7Z7Z
I
Peugeot Expert 1.9D
lit
Nieuwe cabine
voor DAF 45
Mercedes Vito
als kleine nieuwkomer
Gespecialiseerd
ien
Oft 1 429
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
L
Bijlage van: De Tilburgse Kuerier
pelle
K5
Oplage: 99.200
Donderdag 1 februari 1996
jndleer
ge korting..
noltons
iwmodellen
7.00 uur
te
door
ssel,
jk als
werd
Lees verder op pagina 3
we
SCHAAR
ijen(excL)
0
RUEN
ERUEN
Tony Vos
»id.
Maak kennis met:
Autotest
Dato-dealer
Lees verder
Ad van de Wouw
in dit nummer
pag. 5
pag. 3
o.a.:
CARLSSON
jrten.
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355
ZOEKUIT!
Bedrijfsauto Rai:
8t/m 17 februari
Lancia Ypsilon
1.2 LE
rkoop
iteit
terieur
srcedes
m, terwijl de
0 kg kan
1996
Amsterdam rai
in Export
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
RUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
il7,l
ize
prijsklasse
0Q0,-
De vier wielen
opgehangen,
differentieel
rege
litlaat
s motor
mogen 1100 kg aan de
trekhaak hangen
turbodiesel 1300]
voorttrekken.
de 806,
van de
afgei
"erhc
erwijl
wart
bumper is
sus dan van
ie-afdeling
i Koerier
,5014 DA Tilburg
BEDRIJFSAUTO
212 pk.
oling.
idere uitbreiding van het programma
t de Daf 65.240 met een 240 pk sterke
Deze uitvoering is het nieuwe topmodel
Daf 65-reeks.
ndel
■gelegenheid
itkantoor)
9 tot 6 uur
in 9 - 5 uur.
zijn onafhankelijk
i. ABS, een automatisch beremd
1 (ABD) en stuurbekrachtiging
zorgen voor bedieningsgemak en veilighei
ER/S MEEREE/VSMB 900
ÏME7ED EDEFfM/
©SAAB
TUIDnOSTbv
Am ^^Automobèetbedrijf TUburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
J. De
innen onder
180 graden
irdoor
6 pagina 18
Helemaal leeg was het
segment van de nieuwe
Expert niet. De Dodge Ram
Van en de Nissan Vanette
zaten al aardig in de goede
richting. Peugeot introduceert
de Expert tegelijk met de
Citroën Jumpy en de Fiat
Scudo. Deze drie auto's staan
namelijk op hetzelfde
onderstel als de 806, Evasion
en Ulysse ruimtewagens.
Overigens zijn de Expert,
Jumpy en Scudo op zeer kleine
details na volledig identiek.
Af-fabriek geleverde
bestelauto's waren tot
voor kort grofweg in
twee categoriën in te
delen. Allereerst de
compacte bestelauto
afgeleid van een kleine
personenauto en de
grote bestelbus. Daar
tussenin zat jarenlang
een gat, dat vrijwel niet
opgevuld werd. Peugeot
brengt nu de nieuwe
Expert, die keurig tussen
bijvoorbeeld de 205 en
de Boxer past met een
laadvolume van 4
kubieke meter.
De wielophanging heeft de
Expert volledig overgenomen
van de 806. Dat betekent een
comfortabele onafhankelijke
ophanging voor en achter een
starre as met schroefveren.
Dit biedt een goed comfort
wanneer leeg wordt gereden,
maar ook bij een belading.
Afhankelijk van de
motorisatie mag maximaal
880 kg aan gewicht worden
meegenomen. De versies met
benzine- en dieselmotor
Afkomst
In een aantal details is de
gezamenlijke afkomst met de
ruimtewagens nog terug te
vinden, zoals de
voorportieren, het kleine
driehoekige ruitje, de voorruit
en de motorkap. Het onderstel
is overigens ook identiek. Het
front van de Expert oogt
echter veel eenvoudiger. De
grille is meegespoten in de
carrosseriekleur, terwijl de
voorbumper van zw<
kunststof is. Deze bu
iets minder pompeus
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Comfort
Ook reden we even met de 1,6
liter in een uitvoering met
ruiten en banken. Van we
de inrichting wordt de ui
beter gedempt, maar de
richtingaanwijzers. Een blik in het inte
bewijst dat we inderdaad met een Mei
van doen hebben. Grappig is dat de
versnellingspook op het dashboard is
geplaatst en daardoor direct binnen
handbereik ligt. Er kan bij de Vito
wordengekozen uit een dieselmotor van 79 pk
en turbodiesel van 98 pk naast de 130 pk sterke
benzinekrachtbron. Al deze motoren hebben
vier kleppen per zuiger.
met verwarming,
achterdeuren kur
een hoek van 90 en
worden geopend, waai
zelfs met een heftruck een
europallet kan worden
ingeladen. Tussen de
wielkasten meet de Peugeot
Expert 1,22 meter, terwijl de
laadvloer maximaal 2,06
meter lang is. De tildrempels
achter en opzij zijn laag met
respectievelijk 58,5 en 49
centimeter.
