7Z7Z Een langere adem Nieuwe V8-motoren van BMW Daihatsu Charade in 't nieuw ^DEKKERS r EN. U«é ^»»4 3 6 DAGEN TOT HET JAAR 2000 51 r Bijlage van: DeTilburgseKoerier Ruimte genoeg? 5 pagina 18 Oplage: 99.000 Donderdag 25 januari 1996 gd iet >r en sten ir dat Tony Vos de Autotest Lees verder in dit nummer pag.3 pag.5 o.a.: BALANS Hyundai Lantra Wagon Toyota Hi-Ace naar Europese maatstaven Uitbreiding Renault Laguna Jaargang 8 Nummer 4 Officieel Subaru- dealer voor Tilburg e.a. r lOfl 31 OOn ad IS ichtbron e aantaL deiri' >dat tmen- f "p be- ,ge- ipe iwe 2 liter motor ook volgens ebouwd. Hi latische D en een De ii ia. me i druk irkeer- ndere de elkaar (in (,ECDA(Bfl/EPRD &MB 7UltQOSTjt>v Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur loper, de 1,8 liter. De taties zijn uitstekend, top van 189 km/u en itie van 0 tot 100 in 9,7 i. De Plus heeft 10 1 nodig en komt tot voork preste. zoals de te accelerate seconden, secondeni 185 km/u. De versies met automatische transmissie vragen voor het sprintje respectievelijk 11,4 en 11,7 seconden. De auto heeft er totaal geen moeite mee zijn vermogen op de weg over te brengen door de standaard vierwielaandrijving. Het centrale differentieel onder de vloer is voorzien van een visco-sper die ervoor zorgt dat de aandrijfkrachten altijd naar de wielen gaan met de depper meeste grip. ral koppel Vierwielaandrijving is niet r/min. alleen handig bij het rijden op sneeuw en tijdens de wintersportvakanties, maar Belangrijk is dat de nieuwe motoren zuiniger zijn dan hun voorgangers. BMW heeft verder de standaarduitrusting van de diverse 7-serie modellen uitgebreid. Zo hebben alle types voortaan een Automc Stabiliteit- en Tractiecontrole (ASC+T) verschuifbare middenarmsteun voor. D benzineversies krijgen steptronic, een systeem dat de mogelijkheid biedt naast auto matisch ook handmatig te schakelen. De Executive uitvoeringen krijgen er een CD- wisselaar bij, terwijl de 74Óï/iL en 750i/iL Executive voortaan een bekleding met nappaleer hebben op stoelen en achterbank. De prijslijst start met f. 130.000,= voor de 725tds gevolgd door de 728i voor f.l35.000,=. De nieuwe 735i V8 start bij f. 155.000,= en de 740i bij 180.000,=. De 4,4 liter V8 komt ook beschikbaar in de 840 Ci voor f.220.000,=. onafhankelijke wielophanging voor achter. Verder is de bestuurdersstoel in voldoende mate verstelbaar om een prettige zit te verkrijgen. Ook is de hoogte van het stuurwiel en de gordels aan te passen. De Subaru Impreza 2 liter krijgt af-fabriek een rijke uitrusting mee. Zo zijn centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare spiegels, koplampsproeiers, elektrisch bediende zijruiten, toerenteller en getint glas standaard. De Impreza 2.0 is in vier uitgaves leverbaar. De sedan en Plus met vijfbak of viertraps automaat. De prijzen zijn ten opzichte van de 1,8 liter niet gewijzigd. Daarom kost de Impreza 2.0 GL AWD sedan f.36.995,=. Dezelfde auto als Plus komt op f.39.995,=. De automatische transmissie vergt een extra uitgave van f.3.500,=. Tegen een meerprijs van vierduizend gulden heeft de Impreza ABS. Principe De nieuwe 2 liter motor van de Impreza is ook volgens dit principe gebouwd. Hij is direct afgeleid van de 2 liter uit de Legacy en levert een vermogen van 115 pk bij 5600 tr/min. Deze zestienklepy komt tot een maximacr van 170 Nm bij 4400 tr/min. Hierdoor heeft de 2 liter veel meer trekkracht dan zijn De Daihatsu Charade heeft een nieuw gezicht gekregen. Hiermee zal de auto zich beter van de directe concurrentie kunnen onderscheiden. De auto werd bij zijn introductie enkele jaren geleden verweten sterk te lijken op de Toyota Starlet, maar dat beeld is met het nieuwe front helemaal verdwenen. De auto heeft hogere en grotere koplampen gekregen, terwijl de grille de vorm heeft van een lachende mond. Uiteraard is de vorm van de motorkap hierop aangepast. Verder krijgt de Charade een gewijzigde voorbumper, die de auto iets langer heeft gemaakt. In het interieur zijn met name nieuwe bekledingsstoffen toegepast. Met uitzondering van de basis RN-uitvoering zal vanaf de fabricagemaand februari iedere Renault Laguna standaard worden voorzien van een bestuurdersairbag. Normaal goldt voor deze optie een meerprijs van f. 1.395,=. De prijs gaat echter slechts f.950,= omhoog terwijl voor f.975,= een bijrijdersairbag kan worden bijbesteld. Verder zal het programma worden uitgebreid met de Laguna 1.8 RN Ambiance naar keuze als vijfdeurs en Break. Deze versie heeft standaard ABS en een be stuurdersairbag. De 1.8 RN vijfdeurs kost f.40.700,= en le Break komt op f.42.400,=. melijk, rondui aal!" Inderdaad, erg naden kend is dit gedrag niet en sociaal in ieder geval van geen kanten. Terecht stelt de briefschrijver dat er niet alleen fatsoen moet bestaan in het rij dende verkeer, maar