Renault Mégane RN 1.6e Mazda 121 Q VANDERBOOM -1 rsu accent ver. Nissan Denissen Mazda-dealer van Baast wint en eerste prijs in tevredenheidsonderzoek sporlvrijwilligersprijs voor Piet van Erp I jxf - ‘ijker. Eigen ruitenservice van Toyota y u •s s i is, iUTO m gratis idstof DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1995 - pagina 3 35 pagina 2 auto's als sinds half jl. 0416-363412. autc >rdels m .'88 r en nel »gld”.'. ren. ide .'83 iD! Vervolg van pagina 1 T 0 T E S T op 19 januari op de Nederlandse markt Alhoewel Renault de nieuwe Mégane als ijfdeurs hatchback en zoor en ind =/e tructie Drie jaar ibrieksgarantie len 12 inch) OOK VOOR UW MAZDA SERVICE Tel. 013-5364011 Tel. 013-5283905 Tel. 013-5341261 liter/lOOkm 3,5 liter/100 km 5046 GC Tilburg 5061 KE Oisterwijk 5051 DV Goirle .25 sze familie. De 1.6 liter levert een vermogen van 90 pk bij 5000 tr/min, waardoor het de opvolger is van de bestaande 1.8 liter. De nieuwe motor is echter veel lichter en ook 7.950,- 6-500.- 7.950,- 7.950,- 7.950,- 8.950,- 9.950,- 13.950,- 15.500,- 15.950,- 17.500,- 13.950,- 15.950,- 15.950,- -embleem. in de tig in verbruik ,6 bij 90 km/h zCE-norm 10.500,- 9.950,- 17.950,- 10.950, - 14.950,- 21.950, - 15.950, - 19.500, - 17.500, - 24.950, - 18.950, - to. Maar met extra's zoals Uw voordeel? automatische werking vc achter. In de intervalstall bepaalt de electronica zelf hoe vaak er gewist moet worden. Staan de ruitewissers ingeschakeld en van uitgebreide kennismaking. cc*, succesnummer v. mee. De Renault 19 w 1988 geïntroduceerd. Ondanks het feit dat wel eens wat oneerbi 'Franse Kadett' werd genoemd, is het een feit dat het kwaliteitsimago van Renault met de komst van 19 vorm kreeg. krijgt iteller op -1:1 ter in Multipoint injectiemotor 22.500,- 18.950,- >92.20.950,- 20.950,- 23.950,- 17.950,- >9....16.750,- 20.950,- 24.500,- 93..23.500,- |W QPEl .__J Een opvolger bedenken van een succesnummer vglt niet snault 19 werd in roduceerd. t de auto jiedig walking apje hoger. De jkt het meest 1 te zijn, wat >RN- Jammer genoeg égane standaard ;g. De weggedrag joden comfort stemmen te tevredenheid. Luchtzakken Het interieur van de Mazda 121 is uiteraard ook weer zeer bekend. De bekledingsstoffen zijn wat anders, terwijl op het middenkussen van het stuur natuurlijk wederom een Mazda-beeldmerk te vinden is. In tegen stelling tot Ford levert Mazda op de 121 niet standaard een airbag. De luchtzakken voor bestuurder en passagiers zijn leverbaar voor f.390,per stuk. Stuurbekrachtiging is standaard op de GLX- uitvoering en de diesels. De basisversie is overigens al voorzien van getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, digitaal klokje en kaartenvakken in de portieren. Wordt vergeten de verlichting uit te doen, dan klinkt bij het openen van de portieren een signaal. De radiovoorbereiding omvat een antenne en twee luidsprekers. De GLX1 verder nog een toerent het dashboard, pollenfilter m het ventilatiekanaal en een kaartleeslampje. De gordels voorin zijn in hoogte te verstellen. Mazda gaat de nieuwe 121 leveren in drie motorversies. Aan de basis komt de bekende 1.3 liter van 60 pk, een krachtbron die Ford zelf Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Goirkestraat 25, Beneluxstraat 8, Nobelstraat 7, rijdt men achteruit, dan wordt automatisch de achterruit even schoongemaakt. Dit totale pakket is zijn geld van f.995,= best waard. Andere aardige opties zijn de hoofdsteunen achterin in combinatie met een geïntegreerd kinderzitje, radio Renault, elektrisch verwarmde voorruit en Technische gegevens: Merk en type: Renault Mégane RN 1.6e Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1598 cc Boring x slag: 79,5 x 80,5 mm Vermogen: 90 pk bij 5000 tr/min Koppel: 137 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,129 meter, breedte 1,696 meter Gewicht: 1030 kg Prestaties: