7Z7Z
DIABLO ROADSTER
I
MITSUBISHI COLT EN LANCER
SPECTACULAIRE LAMBORGHINI
BESCHEIDEN
WIJZIGINGEN TOYOTA
CARINA E
Twee modellen, één gedachte!
u n 1894
JS"
r Hennen ner
san-bum en
ima.
anderd
I
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
agd
ing
jen.
ns
EN.
96 pagina 20
Oplage: 99.600
Donderdag 7 maart 1996
n,
er
n u
en
I K> Automobielbedrijf
I KeZ Kluitmens b.k Mitsubishi
e
idai
iwa-
US
kleuren toegepast.
mo
Lee
ini
Autotest
Peugeot 406 SVdt
Lees verder
in dit nummer
pag. 3
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
VOLLE AGENDA?
Rij-impressie
Suzuki Vitara
Villager 2.0 D
pag. 7
Jaargang 8
Nummer8
dan
door
:ien.
Saxo in
.al
rast
n de
ïen
sn dag delen de
iLancer
Lange tijd
1 literlijk
TILBURG I,
Kapt. Hatterasstraat 11
5015 BB Tilburg
Tel.: (013) 544 33 30
hoogteverscl
wegdek. De 1
boven de 701
^aderlijk
jezet. De
in de
riekleur gespoten.
rota Carina
i in een
rriant
nieuwe
...iTvalt
er ook
snen naar
dj de
massing van
ter motc
ionder de
in blijven.
en leverbaar
'arina krijgt
twee
af de 1,8
gekozen uit
ifdel.8 GL
i(lnd. Loven) HAAREN
-Haarendijk6a
5076 TM Haaren N.Br.
Tel.: (0411)62 13 60
NA EEN DRUKKE DAtj MOETJE
JE EENS^OED KUNNEN ONTSPANNEN
7UICQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
d
schuiven. Daarmee krijgt de
Carisma wat lucht. Van deze
vijfdeurs auto verschijnt later
dit jaar een vierdeurs sedan
en een variant met
turbodieselmotor. De Lancer
krijgt alleen de 1,3 liter motor
om prijstechnisch o’
Carisma te kunnen
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Volume
Het is alléén zo jammer dat
Mitsubishi net als vele andere
Japanse merken vast blijft
houden aan het overdadig
chillen in het
hoge stand wordt
I km/u vanzelf weer
uitgeschakeld. Het frame van
de Diablo werd natuurlijk
verstevigd, zodat de Roadster
ook zonder dakpaneel zeer
stijf van constructie is. Deze
wijzigingen werden
doorgevoerd zonder
gewichtstoename. Het
dakpaneel van carbonvezel
weegt inclusief
sluitmechanisme niet meer
17,5 kilo en kan makkelijk
>r één persoon worden
Als sinds jaar er
Mitsubishi Colt
dezelfde technk
was dat ook ai
te zien, maar daar is uo
nu vanaf gestapt. Beide
modellen moeten afzonc
in de markt worden ge
Colt is een compacte
driedeurs, terwijl de Lancer
een wat royaler bemeten
sedan is uit de middenklasse.
t Mitsubishi
diverse modellijnén wat
duidelijker wil profileren. De
_igma is verdwenen aan de
top, zodat de volgende
generatie Galant wat verder
naar boven door kan
kortere lengte aanvankelijk
niet gepland was. Het front is
relatief bol van vormgeving
en lijkt wat dat betreft op het
aangezicht van de vorige
generatie. Het portier heeft
een volwassen formaat,
terwijl het achterruitje iets
omhoog loopt. De achterzijde
is juist opvallend plat en lijkt
zodoende aan het einde van
het ontwerpstadium ingekort
te zijn. De achterlichten lopen
niet, zoals we veelal zien, 'om
het hoekje'. De smalle, hoge
units raken aan de bovenkant
de achterruit. Het is jammer
dat de derde deur niet tot op
de bumper opengaat.
