Fiat Bravo 1.6 SX lü! I Auto van het Jaar 1996 Nieuwbouw Subaru-dealer Dekkers geopend Prijzen Audi A4 Avant Renault Laguna Van 53855 Sable en Taurus na de zomer Toyota Corolla weer grijs <1 l/l a s - open. gd!H h t F LZ-LV-12 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 4 januari 1996 - pagina 3 pagina 2 ion U; 'ertui- =i - m Vanc Keuze uit 75 MSnUnruff r. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-4683911 o T A U T T E INIS liten; Jen; der Hessing officieel Lamborghini* importeur >0, 50, 50, 50, 30, 30, 50, 50, 50, 50, 50, 50, /anaf juli 'iden. Verc 80 inmiddels uit i, voor 19.500, - 33.500, - 19.500, - 7.500,- 18.500, - 7.500, - 8.500, - 7.950,- 22.500, - 7.500, - 19.500, - 25.950,- en Sable behoren met tie-aantallen van zo'n F^XG E DENISSEN verse occasions 3 tot 30 mnd BOVAG Garantie 2.500,-* op de lijn hter de gegevens: iat Bravo 1.6 benzineversies zijn ook als Quattro met permanente vierwielaandrijving te bestellen, terwijl de voorwielaangedreven exemplaren als automaat leverbaar zijn. de Detroit Motorshow onthuld, terwijl in oktober jl. de stationwagon in Tokyo werd getoond. De -- Taurus e produkti loogd eis zo Uitgest. betaling tot zomer 96* fjaargratis onderhoud* v.a. 158«V; min. APK-gekeurd lot 6/9é De Fiat Bravo heeft de Auto van het Jaar titel met recht gekregen. De auto heeft een originele vormgeving, een sportief onderstel en plezierige motor. Het interieur is fantasievol ingericht. De auto is erg stug geveerd en de stoelen zijn voor detailverbeteringen vatbaar. Vlak na onze eerste kennismaking met de nieuwe Audi A4 Avant, heeft importeur Pon de officiële verkoopprijzen bekend gemaakt. Voorlopig start de serie met de 1.8 liter 20- klepper voor f.60.390,=. Later komt daar nog een basis 1.6 liter bij. De Turbo-versie begint bij f.67.490,=, terwijl voor de even sterke 2.6 liter V6 f.71.090,= betaald moet worden. Verder levert Audi in de A4 Avant de 1.9 liter TDI- motor van 110 pk vanaf f.65.290,=. Alle Op vrijdag 15 december jl. werd in de avond de ingrijpend verbouwde vestiging van Subaru-dealer Dekkers aan de Korvelse weg op feestelijke wijze officieel in gebruik genomen. James Coert, algemeen directeur van Subaru Nederland verrichtte de openingshandeling onder belangstelling van klanten, relaties en vrienden. De showroom is dankzij de verbouwing gegroeid van 230 te openen en de op de onderste hoeken 'afgesneden' achterruit. Het derde remlicht is hoog tegen deze ruit geplaatst en doet daar veel beter dienst, dan het laaggeplaatste exemplaar van de Fiat Brava. De achterklep is van binnenuit te openen of van buitenaf met een sleutel. Jammergenoeg is er geen drukknopje. die iedere Italiaanse auto in huis heeft. Voor en achter beschikt dit model over onafhankelijk opgehangen wielen met aan beide kanten een stabilisatorstang. Het geheel is redelijk stug afgeveerd, zonder dat het comfort volledig uit het oog is verloren. Ook in snel genomen bochten houdt de Bravo zijn wielen keurig aan de grond en door de niet overdreven zware bediening en prettige stuurbekrachtiging, laat de auto zich snel tot een sportieve rijstijl verleiden. Al bij al zijn het vooral de technische en vormgevingsaspecten die tot de sterke punten van de Fiat Bravo 1.6 SX gerekend kunnen worden. meubilair van de SX heeft een vrolijke bekleding. De stoelen bieden een behoorlijk harde zit en de zitting is zo kort, dat de ondersteuning van de bovenbenen verre van optimaal is. Ook sluiten de lendensteunen niet optimaal op het lichaam aan. De hoofd en beenruimte is zowel voor- als achterin voldoende. Sinds 1 januari jl. dragen de Fiat's Bravo en Brava de titel 'Auto van het Jaar 1996'. Beide modellen staan op hetzelfde onderstel, komen technisch volledig met elkaar overeen, maar hebben door een afwijkende vormgeving een totaal andere uit straling. We reden de driedeurs Bravo met de 1.6 liter 16-kleppenmotor. Technische c Merk en type: Fk SX Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1581 cc Boring x slag: 86,4 x 67,4 mm Vermogen: 103 pk bij 5750 tr/min Koppel: 144 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,025 meter, breedte 1,755 meter Gewicht: 1050 kg Prestaties: topsnelheid 184 km/u acceleratie 0-100 in 11 