7£7L
Mercedes
Mazda 121
J
l
Vreemde eend?
de Palio
en.
Fiat's wereldauto,
I
M
4
MH
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
en
prima
graag.
95 pagina 34
fegiG
Oplage: 98.800
Donderdag 21 december 1995
ien.
I
to met
Tony Vos
Lees verder op pagina 3
Autotest
Lees verder
Kia Avella en Clarus
Terugblik op 1995
in dit nummer
pag.3
pag. 5
pag.7
o.a.:
WIJ WENSEN U...
/latomAAt mensen iedeïeen
cn een veilig nieiemjaat
Vrijbaan
voor de rijken?
Jaargang 7
Nummer 49
Renault Mégane
RN 1.6 e
Tussen Kerst en Nieuw
zal de Automaat niet verschijnen.
Donderdag 4 januari is
de eerste uitgave van het nieuwe jaar.
kan
cozen
Mazda-
chrome
leer
rhet
en
dale
v PP£T77(j£
PPPSWA^P/Vt
EiïvqoPDftV
(?£Z0M)1996
/UlDQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG 013-5321405
mogelijk
raamde
s nieuwe
vijf
nd zijn
ropa
van ontwerp er
Zuid-Amerika,
Een look-alike van Lady Di moest er aan te]
komen om het Europese en vooral Engelse
van de nieuwe Mazda 121 tijdens de
persintroductie te benadrukken. Engels? zult u zich
afvragen. Inderdaad, de nieuwe Mazda 121 is niets
meer of minder dan de nieuwe generatie Ford
Fiesta met enkele kleine uiterlijke wijzigingen.
ipas
i karakter
speciale
Stuikt
n eigen
reling nu
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
'Z^ato-Uden en meden^eïkeïs van
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Chromen bies
Vreemd is de samenwerking
tussen Ford en Mazda niet.
Ford heeft een deel van de
aandelen van Mazda en met
Vele merken hebben al eerder
geprobeerd een auto te
maken die in alle uithoeken
van de wereld aan zou moeten
slaan. Fiat probeert dat nu
met de Palio, die vanaf april
'96 van de band gaat lopen in
diverse Fiat-fabrieken.
De auto is helemaal nieuw
nieuwe Fiesta. Dë verschillen
zijn miniem, maar we lopen ze
toch even langs
zichtbaar is de spe
a-grille met
ren bi
De Palio is een driedeurs
hatchback, die modulair
wordt geböuwd. Op hetzelfde
onderstel komen namelijk ook
nog een vijfdeurs, vierdeurs
sedan, stationwagon, pick-up
en compacte bestelauto.
De eerste Palio's zullen in
Brazilië worden verkocht.
De auto is 3,72 meter lang en
1,62 meter breed en valt
zodoende in het segment van
de Europese Punto. De 1.5 liter
4 cilinder met multipoint
injectie kan lopen op benzine,
alcohol of een mengsel van
beide. Daarnaast komt er een
1.6 liter 16-klepper die alleen
op benzine functioneert.
Verder worden er drie
uitrustingsniveau's
aangeboden. Naast Brazilië
zullen ook diverse fabrieken
in Argentinië, Polen,
Venezuela, Marokko en Zuid-
Afrika voor de produktie
zorgdragen. Er zijn echter ook
plannen om de auto in China
te gaan assembleren. Het is
niet waarschijnlijk dat de
driedeurs Palio op de
Westeuropese markten
leverbaar zal worden. Wel zijn
er mogelijkheden voor de
stationcar en bestelauto.
Het Duitse merk Mercedes-
Benz krijgt het in 1996 erg
druk. Niet alleen wordt een
nieuwe, kleine bestelauto op
de markt gebracht, volgt op
dezelfde basis een heuse
ruimtewagen en zal ook
eindelijk de verkoop van de
spektaculaire SLK Roadster
worden gestart, aan het
programma van de C-klasse
wordt ook nog eens een
vijfdeurs Kombi toegevoegd.
Deze stationwagon zal voor
het eerst publiekelijk te zien
zijn tijdens de komende
Autotentoonstelling in
Genève in maart. De auto is
met zijn lengte van 4,48 meter
exact even lang als de
bestaande vierdeurs sedan.
De maximale bagageruimte
kan echter door het in delen
neerklappen van de
achterbank worden
uitgebreid tot maar liefst 1510
liter en daarmee is deze
nieuwe Mercedes duidelijk
groter dan de vergelijkbare
modellen van de Duitse
concurrentie.
Het merk gaat deze r:-
Kombi leveren met vijf
verschillende motoren.
Het programma start met de
is geplaatst. De koplampen
c lopen ze bleven identiek evenals de
js. Direct eventueel in de voorbumper
secifieke opgenomen mistlampen.
t een brede De motorkap van de Fiesta is
ries waarop het logo volledig vlak, terwijl bij de 121
twee kleine groeven zijn
aangebracht. Bovendien heeft
de Mazda kaarsrecht lopende
stootstrips en specifieke
wieldoppen. Rubberstrips
worden ook op de
bumperhoeken geplaatst.
