Toyota Hi-Ace g!x B f Naar Europese maatstaven )NS D Dieselmotor voor Saab BMW 3-serie met grotere 16-klepper Sportieve Atlanta-collectie van Volkswagen i.v. er I na 25 miljoen tellerstanden in Nationale Auto Pas Comfort van Denissen Sportiviteit van Denissen ^GE DENISSEN t f v pagina 8 Ut au i uiviAA i uuiiueiuay januari iaao pagina y ;vei 20143 DOtr/iii d 16E riDRi taanden zia ra 1.6 LX 1.950,- il '.950,- B G A me, USD 1 G A Burg. Jamenitr. 52-56 5037 NC Tilburg TeltOl3-4683911 f°UUR 3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE i 2-1993 2-1994 12-1992 11-1992 88900 km 16300 km 6-1991 12-1992 5-1990 8- 1992 9- 1989 is in sen bedier verstel 34000 km 53600 km 76100 km Airco, ABS, etc. at bed ietijc. s niet I *ert dJ nfort” eenl nemJ uitga ■■•■■.I Er il I 5,= I I de I lin 1 erinl et eel oyac4 ingvJ rto is I DETILBURGSE KOERIER isse :e is sd isten nl,22 Iter lr/10C 1km r/lOOn celijk is i helpen snd schuifdak, elektrisch elbare buitenspiegels, speciale bekleding, in hoogte verstelbaar stuur en elektrisch bediende voorportierruiten. Bij de sedan betaalt met f. 1.995,= extra terwijl de Variant Nissan Maxima 3.0 V6 Nissan Primera 2.0 SIX D Renault Safrane 2.2i Renault Safrane 2.2 Vi Nissan Serena 2.0 SIX Airco 5-1991 Rood met. Rood zwart grijs/wit Rood Cc om iooo ^GE DENISSEN l.'lkW.’l Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-468391 1 >ervlak aanmerkelijk s met 52,5 centimeter, dbasis zorgt Brussel - Steeds meer gaan Japanse autofabrikanten luisteren naar de wensen en eisen van de Europese klant. Dit heeft tot gevolg dat de leveringsprogramma's van de diverse merken in ons werelddeel volledig gaan afwijken van wat men gewoon is in het eigen land aan te bieden. Bestelauto's lijken ook deze richting in te gaan. In ieder geval is bij de ontwikkeling van de nieuwe Hi-Ace van Toyota nadrukkelijk samengewerkt met de eigen ontwikkelingsafdeling in Brussel. Rover 216 GSi Nissan 100NXSLXT-bar Nissan Sunny 1,6i SGX coupé Nissan Sunny 1.6 SIX coupé Nissan 200 SX Turbo 16V ABS, Airco,etc. Rood metallic 88700 km Groen metallic 89600 km Champ, metallic Groenmetallic Azuurbl.met. n graantje Concurrer izetgroei vooral n de grote de 940/960 en 3MWZ3 1,9 liter portieren mee. Verder is de carrosserie breder geworden, nodig om in de laadruimte probleemloos een europallet te kunnen schuiven. is Coupé haalt nu een top skt in 10,2 seconden van 0 tot Compact heeft slechts 9,9 Verder is het gemiddelde chte van de bestaande 1,8 Eind dit jaar gaat Saab eindelijk een dieselmotor leveren, in eerste instantie in de 900-reeks. Het wordt een nieuw ontwikkelde 2,2 liter 16- klepper met turbo, want op het gebied van multikleppers en turbomotoren is het Zweedse merk immers pionier. De motor wordt echter niet alleen door Saab Tijdens de introductie van de nieuwe BI roadster maakten we al kennis met de 1. 16-kleppen krachtbron die in het gehele programma de bestaande 1,8 liter 16-klepper gaat vervangen. Van deze motor werden sinds de introductie in het najaar van 1989 al 270.000 exemplaar vervaardigd. Vanaf maart is de vernieuwde 1,9 liter verkrijgbaar in de 3-sei waarbij kan worden gekozen voor de 318is sedan en coupé en de 318ti Compact. De motor levert onveranderd 140 pk bij 6000 tr/min en een hoger maximum koppel van 180 Nm bij Atlanta f.2.495, meer kost inclusief dakrailing en bagage-afdekking. Verder heeft Volkswagen nog extra aantrekkelijke meerprijzen voor Atlanta-kopers die airconditioning, ABS en airbags willen. 