7£7L
MERCEDES C-KLASSE COMBI
190
In een groeimarkt
NEDERLANDS ONTWERP
IN GENEVE
RENAULT BRENGT MET
FIFTIE EERBETOON AAN 4CV
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
I
sns
S T
>r U:
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
U 0 1 4** Q
ERS
©SAAB
A
gja*usr
NEDCAR
96 pagina 20
©©jSonG©
SQgDG
ten
deurtjes
garantie.
Oplage: 99.200
Donderdag 29 februari 1996
jaar
sentcr
jeen
REGAS
hite
t jaar.
deE-
conti
i van
nde
Tony Vos
met
Suzuki Alto
Autotest
Lees verder
Mazda 121 1.25 GLX
Spirit
in dit nummer
pag.3
pag. 3
o.a.:
KAMERADEN
INKES
IENBURG
nu 35,-
8,”
>rMA*6 9,95
Zondag 3 maart:
veel
miniatuurauto's bij
Gezellige Ruilers
15,”
6 16,95
Jaargang 8
Nummer 9
imma
lmet
06-
MAART
MAAND
r Saddlers
irthouders
artikelen
lein 72 -
narkt 139
18,95
3RTING
sleutels
kaarthouders,
bij SADDLERS,
is voordeliger!
ctie:
LLEN!
soort i
denk
weemoe».
Max, de
roadster i
modules. Max,
TILBURG
?Dat
:de
dasse
19”
va 95
leden. Bij i
met de
is in
165 liter
»E VINI
RANCE
IJNPAS
slechts 15,-
jaar en daar-
r krijgt u een
el jaar 10%
ting op al uw
naankopen
mbiedingen
gezonden!).
COMFORT, VEILIGHEID EN
RIJPLEZIER GAAN HAND IN HAND
/UICQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
ternational Black
Whisky
15,95
^ornp/ete
fonds J
'boeren I
vl°eren I
Waarom heeft het Duitse merk
drie jaar gewacht na de
presentatie van de sedan? 1
heeft vooral te maken met i
belangsteling voor de C-kl
in het algemeen en de
beschikbare
productiecapaciteit.
vliegensvlug verloopt i
seconden. Wie met zijn
Mercedes diesel wil
inschieten, zal de vijfcilinder
veria
rbodiesel moeten kopen. Deze jje st
2,5 liter met 20 kleppen komt tot -
150 pk bij 4400 tr/min en een
koppel van 280 Nm tussen 1800
en 3600 tr/min. De motor is stil,
soepel en zeer krachtig. De 1520
kg zware Combi komt tot een
top van 200 km/u, terwijl de
acceleratie in 10,5 seconden de
kortste is van alle vier de
beschikbare motoren. Lang zal
Tijdens de jaarlijkse
autotentoonstelling in het
Zwitserse Genève zal NedCar
Product Design
Engineering zich profileren
als een onafhankelijk
ontwerpbureau. Samen i
ruim twintig industriële
partners wordt gewerkt aan
de Access, een 850 kg lichte
middenklasse auto die aan
zeer strenge eisen op gebied
van milieu en
carrosserie is gemaakt uit
composietmateriaal, terwijl
de pedalengroep en het
stuurwiel verstelbaar zijn
voor het vinden van een
optimale zitpositie. Vooral in
het front en de motorkap
herkennen we de typische
details van de 50 jaar oude
4CV, terwijl ook zijn eenvoud,
spontaniteit en zuinigheid
zijn overgenomen. Het
vierdelige vouwdak doet
denken aan de vroegere 4CV
Décapotable, terwijl juist de
vormgeving van de 'apostrof'
koplampen zeer eigentijds is.
Boven de ruit is een kleine
spoiler aangebracht waarin het
derde remlicht is opgenomen.
