Mazda
J)
)UT
I
Gezamenlijke inspanning
Honda Primeurshow
I
l
Eerste Seat Inca voor Jaspado
1 t/m 3 maart:
Oldtimerbeurs
Antwerpen
Keuze uit 75
Nissan Micra Challenge in
showroom van Denissen
verse occas
intie
Peugeot's 605 en 806
aantrekkelijker
SLOW
men.
Min.rnrurr/2.5Ö0,<
DENISSEN
■SS
3
3S.
NL-ZL-52
schöPl j
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 februari 1996 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
5 pagina 2
13-4563956
13-5288201
ader
de
geï
lag
73-6430310
de
ig
seft
de
niet
Technische gegevens:
Mazda 121
75 pk bij 5200
bij 90 km/u
liter/100
égane.
m
i.ooo,-
aler
bij
8.500,
f.58.350,=
3 tot 30 mnd BOVAG
Uitgest. betalir
1 jaar gratis
G A RA G E
M
•Auto's v.a. 15.000,-min. APK-]
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-468391 1
^S96
Fop voor
1994
1993
1993
1993
1992
1991
1991
1991
1990
1990
1988
1987
1987
1986
notie Voor een in
5.000 km per per
Merkenvoorkeur
Het onderstel is natuurlijk
se Honda-dealers
m de
14A en Auto
liter/1001
Prijs:
1 tot zomer 96*
onderhoud*
Naast
staat
rmet
ide
s Sec
ook vc
prettige s
voorgaar
stond de:
autobedrijf
voorbaat vast.
RENAULT
:EN EIGEN MANIER
VAN LEVEN
Dhr. v. lersel van Jaspado rechts) ontvangt de sleutels en een bos bloemen
uit handen van dhr. W. van Zon van autobedrijf Zuid-Oost.
6.650,-
Tijdens de show wordt een
speciale uitvoering van de
Civic Coup aangeboden, de
Daytona, voor een prijs van
35.490,-. Ér is al een Civic -
Coup voor 33.990,-. De Honda
Civic 3-deurs begint bij
29.890,- en de sedan bij
34.990, -. De Accord start vanaf
39.990,-, terwijl de Shuttle
voor de deur staat voor
66.990, -.
Bovenliggend
De uitrusting van de GLX
Met volop keuze uit
Nissan Sunny en Nissan
Primera occasions
Tilburgse Nissan-dealer hen
tijdens dit seizoen met raad
en daad ter zijde staan.
Liefhebbers kunnen ook op
zaterdag 2 maart tussen 10.00
en 17.00 uur in de showroom
van Denissen aan de
Chromen balk
Je kunt je afvragen of het
verstandig is van twee
merken in dit compacte
segment met dezelfde auto te
komen. Er zijn natuurlijk meer
dealers die de auto verkopen
en gezien de relatief hoge
merkentrouw, zou dat tot
grotere verkoopaantallen
moeten leiden.
Ford ging bij de ontwikkeling
van de nieuwe Fiesta uit van
het bestaande model en dat is
nog duidelijk in het profiel te
zien. Vooral bij de door ons
gereden vijfdeurs komt naar
paar
lat het hier
1 gaat. Zo
>n andere
iromen
verkopen zal zijn, kunnen we
iotor is niet dorstig nog moeilijk bezien. De
i. We noteerden een Mazda 121 is gewoon een Ford
Fiesta met kleine specifieke
detials. De 121 heeft een
aardige vormgeving en vooral
de nieuwe 16-kleppenmotor
scoort uitmuntend. Het
interieur is modem van
inrichting. Jammer is de i
overdreven ruimte op de
achterbank en de afwezigheid
van een standaard airbag.
al langer airconditioning,
zodat de prijzen van dit
drietal met vierduizend
gulden zijn verlaagd. Bij de
806 ruimtewagen zijn alle
prijzen aangepast. Het
basismodel is duizend gulden
volledig identiek aan de Ford
Fiesta. Zo zien we aan de
voorzijde een onafhankelijke
constructie met McPherson
veerpoten en achter een semi-
onafhankelijke torsie-as. De
afstemming van dit geheel is
ten opzichte van de vorige
Ford Fiesta soepeler en
comfortabeler.
