Suzuki Alto Spirit 5. Aantal dealers zal afnemen Er kctn er maar één de goedkoopste zijn Banden met de caravan op weg dieptepunt Teleac-cursus: Twingo in Benetton kleuren Uitvoer Japanse auto's naar Grijze Jeep Grand Cherokee i Produktiemijlpaal voor Peugeot 406 n Cd I T L s i J jker. 2 J NL-VP-06 DE AUTOMAAT - Donderdag 29 februari 1996 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER legt Igen, pleet den 03-93 ■op de in TO o T T T T T T T G T T T T T 08-90 0I-92 0I-93 0I-92 06-90 07-92 II-92 II-93 0I-94 05-92 03-93 0I-92 08-93 I0-93 03-90 0I-92 I0-92 02-90 0I-9I 08-94 0I-92 06-93 07-92 03-93 02-92 06-93 0I-92 0I-92 05-91 meteen een iet segment. zo'n 60 t. De ide Ier is. i fabrieken in ift de tzo lende Nee op! ■92 .93 .88 len >uvan ling, irketing. pagina 4 I nog geen Iden een an? Dat is bereiken van 3,1 procent en neemt daarmee in zijn segment de tweede plaats in achter de Renault Laguna. In sderland debuteerde de 406 j 26 oktober en tot en met eind januari werden er al 4.500 stuks verkocht. In januari was de 406 goed voor een marktaandeel van 2,24 procent en meteen een derde positie in he produktie uitbesteed aan Maruti in India. Deze fabriek maakt auto's volgens de strenge Suzuki- kwaliteitseisen, maar heeft aantrekkelijk lage uurlonen. Bovendien geldt India als een ontwikkelingsland, zodat er lagere importbelastingen worde auto's, terwijl er dealers in andere landen zijn die winsten maken die zelfs boven de 10% uitkomen". De NDA adviseert haar leden te komen tot tariefdifferentiatie. Eenvoudig onderhouds- en reparatiewerk zou door minder dure krachten verricht kunnen worden, zodat de uurtarieven daarvoor zo laag mogelijk kunnen zijn. Omgekeerd zouden moeilijke klussen juist voorbehouden moeten zijn aan de beste en dus duurste monteurs. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad krijgt de automobilist op deze manier aangepaste, maar steeds scherpe tarieven aangeboden. Uiteindelijk doel is dat de dealer voor alle - soorten onderhouds- en reparatiewerkzaamheden i aantrekkelijkste aanbiedei Maruti Dit is op verschillende manieren te verklaren. Allereerst is het model al zo'n veertien jaar oud, zodat de ontwikkelingskosten allang zijn terugverdient. Verder maakt Suzuki deze Alto niet meer in de eigen Japan, maar heef We kunnen er over twisten of het een eer is de goedkoopste auto in Nederland te kunnen leveren. Feit is in ieder geval dat de in 1982 geïntroduceerde Suzuki Alto jaarlijks nog goed is voor enkele duizenden nieuwe exemplaren. De onlangs gepresenteerde Spirit-uitvoering is met een prijs van f.12.995,= de meest voordelige auto op de Nederlandse markt. - '90 op schema ligt. Dagelijks rollen er op dit moment duizend eenheden van de band. De produktie startte i de maand juli 1995 met 300 stuks per dag. In 1996 verwacht Peugeot in totaal 220.000 exemplaren van de 406 te gaan bouwen. In Frankrijk werd de 406 op 19 oktober jl. geïntroduceerd en heeft inmiddels een marktaandeel weten te Kan een merk voor r dertienduizend guld serieuze auto bieder een vraag die u zich zeker zult stellen. Een beetje auto kost tegenwoordig al meer dan twintigduizend gulden. Hoe kan Suzuki dan een compacte auto met vijf portieren voor zo'n laag bedrag leveren. Multipoint De achterste zitplaatsen zijn via de twee extra portieren goed toegankelijk en blijken ook over voldoende hoofd- en een redelijke beenruimte te beschikken. De Alto is natuurlijk niet bedoeld voor len geheven. Kortom, voor het maken van lange reizen, De Japanse autofabrikanten hebben vorig jaar bijna 3,8 miljoen wagens uitgevoerd, een aantal dat sinds 1977 niet laag is geweest. De uitvoer vanuit Japan is al tien jaar dale en zal volgens het