Skoda Felicia 1.6i ÏN gaan S40 en V40 heten is ÉB SfKS: Kï Kï ÏK Dieselmotor voor BMW 7-serie Volvo S4 en F4 Harttransplantatie K: K: g !S: S: S: J:K: S K X: K: !S;: K: g 0,-p.m. 254,- S» EX StX RKS: -- >rd fcK g: KR IS: KR 5- KR 3: i0,- p.rn. 281 K» KRK SREt IR 3 KR KR S: Roe Twijfels NGW84 I pagina 18 Donderdag 4 januari 1996 '50,- p.m. 206,- lelen m SKODA-dealer ELAN” ng.d icht iO.-p.m. 146,- leden len 0,-p.m. 209,- /u en Wij wensen u een gezond en veilig Tony Vos nieuwjaar! Nieuwbouw De Dato-dealers Autotest wensen U Subaru-dealer Fiat Bravo Lees verder een gelukkig 1996 1.6 SX in dit nummer pag.3 o.a.: Bijlage van: DeTilburgse Koerier GELUKKIG '96 75. mingsplan. fion leuring nes. Dekkers geopend pag.3 Jaargang 8 Nummer 1 0,- p.m. 78,- ï:;- :x: turb zijn aangepast, terwijl ook ven de turbocompressor werden dc 11466 VOND 11 SAAB ZUICQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 (Xï. 150,- p.m. 374,- i0,-p.m. 104,- ÏRg I50,- p.m. 194,- StRSt '50,- p.m. 131,- K:g: 50,- p.m. 221,- snelheid. I vlotte accel-- km/u in slechts 12 seconden. tt even zwaar ild een defecte 0,-p.m. 191,- RA G E D E N I S S E N Burg. Jusaastr. 52-56 5037 NC Tllbw| T«l:013-46E3* 11 dubbel glas. De motor levert een maximaal koppel van 280 Nm bij 2200 tr/min. Tussen de 1600 en 4300 tr/min is hiervan 210 Nm be schikbaar. Op diverse details is de bestaande turbodieselmotor verbeterd. Het inspuitsysteem en de mengselvorming zijn aangepast, terwijl ook veranderingen aan de turbocompressor werden doorgevoerd. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. 'baarde «bat. °ok uw r> motor 'avan in Centrale vergrendeling Tegenover de voorpassagier is een grote klep aangebracht waaronder het Bij de allereerste presentatie van de Skoda Felicia, werd al verteld dat deze opvolger van de Favorit naast de bekende 1,3 liter Skoda-motoren ook krachtbronnen van moederbedrijf Volkswagen zou gaan krijgen. Inmiddels is het zover, een 1,6 liter benzinemotor opent de rij. Zuid-Oosterstraat 22a - TILBURG SKODA 013-5363924 Volkswagen Groep i^ai er gewoon een '0' achter, zodat de sedan als S40 gentroduceerd zal worden. De F4 zou dan F40 worden en daarmee rijdt Volvo weer Ferrari in de wielen. Zodoende zal de vijfdeurs stationwagon als V40 door het levengaan. Alle in de toekomst te introduceren nieuwe Volvo's krijgen namen volgens deze logica. De coupé en cabrio op basis van de 850, zouden C7 gaan heten, maar krijgen dientengevolge de naam C70. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Drukknoppen De handgeschakelde vijfbak laat zich licht bedienen, waardoor met de Felicia 1.6 redelijk sportief kan worden omgesprongen. De motor is tot zo'n 100 km/u redelijk rustig, maar het geproduceerde geluid neemt daarboven ineens toe. Alles blijft binnen het aanvaardbare, maar de jen, ...deelhouder van seft grootse plannen Tsjechische merk. De i Felicia is nog maar sgin. Vanaf het moment W de touwtjes in handen kreeg, is direct hard gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit. Ook werd bijvoorbeeld het kleurengamma uitgebreid met moderne tinten. Na de eerste presentatie van de Volvo S4 op de IAA in Frankfurt in september ontstond er enige wrijving tussen Volvo en Audi. Immers de sportieve versie van de huidige A4 zal geheel synchroon aan de A6/S6 ook S4 gaan heten. Twee auto's met dezelfde naam, dat kan nooit de bedoeling zijn. Volvo heeft zich verstandig getoond en geeft de S4 en de daarvan afgeleide stationwagon F4 nu een andere naam. In eerste instantie plakt Volvo Toppunt Daarna werd eens kritisch naar de vormgeving van het produkt gekeken en kreeg de Favorit een opvolger, de huidige Felicia. De algehele opbouw van deze 3,85 meter lange vijfdeurs bleef ongewijzigd, maar alle zichtbare carrosseriedelen kregen een modernere vormgeving. De Felicia is niet het toppunt van moderniteit, maar oogt toch bijzonder aardig. Er zijn zelfs enkele typische VW- en Seat-trekjes in te herkennen. Op de achterzijde van de door ons gereden auto staat te lezen 1.6 GLXi en deze laatste Belangrijker is de fabriek doet er verstandig aan :eleratie van 0 tot 100 het geheel iets beter te isoleren. De Skoda Felicia staat op een vertrouwd onderstel. