7Z7Z DIABLO ROADSTER I MITSUBISHI COLT EN LANCER SPECTACULAIRE LAMBORGHINI BESCHEIDEN WIJZIGINGEN TOYOTA CARINA E Twee modellen, één gedachte! u n 1894 JS" r Hennen ner san-bum en ima. anderd I DAGEN TOT HET JAAR 2000 agd ing jen. ns EN. 96 pagina 20 Oplage: 99.600 Donderdag 7 maart 1996 n, er n u en I K> Automobielbedrijf I KeZ Kluitmens b.k Mitsubishi e idai iwa- US kleuren toegepast. mo Lee ini Autotest Peugeot 406 SVdt Lees verder in dit nummer pag. 3 o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier VOLLE AGENDA? Rij-impressie Suzuki Vitara Villager 2.0 D pag. 7 Jaargang 8 Nummer8 dan door :ien. Saxo in .al rast n de ïen sn dag delen de iLancer Lange tijd 1 literlijk TILBURG I, Kapt. Hatterasstraat 11 5015 BB Tilburg Tel.: (013) 544 33 30 hoogteverscl wegdek. De 1 boven de 701 ^aderlijk jezet. De in de riekleur gespoten. rota Carina i in een rriant nieuwe ...iTvalt er ook snen naar dj de massing van ter motc ionder de in blijven. en leverbaar 'arina krijgt twee af de 1,8 gekozen uit ifdel.8 GL i(lnd. Loven) HAAREN -Haarendijk6a 5076 TM Haaren N.Br. Tel.: (0411)62 13 60 NA EEN DRUKKE DAtj MOETJE JE EENS^OED KUNNEN ONTSPANNEN 7UICQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur d schuiven. Daarmee krijgt de Carisma wat lucht. Van deze vijfdeurs auto verschijnt later dit jaar een vierdeurs sedan en een variant met turbodieselmotor. De Lancer krijgt alleen de 1,3 liter motor om prijstechnisch o’ Carisma te kunnen De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Volume Het is alléén zo jammer dat Mitsubishi net als vele andere Japanse merken vast blijft houden aan het overdadig chillen in het hoge stand wordt I km/u vanzelf weer uitgeschakeld. Het frame van de Diablo werd natuurlijk verstevigd, zodat de Roadster ook zonder dakpaneel zeer stijf van constructie is. Deze wijzigingen werden doorgevoerd zonder gewichtstoename. Het dakpaneel van carbonvezel weegt inclusief sluitmechanisme niet meer 17,5 kilo en kan makkelijk >r één persoon worden Als sinds jaar er Mitsubishi Colt dezelfde technk was dat ook ai te zien, maar daar is uo nu vanaf gestapt. Beide modellen moeten afzonc in de markt worden ge Colt is een compacte driedeurs, terwijl de Lancer een wat royaler bemeten sedan is uit de middenklasse. t Mitsubishi diverse modellijnén wat duidelijker wil profileren. De _igma is verdwenen aan de top, zodat de volgende generatie Galant wat verder naar boven door kan kortere lengte aanvankelijk niet gepland was. Het front is relatief bol van vormgeving en lijkt wat dat betreft op het aangezicht van de vorige generatie. Het portier heeft een volwassen formaat, terwijl het achterruitje iets omhoog loopt. De achterzijde is juist opvallend plat en lijkt zodoende aan het einde van het ontwerpstadium ingekort te zijn. De achterlichten lopen niet, zoals we veelal zien, 'om het hoekje'. De smalle, hoge units raken aan de bovenkant de achterruit. Het is jammer dat de derde deur niet tot op de bumper opengaat. It en Lancer waardoor de tildrempel weer liek. Lange tijd enkele centimeters hoger is aan het uiterlijk geworden. De inhoud van de :r daar is het merk bagageruimte is met 240 liter aan de bescheiden kant. De interieurruimte is gelukkig niet krapper geworden, zode de Colt een volwaardige vierzitter is. De achterpassagiers kunnen langs de voorovergeklapte stoel een wegbanen naar de achterbank. Kijken we naar het dashboard, dan moeten we concluderen dat er in de autoindustrie langzaam afscheid genomen wordt van de overdreven bolle lijnen. Er zijn weer wat rechthoekige vormen te ontdekken. De GLX-uitvoering kan met alle motorversies worden geleverd. Ten opzichte van de GL krijgt deze versie ruitewissers met variabele interval, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, 4 speakers, toerenteller en middenarmsteun voor. Voor de ophanging gebruikt Mitsubshi een moderne en 12 en 16 kleppen Motorisch zijn er in de Colt en Lancer twee mogelijkheden. Beide auto's hebben de 1,3 liter 12-kleppenmotor als basis. Deze bekende motor levert een maximaal vermogen van 75 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 108 Nm bij 3000 tr/min. De autq heeft een bescheiden gewicht van 920 kg en komt tot