Kia Avella en Claras
Een versnelling hoger
Fiat bindt met Scudo strijd aan
Renault zoekte
jonge scheurneuzen
gv-'d toastjiast,
maur buwi'd zen
y/ij 'i zen.
r
en
eat-Rijders/sters en alle andere Relaties
i d
GOEDBETERBERTENS
GOED BETER
ONDERHOUD
Min
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 21 december 1995 pagina 5
95 pagina 4
013-4563956
013-5288201
073-6430310
rngel
e bre
een
m
el de:
ischa
or
I
SSL— «S
ast Groep
996 en
in 1995
TREKHAAK:
AX COMPLEET f295,-
ZX COMPLEET f4SO,-
een 2
-motor
sig zijn de
m. Het
or het
Junior Team
oorjaar
variant
jnen. De
ian de
sen zeer
iterieur.
Later in het jaar hoopt men
het gat tussen de Pride en
Combinato flink goedkoper
dan de Ulysse. De Combinato
biedt meer binnenruimte,
maar een kalere uitrusting.
Toch is de Combinato, maar
ipde
iginoog
een 4,71
irs sedan
Als geen ander weten J
deze heren dat uw kostbare I
bezit de beste behandeling I
verdient. Een behandeling door I
professionele vakmensen,
ondersteund door een perfect
geëquipeerde werkplaats. Overigens met vaste tarieven voor alle werk
zaamheden, zodat u vooraf weet wat het kost. Komt nog eens bij dat
w onderhoud in onze werkplaats
3 maanden wordt gegarandeerd
en tevens een waarborg
is voor de
fabrieksgarantie!
Tip: Let naast de km-stand ook op de verstreken
tijd als het om onderhoud gaat.
CITROEN BERTENS TILBURG BV,
Geminiweg 39, Tilburg (industrieterrein Oost),
telefoon 013-5423030
Aan het einde van 1995 danken wij u
voor het in ons gestelde vertrouwen en de vlotte samenwerking.
Directie medewerkers van
AUTO NOORDHOEK TILBURG BV en AUTO NOORDHOEK WAALWIJK BV
ook de ven
Expert i
aantrel
betaalbaar
volwaardigi
^cudo kan in alle
n worden gekozen
toren van
n Scudo heeft
i de nieuwe
haar
sn die
re
st PSA-
iphet
Ulysse
Amsterdam - Er is ineens veel meer belangstelling
voor Koreaanse auto's. Natuurlijk kunnen we dat
vooral op het conto van Daewoo schrijven. Bas
Plesman, directeur van Kia Motors Nederland
onderschrijft dit. "En daar profiteert Kia duidelijk
van mee." Dat Kia zelf aan het expanderen is, blijkt
uit de forse reeks nieuwe modellen voor 1996.
zich gedurende de tien races
tot toppers te ontwikkelen.
Het team stelt wel hoge eisen.
Allereerst moeten kandidaten
een ruime ervaring in de
autosport hebben en een
bedrag van f.25.000,=
meebrengen (eventueel van
sponsors). In ruil daarvoor
worden optimale race- en
trainingsfaciliteiten geboden
met als coach Michael
Bleekemolen. Armand
Caenen, de fitnesstrainer van
Jos Verstappen zorgt voor de
conditie, terwijl ook getraind
wordt in het onderhouden van
sponsor- en perscontacten.
Uit alle schriftelijke
aanmeldingen worden zes tot
acht personen gekozen die
een aantal intensieve tests op
het Circuit van Zandvoort
r
elektrisch bediende zijruiten
standaard. De auto is verder
voorzien van portierbakken,
een bekerhouder en getint
glas. De motor komt
behoorlijk krachtig over en is
niet overdreven rumoerig. De
besturing gaat redelijk licht
ondanks de afwezigheid van
bekrachtiging.
In april stonden we oj
Seoul Motor Show oog
met de Kia Credos, e<
meter lange vierdeur
die met veel grote
middenklassers uit Europa en
Japan kan concurreren, maar
natuurlijk in eigen land direct
de Hyundai Sonata naar de
kroon steekt. De Sonata is de
Koreaanse nummer 1 en Kia
wil daar met de Clarus een
graantje van meepikken.
Geïnteresseerden kunnen
zich schriftelijk aanmelden bij
Renault Nederland NV,
Afdeling Autosport, Postbus
94160,1090 GD Amsterdam.
Belangrijk is een uitgebreide
C.V. van de race-ervaring,
vooropleiding en de motieven
voor deelname aan het
Marlboro Renault Junior
Team. De inschrijving sluit op
29 februari.
