Skoda Felicia 1.6i
ÏN
gaan S40 en V40 heten
is
ÉB
SfKS:
Kï
Kï
ÏK
Dieselmotor voor BMW 7-serie
Volvo S4 en F4
Harttransplantatie
K:
K: g
!S:
S: S:
J:K: S
K X:
K: !S;:
K: g
0,-p.m. 254,-
S»
EX
StX
RKS:
--
>rd
fcK g:
KR IS:
KR 5-
KR 3:
i0,- p.rn. 281
K»
KRK
SREt
IR 3
KR
KR S:
Roe
Twijfels
NGW84
I
pagina 18
Donderdag 4 januari 1996
'50,- p.m. 206,-
lelen
m
SKODA-dealer ELAN”
ng.d
icht
iO.-p.m. 146,-
leden
len
0,-p.m. 209,-
/u en
Wij wensen u een
gezond en veilig
Tony Vos
nieuwjaar!
Nieuwbouw
De Dato-dealers
Autotest
wensen U
Subaru-dealer
Fiat Bravo
Lees verder
een gelukkig 1996
1.6 SX
in dit nummer
pag.3
o.a.:
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
GELUKKIG '96
75.
mingsplan.
fion
leuring
nes.
Dekkers geopend
pag.3
Jaargang 8
Nummer 1
0,- p.m. 78,-
ï:;- :x:
turb
zijn aangepast, terwijl ook ven
de turbocompressor werden dc
11466
VOND
11
SAAB
ZUICQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
(Xï.
150,- p.m. 374,-
i0,-p.m. 104,-
ÏRg
I50,- p.m. 194,-
StRSt
'50,- p.m. 131,-
K:g:
50,- p.m. 221,-
snelheid. I
vlotte accel--
km/u in slechts 12 seconden.
tt even zwaar
ild een defecte
0,-p.m. 191,-
RA G E
D E N I S S E N
Burg. Jusaastr. 52-56 5037 NC
Tllbw| T«l:013-46E3* 11
dubbel glas. De motor levert een maximaal
koppel van 280 Nm bij 2200 tr/min. Tussen de
1600 en 4300 tr/min is hiervan 210 Nm be
schikbaar. Op diverse details is de bestaande
turbodieselmotor verbeterd.
Het inspuitsysteem en de mengselvorming
zijn aangepast, terwijl ook veranderingen aan
de turbocompressor werden doorgevoerd.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
'baarde
«bat.
°ok uw
r> motor
'avan in
Centrale
vergrendeling
Tegenover de voorpassagier
is een grote klep aangebracht
waaronder het
Bij de allereerste presentatie van de Skoda Felicia,
werd al verteld dat deze opvolger van de Favorit
naast de bekende 1,3 liter Skoda-motoren ook
krachtbronnen van moederbedrijf Volkswagen zou
gaan krijgen. Inmiddels is het zover, een 1,6 liter
benzinemotor opent de rij.
Zuid-Oosterstraat 22a
- TILBURG
SKODA 013-5363924
Volkswagen Groep
i^ai
er gewoon een '0' achter, zodat de sedan als
S40 gentroduceerd zal worden. De F4 zou dan
F40 worden en daarmee rijdt Volvo weer
Ferrari in de wielen. Zodoende zal de vijfdeurs
stationwagon als V40 door het levengaan. Alle
in de toekomst te introduceren nieuwe Volvo's
krijgen namen volgens deze logica. De coupé
en cabrio op basis van de 850, zouden C7 gaan
heten, maar krijgen dientengevolge de naam
C70.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Drukknoppen
De handgeschakelde vijfbak
laat zich licht bedienen,
waardoor met de Felicia 1.6
redelijk sportief kan worden
omgesprongen. De motor is tot
zo'n 100 km/u redelijk rustig,
maar het geproduceerde
geluid neemt daarboven
ineens toe. Alles blijft binnen
het aanvaardbare, maar de
jen,
...deelhouder van
seft grootse plannen
Tsjechische merk. De
i Felicia is nog maar
sgin. Vanaf het moment
W de touwtjes in handen
kreeg, is direct hard gewerkt
aan de verbetering van de
kwaliteit. Ook werd
bijvoorbeeld het
kleurengamma uitgebreid
met moderne tinten.
Na de eerste presentatie van de Volvo S4 op de
IAA in Frankfurt in september ontstond er
enige wrijving tussen Volvo en Audi. Immers
de sportieve versie van de huidige A4 zal
geheel synchroon aan de A6/S6 ook S4 gaan
heten. Twee auto's met dezelfde naam, dat
kan nooit de bedoeling zijn. Volvo heeft zich
verstandig getoond en geeft de S4 en de
daarvan afgeleide stationwagon F4 nu een
andere naam. In eerste instantie plakt Volvo
Toppunt
Daarna werd eens kritisch
naar de vormgeving van het
produkt gekeken en kreeg de
Favorit een opvolger, de
huidige Felicia. De algehele
opbouw van deze 3,85 meter
lange vijfdeurs bleef
ongewijzigd, maar alle
zichtbare carrosseriedelen
kregen een modernere
vormgeving. De Felicia is niet
het toppunt van moderniteit,
maar oogt toch bijzonder
aardig. Er zijn zelfs enkele
typische VW- en Seat-trekjes
in te herkennen.