verbond van Japanse autofabrikanten (JAMA) in de toekomst verdér inkrimpen. "De producenten zullen meer en meer in het buitenland actief worden, ook wanneer de koers van de Yen omlaag gaat. Inmiddels hebben ze buiten de eigen grenzen een produktie- en verkoopstructuur, opgebouwd die goed bestand is tegen de gevolgen van een wisselkoersverandering", aldus een JAMA-functionaris. De uitvoer naar Japan nam in 1995 met 29 procent toe tot een record van 388.000 auto's. Het betrof hier niet alleen auto's van buitenlandse makelij, maar ook werden veel Japanse modellen afkomstig uit de overzeese 'transplants' -Ttaerd. wwi nci lopende jaar zijn de verwachtingen van de Japanse auto-industrie hooggespannen. Het streven is in 1996 16,6 miljoen voertuigen te bouwen (+5%), waarvan 10,5 miljoen in Japan en 6,1 miljoen in de rest van de wereld. Carrosseriebedrijf Snoeks heeft samen met Chrysler Import Holland een nieuwe verhoogde dakconstructie ontwikkeld voor de Jeep Grand Cherokee. Er kan worden gekozen uit twee uitvoeringen: een licht verhoogd dak gaat samen met een volledige separatiewand, terwijl een extra verhoogd dak (high roof) slechts een laag tussenschot noodzakelijk maakt. Uiteraard profiteert ook de grijs kenteken versie van alle veranderingen die recent werden doorgevoerd. Zo heeft de Grand Cherokee andere lichtmetalen velgen, een iets grotere grille, zilverkleurige striping en een compleet nieuw dashboard. Standaard is bovendien een tweede airbag. Er kan op motorisch vlak worden gekozen uit een 177 pk sterke 4 liter zescilinder en de 5,2 liter V8 van 212 pk. Deze motoren hebben een automatische viertraps versnellingsbak die permanent alle vier de wielen aandrijft. De prijzen van de besteluitvoering' van de Grand Cherokee lopen uiteen van f.66.345,= tot f.79.140,= exclusief BTW. kostenreductie zullen steeds meer bedrijven samenwerkingsverband^ aangaan op het gebied v< administratie, controlir" automatisering en marftc Er zullen de nodige investeringen moeten worden gepleegd om 'grip' op de klant te houden van aanschaf tot sloop. De contractuele positie van dealers is het afgelopen jaar verbeterd, er is een nieuwe autotaxatiesysteem ingevoerd, er komt binnenkort een occasionbank en krijgt de dealer een prominente positie voor schadereparaties door de invoering van een merk- garantie. Dhr. Knijn benadrukte dat de dealers het traject van gebruikte wagens niet langer als bijzaak moeten beschouwen, maar juist als apart 'profit center'. "Het is toch vreemd dat wij als Nederlanders niet in staat zijn om bruto winst te maken op In de bandenbrache in de wereld wordt jaarlijks z miljard dollar omgezet, totale produktie van personen- en bedrijfsautobanden bedraagt ongeveer 700 miljoen stuks. Van dit totaal neemt Europa ruim eenderde voor haar rekening. Het gaat daarbij om banden voor zowel de eerste montage als banden voor de vervangingsmarkt Marktanalisten verwachten dat de totale Europese bandenmarkt (vervanging en eerste montage) tot de eeuwwisseling met ruim 11 procent groeit tot 261 miljoen eenheden. De bandenmarkt heeft begin jaren negentig de gevolgen moeten ervaren van de recessie in de autoindustrie. De sterk teruglopende markt leidde tot overcapaciteiten, de marges kwamen onder druk te staan, er werden samenwerkingsverbanden aangegaan om de hevige concurrentie het hoofd te kunnen bieden en er werden verregaande rationaliseringsmaatregel genomen. Inmiddels is de recessie gekeerd en heeft de reorganisatie in de branche zijn vruchten afgeworpen. Nagenoeg alle grote bandenproducenten zijn op dit moment terug in de zwarte cijfers. Marktleider Michelin behaalde in 1994 een omzet van 10,8 miljard dollar en boekte een 