Kia Avella en Claras Een versnelling hoger Fiat bindt met Scudo strijd aan Renault zoekte jonge scheurneuzen gv-'d toastjiast, maur buwi'd zen y/ij 'i zen. r en eat-Rijders/sters en alle andere Relaties i d GOEDBETERBERTENS GOED BETER ONDERHOUD Min DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 21 december 1995 pagina 5 95 pagina 4 013-4563956 013-5288201 073-6430310 rngel e bre een m el de: ischa or I SSL— «S ast Groep 996 en in 1995 TREKHAAK: AX COMPLEET f295,- ZX COMPLEET f4SO,- een 2 -motor sig zijn de m. Het or het Junior Team oorjaar variant jnen. De ian de sen zeer iterieur. Later in het jaar hoopt men het gat tussen de Pride en Combinato flink goedkoper dan de Ulysse. De Combinato biedt meer binnenruimte, maar een kalere uitrusting. Toch is de Combinato, maar ipde iginoog een 4,71 irs sedan Als geen ander weten J deze heren dat uw kostbare I bezit de beste behandeling I verdient. Een behandeling door I professionele vakmensen, ondersteund door een perfect geëquipeerde werkplaats. Overigens met vaste tarieven voor alle werk zaamheden, zodat u vooraf weet wat het kost. Komt nog eens bij dat w onderhoud in onze werkplaats 3 maanden wordt gegarandeerd en tevens een waarborg is voor de fabrieksgarantie! Tip: Let naast de km-stand ook op de verstreken tijd als het om onderhoud gaat. CITROEN BERTENS TILBURG BV, Geminiweg 39, Tilburg (industrieterrein Oost), telefoon 013-5423030 Aan het einde van 1995 danken wij u voor het in ons gestelde vertrouwen en de vlotte samenwerking. Directie medewerkers van AUTO NOORDHOEK TILBURG BV en AUTO NOORDHOEK WAALWIJK BV ook de ven Expert i aantrel betaalbaar volwaardigi ^cudo kan in alle n worden gekozen toren van n Scudo heeft i de nieuwe haar sn die re st PSA- iphet Ulysse Amsterdam - Er is ineens veel meer belangstelling voor Koreaanse auto's. Natuurlijk kunnen we dat vooral op het conto van Daewoo schrijven. Bas Plesman, directeur van Kia Motors Nederland onderschrijft dit. "En daar profiteert Kia duidelijk van mee." Dat Kia zelf aan het expanderen is, blijkt uit de forse reeks nieuwe modellen voor 1996. zich gedurende de tien races tot toppers te ontwikkelen. Het team stelt wel hoge eisen. Allereerst moeten kandidaten een ruime ervaring in de autosport hebben en een bedrag van f.25.000,= meebrengen (eventueel van sponsors). In ruil daarvoor worden optimale race- en trainingsfaciliteiten geboden met als coach Michael Bleekemolen. Armand Caenen, de fitnesstrainer van Jos Verstappen zorgt voor de conditie, terwijl ook getraind wordt in het onderhouden van sponsor- en perscontacten. Uit alle schriftelijke aanmeldingen worden zes tot acht personen gekozen die een aantal intensieve tests op het Circuit van Zandvoort r elektrisch bediende zijruiten standaard. De auto is verder voorzien van portierbakken, een bekerhouder en getint glas. De motor komt behoorlijk krachtig over en is niet overdreven rumoerig. De besturing gaat redelijk licht ondanks de afwezigheid van bekrachtiging. In april stonden we oj Seoul Motor Show oog met de Kia Credos, e< meter lange vierdeur die met veel grote middenklassers uit Europa en Japan kan concurreren, maar natuurlijk in eigen land direct de Hyundai Sonata naar de kroon steekt. De Sonata is de Koreaanse nummer 1 en Kia wil daar met de Clarus een graantje van meepikken. Geïnteresseerden kunnen zich schriftelijk aanmelden bij Renault Nederland NV, Afdeling Autosport, Postbus 94160,1090 GD Amsterdam. Belangrijk is een uitgebreide C.V. van de race-ervaring, vooropleiding en de motieven voor deelname aan het Marlboro Renault Junior Team. De inschrijving sluit op 29 februari. Vlotte jongens en meiden tussen de 18 en 23 jaar die in de voetsporen willen treden van coureurs als Jos Verstappen en Tom Coronel, krijgen nu hun kans bij Renault. Het Franse merk is namelijk weer op zoek naar nieuwe kandidaten vbor het Marlboro Renault Junior Team, dat begin 1995 werd