Hyundai Lantra Wagon 1.6i GLS 6 Eersteling Tilburgers Ad v.d. Wouw sponsort NOAD Nieuwe schadeafdeling Adriaan v.d. Ven Twee Hyundai radio's voor Vrijdag 25 januari: opendag opleiding motorvoertuigentechniek ir <0>HYUFIDRI AUTO KENNIS LANTRA WAGON Nu bij ons in de showroom I. p ■mmI 23E3 15959 E ijs met S2 NJ-HX-87 DE AUTOMAAT - Donderdag 25 januari 1996 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER pagina 2 I ben tijd ei o iplete ,950,= sec Wagon is ralt 100 m OOi IUW IUW is '94 ig met. n .met. n '89 '88 '92 '93 rt iog irt met. '90 1 '92 T O T E S T A U SIONTIP SIONTIP Tilburg, Leharstraat 82, tel. 013-4554784 JIONTIP Iasiontip '92 '93 '90 i.r met. '92 ie met '88 i auto kent de isis. Dat in het I mogelijk noemen. De achterbank is bij de GLS in een 60/40- verhouding neerklapbaar. jon is de eerste rear die etl Verstelmogelijkheden Wat betreft '93 '94 '93 '94 '93 '90 '88 '85 '91 '89 '91 '88 '88 '88 '91 aJ IS '92 '94 ling >lom ie sprieten het stuur functies sn heeft de de juiste ings geïi —re Lant >*ent dat c, worden uit des en identieke uitrustingsniveau’s. t-diploma entechniek met runde. i met. '92 '92 '91 '93 '91 '91 '91 '93 '89 '88 '87 '92 '93 '87 '93 '92 '92 '94 '92 1 '92 srgrijs '78 irt '90 j '91 '91 met. a/ met. ’88 '87 '91 '92 '92 '93 '95 '95 uitrusting kost f.35.450,=. Daarboven vinden we dan nog de 1.8 GLS vanaf f.36.950,=. De meest complete Lantra Wagon kost f.40,950,= en heeft dan standaard onder meer ABS, dubbele airbag en cruise-control. nieuwe lie later comt, krijgt een xbare wielophanging, sekt voor zich dat i v.d. Ven uitsluitend ciële sonde In Korea worden vooral vierdeurs sedanmodellen verkocht. Hatchbacks en coupés zijn niet zo populair, laat staan dat er in grote aantallen ruimtewagens, cabriolets en stationwagons over de toonbank gaan. Maar met de toename van de welvaart komt er ook in Korea meer vraag naar praktische auto's. Hyundai speelt daar vroegtijdig op in met de Lantra Wagon. Daihatsu-dealer Ad v.d. Wouw aan de Kloosterstraat 20 te Loon op Zand, wil zijn naamsbekendheid uitbreiden via sponsoring. Daarvoor koos het bedrijf het le voetbalteam van de Tilburgse 2e klasser NOAD. Op de foto: in de auto: trainer Leo van Wijk; boven van links naar rechts: M. Lips, J. Prijzen De Lantra sedan met 1,8 motor stond inmiddels bekend als een zuinige auto. Hetzelfde Natuurlijk is de Lantra Wagon niet uitsluitend voor Korea bedoeld, maar zal juist veelvuldig worden geëxporteerd. De onlangs geïntroducee nieuwe Lantra als bas betekent dat gekozen kan ezelfde motoren Adriaansen, M. v. Bokhoven, W. v.d. Broek, J. de Rooy, N. Huekens, P. Verzijl, R. Bruens en grensrechter A. van Hoof. Op de voorgrond: van links naar rechts: E. Gagliardi, M. v.d. Steen, J. Gerris, P. v.d. Heyden, R. Samallo, E. Lichtenberg, H. Akdimi. Op foto ontbreken verzorgers E. v. Berkel en C. Gerris. k: bij 90 km/u 7,0 ikm l 8,4 liter/lOOkm ar 10,8 liter/100 km De afdeling motorvoertuigentechniek van de Streekschool aan de Beelaerts van Bloklandstraat 2 in Tilburg houdt morgen, vrijdag 25 januari een opendag van 15.00 tot 21.00 uur. Tijdens de opleiding, die vier jaar duurt, wordt ruime aan dacht besteed aan onder meer de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektronica en milieu. Verder wordt ook de bedrijfskundige kant van het garagebedrijf belicht. De