It en Lancer waardoor de tildrempel weer
liek. Lange tijd enkele centimeters hoger is
aan het uiterlijk geworden. De inhoud van de
:r daar is het merk bagageruimte is met 240 liter
aan de bescheiden kant. De
interieurruimte is gelukkig
niet krapper geworden, zode
de Colt een volwaardige
vierzitter is. De
achterpassagiers kunnen
langs de voorovergeklapte
stoel een wegbanen naar de
achterbank. Kijken we naar
het dashboard, dan moeten
we concluderen dat er in de
autoindustrie langzaam
afscheid genomen wordt van
de overdreven bolle lijnen. Er
zijn weer wat rechthoekige
vormen te ontdekken.
De GLX-uitvoering kan met
alle motorversies worden
geleverd. Ten opzichte van de
GL krijgt deze versie
ruitewissers met variabele
interval, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende voorportierruiten, 4
speakers, toerenteller en
middenarmsteun voor.
Voor de ophanging gebruikt
Mitsubshi een moderne en
12 en 16 kleppen
Motorisch zijn er in de Colt en
Lancer twee mogelijkheden.
Beide auto's hebben de 1,3
liter 12-kleppenmotor als
basis. Deze bekende motor
levert een maximaal
vermogen van 75 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 108
Nm bij 3000 tr/min. De autq
heeft een bescheiden gewicht
van 920 kg en komt tot goede
prestaties zoals een
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 12,5 seconden en een
topsnelheid van 170 km/u.
Rijdend met deze motorversie
valt direct de enorme
souplesse al bij lage
toerentallen op. De
tussenacceleraties verlopen
vlot, de topsnelheid is hoog en
dat alles bij een ongelofelijke
rust. Ook de afrolgeluiden
worden keurig gedempt. De
Als de weervoorspellinger
goed zijn kan er natuurlijk
open gereden worden zonder
de dakplaat mee te nemen. De
Roaster heeft diverse
uiterlijke details die anders
zijn dan bij de coupé, zoals de
hoekig gevormde
voorbumper, nieuwe
mistlampen, een iets
verlaagde voorruit, andere
achterschermen met lucht
inlaat en originele nieuwe
wielen. Uiteraard draagt de
Roadster een specifiek
embleem. De prestaties zijn
gelijkbaar aan de coupé,
lermotor met vier
kleppen per zuiger en een
vermogen van 492 pk bij 7000
tr/min is goed voor een
topsnelheid van 323 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 4
seconden. In het interieur
worden materialen gebruikt
die beter kunnen tegen zon en
regen. Zowel bij het in- als
exterieur worden nieuwe
zijn beide zaken standaard.
Op motorisch vlak is de 2 liter
turbodiesel nieuw, terwijl de
auto over het geheel
luxueuzer, completer en
stiller is geworden. De deuren
worden voorzien van dubbele
verstevigingsbalken. De
standaarduitrusting van
iedere Carina omvat een
variabele interval, derde
remlicht, centrale
vergrendeling,
stuurbekrachtiging en een in
hoogte verstelbaar stut
bekende 1,6 liter:
naast de 1,8 liter 1
2,0 liter in het program!
Verder kan men onverar
kiezen voor de sedan,
hatchback of stationwagon.
De prijzen starten bij f.37.990,=
voor de 1.6 XLi sedan. De auto
is vanaf half maart
beschikbaar.
