Fiat Bravo 1.6 SX
lü!
I
Auto van het Jaar 1996
Nieuwbouw
Subaru-dealer
Dekkers geopend
Prijzen Audi A4 Avant
Renault Laguna Van
53855
Sable en Taurus na de zomer
Toyota Corolla
weer grijs
<1
l/l
a
s
-
open.
gd!H
h
t
F
LZ-LV-12
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 januari 1996 - pagina 3
pagina 2
ion U;
'ertui-
=i
-
m
Vanc
Keuze uit 75
MSnUnruff
r. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-4683911
o
T
A
U
T
T
E
INIS
liten;
Jen;
der
Hessing officieel
Lamborghini*
importeur
>0,
50,
50,
50,
30,
30,
50,
50,
50,
50,
50,
50,
/anaf juli
'iden. Verc
80 inmiddels uit
i,
voor
19.500, -
33.500, -
19.500, -
7.500,-
18.500, -
7.500, -
8.500, -
7.950,-
22.500, -
7.500, -
19.500, -
25.950,-
en Sable behoren met
tie-aantallen van zo'n
F^XG E
DENISSEN
verse occasions
3 tot 30 mnd BOVAG Garantie
2.500,-*
op de lijn
hter de
gegevens:
iat Bravo 1.6
benzineversies zijn ook als Quattro met
permanente vierwielaandrijving te bestellen,
terwijl de voorwielaangedreven exemplaren
als automaat leverbaar zijn.
de Detroit Motorshow onthuld,
terwijl in oktober jl. de
stationwagon in Tokyo werd
getoond. De --
Taurus e
produkti
loogd
eis zo
Uitgest. betaling tot zomer 96*
fjaargratis onderhoud*
v.a. 158«V;
min. APK-gekeurd lot 6/9é
De Fiat Bravo heeft de Auto
van het Jaar titel met recht
gekregen. De auto heeft een
originele vormgeving, een
sportief onderstel en
plezierige motor. Het interieur
is fantasievol ingericht. De
auto is erg stug geveerd en de
stoelen zijn voor
detailverbeteringen vatbaar.
Vlak na onze eerste kennismaking met de
nieuwe Audi A4 Avant, heeft importeur Pon de
officiële verkoopprijzen bekend gemaakt.
Voorlopig start de serie met de 1.8 liter 20-
klepper voor f.60.390,=. Later komt daar nog
een basis 1.6 liter bij. De Turbo-versie begint
bij f.67.490,=, terwijl voor de even sterke 2.6
liter V6 f.71.090,= betaald moet worden. Verder
levert Audi in de A4 Avant de 1.9 liter TDI-
motor van 110 pk vanaf f.65.290,=. Alle
Op vrijdag 15 december jl.
werd in de avond de
ingrijpend verbouwde
vestiging van Subaru-dealer
Dekkers aan de Korvelse weg
op feestelijke wijze officieel
in gebruik genomen. James
Coert, algemeen directeur
van Subaru Nederland
verrichtte de
openingshandeling onder
belangstelling van klanten,
relaties en vrienden. De
showroom is dankzij de
verbouwing gegroeid van 230
te openen en de op de
onderste hoeken 'afgesneden'
achterruit. Het derde remlicht
is hoog tegen deze ruit
geplaatst en doet daar veel
beter dienst, dan het
laaggeplaatste exemplaar
van de Fiat Brava. De
achterklep is van binnenuit te
openen of van buitenaf met
een sleutel. Jammergenoeg is
er geen drukknopje.
die iedere Italiaanse auto in
huis heeft. Voor en achter
beschikt dit model over
onafhankelijk opgehangen
wielen met aan beide kanten
een stabilisatorstang. Het
geheel is redelijk stug
afgeveerd, zonder dat het
comfort volledig uit het oog is
verloren. Ook in snel
genomen bochten houdt de
Bravo zijn wielen keurig aan
de grond en door de niet
overdreven zware bediening
en prettige
stuurbekrachtiging, laat de
auto zich snel tot een
sportieve rijstijl verleiden. Al
bij al zijn het vooral de
technische en
vormgevingsaspecten die tot
de sterke punten van de Fiat
Bravo 1.6 SX gerekend kunnen
worden.