Het Mercedes bedrijfswagenprogramma is
zeer divers en loopt tot in de zwaarste
categorie vrachtwagens. Nieuw aan de
andere kan is de Vito, de officiële opvolger
van de MB 80 en MB 100. Ook deze Vito wordt
in Spanje gemaakt en debuurt tijdens de Rai
op de Nederlandse markt. De nieuwe Vito
heeft een laadvolume van 5 kubieke meter en
een nuttig laadvermogen van 1000 kg.
De zijkanten van de auto zijn zo recht mogelijk
gehouden om een groot laadvolume te
verkrijgen. Lading kan via de achterklep of de
rechter schuifdeur naar binnen worden
geschoven. De neus loopt op en heeft typische
Mercedes-details als de geribbelde
Jaargang 8
Nummer5
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-u
De Tilburgse 1
N.S.Plein 14,f
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
zodat de totale lengte
i Expert ook iets is
momen. Het dak is
verhoogd, waardoor de
laadruimte groter is
uitgevallen. De Expert heeft
standaard aan de rechter
zijde een schuifdeur met een
breedte van 85 centimeter.
Aan de achterkant vinden r
twee normale deuren die
standaard volledig van
metaal zijn, maar ook kunnen
worden voorzien van ruiten
Wegennet
Ik kan het bijna niet
verklaren, maar het lijkt
dat de politiek ineens de
ernst van ons steeds meer
dichtslibbende wegennet
gaat inzien. De afgelopen
jaren werd er alleen
gesproken over
bezuinigingen op alle
fronten, terwijl uit vele
berekeningen steeds
weer naar voren komt dat
het wegverkeer een
goede bron van
inkomsten is voor de
overheid. Vlak nadat
minister Jorri tsma de
nieuwe brug bij
Zaltbommel opende, i
bekend gemaakt dat
onder meer de Al 6 tussen
Breda en de Moerdijkbrug
zal worden verbreed naar
drie banen per rijrichting.
Een ander belangrijk
knooppunt, de brug bij
Vianen, ook daar is men
inmiddels begonnen met
de grondwerkzaamheden.
En nieuwe brug bouw je
niet in een aantal
maanden, maar iedereen
die hier dagelijks in de
file staat krijgt bij het zien
van activiteit toch een
riem onder het hart
gestoken. Je kunt je
natuurlijk afvragen of
deze verbredingen en
uitbreidingen geen
druppel op de gloeiende
plaat zijn. Een knelpunt
wordt er meestal direct
door opgelost, maar het
probleem verschuift zich
naar andere plaatsen op
dezelfde weg. Van de
andere kant is het zo dat
zolang de overheid bezig
blijft met het op peil
houden van ons
wegennet, de problemen
op z'n minst draagbaar
zullen zijn. Immers ons
wegennet bestaat voor
een belangrijk deel nog
steeds uit oude
rijkswegen die tot
snelweg zijn omgedoopt.
Kijk bijvoorbeeld maar
eens naar de oude bomen
die langs diverse
snelwegen staan. Dat wil
zeggen dat de Staat der
Nederlanden er in het
verleden er gemakkelijk
vanaf gekomen is. De
trajecten lagen al vast, er
moesten alleen wat
bruggen of viaducten
worden gebouwd, vele
meter vangrail worden
aangelegd en praatpalen
worden geplaatst. Die tijd
is nu voorbij, maar
bezuinigen op de
uitbreiding en
verbetering van het
wegennet kan over
enkele jaren wel eens een
zeer verkeerde zuinigheid
blijken te zijn...
laat bij sommige toerentallen
een duidelijk waarneembare
brom horen.
De interieurinrichting is
eenvoudiger dan dat we van
de 806 en soorgenoten
gewend zijn. Standaard is de
Expert voorzien van twee
stoelen, waarbij het
bijrijdersexemplaar niet
verstelbaar is. Tegen een
geringe meerprijs is ook een
tweezitsbank te bestellen.
