Mazda J) )UT I Gezamenlijke inspanning Honda Primeurshow I l Eerste Seat Inca voor Jaspado 1 t/m 3 maart: Oldtimerbeurs Antwerpen Keuze uit 75 Nissan Micra Challenge in showroom van Denissen verse occas intie Peugeot's 605 en 806 aantrekkelijker SLOW men. Min.rnrurr/2.5Ö0,< DENISSEN ■SS 3 3S. NL-ZL-52 schöPl j DE AUTOMAAT - Donderdag 29 februari 1996 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 5 pagina 2 13-4563956 13-5288201 ader de geï lag 73-6430310 de ig seft de niet Technische gegevens: Mazda 121 75 pk bij 5200 bij 90 km/u liter/100 égane. m i.ooo,- aler bij 8.500, f.58.350,= 3 tot 30 mnd BOVAG Uitgest. betalir 1 jaar gratis G A RA G E M •Auto's v.a. 15.000,-min. APK-] Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-468391 1 ^S96 Fop voor 1994 1993 1993 1993 1992 1991 1991 1991 1990 1990 1988 1987 1987 1986 notie Voor een in 5.000 km per per Merkenvoorkeur Het onderstel is natuurlijk se Honda-dealers m de 14A en Auto liter/1001 Prijs: 1 tot zomer 96* onderhoud* Naast staat rmet ide s Sec ook vc prettige s voorgaar stond de: autobedrijf voorbaat vast. RENAULT :EN EIGEN MANIER VAN LEVEN Dhr. v. lersel van Jaspado rechts) ontvangt de sleutels en een bos bloemen uit handen van dhr. W. van Zon van autobedrijf Zuid-Oost. 6.650,- Tijdens de show wordt een speciale uitvoering van de Civic Coup aangeboden, de Daytona, voor een prijs van 35.490,-. Ér is al een Civic - Coup voor 33.990,-. De Honda Civic 3-deurs begint bij 29.890,- en de sedan bij 34.990, -. De Accord start vanaf 39.990,-, terwijl de Shuttle voor de deur staat voor 66.990, -. Bovenliggend De uitrusting van de GLX Met volop keuze uit Nissan Sunny en Nissan Primera occasions Tilburgse Nissan-dealer hen tijdens dit seizoen met raad en daad ter zijde staan. Liefhebbers kunnen ook op zaterdag 2 maart tussen 10.00 en 17.00 uur in de showroom van Denissen aan de Chromen balk Je kunt je afvragen of het verstandig is van twee merken in dit compacte segment met dezelfde auto te komen. Er zijn natuurlijk meer dealers die de auto verkopen en gezien de relatief hoge merkentrouw, zou dat tot grotere verkoopaantallen moeten leiden. Ford ging bij de ontwikkeling van de nieuwe Fiesta uit van het bestaande model en dat is nog duidelijk in het profiel te zien. Vooral bij de door ons gereden vijfdeurs komt naar paar lat het hier 1 gaat. Zo >n andere iromen verkopen zal zijn, kunnen we iotor is niet dorstig nog moeilijk bezien. De i. We noteerden een Mazda 121 is gewoon een Ford Fiesta met kleine specifieke detials. De 121 heeft een aardige vormgeving en vooral de nieuwe 16-kleppenmotor scoort uitmuntend. Het interieur is modem van inrichting. Jammer is de i overdreven ruimte op de achterbank en de afwezigheid van een standaard airbag. al langer airconditioning, zodat de prijzen van dit drietal met vierduizend gulden zijn verlaagd. Bij de 806 ruimtewagen zijn alle prijzen aangepast. Het basismodel is duizend gulden volledig identiek aan de Ford Fiesta. Zo zien we aan de voorzijde een onafhankelijke constructie met McPherson veerpoten en achter een semi- onafhankelijke torsie-as. De afstemming van dit geheel is ten opzichte van de vorige Ford Fiesta soepeler en comfortabeler. Wegoneffenheden worden op een goede manier verwerkt en slechts sterk gedempt aan de inzittenden doorgegeven. Seat-dealer autobedrijf Zuid- Oost heeft onlangs de eerste Seat Inca bestelauto af geleverd aan Jaspado Stomerij uit Tilburg. Het bedrijf reed al de Seat Terra, de voorloper van de nieuwe Micra. Deze nieuweling is ruimer, omdat ie gebaseerd is op de Ibiza, terwijl de Terra op het onderstel van de Marbella stond. Jaspado heeft niet alleen vanwege de gebruiksmogelijkheden voor de Seat Inca gekozen, maar ranwege de service en i samenwerking in de lande jaren. Daarom ae keuze voor Jrijf Zuid-Oost al bij omvat onder meer getint glas, handmatig van binnenuit verstelbare buitenspiegels, signaal voor vergeten verlichting, in ongelijke delen neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging, kaartleeslampje, twee make- up spiegeltjes en verlichting in de bagageruimte. Deze bagageruimte heeft een normale inhoud van 250 liter, uit te breiden tot maximaal 930 liter. Motorisch biedt Mazda in de 121 drie mogelijkheden. Naast