Hyundai Lantra Wagon 1.6i GLS
6
Eersteling
Tilburgers
Ad v.d. Wouw sponsort NOAD
Nieuwe schadeafdeling
Adriaan v.d. Ven
Twee Hyundai
radio's voor
Vrijdag 25 januari: opendag
opleiding motorvoertuigentechniek
ir
<0>HYUFIDRI
AUTO KENNIS
LANTRA WAGON
Nu bij ons in de showroom
I.
p
■mmI
23E3
15959
E
ijs met S2
NJ-HX-87
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 januari 1996 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 2
I
ben
tijd
ei
o
iplete
,950,=
sec
Wagon is
ralt
100
m
OOi
IUW
IUW
is
'94
ig
met.
n
.met.
n
'89
'88
'92
'93
rt
iog
irt met. '90
1
'92
T
O
T
E
S
T
A
U
SIONTIP
SIONTIP
Tilburg, Leharstraat 82, tel. 013-4554784
JIONTIP
Iasiontip
'92
'93
'90
i.r met. '92
ie met '88
i auto kent de
isis. Dat
in het
I mogelijk
noemen. De achterbank is bij
de GLS in een 60/40-
verhouding neerklapbaar.
jon is de eerste
rear die
etl
Verstelmogelijkheden
Wat betreft
'93
'94
'93
'94
'93
'90
'88
'85
'91
'89
'91
'88
'88
'88
'91
aJ
IS
'92
'94
ling
>lom
ie sprieten
het stuur
functies
sn heeft de
de juiste
ings geïi
—re Lant
>*ent dat c,
worden uit des
en identieke
uitrustingsniveau’s.
t-diploma
entechniek met
runde.
i met. '92
'92
'91
'93
'91
'91
'91
'93
'89
'88
'87
'92
'93
'87
'93
'92
'92
'94
'92
1 '92
srgrijs '78
irt '90
j '91
'91
met.
a/ met. ’88
'87
'91
'92
'92
'93
'95
'95
uitrusting kost f.35.450,=.
Daarboven vinden we dan
nog de 1.8 GLS vanaf
f.36.950,=. De meest complete
Lantra Wagon kost f.40,950,=
en heeft dan standaard onder
meer ABS, dubbele airbag en
cruise-control.
nieuwe
lie later
comt, krijgt een
xbare wielophanging,
sekt voor zich dat
i v.d. Ven uitsluitend
ciële
sonde
In Korea worden vooral vierdeurs sedanmodellen
verkocht. Hatchbacks en coupés zijn niet zo
populair, laat staan dat er in grote aantallen
ruimtewagens, cabriolets en stationwagons over
de toonbank gaan. Maar met de toename van de
welvaart komt er ook in Korea meer vraag naar
praktische auto's. Hyundai speelt daar vroegtijdig
op in met de Lantra Wagon.
Daihatsu-dealer Ad v.d. Wouw aan de
Kloosterstraat 20 te Loon op Zand, wil zijn
naamsbekendheid uitbreiden via sponsoring.
Daarvoor koos het bedrijf het le voetbalteam
van de Tilburgse 2e klasser NOAD.
Op de foto:
in de auto: trainer Leo van Wijk;
boven van links naar rechts: M. Lips, J.
Prijzen
De Lantra sedan met 1,8 motor
stond inmiddels bekend als
een zuinige auto. Hetzelfde
Natuurlijk is de Lantra Wagon
niet uitsluitend voor Korea
bedoeld, maar zal juist
veelvuldig worden
geëxporteerd. De
onlangs geïntroducee
nieuwe Lantra als bas
betekent dat gekozen kan
ezelfde motoren
Adriaansen, M. v. Bokhoven, W. v.d. Broek, J.
de Rooy, N. Huekens, P. Verzijl, R. Bruens en
grensrechter A. van Hoof.
Op de voorgrond: van links naar rechts: E.
Gagliardi, M. v.d. Steen, J. Gerris, P. v.d.
Heyden, R. Samallo, E. Lichtenberg, H. Akdimi.
Op foto ontbreken verzorgers E. v. Berkel en C.
