Peugeot Expert 1.9D Lancia Ypsilon 1 9 t Krom en krommer IS Nieuws van Renault bedrijfswagens Hyundai met het zware werk Met Auto Kennis naar Il AUTOTHEMA BM de Bedrijfsauto Rai RU Keuze uit 75 verse occas men. O D_2 n WARM AANBEVOLEN De nieuwe Lancia Y staat in onze showroom Bt AUTOMAAT DE AUTOMAAT - Donderdag 1 februari 1996 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER pagina 2 3 (vanaf '88) VOOR Vervolg van pagina 1 L00 dégane. 3 tot 30 mnd BOVAG intie wtïnrinruil/ Uitgest. 1 G A I G A •Auto's v.a. 15.000,-; min. AH(-| Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TeltOl3-468391 1 5 »IRIT het neelen jven onaf 2.250,- n Nissan Vanette Airco! Vanaf 24.100,-excl. BTW Operational lease v.a. 749,-* p/mnd excl BTW •01>. M Md /100.000 k» arantie Voor een in 20 000 km per ;aar JF Exclusief Lancia-dealer voor Tilburg, Waalwijk, e.o. De Hoogt 12, 5175 ZG LOON OP ZAND - Tel. 0416-361991 ,4x2 i trekker. stuks srenigde ut zal 1L< ’’-20 late sgin var R^A G E DENISSEN 13,3 sec. u5,0 icm/u accek RENAULT EEN EIGEN MANIER VAN LEVEN ik is met 1 op 1, maar er werd svig metaalkleur, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten, een linker schuifdeur, volledig tussenschot en kunstlederen bekleding zijn op bestelling leverbaar. personen maximaal aan boord kunnen. Met de Expert vult Peugeot een prachtig deelsegment van de bestelautomarkt. Het laadvolume is voor een groot aantal bedrijven de juiste RA G E D E NIS SEN lnr|. 52-56 5037 NC Tilbnri 1.1:013-4683911 leratie 0-100 in 27,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100 km bij 120 km/u 9,3 liter/100 km stadsverkeer 8,3 liter/100 km Prijs:f.26.000,= (excl. BTW) 7.250, 5.990, 5.500, 5.500, 2.250, De Lancia Ypsilon is boven alles origineel, maar daar blijft het niet bij. De auto heeft al in de basisuitgave een Met volop keuze uit Nissan Sunny en Nissan Primera occasions Technische gegevens: Merk en type: Peugeot Expert 1.9 D Comfort Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud^ 1905 cc Boring x slag: 83 x 88 mm Vermogen: 71 pk bij 4600 tr/min Koppel: 120 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 4,44 meter, breedte 1,81 meter (1.6) Gewicht: 1310 kg Expert Prestaties: topsnelheid 138 riten km/u personen «.De De nieuwe Lancia Ypsilon is een flinke slag groter d- voorganger. Stond de Y10 nog op de bodem van de Panda, de nieuweling deelt zijn basis met de Fiat Punto. Het grappige is dat d< altijd beweegt, ook al stil. De auto heeft langs alle kanten zo'n aparte lijnen, dat als je eromheen loopt de hele carrosserie in beweging lijkt te zijn. dealers hebben de Hyundai producten aan hun leveringsprogramma toegevoegd, omdat ze niet overlappen met de modellen van onze vaderlandse trots. De Tilburgse Hyundai-dealer Auto Kennis heeft een aardige geste voor iedereen die de Bedrijfsauto Rai wil gaan bezoeken. Deze dealer geeft vanwege het succes van de Hyundai H100 een korting van f.5,op de entreeprijs, zodat u in plaats van f.25,nu f.20,betaalt. Informatie over deze actie krijgt u bij Auto Kennis aan de Leharstraat 82 in Tiburg, telefoon 013-4554784. Prestaties Opmerkelijk is verder dat de portierruiten al bij het basismodel elektrisch worden bediend. De achterklep is van binnenuit te openen en de laan gordelhoogte voorin is aan te tel van passen. De Lancia Ypsilon is innen een aangenaam radiovoorbereiding met speakers en antenne. Daarboven staat