Op de achterklep is in het
midden het handvat te vinden
met daarin opgenomen het
sleutelgat, in dit geval
voorzien van een Mazda-ldgo.
Om medeweggebruikers die
achter de auto rijden te laten
zien dat het om een Mazda
gaat, is over de volle breedte
van de achterklep een zwarte
kunststof strook aangebracht.
Een wis/was op de achterruit
is in alle gevallen standaard,
terwijl de GLX wordt voorzien
van meegespoten bumpers.
Het Japanse merk Mazda kent
nu drie generaties 121,
waarvan men er slechts één
zelf heeft geproduceerd.
De eerste 121 werd in lieer*'
door Kia gemaakt en vona
weg als Mazda naar Europa
en Japan en als Ford naar
Amerika. De tweede 121, beter
bekend als de bolhoed,
produceerde Mazda in ei
huis, terwijl de nieuwen,
de eerste in Europa
geproduceerde auto met
Mazda-logo is.
sn moet zowel in
z,uia-2imeriKa, Azië, Afrika en
Europa klanten trekken.
De auto is door zijn
constructie ook berekend op
minder verfijnde wegen,
terwijl ook sterk gelet is op
een laag verbruik en
eenvoudig onderhoud.
1.8 liter 16-klepper evenals de
2 liter versie. Daarboven komt
de 2.3 liter bekend uit de E-
klasse. Natuurlijk plaatst
Mercedes ook dieselmotoren
in deze auto. Het worden de
2.2 liter 4 cilinder met 16-klep-
pen en de vijf cilinder met
turbocompressor en 2.5 liter
inhoud.
Verder wordt een zeer
complete basisuitrusting
beloofd.
Op de achterbank zijn drie in
hoogte verstelbare
hoofdsteunen aangebracht,
maar ook drie oprolbare
gordels. De bagageruimte
wordt afgedekt door een
rolhoes. De dakrailings zijn
standaard evenals de
achterspoiler met ingebouwd
derde remlicht. Geheel
synchroon aan de sedan,
bij de Kombi worden gekc
uit diverse
uitrustingsniveau's: Classic,
Esprit, Sport en Elegance.
Mercedes-Benz Nederland
verwacht dat de meerprijs
voor de Kombi ten opzichte
van de sedan zo'n 10 procent
zal bedragen, wat neerkomt
op een vanafbedrag van
f.66.000,= voor de C180 Kombi.
name in Japan, Australië en
Amerika worden al langer
auto's gezamenlijk
geproduceerd. Zo is de Ford
Probe een Amerikaanse
carrosserie op hef onderstel
van de 626. In Japan levert
Ford bijvoorbeeld een licht
gewijzigde Mazda 323 en 626
met een eigen logo. Waarom
zou Ford dan niet eens een
Mazda produceren.
De nieuwe 121 komt uit de
Ford-fabriek in het Engelse
Dagenham en mag vanaf
begin februari bij de
Nederlandse dealers worden
verwacht. De auto wordt
verkrijgbaar als drie- en
vijfdeurs en heeft exact
dezelfde carrosserie als de
Als ik u op de man of
vrouw af vraag "Moeten
mensen met veel geld,
voonang krijgen op ons
wegennet?" dan zult u, net
zoals ik, direct met een
volmondig NEEN,
antwoorden. Het lijkt gek
dat de overheid hier toch
heel bewust aan denkt en
onderzoeken in deze
richting uitvoert. Wat is
namelijk het idee. Ons
verstopte wegennet kost
het zakenleven ieder jaar
vele miljoenen guldens.
Mensen die stil staan in
een file kunnen maar
weinig productief zijn voor
de zaak en ook
vrachtwagens kunnen
minder efficient worden
ingezet als deze op
bepaalde trajecten stil
staan of langzaam rijden.
Daarom wordt er
onderzocht of het i
is in ons land zogenc
betaalbanen op de
snelwegen in te voeren.
Een volledig systeem van
tolwegen is niet mogelijk.
In Frankrijk waar men dat
wel kent, is een
volwaardig net van lokale
wegen als alternatief
aanwezig, bij ons niet.
Daarom zouden volgens
sommigen (onder meer de
nieuwe hoogleraar
Verkeerskunde aan de
universiteit van
Amsterdam, dr. F. de
Clerq) aparte banen
moeten worden
aangelegd waarop alleen
verkeer mag rijden dat
daarvoor betaald heeft.
Dat betalen kan
bijvoorbeeld via
electronische weg
plaatsvinden. De spe
stroken zouden gebn
mogen worden door
vracht- en
personenverkeer.
Eigenlijk door iedereen
die bereid is de
portemonnee ervoor te
openen. Het plan is om de
strook niet bij iedere
afslag te onderbreken.
Men moet dus van te voren
goed plannen wanne
men eraf moet. Door j
beperken van de op- en
afritten van zo'n speciale
strook wordt de
doorstroming bevorderd
en zijn de kosten voor
aanleg lager. Toch zal het
heel wat geld kosten
voordat dergelijke stroken
aangelegd zijn, om nog
maar niet te denken aan
de ellenlange
vergaderingen,
onderzoeken en
inspraakprocedures die er
ongetwijfeld aan vooraf
zullen gaan...