Suzuki Alto Spirit
5.
Aantal dealers zal
afnemen
Er kctn er maar één de
goedkoopste zijn
Banden
met de caravan
op weg
dieptepunt
Teleac-cursus:
Twingo in Benetton
kleuren
Uitvoer Japanse
auto's naar
Grijze Jeep
Grand Cherokee
i
Produktiemijlpaal voor
Peugeot 406
n
Cd
I
T
L s
i
J
jker.
2
J
NL-VP-06
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 februari 1996 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
legt
Igen,
pleet
den
03-93
■op
de
in
TO
o
T
T
T
T
T
T
T
G
T
T
T
T
T
08-90
0I-92
0I-93
0I-92
06-90
07-92
II-92
II-93
0I-94
05-92
03-93
0I-92
08-93
I0-93
03-90
0I-92
I0-92
02-90
0I-9I
08-94
0I-92
06-93
07-92
03-93
02-92
06-93
0I-92
0I-92
05-91
meteen een
iet segment.
zo'n 60
t. De
ide
Ier is.
i fabrieken in
ift de
tzo
lende
Nee
op!
■92
.93
.88
len
>uvan
ling,
irketing.
pagina 4
I
nog geen
Iden een
an? Dat is
bereiken van 3,1 procent en
neemt daarmee in zijn
segment de tweede plaats in
achter de Renault Laguna. In
sderland debuteerde de 406
j 26 oktober en tot en met
eind januari werden er al
4.500 stuks verkocht. In
januari was de 406 goed voor
een marktaandeel van 2,24
procent en meteen een derde
positie in he
produktie uitbesteed aan
Maruti in India. Deze fabriek
maakt auto's volgens de
strenge Suzuki-
kwaliteitseisen, maar heeft
aantrekkelijk lage uurlonen.
Bovendien geldt India als een
ontwikkelingsland, zodat er
lagere importbelastingen
worde
auto's, terwijl er dealers in
andere landen zijn die
winsten maken die zelfs
boven de 10% uitkomen".
De NDA adviseert haar leden
te komen tot
tariefdifferentiatie.
Eenvoudig onderhouds- en
reparatiewerk zou door
minder dure krachten verricht
kunnen worden, zodat de
uurtarieven daarvoor zo laag
mogelijk kunnen zijn.
Omgekeerd zouden moeilijke
klussen juist voorbehouden
moeten zijn aan de beste en
dus duurste monteurs.
Afhankelijk van de
moeilijkheidsgraad krijgt de
automobilist op deze manier
aangepaste, maar steeds
scherpe tarieven
aangeboden. Uiteindelijk
doel is dat de dealer voor alle -
soorten onderhouds- en
reparatiewerkzaamheden i
aantrekkelijkste aanbiedei
Maruti
Dit is op verschillende
manieren te verklaren.
Allereerst is het model al zo'n
veertien jaar oud, zodat de
ontwikkelingskosten allang
zijn terugverdient. Verder
maakt Suzuki deze Alto niet
meer in de eigen
Japan, maar heef
We kunnen er over twisten of het een eer is de goedkoopste auto in Nederland
te kunnen leveren. Feit is in ieder geval dat de in 1982 geïntroduceerde Suzuki
Alto jaarlijks nog goed is voor enkele duizenden nieuwe exemplaren. De
onlangs gepresenteerde Spirit-uitvoering is met een prijs van f.12.995,= de
meest voordelige auto op de Nederlandse markt.
- '90
op schema ligt. Dagelijks
rollen er op dit moment
duizend eenheden van de
band. De produktie startte i
de maand juli 1995 met 300
stuks per dag. In 1996
verwacht Peugeot in totaal
220.000 exemplaren van de 406
te gaan bouwen.
In Frankrijk werd de 406 op 19
oktober jl. geïntroduceerd en
heeft inmiddels een
marktaandeel weten te
Kan een merk voor r
dertienduizend guld
serieuze auto bieder
een vraag die u zich zeker zult
stellen. Een beetje auto kost
tegenwoordig al meer dan
twintigduizend gulden. Hoe
kan Suzuki dan een compacte
auto met vijf portieren voor
zo'n laag bedrag leveren.
