7£7L Mercedes Mazda 121 J l Vreemde eend? de Palio en. Fiat's wereldauto, I M 4 MH Bijlage van: De Tilburgse Koerier en prima graag. 95 pagina 34 fegiG Oplage: 98.800 Donderdag 21 december 1995 ien. I to met Tony Vos Lees verder op pagina 3 Autotest Lees verder Kia Avella en Clarus Terugblik op 1995 in dit nummer pag.3 pag. 5 pag.7 o.a.: WIJ WENSEN U... /latomAAt mensen iedeïeen cn een veilig nieiemjaat Vrijbaan voor de rijken? Jaargang 7 Nummer 49 Renault Mégane RN 1.6 e Tussen Kerst en Nieuw zal de Automaat niet verschijnen. Donderdag 4 januari is de eerste uitgave van het nieuwe jaar. kan cozen Mazda- chrome leer rhet en dale v PP£T77(j£ PPPSWA^P/Vt EiïvqoPDftV (?£Z0M)1996 /UlDQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG 013-5321405 mogelijk raamde s nieuwe vijf nd zijn ropa van ontwerp er Zuid-Amerika, Een look-alike van Lady Di moest er aan te] komen om het Europese en vooral Engelse van de nieuwe Mazda 121 tijdens de persintroductie te benadrukken. Engels? zult u zich afvragen. Inderdaad, de nieuwe Mazda 121 is niets meer of minder dan de nieuwe generatie Ford Fiesta met enkele kleine uiterlijke wijzigingen. ipas i karakter speciale Stuikt n eigen reling nu Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur 'Z^ato-Uden en meden^eïkeïs van De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Chromen bies Vreemd is de samenwerking tussen Ford en Mazda niet. Ford heeft een deel van de aandelen van Mazda en met Vele merken hebben al eerder geprobeerd een auto te maken die in alle uithoeken van de wereld aan zou moeten slaan. Fiat probeert dat nu met de Palio, die vanaf april '96 van de band gaat lopen in diverse Fiat-fabrieken. De auto is helemaal nieuw nieuwe Fiesta. Dë verschillen zijn miniem, maar we lopen ze toch even langs zichtbaar is de spe a-grille met ren bi De Palio is een driedeurs hatchback, die modulair wordt geböuwd. Op hetzelfde onderstel komen namelijk ook nog een vijfdeurs, vierdeurs sedan, stationwagon, pick-up en compacte bestelauto. De eerste Palio's zullen in Brazilië worden verkocht. De auto is 3,72 meter lang en 1,62 meter breed en valt zodoende in het segment van de Europese Punto. De 1.5 liter 4 cilinder met multipoint injectie kan lopen op benzine, alcohol of een mengsel van beide. Daarnaast komt er een 1.6 liter 16-klepper die alleen op benzine functioneert. Verder worden er drie uitrustingsniveau's aangeboden. Naast Brazilië zullen ook diverse fabrieken in Argentinië, Polen, Venezuela, Marokko en Zuid- Afrika voor de produktie zorgdragen. Er zijn echter ook plannen om de auto in China te gaan assembleren. Het is niet waarschijnlijk dat de driedeurs Palio op de Westeuropese markten leverbaar zal worden. Wel zijn er mogelijkheden voor de stationcar en bestelauto. Het Duitse merk Mercedes- Benz krijgt het in 1996 erg druk. Niet alleen wordt een nieuwe, kleine bestelauto op de markt gebracht, volgt op dezelfde basis een heuse ruimtewagen en zal ook eindelijk de verkoop van de spektaculaire SLK Roadster worden gestart, aan het programma van de C-klasse wordt ook nog eens een vijfdeurs Kombi toegevoegd. Deze stationwagon zal voor het eerst publiekelijk te zien zijn tijdens de komende Autotentoonstelling in Genève in maart. De auto is met zijn lengte van 4,48 meter exact even lang als de bestaande vierdeurs sedan. De maximale bagageruimte kan echter door het in delen neerklappen van de achterbank worden uitgebreid tot maar liefst 1510 liter en daarmee is deze nieuwe Mercedes duidelijk groter dan de vergelijkbare modellen van de Duitse concurrentie. Het merk gaat deze r:- Kombi leveren met vijf verschillende motoren. Het programma start met de is geplaatst. De koplampen c lopen ze bleven identiek evenals de js. Direct eventueel in de voorbumper secifieke opgenomen mistlampen. t een brede De motorkap van de Fiesta is ries waarop het logo volledig vlak, terwijl bij de 121 twee kleine groeven zijn aangebracht. Bovendien heeft de Mazda kaarsrecht lopende stootstrips en specifieke wieldoppen. Rubberstrips worden ook op de bumperhoeken geplaatst. Op de achterklep is in het midden het handvat te vinden met daarin opgenomen het sleutelgat, in dit geval voorzien