de 60 pk 1,8 liter diesel, st de 1,3 liter benzinemotor hetzelfde vermogen aan basis. Ford brengt deze krachtbron alleen nog in de Fiesta Classic, de laatste uitvoering van het oude model. Wij kozen voor de nieuwe 1242 cc 16-klepper. Deze nieuwe motor met dubbele bovenliggende nokkenas levert een fors vermogen van 75 pk bij 5200 tr/min en komt tot een maximaal koppel van 110 Nm bij 4000 tr/min. Gekoppeld aan een exact schakelende vijfversnellingsbak zorgt deze 4 cilinder voor goede prestaties. Er kan een topsnelheid worden behaald van 170 km/u, terwijl voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,7 seconden nodig zijn. De motor is behoorlijk stil. Wordt de krachtbron redelijk op toeren gehouden, dan verlopen ook De Tilburgse Auto Accent aan Goirkestraat 144J Oisterwijk aan de Sprendlingenstraat in Oisterwijk houden tot en met 16 maart de feestelijke Honda Primeurshow 1996. In zeer korte tijd is het Honda- programma zo enorm uitgebreid, dat de dealers veel nieuws te melden We zullen het in de toekomst steeds vaker gaan zien dat autofabrikanten hun krachten zullen verenigen. Wat daarvan de uitkomst in Op vrijdag 1 maart presenteert Nissan-dealer Denissen de Micra die bij Nissan Motorsports Europe in Engeland gebouwd is om mee te doen aan de Micra Challenge 1996. Omstreeks hebben. De vernieuwing van het gamma begon vorig jaar met de Honda Civic 5-deurs die in Engeland wordt gemaakt. Daarna volgde de Shuttle ruimtewagen en nog niet zo lang geleden een volledig nieuwe Civic 3- deurs. Dit jaar startte Honda direct goed met de introductie van de Accord in gewijzigde gedaante en de Civic sedan. Met direct ingang hebben de Peugeot 605 en 806 in alle uitvoeringen voortaan standaard airconditioning, terwijl de topmodellen in prijs worden verlaagd. De 605 SV 3.0, SV 24 en SVDT 2.5 hadden Merk en type: 1.25 GLX 5-deurs Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1242 cc Boring x slag: 71,9 x 76,5 mm Vermogen: tr/min Koppel: 110 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 3,828 meter, breedte 1,634 meter Gewicht: 940 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 12,7 sec. Verbruik: 4,6 liter/100 km bij 120 km/u 6,5 Ikm stadsverkeer 7,5 Ikm f.26.590,- De eerste 'vierkante' Mazda 121 werd destijds geproduceerd door Kia in Korea. Het tweede 'bolle' model maakte Mazda zelf in Japan, maar voor de derde generatie is de hulp van Ford in Engeland ingeroepen. De nieuwe Mazda 121 is niets meer of minder dan de allernieuwste Ford Fiesta met enkele kleine Mazda details. De samenwerking tussen Ford en Mazda is wellicht in Europa nog onbekend, maar in andere werelddelen is dit tweetal al vele jaren gezamenlijk actief. Zo J— in de Verenigde State,, MX-6 en Ford Prol s fabriek en deler il en tech mi dn De nieuwe kleine 16- kleppenmotc - te noemen. We noteerden een gemiddelde van 1 op 11,8 bij een stevige rijstijl. De keuze voor een Ford Fiesta of Mazda 121 zal vooral afhangen van de merkenvoorkeur en bekendheid met een bepaalde dealer. Technisch zijn de auto's volledig gelijk. Verschil is er alleen in details en uitrusting. Mazda springt er echter op één punt uit. De 121 krijgt namelijk 3 jaar of 100.000 km volledige fabrieksgarantie. De door ons gereden 121 GLX 5-deurs kost f.26.590,=. Dezelfde auto met drie portieren komt op f.25.590,=. Het programma start met de 1.3 LX voor f.22.590,= alleen als driedeurs. De 1.3 GLX komt op f.24.590,= en is ook met twee extra portieren verkrijgbaar. Bovendien is de 16-kleppen- versie te combineren met de continu variabele transmissie voor f.28.990,=. De dieselreeks start als 3-deurs LX bij f.27.990,= terwijl als hommage aan de vorige 121 er een 1.25 GLX is met Cabrio Top voor f.27.990,=. Zo komen ten de Mazda MX-6 en Ford Probe uit dezelfde fabriek en delen onderstel en techniek. In Japan worden diverse Mazda- modellen onder Ford-logo verkocht en ook in Australië zijn er vergelijkbare ontwikkelingen. Ford he« bovendien een deel van c aandelen van Mazda in bezit. voren dat vooral de neus en de achterpartij zijn gewijzigd. Het geheel is duidelijk boller '-•eworden en het front loopt lager door. Aan een j details is te zien dc om een Mazda" 121 heeft deze auto een grille met dikke chr< balk. Verder