Natuurlijk is de ruit voorzien
van een wisser. Recht van
achteren bekeken oogt de C
Combi wat kaal. De Combi
heeft uitgebreide
bagagemogelijkhe
normale opstelling i_
achterbank en rolhoes
gebruik, kan er voor 46»
aan spullen worden
meegenomen. Wordt de
rugleuning van de bank in
ongelijke delen neergeklapt,
dan ontstaat een ruimte van
maximaal 1510 liter. Mercedes
heeft het voor elkaar gekregen
bij dezelfde buitenafmetingen
als de sedan een binnenruimte
te verkrijgen die groter is dan
Op zondag 3 maart as.
wordt in het Jan van
Besouwhuis aan de
Thomas van
Diessenstraat 1 in Goirle
de grote jaarlijkse
ruilbeurs van 'De
Gezellige Ruilers'
gehouden. Van 10.00 tot
16.00 uur kunnen
liefhebbers van
postzegels, munten,
telefoonkaarten, jokers,
speldjes, sigarenbandjes,
ansichtkaarten, strips etc.
er weer hun hart ophalen.
Daarnaast zal de afdeling
'Wereld op Wielen in
Miniatuur' zich met een
grote afvaardiging
presenteren. Dat betekent
een flink aanbod
miniatuurauto's,
autofolders, autospeldjes
en andere zaken die auto's
te maken hebben.
De entreeprijs voor deze
gezellige beurs
bedraagt f.1,
een houten paneel op de
console. Specifiek voor de
Combi zijn onder meer de drie
hoofdsteunen op de
achterbank, waarvan het
middelste exemplaar heel
handig in de kofferruimte op te
bergen is. De bagageruimte
heeft niet alleen een rolhoes
maar ook een uitrolbaar net,
handig als koffers hoog worden
opgestapeld of als een hond
wordt meegenomen. In de
linker zijkant van de
bagageruimte is een 12 Volt
andere aansluiting aangebracht. De
jg antenne voor AM en FM
ontvangst zijn in de achterruit
D en de linker zijruit opgenomen.
Diesel
Het motorenprogramma voor de
C-klasse Combi zal de
komende maanden worden
opgebouwd. In eerste instantie
komen twee benzine- en twee - --
dieselmotoren beschikbaar. De dieseln
basisversie krijgt de 1,8 liter 16- Combi
klepper met een vermogen van ~*J
In 1946 liet Renault zijn eerste
na-oorlogse auto zien, de 4CV.
Vijftig jaar later komt het
merk met de Fiftie, een
grappige tweedeurs
conceptauto die wat
vormgeving betreft duidelijk
doet terugdenken aan de
eerste Franse auto waarvan
meer dan 1 miljoen
exemplaren werden
geproduceerd. Voor de Fiftie
wordt het onderstel van de
Sport Spider gebruikt met een
aluminium buizenframe en
een achterin gemonteerde
motor en versnellingsbak. De
122 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 170 Nm bij 4200
tr/min. Bij een gewicht van 1410
kg haalt deze auto een top van
190 km/u en heeft 12,5 seconden
nodig om de 100 km/u te
bereiken. Kortom, de C180 is
zeker onder Nederlandse
omstandigheden meer dan
voldoende. Maar er is ook een 2
liter van 136 pk met een koppel
van 190 Nm. Hiermee kan de 200
km/u worden aangetipt en
verloopt het bekende sprintje in
11,3 seconden. Gezien de forse
meerprijs die voor slechts 200 cc
wordt gevraagd, is de C200
minder interessant.
Mercedes is van oudsher een
dieselmerk. In de C-klasse
Combi worden twee plezierige, turj.
moderne dieselmotoren 9 R j
aangeboden. De C220 heeft 4
cilinders en 4 kleppen per
zuiger. Bij 5000 tr/min wordt het
maximale vermogen van 95 pk
bereikt, terwijl het koppel van
150 Nm beschikbaar is tussen
de 3100 en 4500 tr/min. De
topsnelheid van 173 km/u is
prima, terwijl de acceleratie
van 0 tot 100 km/u niet
gebruikt. De Access kwam in
precies twee jaar tijd tot
stand. Uiteraard werd
uitgebreid gebruik gemaakt
van de laatste computer-ont-
werptechnieken. NedCar
bereidt een eerste
gebruiksklaar prototype voor.
