Rover 200
OUT
w
I
3
Meer dan chroom alleen
Schade-voertuighandelaren verenigd
op de hoogte? JL
Goed afgestelde hoofdsteun
vermindert kans op whiplash
Tot 8.000 gulden
voordeel bij
Nissan Denissen
Iers
t!
Scorpio Platinum terug
I
v«n weggeweest
NEKLETSEL VOORKOMEN: Goede hoofdsteun is noodzaak
Treintaxi
Stel uw hoofdsteun goed af
1ST
*len
ILBURG
!6341
)NS
arantie
■nogelijk)
130.000 ....1992
133.000....1992
.68.000.... 1993
..71.000.... 1994
..81.500....1993
..85.000....1993
..75.000....1990
.84.000....1988
..85.000....1985
di
Al
S
I V
DETILBURGSE KOERIER
95 pagina 12
ikte
>ren
s200
liter
i een
reeft
:asions
.1993
.1990
.1989
.7-1993
Ie nekstreek, maar ook in het gebied 9aat
tam. hoofc
dat de
i.ooo.-
Noodzakelijke hoogte
ium,
>n. De
8.500/
’inanciën
irlijk
-gje
leeft het
.6-1990
....1982
....1987
issan en
icra tot
uki
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
117.500.. ..1984
112.500.. .. 1984
DE AUTOMAAT Donderdag 14 december 1995 pagina 13
ueu uv waan
lingen worde
adevoertuige
rijven ee
Deze bedi
ingsmaats
elde
2.0 16V
J 32.500,-
1 Wil 993
ijgt u bij
"ilbiirg:
ivo
kuto
>96
....1989
Patrol: veel Nissanmodellen
worden met een stevige
korting verkocht. Zo is de
driedeurs Micro L 1.0 Drive
met stuurbekrachtiging er al
voor 22.195 gulden, wat een
voordeel betekent van 1.200
gulden. Het Drive voordeel op
de Terrano II 2.4 met korte
wielbasis bedraagt zelfs 5.000
gulden. Bij de Serena 2.0 SGX,
zespersoons met abs, loopt
het voordeel op tot exact 8.000
gulden. De innovatieve
Nissan ruimtewagen kost
46.100 gulden.
Afstelling hoofdsteun
Als de hoofdsteun in de auto
te laag staat afgesteld, kan bij
een botsing het hoofd ver naar
achteren doorbuigen.
Wanneer de hoofdsteun
Is Nissan Denissen
geopend
Koop nu uw nieuwe Nis
betaal minder. Van Mie
Kop-staart botsingen
Ruim 95 procent van de
whiplash patiënten liep zijn
trauma op na een aanrijding
op provinciale of stadswegen.
Meer dan de helft kreeg zijn
te wijten zijn aan de iets
zwakkere halsstructuur van
de vrouw. Ook de traditionele
plaats in de auto is van
belang: de zetel naast de
berijder is de minst veilige.
Voorts rijden vrouwen vaker
in de bebouwde kom, wat
eveneens een rol kan spelen.
Met zijn lengte van 3,97 meter
is de nieuwe 200 duidelijk
kleiner dan zijn voorganger.
Bovendien mogen we de
nieuwe 200 en 400 niet zien als
de loodrechte opvolgers van
de vorige generaties. Maar
met de 200,400 en 600 heeft het
merk wel een fraaie lijn
moderne auto's opgebouwd.
plaats voor de radio, asbak, een maximaal koppel van 117
aansteker en een opbergvak. Nm bij 2500 tr/min waaruit de
souplesse al goed af te lezen
is. Bij een gewicht van 963 kg
kan een topsnelheid worden
behaald van 165 km/u terwijl
in 13,3 seconden van 0 tot 100
km/u wordt geaccelereerd.
Wie dat niet genoeg vindt,
kan kiezen voor twee 16-
kleppers uit de K-serie met
inhouden van 1,4 en 1,6 liter.
Deze krachtbronnen leveren
hun maximale vermogens
van 103 en 111 pk bij 6000
tr/min en komen
respectievelijk tot een koppel
van 127 en 145 Nm bij 3000
tr/min. Ook hier heeft men
over souplesse niet te klagen.