meubilair van de SX heeft een
vrolijke bekleding. De stoelen
bieden een behoorlijk harde
zit en de zitting is zo kort, dat
de ondersteuning van de
bovenbenen verre van
optimaal is. Ook sluiten de
lendensteunen niet optimaal
op het lichaam aan. De hoofd
en beenruimte is zowel voor-
als achterin voldoende.
Sinds 1 januari jl. dragen de Fiat's Bravo en Brava
de titel 'Auto van het Jaar 1996'. Beide modellen
staan op hetzelfde onderstel, komen technisch
volledig met elkaar overeen, maar hebben door een
afwijkende vormgeving een totaal andere uit
straling. We reden de driedeurs Bravo met de 1.6
liter 16-kleppenmotor.
Technische c
Merk en type: Fk
SX
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1581 cc
Boring x slag: 86,4 x 67,4 mm
Vermogen: 103 pk bij 5750
tr/min
Koppel: 144 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,025
meter, breedte 1,755 meter
Gewicht: 1050 kg
Prestaties: topsnelheid 184
km/u
acceleratie 0-100 in 11 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,5
liter/100 km
bij 120 km/u 7,5 liter/100 km
stadsverkeer 9,3 liter/100 km
Prijs: f.32.350,=
De Bedrijfsauto Rai staat voor
de deur en diverse auto-
importeurs komen
dientegengevolge met
nieuwe bestelvarianten op de
markt. Zo komt de Toyota
Corolla weer beschikbaar op
grijs kenteken.
Het gaat om de Corolla
Stationwagon met 2 liter
dieselmotor die wordt
voorzien van een verho
dak. De interne hoogte
enige manier voor
Zuideuropese merken om niet
alleen in Nederland maar
vooral ook in eigen land
driedeurs modellen te kunnen
verkopen, is de vormgeving
totaal afwijkend maken.
Citroen heeft dit met de ZX al
voorzichtig geprobeerd.
Renault levert bij de Mégane
niet eens meer een driedeurs,
maar wel een tweedeurs
coupé, terwijl ook Fiat in dit
marktsegment voor twee
totaal verschillende ogende
auto's heeft gekozen.
De driedeurs Bravo is 4,03
meter lang en kan het best
gekenschetst worden als een
Italiaanse Golf. Vooral door
de brede achterschermen en
de iets oplopende achterste
zijruiten ziet de auto er
krachtig en solide uit. De
vormgeving van de
achterlichtunits vraagt een
nadere bestudering. In een
soort van druppelvorm zijn
alle lichtfuncties verwerkt.
Kenmerkend zijn verder de
brede handgreep om de klep
groot.dat kan worden
volstaan met een laag
tussenschot van 30
centimeter. Uiteraard zijn de
zijruiten achter geblindeerd.
De Corolla biedt een
laadvolume van 1800 liter en
een laadvermogen van 500
kg. Standaard krijgt deze auto
stuurbekrachtiging.
Uiteraard is ook op deze
Toyota de 3 jaar volledige
garantie van toepassing.
Krachtig
De rugleuningen van de
voorstoelen klappen naar
voren en maken de instap
naar achteren mogelijk. De
bediening van de Fiat Bravo
gaat redelijk makkelijk.
Stuurbekrachtiging is
standaard, terwijl de korte
pook van de
vijfversnellingsbak
welliswaar wat hakerig, maar
toch zeer precies functioneert.
De bagageruimte heeft een
normale standaardinhoud
van 280 liter, die uit te breiden
is tot maximaal 1030 liter.