opgericht. Het afgelopen jaar wisten Phil Bastiaans, Jacky van der Endy en Axel Jansen vergrendeling. De auto biedt vrijwel de zelfde rij- eigenschappen als de Ulysse, maar heeft een eenvoudigere uitrusting. Bovendien is door het standaard verhoogde dak meer hoofdruimte voorhanden. De achterpassagiers kunnen via een schuifdeur aan de rechterzijde hun plaats bereiken. De Scudo kan uitvoeringen met drie moto Peugeot-origine. De 1.6 liter benzine, 1.9 liter diesel en 1.9 liter turbodiesel. Prijstechnisch schiet Fiat met de Scudo onder de duiven van collega Citroen en Peugeot, maar de verschillen zijn niet groot. De Scudo start bij f .24.200,= exclusief BTW voor de 1.6 benzine. De diesel komt op f.26.200,= en de TurboD moet f.27.900,= opleveren. De versies met een laadvermoc zo'n 8501 De Scudc persons en kost f.42.4 Clarus en daarnaast een model in het 4x4-segment te plaatsen en ook in de bestelautowereld een partijtje mee te blazen. De vormgeving van de Clarus is redelijk voorspelbaar. Alhoewel de auto volledig in de eigen designstudio's van Kia tot stand kwam, lijkt de sedan in eerste oogopslag sterk op de Mazda 626. Ondersteltechnisch zijn er wel overeenkomsten, al heeft Kia er zelf veel ontwikkeling in gestopt en is de fijnafstemming door Lotus in Engeland afgehandeld. Het front van de Clarus heeft een chique uitstraling door de verchroomde grille. De koplampen zijn zoals het een moderne auto betaamd laag en breed. In de meegespoten voorbumper kunnen mistlampen worden opgenomen. De door ons gereden Koreaanse auto was verder voorzien van meegespoten stootstrips, buitenspiegels en portiergrepen. Ook stond de auto op lichtmetalen wielen. De exacte Europese uitrus is nog niet bekend, maar c de auto zeer compleet zal worden aangeboden, stac al vast. Men mag hierbij denken aan centrale vergrendeling, getint glas, elektrisch bediende portierruiten en spiegels en een uitgebreid verstelbare bestuurdersstoel. CHEF WERKPLAATS ROBERT LELOUP EN DE WERKPLAATS RECEPTIONISTEN PETER VAN LOON Onder de naam Fiat inmiddels Gc bedrijfswagen in aanbod opgenomer ontwikkeld is in nauws samenwerking met het r concern en staat op het onderstel van de Ulysse ruimtewagen. >gen van 500 kg en l kg kosten even veel, io Combinato voor 5 len is er vanaf f.41.439,= t als achtpersoons .415,=. Hierdoor is de moeten uitvoeren. Tijdens deze tests worden niet alleen de rijvaardigheid, maar ook de conditie en contactuele eigenschappen op de proef gesteld. Uiteindelijk zullen twee winnaars worden gecontracteerd voor Marlboro Renault Ju 1996. Zeer compleet De naamgeving bleek echter een probleem. De naam Credos lijkt sterk op Xedos, de typebenaming voor de meest exclusieve Mazda-produkten. Vandaar dat voor de Europese markt Clarus is bedacht, een naamgeving waar men bij de Nederlandse importeur niet overdreven gelukkig mee is. Met het produkt zelf echter wel. In enkele jaren tijd is het Kia gelukt een brede range aan auto's op te bouwen van de kleine Pride tot grote De Scudo heeft zodoende dezelfde carrosserie als de Peugeot Expert en Citroen Jumpy. Naast de gesloten bestelwagen en chassis- cabine is er ook een versie met ruiten en zitplaatsen van vijf tot zeven personen, de Scudo Combinato. Alle versies worden standaard met een Comfort-pakket geleverd bestaande uit stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met armsteun, getint glas en achterruitverwarming. Een airbag kan tegen een meerprijs van zevenhonderd gulden worden geleverd. De Scudo Combinato gaat trouwen wat betreft uitrusting nog verder en heeft standaard elektrisch bediende voorportierruiten en centrale Sportage 3-deurs De Kia Avella moet bij definitieve verkoopstart, niet eerder dan half 1996, vooral worden gezien als een fraaie aanvulling op het eigen programma. De prijzen zullen starten bij f.25.000,= voorde driedeurs. Er zijn overigens i plannen om de 1.5 liter Lv-Ueppenmotor, die in Korea wordt