Aan de stuurbekrachtiging en
i flinke radiovoorbereiding met twee
speakers en een antenne. De
bumpers worden in alle
gevallen i
carrosseri
Multilink
Niveauregeling
De Diablo Roadster heeft
standaard permanente
vierwielaandrijving en een
niveauregeling. Bij lage
snelheden kan via een
schakelaar een hydraulisch
systeem in werking worden
gezet, waarmee de Diablo aan
de voorzijde 45 mm opgetild
kan worden. Dit is erg handig
bij het binnenrijden van een
garage of bij
De in Engeland
geproduceerde Toyc
E wordt binnenkort i
licht gewijzigde vai
gepresenteerd. De r
grille met chromen
direct op, terwijl
Als alle automerken
werkelijk de
verkoopverwachtingen
realiseren die ze
voorspellen, dan moet
de automarkt een
gigantische groei door
gaan maken. Mitsubishi
denkt ook een flinke
omzetstijging te gaan
realiseren en zal dat
voor een deel moeten
doen met de nieuwe Colt
en Lancer.
diverse nieuwe
carrosseriekleurer
worden. Iedere Ca
voortaan standaard t’
airbags, terwijl vanaf
liter kan worden ge’~
ABS of airco. Vanaf
Geneve overvol
/edere keer weer lijkt het
in de aanloop van een
autotentoonstelling niet
erg druk te worden met
primeurs, maar als de
poorten dan bijna open
staan, blijken ineens
heel veel merken met
nieuws te komen. Nu
staat de autosalon van
Genève altijd vol met
nieuwe auto's, maar er
zijn zeker dit jaar weer
enkele zeer interessante
nieuwkomers te melden,
die we uiteraard
volgende week
uitgebreid laten zien.
Citroen brengt de T
de openbaarheid,
hebben alle
autojournalisten met
deze auto reeds
kennisgemaakt. Opel
toont de Sin tra
ruimtewagen, die
eigenlijk ook geen
geheim meer is. Hyunc.
heeft een regelrechte
primeur in de vorm van
de nieuwe coupé die veel
sportiever is dan de
huidige Scoupe. Honda
heeft al vaker in Genève
nieuws gehad, dit jaar is
dat de nieuwe Legend,
het topmodel uit de
reeks. Toyota heeft het
erg druk. De Paseo is in
Europa net
geïntroduceerd of de
nieuwe Starlet staat al
weer voor de deur, terwijl
de Carina een
bescheiden facelift
geheeft gehad. Mercedes
heeft ook een volle
agenda voor 1996. Nac
de combi op basis van i
C-klasse staat er ook et
E-klasse als
stationwagon. Verder
laat het merk de Viano
zien, terwijl de SLK nog
tot Turijn bewaard wordt.
Suzuki voegt aan het
Baleno-programma een
stationwagon toe.
Renault heeft de
introductie van de
ruimtewagen op het
onderstel van de Mégane
wat naar voren
getrokken, zodat deze
auto in vol ornaat in
Genève te zien zal zijn.
Een grote verrassing is
ook de nieuwe XJS van
Jaguar. De auto komt pas
in de tweede helft van dit
jaar op de markt, maar
zal toch al Genève
worden onthuld. Tot slot
mag natuurlijk ook de
Nederlandse Access van
NedCar niet onvernoemd
blijven. Genoeg redenen
om weer rijkhalzend
naar het nieuws van
Genève uit te kijken...
Tony Vos
Korter
Mitsubishi heeft met de Colt
iets opmerkelijks uitgehaald.
Waar nieuwe auto's in veel
gevallen iets zijn gegroeid ten
opzichte van hun voorganger,
is de Colt korter geworden.
Met een lengte van 3,88 meter
valt de auto tussen modellen
uit de compactklasse als de
Opel Corsa en VW Polo en die
uit de werkelijke
middenklasse zoals een Astra
of Golf. Het lijkt wel of de
verwijderd. De portieren
scharen bij het opens
voren. Dit vereist bij
Roadster een aanpas
de ruiten. Om de
schaarbeweging te kunnen
maken moeten de ruiten iets
omlaag, maar dat gebeurt
uiteraard volledig
automatisch. De Lamborghii
Diablo Roadster heeft alle
Amerikaanse veiligheidstest
volgens de eisen van 1997
succesvol doorlopen. De auto
kost (slik) f.534.996,=.
zeer gebruikelijke constructie, f.36.295,= uitkomt. De Colt is
Voor zijn dat de McPherson zoals gezegd ook als 1.6 GLXi
veerpoten en achter een voor f.31.995,=
multilink ophanging. Dit zorgt Het is duidelijk dat 1
voor een stevige, maar ook de diverse modelliji
tegelijk comfortabele du
afvering die een groot aantal Sic
automobilisten zal
aanspreken.