afdeling motorvoertuigentechniek leidt op voor functies als eerste autotechnicus, keurmeester APK, receptionist, werkplaatschef of magazijnmeester. Veel richtingaanwijzers en ruitewissers bediend. De inrichting van de Lantra is alles behalve saai, omdat met name in de bekledingsstoffen op een originele manier kleur is verwerkt. Groen, grijs en rood wisselen elkaar af. Dezelfde stof is ook op de portierpanelen terug te vinden. Zowel de stoelen als de achterbank bieden een behoorlijk diepe zit, een manier om de ruimte i interieur zo optimaal te krijgen. Langere personen zullen echter hun rugleuning nadrukkelijk verder achterover moeten stellen om voldoende plaats te vinden. De ondersteuning is door de diverse verstelmogelijkheden (hoogte en lenden) goed te Hyundai organiseerde op 1 januari een televisiequiz waaraan maar liefst 10.331 mensen deelnamen. Er was als hoofdprijs een Hyundai Excel Hatchback GS te winnen en om hiervoor in aanmerking te komen, werden de meest originele, leuke of aparte motivaties geselecteerd. Naast de Excel waren ook nc eens tien radio-cassettespelers te winnen met RDS, EON, dertig voorkeuzezenders, telefoon-mute en een uitgangsvermogen van 2 x 25 of 4 x 15 Watt. Van deze tien radio's kwamen er maar liefst twee in Tilburg terecht. Mevrouw M. van Lieshout en Siegfried van Hoek mogen zich de gelukkige eigenaars van een dergelijk apparaat noemen. Uiteraard kwamen zij de radio/cassettespeler bij de Tilburgse Hyundai-dealer Auto Kennis aan de Leharstraat 82 in ontvangst nemen. Op zondag 14 januari jl. werd tijdens een uitzending van het programma "De Gouden Koets" de uitslag van de wedstrijd bekend gemaakt. portiergrepen in de carrosseriekleur zijn uitgevoerd. Standaard op iedere Wagon zijn de dakrailings, die niet alleen sportief ogen, maar waarop ook het een en ander kan worden meegenomen. De Wagon heeft het front en de vier portieren met de sedan gemeen. De achterzijde oogt op zichzelf redelijk harmonisch, maar sluit niet helemaal fraai op de rest van de auto aan. Aan de achterzijde zien we een bolle ruit, geribbelde balk boven de nummerplaat en smalle lichtunits, waardoor de Lantra een brede achterklep heeft. Deze klep gaat tot een uitholling in de bumper open die gelijk ligt met de laadvloer. De GLS heeft standaard 14 inch wielen met wieldoppen, terwijl lichtmetalen velgen uiteraard tegen bijbetaling worden gemonteerd. leerlingen komen terecht bij garagebedrijven, maar vinden ook hun weg naar leasebedrijven, importeurs en firma's op het gebied van accessoires, materialen en gereedschappen. Een aantal start na deze opleiding op middelbaar niveau een eigen bedrijf of stroomt door naar een hogere beroepsopleiding. De eerste vier semesters (twee jaar) wordt de theoretische basis gelegd, terwijl de overige twee jaar bestaan uit vier stages van 100 dagen. Iedereen doorloopt de eerste vijf semester hetzelfde programma en kiest daarna voor een specialisatie. Gedurende de opleiding worden voor diverse vak! certificaten gehaald. ■tmet. '92 >en met.'91 wmet '90 '90 '87 '91 '91 wmet '87 met. '93 30 Dakrailings De Hyundai Lantra Wagon is 4,45 meter lang en valt zodoende groter uit dan de diverse andere stationcars in de middenklasse. Dat blijkt ook uit de inhouden van de bagageruimte in de diverse standen. Maximaal kan namelijk voor 1413 