Multipoint
De achterste zitplaatsen zijn
via de twee extra portieren
goed toegankelijk en blijken
ook over voldoende hoofd- en
een redelijke beenruimte te
beschikken. De Alto is
natuurlijk niet bedoeld voor
len geheven. Kortom, voor het maken van lange reizen,
De Japanse autofabrikanten hebben vorig jaar bijna 3,8
miljoen wagens uitgevoerd, een aantal dat sinds 1977 niet
laag is geweest. De uitvoer vanuit Japan is al tien jaar dale
en zal volgens het verbond van Japanse autofabrikanten
(JAMA) in de toekomst verdér inkrimpen. "De producenten
zullen meer en meer in het buitenland actief worden, ook
wanneer de koers van de Yen omlaag gaat. Inmiddels hebben
ze buiten de eigen grenzen een produktie- en verkoopstructuur,
opgebouwd die goed bestand is tegen de gevolgen van een
wisselkoersverandering", aldus een JAMA-functionaris.
De uitvoer naar Japan nam in 1995 met 29 procent toe tot een
record van 388.000 auto's. Het betrof hier niet alleen auto's van
buitenlandse makelij, maar ook werden veel Japanse
modellen afkomstig uit de overzeese 'transplants'
-Ttaerd.
wwi nci lopende jaar zijn de verwachtingen van de Japanse
auto-industrie hooggespannen. Het streven is in 1996 16,6
miljoen voertuigen te bouwen (+5%), waarvan 10,5 miljoen in
Japan en 6,1 miljoen in de rest van de wereld.
Carrosseriebedrijf Snoeks heeft samen met Chrysler Import
Holland een nieuwe verhoogde dakconstructie ontwikkeld
voor de Jeep Grand Cherokee. Er kan worden gekozen uit twee
uitvoeringen: een licht verhoogd dak gaat samen met een
volledige separatiewand, terwijl een extra verhoogd dak (high
roof) slechts een laag tussenschot noodzakelijk maakt.
Uiteraard profiteert ook de grijs kenteken versie van alle
veranderingen die recent werden doorgevoerd. Zo heeft de
Grand Cherokee andere lichtmetalen velgen, een iets grotere
grille, zilverkleurige striping en een compleet nieuw
dashboard. Standaard is bovendien een tweede airbag. Er kan
op motorisch vlak worden gekozen uit een 177 pk sterke 4 liter
zescilinder en de 5,2 liter V8 van 212 pk. Deze motoren hebben
een automatische viertraps versnellingsbak die permanent
alle vier de wielen aandrijft. De prijzen van de besteluitvoering'
van de Grand Cherokee lopen uiteen van f.66.345,= tot f.79.140,=
exclusief BTW.
kostenreductie zullen steeds
meer bedrijven
samenwerkingsverband^
aangaan op het gebied v<
administratie, controlir"
automatisering en marftc
Er zullen de nodige
investeringen moeten worden
gepleegd om 'grip' op de klant
te houden van aanschaf tot
sloop. De contractuele positie
van dealers is het afgelopen
jaar verbeterd, er is een
nieuwe autotaxatiesysteem
ingevoerd, er komt binnenkort
een occasionbank en krijgt de
dealer een prominente positie
voor schadereparaties door
de invoering van een merk-
garantie.
Dhr. Knijn benadrukte dat de
dealers het traject van
gebruikte wagens niet langer
als bijzaak moeten
beschouwen, maar juist als
apart 'profit center'. "Het is
toch vreemd dat wij als
Nederlanders niet in staat zijn
om bruto winst te maken op
In de bandenbrache in de
wereld wordt jaarlijks z
miljard dollar omgezet,
totale produktie van
personen- en
bedrijfsautobanden bedraagt
ongeveer 700 miljoen stuks.
Van dit totaal neemt Europa
ruim eenderde voor haar
rekening. Het gaat daarbij om
banden voor zowel de eerste
montage als banden voor de
vervangingsmarkt
Marktanalisten verwachten
dat de totale Europese
bandenmarkt (vervanging en
eerste montage) tot de
eeuwwisseling met ruim 11
procent groeit tot 261 miljoen
eenheden.
De bandenmarkt heeft begin
jaren negentig de gevolgen
moeten ervaren van de
recessie in de autoindustrie.
De sterk teruglopende markt
leidde tot overcapaciteiten,
de marges kwamen onder
druk te staan, er werden
samenwerkingsverbanden
aangegaan om de hevige
concurrentie het hoofd te
kunnen bieden en er werden
verregaande
rationaliseringsmaatregel
genomen. Inmiddels is de
recessie gekeerd en heeft de
reorganisatie in de branche
zijn vruchten afgeworpen.
