7Z7Z
Een langere adem
Nieuwe V8-motoren
van BMW
Daihatsu Charade
in 't nieuw
^DEKKERS
r
EN.
U«é ^»»4 3 6
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
51
r
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Ruimte
genoeg?
5 pagina 18
Oplage: 99.000
Donderdag 25 januari 1996
gd
iet
>r en
sten
ir dat
Tony Vos
de
Autotest
Lees verder
in dit nummer
pag.3
pag.5
o.a.:
BALANS
Hyundai Lantra
Wagon
Toyota Hi-Ace
naar Europese
maatstaven
Uitbreiding
Renault Laguna
Jaargang 8
Nummer 4
Officieel
Subaru-
dealer voor
Tilburg e.a.
r
lOfl
31
OOn
ad
IS
ichtbron
e aantaL
deiri'
>dat
tmen-
f "p be-
,ge-
ipe
iwe 2 liter motor
ook volgens
ebouwd. Hi
latische
D en een
De
ii ia. me
i druk
irkeer-
ndere
de
elkaar (in
(,ECDA(Bfl/EPRD &MB
7UltQOSTjt>v
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
loper, de 1,8 liter. De
taties zijn uitstekend,
top van 189 km/u en
itie van 0 tot 100 in 9,7
i. De Plus heeft 10
1 nodig en komt tot
voork
preste.
zoals de te
accelerate
seconden,
secondeni
185 km/u. De versies met
automatische transmissie
vragen voor het sprintje
respectievelijk 11,4 en 11,7
seconden. De auto heeft er
totaal geen moeite mee zijn
vermogen op de weg over te
brengen door de standaard
vierwielaandrijving. Het
centrale differentieel onder
de vloer is voorzien van een
visco-sper die ervoor zorgt dat
de aandrijfkrachten altijd
naar de wielen gaan met de
depper meeste grip.
ral koppel Vierwielaandrijving is niet
r/min. alleen handig bij het rijden op
sneeuw en tijdens de
wintersportvakanties, maar
Belangrijk is dat de nieuwe motoren zuiniger
zijn dan hun voorgangers.
BMW heeft verder de standaarduitrusting van
de diverse 7-serie modellen uitgebreid. Zo
hebben alle types voortaan een Automc
Stabiliteit- en Tractiecontrole (ASC+T)
verschuifbare middenarmsteun voor. D
benzineversies krijgen steptronic, een
systeem dat de mogelijkheid biedt naast auto
matisch ook handmatig te schakelen. De
Executive uitvoeringen krijgen er een CD-
wisselaar bij, terwijl de 74Óï/iL en 750i/iL
Executive voortaan een bekleding met
nappaleer hebben op stoelen en achterbank.
De prijslijst start met f. 130.000,= voor de 725tds
gevolgd door de 728i voor f.l35.000,=. De
nieuwe 735i V8 start bij f. 155.000,= en de 740i
bij 180.000,=. De 4,4 liter V8 komt ook
beschikbaar in de 840 Ci voor f.220.000,=.
onafhankelijke
wielophanging voor
achter. Verder is de
bestuurdersstoel in
voldoende mate verstelbaar
om een prettige zit te
verkrijgen. Ook is de hoogte
van het stuurwiel en de
gordels aan te passen.
De Subaru Impreza 2 liter
krijgt af-fabriek een rijke
uitrusting mee. Zo zijn
centrale vergrendeling,
elektrisch verstelbare
spiegels, koplampsproeiers,
elektrisch bediende zijruiten,
toerenteller en getint glas
standaard.
De Impreza 2.0 is in vier
uitgaves leverbaar. De sedan
en Plus met vijfbak of
viertraps automaat. De
prijzen zijn ten opzichte van
de 1,8 liter niet gewijzigd.
Daarom kost de Impreza 2.0
GL AWD sedan f.36.995,=.
Dezelfde auto als Plus komt
op f.39.995,=. De automatische
transmissie vergt een extra
uitgave van f.3.500,=. Tegen
een meerprijs van
vierduizend gulden heeft de
Impreza ABS.
