7Z7Z I Peugeot Expert 1.9D lit Nieuwe cabine voor DAF 45 Mercedes Vito als kleine nieuwkomer Gespecialiseerd ien Oft 1 429 DAGEN TOT HET JAAR 2000 L Bijlage van: De Tilburgse Kuerier pelle K5 Oplage: 99.200 Donderdag 1 februari 1996 jndleer ge korting.. noltons iwmodellen 7.00 uur te door ssel, jk als werd Lees verder op pagina 3 we SCHAAR ijen(excL) 0 RUEN ERUEN Tony Vos »id. Maak kennis met: Autotest Dato-dealer Lees verder Ad van de Wouw in dit nummer pag. 5 pag. 3 o.a.: CARLSSON jrten. Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355 ZOEKUIT! Bedrijfsauto Rai: 8t/m 17 februari Lancia Ypsilon 1.2 LE rkoop iteit terieur srcedes m, terwijl de 0 kg kan 1996 Amsterdam rai in Export Je voelt je lekkerder in een Peugeot RUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG il7,l ize prijsklasse 0Q0,- De vier wielen opgehangen, differentieel rege litlaat s motor mogen 1100 kg aan de trekhaak hangen turbodiesel 1300] voorttrekken. de 806, van de afgei "erhc erwijl wart bumper is sus dan van ie-afdeling i Koerier ,5014 DA Tilburg BEDRIJFSAUTO 212 pk. oling. idere uitbreiding van het programma t de Daf 65.240 met een 240 pk sterke Deze uitvoering is het nieuwe topmodel Daf 65-reeks. ndel ■gelegenheid itkantoor) 9 tot 6 uur in 9 - 5 uur. zijn onafhankelijk i. ABS, een automatisch beremd 1 (ABD) en stuurbekrachtiging zorgen voor bedieningsgemak en veilighei ER/S MEEREE/VSMB 900 ÏME7ED EDEFfM/ ©SAAB TUIDnOSTbv Am ^^Automobèetbedrijf TUburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 J. De innen onder 180 graden irdoor 6 pagina 18 Helemaal leeg was het segment van de nieuwe Expert niet. De Dodge Ram Van en de Nissan Vanette zaten al aardig in de goede richting. Peugeot introduceert de Expert tegelijk met de Citroën Jumpy en de Fiat Scudo. Deze drie auto's staan namelijk op hetzelfde onderstel als de 806, Evasion en Ulysse ruimtewagens. Overigens zijn de Expert, Jumpy en Scudo op zeer kleine details na volledig identiek. Af-fabriek geleverde bestelauto's waren tot voor kort grofweg in twee categoriën in te delen. Allereerst de compacte bestelauto afgeleid van een kleine personenauto en de grote bestelbus. Daar tussenin zat jarenlang een gat, dat vrijwel niet opgevuld werd. Peugeot brengt nu de nieuwe Expert, die keurig tussen bijvoorbeeld de 205 en de Boxer past met een laadvolume van 4 kubieke meter. De wielophanging heeft de Expert volledig overgenomen van de 806. Dat betekent een comfortabele onafhankelijke ophanging voor en achter een starre as met schroefveren. Dit biedt een goed comfort wanneer leeg wordt gereden, maar ook bij een belading. Afhankelijk van de motorisatie mag maximaal 880 kg aan gewicht worden meegenomen. De versies met benzine- en dieselmotor Afkomst In een aantal details is de gezamenlijke afkomst met de ruimtewagens nog terug te vinden, zoals de voorportieren, het kleine driehoekige ruitje, de voorruit en de motorkap. Het onderstel is overigens ook identiek. Het front van de Expert oogt echter veel eenvoudiger. De grille is meegespoten in de carrosseriekleur, terwijl de voorbumper van zw< kunststof is. Deze bu iets minder pompeus De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Comfort Ook reden we even met de 1,6 liter in een uitvoering met ruiten en banken. Van we de inrichting wordt de ui beter gedempt, maar de richtingaanwijzers. Een blik in het inte bewijst dat we inderdaad met een Mei van doen hebben. Grappig is dat de versnellingspook op het dashboard is geplaatst en daardoor direct binnen handbereik ligt. Er kan bij de Vito wordengekozen uit een dieselmotor van 79 pk en turbodiesel van 98 pk naast de 130 pk sterke benzinekrachtbron. Al deze motoren hebben vier kleppen per zuiger. met verwarming, achterdeuren kur een