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen met McPherson veerpoten, terwijl achter een semi-onafhankelijke oplossing wordt toegepast. De vering mag soepel genoemd worden en zou wellicht bij de 1.6 motor wat straffer afgesteld mogen worden. Andere dempers doen dikwijls wonderen. Maar de gemiddelde Nederlandse automobilist zal zich met de Felicia 1.6 uitstekend bediend voelen. Skoda leverde de Felicia tot nu toe als 1,3 liter in een LX en GLX uitvoering. De sterkere 1.6i kan alleen als GLX worden besteld. Het interieur is keurig aangekleed. Het meubilair is bekleed met ee mooie velours stof en zowel voor- als achterpassagiers beschikken over hoofdsteunen. Het dashboard is origineel van vormgeving. Het instrumentarium is compleet met een toerenteller, waarin a la VW een digitaal klokje is opgenomen. De meeste functies worden bediend met drukknoppen, die bij aanvang enige gewenning vragen. Het stuurwiel kennen we reeds uit de VW Polo, maar heeft uiteraard op zijn middenkussen een Skoda- logo. dashboardkastje schuil gaat. Tegen meerprijs kan ook eer bijrijdersairbag worden besteld (alleen in combinatie met bestuurdersairbag en gordelspanners) die op de plaats van dit kastje komt. Er is overigens ook bergruimte in de portiervakken. De buitenspiegels worden handmatig van binnenuit versteld, terwijl ook de portierruiten naar beneden Geheel volgens verwachting introduceert BMW in april de 725tds met een 143 pk sterke 6 cilinder turbodieselmotor. Het is voor het eerst dat het Beierse merk zich in dit hoge segment Jen met een diesel manifesteert. Maar gezien de 'i j_ uitstekende resultaten die Mercedes met de S 350 turbodiesel bereikt, mag ook de BMW 725tds een goede toekomst voorspeld worden. De uitrusting van deze nieuwe 7-telg is gelijk aan die van de 728i, wat betekent dat zaken als traction-control, twee airbags, ABS, automaat, airconditioning, cruise-control, audio-installatie, centrale vergrendeling met afstandsbediening en alarm, elektrisch bediende zijruiten en wortelnotehouten panelen in het interieur standaard zijn. De Executive heeft bovendien metaallok, lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen en binnenuit te openen achterklep. Heel sportief en duidelijk afgekeken van de Golf GTi en Seat Ibiza uit hetzelfde huis, draagt de Felicia zijn antenne achterop het dak. Bovendien omvat de radiovoorbereiding de volledige bekabeling en twee luidsprekers in de portieren. Met de komst van de nieuwe 1.6 liter motor zijn voor de Felicia ook meerdere opties leverbaar. Af-fabriek of af- importeur zijn onder meer metaallok, dakdragers voor de Combi, lichtmetalen velgen, bestuurders airbag inclusief gordelspanners, een bijrijdersairbag en ABS leverbaar. De auto heeft 12,1 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken en haalt een topsnelheid van 202 km/u. De zonder meerprijs leverbare handgeschakelde versie haalt 206 km/u en trekt in 11,4 seconden naar de 100 km/u. Gemiddeld belooft BMW een verbruik van 1 op 12,8. BMW Nederland gaat de 725tds via haar dealers leveren voor f. 130.000,=. De Executive komtopf.l53.000,=. Onlangs publiceerde de Consumentenbond een overzicht van meer en minder storingsgevoelige auto's. Van de vijfentwintig best scorende modellen, kwamen er 22 uit Japan en dat is uiteraard een feit dat door de Japanse auto- importeurs dankbaar is aangegrepen om de kwaliteit van hun producten extra te onder schrijven. Nu twijfel ik totaal niet over de technische kwaliteiten en degelijkheid van de meeste Japanse automodellen