Peugeot Expert 1.9D
Lancia Ypsilon 1
9
t
Krom en krommer
IS
Nieuws van Renault
bedrijfswagens
Hyundai met het zware werk
Met Auto Kennis naar
Il
AUTOTHEMA BM
de Bedrijfsauto Rai
RU
Keuze uit 75
verse occas
men.
O
D_2
n
WARM
AANBEVOLEN
De nieuwe Lancia Y
staat in onze showroom
Bt AUTOMAAT
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 februari 1996 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 2
3
(vanaf '88)
VOOR
Vervolg van pagina 1
L00
dégane.
3 tot 30 mnd BOVAG
intie
wtïnrinruil/
Uitgest.
1
G A
I
G A
•Auto's v.a. 15.000,-; min. AH(-|
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TeltOl3-468391 1
5
»IRIT
het
neelen
jven
onaf 2.250,-
n
Nissan Vanette Airco!
Vanaf 24.100,-excl. BTW
Operational lease v.a. 749,-* p/mnd
excl BTW
•01>. M Md
/100.000 k»
arantie Voor een in
20 000 km per ;aar
JF
Exclusief Lancia-dealer voor Tilburg, Waalwijk, e.o.
De Hoogt 12, 5175 ZG LOON OP ZAND - Tel. 0416-361991
,4x2
i trekker.
stuks
srenigde
ut zal 1L<
’’-20 late
sgin var
R^A G E
DENISSEN
13,3 sec.
u5,0
icm/u
accek
RENAULT
EEN EIGEN MANIER
VAN LEVEN
ik is met 1 op
1, maar er werd
svig
metaalkleur, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten, een
linker schuifdeur, volledig
tussenschot en kunstlederen
bekleding zijn op bestelling
leverbaar.
personen maximaal aan
boord kunnen.
Met de Expert vult Peugeot
een prachtig deelsegment
van de bestelautomarkt. Het
laadvolume is voor een groot
aantal bedrijven de juiste
RA G E
D E NIS SEN
lnr|. 52-56 5037 NC
Tilbnri 1.1:013-4683911
leratie 0-100 in 27,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,4
liter/100 km
bij 120 km/u 9,3 liter/100 km
stadsverkeer 8,3 liter/100 km
Prijs:f.26.000,= (excl. BTW)
7.250,
5.990,
5.500,
5.500,
2.250,
De Lancia Ypsilon is boven
alles origineel, maar daar
blijft het niet bij. De auto heeft
al in de basisuitgave een
Met volop keuze uit
Nissan Sunny en Nissan
Primera occasions
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot Expert
1.9 D Comfort
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud^ 1905 cc
Boring x slag: 83 x 88 mm
Vermogen: 71 pk bij 4600
tr/min
Koppel: 120 Nm bij 2000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,44 meter,
breedte 1,81 meter
(1.6) Gewicht: 1310 kg
Expert Prestaties: topsnelheid 138
riten km/u
personen
«.De
De nieuwe Lancia Ypsilon is
een flinke slag groter d-
voorganger. Stond de Y10 nog
op de bodem van de Panda, de
nieuweling deelt zijn basis
met de Fiat Punto.
Het grappige is dat d<
altijd beweegt, ook al
stil. De auto heeft langs alle
kanten zo'n aparte lijnen, dat
als je eromheen loopt de hele
carrosserie in beweging lijkt
te zijn.
dealers hebben de Hyundai
producten aan hun
leveringsprogramma
toegevoegd, omdat ze niet
overlappen met de modellen
van onze vaderlandse trots.
De Tilburgse Hyundai-dealer Auto Kennis heeft een
aardige geste voor iedereen die de Bedrijfsauto Rai wil
gaan bezoeken. Deze dealer geeft vanwege het succes
van de Hyundai H100 een korting van f.5,op de
entreeprijs, zodat u in plaats van f.25,nu f.20,betaalt.
Informatie over deze actie krijgt u bij Auto Kennis aan de
Leharstraat 82 in Tiburg, telefoon 013-4554784.