aangeboden, ook in Europa te brengen. Naast de Clarus en Avella komt Kia met nog meer nieuws. Zo zal in het voorjaar eindelijk de vijfdeurs variant van de Sephia verschijnen. De auto is iets korter dc sedan, maar heeft et multifunctioneel int< Verder wordt de 1.6 liter Mazda-krachtbron vervangen dooreen 1.5 liter 16-klepper. Ook verschijnt in de eerste helft van 1996 de driedeurs Sportage, een auto die net als de vijfdeurs bij Karmann in Duitsland zal worden geassembleerd. Karmann ontwikkelt op basis van de driedeurs een softtop. Tot slot zal Kia in het bestelwagensegment nog nieuws brengen. Kortom, 1996 wordt voor het Koreaanse merk zeer belangrijk. materialen zouden nog een tikkeltje verfijnder kunnen zijn. Overigens staat de afwerking op een uitstekend niveau, wat dat betreft hebben de Koreanen de laatste jaren veel verbeterd. Motorisch zal de koper van de Clarus uit twee mogelijkheden kunnen kiezen. De auto komt vanaf maart op de markt met e liter 16-kleppen Mazda-i van 133 pk. Hiermee presteert de Clarus prima. De krachtbron is stil en soepel, terwijl de handgeschakelde vijfbak meer dan plezierig schakelt. Ook komt er een 1.8 liter 16-kleppen krachtbron, waarin Kia meer eigen ontwikkeling heeft gestopt. De Credos die we aan de tand mochten voelen, stond op Koreaanse banden en was voorzien van een zeer soepele vering, die in het land van herkomst zo wordt gewaardeerd. Hierdoor deint de auto flink over ribbels en oneffenheden. Dat zal in de uiteindelijke Europese versie duidelijk anders zijn. De veerafstemming wordt stugger, terwijl de banden zeer waarschijnlijk door Michelins worden vervangen. Het meest verrassende aan de nieuwe Kia Clarus is wellicht de prijs. De Nederlandse importeur verwacht de auto te kunnen gaan leveren met 1.8 liter motor in een royale uitrusting vanaf f.35.000,=. da?9 Blauwe wijzerplaten Motoren Opvallend, maar niet uitzonderlijk gezien de forse buitenafmetingen is de ruimte op de achterbank. Koreaanse auto's in dit segment worden in eigen land veelvuldig met chauffeur gereden. Daarom wordt al vanaf het ontwerpstadium zeer nadrukkelijk aan ruimte en comfort voor de achterpassagiers gedacht. Het meubilair is met een keurige velours bekleed, die ook op de portierpanelen is terug te vinden. De stoelen zitten comfortabel, bieden een goede ondersteuning, maar zijn zeker niet hard. Het vergelijkbare Peugeot dashboard heeft wat opbouw t en Citroën Jumpy een betreft iets weg van de skkelijk en zeer Sephia. Het ontwerp is niet Ibaar alternatief voor de verrassend, maar alles zit lmi Jige APV. erop en eraan. De gebruikte Sephia te kunnen opvullen met de Avella. Dit is een 3,82 meter lange drie-of vijfdeurs hatchback die ontworpen werd door Ford. Kia bouwt deze auto voor de Amerikaanse markt als Ford Aspire en brengt de auto onder eigen naam in Korea uit. Ford zal toestemming moeten geven voor export, maar omdat het Amerikaanse concern niet aan de beloofde afname kan voldoen, is de druk vanuit Kia groot. Technisch stamt de Kia Avella van Mazda af. Wat betreft onderstel en motor is er veel overeenkomst met de Pride. De 1.3 liter krachtbron levert een vermogen van 76 pk geen bij 6500 tr/min en een koppel 16-kle van 100 Nm bij 4000 tr/min. Hiermee kan een keurige topsnelheid van 160 km/u worden behaald. De auto heeft een aardige carrosserielijn. De driedeurs toont wat uitgebalanceerder dan zijn vijfdeurs broer. De uitrusting is redelijk compleet met onder meer meegespoten bumpers, stootstrips op de flanken en een derde remlicht. Het interieur is redelijk eenvoudig ingericht, maar het dashboard is wel compleet met een toerenteller. Grappi blauwe wijzerplater uiterst eenvoudige tweespakige stuurwiel komt erg iel over. De stoelen daarentegen zijn met een vrolijke stof bekleed en fleuren het vooral grijze interieur erg op. Zeer waarschijnlijk worden ULN-HG-63 z

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 39