voor f.25.950,= de 1.2 LS met onder meer stuurbekrachtiging, andere bekleding, afstandsbediening op de vergrendeling, toerenteller en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Dezelfde auto met 1.4 liter motor komt op f.27.950,=. Verder is de 1.2 LS ook verkrijgbaar met CVT voor f.28.950,= en staat de 1.4 LX aan de top voor f .29.450,=. Deze auto heeft onder meer een middenconsole met houtmotief, alcantara- bekleding, lichtmetalen velgen en mistlampen voor. Twee jaar geleden had nog niemand in de bestelautowereld van het Koreaanse Hyundai gehoord. Vorig jaar bezette het merk in -- de klasse van bestelbussen versies als de ineens de derde plaats op de H150/H200 biet verkoopranglijst. Het is vooral complete uitrusting, is voorzien van een moderne motor met prima prestaties en is bovendien zeer betaalbaar. Technische gegevens: Merk en type: Lancia Ypsilon 1.2 LE Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1242 cc Boring x slag: 70,8 x 78,9 mm Vermogen: 60 pk bij 5500 tr/min Koppel: 98 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 3,723 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 907 kg Prestaties: topsnelheid 160 km/u acceleratie 0-100 in 1' Verbruik: bij 90 km/u liter/100 km bij 120 km/u 6,7 liter/100 km stadsverkeer 7,6 liter/100 km Prijs: f.24.450,= Concurrerend Het sterkste punt van de Ypsilon is ondanks zijn technische kwaliteiten 1 design. De auto is origine^ zal altijd exclusiever blijven dan zijn Fiat-zusje. Gelukkig zijn de prijzen uiterst concurrerend. Lancia start de serie met de 1.2 LE voor f.24.450,=. Ons testexemplaar was voorzien van een aantal opties zoals de mistlampen in de voorbumper, hoofdsteunen achterin met deelbaar neerklapbare achterbank, metaallok en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel in combinatie met'een verstelbare stuurkolom. Dit alles kost bij elkaar f.2.200,= inclusief de Renault produceert niet alleen lichte bedrijfswagens, maar heeft ook een complete range zware vrachtwagens. Het nieuwe topmodel, de Magnum AE 560 Privilége zal zijn debuut in Am sterdam maken. Deze versie van Renault's grootste model is vóórzien van een 16,4 liter V8 dieselmotor met een uitgebreide electronische regeling. De motor levert een vermogen van 560 pk bij 1900 tr/min en een koppel van 2450 Nm tussen de 1150 en 1500 tr/min. De AE 560 is beschikbaar als 4x2 trekker, 4: chassis cabine, 6x2 chassiscabine, 6x2 trekker en 6x41 Van de Renault Midliner werden er inmiddels 240.0001 geproduceerd, waarvan er 52.000 hun weg naar de Ver Staten vond. De Midliner staat in Amsterdam met een gewijzigdé cabine. Het gaat hier om een zogenaamde GT- cabine met een verhoogd dak en nieuwe grille. De topversies zijn voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bediende portierruiten, getint glas, luchtgeveerde chauffeursstoel en een audio-installatie. Tot slot zal Renault als publiekstrekker de spectaculaire Virage VE-20 laten zien, een prototype van een vrachtauto voor het begin van de volgende eeuw. maar mag nog net met een personenautorijbewijs worden gereden, terwijl het GVW van de H600 boven de 3500 kg ligt. Beide trucks worden sinds kort in Limburg geassembleerd uit volledige bouwpakketten die vanuit Korea worden aangevoerd. Uiteraard komen bepaalde algemene onderdelen uit Europa zoals accu's en banden. Een groot aantal Daf ingerichte en zeer compleet uitgeruste auto. De bagageruimte