Stoelen en bank zijn in het
midden bekleed met een
kleurige stof, terwijl de
randen in grijs kunstleer zijn
uitgevoerd.
De bestuurdersstoel is in de
comfort-uitvoering voorzien
van hoogteverstelling,
waardoor een goede
zithouding kan worden
gekozen. Het stuurwiel heeft
een eenvoudig tweespaaks
design en kan tegen meerprijs
worden voorzien van een
airbag. De onderzijde van het
dashboard is identiek aan dat
van de 806. Dat betekent dat
de bediening van verwarming
en ventilatie, de driehoekige
asbak, het dashboardkastje
en de op de middenconsole
geplaatste versnellingspook
De stuurkolom kan in hoek worden versteld,
terwijl de bestuurdersstoel luchtgeveerd is.
Naast de normale dagcabine is er voor de Daf
45 ook een eenbeds slaapcabine.
De Daf 45 heeft een 5,9 liter zescilinder
Cummins dieselmotor met vermogens van 132
tot 212 pk. Alle motoren hebben turbo en inter-
cooling.
Een and<
betreft i
motor.
in deD
gesloten bestelwagen. Deze is
goed voor 80 pk bij 5750 tr/min
en een koppel van 125 Nm bij
2750 tr/min. Deze versie haalt
148 km/u en heeft 20,4
seconden nodig om vanuit
stilstand naar de 100 km/u 1
sprinten.
Veel belangrijker is de do™
ons gereden 1,9 liter dies^,,,
een bekende krachtbron die
al vele jaren in diverse
modellen van het PSA-
concern te vinden is. De 1905
cc 4 cilinder haalt een
maximaal vermogen van 71
pk bij 4600 tr/min en komt tot
een koppel van 120 Nm bij
2000 tr/min. Deze versie komt
niet verder dan een top van
138 km/u en heeft 27,5
seconden nodig om op de
teller de 100 km/u aan te
wijzen. Daarnaast is er nog
een 1,9 liter turbodiesel van 92
pk bij 4000 tr/min en een
koppel van 196 Nm bij 2250
tr/min. Deze versie zet de
beste prestaties neer zoals
een top van 157 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in
seconden. Overigens is der
turbodiesel de enige motor
die we ook van de 806 kennen.
De dieselmotor doet in het geplaatste versnellingsj
vooronder redelijk rustig zijn exact in de Expert zijn
werk, maar de uitlaat is door overaenomen.
de niet geïsoleerde vloer
duidelijk hoorbaar.
Dit veranderd natuurlijk c
de Expert is volgeladen.
Motoren
Dat brengtons op het
motorische vlak van de
Expert. De auto biedt drie
mogelijkheden. De 1,6 liter
benzinemotor met centrale
inspuiting zal niet zoveel
verkocht worden in de
overgenomen.
De bovenzijde is evenwel
anders.
Het instrumentarium is
eenvoudiger van vormgeving
en biedt plaats aan een
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter en
eventueel een klok.
De tweejaarslijkse
Amsterdamse
Bedrijfsauto Rai wordt dit
jaar gehouden van
donderdag 8 tot en met
zaterdag 17 februari in het
Rai complex. Nog nooit
tevoor was er een totaal
oppervlak van 55.000
vierkante meter
beschikbaar, waarop
bedrijfsauto's, chassis
voor bedrijfsauto's,
aanhangwagens,
opleggers, carrosseriën,
speciale voertuigen,
onderdelen en
toebehoren werden
getoond. Er zijn maar
liefst 288 stands die de
nodige noviteiten tonen.
De Rai is dagelijks
geopend van 10.00 tot
17.00 uur en van maandag
12 tot en met vrijdag 16
februari ook tussen 19.00
en 22.00 uur.
De entreeprijs bedraagt
f.25,per persoon.
Houders van een Pas 65
betalen f.l5,= per persoon
(ook bij schriftelijk
aangekondigd
groepsbezoek). Tijdens de
avonduren geldt een
tarief van f.22,50 en f.12,50.
Ons vaderlandse merk Daf is het natuurlijk
aan zijn stand verplicht om op de Bedrijfsauto
Rai met nieuws te komen. Dat doen ze onder
meer met de Daf 45 die is voorzien van een
volledig nieuwe cabine. De Daf 45 zit in het
segment met GVW's van 6 tot 11 ton.
De nieuwe cabine is overgenomen van de
recent gentroduceerde Daf 55 en biedt door
zijn forse breedte van 2,06 meter meer
binnenruimte. De motortunnel is smal
gehouden, terwijl er vele
opbergmogelijkheden zijn aangebracht.
LOCKMACHINES
j