Op de achterzijde van de door
ons gereden auto staat te
lezen 1.6 GLXi en deze laatste
Belangrijker is de fabriek doet er verstandig aan
:eleratie van 0 tot 100 het geheel iets beter te
isoleren.
De Skoda Felicia staat op een
vertrouwd onderstel. De
voorwielen zijn onafhankelijk
opgehangen met McPherson
veerpoten, terwijl achter een
semi-onafhankelijke
oplossing wordt toegepast. De
vering mag soepel genoemd
worden en zou wellicht bij de
1.6 motor wat straffer
afgesteld mogen worden.
Andere dempers doen
dikwijls wonderen. Maar de
gemiddelde Nederlandse
automobilist zal zich met de
Felicia 1.6 uitstekend bediend
voelen.
Skoda leverde de Felicia tot
nu toe als 1,3 liter in een LX en
GLX uitvoering. De sterkere
1.6i kan alleen als GLX
worden besteld. Het interieur
is keurig aangekleed. Het
meubilair is bekleed met ee
mooie velours stof en zowel
voor- als achterpassagiers
beschikken over
hoofdsteunen. Het dashboard
is origineel van vormgeving.
Het instrumentarium is
compleet met een
toerenteller, waarin a la VW
een digitaal klokje is
opgenomen. De meeste
functies worden bediend met
drukknoppen, die bij aanvang
enige gewenning vragen. Het
stuurwiel kennen we reeds uit
de VW Polo, maar heeft
uiteraard op zijn
middenkussen een Skoda-
logo.
dashboardkastje schuil gaat.
Tegen meerprijs kan ook eer
bijrijdersairbag worden
besteld (alleen in combinatie
met bestuurdersairbag en
gordelspanners) die op de
plaats van dit kastje komt. Er
is overigens ook bergruimte
in de portiervakken. De
buitenspiegels worden
handmatig van binnenuit
versteld, terwijl ook de
portierruiten naar beneden
Geheel volgens verwachting introduceert
BMW in april de 725tds met een 143 pk sterke 6
cilinder turbodieselmotor. Het is voor het eerst
dat het Beierse merk zich in dit hoge segment
Jen met een diesel manifesteert. Maar gezien de
'i j_ uitstekende resultaten die Mercedes met de S
350 turbodiesel bereikt, mag ook de BMW
725tds een goede toekomst voorspeld worden.
De uitrusting van deze nieuwe 7-telg is gelijk
aan die van de 728i, wat betekent dat zaken
als traction-control, twee airbags, ABS,
automaat, airconditioning, cruise-control,
audio-installatie, centrale vergrendeling met
afstandsbediening en alarm, elektrisch
bediende zijruiten en wortelnotehouten
panelen in het interieur standaard zijn. De
Executive heeft bovendien metaallok, lederen
bekleding, elektrisch verstelbare stoelen en
binnenuit te openen
achterklep. Heel sportief en
duidelijk afgekeken van de
Golf GTi en Seat Ibiza uit
hetzelfde huis, draagt de
Felicia zijn antenne achterop
het dak. Bovendien omvat de
radiovoorbereiding de
volledige bekabeling en twee
luidsprekers in de portieren.
Met de komst van de nieuwe
1.6 liter motor zijn voor de
Felicia ook meerdere opties
leverbaar. Af-fabriek of af-
importeur zijn onder meer
metaallok, dakdragers voor
de Combi, lichtmetalen
velgen, bestuurders airbag
inclusief gordelspanners, een
bijrijdersairbag en ABS
leverbaar.
De auto heeft 12,1 seconden nodig om de 100
km/u te bereiken en haalt een topsnelheid van
202 km/u. De zonder meerprijs leverbare
handgeschakelde versie haalt 206 km/u en
trekt in 11,4 seconden naar de 100 km/u.
Gemiddeld belooft BMW een verbruik van 1 op
12,8. BMW Nederland gaat de 725tds via haar
dealers leveren voor f. 130.000,=. De Executive
komtopf.l53.000,=.