Gerris.
k: bij 90 km/u 7,0
ikm
l 8,4 liter/lOOkm
ar 10,8 liter/100 km
De afdeling
motorvoertuigentechniek van
de Streekschool aan de
Beelaerts van Bloklandstraat
2 in Tilburg houdt morgen,
vrijdag 25 januari een
opendag van 15.00 tot 21.00
uur.
Tijdens de opleiding, die vier
jaar duurt, wordt ruime aan
dacht besteed aan onder meer
de laatste ontwikkelingen op
het gebied van elektronica en
milieu. Verder wordt ook de
bedrijfskundige kant van het
garagebedrijf belicht. De
afdeling
motorvoertuigentechniek
leidt op voor functies als
eerste autotechnicus,
keurmeester APK,
receptionist, werkplaatschef
of magazijnmeester. Veel
richtingaanwijzers en
ruitewissers bediend. De
inrichting van de Lantra is
alles behalve saai, omdat met
name in de bekledingsstoffen
op een originele manier kleur
is verwerkt. Groen, grijs en
rood wisselen elkaar af.
Dezelfde stof is ook op de
portierpanelen terug te
vinden. Zowel de stoelen als
de achterbank bieden een
behoorlijk diepe zit, een
manier om de ruimte i
interieur zo optimaal
te krijgen. Langere personen
zullen echter hun rugleuning
nadrukkelijk verder
achterover moeten stellen om
voldoende plaats te vinden.
De ondersteuning is door de
diverse verstelmogelijkheden
(hoogte en lenden) goed te
Hyundai organiseerde op 1 januari een televisiequiz waaraan
maar liefst 10.331 mensen deelnamen. Er was als hoofdprijs
een Hyundai Excel Hatchback GS te winnen en om hiervoor in
aanmerking te komen, werden de meest originele, leuke of
aparte motivaties geselecteerd. Naast de Excel waren ook nc
eens tien radio-cassettespelers te winnen met RDS, EON,
dertig voorkeuzezenders, telefoon-mute en een
uitgangsvermogen van 2 x 25 of 4 x 15 Watt. Van deze tien
radio's kwamen er maar liefst twee in Tilburg terecht.
Mevrouw M. van Lieshout en Siegfried van Hoek mogen zich de
gelukkige eigenaars van een dergelijk apparaat noemen.
Uiteraard kwamen zij de radio/cassettespeler bij de Tilburgse
Hyundai-dealer Auto Kennis aan de Leharstraat 82 in
ontvangst nemen. Op zondag 14 januari jl. werd tijdens een
uitzending van het programma "De Gouden Koets" de uitslag
van de wedstrijd bekend gemaakt.
portiergrepen in de
carrosseriekleur zijn
uitgevoerd. Standaard op
iedere Wagon zijn de
dakrailings, die niet alleen
sportief ogen, maar waarop
ook het een en ander kan
worden meegenomen. De
Wagon heeft het front en de
vier portieren met de sedan
gemeen. De achterzijde oogt
op zichzelf redelijk
harmonisch, maar sluit niet
helemaal fraai op de rest van
de auto aan. Aan de
achterzijde zien we een bolle
ruit, geribbelde balk boven de
nummerplaat en smalle
lichtunits, waardoor de
Lantra een brede achterklep
heeft. Deze klep gaat tot een
uitholling in de bumper open
die gelijk ligt met de
laadvloer. De GLS heeft
standaard 14 inch wielen met
wieldoppen, terwijl
lichtmetalen velgen uiteraard
tegen bijbetaling worden
gemonteerd.
leerlingen komen terecht bij
garagebedrijven, maar
vinden ook hun weg naar
leasebedrijven, importeurs en
firma's op het gebied van
accessoires, materialen en
gereedschappen. Een aantal
start na deze opleiding op
middelbaar niveau een eigen
bedrijf of stroomt door naar
een hogere beroepsopleiding.
De eerste vier semesters (twee
jaar) wordt de theoretische
basis gelegd, terwijl de
overige twee jaar bestaan uit
vier stages van 100 dagen.
Iedereen doorloopt de eerste
vijf semester hetzelfde
programma en kiest daarna
voor een specialisatie.
Gedurende de opleiding
worden voor diverse vak!
certificaten gehaald.
