Peugeot 406 SVdt
r
Öl
er,
Nissan Denissen sponsort Stichting Rally
Racing Oirschot in Micra Challenge
Over rij genot gesproken
ns
Renault-dealer Van der
Boom Tilburg in Master Club
R!
d
Weer DSW-auto's van
Ad van de Wouw
Exclusiviteit van
Denissen
Tot de 1O.OOO,-
van Denissen
NkJZ-42
X 1
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 maart 1996 - pagina 3
pagina 2
e
0
S NJJZ-42
m/v
de
3 cc
:92r
ie
Verbruik:
Prijs:
lisch
arende
KOOPAVOND
llyklasse
9 I988 wil
G A RA <3 E
ELDIG.
G A
DENISSEN
Burg. Jonsenitr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-4683911
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TekOl 3-468391 1
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
ER, WEL STERKER!
•941.-
.950,-
■991,-
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
r-
RVTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG BV
zichte van
groeien.
De heer H. Sam
werkplaatschef
gekochte Daihatsu s.
t hier
rsteuning
Nissan Micra Trend
Opel Corso 1.2 Viva
Seat Marbella Blue
Toyota Starlet 1.0 DL
bedr
deal
jks
teen
e rally auto werd
sld.
1993
.1992
.1992
.1992
.1992
.1991
1990
.1988
.1988
.1987
ZZSüMI
1993
1992
i1992
1991
1991
1991
1991
1989
»en1993
1992
1995
1995
1994
1995
1992
1993
1990
aat
1 op
inte
Itaten
r
Wouw feliciteerde
Verhoeven van DSW met de door hun
RA G E
rfti
DENISSEN
Vrijdag 1 maart jl. was het
feest bij Renault-dealer Van
jpargument
ot 406 heeft wellicht
len
aarde
ling is zeer chique.
der Boom in Tilburg. Het
bedrijf mocht uit handen van
De 12-kleppen
turbodieselmotor is absoluut
ijvend uw
irysler-Voyagers.
Aankoop"’"
De Peugeot 4w
een wat behoude
vormgeving, mac
uitstraling is-
pers pre;
waarbij
rallyteai
en de;
t. Bovendien
tin de
illen dat
versie
voor sommige
mobilisten een
ikoopargument
een grille met
spijlen, de trotse
•«n, kenmerkend
terlichten en
Afgelopen week leverde autobedrijf van de Wouw B.V. te Loon
op Zand opnieuw 3 Daihatsu Hijet Pick Ups af aan D.S.W.
D.S.W. koos ditmaal voor de splinternieuwe dieseluitvoering.
Deze 4-cilinder motor heeft een inhoud van 1227 cc met een
vermogen van 37 pk bij 4500 tr/min.
i. De
490
net de
t. De
Ford Escort 1.4CL Bravo 7-1988 bl.met 8950,- ofw. 179,- p/m
6-1988 ro/gr 7950,-ofw. 159,-p/m
3-1989 bl.met 9950,-ofw. 199,-p/m
10-1991 blauw 8450,-ofw. 169,-p/m
8700,-ofw. 174,-p/m
Nissan Maxima 3.0 V6, 2-1993, 94600 km,
airco, ABS, alarm, wijnrood metallic
Nissan Maxima 3.0 V6, Executive 5-1991, 104800 km,
automaat,airco, lederen bekleding, alarm, anthraciet metallic
Renault Safrane 2.2i, 12-1992, 89600 km,
electr. ramen, alarm, champagne metallic
Renault Safrane 2.2 Vi, 11-1992, 90300 km,
electr. ramen, alarm, radio Renault, trekhaak, do. groen metallic
Rover 214 GTi 16V, 3 drs, 9-1991,74800 km,
wortelnotenhout/leder/stof bekleding, wijnrood metallic
3/4553678
koplampen,
twee dikke s
leeuw voorop, k
gevormde acht*
een profiel dat sterk aan de
605 doet denken. De 406 oogt
ook veel 'dikker' dan zijn
voorganger. De bumpers,
buitenspiegels en
portiergrepen worden in de
carrosseriekleur gespoten.