van een Mazda-ldgo. Om medeweggebruikers die achter de auto rijden te laten zien dat het om een Mazda gaat, is over de volle breedte van de achterklep een zwarte kunststof strook aangebracht. Een wis/was op de achterruit is in alle gevallen standaard, terwijl de GLX wordt voorzien van meegespoten bumpers. Het Japanse merk Mazda kent nu drie generaties 121, waarvan men er slechts één zelf heeft geproduceerd. De eerste 121 werd in lieer*' door Kia gemaakt en vona weg als Mazda naar Europa en Japan en als Ford naar Amerika. De tweede 121, beter bekend als de bolhoed, produceerde Mazda in ei huis, terwijl de nieuwen, de eerste in Europa geproduceerde auto met Mazda-logo is. sn moet zowel in z,uia-2imeriKa, Azië, Afrika en Europa klanten trekken. De auto is door zijn constructie ook berekend op minder verfijnde wegen, terwijl ook sterk gelet is op een laag verbruik en eenvoudig onderhoud. 1.8 liter 16-klepper evenals de 2 liter versie. Daarboven komt de 2.3 liter bekend uit de E- klasse. Natuurlijk plaatst Mercedes ook dieselmotoren in deze auto. Het worden de 2.2 liter 4 cilinder met 16-klep- pen en de vijf cilinder met turbocompressor en 2.5 liter inhoud. Verder wordt een zeer complete basisuitrusting beloofd. Op de achterbank zijn drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen aangebracht, maar ook drie oprolbare gordels. De bagageruimte wordt afgedekt door een rolhoes. De dakrailings zijn standaard evenals de achterspoiler met ingebouwd derde remlicht. Geheel synchroon aan de sedan, bij de Kombi worden gekc uit diverse uitrustingsniveau's: Classic, Esprit, Sport en Elegance. Mercedes-Benz Nederland verwacht dat de meerprijs voor de Kombi ten opzichte van de sedan zo'n 10 procent zal bedragen, wat neerkomt op een vanafbedrag van f.66.000,= voor de C180 Kombi. name in Japan, Australië en Amerika worden al langer auto's gezamenlijk geproduceerd. Zo is de Ford Probe een Amerikaanse carrosserie op hef onderstel van de 626. In Japan levert Ford bijvoorbeeld een licht gewijzigde Mazda 323 en 626 met een eigen logo. Waarom zou Ford dan niet eens een Mazda produceren. De nieuwe 121 komt uit de Ford-fabriek in het Engelse Dagenham en mag vanaf begin februari bij de Nederlandse dealers worden verwacht. De auto wordt verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs en heeft exact dezelfde carrosserie als de Als ik u op de man of vrouw af vraag "Moeten mensen met veel geld, voonang krijgen op ons wegennet?" dan zult u, net zoals ik, direct met een volmondig NEEN, antwoorden. Het lijkt gek dat de overheid hier toch heel bewust aan denkt en onderzoeken in deze richting uitvoert. Wat is namelijk het idee. Ons verstopte wegennet kost het zakenleven ieder jaar vele miljoenen guldens. Mensen die stil staan in een file kunnen maar weinig productief zijn voor de zaak en ook vrachtwagens kunnen minder efficient worden ingezet als deze op bepaalde trajecten stil staan of langzaam rijden. Daarom wordt er onderzocht of het i is in ons land zogenc betaalbanen op de snelwegen in te voeren. Een volledig systeem van tolwegen is niet mogelijk. In Frankrijk waar men dat wel kent, is een volwaardig net van lokale wegen als alternatief aanwezig, bij ons niet. Daarom zouden volgens sommigen (onder meer de nieuwe hoogleraar Verkeerskunde aan de universiteit van Amsterdam, dr. F. de Clerq) aparte banen moeten worden aangelegd waarop alleen verkeer mag rijden dat daarvoor betaald heeft. Dat betalen kan bijvoorbeeld via electronische weg plaatsvinden. De spe stroken zouden gebn mogen worden door vracht- en personenverkeer. Eigenlijk door iedereen die bereid is de portemonnee ervoor te openen. Het plan is om de strook niet bij iedere afslag te onderbreken. Men moet dus van te voren goed plannen wanne men eraf moet. Door j beperken van de op- en afritten van zo'n speciale strook wordt de doorstroming bevorderd en zijn de kosten voor aanleg lager. Toch zal het heel wat geld kosten voordat dergelijke stroken aangelegd zijn, om nog maar niet te denken aan de ellenlange vergaderingen, onderzoeken en inspraakprocedures die er ongetwijfeld aan vooraf zullen gaan...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 35