7£7L MERCEDES C-KLASSE COMBI 190 In een groeimarkt NEDERLANDS ONTWERP IN GENEVE RENAULT BRENGT MET FIFTIE EERBETOON AAN 4CV DAGEN TOT HET JAAR 2000 I sns S T >r U: Bijlage van: DeTilburgse Koerier U 0 1 4** Q ERS ©SAAB A gja*usr NEDCAR 96 pagina 20 ©©jSonG© SQgDG ten deurtjes garantie. Oplage: 99.200 Donderdag 29 februari 1996 jaar sentcr jeen REGAS hite t jaar. deE- conti i van nde Tony Vos met Suzuki Alto Autotest Lees verder Mazda 121 1.25 GLX Spirit in dit nummer pag.3 pag. 3 o.a.: KAMERADEN INKES IENBURG nu 35,- 8,” >rMA*6 9,95 Zondag 3 maart: veel miniatuurauto's bij Gezellige Ruilers 15,” 6 16,95 Jaargang 8 Nummer 9 imma lmet 06- MAART MAAND r Saddlers irthouders artikelen lein 72 - narkt 139 18,95 3RTING sleutels kaarthouders, bij SADDLERS, is voordeliger! ctie: LLEN! soort i denk weemoe». Max, de roadster i modules. Max, TILBURG ?Dat :de dasse 19” va 95 leden. Bij i met de is in 165 liter »E VINI RANCE IJNPAS slechts 15,- jaar en daar- r krijgt u een el jaar 10% ting op al uw naankopen mbiedingen gezonden!). COMFORT, VEILIGHEID EN RIJPLEZIER GAAN HAND IN HAND /UICQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. ternational Black Whisky 15,95 ^ornp/ete fonds J 'boeren I vl°eren I Waarom heeft het Duitse merk drie jaar gewacht na de presentatie van de sedan? 1 heeft vooral te maken met i belangsteling voor de C-kl in het algemeen en de beschikbare productiecapaciteit. vliegensvlug verloopt i seconden. Wie met zijn Mercedes diesel wil inschieten, zal de vijfcilinder veria rbodiesel moeten kopen. Deze jje st 2,5 liter met 20 kleppen komt tot - 150 pk bij 4400 tr/min en een koppel van 280 Nm tussen 1800 en 3600 tr/min. De motor is stil, soepel en zeer krachtig. De 1520 kg zware Combi komt tot een top van 200 km/u, terwijl de acceleratie in 10,5 seconden de kortste is van alle vier de beschikbare motoren. Lang zal Tijdens de jaarlijkse autotentoonstelling in het Zwitserse Genève zal NedCar Product Design Engineering zich profileren als een onafhankelijk ontwerpbureau. Samen i ruim twintig industriële partners wordt gewerkt aan de Access, een 850 kg lichte middenklasse auto die aan zeer strenge eisen op gebied van milieu en carrosserie is gemaakt uit composietmateriaal, terwijl de pedalengroep en het stuurwiel verstelbaar zijn voor het vinden van een optimale zitpositie. Vooral in het front en de motorkap herkennen we de typische details van de 50 jaar oude 4CV, terwijl ook zijn eenvoud, spontaniteit en zuinigheid zijn overgenomen. Het vierdelige vouwdak doet denken aan de vroegere 4CV Décapotable, terwijl juist de vormgeving van de 'apostrof' koplampen zeer eigentijds is. Boven de ruit is een kleine spoiler aangebracht waarin het derde remlicht is opgenomen. Natuurlijk is de ruit voorzien van een wisser. Recht van achteren bekeken oogt de C Combi wat kaal. De Combi heeft uitgebreide bagagemogelijkhe normale opstelling i_ achterbank en rolhoes gebruik, kan er voor 46» aan spullen worden meegenomen. Wordt de rugleuning van de bank in ongelijke delen neergeklapt, dan ontstaat een ruimte van maximaal 1510 liter. Mercedes heeft het voor elkaar gekregen bij dezelfde buitenafmetingen als de sedan een binnenruimte te verkrijgen die groter is dan Op zondag 3 maart as. wordt in het Jan van Besouwhuis aan de Thomas van Diessenstraat 1 in Goirle de grote jaarlijkse ruilbeurs van 'De Gezellige Ruilers' gehouden. Van 10.00 tot 16.00 uur kunnen liefhebbers van postzegels, munten, telefoonkaarten, jokers, speldjes, sigarenbandjes, ansichtkaarten, strips etc. er weer hun hart ophalen. Daarnaast zal de afdeling 'Wereld op Wielen in Miniatuur' zich met een grote afvaardiging presenteren. Dat betekent een flink aanbod miniatuurauto's, autofolders, autospeldjes en andere zaken die auto's te maken hebben. De entreeprijs voor deze gezellige beurs bedraagt f.1, een houten paneel op de console. Specifiek voor de Combi zijn onder meer de drie hoofdsteunen op de achterbank, waarvan het middelste exemplaar heel handig in de kofferruimte op te bergen is. De bagageruimte heeft niet alleen een rolhoes maar ook een uitrolbaar net, handig als koffers hoog worden opgestapeld of als een hond wordt meegenomen. In de linker zijkant van de bagageruimte is een 12 Volt andere aansluiting