Verder wordt het uiterlijk
opgesierd bij de SV-versie
met lichtmetalen velgen en
mistlampen in de
voorbumper. Uiteraard zijn de
Micra Challenge 790
kg en 100 din/pk
De rally Micra is direct
afgeleid van de Micrd 1.3
Injection 16V. In de
standaarduitvoering is deze
75 din/pk sterke auto al beslist
een van de pittigste auto's in
zijn klasse (0-100 10,9 sec. top
175 km/u.).
De speciaal bij Nissan motor
sport Europe geprepareerde
Micra 1.3 Challenge brengt
het tot miaar liefst 100 din/pk
bij een gewicht van slechts
790 kg, tel daarbij de kortere
eindoverbrenging van de
versnellingsbak en je kunt
begrijpen dat de Micra
Challenge een waar «rally-
kanon» is.
aan de meest luxueuze
uitrusting, waardoor we ook
op dit punt geen enkel
commentaar kunnen hebben.
Tot slot heeft de 406 een zeer
verantwoorde vormgeving en
biedt voldoende
interieurruimte.
iedereen mooi en
verantwoord vindt,
zal het weinig mensen i
eerste oogopslag opval
men in de allerduurste
rijdt en dat kan
zakelijke autom*
belangrijk aanki
zijn.
De 2,1 liter 12-kleppen
turbodiesel presteert enorm,
maar houdt daarbij het
brandstofverbruik redelijk
binnen de perken. Wie
sportief met de auto omgac*
komt altijd nog boven de 1
12 uit terwijl bij constan
snelheden betere result
mogelijk zijn.
De Peugeot 406 SVdt kost
f.59.400,=. Dat lijkt een stevige
prijs, maar gezien de prima
motor en rijke uitrusting is dat
geen cent teveel. Bovendien
koopt men voor dat bedrag
nog geen 605 met dieselmotor.
portieren c*
vergrendel*
een zender i
contactsleu
ondergebr
kofferdeksel bevindt zich een
behoorlijk grote
bagageruimte met een inhoud
van 430 liter. De
bagageruimte zou echter iets
hoger mogen zijn. Natuurlijk
kan de rugleuning van de
achterbank in twee ongelijke
delen worden neergeklapt om
langere voorwerpen te
vervoeren.
Het interieur van de 406 is
stijlvol vormgegeven. De
bovenzijde van het dashboard
is van een keurige zwarte
kunststof, terwijl de
portierpanelen en de
onderzijde in een kleur
worden geleverd die past bij
de interieurbekleding. Het
dashboard is uiteraard
compleet uitgerust met onder
meer een toerenteller. Het
stuurwiel is in hoogte
instelbaar. Als bestuurder
kun je een ideale zitpositie
vinden door de goede
verstelbaarheid van de stoel
en de in hoogte te variëren
gordels. De stoel heeft een
niet overdreven lange zitting,
maar de uitstekende
verstelbaarheid zorgt
voor een goede onders
van de bovenbenen.
Door de 406 ten opzi
de 405 iets te laten g
geeft Peugeot wat meer
ruimte aan het sedanmodel
van de 306. Toch zullen vooral
de berijders van de duurdere
405-versies naadloos in de 406
overstappen. De auto staat
een trapje hoger, maar biedt
absoluut veel waar voor zijn
geld.
Dikker
De 406 ziet er uit zoals een
echte Peugeot er uit moet zien.
Smalle, iets oplopende
Stil
Voor de 406 ontwikkelde
Peugeot een nieuwe multi
link ophanging voor de
achterwielen. Voor zien we
schroefveren en een
stabilisatorstang. Het
veercomfort staat op een hoog
niveau, terwijl ook de
carrosserie onder alle
omstandigheden strak boven
Maar liefst 14 equipes
in Micra Challenge
De nieuw opgezette Micra
Challenge gaat dit jaar al
direct van start met maar
liefst 14 equipes.
Onder die equipes zijn er 5 die
hoegenaamd geen ervaring in
de rally sport hebben, dat is
nou het leuke legt Ruud
Verkooijen uit.