Prestaties
Opmerkelijk is verder dat de
portierruiten al bij het
basismodel elektrisch worden
bediend. De achterklep is van
binnenuit te openen en de
laan gordelhoogte voorin is aan te
tel van passen. De Lancia Ypsilon is
innen een aangenaam
radiovoorbereiding met
speakers en antenne.
Daarboven staat voor
f.25.950,= de 1.2 LS met onder
meer stuurbekrachtiging,
andere bekleding,
afstandsbediening op de
vergrendeling, toerenteller en
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels.
Dezelfde auto met 1.4 liter
motor komt op f.27.950,=.
Verder is de 1.2 LS ook
verkrijgbaar met CVT voor
f.28.950,= en staat de 1.4 LX
aan de top voor f .29.450,=.
Deze auto heeft onder meer
een middenconsole met
houtmotief, alcantara-
bekleding, lichtmetalen
velgen en mistlampen voor.
Twee jaar geleden had nog
niemand in de
bestelautowereld van het
Koreaanse Hyundai gehoord.
Vorig jaar bezette het merk in --
de klasse van bestelbussen versies als de
ineens de derde plaats op de H150/H200 biet
verkoopranglijst. Het is vooral
complete uitrusting, is
voorzien van een moderne
motor met prima prestaties en
is bovendien zeer betaalbaar.
Technische gegevens:
Merk en type: Lancia Ypsilon
1.2 LE
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1242 cc
Boring x slag: 70,8 x 78,9 mm
Vermogen: 60 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 98 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,723
meter, breedte 1,69 meter
Gewicht: 907 kg
Prestaties: topsnelheid 160
km/u
acceleratie 0-100 in 1'
Verbruik: bij 90 km/u
liter/100 km
bij 120 km/u 6,7 liter/100 km
stadsverkeer 7,6 liter/100 km
Prijs: f.24.450,=
Concurrerend
Het sterkste punt van de
Ypsilon is ondanks zijn
technische kwaliteiten 1
design. De auto is origine^
zal altijd exclusiever blijven
dan zijn Fiat-zusje. Gelukkig
zijn de prijzen uiterst
concurrerend. Lancia start de
serie met de 1.2 LE voor
f.24.450,=. Ons testexemplaar
was voorzien van een aantal
opties zoals de mistlampen in
de voorbumper, hoofdsteunen
achterin met deelbaar
neerklapbare achterbank,
metaallok en een in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel
in combinatie met'een
verstelbare stuurkolom. Dit
alles kost bij elkaar f.2.200,=
inclusief de
Renault produceert niet alleen lichte bedrijfswagens, maar
heeft ook een complete range zware vrachtwagens. Het nieuwe
topmodel, de Magnum AE 560 Privilége zal zijn debuut in Am
sterdam maken. Deze versie van Renault's grootste model is
vóórzien van een 16,4 liter V8 dieselmotor met een uitgebreide
electronische regeling. De motor levert een vermogen van 560
pk bij 1900 tr/min en een koppel van 2450 Nm tussen de 1150 en
1500 tr/min. De AE 560 is beschikbaar als 4x2 trekker, 4:
chassis cabine, 6x2 chassiscabine, 6x2 trekker en 6x41
Van de Renault Midliner werden er inmiddels 240.0001
geproduceerd, waarvan er 52.000 hun weg naar de Ver
Staten vond. De Midliner staat in Amsterdam met een
gewijzigdé cabine. Het gaat hier om een zogenaamde GT-
cabine met een verhoogd dak en nieuwe grille. De topversies
zijn voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, elektrisch bediende portierruiten, getint glas,
luchtgeveerde chauffeursstoel en een audio-installatie. Tot
slot zal Renault als publiekstrekker de spectaculaire Virage
VE-20 laten zien, een prototype van een vrachtauto voor het
begin van de volgende eeuw.
maar mag nog net met een
personenautorijbewijs
worden gereden, terwijl het
GVW van de H600 boven de
3500 kg ligt. Beide trucks
worden sinds kort in Limburg
geassembleerd uit volledige
bouwpakketten die vanuit
Korea worden aangevoerd.
Uiteraard komen bepaalde
algemene onderdelen uit
Europa zoals accu's en
banden. Een groot aantal Daf
ingerichte en zeer compleet
uitgeruste auto. De
bagageruimte is met een
inhoud van 215 liter wat
kleiner dan bij de Punto. Door
het neerklappen van de bank
ontstaat een ruimte van
maximaal 910 liter.