Vlotte jongens en meiden
tussen de 18 en 23 jaar die in
de voetsporen willen treden
van coureurs als Jos
Verstappen en Tom Coronel,
krijgen nu hun kans bij
Renault. Het Franse merk is
namelijk weer op zoek naar
nieuwe kandidaten vbor het
Marlboro Renault Junior
Team, dat begin 1995 werd
opgericht. Het afgelopen jaar
wisten Phil Bastiaans, Jacky
van der Endy en Axel Jansen
vergrendeling. De auto biedt
vrijwel de zelfde rij-
eigenschappen als de Ulysse,
maar heeft een eenvoudigere
uitrusting. Bovendien is door
het standaard verhoogde dak
meer hoofdruimte
voorhanden.
De achterpassagiers kunnen
via een schuifdeur aan de
rechterzijde hun plaats
bereiken. De Scudo kan
uitvoeringen
met drie moto
Peugeot-origine.
De 1.6 liter benzine, 1.9 liter
diesel en 1.9 liter turbodiesel.
Prijstechnisch schiet Fiat met
de Scudo onder de duiven van
collega Citroen en Peugeot,
maar de verschillen zijn niet
groot. De Scudo start bij
f .24.200,= exclusief BTW voor
de 1.6 benzine. De diesel komt
op f.26.200,= en de TurboD
moet f.27.900,= opleveren. De
versies met een
laadvermoc
zo'n 8501
De Scudc
persons
en kost
f.42.4
Clarus en daarnaast een
model in het 4x4-segment te
plaatsen en ook in de
bestelautowereld een partijtje
mee te blazen.
De vormgeving van de Clarus
is redelijk voorspelbaar.
Alhoewel de auto volledig in
de eigen designstudio's van
Kia tot stand kwam, lijkt de
sedan in eerste oogopslag
sterk op de Mazda 626.
Ondersteltechnisch zijn er
wel overeenkomsten, al heeft
Kia er zelf veel ontwikkeling
in gestopt en is de
fijnafstemming door Lotus in
Engeland afgehandeld. Het
front van de Clarus heeft een
chique uitstraling door de
verchroomde grille. De
koplampen zijn zoals het een
moderne auto betaamd laag
en breed. In de meegespoten
voorbumper kunnen
mistlampen worden
opgenomen. De door ons
gereden Koreaanse auto was
verder voorzien van
meegespoten stootstrips,
buitenspiegels en
portiergrepen. Ook stond de
auto op lichtmetalen wielen.
De exacte Europese uitrus
is nog niet bekend, maar c
de auto zeer compleet zal
worden aangeboden, stac
al vast. Men mag hierbij
denken aan centrale
vergrendeling, getint glas,
elektrisch bediende
portierruiten en spiegels en
een uitgebreid verstelbare
bestuurdersstoel.
CHEF WERKPLAATS
ROBERT LELOUP EN
DE WERKPLAATS
RECEPTIONISTEN
PETER VAN LOON
Onder de naam
Fiat inmiddels Gc
bedrijfswagen in
aanbod opgenomer
ontwikkeld is in nauws
samenwerking met het r
concern en staat op het
onderstel van de Ulysse
ruimtewagen.
>gen van 500 kg en
l kg kosten even veel,
io Combinato voor 5
len is er vanaf f.41.439,=
t als achtpersoons
.415,=. Hierdoor is de
moeten uitvoeren. Tijdens
deze tests worden niet alleen
de rijvaardigheid, maar ook
de conditie en contactuele
eigenschappen op de proef
gesteld. Uiteindelijk zullen
twee winnaars worden
gecontracteerd voor
Marlboro Renault Ju
1996.
Zeer compleet
De naamgeving bleek echter
een probleem. De naam
Credos lijkt sterk op Xedos, de
typebenaming voor de meest
exclusieve Mazda-produkten.
Vandaar dat voor de Europese
markt Clarus is bedacht, een
naamgeving waar men bij de
Nederlandse importeur niet
overdreven gelukkig mee is.
Met het produkt zelf echter
wel. In enkele jaren tijd is het
Kia gelukt een brede range
aan auto's op te bouwen van
de kleine Pride tot grote
De Scudo heeft zodoende
dezelfde carrosserie als de
Peugeot Expert en Citroen
Jumpy. Naast de gesloten
bestelwagen en chassis-
cabine is er ook een versie
met ruiten en zitplaatsen van
vijf tot zeven personen, de
Scudo Combinato. Alle
versies worden standaard
met een Comfort-pakket
geleverd bestaande uit
stuurbekrachtiging, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel
met armsteun, getint glas en
achterruitverwarming. Een
airbag kan tegen een
meerprijs van zevenhonderd
gulden worden geleverd. De
Scudo Combinato gaat
trouwen wat betreft uitrusting
nog verder en heeft standaard
elektrisch bediende
voorportierruiten en centrale
Sportage 3-deurs
De Kia Avella moet bij
definitieve verkoopstart, niet
eerder dan half 1996, vooral
worden gezien als een fraaie
aanvulling op het eigen
programma. De prijzen zullen
starten bij f.25.000,= voorde
driedeurs. Er zijn overigens
i plannen om de 1.5 liter
Lv-Ueppenmotor, die in Korea
wordt aangeboden, ook in
Europa te brengen.