Nog voor het einde van het
jaar zal een kleine vloot
beschikbaar zijn voor
evaluatie door potentiële
klanten.
nu 39,
energieverbruik kan voldoen.
Ook wat betreft actieve en
passieve veiligheid is dit
model op niveau. In het
project heeft niet alleen
NedCar PD&E een enorme
hoeveelheid ervaring
verwerkt, maar hebben ook 24
toeleveranciers hun nieuwste
technologiën kunnen
toepassen op hun eigen
specifieke gebied. Er zijn veel
lichtgewicht materialen
voorspelbaarder. Net als bij de
sedan is de Combi verkrijgbaar
in de Sport-uitvoering met een
rlaagd en straffer onderstel.
izo standaarduitrusting van de
C-klasse Classic is al
behoorlijk compleet met onder
meer ABS, twee airbags,
gordelspanners voor-en
achterin, mistlampen voor en
achter, stuurbekrachtiging, in
hoogte verstelbare voorstoelen,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
verstelbare buitenspiegels en
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Voor het eerst komt
Mercedes met een
stationwagon op basis
van haar kleinste model.
De 190 is tijdens zijn hele
carrière uitsluitend als
sedan leverbaar geweest,
maar de C-klasse komt
vanaf mei ook
beschikbaar als fraai
gelijnde Combi.
Mercedes verwacht een
groeiende markt voor dit
type auto.
Derde hoofdsteun
Het onderstel is ten opzichte
van de sedan gelijk gebleven.
Voor gebruikt Mercedes een
onafhankelijke double
wishbone ophanging, terwijl
achter de bekende multilink
oplossing wordt toegepast.
Vanwege het iets hogere
gewicht en een mogelijk c
belading, is de veerafster
fractioneel straffer gemaakt,
maar dat heeft geen invloed op
het comfort. De C-klasse blijft
vooral een plezierige auto op
rechte stukken eventueel bij
hoge snelheden. In de
middenstand is de bestv~~
helaas wat vaag, wat ook gelu»
voor de carrosseriebewegingen
bij kleine stuurmanouvres.
Eenmaal hangend in een bocht,
gaat het allemaal wat
In het interieur komen we
natuurlijke materialen tegen,
zoals de rotan portierpanelen
en de stoelbekleding van
linnen en katoen. Op de vloer
ligt linoleum en in het
stuurwiel zijn controlelampjes
ondergebracht.
Achterin ligt een nieuwe
motor, een 1,2 liter met een
vermogen van 58 pk die
binnenkort leverbaar wordt in
de Clio en Twingo. De
handgeschakelde vijfbak
heeft een automatische
koppeling.
Prijs
Mercedes levert naast de
Classic ook de Esprit, Sport en
turing Elegance. De Esprit is voorzien
>ok geldt van kleurrijke bekleding,
aluminium decoratiestrips in
het interieur en een lagere
stand op de wielen. De Sport
heeft een specifiek onderstel,
speciale bekleding, brede
wielen en banden, met leer
bekleed stuurwiel en pookknop
en lichtmetalen AMG velgen.
De meest luxueuze variant is de
Elegance met wederom andere
bekleding, houten panelen in
het interieur, vier elektrisch
bediende portierruiten,
centrale armsteun achter met
uitschuifbare bekerhouder,
armsteun voorin met
opbergruimte en meegespoten
bumpers met chromen inleg.
Alles gecombineerd wordt de
C-klasse Combi in een groot
aantal varianten leverbaar.
Vanaf de herfst komt daar nog
de nieuw ontwikkelde vijftraps
automaat bij met intelligente
software, zodat de bak zich aan
het karakter van de bestuurder
aanpast. De prijzen voor
Nederland zijn nog niet bekend,
maar er moet worden gerekend
op zo'n zesduizend gulden
bovenop de sedan, zodat de
C180 Combi ongeveer f.66.000,=
gaat kosten.