is met een inhoud van 215 liter wat kleiner dan bij de Punto. Door het neerklappen van de bank ontstaat een ruimte van maximaal 910 liter. Voorlopig levert Lancia in de Ypsilon twee bekende motoren. De krachtige 1.4 liter 12-klepper is reeds bekend uit de Fiat Bravo, terwijl de door ons gereden 1.2 liter uit de Punto komt. De 1242 cc 4 cilinder levert bij 5500 tr/min zijn maximale vermogen van 60 pk en levert een niet verkeerd koppel^21 3000 tr/min. Bij een bescheiden gewicht van 907 kg zorgt deze motor voor bevredigende prestaties. Er is een topsnelheid mogelijk van 160 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u wordt in 13,3 seconden afgewerkt. De motor is niet overdreven stil. De handgeschakelde vijfbak wordt met een korte pook bediend, die redelijk exact schakelt. De basis Ypsilon heeft geen stuurbekrachtiging, een accessoire dat bij dit formaat en gewicht ook niet echt noodzakelijk is. Dat de Ypsilon zijn techniek met de Punto deelt, betekent dat de wielen rondom onafhankelijk zijn opgehangen. Voor is dat gebeurd met McPherson veerpoten en een stabilisatorstang. Achter Over het dashboard verdeeld vinden we vier uitstroomopeningen die afzonderlijk instelbaar z" De portierbekledingen zijn schuurt, zal alleen dit ag groter dan zijn eindstukje beschadigefi, Stond de Y10 nog maar verder het gelakte deel in takt laten. Aan de achterkant valt op dat de klep als het ware los op de koets is ie Ypsilon geplaatst en zodoende zeer il staat ie nadrukkelijk de vorm van de nrrcnUe auto bepaald. De onderkant van de klep loopt wederom rond en de vorm van de driehoekige achterlichten sluit hier weer naadloos op aan. Bij de LE basisuitvoering worden de bumpers al in de 1 is carrosserie kleur gespoten, ikt de Een derde remlicht is hoog tegen de bovenkant van de achterruit geplaatst, de achterruiten zijn uitzetbaar, getint glas is standaard en de portieren en achterklep worden centraal vergrendeld. en een reeks bedieningsknoppen. Daaronder kan de radio worden geplaatst en vinden we de drie draaiknoppen van de verwarming en ventilatie. Opbergruimte is er in het dashboardkastje, onder de console en in de ondiepe en smalle portiervakken. Standaard beschikt iedere Ypsilon over een airbag in het kussen van het stuurwiel. Tegen meerprijs is een tweede exemplaar verkrijgbaar. De stoelen bieden een goede zit, al zijn ze niet overdreven groot. Standaard zijn ze voorzien van hoofdsteunen, terwijl de exemplaren op de achterbank in combinatie geleverd worden met een gedeeld neerklapbare rugleuning voor een meerprijs van f.550,=. de aantrekkelijke prijs gekoppeld aan een goede dealerorganisatie die de Hl( tot een groot succes hebben gemaakt. Ook de afgeleide -J 3 MaxiVan en de ieden een prima value-for-money. Maar tijdens de Bedrijfsauto Rai gaat Hyundai haar programma naar boven toe uitbreiden met de H350 en H600. De H350 oogt als een echte vrachtwagen, Vloeiend Alle vormen in de carrosserie zijn krom, geen rechte lijn erin te vinden en dat maal auto nu zo opvallend. De chro men Lancia grille is in vorm iets aangepast, zodat het geheel in één lijn ligt met de naar de hoeken aflopende koplampen. De motorkap loopt naar de grille smal toe, zodat we bij deze auto te maken hebben met echte spatborden in de ouderwetse betekenis van het woord. Op het profiel domineert de stootstrip die van de onderzijde van de koplampen over de flanken naar de