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,5 liter/100 km bij 120 km/u 7,5 liter/100 km stadsverkeer 9,3 liter/100 km Prijs: f.32.350,= De Bedrijfsauto Rai staat voor de deur en diverse auto- importeurs komen dientegengevolge met nieuwe bestelvarianten op de markt. Zo komt de Toyota Corolla weer beschikbaar op grijs kenteken. Het gaat om de Corolla Stationwagon met 2 liter dieselmotor die wordt voorzien van een verho dak. De interne hoogte enige manier voor Zuideuropese merken om niet alleen in Nederland maar vooral ook in eigen land driedeurs modellen te kunnen verkopen, is de vormgeving totaal afwijkend maken. Citroen heeft dit met de ZX al voorzichtig geprobeerd. Renault levert bij de Mégane niet eens meer een driedeurs, maar wel een tweedeurs coupé, terwijl ook Fiat in dit marktsegment voor twee totaal verschillende ogende auto's heeft gekozen. De driedeurs Bravo is 4,03 meter lang en kan het best gekenschetst worden als een Italiaanse Golf. Vooral door de brede achterschermen en de iets oplopende achterste zijruiten ziet de auto er krachtig en solide uit. De vormgeving van de achterlichtunits vraagt een nadere bestudering. In een soort van druppelvorm zijn alle lichtfuncties verwerkt. Kenmerkend zijn verder de brede handgreep om de klep groot.dat kan worden volstaan met een laag tussenschot van 30 centimeter. Uiteraard zijn de zijruiten achter geblindeerd. De Corolla biedt een laadvolume van 1800 liter en een laadvermogen van 500 kg. Standaard krijgt deze auto stuurbekrachtiging. Uiteraard is ook op deze Toyota de 3 jaar volledige garantie van toepassing. Krachtig De rugleuningen van de voorstoelen klappen naar voren en maken de instap naar achteren mogelijk. De bediening van de Fiat Bravo gaat redelijk makkelijk. Stuurbekrachtiging is standaard, terwijl de korte pook van de vijfversnellingsbak welliswaar wat hakerig, maar toch zeer precies functioneert. De bagageruimte heeft een normale standaardinhoud van 280 liter, die uit te breiden is tot maximaal 1030 liter. De 1,6 liter 16-kleppenmotor uit onze Bravo SX is de tweede mogelijkheid in het programma boven de 12-kleps 1,4 liter. De motor is afgeleid van de bestaande 1,6 liter en voorzien van een nieuwe cilinderkop. Het maximale vermogen van 103 pk bij 5750 tr/min is behoorlijk hoog, terwijl ook het koppel van 144 Nm bij 4000 tr/min tot tevredenheid stemt. De 1050 sluit bijzonder fraai c van de auto aan. Acht voorstoelen is een tussenschot van 30 centimeter geplaatst, terwijl de achterste zijruiten geblindeerd werden. De auto is beschikbaar met drie motoren: de beide 4 cilinder benzinemotoren met 1,8 en 2,0 liter inhoud en de 2,2 liter 12-kleppen diesel. Er kan in alle gevallen worden gekozen voor een RN of RT De nieuwe A4 Avant wordt in maart officieel geïntroduceerd en zal vanaf juli ook als 1.6 en 90 pk TDI leverbaar worden. Verder is de Coupé op basis van de 80 inmiddels uit produktie genomen. Verwarming Het front van de Bravo is gelijk aan de Brava met een tot een minimaal formaat teruggebrachte grille, brede en platte koplampen en een grote luchtinlaat in de voorbumper. Vanaf de SX- uitvoering zijn de bumpers in de carrosseriekleur meegespoten. Stootstrips, buitenspiegels en portierkrukken worden in zwart uitgevoerd. Ook zijknipperlichten, getint glas en centrale vergrendeling behoren tot de standaarduitrusting. Het interieur van de Bravo is redelijk fantasievol ingericht. Het dashboard is eigenlijk heel compleet van uitvoering. Het instrumentarium bestaat uit vier ronde klokken: benzinevoorraad, snelheid, toerental en temperatuur. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar en heeft een middenkussen waarachter een airbag schuilgaat. De middenconsole heeft een typische vormgeving en kg zware Bravo haalt hiermee goede prestaties, zoals een top van 184 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 11 seconden. Bovendien hoeft in de Bravo niet overbodig veel geschakeld te worden. De motor is over een breed toerengebied zeer krachtig. Het motorgeluid blijft behoorlijk binnen de perken, zodat de auto op dit punt bovengemiddeld beoordeeld mag worden. In het onderstel van de Bravo herkennen we de sportiviteit ook verkrijgbaar met een 1,8 liter 