topsnelheid 184 km/u acceleratie 0-100 in 11,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,2 liter/100 km bij 120 km/u 6,9 liter/100 km stadsverkeer 8,5 liter/100 km Prijs: f.33.525,- Zonder de vaak tomeloze inzet van deze sportvrijwilligers zou het voor actieve sporters zowel (recreatief als prestatiegericht) onmogelijk zijn hun favoriete sport met plezier te bedrijven zo verklaarde Denissen. Het officiële gedeelte van het sfeervolle sportgala werd afgesloten met een fantastisch optreden van de musical vereniging Boems. Vervolgens was er een informeel samenzijn in de pauze foyer waar vele binnen de sport actieve mensen elkaar ontmoette. Voordat P. van Erp zijn prijs in ontvangst mocht nemen, benadrukte Fons Denissen het grote belang van het vele werk dat talloze vrijwilligers voor hun sportverenigingen verrichten. zuiniger. Het maximale koppel van 137 Nm wordt bereikt bij 4000 tr/min. De motor is stil en behoorlijk soepel, waardoor niet overdreven veel geschakeld hoeft te worden. Als men wel in de versnellingen doortrekt, is de Mégane 1.6 behoorlijk kwiek. De auto haalt een topsnelheid van 184 km/u en heeft 11,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u op de teller aan te geven. De 1.6 liter lijkt dan ook binnen het totale programma van de Mégane de beste keuze. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt met 1 op 13 op een meer dan keurig niveau. alleen nog maar in de oude Fiesta Classic levert. De 935 kg zware auto haalt hiermee een top van 155 km/u en trekt in 15,9 seconden van 0 tot 100 km/u. De tweede motor in het pallet is de nagelnieuwe 1242 cc 4 cilinder 16-klepper met een relatief hoog vermogen van 75 pk bij 5200 tr/min en een prima koppel van 110 Nm bij 4000 tr/min. Cabrio Top Het prestatieniveau van de Mazda 121 1.25 ligt op een zeer hoog niveau. Zo wordt de beweging van 0 tot 100 km/u in 12,7 seconden af gelegd en is een top mogelijk van 170 km/u. De krachtbron is ten opzichte van de oude 1.3 liter niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger. De 16-klepper kan niet alleen worden verbonden aan de standaard handgeschakelde vijfbak, maar is ook tegen meerprijs leverbaar met een continu variabele transmissie. Ford heeft de nieuwste versie van deze Nederlandse vinding op vele punten verbeterd en Mazda maakt in de nieuwe 121 hier dankbaar gebruik van. Iets later wordt de 121 ook leverbaar met de 60 pk 1.8 liter dieselmotor. Hiermee haalt de auto een top van 155 km/u en heeft 17,4 seconden Uitstraling De uitstraling van de auto I was aanvankelijk misschien wat saai, maar dat veranderde toen in 1992 de I gefacelifte versie op de markt I kwam. Renault heeft bij de i ontwikkeling van de Mégane duidelijk gestreeft naar een meer fantasievol ontwerp ei dat is volledig gelukt. Wat Ibetreft afmetingen is de auto I niet noemenswaardig I gegroeid, maar de uitstraling is helemaal nieuw. De I i wielbasis is langer, waardoor de auto de wielen meer I nadrukkelijk op de hoeken van de carrosserie heeft staan. De voorruit, het dak en de achterklep lijken in één vloeiende beweging in elkaar over te gaan. De ronde vorm wordt door het ontwerp van I het ach - extn stijl - I Mégane niet vinden. Is he I kenmerkend) i Mégane, het ie Lagui roosters voor luidsprekers in de kaartenbakken en vertraagde uitschakeling van de binnenverlichting. Bovendien behoort tot dit pakket ruitewissers met sr te gaan. E rdt door het zhterportier nog eens tra versterkt. De brede C- _._,1 van de 19 is bij deze at meer terug te iet profiel de meest ide kant van de x.Iégane, het front doet sterk aan de Laguna denken. Ook hier zien we relatief grote koplampen, een forse luchtinlaat in de voorbumper en een motorkap die in een punt uitloopt. Hierop prijkt Toyota-importeur Louwman Parqui heeft samen met haar dealers en toeleveranciers een 24-uurs service systeem opgezet