4300 tr/min. De 318is van 213 km/u en trel 100 km/u. De ti Co" seconden nodig. V verbruik ten opzicl liter teruggedrongen. De belangrijkste wijzigingen die naast de vergroting van de cilinderinhoud werden doorgevoerd betreffen de klepbediening met roltuimelaars, de laatste generatie digitale motorelectronica en een geoptimaliseerde mengselvorming. laadvloer boven het straatoppe gunstig is De grotere wiel voor meer comfort, maar hieraan draagt ook de nieuwe wielophanging bij. De Hi-Ace heeft zowel voor als achter volledig onafhankelijk geveerde wielen en dat is tijdens het rijden goed te merken. Uiteraard is de achteras zo geconstrueerd dat ook bij een forse belading (laadvermogen maximaal 1268 kg) het rijcpmfort meer dan acceptabel blijft. We vinden daar namelijk getrokken wielen en spiraalveren, terwijl voor een dubbele wishbone wordt toegepast. De afmetingen van de laadruimte zijn in deze klas van groot belang. De Hi-Ace van binnen 1,62 meter breec en biedt tussen de wielkas* altijd nog een breedte van meter, voldoende voor een europallet. De laadvloer is 2,55 meter lang en volledig vlak. Het laadvolume bedraagt 6 kubieke meter. Aan de zijkant is een schuifdeur aangebracht, terwijl de achterkant van de auto kan worden geopend via een forse klep. Door een speciale constructie kan deze desgewenst nog eens extra ver worden opengeklapt, makkelijk als bijvoorbeeld een heftruck een pallet naar binnen moet schuiven. verkregen. De Passat en Passat Variant hebben een uitgebreide standaarduitrusting als Atlanta. Deze auto's worden voorzien van stalen velgen met speciale doppen, donkere achterlichten, elektrisch zes standaard bevestigingspunten aangebracht voor een imperiaal. De benzineversie mag een geremde aanhangwagen trekken van 1800 kg, terwijl achter de diesels een gewicht van 2000 kg mag worden gehangen. Met de nieuwe Hi-Ace sluit Toyota duidelijk aan bij de wens naar meer veiligheid, comfort en laadruimte in het bestelautosegment. De meest verkocht bestelauto is de VW Transporter (25%) gevolgd door de Ford Transit (10%) en Mercedes Sprinter (10%). Het is duidelijk dat Toyota met de Hi-Ace een stapje hoger is gegaan en daardoor op de Europese markt meer kansen heeft. In 1995 zullen zo'n 675.000 lichte bestelwagens Europa worden verkocht, e« aantal dat in 1999 zal zijn toegenomen tot 800.000. Toyota hoopt in Europa op jaarbasis zo'n 36.000 Hi-Aces te kunnen afzetten. In de nabije toekomst zal het programma nog worden uitgebreid met een vierwielaandrijver, versie met lange wielbasis en verhoogd dak en een variant in de 3,5 tons klasse. De prijzen starten bij acht f.32.497,87(excl.BTW)voorde rbeeld 2,4i benzine. De diesel komt opf.33.991,49ende turbodiesel kost f.36.842,55. De 9-persoonsbus wordt geleverd op geel kenteken inclusief an BPM voor f.58.425,= als benzine tot f.67.790,= als turbodiesel. Toekomst De Hi-Ace is zeer doordat ontworpen. Zo is bijvoorbeeld de brandstoftank midden onder de vloer geplaatst om bij aanrijdingen niet geraakt te worden. Gordelspanners op geel zijn standaard, terwijl ABS als BTW er optie kan worden geleverd. Op het dak zijn af-fabriek al De Nationale Auto Pas omvat sinds kort 25 miljoen tellerstanden van circa 6 miljoen personenauto's. Dat betekent dat van vrijwel het volledige wagenpark in ons land de tellerstanden zijn geregistreerd, met een gemiddelde van ruim vier per auto. Hiermee is het doel bereikt dat een eind is gekomen aan de vroeger vaak voorkomende onderzekerheden rond de tellerstand van een gebruikte auto. Alle BOVAG-autobedrijven en ANWB- technostations geven de tellerstand door bij een grote beurt of APK-keuring, Bij de aankoop van een auto kunnen garagebedrijven een uitdraai maken van de Nationale Auto Pas, waardoor een koper kan zien dat de tellerstand juist is. De Nationale Auto Pas werd in 1991 opgericht als gezamenlijk initiatief van de ANWB, BOVAG en RAI. Afmetingen Er komt op termijn nog een versie met verhoogd dak. Daarnaast is al direct een variant voor 9 personen te koop. De auto is dan voorzien van zijruiten. Door de forse binnenafmetingen hebben alle passagiers royaal de ruimte en is door de lage vloer een makkelijke instap verkregen. Toyota levert in de nieuwe Hi- Ace drie motoren, allemaal 4 cilinders met een inhoud van 2.4 liter. De benzinemotor levert een maximaal vermogen van 116 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 203 Nm bij 2400 tr/min. Hiermee haalt de Hi-Ace een top van 160 km/u. De dieselkrachtbron komt tot 79 pk bij 4000 tr/min Variant voor f.995,= bovendien een dakrailing en laadruimte- afdekking krijgt. Ook is er een Atlanta Sport met onder meer BBS-velgen, verlaagd onderstel, dakantenne