'aanzienlijke' winst. Ook Bridgestone (omzet 10,3 mrd dollar) en Goodyear (omzet 9,4 mrd dollar) noteren forse winstverbeteringen. Een onzekere factor voor de langere termijn vormen nog immer de prijzen van ruwe grondstoffen, die in belangrijke mate de kostprijs bepalen. De afgelopen jaren is de rubberprijs fors gestegen. Veel perspectief bieden daarentegen de opkomende markten in Zuidoost-Azië. De beginnende met 1 miljard inwoners kan de caravaniiefhebbers praktische informatie en nuttige tips te bandenbranche een flinke geven die het -caravannen' zowel plezieriger als veiliger impuls geven. maken, start 13 april een nieuwe Teleac-cursus bedoeld voor de beginnende en de ervaren caravanner. De cursus bestaat uit zes televisieuitzendingen die vanaf 13 april wekelijks zullen worden uitgezonden op TV2 van 19.00 tot 19.30 uur. Het is ook mogelijk de cursus via de radio te volgen. De uitzendingen zijn vanaf 20 april wekelijks te beluisteren op Radio 5 van 15.30 tot 16.00 uur. Het cursusboekje kost f.21,95. In een aparte videocompilatie worden de technische instructies uit de gehele cursus nog eens overzichtelijk op een rij gezet. Deze band wordt toegestuurd aan caravan-dealers die de opnames als extra service aan hun klanten kunnen tonen of meegeven. De Alto heeft voor een onafhankelijke wielophanging en achter een semi starre as met schroefveren. Bij een niet al te hoge belading en onder rustige rijomstandigheden, biedt dit onderstel een redelijk comfort. Bij hogere snelheden en vooral wat zijwind spelen de smalle spoorbreedte en de kleine wielen parten. Wat betreft interieurruimte, gebruiksmogelijkheden en uitrusting blijkt de Suzuki Alto nog steeds een heel aardige auto te zijn standaard met vijf portieren. Wat betreft onderstel en bijhorend weggedrag is de Alto geen vervoermiddel om 50.000 km per jaar mee te rijden, dat zal iedereen begrijpen. Maar vooral in stadsverkeer en korte regionale ritten is de kleinste van alle Suzuki's meer dan geschikt. Het brandstofverbruik ligt afhankelijk van de rijstijl minimaal boven de 1 op 14. Verder levert Suzuki de Alto Spirit net als alle andere modellen standaard met 3 jaar of 100.000 km volledige garantie en 6 jaar garantie op de carrosserie. De vraag of Suzuki voor f.12.995,= een serieuze auto kan leveren, moet met een volmondig 'JA' worden beantwoord. De vraag hoelang Suzuki dit nog kan? In ieder geval nog het gehele jaar. Waarschijnlijk dat nog strengere emissienormen roet in het eten van de Alto gaan gooien. Maar het merk lever* natuurlijk ook de nieuwe die groter is, een 4 cilinder 1 liter motor heeft, maar met f,16.495,= ook duurder is. Sinds de publieksintroductie slechts vier maanden geleden, produceerde Peugeot al 100.000 exemplaren van de nieuwe 406. Op 6 februari werd deze produktiemijlpaal bereikt, waardoor met recht gesteld mag worden dat de nieuwe Peugeot zakenauto een sterke entree heeft gemaakt. De 406 wordt gemaakt in het Franse Sochaux, waar de produktie k/OPEL J f. 12.995,= kan Suzuki inderdaad een auto leveren. De vertrouwde Alto is met een lengte van 3,30 meter behoorlijk compact. De auto toont vertrouwd met zijn vijfdeurs carrosserie, smalle neus en extra zijruitjes. Aan de buitenkant is de Alto voorzien van zwarte kunststof bumpers, een mistachterlicht, achteruitrijlampen, zijknipperlichten en kleine 12 inch wielen. De voorportieren, het tankklepje en de achterklep worden met de contactsleutel geopend. De bagageruimte heeft een bescheiden inhoud, maar dat is helemaal niet vreemd als men vier personen binnen deze beperkte afmetingen wil huisvesten. De rugleuning van de achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar, zodat de wekelijkse