voor reparaties en vervanging van ruiten. Niemand kan een Toyota beter repareren dan mensen die door de importeur speciaal zijn opgeleid en het produkt door en door kennen. Ruiten vormen steeds meer een onderdeel van de kooiconstructie van de auto, dus bij schade is een juiste reparatie van levensbelang. Tegen concurrerende tarieven biedt Toyota een 24-uurs autoruit- reparatieservice die via het 06-nummer van Toyota Eurocare kan worden ingeroepen. Deze nieuwe service is aantrekkelijk voor fleetowners, verzekeringsmaatschappijen en particulieren. Ronde vormen Renault heeft niet alleen haar fantasie op de vormgeving van het uiterlijk losgelaten, maar heeft wederom de typisch Franse stijl in het interieur verwerkt. Dat betekent onder meer dat de gebruikte kleuren perfect op elkaar zijn afgestemd. Verder zijn de gebruikte materialen van een uitstekende kwaliteit en ook de manier waarop de diverse onderdelen op elkaar aansluiten verdient een hoog cijfer. De stoelen hebben een behoorlijk korte zitting, maar gelukkig wordt dit euvel Kooiconstructie Renault mag dan wel standaard geen airbag in de Mégane aanbieden, wel heeft de auto standaard gordelspanners. Ook heeft het merk hard gewerkt aan het remsysteem en uit testen is gebleken dat de remweg aanzienlijk korter is dan bij de meeste concurrende modellen. Verder heeft het Duitse blad Auto Motor und Sport een crashtest met de Mégane gedaan, waaruit blijkt dat de kooiconstructie zelfs nog sterker is dan van de tot op dit moment toonaangevende Duitse modellen in dit segment. Wat betreft constructie is de wielophanging ten opzichte van de 19 niet veranderd. Toch zijn alle gebruikte onderdelen nieuw. De wielen staan niet alleen verder uit elkaar in de lengterichting, maar ook in de breedte. Voor zien we een McPherson ophanging met stabilisatorstang. Achter gebruikt Renault de beproefde getrokken draagarmen en torsiestaven. Het geheel heeft wederom de heerlijke comfortabele afvering die we zo van Franse auto's gewend zijn. De Onlangs werd bekend dat de Mazda-dealers behorende tot de van Baast Groep in hun regio als best scorende Mazda-dealers van Mazda's klanten tevredenheidsonderzoek uit de bus waren gekomen. Tijdens dit onderzoek, dat jaarlijks door de Mazda-importeur onder tienduizenden Mazda-bezitters in geheel Nederland w.ordt gehouden, bleek dat de klanten van Autobedrijven C. van Baast b.v. het meest Afgelopen zondag werd in de stadsschouwburg voor de vierde maal het Tilburgs sportgala gehouden. Tijdens deze avond werden de sportman, sportvrouw en sportploeg van het jaar 1995 gehuldigd. Daarnaast is er de Fuji Photo film jeugd stimuleringsprijs voor de meest talentvolle jonge sporters en de Nissan Denissen sportvrijwilligers prijs. De prijs voor de vrijwilliger in de sport viel dit jaar ten deel aan Dhr. P. van Erp van RK sportvereniging Kunst en kracht. Al ruim 30 jaar is Piet binnen deze turnvereniging zeer actief en mede door zijn onvermoeibare inzet groeide de vereniging naar een ledental van ruim duizend leden. standaard stuurbekrachtiging maakt het geheel compleet. Overigens hebben de coupé-modellen en de Mégane met 2 liter motor een straffer afgeveerde achterwielophanging. De Renault Mégane is een ruime, comfortabele en redelijk origineel vormgegeven middenklasser tegen concurrende prijzen. Zo kost de 1.6 RN f.33.525,= terwijl dezelfde auto met 1.4 motor op f.32.325,= uitkomt. Daarnaast levert Renault nog een RL- basisuitvoering als 1.4 voor f.29.995,=. De 1.6 is er ook als RT met nog meer luxe voor f.36.425,= terwijl de 2 liter in RN en RT uitgave respectievelijk f.35.350,= en f.38.245,= moeten opleveren. De Renault Mégane is de opvolger van de 19 en staat wat betreft vormgeving, uitrusting en afwerking duidelijk een stap 1.6 liter motor lijkt uitgebalanceerd 1 ook geldt voor de 1 uitrusting. Ja heeft de Még geen