Omdat de Micra een
verhoudingsgewijs makkelijk
te besturen auto is, kun je
gerust spreken van een lage
instapdrempel en het
deelnemen wordt nog eens
extra aantrekkelijk gemaakt
met een prijzenpot van maar
liefst 100.000,- op jaarbasis.
Komende zaterdag gaat de
Micra Challenge van start
met een rallysprint in het
Zuidlimburgse Valkenburg.
Het weekeinde daarop zal het
rally monstertje te zien zijn in
de showroom van Garage 1
Denissen b.v. aan de Burg.
Jansenstraat te Tilburg.
Sinds oktober is de nieuwe Peugeot 406 in ons land
leverbaar. Een auto die in het zakelijke segment
direct een goede entree heeft weten te maken. De
elegante carrosserievorm gekoppeld aan forse
binnenruimte en een uitgebreide keuze aan
motoren en uitrustingsvarianten trekt niet alleen
405-rijders, maar ook een behoorlijk aantal nieuwe
klanten. We reden de 406 met 2,1 liter
turbodieselmotor in de meest luxueuze
uitrustingsvariant.
neusje van de zalm. Voorin
ligt de 2088 cc 4 cilinder
turbodiesel met per zuiger
twee inlaatkleppen en één
uitlaatklep. De 12-klepper
komt tot een maximaal
vermogen van 110 pk bij 4300
tr/min en een enorm koppel
van 250 Nm bij 2200 tr/min. De
auto is hiermee vliegensvlug
in het moderne verkeer. De
acceleratie van 0 tot 100 km/u
vraagt niet meer dan 12,5
seconden en een goed
ingereden exemplaar zou wel
eens sneller kunnen zijn.-
topsnelheid ligt rond de 1
km/u. Eenmaal op weg met
SVdt blijkt de enorme rust,
motor is over een groot
toerenbereik lekker stil,
terwijl ook afrol- en
bandengeruis nauwelijk
waarneembaar is. Je zet i
lekker muziekje op en het is
puur genieten in deze top-406.
De handgeschakelde vijfbak
heeft een exact
schakelpatroon en laat zich
licht bedienen.
De Peugeot 406 SVdt is typisch
een auto voor de verwende
veel-rijder. Maar de auto is
zeker niet alleen geschikt
voor duizenden kilometers
rechtuit. De prettige
stuurbekrachtiging en het
comfortabele onderstel
maken ritten over slinger
landwegen minimaal zo
plezierig, terwijl ook het
achterin vertoeven geen straf
is.
w ^Jvens:
Merk en type: Peugeot 406 SVdt
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
de importeur Renault
Nederland de zogenaamde
Master Club Award in
ontvangst nemen. Deze trofee
heeft de dealer behaalt
vanwege de verkoop
resultaten en goede service
aan de klanten over het jaar
1995. Hierdoor behoort het
Irijf tot de 25 beste Renault-
ilers van Nederland. Deze
'Prix d'excellence' wordt
onder meer verkregen aan de
hand van de zogenaamde
service-enquete die onder
klanten wordt gehouden.
Overigens is het niet de eerste
keer dat Van der Boom deze
eer toekomt. In 1993 behaalde
de Tilburgse vestiging al een
keer dit resultaat, terwijl over
1994 Van der Boom Oisterwijk
bij de 25 beste dealers van het
land hoorde.
Regensensor
Opbergruimte is er in het
afsluitbare dashboardkastje,
in de portiervakken en kleine
vakjes in de console en tussen
de voorstoelen. Helaas
ontbreekt een
middenarmsteun, een
accessoire dat dit topmodel
uit de 406-reeks niet zou
misstaan. Achterpassagiers
hebben in deze 406 niet te
klagen. De hoofdsteunen zijn
De internationaal bekende
rallycrossrijders Nelis en
Ruud Verkooijen hebben voor
dit jaar een hele nieuwe
uitdaging gevonden in het
nieuw opgezette Nissan
Micra Challenge Rally
kampioenschap.