die op dit moment te koop zijn, in het geheel niet. Wel heb ik mijn twijfels over de manier waarop deze statistiek tot stand is gekomen. De Consumentenbond heeft een aantal trouwe leden die braaf de gang van zaken rond hun auto bijhouden en dit met grote regelmaat rapporteren aan de bond. Hierdoor krijgt de Consumentenbond een goed inzicht over onderhoudskosten, sto ringsgevoeligheid etc. In het genoemde onderzoek heeft de organisatie gekeken naar het gemiddeld aan mankementen die optreden bij de auto's van haar leden. Dat houdt automatisch in dat bepaalde types totaal niet in de vergelijking worden meegenomen, simpelweg omdat er te weinig van zijn of omdat er te weinig leden van de Consumentenbond zijn met een dergelijk model. Het gevaarlijke van de lijst met minst storingsgevoelige auto's is immers dat de auto's die er niet op voorkomen automatisch als storingsgevoelig gezien worden. En hoe kijkt men tegen de meest uiteenlopende storingen aan. Het lijkt erop dat men appels en peren aan het optellen is. Een kapot lampje telt dat even zv als bijvoorbeeld een a koppakking? Als dat werkelijk het geval is, dan zegt het helemaal niets dat een auto gemiddeld 0,45 storingen heeft gehad. Het grappige is dan ook dat de enige twee Europese auto's die in de top 25 voorkomen van Citroen zijn, een BX en AX. Nu zijn dit doorgaans, op kleine onvolkomenheden na, behoorlijk betrouwbare auto's, maar ik ben er van overtuigd dat er vele te noemen zijn die beter uit een dergelijke statistiek naar voren moeten komen. Overigens gaat het om auto's die tussen 1991 en 1994 zijn geleverd, waardoor de allernieuwste exemplaren nog niet meegenomen zijn... toevoeging verraad de aanwezigheid van een nieuwe motor. Het is de recent in de Polo en Golf geïntroduceerde 1,6 liter met een maximaal vermogen van 75 pk bij 4500 tr/min en een koppel van 135 Nm tussen de 2800 en 3500 tr/min. De krachtbron heeft een multipoint inspuiting van Magneti Marelli. Een typisch voorbeeld van een probleemloze machine en dat past goed bij het algehele imago van het herboren Skoda. Aan sommige dingen houdt het merk vast, zoals de contactsleutel die slechts aan een zijde gekarteld is en zodoende ook maar op één manier in het sleutelgat past. Direct nadat de motor is aangeslagen klinkt een haast vertrouwd geluid. Met een soepele beweging wordt de eerste versnelling ingeschakeld en kan worden weggereden. De 943 kg zware Felicia haalt met de 1.6 motor keurige prestaties. De topsnelheid van 160 km/u ligt ver boven de wettelijk toegestane maximum De Skoda Felicia 1.6 GLXi kost als vijfdeurs hatchback f.24.995,=. Wie de extra bagagemogelijkheden van de Combi wenst is f.26.995,= kwijt. De huidige Skoda Felicia is een auto die de concurrentie goed aankan. Het is alleen zo jammer dat Skoda nog steeds te kampen heeft met een imago probleem, terwijl de producten er totaal de aanleiding niet meer toe geven. Skoda is net als Seat en Audi een volwaardige Volkswagen-dochter en dat vooral in de kwaliteit, afwerking en techniek in zeer positieve zin te merken. Voor vijfentwintigduizend gulden zijn er natuurlijk meer hatchbacks te koop, maar gezien uitrusting en motor kan de Skoda goed mee. De Combi is in dit segment een unieke aanbieding, die absoluut meer aandacht verdient. Binnenkort zal de Felicia ook leverbaar worden met de bekende 1.9 liter geslingerd moeten worden. Wel heeft de auto in hoogte verstelbare gordels voorin, getint glas, waarschuwingssignaal voor vergeten verlichting, mistlampen in de voorbumper, een regelbare interval op de ruitewissers, make-upspiegel in rechter zonneklep, in delen neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling en van dieselmotor van Volkswagen. Volks wage grootaande Skoda, hee met het Ts; nieuwe Fe. het beg; datVWi is dii erbet t. Ooi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19