Toyota Hi-Ace
g!x
B
f
Naar Europese maatstaven
)NS
D
Dieselmotor voor Saab
BMW 3-serie met grotere
16-klepper
Sportieve Atlanta-collectie
van Volkswagen
i.v.
er
I
na
25 miljoen tellerstanden in
Nationale Auto Pas
Comfort van
Denissen
Sportiviteit van
Denissen
^GE
DENISSEN
t
f v
pagina 8
Ut au i uiviAA i uuiiueiuay januari iaao
pagina y
;vei
20143
DOtr/iii
d 16E
riDRi
taanden
zia
ra 1.6 LX
1.950,-
il
'.950,-
B
G A
me,
USD
1
G A
Burg. Jamenitr. 52-56 5037 NC Tilburg TeltOl3-4683911
f°UUR
3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
i
2-1993
2-1994
12-1992
11-1992
88900 km
16300 km
6-1991
12-1992
5-1990
8- 1992
9- 1989
is in
sen
bedier
verstel
34000 km
53600 km
76100 km
Airco, ABS, etc.
at bed
ietijc.
s niet I
*ert dJ
nfort”
eenl
nemJ
uitga
■■•■■.I
Er il
I
5,= I
I
de I
lin 1
erinl
et eel
oyac4
ingvJ
rto is I
DETILBURGSE KOERIER
isse
:e is
sd
isten
nl,22
Iter
lr/10C
1km
r/lOOn
celijk is
i helpen
snd schuifdak, elektrisch
elbare buitenspiegels,
speciale bekleding, in hoogte
verstelbaar stuur en
elektrisch bediende
voorportierruiten. Bij de
sedan betaalt met f. 1.995,=
extra terwijl de Variant
Nissan Maxima 3.0 V6
Nissan Primera 2.0 SIX D
Renault Safrane 2.2i
Renault Safrane 2.2 Vi
Nissan Serena 2.0 SIX Airco 5-1991
Rood met.
Rood
zwart
grijs/wit
Rood
Cc
om
iooo
^GE
DENISSEN
l.'lkW.’l
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-468391 1
>ervlak aanmerkelijk
s met 52,5 centimeter,
dbasis zorgt
Brussel - Steeds meer gaan Japanse
autofabrikanten luisteren naar de wensen en eisen
van de Europese klant. Dit heeft tot gevolg dat de
leveringsprogramma's van de diverse merken in
ons werelddeel volledig gaan afwijken van wat
men gewoon is in het eigen land aan te bieden.
Bestelauto's lijken ook deze richting in te gaan. In
ieder geval is bij de ontwikkeling van de nieuwe
Hi-Ace van Toyota nadrukkelijk samengewerkt met
de eigen ontwikkelingsafdeling in Brussel.
Rover 216 GSi
Nissan 100NXSLXT-bar
Nissan Sunny 1,6i SGX coupé
Nissan Sunny 1.6 SIX coupé
Nissan 200 SX Turbo 16V
ABS, Airco,etc. Rood metallic
88700 km Groen metallic
89600 km Champ, metallic
Groenmetallic
Azuurbl.met.
n graantje
Concurrer
izetgroei vooral
n de grote
de 940/960 en
3MWZ3
1,9 liter
portieren mee. Verder is de
carrosserie breder geworden,
nodig om in de laadruimte
probleemloos een europallet
te kunnen schuiven.
is Coupé haalt nu een top
skt in 10,2 seconden van 0 tot
Compact heeft slechts 9,9
Verder is het gemiddelde
chte van de bestaande 1,8
Eind dit jaar gaat Saab
eindelijk een dieselmotor
leveren, in eerste instantie in
de 900-reeks. Het wordt een
nieuw ontwikkelde 2,2 liter 16-
klepper met turbo, want op
het gebied van multikleppers
en turbomotoren is het
Zweedse merk immers
pionier. De motor wordt echter
niet alleen door Saab
Tijdens de introductie van de nieuwe BI
roadster maakten we al kennis met de 1.