goede prestaties zoals een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 12,5 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Rijdend met deze motorversie valt direct de enorme souplesse al bij lage toerentallen op. De tussenacceleraties verlopen vlot, de topsnelheid is hoog en dat alles bij een ongelofelijke rust. Ook de afrolgeluiden worden keurig gedempt. De Als de weervoorspellinger goed zijn kan er natuurlijk open gereden worden zonder de dakplaat mee te nemen. De Roaster heeft diverse uiterlijke details die anders zijn dan bij de coupé, zoals de hoekig gevormde voorbumper, nieuwe mistlampen, een iets verlaagde voorruit, andere achterschermen met lucht inlaat en originele nieuwe wielen. Uiteraard draagt de Roadster een specifiek embleem. De prestaties zijn gelijkbaar aan de coupé, lermotor met vier kleppen per zuiger en een vermogen van 492 pk bij 7000 tr/min is goed voor een topsnelheid van 323 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 4 seconden. In het interieur worden materialen gebruikt die beter kunnen tegen zon en regen. Zowel bij het in- als exterieur worden nieuwe zijn beide zaken standaard. Op motorisch vlak is de 2 liter turbodiesel nieuw, terwijl de auto over het geheel luxueuzer, completer en stiller is geworden. De deuren worden voorzien van dubbele verstevigingsbalken. De standaarduitrusting van iedere Carina omvat een variabele interval, derde remlicht, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbaar stut bekende 1,6 liter: naast de 1,8 liter 1 2,0 liter in het program! Verder kan men onverar kiezen voor de sedan, hatchback of stationwagon. De prijzen starten bij f.37.990,= voor de 1.6 XLi sedan. De auto is vanaf half maart beschikbaar. Aan de stuurbekrachtiging en i flinke radiovoorbereiding met twee speakers en een antenne. De bumpers worden in alle gevallen i carrosseri Multilink Niveauregeling De Diablo Roadster heeft standaard permanente vierwielaandrijving en een niveauregeling. Bij lage snelheden kan via een schakelaar een hydraulisch systeem in werking worden gezet, waarmee de Diablo aan de voorzijde 45 mm opgetild kan worden. Dit is erg handig bij het binnenrijden van een garage of bij De in Engeland geproduceerde Toyc E wordt binnenkort i licht gewijzigde vai gepresenteerd. De r grille met chromen direct op, terwijl Als alle automerken werkelijk de verkoopverwachtingen realiseren die ze voorspellen, dan moet de automarkt een gigantische groei door gaan maken. Mitsubishi denkt ook een flinke omzetstijging te gaan realiseren en zal dat voor een deel moeten doen met de nieuwe Colt en Lancer. diverse nieuwe carrosseriekleurer worden. Iedere Ca voortaan standaard t’ airbags, terwijl vanaf liter kan worden ge’~ ABS of airco. Vanaf Geneve overvol /edere keer weer lijkt het in de aanloop van een autotentoonstelling niet erg druk te worden met primeurs, maar als de poorten dan bijna open staan, blijken ineens heel veel merken met nieuws te komen. Nu staat de autosalon van Genève altijd vol met nieuwe auto's, maar er zijn zeker dit jaar weer enkele zeer interessante nieuwkomers te melden, die we uiteraard volgende week uitgebreid laten zien. Citroen brengt de T de openbaarheid, hebben alle autojournalisten met deze auto reeds kennisgemaakt. Opel toont de Sin tra ruimtewagen, die eigenlijk ook geen geheim meer is. Hyunc. heeft een regelrechte primeur in de vorm van de nieuwe coupé die veel sportiever is dan de huidige Scoupe. Honda heeft al vaker in Genève nieuws gehad, dit jaar is dat de nieuwe Legend, het topmodel uit de reeks. Toyota heeft het erg druk. De Paseo is in Europa net geïntroduceerd of de nieuwe Starlet staat al weer voor de deur, terwijl de Carina een bescheiden facelift geheeft gehad. Mercedes heeft ook een volle agenda voor 1996. Nac de combi op basis van i C-klasse staat er ook et E-klasse als stationwagon. Verder laat het merk de Viano zien, terwijl de SLK nog tot Turijn bewaard wordt. Suzuki voegt aan het Baleno-programma een stationwagon toe. Renault heeft de introductie van de ruimtewagen op het onderstel van de Mégane wat naar voren getrokken, zodat deze auto in vol ornaat in Genève te zien zal zijn. Een grote verrassing is ook de nieuwe