Onlangs publiceerde de
Consumentenbond een
overzicht van meer en
minder storingsgevoelige
auto's. Van de vijfentwintig
best scorende modellen,
kwamen er 22 uit Japan en
dat is uiteraard een feit dat
door de Japanse auto-
importeurs dankbaar is
aangegrepen om de
kwaliteit van hun
producten extra te onder
schrijven. Nu twijfel ik
totaal niet over de
technische kwaliteiten en
degelijkheid van de meeste
Japanse automodellen die
op dit moment te koop zijn,
in het geheel niet. Wel heb
ik mijn twijfels over de
manier waarop deze
statistiek tot stand is
gekomen. De
Consumentenbond heeft
een aantal trouwe leden die
braaf de gang van zaken
rond hun auto bijhouden en
dit met grote regelmaat
rapporteren aan de bond.
Hierdoor krijgt de
Consumentenbond een
goed inzicht over
onderhoudskosten, sto
ringsgevoeligheid etc. In
het genoemde onderzoek
heeft de organisatie
gekeken naar het
gemiddeld aan
mankementen die optreden
bij de auto's van haar leden.
Dat houdt automatisch in
dat bepaalde types totaal
niet in de vergelijking
worden meegenomen,
simpelweg omdat er te
weinig van zijn of omdat er
te weinig leden van de
Consumentenbond zijn met
een dergelijk model. Het
gevaarlijke van de lijst met
minst storingsgevoelige
auto's is immers dat de
auto's die er niet op
voorkomen automatisch als
storingsgevoelig gezien
worden. En hoe kijkt men
tegen de meest
uiteenlopende storingen
aan. Het lijkt erop dat men
appels en peren aan het
optellen is. Een kapot
lampje telt dat even zv
als bijvoorbeeld een a
koppakking? Als dat
werkelijk het geval is, dan
zegt het helemaal niets dat
een auto gemiddeld 0,45
storingen heeft gehad. Het
grappige is dan ook dat de
enige twee Europese auto's
die in de top 25 voorkomen
van Citroen zijn, een BX en
AX. Nu zijn dit doorgaans,
op kleine
onvolkomenheden na,
behoorlijk betrouwbare
auto's, maar ik ben er van
overtuigd dat er vele te
noemen zijn die beter uit
een dergelijke statistiek
naar voren moeten komen.
Overigens gaat het om
auto's die tussen 1991 en
1994 zijn geleverd,
waardoor de allernieuwste
exemplaren nog niet
meegenomen zijn...
toevoeging verraad de
aanwezigheid van een
nieuwe motor. Het is de recent
in de Polo en Golf
geïntroduceerde 1,6 liter met
een maximaal vermogen van
75 pk bij 4500 tr/min en een
koppel van 135 Nm tussen de
2800 en 3500 tr/min. De
krachtbron heeft een
multipoint inspuiting van
Magneti Marelli. Een typisch
voorbeeld van een
probleemloze machine en dat
past goed bij het algehele
imago van het herboren
Skoda. Aan sommige dingen
houdt het merk vast, zoals de
contactsleutel die slechts aan
een zijde gekarteld is en
zodoende ook maar op één
manier in het sleutelgat past.
Direct nadat de motor is
aangeslagen klinkt een haast
vertrouwd geluid. Met een
soepele beweging wordt de
eerste versnelling
ingeschakeld en kan worden
weggereden. De 943 kg zware
Felicia haalt met de 1.6 motor
keurige prestaties. De
topsnelheid van 160 km/u ligt
ver boven de wettelijk
toegestane maximum
De Skoda Felicia 1.6 GLXi kost
als vijfdeurs hatchback
f.24.995,=. Wie de extra
bagagemogelijkheden van de
Combi wenst is f.26.995,=
kwijt. De huidige Skoda
Felicia is een auto die de
concurrentie goed aankan.
Het is alleen zo jammer dat
Skoda nog steeds te kampen
heeft met een imago
probleem, terwijl de
producten er totaal de
aanleiding niet meer toe
geven. Skoda is net als Seat
en Audi een volwaardige
Volkswagen-dochter en dat
vooral in de kwaliteit,
afwerking en techniek in zeer
positieve zin te merken. Voor
vijfentwintigduizend gulden
zijn er natuurlijk meer
hatchbacks te koop, maar
gezien uitrusting en motor
kan de Skoda goed mee.
De Combi is in dit segment
een unieke aanbieding, die
absoluut meer aandacht
verdient. Binnenkort zal de
Felicia ook leverbaar worden
met de bekende 1.9 liter
geslingerd moeten worden.
Wel heeft de auto in hoogte
verstelbare gordels voorin,
getint glas,
waarschuwingssignaal voor
vergeten verlichting,
mistlampen in de
voorbumper, een regelbare
interval op de ruitewissers,
make-upspiegel in rechter
zonneklep, in delen
neerklapbare achterbank,
centrale vergrendeling en van dieselmotor van Volkswagen.
Volks wage
grootaande
Skoda, hee
met het Ts;
nieuwe Fe.
het beg;
datVWi
is dii
erbet
t. Ooi