■tmet. '92
>en met.'91
wmet '90
'90
'87
'91
'91
wmet '87
met. '93
30
Dakrailings
De Hyundai Lantra Wagon is
4,45 meter lang en valt
zodoende groter uit dan de
diverse andere stationcars in
de middenklasse. Dat blijkt
ook uit de inhouden van de
bagageruimte in de diverse
standen. Maximaal kan
namelijk voor 1413 liter aan
spullen worden ingeladen en
dat is ronduit royaal. Het
uiterlijk van de Lantra Wagon
kenmerkt zich door het
gesloten front. In plaats van
een grille zit er een grote
luchtdoorvoer in de bumper.
De GLS-uitvoering is voorzien
van meegespoten bumpers,
terwijl ook buitenspiegels en
gemiddelde verbruik van 1 op
13,5 haalden we ook met deze
1,6 liter, maar alleen als met
relatief constante snelheden
wordt gereden. Veel
stadswerk laat het gemiddeld
verbruik zelfs onder de 1 op 10
zakken.
Een van de belangrijkste
goede eigenschappen van de
Lantra Wagon is de prijs. De
auto biedt immers de
formaten van een klasse
hoger tegen de middenklasse
prijzen. De Wagon werd eind
1995 geïntroduceerd tegen
een extra lage meerprijs ten
opzichte van de sedan. Deze
lage prijzen blijven voorlopig
gehandhaafd. De basis
Wagon 1.6 GL kost f.31.950,=
en dat betekent een meerprijs
van slechts duizend gulden
ten opzichte van de
vergelijkbare sedan. De 1.6i
GL automaat komt op
f.35.450,=. De door ons
gereden GLS met rijkere
Technische gegevens:
Merk en type: Hyundai Lantra
Wagon 1.6i GLS
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1599 cc
Boring x slag: 77,4 x 85 mm
Vermogen: 113 pk bij 6100
tr/min
Koppel: 143 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,45 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1119 kg
Prestaties: topsnelheid 185
km/u
acceleratie 0-100 in 11 sec.
Verbruik:
liter/100 ko.
bij 120 km/u I
stadsverkeer 1(
Prijs: f.35.450,=
Om te worden toegelaten tot
de opleiding heeft men één
van de volgende
vooropleidingen nodig:
- een VBO-C-diploma met wis
en natuurkunde
- een MAVO-diploma (liefst
met wis- en/of natuurkunde)
- HAVO/VWO, een
overgangsbewijs naar de
vierde klas
- een MBO-kort-'
Motorvoertuiger
wis- en natuurki
Wie meer wil weten is vc
harte welkom op de o
op vrijdag 25 januari
telefonisch contc
met H. van Ges
Schoonus, telef
4686915.
volledig uit aluminium
opgetrokken Audi A8. Maar
ook de speciale
wielophanging die op de A8
en A4 van Audi wordt
toegepast vraagt zeer
specifieke uitlijnapparatuur
die een algemeen
schadebedrijf niet zal
aanschaffen. Ook de ni
Volkswagen Passat die
dit jaar komt, krijc*-
vergelijk!
Het spree
Adriaan
met officiële
fabrieksonderdelen werkt,
zodat de volledige garantie
ook na een reparatie van
kracht blijft.
Adriaan v.d. Ven repareert
niet alleen vakkundig de
schade, maar handelt met de
verzekeringsmaatschappij de
schade ook administratief af,
terwijl de klant weer mobiel is
in de gratis leenauto.
ran
opendag
ri of kan
tact opnemen
sstel of W.
ïfoon 013-
zenuwachtig en dribbelig
komt. Maar bij normaal
gebruik valt de Lantra in het
geheel niet tegen. De
standaard
stuurbekrachtiging zorgt voor
een lichte bediening, terwijl
ook de handgeschakelde
rwijl vijfbak gemakkelijk van
et de overbrenging wisselt zonder
overdreven spierkracht.