heeft de motorkap twee groeven, die bij Ford glad zijn gestreken. De beschermstrips op de flanken zijn anders van vorm, terwijl deze strips ook op de hoeken van de bumpers zijn geplaatst. Op de achterklep zit in het midden het slot met eronder het Mazda-embleem. Van hieruit lopen twee zwarte strips waarop de merknaam en het typenummer worden genoteerd. Tot slot heeft de 121 specifieke wieldoppen. Mazda levert de 121 in twee uitrustingsvarianten. Beide types hebben zwarte buitenspiegels en deurgrepen, een afsluitbare tankdop, achterruitwisser en een centraal geplaatste antenne. De door ons gereden GLX heeft ten opzichte van de De stoelen b, LX nog meegespoten bumpers behoorlijke f en bredere banden. enigszins act zitting, word« bovenbenen prima ondersteund. Maar ook de rug wordt keurig op z'n plaats gehouden. Bij de bestuurdersstoel is de zithoek verstelbaar. De hoofdsteunen zijn maar beperkt in hoogte verstelbaar. De geboden ruimte voorin is voldoende. Achterin is de 121 wat krapper. De zitting van de achterbank is niet overdreven lang, terwijl de hoofdruimte voor volwassenen aan de krappe kant is. goedkoper geworden, terwijl de luxueuze SV- en Pullman- uitgaves maar liefst f.9.000,= in prijs gedaald zijn. De 806 begint nu bij f.58.350,= terwijl de 605 start bij f.56.340,-. tussenacceleraties vlot en blijkt men met de 121 menig grotere auto te snel af. De stabiliteit bij hogere snelheden blijkt dik in orde en de standaard 16.30 uur zal Fons Denissen officieel de auto onthullen en de sleutels overhandigen aan de equipe Ruud en Nelis Verkooijen uit Oirschot die met deze auto dit seizoen zal gaan rijden. Uiteraard zal de Van vrijdag 1 tot en met zondag 3 maart as. wordt in het Bouwcentrum ITTC in Antwerpen de negentiende Oldtimerbeurs gehouden. Tijdens de vorige editie waren er 220 exposanten en deelnemers uit twaalf landen. Er kwamen maar liefst 24.700 bezoekers voor het bekijken en aankopen van klassieke auto's en motorfietsen, restauratiebedrijven en -benodigdheden, onderdelen, accessoires, literatuur, onderhoudsprodukten, miniatuurmodellen en kunstobjecten. Al deze elementen komen ook nu weer terug. Verder zijn er een aantal extra festiviteiten zoals het Festival Italiana, een show van Italiaanse auto's en Italiaanse levensstijl. Verder tonen veertig clubs op een oppervlakte van tweeduizend vierkante meter de automo- bielgeschiedenis. Ook is er een Concours d'Elegance met de meest fraaie auto's van de beurs. Verder zijn de stands onderverdeeld in thema's: Klassiek Salon Antwerpen, waar het aanbod oude auto's te vinden is; Terug naar nieuw waar de restauratiebedrijven hun kunnen tonen en de Schatkamers met nieuwe en gebruikte onderdelen. Het ITTC Bouwcentrum is te vinden aan de Ring Antwerpei afslag Wilrijk. De beurs is op vrijdag en zaterdag geopend van 10.00 tot 19.00 uur en op zondag van 9.00 tot 19.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt Bfr. 350. stuurbekrachtiging is niet strikt noodzakelijk, maar wel erg plezierig. Middenkussen Het interieur is ook volledig gelijk aan de Fiesta met hier en daar een ander detail. De auto heeft een modern vormgegeven dashboard, dat wat ontwerp betreft lijkt op de Mondeo. Onder de overkapping is het instrumentarium te vinden inclusief een toerenteller en twee uitstroomopeningen boven de console. Daaronder vinden we de plaats voor de radio en de drie draaiknoppen waarmee de luchtstromen en temperatuur worden geregeld. De GLX heeft een doorlopende console tot aan de versnellingspook. Aan de stuurkolom zitten de twee hendels waarmee verlichtinc en ruitewissers worden bediend. Het middenkussen van het stuurwiel, voorzien van het Mazda-logo, lijkt plaats te bieden aan een airbag, maar in tegenstelling tot de Fiesta, moet voor dit accessoire bij Mazda worden bijbetaald. Het is jammer dat de vormgeving van dashboard en portierpanelen niet op elkaar aansluiten. Deze panelen zijn gedeeltelijk bekleed met stof en hebben niet overdreven grote portierbakken. Verder is er nog wat opbergruimte in het dashboardkastje en in een klein vakje onder de console. De stoelen bieden een zit. Door de chterover gestelde den de T'rima xi. „iaar ook de rug -1 z'n plaats

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23