Mitsubishi plaatst de Colt
niet alleen wat afmetingen
betreft tussen twee
voertuigklassen in, maar doet
dat ook met zijn prijs. De basis
1.3 GLi komt op f.26.995,=. Wie
de extra luxe van de GLX
wenst is f.29.495,= kwijt. Voor
een automaat wordt f.2.800,=
extra in rekening gebracht. De
1.3 motor en GL-uitrusting
kosten in de Lancer f.29.995,=.
De GLX-uitgave vergt een
investering van f .33.495,=
terwijl de automaatversie op
jfbak
sen kabelbediening, die
ibestemd overkomt.
s er tegen meerprijs een
viertraps automaat mogelijk.
Alleen de Colt heeft een
tweede motorisatie: een 1,6
liter 16-klepper van 90 pk bij
5500 tr/min en 137 Nm bij 4000
u/min. Uiteraard zet deze
krachtbron nog betere
prestaties neer, zoals de top
van 185 km/u en sprintje in
10,5 seconden. Maar deze 16-
klepper moet nadrukkelijker
op toeren worden gehouden,
et de rijdt daardoor sportier, maar
aan de heeft minder souplesse. Ook
srken. De de 1,6 is te koppelen aan de
genoemde automaat.
te De 1,3 motor kan worden
gekozen in de GL-uitgave.
Deze versie is dan voorzien
i van onder meer een
bestuurdersairbag, getint
glas, van binnenuit te openen
ien bagageruimte met
seft verlichting, derde remlicht,
digitaal klokje, vier
hoofdsteunen,
j_ -‘mrbekrachtiginc
voorbereiding
cers en een ar>
Nog deze maand
verwacht de nieuwe
Lamborghini-importeur
Hessing in De Bilt de
eerste exemplaren van
de spectaculaire Diablo
Roadster in ons land te
kunnen afleveren. De
auto heeft uiteraard veel
gemeen met de
bestaande dichte
sportwagen. Alleen is
het dak voorzien van een
afneembaar paneel, dat
bovenop het
motorcompartiment kan
worden bevestigd.
gebruik van grijze kunststof. handgeschakelde vijf
Maar gelukkig past heeft een kabelbediei
Mitsubishi deze saaie kleur wat onl
bij de Colt niet meer toe bij de Ook is t
bekleding. In het oog
springende, maar niet
overdreven felle tinten
worden gebruikt op de
stoelen, achterbank en de 55C
vloer. De zitpositie in de Colt tr/r
is erg laag en wat dat betreft
zijn er zeker enkele paralellen
te trekken met diverse
generaties Honda Civic.
De Lancer deelt zijn techniek
en een deel van de
interieurinrichting met
Colt, maar laat dat c
buitenzijde niet mei
auto heeft een langere
wielbasis en is met een lengte
van 4,295 meter behoorlijk
veel langer. Het front is
minder rond en wat hoger en
is ook voorzien van een
grotere grille dan de Colt.
Zelfs de koplampen hebber
meer 'volume'. De auto heen
vier portieren, zodat de
toegankelijkheid van het
interieur dik in orde is.
achterkant zien we een i
kofferbak. De achterkant heeft
verdacht veel gelijkenis met
de in ons land geproduceerde
Carisma. Een deel van de
lichtunits is op de kofferklep
gemonteerd, een klep die
keurig tot aan een kleine
uitsparing in de bumper
opengaat.
VM-ÏU