Wegoneffenheden worden op
een goede manier verwerkt en
slechts sterk gedempt aan de
inzittenden doorgegeven.
Seat-dealer autobedrijf Zuid-
Oost heeft onlangs de eerste
Seat Inca bestelauto
af geleverd aan Jaspado
Stomerij uit Tilburg. Het
bedrijf reed al de Seat Terra,
de voorloper van de nieuwe
Micra. Deze nieuweling is
ruimer, omdat ie gebaseerd is
op de Ibiza, terwijl de Terra op
het onderstel van de Marbella
stond. Jaspado heeft niet
alleen vanwege de
gebruiksmogelijkheden voor
de Seat Inca gekozen, maar
ranwege de service en
i samenwerking in de
lande jaren. Daarom
ae keuze voor
Jrijf Zuid-Oost al bij
omvat onder meer getint glas,
handmatig van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
signaal voor vergeten
verlichting, in ongelijke delen
neerklapbare achterbank,
stuurbekrachtiging,
kaartleeslampje, twee make-
up spiegeltjes en verlichting
in de bagageruimte. Deze
bagageruimte heeft een
normale inhoud van 250 liter,
uit te breiden tot maximaal
930 liter.
Motorisch biedt Mazda in de
121 drie mogelijkheden. Naast
de 60 pk 1,8 liter diesel, st
de 1,3 liter benzinemotor
hetzelfde vermogen aan
basis. Ford brengt deze
krachtbron alleen nog in de
Fiesta Classic, de laatste
uitvoering van het oude
model. Wij kozen voor de
nieuwe 1242 cc 16-klepper.
Deze nieuwe motor met
dubbele bovenliggende
nokkenas levert een fors
vermogen van 75 pk bij 5200
tr/min en komt tot een
maximaal koppel van 110 Nm
bij 4000 tr/min. Gekoppeld aan
een exact schakelende
vijfversnellingsbak zorgt deze
4 cilinder voor goede
prestaties. Er kan een
topsnelheid worden behaald
van 170 km/u, terwijl voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
12,7 seconden nodig zijn. De
motor is behoorlijk stil. Wordt
de krachtbron redelijk op
toeren gehouden, dan
verlopen ook
De Tilburgse
Auto Accent aan
Goirkestraat 144J
Oisterwijk aan de
Sprendlingenstraat in
Oisterwijk houden tot en met
16 maart de feestelijke Honda
Primeurshow 1996. In zeer
korte tijd is het Honda-
programma zo enorm
uitgebreid, dat de dealers
veel nieuws te melden
We zullen het in de toekomst
steeds vaker gaan zien dat
autofabrikanten hun krachten
zullen verenigen. Wat
daarvan de uitkomst in
Op vrijdag 1 maart
presenteert Nissan-dealer
Denissen de Micra die bij
Nissan Motorsports Europe in
Engeland gebouwd is om mee
te doen aan de Micra
Challenge 1996. Omstreeks
hebben. De vernieuwing van
het gamma begon vorig jaar
met de Honda Civic 5-deurs
die in Engeland wordt
gemaakt. Daarna volgde de
Shuttle ruimtewagen en nog
niet zo lang geleden een
volledig nieuwe Civic 3-
deurs. Dit jaar startte Honda
direct goed met de introductie
van de Accord in gewijzigde
gedaante en de Civic sedan.
Met direct ingang hebben de
Peugeot 605 en 806 in alle
uitvoeringen voortaan
standaard airconditioning,
terwijl de topmodellen in prijs
worden verlaagd. De 605 SV
3.0, SV 24 en SVDT 2.5 hadden
Merk en type:
1.25 GLX 5-deurs
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1242 cc
Boring x slag: 71,9 x 76,5
mm
Vermogen:
tr/min
Koppel: 110 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,828
meter, breedte 1,634 meter
Gewicht: 940 kg
Prestaties: topsnelheid
170 km/u
acceleratie 0-100 in
12,7 sec.