Principe
De nieuwe 2 liter motor van de
Impreza is ook volgens dit
principe gebouwd. Hij is
direct afgeleid van de 2 liter
uit de Legacy en levert een
vermogen van 115 pk bij 5600
tr/min. Deze zestienklepy
komt tot een maximacr
van 170 Nm bij 4400 tr/min.
Hierdoor heeft de 2 liter veel
meer trekkracht dan zijn
De Daihatsu Charade heeft een nieuw gezicht
gekregen. Hiermee zal de auto zich beter van
de directe concurrentie kunnen
onderscheiden. De auto werd bij zijn
introductie enkele jaren geleden verweten
sterk te lijken op de Toyota Starlet, maar dat
beeld is met het nieuwe front helemaal
verdwenen. De auto heeft hogere en grotere
koplampen gekregen, terwijl de grille de vorm
heeft van een lachende mond. Uiteraard is de
vorm van de motorkap hierop aangepast.
Verder krijgt de Charade een gewijzigde
voorbumper, die de auto iets langer heeft
gemaakt. In het interieur zijn met name
nieuwe bekledingsstoffen toegepast.
Met uitzondering van de
basis RN-uitvoering zal
vanaf de fabricagemaand
februari iedere Renault
Laguna standaard worden
voorzien van een
bestuurdersairbag.
Normaal goldt voor deze
optie een meerprijs van
f. 1.395,=. De prijs gaat
echter slechts f.950,=
omhoog terwijl voor f.975,=
een bijrijdersairbag kan
worden bijbesteld. Verder
zal het programma worden
uitgebreid met de Laguna
1.8 RN Ambiance naar
keuze als vijfdeurs en
Break. Deze versie heeft
standaard ABS en een be
stuurdersairbag. De 1.8 RN
vijfdeurs kost f.40.700,= en
le Break komt op f.42.400,=.
melijk,
rondui
aal!"
Inderdaad, erg naden
kend is dit gedrag niet en
sociaal in ieder geval
van geen kanten. Terecht
stelt de briefschrijver dat
er niet alleen fatsoen
moet bestaan in het rij
dende verkeer, maar ook
in het stilstaande ver
keer. En bij die woorden
kan ik me alleen maar
aansluiten...
De komst van de 1,6 liter krachtbron in de GTi
is nog onzeker. De verkochte aantallen zijn zo
gering, dat het aanpassen van de motor aan
de nieuwste emissie-eisen wellicht niet de
moeite loont.
Kudelstaart - Subaru is in de middenklasse
vertegenwoordigd met de Impreza, een bepaald
eigenzinnig gelijnde vierdeurs sedan of de
vijfdeurs stationwagon, de Impreza Plus. Dit model
is leverbaar met 4 cilinder boxermotoren met
aanvankelijk een inhoud van 1,6 en 1,8 liter. Deze
laatste is nu vervangen door een krachtigere 2 liter.
Standaard heeft de Impreza 2.0 permanente
vierwielaandrijving.
Zowel de 5-, 7- als 8-serie krijgen vanaf maart
nieuwe achtcilinder motoren. De 3 liter
krachtbron is vergroot tot 3,5 liter en levert nu
een vermogen van 235 pk (was 217 pk). De 4
liter heeft nu een inhoud van 4,4 liter en bleef
wat betreft vermogen gelijk op 286 pk. Naast
het vermogen nam ook het koppel toe. Bij de
3.5 liter bedraagt dit 320 Nm bij 3300 tr/min en
bij de 4,4 liter 420 Nm bij 3900 tr/min. Omdat
deze hogere koppels bij lagere toerentallen
worden bereikt, werd vooral de souplesse
merkbaar groter. Beide motoren worden
leverbaar in de BMW 535i/540i, 735i/740i en
840i.
