is immers de parel
aan de kroon van de autosport. Onlangs nog
werden cijfers bekend gemaakt waaruit bleek dat
het formule 1 seizoen 95 wereldwijd door
beduidend meer t.v.-kijkers gevolgd werd dan
bijvoorbeeld de wedstrijden voor het W.K. voetbal
in 1994!
Jacques Villeneuve, is nog
een vraagteken. Enerzijds is
hij snel en heeft de reputatie
met verstand een race te
kunnen rijden, anderzijds ligt
het fiasco van Michael
Andretti, die in 1993
overstapte van de Indy World
Series naar de Formule 1 nog
vers in het geheugen.
Indianapolis
Tot slot steken we nog even de
Atlantische Oceaan over om
te zien dat ook daar helaas
tweedracht in de aut
ontstaan is. De Indy 1
League is een afsche
van de Indy i
onder leidin
Indianapoli;
George. De r
bestaat uit vijf races die
allemaal op ovals verreden
worden. Hoogtepunt is
natuurlijk de fameuze
Indianapolis 500 en voor Arie
Luyendijk woog deelname
aan dit topevenement zo
zwaar dat hij besloot om voor
die nieuwe IRL te kiezen. Of
deze keuze verstandig is moet
nog afgewacht worden. Alle
andere toprijders en topteams
bleven immers de World
Series trouw met in het
achterhoofd de verwachting
dat de dissidente serie geen
lang leven beschoren is.
Niettemin blijven we het
beste hopen voor de
sympathieke Luyendijk, die
wellicht tijdens de Marlboro
Masters voor de derde
achtereenvolgende maal een
demonstatie in eigen land
kan verzorgen.
De verwachting is echter
algemeen dat de Duitser daar
toch minimaal twee jaar voor
nodig zal hebben, maar
enkele overwinningen zijn de
razendsnelle Kerpenaar wel
toevertrouwd. Zijn oude team
Benetton weet zich verzekerd
van de diensten van Jean
Alesi en Gerhard Berger.
Eerstgenoemde krijgt
momenteel alle aandacht van
Flavio Briatore en mag dan
ook zeker tot de kanshebbers
voor de titel gerekend worden.
Marlboro McLaren, dat sinds
het vertrek van wijlen Ayrton
Senna aan het eind van 1993
produkten er
andere onde
passen L-,
veelzijdig’
zo kenmerkt.
Tijdens Expo Esprit laat
Autoparc B.V. bezoekers
kennismaken met allerlei
zaken die het leven
veraangenamen. Zo worden
er de beste
champagnesoorten
geschonken, is er persoonlijke
informatie over bijzondere
cruises en hotels, wordt alles
verteld over de jongste
methode om het ouder worden
tegen te gaan, wordt het
gehoor gestreeld door
geluiden zoals die normaal
alleen in een concertzaal te
horen zijn en kan kennis
worden gemaakt met
horloges "voor het leven" en
de nieuwe collecties van een
exclusief modehuis. Kinderen
kunnen zich naar hartelust
lager bec
.44.995,=.
is de
BSv
JKdLrNP-DL-46|
NP-DL-46
-
kW r