16-kleppen krachtbron die in het gehele
programma de bestaande 1,8 liter 16-klepper
gaat vervangen. Van deze motor werden sinds
de introductie in het najaar van 1989 al 270.000
exemplaar vervaardigd. Vanaf maart is de
vernieuwde 1,9 liter verkrijgbaar in de 3-sei
waarbij kan worden gekozen voor de 318is
sedan en coupé en de 318ti Compact. De motor
levert onveranderd 140 pk bij 6000 tr/min en
een hoger maximum koppel van 180 Nm bij
Atlanta f.2.495, meer kost
inclusief dakrailing en
bagage-afdekking. Verder
heeft Volkswagen nog extra
aantrekkelijke meerprijzen
voor Atlanta-kopers die
airconditioning, ABS en
airbags willen.
4300 tr/min. De 318is
van 213 km/u en trel
100 km/u. De ti Co"
seconden nodig. V
verbruik ten opzicl
liter teruggedrongen.
De belangrijkste wijzigingen die naast de
vergroting van de cilinderinhoud werden
doorgevoerd betreffen de klepbediening met
roltuimelaars, de laatste generatie digitale
motorelectronica en een geoptimaliseerde
mengselvorming.
laadvloer boven het
straatoppe
gunstig is
De grotere wiel
voor meer comfort, maar
hieraan draagt ook de nieuwe
wielophanging bij. De Hi-Ace
heeft zowel voor als achter
volledig onafhankelijk
geveerde wielen en dat is
tijdens het rijden goed te
merken. Uiteraard is de
achteras zo geconstrueerd dat
ook bij een forse belading
(laadvermogen maximaal
1268 kg) het rijcpmfort meer
dan acceptabel blijft. We
vinden daar namelijk
getrokken wielen en
spiraalveren, terwijl voor een
dubbele wishbone wordt
toegepast.
De afmetingen van de
laadruimte zijn in deze klas
van groot belang. De Hi-Ace
van binnen 1,62 meter breec
en biedt tussen de wielkas*
altijd nog een breedte van
meter, voldoende voor een
europallet. De laadvloer is
2,55 meter lang en volledig
vlak. Het laadvolume
bedraagt 6 kubieke meter.
Aan de zijkant is een
schuifdeur aangebracht,
terwijl de achterkant van de
auto kan worden geopend via
een forse klep. Door een
speciale constructie kan deze
desgewenst nog eens extra
ver worden opengeklapt,
makkelijk als bijvoorbeeld
een heftruck een pallet naar
binnen moet schuiven.
verkregen. De Passat en
Passat Variant hebben een
uitgebreide
standaarduitrusting als
Atlanta. Deze auto's worden
voorzien van stalen velgen
met speciale doppen, donkere
achterlichten, elektrisch
zes standaard
bevestigingspunten
aangebracht voor een
imperiaal. De benzineversie
mag een geremde
aanhangwagen trekken van
1800 kg, terwijl achter de
diesels een gewicht van 2000
kg mag worden gehangen.
Met de nieuwe Hi-Ace sluit
Toyota duidelijk aan bij de
wens naar meer veiligheid,
comfort en laadruimte in het
bestelautosegment. De meest
verkocht bestelauto is de VW
Transporter (25%) gevolgd
door de Ford Transit (10%) en
Mercedes Sprinter (10%). Het
is duidelijk dat Toyota met de
Hi-Ace een stapje hoger is
gegaan en daardoor op de
Europese markt meer kansen
heeft. In 1995 zullen zo'n
675.000 lichte bestelwagens
Europa worden verkocht, e«
aantal dat in 1999 zal zijn
toegenomen tot 800.000.