boodschappen probleemloos ingeladen kunnen worden. Het meest opmerkelijke aan de kleine Alto is wellicht zijn interieurruimte. Voorpassagiers hebben redelijk de ruimte en zitten absoluut niet met hun kruin tegen het beklede dak. De stoelen zijn klein, maar bieden een heel behoorlijke ondersteuning van de bovenbenen. Verder is het wat dunne stuurwiel onder een goede hoek geplaatst. Alsof de Renault Twingo nog niet kleurrijk genoeg is! Vanaf maart is de Twingo United Colors of Benetton leverbaar in een beperkte oplage. De auto is te leveren in de bekende kleuren citroengeel, felrood, donkerrood en zwart. Daarnaast komt de nieuwe kleur Bleu Myosotis het gamma versterken. Het meest onderscheidt deze speciale versie zich van de bestaande vari anten door zijn kleurrijke bekleding. De rugleuningen van de stoelen en achterbank zijn van kleurige vlakken in vijf tinten voorzien. De zitting krijgt een blauwe stof. Verder keert deze kleur geïmporte« blauw terug op de veiligheidsgordels, het moquettetapijt en de vloermatten. De Twingo United Voor het loj Colors of Benetton is gebaseerd op de basisversie van de Twingo met handmatig van binnenuit auto verstelbare buitenspiegels, getint glas en de verschuifbare achterbank. Tegen meerprijs miljt kunnen een roldak en twee airbags worden besteld. De auto staat voor f.20.495,= in de prijslijst. Volgens de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) zal het aantal merkendealers in ons land af gaan nemen. Voorzitter L. Knijn, zei tijdens het NDA-dealercongres: "Als je op dit moment naar de dealerwereld in Amerika kijkt en je vergelijkt die met de situatie op de Nederlandse markt, dan constateer ik dat de gemiddelde Amerikaanse dealer 770 auto's verkoopt, terwijl de gemiddelde Nederlandse dealer er 164 afzet. Als we ons dan realiseren dat er in de VS nog steeds volop wordt gesproken over sanering van het aantal dealers, dan ligt het eigenlijk toch wel voor de hand vast te stellen dat een vermindering van het aantal dealers in Nederland een niet te vermijden fenomeen is". Volgens de NDA-voorzitter zal het aantal dealers in de toekomst met zo'n 30% af nemen. In het kader van maar vier volwassen passagiers zullen het er best even uithouden. Het meubilair is met een grijze stof bekleed, die ook terugkomt op een deel van de portierpaneïen. De vloer van het interieur en de bagageruimte is keurig bekleed. Opbergruimte is er helaas alleen in het dashboardkastje. Aan de vormgeving van het dashboard is af te leiden dat de Alto al heel wat jaartjes meedraait. Het geheel is rechthoekig en oogt wat plastic. Toch is voorzien in een snelheidsmeter met kilometerteller en dagteller, een brandstofmeter en temperatuurmeter. De verwarming en ventilatie worden op een originele manier bediend met twee draaiknoppen op de zijkant van het instrumentarium, terwijl de ventilator maar liefst drie snelheden kent. Ook is een tweede buitenspiegel standaard, maar een make-up spiegeltje ontbreekt. Motorisch werd de vertrouwde Alto nog niet zo lang geleden gewijzigd. De bekende 3 cilinder 796 cc motor werd voorzien van multipoint injectie en een automatische choke. Probleemloos slaat de motor dan ook onder koude of warme omstandigheden aan. Het geluid is typisch van een driecilinder. Er wordt een vermogen geleverd van 35 pk bij 5100 tr/min en een maximaal koppel van 57 Nm bij 2600 tr/min. De Alto weegt slechts 650 kg en voelt zich vooral in stadsverkeer als een vis in het water. Er is evenwel een top mogelijk van 130 km/u, maar dan neemt het motorgeluid fors toe. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschake 1de vierversnellingsbak.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25