In deze nieuwe rail
treden gelouterde en
debuterende rallyrijders met
precies gelijkwaardig
materiaal (de Nissan Micra
1.3 injection 16V) aan in het
strijdperk.
Voor de Oirschotse broers
Nelis en Ruud Verkooijen is
dê switch naar de rallysport
wél heel opmerkelijk.
Jarenlang reden zij in de
rallycross met hun opvallend
mooi geprepareerde vierwiel
aangedreven bolides.
Vorit seizoen werden zij in
hun 2 Nissan Sunny GTI-R
nog 2e en 3e in het nationaal
rallycross kampioenschap en
wisten zij ook internationaal
voor minder bij het merk
terecht. De 406 is er met de
vertrouwde 1,9 liter
turbodiesel voor f.46.600,= in
de SL-uitvoering en f.49.400,=
als STdt.
centraal te ih hoogte instelbaar, terwijl
i^elen met behulp van ook een armsteun kan worden
J ir die in de uitgeklapt. Hoofd- en
loxeutel is beenruimte zijn in orde.
bracht. Achter het Straalt de zon teveel naar
eksel bevindt zich een binnen, dan kan achterin een
lijk grote rolgordijn worden
igageruimte met een inhoud uitgetrokken, terwijl in
in 430 liter. De hoedeplank een vak is
gemaakt voor het opbergen
van bijvoorbeeld een
verbandtrommel. Verder is
het interieur verlevendigd
met een aantal strips voorzien
van een houtstructuur. De
uitrusting omvat verder nog
een stofffilter in het
ventilatiesysteem, vertraagde
uitschakeling op de
interieurverlichting en een
buitentemperatuurmeter. Bij
de ruitewissers is de
intervalstand gekoppeld aan
een zogenaamde
regensensor. Deze sensor zit
achter de achteruitkijkspiegel
tegen de voorruit aan. Als er
druppels op de ruit komen
worden deze door de sensor
bemerkt en wordt er eenmalig
gewist. Gaat het harder
regenen dan past de
electronica de wissnelheid
aan. In principe kan deze
stand permanent
ingeschakeld blijven. Is het
droog dan wordt er niet
gewist, regent het hard, dan
werkt de wisser permanent.
Uiteraard heeft iedere
Peugeot 406 standaard een
airbag in het stuurwiel.
hun mannetje te staan.
Na zoveel successen achtten
ze de tijd rijp de bakens te
gaan verzetten en toen zij
eenmaal van de nieuw
opgezette Micra Challenge
vernamen werden de knopen
snel doorgehakt.
Naast de bestaande sponsors
(Castrol, Talcom, Artin
Reclame, AP en Sterken
kunststoffen) vond men in de
Tilburgse Nissan dealer
Denissen een razend
enthousiaste partner die
meteen voor 2 jaar een
overeenkomst met het team
sloot.
Afgelopen vrijdag vond in de
showroom van Garage
Denissen een druk bezochtige
presentatie plaats
uij het voltallige
eam inclusief technici
Nissan Micra
Challenge
voorgestek
Technische gegei
Peug
ars:4 i
id: 2088 cc
82 x 92 mm
110 pk bij 4300 tr/min
250 Nm bij 2000 tr/min
lengte 4,55 meter, breedte 1,765 meter
1390 kg
topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 in 12,5 sec.
bij 90 km/u 5,0 liter/100 km
bij 120 km/u 6,7 liter/100 km
stadsverkeer 8 liter/100 km
f .59.400,-
E
het wegdek blijft hangen.
Rondom heeft de 406 SVdt
schijfremmen die via ABS
worden beremd.
Peugeot levert de 406 in SV-
uitgave ook met een 2 liter 16-
’deppenmotor voor f.54.900,=.
lars kunnen echter ook
de fijnste krachtbron in de
406-reeks. De motor is
krachtig, stil en redelijk
zuinig. Peugeot koppelt hem
Pininfarina heeft er samen
met de Peugeot
ontwerpafdeling weer een kleppen
kunstwerkje van gemaakt. De Dieselac