Alleen de eerste versnelling
wil nog wel eens kraken ten
teken dat het
koppelingspedaal niet tot de
laatste millimeter is
ingetrapt. Hetzelfde probleem
vertoont de achteruit. De
meeste bedieningsorganen
zitten op de juiste plek, zodat
men in de Lantra niet lang
hoeft te wennen.
personen is met twee
schademonteurs uitgebreid
tot nu zes medewerkers. De
uitbreiding is geheel binnen
het bestaande pand
gerealiseerd door met diverse
activiteiten te schuiven. De
nieuwe schadeafdeling van
Adriaan v.d. Ven Tilburg is
volledig Focwa-II
gecertificeerd en werkt
volgens het Schade Garant
plan voor een groot aantal
verzekeringsmaatschappijen.
Adriaan v.d. Ven richt zich
met de nieuwe
schadeafdeling als specialist
op Volkswagen en Audi in
Tilburg en omgeving. De
officiële VW-/Audi-dealer
werkt immers volledig
volgens strenge
fabrieksnormen ei
beschikking over c
apparatuur en
gereedschappen. Zo kan
Adriaan v.d. Ven zelfs
schades herstellen aan de
De Lantra Wagoi
serieuze stationc
Hyundai aanbied. De auto is
zeker zo aantrekkelijk als de
sedan, vooral vanwege de
extra gebruiksmogelijkheden
tegen een uiterst geringe
meerprijs. Motorisch stelt de
Lantra tevreden vanwege de
goede prestaties, terwijl de
versnellingsbak wat betreft
bediening verbetering vraagt.
De GLS-uitvoering is
compleet van uitrusting.
interieurinrichting heeft
Hyundai de laatste jaren veel
geleerd. De gebruikte
materialen zijn er enorm op
vooruit gegaan, terwijl de
vormgeving vergelijkbare
stappen vooruit heeft
geniaakt. Ondér een
vloeiende overkapping zit het
instrumentarium compleet
met toerenteller geflankeerd
door een drietal
uitstroomopeningen. De
diverse bedieningsknoppen
zijn op de middenconsole te
vinden, met uitzondering van
de achterruitwisser en
koplamphoogte-verstelling
die links van de stuurkolom
zijn geplaatst. Met de
aan weerszijde van he
worden de bekende fu
voor verlichting.
Beta-familie
De interieuruitrusting van de
GLS is behoorlijk compleet. Zo
zijn de vier portierruiten
elektrisch te bedienen, ten
de buitenspiegels juist met uc
hand moeten worden
versteld. De portieren en
achterklep worden centraal
vergrendeld. De klep moet
altijd met de sleutel of van
binnenuit worden geopend.
Het glas rondom is getint, de
instrumentenverlichting
regelbaar en de stuurkolom in
hoogte verstelbaar.
Hyundai levert in de alle
Lantra’s twee 4 cilinder
zestienkleps motoren uit de
eigen Beta-familie. De 1599 cc
krachtbron levert een
vermogen van 113 pk bij 6100
tr/min en een maximaal
koppel van 143 Nm bij 3000
tr/min. Daarnaast is er een 1,8
liter van 127 pk en 162 Nm.
Presteren doet de 1,6 liter
uitstekend. De topsnelheid
van ruim 180 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in ongeveer 11 seconden
stemmen zeker tot
tevredenheid. De Lantra heeft
een onafhankelijk geveerd
onderstel meegekregen, dat
voor de Europese markt een
straffere afvering krijgt dan
de exemplaren die in Korea
blijven. Toch zou de dempinc
nog wat stugger mogen. De
achteras komt af en toe wat
Sinds kort heeft VW-/Audi-
dealer Adriaan v.d. Ven in
Tilburg een compleet nieuwe
schadeafdeling in gebruik
genomen. Het bedrijf had
voorheèn ook al een
dergelijke afdeling, maar een
deel van de werkzaamheden
werd buitenshuis gedaan,
met name het spuitwerk.
Binnen de nieuwe opzet is ook
een spuitcabine opgenomen.
Verder heeft men nieuwe
apparatuur aangeschaft en
andere richtbanken en
richtvloeren aangebracht.
Nieuw is de ruimte waar alle
lakkleuren met
gebruikmaking van de
computer worden gemengd.
In de
voorbehandelingsruimte is
speciale verlichting fc
aangebracht, omdat het strak b
zetten van een carrosserie een
ambacht is en op het oog moet
gebeuren. Het aantal op de
schadeafdeling werkzame
'91
'91
'92
'94
'92
'90
'87
'87
'93
NJ-HX-87