Voorlopig levert Lancia in de
Ypsilon twee bekende
motoren. De krachtige 1.4 liter
12-klepper is reeds bekend uit
de Fiat Bravo, terwijl de door
ons gereden 1.2 liter uit de
Punto komt. De 1242 cc 4
cilinder levert bij 5500 tr/min
zijn maximale vermogen van
60 pk en levert een niet
verkeerd koppel^21
3000 tr/min. Bij een
bescheiden gewicht van 907
kg zorgt deze motor voor
bevredigende prestaties. Er is
een topsnelheid mogelijk van
160 km/u en de acceleratie
van 0 tot 100 km/u wordt in 13,3
seconden afgewerkt. De motor
is niet overdreven stil. De
handgeschakelde vijfbak
wordt met een korte pook
bediend, die redelijk exact
schakelt. De basis Ypsilon
heeft geen
stuurbekrachtiging, een
accessoire dat bij dit formaat
en gewicht ook niet echt
noodzakelijk is.
Dat de Ypsilon zijn techniek
met de Punto deelt, betekent
dat de wielen rondom
onafhankelijk zijn
opgehangen. Voor is dat
gebeurd met McPherson
veerpoten en een
stabilisatorstang. Achter
Over het dashboard verdeeld
vinden we vier
uitstroomopeningen die
afzonderlijk instelbaar z"
De portierbekledingen zijn
schuurt, zal alleen dit
ag groter dan zijn eindstukje beschadigefi,
Stond de Y10 nog maar verder het gelakte deel
in takt laten. Aan de
achterkant valt op dat de klep
als het ware los op de koets is
ie Ypsilon geplaatst en zodoende zeer
il staat ie nadrukkelijk de vorm van de
nrrcnUe auto bepaald. De onderkant
van de klep loopt wederom
rond en de vorm van de
driehoekige achterlichten
sluit hier weer naadloos op
aan.
Bij de LE basisuitvoering
worden de bumpers al in de
1 is carrosserie kleur gespoten,
ikt de Een derde remlicht is hoog
tegen de bovenkant van de
achterruit geplaatst, de
achterruiten zijn uitzetbaar,
getint glas is standaard en de
portieren en achterklep
worden centraal vergrendeld.
en een reeks
bedieningsknoppen.
Daaronder kan de radio
worden geplaatst en vinden
we de drie draaiknoppen van
de verwarming en ventilatie.
Opbergruimte is er in het
dashboardkastje, onder de
console en in de ondiepe en
smalle portiervakken.
Standaard beschikt iedere
Ypsilon over een airbag in het
kussen van het stuurwiel.
Tegen meerprijs is een
tweede exemplaar
verkrijgbaar. De stoelen
bieden een goede zit, al zijn ze
niet overdreven groot.
Standaard zijn ze voorzien
van hoofdsteunen, terwijl de
exemplaren op de achterbank
in combinatie geleverd
worden met een gedeeld
neerklapbare rugleuning voor
een meerprijs van f.550,=.
de aantrekkelijke prijs
gekoppeld aan een goede
dealerorganisatie die de Hl(
tot een groot succes hebben
gemaakt. Ook de afgeleide
-J 3 MaxiVan en de
ieden een prima
value-for-money. Maar tijdens
de Bedrijfsauto Rai gaat
Hyundai haar programma
naar boven toe uitbreiden met
de H350 en H600. De H350 oogt
als een echte vrachtwagen,
Vloeiend
Alle vormen in de carrosserie
zijn krom, geen rechte lijn
erin te vinden en dat maal
auto nu zo opvallend. De chro
men Lancia grille is in vorm
iets aangepast, zodat het
geheel in één lijn ligt met de
naar de hoeken aflopende
koplampen. De motorkap
loopt naar de grille smal toe,
zodat we bij deze auto te
maken hebben met echte
spatborden in de ouderwetse
betekenis van het woord.
Op het profiel domineert de
stootstrip die van de
onderzijde van de koplampen
over de flanken naar de
achterlichtunits loopt in één
vloeiende beweging.