airbag, en gebc tot grote tevreden waren over hun Mazda-dealers, die daarmee de meeste punten scoorde in de regio Zuid-Oost Nederland. Algemeen Direkteur Henny van Dijk van Mazda-importeur Auto Palace - de Binckhorst b.v. (op de foto links) feliciteerde tijdens een feestelijke bijeenkomst Cees van Baast met deze prestatie en overhandigde hem de speciale Award die aan deze verkiezing verbonden is. opgevangen door een prima ondersteuning van zowel bovenbenen als lenden. De hoofdsteunen zijn in tegenstelling tot de 19 voldoende in hoogte te verstellen, terwijl ook de gordelhoogte kan worden aangepast. Op de achterbank wordt behoorlijk veel ruimte geboden, ondanks dat de daklijn van de buitenkant gezien behoorlijk laag lijkt. Twee volwassenen zitten er echter prima en kunnen ook goed hun benen kwijt. Op het meubilair wordt een combinatie gebruikt van effen velours en een stemmig geweven stof. Het dashboard van de Mégane bevat veel ronde vormen, zoals de diverse uitstroomopeningen, een aflegvakje, waarin eventueel de tweede airbag kan worden geplaatst, diverse bedieningsknoppen en de overkapping van het geheel. Het dashboard wordt tweekleurig uitgevoerd en omvat bij de RN-uitgave standaard een toerenteller en digitaal klokje. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar. De voorportierruiten worden handmatig bewogen, terwijl de spiegels ook met de hand moeten worden ingesteld. trots het Renault-e De achterzijde var vijfdeurs oogt eveneens origineel. De vijfde deur is breed, zonder dat de lichtunits overdreven smal en hoog zijn. Een derde remlicht is onder tegen de ruit geplaatst. De RN-uitvoering staat bij de Mégane op het tweede niveau. De auto wordt onder meer voorzien van meegespoten bumpers, wielplaten, getint glas en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Maar ook zijclignoteurs, een van binnenuit te openen tankklepje en een drukknop op de achterklep vinden we op deze Mégane. De klep gaat behoorlijk ver open, waardoor het beladen van de 348 liter grote bagageruimte gemakkelijk gaat. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar, waardoor de interieurruimte op vele manieren kan worden ingedeeld. Comfortpakket De RN-versie kan echter worden besteld met een zogenaamd comfort-pakket bestaande uit elektrisch bediende voorportierruiten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, buitentemperatuurmeter, nodig om de 100 km/u te behalen. Enigszins denkt Mazda met de nieuwe 121 nog wel aan de bol gevormde voorganger terug. Er komt namelijk van de 121 GLX 1.2 een Cabrio Top-versie. Dez< auto heeft een volledig elektrisch bediend roldak, alleen in combinatie met de driedeurs carrosserie. Voor deze zomerse verwennerij moet men wel een meerprijs over hebben van f.2.400,=. De prijslijst van de nieuwe Mazda 121 start bij f.22.590,= voor de 1.3 LX. De auto is duurder dan de Ford Fiesta Classic, maar heeft wel de nieuwe carrosserie en een completere uitrusting. De 1.3 GLX kost f.24.590,= als driedeurs, terwijl men over de hele linie duizend gulden extra kwijt is voor vier portieren. De 1.25 GLX beschikt over de krachtige 16- kleppenmotor en kost als driedeurs f.25.590,=. De Ford Fiesta Studio driedeurs met deze krachtbron komt op f.23.990,=. De variant met continu variabele transmissie moet f.28.990,= opbrengen, terwijl de Cabrio Top f.27.990,= kost. De dieselreeks loopt uiteen van f.27.990,= voor de driedeurs LX tot f.29.990,= voor de vijfdeurs GLX. mistlampen in de voorbumper. Renault levert in de Mégane RN geen standaard airbag. Deze voorziening is tegen een meerprijs van f. 1.650,= verkrijgbaar, maar daarvoor krijgt men er wel twee. De basismotor in de nieuwe Renault Mégane is de 1.4 liter Energy, bekend uit de 19 en Clio. Daarboven zit nu een nieuwe 1.6 liter motor, eveneens uit de Energy-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 37