Renault Mégane RN 1.6e
Mazda 121
Q VANDERBOOM
-1
rsu
accent
ver.
Nissan Denissen
Mazda-dealer van Baast wint
en
eerste prijs in
tevredenheidsonderzoek
sporlvrijwilligersprijs
voor Piet van Erp
I
jxf -
‘ijker.
Eigen ruitenservice van Toyota
y
u
•s
s
i is,
iUTO
m gratis
idstof
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1995 - pagina 3
35 pagina 2
auto's als sinds half
jl. 0416-363412.
autc
>rdels
m
.'88
r en
nel
»gld”.'.
ren.
ide
.'83
iD!
Vervolg van pagina 1
T
0
T
E
S
T
op 19 januari op de
Nederlandse markt
Alhoewel Renault de
nieuwe Mégane als
ijfdeurs hatchback en
zoor en
ind
=/e
tructie
Drie jaar
ibrieksgarantie
len
12 inch)
OOK VOOR
UW MAZDA
SERVICE
Tel. 013-5364011
Tel. 013-5283905
Tel. 013-5341261
liter/lOOkm
3,5 liter/100 km
5046 GC Tilburg
5061 KE Oisterwijk
5051 DV Goirle
.25
sze
familie. De 1.6 liter levert een
vermogen van 90 pk bij 5000
tr/min, waardoor het de
opvolger is van de bestaande
1.8 liter. De nieuwe motor is
echter veel lichter en ook
7.950,-
6-500.-
7.950,-
7.950,-
7.950,-
8.950,-
9.950,-
13.950,-
15.500,-
15.950,-
17.500,-
13.950,-
15.950,-
15.950,-
-embleem.
in de
tig in verbruik
,6 bij 90 km/h
zCE-norm
10.500,-
9.950,-
17.950,-
10.950, -
14.950,-
21.950, -
15.950, -
19.500, -
17.500, -
24.950, -
18.950, -
to. Maar met
extra's zoals
Uw voordeel?
automatische werking vc
achter. In de intervalstall
bepaalt de electronica zelf
hoe vaak er gewist moet
worden. Staan de
ruitewissers ingeschakeld en
van uitgebreide
kennismaking.
cc*, succesnummer v.
mee. De Renault 19 w
1988 geïntroduceerd.
Ondanks het feit dat
wel eens wat oneerbi
'Franse Kadett' werd
genoemd, is het een feit dat
het kwaliteitsimago van
Renault met de komst van 19
vorm kreeg.
krijgt
iteller op
-1:1 ter in
Multipoint
injectiemotor
22.500,-
18.950,-
>92.20.950,-
20.950,-
23.950,-
17.950,-
>9....16.750,-
20.950,-
24.500,-
93..23.500,-
|W QPEl .__J
Een opvolger bedenken van
een succesnummer vglt niet
snault 19 werd in
roduceerd.
t de auto
jiedig
walking
apje hoger. De
jkt het meest
1 te zijn, wat
>RN-
Jammer genoeg
égane standaard
;g. De weggedrag
joden comfort stemmen
te tevredenheid.
Luchtzakken
Het interieur van de Mazda
121 is uiteraard ook weer zeer
bekend. De bekledingsstoffen
zijn wat anders, terwijl op het
middenkussen van het stuur
natuurlijk wederom een
Mazda-beeldmerk te vinden
is. In tegen stelling tot Ford
levert Mazda op de 121 niet
standaard een airbag. De
luchtzakken voor bestuurder
en passagiers zijn leverbaar
voor f.390,per stuk.
Stuurbekrachtiging is
standaard op de GLX-
uitvoering en de diesels. De
basisversie is overigens al
voorzien van getint glas, van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, digitaal
klokje en kaartenvakken in de
portieren. Wordt vergeten de
verlichting uit te doen, dan
klinkt bij het openen van de
portieren een signaal. De
radiovoorbereiding omvat
een antenne en twee
luidsprekers. De GLX1
verder nog een toerent
het dashboard, pollenfilter m
het ventilatiekanaal en een
kaartleeslampje. De gordels
voorin zijn in hoogte te
verstellen.
Mazda gaat de nieuwe 121
leveren in drie motorversies.