liter aan spullen worden ingeladen en dat is ronduit royaal. Het uiterlijk van de Lantra Wagon kenmerkt zich door het gesloten front. In plaats van een grille zit er een grote luchtdoorvoer in de bumper. De GLS-uitvoering is voorzien van meegespoten bumpers, terwijl ook buitenspiegels en gemiddelde verbruik van 1 op 13,5 haalden we ook met deze 1,6 liter, maar alleen als met relatief constante snelheden wordt gereden. Veel stadswerk laat het gemiddeld verbruik zelfs onder de 1 op 10 zakken. Een van de belangrijkste goede eigenschappen van de Lantra Wagon is de prijs. De auto biedt immers de formaten van een klasse hoger tegen de middenklasse prijzen. De Wagon werd eind 1995 geïntroduceerd tegen een extra lage meerprijs ten opzichte van de sedan. Deze lage prijzen blijven voorlopig gehandhaafd. De basis Wagon 1.6 GL kost f.31.950,= en dat betekent een meerprijs van slechts duizend gulden ten opzichte van de vergelijkbare sedan. De 1.6i GL automaat komt op f.35.450,=. De door ons gereden GLS met rijkere Technische gegevens: Merk en type: Hyundai Lantra Wagon 1.6i GLS Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1599 cc Boring x slag: 77,4 x 85 mm Vermogen: 113 pk bij 6100 tr/min Koppel: 143 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,45 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1119 kg Prestaties: topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 11 sec. Verbruik: liter/100 ko. bij 120 km/u I stadsverkeer 1( Prijs: f.35.450,= Om te worden toegelaten tot de opleiding heeft men één van de volgende vooropleidingen nodig: - een VBO-C-diploma met wis en natuurkunde - een MAVO-diploma (liefst met wis- en/of natuurkunde) - HAVO/VWO, een overgangsbewijs naar de vierde klas - een MBO-kort-' Motorvoertuiger wis- en natuurki Wie meer wil weten is vc harte welkom op de o op vrijdag 25 januari telefonisch contc met H. van Ges Schoonus, telef 4686915. volledig uit aluminium opgetrokken Audi A8. Maar ook de speciale wielophanging die op de A8 en A4 van Audi wordt toegepast vraagt zeer specifieke uitlijnapparatuur die een algemeen schadebedrijf niet zal aanschaffen. Ook de ni Volkswagen Passat die dit jaar komt, krijc*- vergelijk! Het spree Adriaan met officiële fabrieksonderdelen werkt, zodat de volledige garantie ook na een reparatie van kracht blijft. Adriaan v.d. Ven repareert niet alleen vakkundig de schade, maar handelt met de verzekeringsmaatschappij de schade ook administratief af, terwijl de klant weer mobiel is in de gratis leenauto. ran opendag ri of kan tact opnemen sstel of W. ïfoon 013- zenuwachtig en dribbelig komt. Maar bij normaal gebruik valt de Lantra in het geheel niet tegen. De standaard stuurbekrachtiging zorgt voor een lichte bediening, terwijl ook de handgeschakelde rwijl vijfbak gemakkelijk van et de overbrenging wisselt zonder overdreven spierkracht. Alleen de eerste versnelling wil nog wel eens kraken ten teken dat het koppelingspedaal niet tot de laatste millimeter is ingetrapt. Hetzelfde probleem vertoont de achteruit. De meeste bedieningsorganen zitten op de juiste plek, zodat men in de Lantra niet lang hoeft te wennen. personen is met twee schademonteurs uitgebreid tot nu zes medewerkers. De uitbreiding is geheel binnen het bestaande pand gerealiseerd door met diverse activiteiten te schuiven. De nieuwe