hoek van 90 en worden geopend, waai zelfs met een heftruck een europallet kan worden ingeladen. Tussen de wielkasten meet de Peugeot Expert 1,22 meter, terwijl de laadvloer maximaal 2,06 meter lang is. De tildrempels achter en opzij zijn laag met respectievelijk 58,5 en 49 centimeter. Het Mercedes bedrijfswagenprogramma is zeer divers en loopt tot in de zwaarste categorie vrachtwagens. Nieuw aan de andere kan is de Vito, de officiële opvolger van de MB 80 en MB 100. Ook deze Vito wordt in Spanje gemaakt en debuurt tijdens de Rai op de Nederlandse markt. De nieuwe Vito heeft een laadvolume van 5 kubieke meter en een nuttig laadvermogen van 1000 kg. De zijkanten van de auto zijn zo recht mogelijk gehouden om een groot laadvolume te verkrijgen. Lading kan via de achterklep of de rechter schuifdeur naar binnen worden geschoven. De neus loopt op en heeft typische Mercedes-details als de geribbelde Jaargang 8 Nummer5 Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-u De Tilburgse 1 N.S.Plein 14,f Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur zodat de totale lengte i Expert ook iets is momen. Het dak is verhoogd, waardoor de laadruimte groter is uitgevallen. De Expert heeft standaard aan de rechter zijde een schuifdeur met een breedte van 85 centimeter. Aan de achterkant vinden r twee normale deuren die standaard volledig van metaal zijn, maar ook kunnen worden voorzien van ruiten Wegennet Ik kan het bijna niet verklaren, maar het lijkt dat de politiek ineens de ernst van ons steeds meer dichtslibbende wegennet gaat inzien. De afgelopen jaren werd er alleen gesproken over bezuinigingen op alle fronten, terwijl uit vele berekeningen steeds weer naar voren komt dat het wegverkeer een goede bron van inkomsten is voor de overheid. Vlak nadat minister Jorri tsma de nieuwe brug bij Zaltbommel opende, i bekend gemaakt dat onder meer de Al 6 tussen Breda en de Moerdijkbrug zal worden verbreed naar drie banen per rijrichting. Een ander belangrijk knooppunt, de brug bij Vianen, ook daar is men inmiddels begonnen met de grondwerkzaamheden. En nieuwe brug bouw je niet in een aantal maanden, maar iedereen die hier dagelijks in de file staat krijgt bij het zien van activiteit toch een riem onder het hart gestoken. Je kunt je natuurlijk afvragen of deze verbredingen en uitbreidingen geen druppel op de gloeiende plaat zijn. Een knelpunt wordt er meestal direct door opgelost, maar het probleem verschuift zich naar andere plaatsen op dezelfde weg. Van de andere kant is het zo dat zolang de overheid bezig blijft met het op peil houden van ons wegennet, de problemen op z'n minst draagbaar zullen zijn. Immers ons wegennet bestaat voor een belangrijk deel nog steeds uit oude rijkswegen die tot snelweg zijn omgedoopt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de oude bomen die langs diverse snelwegen staan. Dat wil zeggen dat de Staat der Nederlanden er in het verleden er gemakkelijk vanaf gekomen is. De trajecten lagen al vast, er moesten alleen wat bruggen of viaducten worden gebouwd, vele meter vangrail worden aangelegd en praatpalen worden geplaatst. Die tijd is nu voorbij, maar bezuinigen op de uitbreiding en verbetering van het wegennet kan over enkele jaren wel eens een zeer verkeerde zuinigheid blijken te zijn... laat bij sommige toerentallen een duidelijk waarneembare brom horen. De interieurinrichting is eenvoudiger dan dat we van de 806 en soorgenoten gewend zijn. Standaard is de Expert voorzien van twee stoelen, waarbij het bijrijdersexemplaar niet verstelbaar is. Tegen een geringe meerprijs is ook een tweezitsbank te bestellen. Stoelen en bank zijn in het midden bekleed met een kleurige stof, terwijl de randen in grijs kunstleer zijn uitgevoerd. De