Aan de basis komt de
bekende 1.3 liter van 60 pk,
een krachtbron die Ford zelf
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Goirkestraat 25,
Beneluxstraat 8,
Nobelstraat 7,
rijdt men achteruit, dan wordt
automatisch de achterruit
even schoongemaakt. Dit
totale pakket is zijn geld van
f.995,= best waard. Andere
aardige opties zijn de
hoofdsteunen achterin in
combinatie met een
geïntegreerd kinderzitje,
radio Renault, elektrisch
verwarmde voorruit en
Technische gegevens:
Merk en type: Renault
Mégane RN 1.6e
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1598 cc
Boring x slag: 79,5 x 80,5 mm
Vermogen: 90 pk bij 5000
tr/min
Koppel: 137 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,129
meter, breedte 1,696 meter
Gewicht: 1030 kg
Prestaties: topsnelheid 184
km/u
acceleratie 0-100 in 11,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,2
liter/100 km
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stadsverkeer 8,5 liter/100 km
Prijs: f.33.525,-
Zonder de vaak tomeloze inzet
van deze sportvrijwilligers
zou het voor actieve sporters
zowel (recreatief als
prestatiegericht) onmogelijk
zijn hun favoriete sport met
plezier te bedrijven zo
verklaarde Denissen.
Het officiële gedeelte van het
sfeervolle sportgala werd
afgesloten met een
fantastisch optreden van de
musical vereniging Boems.
Vervolgens was er een
informeel samenzijn in de
pauze foyer waar vele binnen
de sport actieve mensen
elkaar ontmoette.
Voordat P. van Erp zijn prijs in
ontvangst mocht nemen,
benadrukte Fons Denissen
het grote belang van het vele
werk dat talloze vrijwilligers
voor hun sportverenigingen
verrichten.
zuiniger. Het maximale
koppel van 137 Nm wordt
bereikt bij 4000 tr/min. De
motor is stil en behoorlijk
soepel, waardoor niet
overdreven veel geschakeld
hoeft te worden. Als men wel
in de versnellingen doortrekt,
is de Mégane 1.6 behoorlijk
kwiek. De auto haalt een
topsnelheid van 184 km/u en
heeft 11,5 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u
op de teller aan te geven. De
1.6 liter lijkt dan ook binnen
het totale programma van de
Mégane de beste keuze. Het
gemiddelde
brandstofverbruik ligt met 1
op 13 op een meer dan keurig
niveau.
alleen nog maar in de oude
Fiesta Classic levert. De 935
kg zware auto haalt hiermee
een top van 155 km/u en trekt
in 15,9 seconden van 0 tot 100
km/u. De tweede motor in het
pallet is de nagelnieuwe 1242
cc 4 cilinder 16-klepper met
een relatief hoog vermogen
van 75 pk bij 5200 tr/min en
een prima koppel van 110 Nm
bij 4000 tr/min.
Cabrio Top
Het prestatieniveau van de
Mazda 121 1.25 ligt op een zeer
hoog niveau. Zo wordt de
beweging van 0 tot 100 km/u
in 12,7 seconden af gelegd en
is een top mogelijk van 170
km/u. De krachtbron is ten
opzichte van de oude 1.3 liter
niet alleen krachtiger, maar
ook zuiniger. De 16-klepper
kan niet alleen worden
verbonden aan de standaard
handgeschakelde vijfbak,
maar is ook tegen meerprijs
leverbaar met een continu
variabele transmissie. Ford
heeft de nieuwste versie van
deze Nederlandse vinding op
vele punten verbeterd en
Mazda maakt in de nieuwe
121 hier dankbaar gebruik
van. Iets later wordt de 121
ook leverbaar met de 60 pk 1.8
liter dieselmotor. Hiermee
haalt de auto een top van 155
km/u en heeft 17,4 seconden
Uitstraling
De uitstraling van de auto
I was aanvankelijk misschien
wat saai, maar dat
veranderde toen in 1992 de
I gefacelifte versie op de markt
I kwam. Renault heeft bij de
i ontwikkeling van de Mégane
duidelijk gestreeft naar een
meer fantasievol ontwerp ei
dat is volledig gelukt. Wat
Ibetreft afmetingen is de auto
I niet noemenswaardig
I gegroeid, maar de uitstraling
is helemaal nieuw. De
I i wielbasis is langer, waardoor
de auto de wielen meer
I nadrukkelijk op de hoeken
van de carrosserie heeft
staan. De voorruit, het dak en
de achterklep lijken in één
vloeiende beweging in elkaar
over te gaan. De ronde vorm
wordt door het ontwerp van
I het ach -
extn
stijl -
I Mégane niet
vinden. Is he
I kenmerkend)
i Mégane, het
ie Lagui
roosters voor luidsprekers in
de kaartenbakken en
vertraagde uitschakeling van
de binnenverlichting.
Bovendien behoort tot dit
pakket ruitewissers met
sr te gaan. E
rdt door het
zhterportier nog eens
tra versterkt. De brede C-
_._,1 van de 19 is bij deze
at meer terug te
iet profiel de meest
ide kant van de
x.Iégane, het front doet sterk
aan de Laguna denken. Ook
hier zien we relatief grote
koplampen, een forse
luchtinlaat in de voorbumper
en een motorkap die in een
punt uitloopt. Hierop prijkt
Toyota-importeur Louwman Parqui heeft samen met
haar dealers en toeleveranciers een 24-uurs service
systeem opgezet voor reparaties en vervanging van ruiten.