aangebracht. De jg antenne voor AM en FM ontvangst zijn in de achterruit D en de linker zijruit opgenomen. Diesel Het motorenprogramma voor de C-klasse Combi zal de komende maanden worden opgebouwd. In eerste instantie komen twee benzine- en twee - -- dieselmotoren beschikbaar. De dieseln basisversie krijgt de 1,8 liter 16- Combi klepper met een vermogen van ~*J In 1946 liet Renault zijn eerste na-oorlogse auto zien, de 4CV. Vijftig jaar later komt het merk met de Fiftie, een grappige tweedeurs conceptauto die wat vormgeving betreft duidelijk doet terugdenken aan de eerste Franse auto waarvan meer dan 1 miljoen exemplaren werden geproduceerd. Voor de Fiftie wordt het onderstel van de Sport Spider gebruikt met een aluminium buizenframe en een achterin gemonteerde motor en versnellingsbak. De 122 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 170 Nm bij 4200 tr/min. Bij een gewicht van 1410 kg haalt deze auto een top van 190 km/u en heeft 12,5 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Kortom, de C180 is zeker onder Nederlandse omstandigheden meer dan voldoende. Maar er is ook een 2 liter van 136 pk met een koppel van 190 Nm. Hiermee kan de 200 km/u worden aangetipt en verloopt het bekende sprintje in 11,3 seconden. Gezien de forse meerprijs die voor slechts 200 cc wordt gevraagd, is de C200 minder interessant. Mercedes is van oudsher een dieselmerk. In de C-klasse Combi worden twee plezierige, turj. moderne dieselmotoren 9 R j aangeboden. De C220 heeft 4 cilinders en 4 kleppen per zuiger. Bij 5000 tr/min wordt het maximale vermogen van 95 pk bereikt, terwijl het koppel van 150 Nm beschikbaar is tussen de 3100 en 4500 tr/min. De topsnelheid van 173 km/u is prima, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u niet gebruikt. De Access kwam in precies twee jaar tijd tot stand. Uiteraard werd uitgebreid gebruik gemaakt van de laatste computer-ont- werptechnieken. NedCar bereidt een eerste gebruiksklaar prototype voor. Nog voor het einde van het jaar zal een kleine vloot beschikbaar zijn voor evaluatie door potentiële klanten. nu 39, energieverbruik kan voldoen. Ook wat betreft actieve en passieve veiligheid is dit model op niveau. In het project heeft niet alleen NedCar PD&E een enorme hoeveelheid ervaring verwerkt, maar hebben ook 24 toeleveranciers hun nieuwste technologiën kunnen toepassen op hun eigen specifieke gebied. Er zijn veel lichtgewicht materialen voorspelbaarder. Net als bij de sedan is de Combi verkrijgbaar in de Sport-uitvoering met een rlaagd en straffer onderstel. izo standaarduitrusting van de C-klasse Classic is al behoorlijk compleet met onder meer ABS, twee airbags, gordelspanners voor-en achterin, mistlampen voor en achter, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare voorstoelen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels en Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Voor het eerst komt Mercedes met een stationwagon op basis van haar kleinste model. De 190 is tijdens zijn hele carrière uitsluitend als sedan leverbaar geweest, maar de C-klasse komt vanaf mei ook beschikbaar als fraai gelijnde Combi. Mercedes verwacht een groeiende markt voor dit type auto. Derde hoofdsteun Het onderstel is ten opzichte van de sedan gelijk gebleven. Voor gebruikt Mercedes een onafhankelijke double wishbone ophanging, terwijl achter de bekende multilink oplossing wordt toegepast. Vanwege het iets hogere gewicht en een mogelijk c belading, is de veerafster fractioneel straffer gemaakt, maar dat heeft geen invloed op het comfort. De C-klasse blijft vooral een plezierige auto op rechte stukken eventueel bij hoge snelheden. In de middenstand is de bestv~~ helaas wat vaag, wat ook gelu» voor de carrosseriebewegingen bij kleine stuurmanouvres. Eenmaal hangend in een bocht, gaat het allemaal wat In het interieur komen we natuurlijke materialen tegen, zoals de rotan portierpanelen en de stoelbekleding van linnen en katoen. Op de vloer ligt linoleum en in het stuurwiel zijn controlelampjes ondergebracht. Achterin ligt een nieuwe motor, een 1,2 liter met een vermogen van 58 pk die binnenkort leverbaar wordt in de Clio en Twingo. De handgeschakelde vijfbak heeft een automatische koppeling. Prijs Mercedes levert naast de Classic