De portierhendels zijn in de B-
stijlen opgenomen, aardig om
te zien, maar niet
overdreven plezierig in
gebruik. Een ander
grappig detail is de
zogenaamde slijtple
op de buitenspiegel:
Bij de door ons gered
LE zijn de spiegels
zwart, maar bij de
gespoten exemplars
I het zwart kunststof
eindstukje goed te zi
Wie in druk stadsvei
1 nogal eens met zijn
I spiegel ergens langi
oplossing, terwijl de
laadruimte goed toegankelijk
is. De Expert heeft een
comfortabel onderstel,
start met de waardoor ook het rijplezier
groot is. Hetzelfde geldt voor
de vrijwel identieke Citroen
Jumpy en Fiat Scudo.
In het midden
De originaliteit van het
uiterlijk wordt binnenin de
auto voortgezet. De stoelen en
een belangrijk deel van het
dashboard zijn met een fraaie
stof bekleed. Het
instrumentarium is exact in
het midden boven de console
geplaatst. Bij de LE bestaat dit
van links naar rechts uit een
brandstofmeter,
snelheidsmeter en
temperatuurmeter met
eronder de digitale uitlezing
van kilometerstand en tijd.
Het in het midden plaatsen
van het instrumentarium is
natuurlijk alles behalve
nieuw. Deze plaatsing was
zelfs voor de Tweede
Wereldoorlog en in de jaren
vijftig zeer gebruikelijk. De
afleesbaarheid van het
geheel is redelijk. Met een
korte blik is de
snelheidsmeter goed te zien.
Wordt echter een duurdere
versie met toerenteller
genomen, dan wordt de
overzichtelijkheid er niet
beter op. De middenconsole
zit fraai in elkaar. Bovenc
is een complex samenstel
uitstroomopeningen te vin
Van oudsher heeft het Italiaanse merk Lancia een
sportief en exclusief imago. Nadat Fiat er de
touwtjes in handen nam, verdween dit snel en bleef
van de oude glans nog maar weinig over. Fiat Auto
heeft inmiddels begrepen dat een onderscheidend
design de enige overlevingskans voor Lancia is.
De nieuwe Ypsilon is een treffend voorbeeld.
gebruikt Lancia getrokken
wieldraagarmen,
schroefveren en eveneens een
stabilisatorstang. Dit geheel
zorgt voor een sportieve
afvering. Wegoneffenheden
worden redelijk gedempt,
maar blijven wel voelbaar,
waardoor de Italiaanse
afkomst van de auto in het
rijgedrag góed te merken is.
De Ypsilon heeft een voor dit
formaat auto behoorlijk
spoorbreedte en staat op
165/65 R14 banden, waardoor
de stabiliteit in positieve zin
wordt beïnvloed. Het
levert een niet gemiddelde
l koppel van 98 Nm bij brandstofverbruil
12,5 is normaal, m
met de auto ste\
doorgereden.
Prijzen
Het leveringsprogramma van
de Peugeot Expert
1.6i in standaarduitvoering
met stuurbekrachtiging voor
f.24.300,=. De 1,9 liter diesel
komt op f.25.300,= terwijl voor
de turbodiesel f.28.900,=
betaald dient te worden.
Uiteraard zijn deze prijzen
exclusief BTW. De
zogenaamde Comfort-
uitvoeringen van de Expert
kosten achtereenvolgens
f.25.000,= (1.6), f.26.000,= (1.9D)
enf.29.600,= (1.9TD). De
plancher-cabine wordt alleen
in de comfort-uitvoering
geleverd voor f.22.500,= (1
tot f.27.100,= (1.9 TD). De F
op geel kenteken met rui
en plaats voor vijf pe
kost als 1.6 f.41.837,=.
turbodiesel komt als duurste
variant op f.51.437,=. Tegen
meerprijs is een derde zitrij
mogelijk, zodat er 8 tot 9
volledig uit een grijze
kunststof gemaakt en
voorzien van bekerhouders.
De comfortuitvoering heeft
handmatig van binnenuit
zijn. verstelbare buitenspiegels,
zijn Zaken als getint glas, ABS,
teer
05