Nagenoeg alle grote
bandenproducenten zijn op
dit moment terug in de zwarte
cijfers.
Marktleider Michelin
behaalde in 1994 een omzet
van 10,8 miljard dollar en
boekte een 'aanzienlijke'
winst. Ook Bridgestone (omzet
10,3 mrd dollar) en Goodyear
(omzet 9,4 mrd dollar) noteren
forse winstverbeteringen. Een
onzekere factor voor de
langere termijn vormen nog
immer de prijzen van ruwe
grondstoffen, die in
belangrijke mate de kostprijs
bepalen. De afgelopen jaren
is de rubberprijs fors
gestegen. Veel perspectief
bieden daarentegen de
opkomende markten in
Zuidoost-Azië. De beginnende
met 1 miljard inwoners kan de caravaniiefhebbers praktische informatie en nuttige tips te
bandenbranche een flinke geven die het -caravannen' zowel plezieriger als veiliger
impuls geven. maken, start 13 april een nieuwe Teleac-cursus bedoeld voor
de beginnende en de ervaren caravanner.
De cursus bestaat uit zes televisieuitzendingen die vanaf 13
april wekelijks zullen worden uitgezonden op TV2 van 19.00 tot
19.30 uur. Het is ook mogelijk de cursus via de radio te volgen.
De uitzendingen zijn vanaf 20 april wekelijks te beluisteren op
Radio 5 van 15.30 tot 16.00 uur. Het cursusboekje kost f.21,95.
In een aparte videocompilatie worden de technische
instructies uit de gehele cursus nog eens overzichtelijk op een
rij gezet. Deze band wordt toegestuurd aan caravan-dealers
die de opnames als extra service aan hun klanten kunnen
tonen of meegeven.
De Alto heeft voor een
onafhankelijke
wielophanging en achter een
semi starre as met
schroefveren. Bij een niet al te
hoge belading en onder
rustige rijomstandigheden,
biedt dit onderstel een
redelijk comfort. Bij hogere
snelheden en vooral wat
zijwind spelen de smalle
spoorbreedte en de kleine
wielen parten. Wat betreft
interieurruimte,
gebruiksmogelijkheden en
uitrusting blijkt de Suzuki
Alto nog steeds een heel
aardige auto te zijn standaard
met vijf portieren. Wat betreft
onderstel en bijhorend
weggedrag is de Alto geen
vervoermiddel om 50.000 km
per jaar mee te rijden, dat zal
iedereen begrijpen. Maar
vooral in stadsverkeer en
korte regionale ritten is de
kleinste van alle Suzuki's
meer dan geschikt. Het
brandstofverbruik ligt
afhankelijk van de rijstijl
minimaal boven de 1 op 14.
Verder levert Suzuki de Alto
Spirit net als alle andere
modellen standaard met 3
jaar of 100.000 km volledige
garantie en 6 jaar garantie op
de carrosserie.
De vraag of Suzuki voor
f.12.995,= een serieuze auto
kan leveren, moet met een
volmondig 'JA' worden
beantwoord. De vraag
hoelang Suzuki dit nog kan?
In ieder geval nog het gehele
jaar. Waarschijnlijk dat nog
strengere emissienormen roet
in het eten van de Alto gaan
gooien. Maar het merk lever*
natuurlijk ook de nieuwe
die groter is, een 4 cilinder 1
liter motor heeft, maar met
f,16.495,= ook duurder is.
Sinds de publieksintroductie
slechts vier maanden
geleden, produceerde
Peugeot al 100.000
exemplaren van de nieuwe
406. Op 6 februari werd deze
produktiemijlpaal bereikt,
waardoor met recht gesteld
mag worden dat de nieuwe
Peugeot zakenauto een sterke
entree heeft gemaakt. De 406
wordt gemaakt in het Franse
Sochaux, waar de produktie
k/OPEL J
f. 12.995,= kan Suzuki
inderdaad een auto leveren.
De vertrouwde Alto is met een
lengte van 3,30 meter
behoorlijk compact. De auto
toont vertrouwd met zijn
vijfdeurs carrosserie, smalle
neus en extra zijruitjes. Aan
de buitenkant is de Alto
voorzien van zwarte kunststof
bumpers, een mistachterlicht,
achteruitrijlampen,
zijknipperlichten en kleine 12
inch wielen. De voorportieren,
het tankklepje en de
achterklep worden met de
contactsleutel geopend. De
bagageruimte heeft een
bescheiden inhoud, maar dat
is helemaal niet vreemd als
men vier personen binnen
deze beperkte afmetingen wil
huisvesten. De rugleuning
van de achterbank is in twee
gelijke delen neerklapbaar,
zodat de wekelijkse
boodschappen probleemloos
ingeladen kunnen worden.