Naast de Clarus en Avella
komt Kia met nog meer
nieuws. Zo zal in het voorjaar
eindelijk de vijfdeurs variant
van de Sephia verschijnen. De
auto is iets korter dc
sedan, maar heeft et
multifunctioneel int<
Verder wordt de 1.6 liter
Mazda-krachtbron vervangen
dooreen 1.5 liter 16-klepper.
Ook verschijnt in de eerste
helft van 1996 de driedeurs
Sportage, een auto die net als
de vijfdeurs bij Karmann in
Duitsland zal worden
geassembleerd. Karmann
ontwikkelt op basis van de
driedeurs een softtop. Tot slot
zal Kia in het
bestelwagensegment nog
nieuws brengen. Kortom, 1996
wordt voor het Koreaanse
merk zeer belangrijk.
materialen zouden nog een
tikkeltje verfijnder kunnen
zijn. Overigens staat de
afwerking op een uitstekend
niveau, wat dat betreft
hebben de Koreanen de
laatste jaren veel verbeterd.
Motorisch zal de koper van de
Clarus uit twee
mogelijkheden kunnen
kiezen. De auto komt vanaf
maart op de markt met e
liter 16-kleppen Mazda-i
van 133 pk. Hiermee presteert
de Clarus prima. De
krachtbron is stil en soepel,
terwijl de handgeschakelde
vijfbak meer dan plezierig
schakelt. Ook komt er een 1.8
liter 16-kleppen krachtbron,
waarin Kia meer eigen
ontwikkeling heeft gestopt.
De Credos die we aan de tand
mochten voelen, stond op
Koreaanse banden en was
voorzien van een zeer soepele
vering, die in het land van
herkomst zo wordt
gewaardeerd. Hierdoor deint
de auto flink over ribbels en
oneffenheden. Dat zal in de
uiteindelijke Europese versie
duidelijk anders zijn. De
veerafstemming wordt
stugger, terwijl de banden
zeer waarschijnlijk door
Michelins worden vervangen.
Het meest verrassende aan de
nieuwe Kia Clarus is wellicht
de prijs. De Nederlandse
importeur verwacht de auto te
kunnen gaan leveren met 1.8
liter motor in een royale
uitrusting vanaf f.35.000,=.
da?9 Blauwe wijzerplaten
Motoren
Opvallend, maar niet
uitzonderlijk gezien de forse
buitenafmetingen is de
ruimte op de achterbank.
Koreaanse auto's in dit
segment worden in eigen
land veelvuldig met chauffeur
gereden. Daarom wordt al
vanaf het ontwerpstadium
zeer nadrukkelijk aan ruimte
en comfort voor de
achterpassagiers gedacht.
Het meubilair is met een
keurige velours bekleed, die
ook op de portierpanelen is
terug te vinden. De stoelen
zitten comfortabel, bieden een
goede ondersteuning, maar
zijn zeker niet hard. Het
vergelijkbare Peugeot dashboard heeft wat opbouw
t en Citroën Jumpy een betreft iets weg van de
skkelijk en zeer Sephia. Het ontwerp is niet
Ibaar alternatief voor de verrassend, maar alles zit
lmi Jige APV. erop en eraan. De gebruikte
Sephia te kunnen opvullen
met de Avella. Dit is een 3,82
meter lange drie-of vijfdeurs
hatchback die ontworpen
werd door Ford. Kia bouwt
deze auto voor de
Amerikaanse markt als Ford
Aspire en brengt de auto
onder eigen naam in Korea
uit. Ford zal toestemming
moeten geven voor export,
maar omdat het Amerikaanse
concern niet aan de beloofde
afname kan voldoen, is de
druk vanuit Kia groot.
Technisch stamt de Kia
Avella van Mazda af. Wat
betreft onderstel en motor is
er veel overeenkomst met de
Pride. De 1.3 liter krachtbron
levert een vermogen van 76 pk geen
bij 6500 tr/min en een koppel 16-kle
van 100 Nm bij 4000 tr/min.
Hiermee kan een keurige
topsnelheid van 160 km/u
worden behaald. De auto
heeft een aardige
carrosserielijn. De driedeurs
toont wat uitgebalanceerder
dan zijn vijfdeurs broer. De
uitrusting is redelijk compleet
met onder meer meegespoten
bumpers, stootstrips op de
flanken en een derde
remlicht. Het interieur is
redelijk eenvoudig ingericht,
maar het dashboard is wel
compleet met een
toerenteller. Grappi
blauwe wijzerplater
uiterst eenvoudige
tweespakige stuurwiel komt
erg iel over. De stoelen
daarentegen zijn met een
vrolijke stof bekleed en
fleuren het vooral grijze
interieur erg op. Zeer
waarschijnlijk worden
ULN-HG-63
z