Niemand kan een Toyota beter repareren dan mensen die
door de importeur speciaal zijn opgeleid en het produkt
door en door kennen. Ruiten vormen steeds meer een
onderdeel van de kooiconstructie van de auto, dus bij
schade is een juiste reparatie van levensbelang. Tegen
concurrerende tarieven biedt Toyota een 24-uurs autoruit-
reparatieservice die via het 06-nummer van Toyota
Eurocare kan worden ingeroepen. Deze nieuwe service is
aantrekkelijk voor fleetowners,
verzekeringsmaatschappijen en particulieren.
Ronde vormen
Renault heeft niet alleen haar
fantasie op de vormgeving
van het uiterlijk losgelaten,
maar heeft wederom de
typisch Franse stijl in het
interieur verwerkt. Dat
betekent onder meer dat de
gebruikte kleuren perfect op
elkaar zijn afgestemd. Verder
zijn de gebruikte materialen
van een uitstekende kwaliteit
en ook de manier waarop de
diverse onderdelen op elkaar
aansluiten verdient een hoog
cijfer. De stoelen hebben een
behoorlijk korte zitting, maar
gelukkig wordt dit euvel
Kooiconstructie
Renault mag dan wel
standaard geen airbag in de
Mégane aanbieden, wel heeft
de auto standaard
gordelspanners. Ook heeft het
merk hard gewerkt aan het
remsysteem en uit testen is
gebleken dat de remweg
aanzienlijk korter is dan bij de
meeste concurrende
modellen. Verder heeft het
Duitse blad Auto Motor und
Sport een crashtest met de
Mégane gedaan, waaruit
blijkt dat de kooiconstructie
zelfs nog sterker is dan van de
tot op dit moment
toonaangevende Duitse
modellen in dit segment.
Wat betreft constructie is de
wielophanging ten opzichte
van de 19 niet veranderd.
Toch zijn alle gebruikte
onderdelen nieuw. De wielen
staan niet alleen verder uit
elkaar in de lengterichting,
maar ook in de breedte. Voor
zien we een McPherson
ophanging met
stabilisatorstang. Achter
gebruikt Renault de
beproefde getrokken
draagarmen en torsiestaven.
Het geheel heeft wederom de
heerlijke comfortabele
afvering die we zo van Franse
auto's gewend zijn. De
Onlangs werd bekend dat de Mazda-dealers
behorende tot de van Baast Groep in hun regio
als best scorende Mazda-dealers van Mazda's
klanten tevredenheidsonderzoek uit de bus
waren gekomen.
Tijdens dit onderzoek, dat jaarlijks door de
Mazda-importeur onder tienduizenden
Mazda-bezitters in geheel Nederland w.ordt
gehouden, bleek dat de klanten van
Autobedrijven C. van Baast b.v. het meest
Afgelopen zondag werd in de
stadsschouwburg voor de
vierde maal het Tilburgs
sportgala gehouden.
Tijdens deze avond werden de
sportman, sportvrouw en
sportploeg van het jaar 1995
gehuldigd.
Daarnaast is er de Fuji Photo
film jeugd stimuleringsprijs
voor de meest talentvolle
jonge sporters en de Nissan
Denissen sportvrijwilligers
prijs.
De prijs voor de vrijwilliger in
de sport viel dit jaar ten deel
aan Dhr. P. van Erp van RK
sportvereniging Kunst en
kracht.
Al ruim 30 jaar is Piet binnen
deze turnvereniging zeer
actief en mede door zijn
onvermoeibare inzet groeide
de vereniging naar een
ledental van ruim duizend
leden.
standaard
stuurbekrachtiging maakt het
geheel compleet. Overigens
hebben de coupé-modellen en
de Mégane met 2 liter motor
een straffer afgeveerde
achterwielophanging.
De Renault Mégane is een
ruime, comfortabele en
redelijk origineel
vormgegeven middenklasser
tegen concurrende prijzen. Zo
kost de 1.6 RN f.33.525,= terwijl
dezelfde auto met 1.4 motor op
f.32.325,= uitkomt. Daarnaast
levert Renault nog een RL-
basisuitvoering als 1.4 voor
f.29.995,=. De 1.6 is er ook als
RT met nog meer luxe voor
f.36.425,= terwijl de 2 liter in
RN en RT uitgave
respectievelijk f.35.350,= en
f.38.245,= moeten opleveren.