Het meest opmerkelijke aan
de kleine Alto is wellicht zijn
interieurruimte.
Voorpassagiers hebben
redelijk de ruimte en zitten
absoluut niet met hun kruin
tegen het beklede dak. De
stoelen zijn klein, maar
bieden een heel behoorlijke
ondersteuning van de
bovenbenen. Verder is het wat
dunne stuurwiel onder een
goede hoek geplaatst.
Alsof de Renault Twingo nog niet kleurrijk genoeg is! Vanaf maart is de Twingo United Colors of
Benetton leverbaar in een beperkte oplage. De auto is te leveren in de bekende kleuren
citroengeel, felrood, donkerrood en zwart. Daarnaast komt de nieuwe kleur Bleu Myosotis het
gamma versterken. Het meest onderscheidt deze speciale versie zich van de bestaande vari
anten door zijn kleurrijke bekleding. De rugleuningen van de stoelen en achterbank zijn van
kleurige vlakken in vijf tinten voorzien. De zitting krijgt een blauwe stof. Verder keert deze kleur geïmporte«
blauw terug op de veiligheidsgordels, het moquettetapijt en de vloermatten. De Twingo United Voor het loj
Colors of Benetton is gebaseerd op de basisversie van de Twingo met handmatig van binnenuit auto
verstelbare buitenspiegels, getint glas en de verschuifbare achterbank. Tegen meerprijs miljt
kunnen een roldak en twee airbags worden besteld. De auto staat voor f.20.495,= in de prijslijst.
Volgens de Nederlandse
Dealer Associatie (NDA) zal
het aantal merkendealers in
ons land af gaan nemen.
Voorzitter L. Knijn, zei tijdens
het NDA-dealercongres: "Als
je op dit moment naar de
dealerwereld in Amerika kijkt
en je vergelijkt die met de
situatie op de Nederlandse
markt, dan constateer ik dat
de gemiddelde Amerikaanse
dealer 770 auto's verkoopt,
terwijl de gemiddelde
Nederlandse dealer er 164
afzet. Als we ons dan
realiseren dat er in de VS nog
steeds volop wordt gesproken
over sanering van het aantal
dealers, dan ligt het eigenlijk
toch wel voor de hand vast te
stellen dat een vermindering
van het aantal dealers in
Nederland een niet te
vermijden fenomeen is".
Volgens de NDA-voorzitter zal
het aantal dealers in de
toekomst met zo'n 30%
af nemen. In het kader van
maar vier volwassen
passagiers zullen het er best
even uithouden. Het
meubilair is met een grijze
stof bekleed, die ook
terugkomt op een deel van de
portierpaneïen. De vloer van
het interieur en de
bagageruimte is keurig
bekleed. Opbergruimte is er
helaas alleen in het
dashboardkastje. Aan de
vormgeving van het
dashboard is af te leiden dat
de Alto al heel wat jaartjes
meedraait. Het geheel is
rechthoekig en oogt wat
plastic. Toch is voorzien in
een snelheidsmeter met
kilometerteller en dagteller,
een brandstofmeter en
temperatuurmeter. De
verwarming en ventilatie
worden op een originele
manier bediend met twee
draaiknoppen op de zijkant
van het instrumentarium,
terwijl de ventilator maar
liefst drie snelheden kent.
Ook is een tweede
buitenspiegel standaard,
maar een make-up spiegeltje
ontbreekt.
Motorisch werd de
vertrouwde Alto nog niet zo
lang geleden gewijzigd. De
bekende 3 cilinder 796 cc
motor werd voorzien van
multipoint injectie en een
automatische choke.
Probleemloos slaat de motor
dan ook onder koude of
warme omstandigheden aan.
Het geluid is typisch van een
driecilinder. Er wordt een
vermogen geleverd van 35 pk
bij 5100 tr/min en een
maximaal koppel van 57 Nm
bij 2600 tr/min. De Alto weegt
slechts 650 kg en voelt zich
vooral in stadsverkeer als een
vis in het water. Er is evenwel
een top mogelijk van 130
km/u, maar dan neemt het
motorgeluid fors toe. De
voorwielen worden
aangedreven via een
handgeschake 1de
vierversnellingsbak.