16-kleppen krachtbron en kost dan f.38.050,=. Helemaal bovenaan het programma staat de Bravo HGT met een 5 cilinder 2 liter motor uit de Lancia Kappa voor f.46.450,=. De 1.6 liter motor in combinatie met de SX- uitrusting lijkt wat betreft value-for-money de beste keus. Beste keus Het brandstofverbruik van de 1,6 liter 16-kleppenmotor mag niet meer dan normaal genoemd worden met een gemiddelde van 1 op 11,6. De Bravo-reeks van Fiat start bij f.28.300,= voor de 1.4S gevolgd door de 1.4 SX voor f.29.950,=. Daarboven vinden we onze testauto, de 1.6 SX voor f .32.350,=. Voor duizend gulden meer kan de vijfdeurs Brava worden gekozen. Deze auto heeft een totaal andere, minder sportieve uitstraling, maar biedt door zijn langere carrosserie wel meer bagageruimte. De Bravo is in sportieve GT-uitmonstering De ontwerpafdeling van Fiat levert de laatste jaren hoogstandjes af. Of er nu wel of niet de hulp van beroemde Italiaanse meesters is I ingeroepen, de laatste modellen van Fiat zijn stuk voor stuk apart. Dat de nieuwe Bravo en Brava snel de Tipo zullen doen vergeten, behoeft geen betoog. Door de Renault Laguna Break te voorzien van een verhoogd dak, kan deze auto voldoen aan de geldende wetgeving omtrent het grijze kenteken. Dit verhoogde dak Bestudering De Nederlandse automobilist I houdt van oudsher van driedeurs auto's. Populaire modellen als de Ford Escort, VW Golf en Opel Astra worden in grote aantallen als driedeurs verkocht. Anders is het bij Zuideuropese auto's in de middenklasse. Deze worden vaak bij aanvang alleen als vijfdeurs aangeboden, maar blijven in deze uitvoering gedurende hun hele levenscyclus het meest populair. Kijk maar eens naar de Fiat Tipo, Renault 19 en Citroën ZX. De naar 625 vierkante meter. De voorgevel is gelijk gebleven, maar vrijwel alles daarachter is nieuw. De showroom zit nu ook aan de werkplaats vast, reden waarom deze een nieuwe ingang heeft gekregen. Door de extra showroomruiten aan de Gerdiaanhof kan Dekkers vooral haar aanbod gebruikte auto's nu beter uitstallen en onder de aandacht brengen van het winkelend publiek. 500.000 Stuks per jaar tot de meest geproduceerde auto's ter wereld. De Nederlandse )e eerste generatie uitvoeringen krijgen een 3 Sable behoren met liter V6 motor met een vermogen van 200 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 271 Nm bij 4500 tr/min. Beide auto's zijn 5,07 meter lang. De Taurus wordt onder meer voorzien van twee airbags, airco, elektrisch bediende portierruiten, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, cruise-control, buitentemperatuurmeter, metaallok, lichtmetalen velgen, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en getint glas. Importeur Hessing verwacht via de special geselecteerde Ford-dealers in ons land jaarlijks 750 stuks van de Sable en Taurus te kunnen verkopen. De firma Hessing in De Bilt is door Lamborghini aangesteld als officiële importeur voor Nederland. Hierdoor lijkt een haast eindeloze omzwerving van Lamborghini langs diverse importbedrijven tot een einde te zijn gekomen. Lamborghini past na tuurlijk uitstekend binnen het leveringsprogramma van Hessing, die ook de merken Rolls-Royce, Bentley, Maserati, De Tomaso en de Amerikaanse F ord/Lincoln/Mercury vertegenwoordigd. De firma Hessing in De Bilt zal vanaf augustus de nieuwe Ford Taurus en Mercury Sable in ons land gaan aanbieden. De sedanversies van beide auto's werden begin 1995 op uitrustingsniveau. Standaard heeft daardoor iedere auto centrale vergrendeling met afstandsbediening, getint glas en stuurbekrachtiging. Verder kunnen alle opties van de normale Laguna Break worden besteld. De laadvloer is 1,78 meter lang en de laadruimte heeft een hoogte van 98,5 centimeter. De Laguna RN 1.8 Van kost f.29.695,= excl. BTW. herbergt de bedieningsknoppen voor de verwarming en ventilatie, twee uistroomopeningen en het standaard audio-systeem met cassettespeler. Opbergruimtes zijn er in de portier, het dashboardkastje en tussen de stoelen. De buitenspiegels worden handmatig van binnenuit versteld, terwijl de portierruiten elektrisch worden geopend en gesloten. De achterruiten kunnen niet worden opengezet. Het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21