Toyota hoopt in Europa op
jaarbasis zo'n 36.000 Hi-Aces
te kunnen afzetten. In de
nabije toekomst zal het
programma nog worden
uitgebreid met een
vierwielaandrijver, versie met
lange wielbasis en verhoogd
dak en een variant in de 3,5
tons klasse.
De prijzen starten bij
acht f.32.497,87(excl.BTW)voorde
rbeeld 2,4i benzine. De diesel komt
opf.33.991,49ende
turbodiesel kost f.36.842,55. De
9-persoonsbus wordt geleverd
op geel kenteken inclusief
an BPM voor f.58.425,=
als benzine tot f.67.790,= als
turbodiesel.
Toekomst
De Hi-Ace is zeer doordat
ontworpen. Zo is bijvoorbeeld
de brandstoftank midden
onder de vloer geplaatst om
bij aanrijdingen niet geraakt
te worden. Gordelspanners op geel
zijn standaard, terwijl ABS als BTW er
optie kan worden geleverd.
Op het dak zijn af-fabriek al
De Nationale Auto Pas omvat sinds kort 25 miljoen
tellerstanden van circa 6 miljoen personenauto's. Dat
betekent dat van vrijwel het volledige wagenpark in ons
land de tellerstanden zijn geregistreerd, met een
gemiddelde van ruim vier per auto. Hiermee is het doel
bereikt dat een eind is gekomen aan de vroeger vaak
voorkomende onderzekerheden rond de tellerstand van
een gebruikte auto. Alle BOVAG-autobedrijven en ANWB-
technostations geven de tellerstand door bij een grote
beurt of APK-keuring, Bij de aankoop van een auto kunnen
garagebedrijven een uitdraai maken van de Nationale
Auto Pas, waardoor een koper kan zien dat de tellerstand
juist is. De Nationale Auto Pas werd in 1991 opgericht als
gezamenlijk initiatief van de ANWB, BOVAG en RAI.
Afmetingen
Er komt op termijn nog een
versie met verhoogd dak.
Daarnaast is al direct een
variant voor 9 personen te
koop. De auto is dan voorzien
van zijruiten. Door de forse
binnenafmetingen hebben
alle passagiers royaal de
ruimte en is door de lage vloer
een makkelijke instap
verkregen.
Toyota levert in de nieuwe Hi-
Ace drie motoren, allemaal 4
cilinders met een inhoud van
2.4 liter. De benzinemotor
levert een maximaal
vermogen van 116 pk bij 4600
tr/min en een koppel van 203
Nm bij 2400 tr/min. Hiermee
haalt de Hi-Ace een top van
160 km/u. De dieselkrachtbron
komt tot 79 pk bij 4000 tr/min
Variant voor f.995,= bovendien
een dakrailing en laadruimte-
afdekking krijgt. Ook is er een
Atlanta Sport met onder meer
BBS-velgen, verlaagd
onderstel, dakantenne en een
sportievere
interieurinrichting. De
Atlanta Sport heeft een 75 pk
motor, terwijl ook de 1,6 liter
van 100 pk leverbaar is. Deze
laatste motor was nog niet
eerder in de Golf leverbaar.
De driedeurs Atlanta Sport
van 100 pk komt op f.36.695,=
en de Variant moet f .39.995,=
opleveren. Ook is er een
Atlanta Comfort bij de Golf
met eveneens lichtmetalen
velgen, metaallok, elektrisch
bediende voorportierramen,
hoofdsteunen achter en
radiovoorbereiding te
combineren met alle
benzinemotoren van de 75 pk
1,6 tot en met de TD en TDi. De
pakketprijs bedraagt f.1.995,=.
De Golf Cabriolet kent een
Atlanta-pakket vergelijkbaar
met de Sport, terwijl de Vento
ook als Atlanta kan worden
Het rechthoekige uiterlijk van
de vorige Hi-Ace is
losgelaten. De nieuweling
heeft een schuin oplopend
front. De motor is verder naar
voren geplaatst, waardoor de
auto op het gebied van
veiligheid aanmerkt
verbeterd. Daaraan 1
ook de standaard
bestuurdersairbac
verstevigingsbalk
Diverse modellen van
Volkswagen zijn in het kader
van de Olympische Spelen in
Atlanta het hele jaar
verkrijgbaar in een speciale
Atlanta-uitvoering.