achterlichtunits loopt in één vloeiende beweging. De portierhendels zijn in de B- stijlen opgenomen, aardig om te zien, maar niet overdreven plezierig in gebruik. Een ander grappig detail is de zogenaamde slijtple op de buitenspiegel: Bij de door ons gered LE zijn de spiegels zwart, maar bij de gespoten exemplars I het zwart kunststof eindstukje goed te zi Wie in druk stadsvei 1 nogal eens met zijn I spiegel ergens langi oplossing, terwijl de laadruimte goed toegankelijk is. De Expert heeft een comfortabel onderstel, start met de waardoor ook het rijplezier groot is. Hetzelfde geldt voor de vrijwel identieke Citroen Jumpy en Fiat Scudo. In het midden De originaliteit van het uiterlijk wordt binnenin de auto voortgezet. De stoelen en een belangrijk deel van het dashboard zijn met een fraaie stof bekleed. Het instrumentarium is exact in het midden boven de console geplaatst. Bij de LE bestaat dit van links naar rechts uit een brandstofmeter, snelheidsmeter en temperatuurmeter met eronder de digitale uitlezing van kilometerstand en tijd. Het in het midden plaatsen van het instrumentarium is natuurlijk alles behalve nieuw. Deze plaatsing was zelfs voor de Tweede Wereldoorlog en in de jaren vijftig zeer gebruikelijk. De afleesbaarheid van het geheel is redelijk. Met een korte blik is de snelheidsmeter goed te zien. Wordt echter een duurdere versie met toerenteller genomen, dan wordt de overzichtelijkheid er niet beter op. De middenconsole zit fraai in elkaar. Bovenc is een complex samenstel uitstroomopeningen te vin Van oudsher heeft het Italiaanse merk Lancia een sportief en exclusief imago. Nadat Fiat er de touwtjes in handen nam, verdween dit snel en bleef van de oude glans nog maar weinig over. Fiat Auto heeft inmiddels begrepen dat een onderscheidend design de enige overlevingskans voor Lancia is. De nieuwe Ypsilon is een treffend voorbeeld. gebruikt Lancia getrokken wieldraagarmen, schroefveren en eveneens een stabilisatorstang. Dit geheel zorgt voor een sportieve afvering. Wegoneffenheden worden redelijk gedempt, maar blijven wel voelbaar, waardoor de Italiaanse afkomst van de auto in het rijgedrag góed te merken is. De Ypsilon heeft een voor dit formaat auto behoorlijk spoorbreedte en staat op 165/65 R14 banden, waardoor de stabiliteit in positieve zin wordt beïnvloed. Het levert een niet gemiddelde l koppel van 98 Nm bij brandstofverbruil 12,5 is normaal, m met de auto ste\ doorgereden. Prijzen Het leveringsprogramma van de Peugeot Expert 1.6i in standaarduitvoering met stuurbekrachtiging voor f.24.300,=. De 1,9 liter diesel komt op f.25.300,= terwijl voor de turbodiesel f.28.900,= betaald dient te worden. Uiteraard zijn deze prijzen exclusief BTW. De zogenaamde Comfort- uitvoeringen van de Expert kosten achtereenvolgens f.25.000,= (1.6), f.26.000,= (1.9D) enf.29.600,= (1.9TD). De plancher-cabine wordt alleen in de comfort-uitvoering geleverd voor f.22.500,= (1 tot f.27.100,= (1.9 TD). De F op geel kenteken met rui en plaats voor vijf pe kost als 1.6 f.41.837,=. turbodiesel komt als duurste variant op f.51.437,=. Tegen meerprijs is een derde zitrij mogelijk, zodat er 8 tot 9 volledig uit een grijze kunststof gemaakt en voorzien van bekerhouders. De comfortuitvoering heeft handmatig van binnenuit zijn. verstelbare buitenspiegels, zijn Zaken als getint glas, ABS, teer 05

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21