schadeafdeling van Adriaan v.d. Ven Tilburg is volledig Focwa-II gecertificeerd en werkt volgens het Schade Garant plan voor een groot aantal verzekeringsmaatschappijen. Adriaan v.d. Ven richt zich met de nieuwe schadeafdeling als specialist op Volkswagen en Audi in Tilburg en omgeving. De officiële VW-/Audi-dealer werkt immers volledig volgens strenge fabrieksnormen ei beschikking over c apparatuur en gereedschappen. Zo kan Adriaan v.d. Ven zelfs schades herstellen aan de De Lantra Wagoi serieuze stationc Hyundai aanbied. De auto is zeker zo aantrekkelijk als de sedan, vooral vanwege de extra gebruiksmogelijkheden tegen een uiterst geringe meerprijs. Motorisch stelt de Lantra tevreden vanwege de goede prestaties, terwijl de versnellingsbak wat betreft bediening verbetering vraagt. De GLS-uitvoering is compleet van uitrusting. interieurinrichting heeft Hyundai de laatste jaren veel geleerd. De gebruikte materialen zijn er enorm op vooruit gegaan, terwijl de vormgeving vergelijkbare stappen vooruit heeft geniaakt. Ondér een vloeiende overkapping zit het instrumentarium compleet met toerenteller geflankeerd door een drietal uitstroomopeningen. De diverse bedieningsknoppen zijn op de middenconsole te vinden, met uitzondering van de achterruitwisser en koplamphoogte-verstelling die links van de stuurkolom zijn geplaatst. Met de aan weerszijde van he worden de bekende fu voor verlichting. Beta-familie De interieuruitrusting van de GLS is behoorlijk compleet. Zo zijn de vier portierruiten elektrisch te bedienen, ten de buitenspiegels juist met uc hand moeten worden versteld. De portieren en achterklep worden centraal vergrendeld. De klep moet altijd met de sleutel of van binnenuit worden geopend. Het glas rondom is getint, de instrumentenverlichting regelbaar en de stuurkolom in hoogte verstelbaar. Hyundai levert in de alle Lantra’s twee 4 cilinder zestienkleps motoren uit de eigen Beta-familie. De 1599 cc krachtbron levert een vermogen van 113 pk bij 6100 tr/min en een maximaal koppel van 143 Nm bij 3000 tr/min. Daarnaast is er een 1,8 liter van 127 pk en 162 Nm. Presteren doet de 1,6 liter uitstekend. De topsnelheid van ruim 180 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in ongeveer 11 seconden stemmen zeker tot tevredenheid. De Lantra heeft een onafhankelijk geveerd onderstel meegekregen, dat voor de Europese markt een straffere afvering krijgt dan de exemplaren die in Korea blijven. Toch zou de dempinc nog wat stugger mogen. De achteras komt af en toe wat Sinds kort heeft VW-/Audi- dealer Adriaan v.d. Ven in Tilburg een compleet nieuwe schadeafdeling in gebruik genomen. Het bedrijf had voorheèn ook al een dergelijke afdeling, maar een deel van de werkzaamheden werd buitenshuis gedaan, met name het spuitwerk. Binnen de nieuwe opzet is ook een spuitcabine opgenomen. Verder heeft men nieuwe apparatuur aangeschaft en andere richtbanken en richtvloeren aangebracht. Nieuw is de ruimte waar alle lakkleuren met gebruikmaking van de computer worden gemengd. In de voorbehandelingsruimte is speciale verlichting fc aangebracht, omdat het strak b zetten van een carrosserie een ambacht is en op het oog moet gebeuren. Het aantal op de schadeafdeling werkzame '91 '91 '92 '94 '92 '90 '87 '87 '93 NJ-HX-87

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21