Afhankelijk van het type zijn
diverse pakketten
samengesteld. De Polo
Atlanta heeft bijvoorbeeld
grotere bumpers, witte
knipperlichten voor,
sportstoelen met sspeciale
bekleding, hoogteverstelling
op de voorstoelen, deelbaar
neerklapbare achterbank,
hoofdsteunen en radiovoorbe
reiding met vier speakers. Dit
pakket is verkrijgbaar op de
Polo met 1,4 en 1,6 liter motor
voor een meerprijs van f.995,=.
De Golf hatchback en Variant
kennen ook een Atlanta-
pakket met witte
knipperlichten, donkere
achterlichten en
zijknipperlichten, andere
velgen, sportstoelen, matten,
radiovoorbereiding en met
leer beklede pookknop. Dit
pakket kost f.795,terwijl de
gebruikt. De nieuwe
krachtbron wordt samen met
Opel gemaakt, die de
nieuweling onder meer in de
Vectra gaat gebruiken. De
motor heeft directe inspuitng,
haalt een vermogen van
ongeveer 120 pk en een
maximaal koppel van rond de
280 Nm. Ook de balansassen
zijn een typisch Saab-item.
Dieselmotoren worden steeds
populairder. In de
marktsegmente waar Saab
opereert, is het dieselaandeel
in ons land 23,2 terwijl dit
in landen als België en
Frankrijk zo'n 60% bedraagt.
De huidige grote Saab, de
9000, blijft nog exact twee jaar
in produktie. De auto krijgt
eind 1997/begin 1998 zijn
definitieve opvolger. Dit
nieuwe model zal tevens als
stationwagon verkrijgbaar
worden. Immers de markt voor
dit type auto groeit en Saab
wil ddar een graantje van
meepikken. Concurrent Volvo
heeft haar omr*
te danken aan ut
populariteit van
850 Estate.
Saab heeft in Nederland het
afgelopen jaar een
omzetgroei weten te
verwezenlijken van maar
liefst 32 procent over de eerste
elf maanden. De Saab 900
trekt een fors aantal
zogenaamde vreemde-merk-
rijders aan, maar liefst 55 tot
60 procent, terwijl dit aandel
bij de grote 9000 beperkt blijft
tot 35 procent.
en 163 Nm bij 2200 tr/min. Deze
variant komt nog steeds vlot
uit de voeten en kan een top
van 140 km/u bereiken. De
dieselmotor blijkt in de
praktijk meer dan voldoende
en zal ongetwijfeld de meest
gekochte versie worden.
Daarnaast is er nog een
turbodiesel van 90 pk bij 3500
tr/min en een koppel van 226
Nm bij 2200 tr/min.
De cabine is doelmatig,
zakelijk en goed verzorgd van
inrichting en aankleding. Het
dashboard heeft een brede
middenconsole met de
bediening van de verwarming
en plaats voor de radio. Het
instrumentarium bestaat uit
een snelheidsmeter,
brandstof- en
temperatuurmeter. In het
middenkussen van het
stuurwiel is een airbag
opgenomen. De voorruit is
van gelaagd glas, terwijl de
ruitewissers een
intervalstand kennen. Er is in
de cabine plaats voor drie
personen. De stoel en
bijrijdersbank zijn met stof
bekleed. Verder heeft de Hi-
Ace een radiovoorbereiding
met antenne en twee
speakers.
Spiraalveren
De lengte van de Hi-Ace is
gegroeid naar 4,715 meter.
Ook de afstand tussen de
wielen is groter geworden,
terwijl juist de hoogte van de
i v A
Jï
HPTH 497]