ook de Esprit, Sport en turing Elegance. De Esprit is voorzien >ok geldt van kleurrijke bekleding, aluminium decoratiestrips in het interieur en een lagere stand op de wielen. De Sport heeft een specifiek onderstel, speciale bekleding, brede wielen en banden, met leer bekleed stuurwiel en pookknop en lichtmetalen AMG velgen. De meest luxueuze variant is de Elegance met wederom andere bekleding, houten panelen in het interieur, vier elektrisch bediende portierruiten, centrale armsteun achter met uitschuifbare bekerhouder, armsteun voorin met opbergruimte en meegespoten bumpers met chromen inleg. Alles gecombineerd wordt de C-klasse Combi in een groot aantal varianten leverbaar. Vanaf de herfst komt daar nog de nieuw ontwikkelde vijftraps automaat bij met intelligente software, zodat de bak zich aan het karakter van de bestuurder aanpast. De prijzen voor Nederland zijn nog niet bekend, maar er moet worden gerekend op zo'n zesduizend gulden bovenop de sedan, zodat de C180 Combi ongeveer f.66.000,= gaat kosten. Overigens is de nieuwe C- klasse Combi niet het laatste Mercedes-nieuws voor dit jaar. Zeer binnenkort volgt ook de E- klasse Combi, de Viano- ruimtewagen en de SLK roadster. Harmonisch Met een lengte van 4,48 meter is de Combi exact even lang als de bestaande vierdeurs. Tot en met de voorportieren komen beide auto's volledig met elkaar overeen. Het dak is natuurlijk verder doorgetrokken en er zijn extra zijruiten aangebracht. Het geheel ziet er heel harmonisch uit en de achterkant is er niet kunstmatig aangeplakt. De daklijn loopt naar achteren iets af waardoor een fraaie lijn is verkregen die ook nog eens I gunstig is voor de Cw-waarde. Iedere Combi heeft standaard dakrailings. De achterlichten lopen 'om het hoekje' en zijn voorzien van de bekende ribbels. Hiermee wordt voorkomen dat bij extreme aanslag van vuil de achterlichten onzichtbaar worden. De achterklep is breed. de turbodiesel deze rol niet vervullen, want het prograi zal nog worden uitgebreid i een C230 4 cilinder en C2801 pitter benzinemotoren. van elke concurrent in deze klasse. Het front van de C- klasse kenmerkt zich door de bekende Mercedes-grille en rechthoekige koplampen. Voorlopig is men bij Mercedes nog niet van plan deze units te vervangen door de ronde exemplaren die voor het eerst bij de nieuwe E-serie worden toegepast. Gaat Nederland weer meetellen in de autowereld? Zo'n honderd jaar geleden lagen alle mogelijkheden nog open. Spijker deed een goede poging, maakte naam, maar bleek niet krachtig genoeg om te overleven. Wie zich verder in de Nederlandse autohistorie verdiept zal zien dat ons vaderland vaker op dit punt geschiedenis heeft geschreven. Uniek was de komst van de Daf 600, een kleine auto met automatische transmissie. Daf vergat echter een belangrijk deel van de automarkt en bleef zich met de 44,46,55 en 66 vooral concentreren op het compacte segment. Als er grotere Daf's waren gemaakt, had ons land wellicht een bloeiende auto-industrie. Uit de Dat personenauto-fabriek is uiteindelijk wel NedCar voortgekomen, die zich nu bezighoudt met de produktie van de Volvo 440/460, de Mitsubishi Carisma en de nieuwe Volvo S40 en V40. De 400- reeks werd nog in eigen land volledig ontworpen, maar bij de nieuwe serie heeft NedCar tijdens het ontwerptraject slechts ondersteunende taken gehad. Is het dan helemaal bekeken? Als het aan NedCar ligt in ieder geval niet. De Access is een prototype dat op de autotentoonstelling in Genève het levenslicht ziet. NedCar tekende voor het ontwerp en werkte samen met een aantal toeleveranciers. Aan het einde van het jaar moeten er enkele rijdende prototypes gereed zijn, maar wie de auto moet gaan produceren staat nog helemaal open. Het is dan ook de vraag of dit model wel ooit in produktie komt. Als ik dit -f verhalen hoor, dcfn ik met zekere noed terug aan de vie grappige tweezits ster met verschillende nies. Max had al snel rijdende prototypes, maar de wandel richting produktie duurde zo lang, dat de centen gewoon op waren. Laten we hopen dat de verwachtingen van NedCar wat minder hoog gespannen zijn en dat het eindresultaat een auto in serieproduktie van Nederlands ontwerp zal zijn... JSM9016I UI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21