De 1,6 liter 16-kleppenmotor
uit onze Bravo SX is de tweede
mogelijkheid in het
programma boven de 12-kleps
1,4 liter. De motor is afgeleid
van de bestaande 1,6 liter en
voorzien van een nieuwe
cilinderkop. Het maximale
vermogen van 103 pk bij 5750
tr/min is behoorlijk hoog,
terwijl ook het koppel van 144
Nm bij 4000 tr/min tot
tevredenheid stemt. De 1050
sluit bijzonder fraai c
van de auto aan. Acht
voorstoelen is een
tussenschot van 30 centimeter
geplaatst, terwijl de achterste
zijruiten geblindeerd werden.
De auto is beschikbaar met
drie motoren: de beide 4
cilinder benzinemotoren met
1,8 en 2,0 liter inhoud en de 2,2
liter 12-kleppen diesel. Er kan
in alle gevallen worden
gekozen voor een RN of RT
De nieuwe A4 Avant wordt in maart officieel
geïntroduceerd en zal vanaf juli ook als 1.6 en
90 pk TDI leverbaar worden. Verder is de
Coupé op basis van de 80 inmiddels uit
produktie genomen.
Verwarming
Het front van de Bravo is
gelijk aan de Brava met een
tot een minimaal formaat
teruggebrachte grille, brede
en platte koplampen en een
grote luchtinlaat in de
voorbumper. Vanaf de SX-
uitvoering zijn de bumpers in
de carrosseriekleur
meegespoten. Stootstrips,
buitenspiegels en
portierkrukken worden in
zwart uitgevoerd. Ook
zijknipperlichten, getint glas
en centrale vergrendeling
behoren tot de
standaarduitrusting.
Het interieur van de Bravo is
redelijk fantasievol ingericht.
Het dashboard is eigenlijk
heel compleet van uitvoering.
Het instrumentarium bestaat
uit vier ronde klokken:
benzinevoorraad, snelheid,
toerental en temperatuur. Het
stuurwiel is in hoogte
verstelbaar en heeft een
middenkussen waarachter
een airbag schuilgaat. De
middenconsole heeft een
typische vormgeving en
kg zware Bravo haalt hiermee
goede prestaties, zoals een
top van 184 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 11 seconden. Bovendien
hoeft in de Bravo niet
overbodig veel geschakeld te
worden. De motor is over een
breed toerengebied zeer
krachtig. Het motorgeluid
blijft behoorlijk binnen de
perken, zodat de auto op dit
punt bovengemiddeld
beoordeeld mag worden.
In het onderstel van de Bravo
herkennen we de sportiviteit
ook verkrijgbaar met een 1,8
liter 16-kleppen krachtbron en
kost dan f.38.050,=. Helemaal
bovenaan het programma
staat de Bravo HGT met een 5
cilinder 2 liter motor uit de
Lancia Kappa voor f.46.450,=.
De 1.6 liter motor in
combinatie met de SX-
uitrusting lijkt wat betreft
value-for-money de beste
keus.
Beste keus
Het brandstofverbruik van de
1,6 liter 16-kleppenmotor mag
niet meer dan normaal
genoemd worden met een
gemiddelde van 1 op 11,6.
De Bravo-reeks van Fiat start
bij f.28.300,= voor de 1.4S
gevolgd door de 1.4 SX voor
f.29.950,=. Daarboven vinden
we onze testauto, de 1.6 SX
voor f .32.350,=. Voor duizend
gulden meer kan de vijfdeurs
Brava worden gekozen. Deze
auto heeft een totaal andere,
minder sportieve uitstraling,
maar biedt door zijn langere
carrosserie wel meer
bagageruimte. De Bravo is in
sportieve GT-uitmonstering
De ontwerpafdeling van Fiat
levert de laatste jaren
hoogstandjes af. Of er nu wel
of niet de hulp van beroemde
Italiaanse meesters is
I ingeroepen, de laatste
modellen van Fiat zijn stuk
voor stuk apart. Dat de
nieuwe Bravo en Brava snel
de Tipo zullen doen vergeten,
behoeft geen betoog.