ook in het stilstaande ver keer. En bij die woorden kan ik me alleen maar aansluiten... De komst van de 1,6 liter krachtbron in de GTi is nog onzeker. De verkochte aantallen zijn zo gering, dat het aanpassen van de motor aan de nieuwste emissie-eisen wellicht niet de moeite loont. Kudelstaart - Subaru is in de middenklasse vertegenwoordigd met de Impreza, een bepaald eigenzinnig gelijnde vierdeurs sedan of de vijfdeurs stationwagon, de Impreza Plus. Dit model is leverbaar met 4 cilinder boxermotoren met aanvankelijk een inhoud van 1,6 en 1,8 liter. Deze laatste is nu vervangen door een krachtigere 2 liter. Standaard heeft de Impreza 2.0 permanente vierwielaandrijving. Zowel de 5-, 7- als 8-serie krijgen vanaf maart nieuwe achtcilinder motoren. De 3 liter krachtbron is vergroot tot 3,5 liter en levert nu een vermogen van 235 pk (was 217 pk). De 4 liter heeft nu een inhoud van 4,4 liter en bleef wat betreft vermogen gelijk op 286 pk. Naast het vermogen nam ook het koppel toe. Bij de 3.5 liter bedraagt dit 320 Nm bij 3300 tr/min en bij de 4,4 liter 420 Nm bij 3900 tr/min. Omdat deze hogere koppels bij lagere toerentallen worden bereikt, werd vooral de souplesse merkbaar groter. Beide motoren worden leverbaar in de BMW 535i/540i, 735i/740i en 840i. De nieuwe E 7.6 seconder tussensprin 735i haalt c' de740i« Subaru is vooral bekend door het consequent toepassen van een aantal ongebruikelijke technieken. Het gaat dan met name om de vierwielaandrijving op alle modellen en de boxermotoren. Bij boxermotoren staan c' cilinders niet naast eku^ lijn), maar liggen ze plat tegenover elkaar. Prijzen gelijk Het is overigens opvallend hoe stil de 2 liter zijn werk doet. Bij lage toerentallen is het boxergeluid herkenbaar op de achtergrond aanwezig. Op de snelweg is de motor vrijwel helemaal niet meer te horen, terwijl stationair je nauwelijks merkt dat de krachtbron draait. Het geboden comfort staat op een voldoende peil vanwege de r--AUTOMOBIELBEDRIJF -- KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575 L De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Soms denk ik dat ik mt helemaal alleen r' maak over de pan manieren van anc weggebruikers en met name van mijn straatge noten. Deze week ont ving ik een brief van een lezer die vergelijkbare gedragingen als bijzon der storend ervaart. Hij schrijft: 'We wonen in een heel prettige buurt, en in die buurt wonen wij in een van de prachtigste straten. Onze straat heeft een rijbaan van ik denk wel vijf meter breed, daarnaast nog parkeer havens van zeg maar 1 meter 20 aan weerskan ten, en dan nog een stoep van ongeveer twee me ter. Totaal dus ongeveer twaalf meter breed. Ruimte genoeg zou je zeggen. Dat er te) hard gereden wordt in onze straat is daarom ook wel enigszins te begrijpen, maar een andere eigen aardigheid van de autobezitters snap ik als maar niet. Het is name lijk zo dat ondanks de brede rijbaan en de rui me parkeerhavens in onze straat steeds meer mensen hun auto op de stoep voor de deur parke ren. Ik vind dat vooral ge vaarlijk omdat zodoende de kinderen niet meer le ren dat er een verschil is tussen de (onveilige) weg en de (veilige) stoep. Ik vraag me al jaren af waarom mensen hun auto persee precies voor de deur moeten hebben, ook al is er in de parkeer haven pal voor de deur ruim te zat. Ik snap niet. Je ziet ook dat sen die in de buurt op zoek komen hun auto woon maar voor de voordeurparkeren, ter wijl er verderop nog ge noeg plaats is. Begrijpt U dat nou? Ik vind het na bom het maar eens lit te zeggen: associ- ook onder typisch Nederlandse omstandigheden met veel regen. De auto is voorzien van een hoge en lage gearing waartussen bij alle snelheden kan worden gekozen. Handig als men het in de bergen net even niet haalt, maar ook plezierig als op de snelweg even snel moet worden ingehaald. Naast de handrem zit hiervoor een extra hendel. Wel moet even de koppeling worden ingetrapt, maar terugschakelen naar de lage gearing gaat sneller dan het inleggen van een lagere versnelling. Handig is de Impreza met 4WD ook bij het trekken van een trailer. De Impreza mag een geremde aanhanger van 1600 kg trekken. Motorisch is er aan de drie- en vijfdeurs Charade niets veranderd. De krachtige 1.3 liter 16-klepper blijft op zijn plaats. Verder zijn vanaf de introductie van deze vernieuwde variant ook ABS en een airbag leverbaar. De exacte Nederlandse specificaties zijn nog niet bekend, maar het is waarschijnlijk dat de meeste uitvoeringen standaard stuurbekrachtiging en getint glas krijgen. BMW 735i accelereert nu in slechts en van 0 tot 100 km/u, terwijl de prints ook in kortere tijd verlopen. De talt een top van 244 km/u terwijl deze bij electronisch is afgeregeld op 250 km/u. M* PD 331

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19