Verbruik:
4,6 liter/100 km
bij 120 km/u 6,5
Ikm
stadsverkeer 7,5
Ikm
f.26.590,-
De eerste 'vierkante' Mazda 121 werd destijds
geproduceerd door Kia in Korea. Het tweede 'bolle'
model maakte Mazda zelf in Japan, maar voor de
derde generatie is de hulp van Ford in Engeland
ingeroepen. De nieuwe Mazda 121 is niets meer of
minder dan de allernieuwste Ford Fiesta met
enkele kleine Mazda details.
De samenwerking tussen
Ford en Mazda is wellicht in
Europa nog onbekend, maar
in andere werelddelen is dit
tweetal al vele jaren
gezamenlijk actief. Zo J—
in de Verenigde State,,
MX-6 en Ford Prol
s fabriek en deler
il en tech
mi dn
De nieuwe kleine 16-
kleppenmotc -
te noemen. We noteerden een
gemiddelde van 1 op 11,8 bij
een stevige rijstijl.
De keuze voor een Ford Fiesta
of Mazda 121 zal vooral
afhangen van de
merkenvoorkeur en
bekendheid met een
bepaalde dealer. Technisch
zijn de auto's volledig gelijk.
Verschil is er alleen in details
en uitrusting. Mazda springt
er echter op één punt uit. De
121 krijgt namelijk 3 jaar of
100.000 km volledige
fabrieksgarantie.
De door ons gereden 121 GLX
5-deurs kost f.26.590,=.
Dezelfde auto met drie
portieren komt op f.25.590,=.
Het programma start met de
1.3 LX voor f.22.590,= alleen als
driedeurs. De 1.3 GLX komt op
f.24.590,= en is ook met twee
extra portieren verkrijgbaar.
Bovendien is de 16-kleppen-
versie te combineren met de
continu variabele transmissie
voor f.28.990,=. De dieselreeks
start als 3-deurs LX bij
f.27.990,= terwijl als hommage
aan de vorige 121 er een 1.25
GLX is met Cabrio Top voor
f.27.990,=.
Zo komen
ten de
Mazda MX-6 en Ford Probe uit
dezelfde fabriek en delen
onderstel en techniek. In
Japan worden diverse Mazda-
modellen onder Ford-logo
verkocht en ook in Australië
zijn er vergelijkbare
ontwikkelingen. Ford he«
bovendien een deel van c
aandelen van Mazda in bezit.
voren dat vooral de neus en
de achterpartij zijn gewijzigd.
Het geheel is duidelijk boller
'-•eworden en het front loopt
lager door. Aan een j
details is te zien dc
om een Mazda" 121
heeft deze auto een
grille met dikke chr<
balk. Verder heeft de
motorkap twee groeven, die
bij Ford glad zijn gestreken.
De beschermstrips op de
flanken zijn anders van vorm,
terwijl deze strips ook op de
hoeken van de bumpers zijn
geplaatst. Op de achterklep
zit in het midden het slot met
eronder het Mazda-embleem.
Van hieruit lopen twee zwarte
strips waarop de merknaam
en het typenummer worden
genoteerd. Tot slot heeft de
121 specifieke wieldoppen.
Mazda levert de 121 in twee
uitrustingsvarianten. Beide
types hebben zwarte
buitenspiegels en
deurgrepen, een afsluitbare
tankdop, achterruitwisser en
een centraal geplaatste
antenne. De door ons gereden
GLX heeft ten opzichte van de De stoelen b,
LX nog meegespoten bumpers behoorlijke f
en bredere banden. enigszins act
zitting, word«
bovenbenen prima
ondersteund. Maar ook de rug
wordt keurig op z'n plaats
gehouden. Bij de
bestuurdersstoel is de zithoek
verstelbaar. De hoofdsteunen
zijn maar beperkt in hoogte
verstelbaar. De geboden
ruimte voorin is voldoende.