Door de Renault Laguna
Break te voorzien van een
verhoogd dak, kan deze auto
voldoen aan de geldende
wetgeving omtrent het grijze
kenteken. Dit verhoogde dak
Bestudering
De Nederlandse automobilist
I houdt van oudsher van
driedeurs auto's. Populaire
modellen als de Ford Escort,
VW Golf en Opel Astra
worden in grote aantallen als
driedeurs verkocht. Anders is
het bij Zuideuropese auto's in
de middenklasse. Deze
worden vaak bij aanvang
alleen als vijfdeurs
aangeboden, maar blijven in
deze uitvoering gedurende
hun hele levenscyclus het
meest populair. Kijk maar
eens naar de Fiat Tipo,
Renault 19 en Citroën ZX. De
naar 625 vierkante meter. De
voorgevel is gelijk gebleven,
maar vrijwel alles daarachter
is nieuw. De showroom zit nu
ook aan de werkplaats vast,
reden waarom deze een
nieuwe ingang heeft
gekregen.
Door de extra
showroomruiten aan de
Gerdiaanhof kan Dekkers
vooral haar aanbod gebruikte
auto's nu beter uitstallen en
onder de aandacht brengen
van het winkelend publiek.
500.000 Stuks per jaar tot de
meest geproduceerde auto's
ter wereld. De Nederlandse
)e eerste generatie uitvoeringen krijgen een 3
Sable behoren met liter V6 motor met een
vermogen van 200 pk bij 5750
tr/min en een koppel van 271
Nm bij 4500 tr/min. Beide
auto's zijn 5,07 meter lang. De
Taurus wordt onder meer
voorzien van twee airbags,
airco, elektrisch bediende
portierruiten, elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel,
cruise-control,
buitentemperatuurmeter,
metaallok, lichtmetalen
velgen, centrale
vergrendeling, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en getint glas.
Importeur Hessing verwacht
via de special geselecteerde
Ford-dealers in ons land
jaarlijks 750 stuks van de
Sable en Taurus te kunnen
verkopen.
De firma Hessing in De Bilt
is door Lamborghini
aangesteld als officiële
importeur voor Nederland.
Hierdoor lijkt een haast
eindeloze omzwerving van
Lamborghini langs diverse
importbedrijven tot een
einde te zijn gekomen.
Lamborghini past na
tuurlijk uitstekend binnen
het leveringsprogramma
van Hessing, die ook de
merken Rolls-Royce,
Bentley, Maserati,
De Tomaso en de
Amerikaanse
F ord/Lincoln/Mercury
vertegenwoordigd.
De firma Hessing in De Bilt zal
vanaf augustus de nieuwe
Ford Taurus en Mercury Sable
in ons land gaan aanbieden.
De sedanversies van beide
auto's werden begin 1995 op
uitrustingsniveau. Standaard
heeft daardoor iedere auto
centrale vergrendeling met
afstandsbediening, getint
glas en stuurbekrachtiging.
Verder kunnen alle opties van
de normale Laguna Break
worden besteld. De laadvloer
is 1,78 meter lang en de
laadruimte heeft een hoogte
van 98,5 centimeter. De
Laguna RN 1.8 Van kost
f.29.695,= excl. BTW.
herbergt de
bedieningsknoppen voor de
verwarming en ventilatie,
twee uistroomopeningen en
het standaard audio-systeem
met cassettespeler.
Opbergruimtes zijn er in de
portier, het dashboardkastje
en tussen de stoelen. De
buitenspiegels worden
handmatig van binnenuit
versteld, terwijl de
portierruiten elektrisch
worden geopend en gesloten.
De achterruiten kunnen niet
worden opengezet. Het