en een sportievere interieurinrichting. De Atlanta Sport heeft een 75 pk motor, terwijl ook de 1,6 liter van 100 pk leverbaar is. Deze laatste motor was nog niet eerder in de Golf leverbaar. De driedeurs Atlanta Sport van 100 pk komt op f.36.695,= en de Variant moet f .39.995,= opleveren. Ook is er een Atlanta Comfort bij de Golf met eveneens lichtmetalen velgen, metaallok, elektrisch bediende voorportierramen, hoofdsteunen achter en radiovoorbereiding te combineren met alle benzinemotoren van de 75 pk 1,6 tot en met de TD en TDi. De pakketprijs bedraagt f.1.995,=. De Golf Cabriolet kent een Atlanta-pakket vergelijkbaar met de Sport, terwijl de Vento ook als Atlanta kan worden Het rechthoekige uiterlijk van de vorige Hi-Ace is losgelaten. De nieuweling heeft een schuin oplopend front. De motor is verder naar voren geplaatst, waardoor de auto op het gebied van veiligheid aanmerkt verbeterd. Daaraan 1 ook de standaard bestuurdersairbac verstevigingsbalk Diverse modellen van Volkswagen zijn in het kader van de Olympische Spelen in Atlanta het hele jaar verkrijgbaar in een speciale Atlanta-uitvoering. Afhankelijk van het type zijn diverse pakketten samengesteld. De Polo Atlanta heeft bijvoorbeeld grotere bumpers, witte knipperlichten voor, sportstoelen met sspeciale bekleding, hoogteverstelling op de voorstoelen, deelbaar neerklapbare achterbank, hoofdsteunen en radiovoorbe reiding met vier speakers. Dit pakket is verkrijgbaar op de Polo met 1,4 en 1,6 liter motor voor een meerprijs van f.995,=. De Golf hatchback en Variant kennen ook een Atlanta- pakket met witte knipperlichten, donkere achterlichten en zijknipperlichten, andere velgen, sportstoelen, matten, radiovoorbereiding en met leer beklede pookknop. Dit pakket kost f.795,terwijl de gebruikt. De nieuwe krachtbron wordt samen met Opel gemaakt, die de nieuweling onder meer in de Vectra gaat gebruiken. De motor heeft directe inspuitng, haalt een vermogen van ongeveer 120 pk en een maximaal koppel van rond de 280 Nm. Ook de balansassen zijn een typisch Saab-item. Dieselmotoren worden steeds populairder. In de marktsegmente waar Saab opereert, is het dieselaandeel in ons land 23,2 terwijl dit in landen als België en Frankrijk zo'n 60% bedraagt. De huidige grote Saab, de 9000, blijft nog exact twee jaar in produktie. De auto krijgt eind 1997/begin 1998 zijn definitieve opvolger. Dit nieuwe model zal tevens als stationwagon verkrijgbaar worden. Immers de markt voor dit type auto groeit en Saab wil ddar een graantje van meepikken. Concurrent Volvo heeft haar omr* te danken aan ut populariteit van 850 Estate. Saab heeft in Nederland het afgelopen jaar een omzetgroei weten te verwezenlijken van maar liefst 32 procent over de eerste elf maanden. De Saab 900 trekt een fors aantal zogenaamde vreemde-merk- rijders aan, maar liefst 55 tot 60 procent, terwijl dit aandel bij de grote 9000 beperkt blijft tot 35 procent. en 163 Nm bij 2200 tr/min. Deze variant komt nog steeds vlot uit de voeten en kan een top van 140 km/u bereiken. De dieselmotor blijkt in de praktijk meer dan voldoende en zal ongetwijfeld de meest gekochte versie worden. Daarnaast is er nog een turbodiesel van 90 pk bij 3500 tr/min en een koppel van 226 Nm bij 2200 tr/min. De cabine is doelmatig, zakelijk en goed verzorgd van inrichting en aankleding. Het dashboard heeft een brede middenconsole met de bediening van de verwarming en plaats voor de radio. Het instrumentarium bestaat uit een snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. In het middenkussen van het stuurwiel is een airbag opgenomen. De voorruit is van gelaagd glas, terwijl de ruitewissers een intervalstand kennen. Er is in de cabine plaats voor drie personen. De stoel en bijrijdersbank zijn met stof bekleed. Verder heeft de Hi- Ace een radiovoorbereiding met antenne en twee speakers. Spiraalveren De lengte van de Hi-Ace is gegroeid naar 4,715 meter. Ook de afstand tussen de wielen is groter geworden, terwijl juist de hoogte van de i v A Jï HPTH 497]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27