Achterin is de 121 wat
krapper. De zitting van de
achterbank is niet overdreven
lang, terwijl de hoofdruimte
voor volwassenen aan de
krappe kant is.
goedkoper geworden, terwijl
de luxueuze SV- en Pullman-
uitgaves maar liefst f.9.000,=
in prijs gedaald zijn.
De 806 begint nu bij f.58.350,=
terwijl de 605 start bij
f.56.340,-.
tussenacceleraties vlot en
blijkt men met de 121 menig
grotere auto te snel af. De
stabiliteit bij hogere
snelheden blijkt dik in orde en
de standaard
16.30 uur zal Fons Denissen
officieel de auto onthullen en
de sleutels overhandigen aan
de equipe Ruud en Nelis
Verkooijen uit Oirschot die
met deze auto dit seizoen zal
gaan rijden. Uiteraard zal de
Van vrijdag 1 tot en met zondag 3 maart as. wordt in het
Bouwcentrum ITTC in Antwerpen de negentiende
Oldtimerbeurs gehouden. Tijdens de vorige editie waren er
220 exposanten en deelnemers uit twaalf landen. Er kwamen
maar liefst 24.700 bezoekers voor het bekijken en aankopen
van klassieke auto's en motorfietsen, restauratiebedrijven
en -benodigdheden, onderdelen, accessoires, literatuur,
onderhoudsprodukten, miniatuurmodellen en
kunstobjecten. Al deze elementen komen ook nu weer terug.
Verder zijn er een aantal extra festiviteiten zoals het Festival
Italiana, een show van Italiaanse auto's en Italiaanse
levensstijl. Verder tonen veertig clubs op een oppervlakte
van tweeduizend vierkante meter de automo-
bielgeschiedenis. Ook is er een Concours d'Elegance met de
meest fraaie auto's van de beurs. Verder zijn de stands
onderverdeeld in thema's: Klassiek Salon Antwerpen, waar
het aanbod oude auto's te vinden is; Terug naar nieuw waar
de restauratiebedrijven hun kunnen tonen en de
Schatkamers met nieuwe en gebruikte onderdelen.
Het ITTC Bouwcentrum is te vinden aan de Ring Antwerpei
afslag Wilrijk. De beurs is op vrijdag en zaterdag geopend
van 10.00 tot 19.00 uur en op zondag van 9.00 tot 19.00 uur. De
entreeprijs voor volwassenen bedraagt Bfr. 350.
stuurbekrachtiging is niet
strikt noodzakelijk, maar wel
erg plezierig.
Middenkussen
Het interieur is ook volledig
gelijk aan de Fiesta met hier
en daar een ander detail. De
auto heeft een modern
vormgegeven dashboard, dat
wat ontwerp betreft lijkt op de
Mondeo. Onder de
overkapping is het
instrumentarium te vinden
inclusief een toerenteller en
twee uitstroomopeningen
boven de console. Daaronder
vinden we de plaats voor de
radio en de drie
draaiknoppen waarmee de
luchtstromen en temperatuur
worden geregeld. De GLX
heeft een doorlopende
console tot aan de
versnellingspook. Aan de
stuurkolom zitten de twee
hendels waarmee verlichtinc
en ruitewissers worden
bediend. Het middenkussen
van het stuurwiel, voorzien
van het Mazda-logo, lijkt
plaats te bieden aan een
airbag, maar in tegenstelling
tot de Fiesta, moet voor dit
accessoire bij Mazda worden
bijbetaald. Het is jammer dat
de vormgeving van
dashboard en portierpanelen
niet op elkaar aansluiten.
Deze panelen zijn gedeeltelijk
bekleed met stof en hebben
niet overdreven grote
portierbakken. Verder is er
nog wat opbergruimte in het
dashboardkastje en in een
klein vakje onder de console.
De stoelen bieden een
zit. Door de
chterover gestelde
den de
T'rima
xi. „iaar ook de rug
-1 z'n plaats