XJS van Jaguar. De auto komt pas in de tweede helft van dit jaar op de markt, maar zal toch al Genève worden onthuld. Tot slot mag natuurlijk ook de Nederlandse Access van NedCar niet onvernoemd blijven. Genoeg redenen om weer rijkhalzend naar het nieuws van Genève uit te kijken... Tony Vos Korter Mitsubishi heeft met de Colt iets opmerkelijks uitgehaald. Waar nieuwe auto's in veel gevallen iets zijn gegroeid ten opzichte van hun voorganger, is de Colt korter geworden. Met een lengte van 3,88 meter valt de auto tussen modellen uit de compactklasse als de Opel Corsa en VW Polo en die uit de werkelijke middenklasse zoals een Astra of Golf. Het lijkt wel of de verwijderd. De portieren scharen bij het opens voren. Dit vereist bij Roadster een aanpas de ruiten. Om de schaarbeweging te kunnen maken moeten de ruiten iets omlaag, maar dat gebeurt uiteraard volledig automatisch. De Lamborghii Diablo Roadster heeft alle Amerikaanse veiligheidstest volgens de eisen van 1997 succesvol doorlopen. De auto kost (slik) f.534.996,=. zeer gebruikelijke constructie, f.36.295,= uitkomt. De Colt is Voor zijn dat de McPherson zoals gezegd ook als 1.6 GLXi veerpoten en achter een voor f.31.995,= multilink ophanging. Dit zorgt Het is duidelijk dat 1 voor een stevige, maar ook de diverse modelliji tegelijk comfortabele du afvering die een groot aantal Sic automobilisten zal aanspreken. Mitsubishi plaatst de Colt niet alleen wat afmetingen betreft tussen twee voertuigklassen in, maar doet dat ook met zijn prijs. De basis 1.3 GLi komt op f.26.995,=. Wie de extra luxe van de GLX wenst is f.29.495,= kwijt. Voor een automaat wordt f.2.800,= extra in rekening gebracht. De 1.3 motor en GL-uitrusting kosten in de Lancer f.29.995,=. De GLX-uitgave vergt een investering van f .33.495,= terwijl de automaatversie op jfbak sen kabelbediening, die ibestemd overkomt. s er tegen meerprijs een viertraps automaat mogelijk. Alleen de Colt heeft een tweede motorisatie: een 1,6 liter 16-klepper van 90 pk bij 5500 tr/min en 137 Nm bij 4000 u/min. Uiteraard zet deze krachtbron nog betere prestaties neer, zoals de top van 185 km/u en sprintje in 10,5 seconden. Maar deze 16- klepper moet nadrukkelijker op toeren worden gehouden, et de rijdt daardoor sportier, maar aan de heeft minder souplesse. Ook srken. De de 1,6 is te koppelen aan de genoemde automaat. te De 1,3 motor kan worden gekozen in de GL-uitgave. Deze versie is dan voorzien i van onder meer een bestuurdersairbag, getint glas, van binnenuit te openen ien bagageruimte met seft verlichting, derde remlicht, digitaal klokje, vier hoofdsteunen, j_ -‘mrbekrachtiginc voorbereiding cers en een ar> Nog deze maand verwacht de nieuwe Lamborghini-importeur Hessing in De Bilt de eerste exemplaren van de spectaculaire Diablo Roadster in ons land te kunnen afleveren. De auto heeft uiteraard veel gemeen met de bestaande dichte sportwagen. Alleen is het dak voorzien van een afneembaar paneel, dat bovenop het motorcompartiment kan worden bevestigd. gebruik van grijze kunststof. handgeschakelde vijf Maar gelukkig past heeft een kabelbediei Mitsubishi deze saaie kleur wat onl bij de Colt niet meer toe bij de Ook is t bekleding. In het oog springende, maar niet overdreven felle tinten worden gebruikt op de stoelen, achterbank en de 55C vloer. De zitpositie in de Colt tr/r is erg laag en wat dat betreft zijn er zeker enkele paralellen te trekken met diverse generaties Honda Civic. De Lancer deelt zijn techniek en een deel van de interieurinrichting met Colt, maar laat dat c buitenzijde niet mei auto heeft een langere wielbasis en is met een lengte van 4,295 meter behoorlijk veel langer. Het front is minder rond en wat hoger en is ook voorzien van een grotere grille dan de Colt. Zelfs de koplampen hebber meer 'volume'. De auto heen vier portieren, zodat de toegankelijkheid van het interieur dik in orde is. achterkant zien we een i kofferbak. De achterkant heeft verdacht veel gelijkenis met de in ons land geproduceerde Carisma. Een deel van de lichtunits is op de kofferklep gemonteerd, een klep die keurig tot aan een kleine uitsparing in de bumper opengaat. VM-ÏU

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21