Overigens is de nieuwe C-
klasse Combi niet het laatste
Mercedes-nieuws voor dit jaar.
Zeer binnenkort volgt ook de E-
klasse Combi, de Viano-
ruimtewagen en de SLK
roadster.
Harmonisch
Met een lengte van 4,48 meter is
de Combi exact even lang als
de bestaande vierdeurs. Tot en
met de voorportieren komen
beide auto's volledig met
elkaar overeen. Het dak is
natuurlijk verder
doorgetrokken en er zijn extra
zijruiten aangebracht. Het
geheel ziet er heel harmonisch
uit en de achterkant is er niet
kunstmatig aangeplakt. De
daklijn loopt naar achteren iets
af waardoor een fraaie lijn is
verkregen die ook nog eens
I gunstig is voor de Cw-waarde.
Iedere Combi heeft standaard
dakrailings. De achterlichten
lopen 'om het hoekje' en zijn
voorzien van de bekende
ribbels. Hiermee wordt
voorkomen dat bij extreme
aanslag van vuil de
achterlichten onzichtbaar
worden. De achterklep is breed.
de turbodiesel deze rol niet
vervullen, want het prograi
zal nog worden uitgebreid i
een C230 4 cilinder en C2801
pitter benzinemotoren.
van elke concurrent in deze
klasse. Het front van de C-
klasse kenmerkt zich door de
bekende Mercedes-grille en
rechthoekige koplampen.
Voorlopig is men bij Mercedes
nog niet van plan deze units te
vervangen door de ronde
exemplaren die voor het eerst
bij de nieuwe E-serie worden
toegepast.
Gaat Nederland weer
meetellen in de
autowereld? Zo'n honderd
jaar geleden lagen alle
mogelijkheden nog open.
Spijker deed een goede
poging, maakte naam,
maar bleek niet krachtig
genoeg om te overleven.
Wie zich verder in de
Nederlandse autohistorie
verdiept zal zien dat ons
vaderland vaker op dit
punt geschiedenis heeft
geschreven. Uniek was de
komst van de Daf 600, een
kleine auto met
automatische transmissie.
Daf vergat echter een
belangrijk deel van de
automarkt en bleef zich
met de 44,46,55 en 66
vooral concentreren op het
compacte segment. Als er
grotere Daf's waren
gemaakt, had ons land
wellicht een bloeiende
auto-industrie. Uit de Dat
personenauto-fabriek is
uiteindelijk wel NedCar
voortgekomen, die zich nu
bezighoudt met de
produktie van de Volvo
440/460, de Mitsubishi
Carisma en de nieuwe
Volvo S40 en V40. De 400-
reeks werd nog in eigen
land volledig ontworpen,
maar bij de nieuwe serie
heeft NedCar tijdens het
ontwerptraject slechts
ondersteunende taken
gehad. Is het dan
helemaal bekeken?
Als het aan NedCar ligt in
ieder geval niet. De Access
is een prototype dat op de
autotentoonstelling in
Genève het levenslicht
ziet. NedCar tekende voor
het ontwerp en werkte
samen met een aantal
toeleveranciers. Aan het
einde van het jaar moeten
er enkele rijdende
prototypes gereed zijn,
maar wie de auto moet
gaan produceren staat
nog helemaal open. Het is
dan ook de vraag of dit
model wel ooit in
produktie komt. Als ik dit
-f verhalen hoor, dcfn
ik met zekere
noed terug aan de
vie grappige tweezits
ster met verschillende
nies. Max had al snel
rijdende prototypes, maar
de wandel richting
produktie duurde zo lang,
dat de centen gewoon op
waren. Laten we hopen
dat de verwachtingen van
NedCar wat minder hoog
gespannen zijn en dat het
eindresultaat een auto in
serieproduktie van
Nederlands ontwerp zal
zijn...
JSM9016I
UI