De Renault Mégane is de
opvolger van de 19 en staat
wat betreft vormgeving,
uitrusting en afwerking
duidelijk een stap
1.6 liter motor lijkt
uitgebalanceerd 1
ook geldt voor de 1
uitrusting. Ja
heeft de Még
geen airbag,
en gebc
tot grote
tevreden waren over hun Mazda-dealers, die
daarmee de meeste punten scoorde in de
regio Zuid-Oost Nederland.
Algemeen Direkteur Henny van Dijk van
Mazda-importeur Auto Palace - de Binckhorst
b.v. (op de foto links) feliciteerde tijdens een
feestelijke bijeenkomst Cees van Baast met
deze prestatie en overhandigde hem de
speciale Award die aan deze verkiezing
verbonden is.
opgevangen door een prima
ondersteuning van zowel
bovenbenen als lenden. De
hoofdsteunen zijn in
tegenstelling tot de 19
voldoende in hoogte te
verstellen, terwijl ook de
gordelhoogte kan worden
aangepast. Op de achterbank
wordt behoorlijk veel ruimte
geboden, ondanks dat de
daklijn van de buitenkant
gezien behoorlijk laag lijkt.
Twee volwassenen zitten er
echter prima en kunnen ook
goed hun benen kwijt. Op het
meubilair wordt een
combinatie gebruikt van effen
velours en een stemmig
geweven stof.
Het dashboard van de
Mégane bevat veel ronde
vormen, zoals de diverse
uitstroomopeningen, een
aflegvakje, waarin eventueel
de tweede airbag kan worden
geplaatst, diverse
bedieningsknoppen en de
overkapping van het geheel.
Het dashboard wordt
tweekleurig uitgevoerd en
omvat bij de RN-uitgave
standaard een toerenteller en
digitaal klokje. Het stuurwiel
is in hoogte verstelbaar. De
voorportierruiten worden
handmatig bewogen, terwijl
de spiegels ook met de hand
moeten worden ingesteld.
trots het Renault-e
De achterzijde var
vijfdeurs oogt eveneens
origineel. De vijfde deur is
breed, zonder dat de lichtunits
overdreven smal en hoog zijn.
Een derde remlicht is onder
tegen de ruit geplaatst. De
RN-uitvoering staat bij de
Mégane op het tweede
niveau. De auto wordt onder
meer voorzien van
meegespoten bumpers,
wielplaten, getint glas en
centrale vergrendeling met
afstandsbediening. Maar ook
zijclignoteurs, een van
binnenuit te openen
tankklepje en een drukknop
op de achterklep vinden we
op deze Mégane. De klep gaat
behoorlijk ver open, waardoor
het beladen van de 348 liter
grote bagageruimte
gemakkelijk gaat. De
achterbank is in twee
ongelijke delen neerklapbaar,
waardoor de interieurruimte
op vele manieren kan worden
ingedeeld.
Comfortpakket
De RN-versie kan echter
worden besteld met een
zogenaamd comfort-pakket
bestaande uit elektrisch
bediende voorportierruiten,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
buitentemperatuurmeter,
nodig om de 100 km/u te
behalen. Enigszins denkt
Mazda met de nieuwe 121 nog
wel aan de bol gevormde
voorganger terug. Er komt
namelijk van de 121 GLX 1.2
een Cabrio Top-versie. Dez<
auto heeft een volledig
elektrisch bediend roldak,
alleen in combinatie met de
driedeurs carrosserie. Voor
deze zomerse verwennerij
moet men wel een meerprijs
over hebben van f.2.400,=.
De prijslijst van de nieuwe
Mazda 121 start bij f.22.590,=
voor de 1.3 LX. De auto is
duurder dan de Ford Fiesta
Classic, maar heeft wel de
nieuwe carrosserie en een
completere uitrusting. De 1.3
GLX kost f.24.590,= als
driedeurs, terwijl men over de
hele linie duizend gulden
extra kwijt is voor vier
portieren. De 1.25 GLX
beschikt over de krachtige 16-
kleppenmotor en kost als
driedeurs f.25.590,=. De Ford
Fiesta Studio driedeurs met
deze krachtbron komt op
f.23.990,=. De variant met
continu variabele transmissie
moet f.28.990,= opbrengen,
terwijl de Cabrio Top
f.27.990,= kost. De dieselreeks
loopt uiteen van f.27.990,=
voor de driedeurs LX tot
f.29.990,= voor de vijfdeurs
GLX.
mistlampen in de
voorbumper. Renault levert in
de Mégane RN geen
standaard airbag. Deze
voorziening is tegen een
meerprijs van f. 1.650,=
verkrijgbaar, maar daarvoor
krijgt men er wel twee.
De basismotor in de nieuwe
Renault Mégane is de 1.4 liter
Energy, bekend uit de 19 en
Clio. Daarboven zit nu een
nieuwe 1.6 liter motor,
eveneens uit de Energy-