De nieuwe E
7.6 seconder
tussensprin
735i haalt c'
de740i«
Subaru is vooral bekend door
het consequent toepassen van
een aantal ongebruikelijke
technieken. Het gaat dan met
name om de
vierwielaandrijving op alle
modellen en de
boxermotoren. Bij
boxermotoren staan c'
cilinders niet naast eku^
lijn), maar liggen ze plat
tegenover elkaar.
Prijzen gelijk
Het is overigens opvallend
hoe stil de 2 liter zijn werk
doet. Bij lage toerentallen is
het boxergeluid herkenbaar
op de achtergrond aanwezig.
Op de snelweg is de motor
vrijwel helemaal niet meer te
horen, terwijl stationair je
nauwelijks merkt dat de
krachtbron draait. Het
geboden comfort staat op een
voldoende peil vanwege de
r--AUTOMOBIELBEDRIJF
-- KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575 L
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Soms denk ik dat ik mt
helemaal alleen r'
maak over de pan
manieren van anc
weggebruikers en met
name van mijn straatge
noten. Deze week ont
ving ik een brief van een
lezer die vergelijkbare
gedragingen als bijzon
der storend ervaart. Hij
schrijft: 'We wonen in
een heel prettige buurt,
en in die buurt wonen wij
in een van de prachtigste
straten. Onze straat heeft
een rijbaan van ik denk
wel vijf meter breed,
daarnaast nog parkeer
havens van zeg maar 1
meter 20 aan weerskan
ten, en dan nog een stoep
van ongeveer twee me
ter. Totaal dus ongeveer
twaalf meter breed.
Ruimte genoeg zou je
zeggen. Dat er te) hard
gereden wordt in onze
straat is daarom ook wel
enigszins te begrijpen,
maar een andere eigen
aardigheid van de
autobezitters snap ik als
maar niet. Het is name
lijk zo dat ondanks de
brede rijbaan en de rui
me parkeerhavens in
onze straat steeds meer
mensen hun auto op de
stoep voor de deur parke
ren. Ik vind dat vooral ge
vaarlijk omdat zodoende
de kinderen niet meer le
ren dat er een verschil is
tussen de (onveilige) weg
en de (veilige) stoep. Ik
vraag me al jaren af
waarom mensen hun
auto persee precies voor
de deur moeten hebben,
ook al is er in de parkeer
haven pal voor de deur
ruim te zat. Ik snap
niet. Je ziet ook dat
sen die in de buurt op
zoek komen hun auto
woon maar voor de
voordeurparkeren, ter
wijl er verderop nog ge
noeg plaats is. Begrijpt U
dat nou? Ik vind het na
bom het maar eens
lit te zeggen: associ-
ook onder typisch
Nederlandse
omstandigheden met veel
regen. De auto is voorzien van
een hoge en lage gearing
waartussen bij alle snelheden
kan worden gekozen. Handig
als men het in de bergen net
even niet haalt, maar ook
plezierig als op de snelweg
even snel moet worden
ingehaald. Naast de handrem
zit hiervoor een extra hendel.
Wel moet even de koppeling
worden ingetrapt, maar
terugschakelen naar de lage
gearing gaat sneller dan het
inleggen van een lagere
versnelling. Handig is de
Impreza met 4WD ook bij het
trekken van een trailer. De
Impreza mag een geremde
aanhanger van 1600 kg
trekken.
Motorisch is er aan de drie- en vijfdeurs
Charade niets veranderd. De krachtige 1.3
liter 16-klepper blijft op zijn plaats. Verder zijn
vanaf de introductie van deze vernieuwde
variant ook ABS en een airbag leverbaar. De
exacte Nederlandse specificaties zijn nog niet
bekend, maar het is waarschijnlijk dat de
meeste uitvoeringen standaard
stuurbekrachtiging en getint glas krijgen.
BMW 735i accelereert nu in slechts
en van 0 tot 100 km/u, terwijl de
prints ook in kortere tijd verlopen. De
talt een top van 244 km/u terwijl deze bij
electronisch is afgeregeld op 250 km/u.
M* PD 331