bestuurdersstoel is in de comfort-uitvoering voorzien van hoogteverstelling, waardoor een goede zithouding kan worden gekozen. Het stuurwiel heeft een eenvoudig tweespaaks design en kan tegen meerprijs worden voorzien van een airbag. De onderzijde van het dashboard is identiek aan dat van de 806. Dat betekent dat de bediening van verwarming en ventilatie, de driehoekige asbak, het dashboardkastje en de op de middenconsole geplaatste versnellingspook De stuurkolom kan in hoek worden versteld, terwijl de bestuurdersstoel luchtgeveerd is. Naast de normale dagcabine is er voor de Daf 45 ook een eenbeds slaapcabine. De Daf 45 heeft een 5,9 liter zescilinder Cummins dieselmotor met vermogens van 132 tot 212 pk. Alle motoren hebben turbo en inter- cooling. Een and< betreft i motor. in deD gesloten bestelwagen. Deze is goed voor 80 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 125 Nm bij 2750 tr/min. Deze versie haalt 148 km/u en heeft 20,4 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u 1 sprinten. Veel belangrijker is de do™ ons gereden 1,9 liter dies^,,, een bekende krachtbron die al vele jaren in diverse modellen van het PSA- concern te vinden is. De 1905 cc 4 cilinder haalt een maximaal vermogen van 71 pk bij 4600 tr/min en komt tot een koppel van 120 Nm bij 2000 tr/min. Deze versie komt niet verder dan een top van 138 km/u en heeft 27,5 seconden nodig om op de teller de 100 km/u aan te wijzen. Daarnaast is er nog een 1,9 liter turbodiesel van 92 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 196 Nm bij 2250 tr/min. Deze versie zet de beste prestaties neer zoals een top van 157 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in seconden. Overigens is der turbodiesel de enige motor die we ook van de 806 kennen. De dieselmotor doet in het geplaatste versnellingsj vooronder redelijk rustig zijn exact in de Expert zijn werk, maar de uitlaat is door overaenomen. de niet geïsoleerde vloer duidelijk hoorbaar. Dit veranderd natuurlijk c de Expert is volgeladen. Motoren Dat brengtons op het motorische vlak van de Expert. De auto biedt drie mogelijkheden. De 1,6 liter benzinemotor met centrale inspuiting zal niet zoveel verkocht worden in de overgenomen. De bovenzijde is evenwel anders. Het instrumentarium is eenvoudiger van vormgeving en biedt plaats aan een snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter en eventueel een klok. De tweejaarslijkse Amsterdamse Bedrijfsauto Rai wordt dit jaar gehouden van donderdag 8 tot en met zaterdag 17 februari in het Rai complex. Nog nooit tevoor was er een totaal oppervlak van 55.000 vierkante meter beschikbaar, waarop bedrijfsauto's, chassis voor bedrijfsauto's, aanhangwagens, opleggers, carrosseriën, speciale voertuigen, onderdelen en toebehoren werden getoond. Er zijn maar liefst 288 stands die de nodige noviteiten tonen. De Rai is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur en van maandag 12 tot en met vrijdag 16 februari ook tussen 19.00 en 22.00 uur. De entreeprijs bedraagt f.25,per persoon. Houders van een Pas 65 betalen f.l5,= per persoon (ook bij schriftelijk aangekondigd groepsbezoek). Tijdens de avonduren geldt een tarief van f.22,50 en f.12,50. Ons vaderlandse merk Daf is het natuurlijk aan zijn stand verplicht om op de Bedrijfsauto Rai met nieuws te komen. Dat doen ze onder meer met de Daf 45 die is voorzien van een volledig nieuwe cabine. De Daf 45 zit in het segment met GVW's van 6 tot 11 ton. De nieuwe cabine is overgenomen van de recent gentroduceerde Daf 55 en biedt door zijn forse breedte van 2,06 meter meer binnenruimte. De motortunnel is smal gehouden, terwijl er vele opbergmogelijkheden zijn aangebracht. LOCKMACHINES j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19