Natuurlijk zijn beide
meerkleppers sneller dan de
basis 1.4: topsnelheden van
185 en 190 km/u en
acceleraties van 0-100 km/u in
10,7 en 9,9 seconden.
Treintaxi, een
dochteronderneming van NS
Reizigers, gaat het aantal
stations met een treintaxi-
standplaats uitbreiden. Vanaf
februari 1996 groeit het aantal
treintaxi-standplaatsen van
82 tot 111. Na de uitbreiding
zullen maandelijks 20.000
reizigers méér met de
treintaxi kunnen worden
vervoerd dan de huidige
300.000. In december 1995
vervoerde Treintaxi BV de
vijftienmiljoenste passagiers
sinds de oprichting bijna zes
jaar geleden.
Klanten van de treintaxi
krijgen volgend jaar ook de
beschikking over een
zogehten 'schuilzuil'. Deze
biedt beschutting tegen regen
en wind. De voorziening heeft
een gratis telefoonverbinding
met de taxicentrale.
trauma door een ongeval
nabij verkeerslichten. Vooral
bij afslaan naar links en
rechts. En merkwaardigerwijs
tweemaal meer bij het
afslaan naar links dan naar
rechts. Kop-staart botsingen
zijn de hoofdschuldigen. In
tien jaar is het aantal
geregistreerde kop-staart
botsingen bijna verdubbeld:
stelbaar. Deze van 1950 in 1984 tot 3550 in
te evenwel 1994.
srocentvan
i Vaak lijkt er in het begin niets voldoende hoog staat, worden
aan de hand. Na verloop van hoofd en nek goed
uren of dagen kunnen
klachten ontstaan zoals
misselijkheid, hoofdpijn,
duizelingen of - nog erger -
stoornissen van het vermogen
tot waarnemen, denken en
spreken. In Nederland wordt
thans in minstens 1 op de 3
dossiers bij autoschade-
verzekeraars melding
gemaakt van nekklachten.
opgevangen en ondersteund.
De juiste afstelling is zo ho* -
mogelijk. Met de ste.___,
de bovenkant van de
hoofdsteun gelijk is aan de
bovenkant van het hoofd.
Daarbij mag de afstand
tussen het hoofd en de
hoofdsteun niet meer zijn dan
4 cm. Volgens een schatting
van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV)
kan een goed afgestelde
hoofdsteun de kans op
whiplash verminderen.
April
Rover gaat de driedeurs
leveren als 214i en 214Si,
terwijl de 5-deurs
beschikbaar komt als 214Si en
216 GSi. De laatste kan
worden uitgerust met een
continue variabele
transmissie. Al deze
varianten zijn via het
Nederlandse dealernet
beschikbaar vanaf april. In
mei volgt de 220D vijfdeurs,
terwijl het programma een
maand later wordt afgerond
met de driedeurs 200vi. De
prijzen zullen starten rond de
1.32.500,= en daarmee
positioneert Rover zich
duidelijk boven de
concurrentie.
Tijdens een knallende
eindejaarsshow biedt Nissan-
dealer Garage Denissen B.V.
in Tilburg een zeer forse
korting op een groot aantal
personenauto's én
bedrijfswagens. De reductie
op deze «Drive»
actiemodellen kan oplopen
tot wel 8.000 gulden!
Bovendien ontvangt elke
koper van een nieuwe of
gebruikte auto tien
nu 15.500,-
heeft de auto een dikkere
stabilisatorstang. Hierdoor
lijken de 1,4-versies een
slagje prettiger geveerd dan
de 1.6 16V. De besturing gaat
door de standaard
stuurbekrachtiging altijd
plezierig en direct. De
ir standaarduitrusting van
iedere Rover 200-variant is
zeer compleet onder meer met
een bestuurdersairbag,
meegespoten bumpers, een
dakspoiler met derde
remlicht, getint glas en een
wegrijbeveiliging.
Tegenover de passagier
bevindt zich een
dashboardkastje, terwijl er
ook zaken kunnen worden
opgeborgen in de
portiervakken. Natuurlijk
heeft de 200 een vleugje
wortelnotehout, al he 1
paneel rond de
verwarmingsknoppen nooit
deel uit gemaakt van een
levend organisme. Standaard
al vanaf de 214i is een
bestuurdersairbag, terwijl
een tweede exemplaar tegen
meerprijs leverbaar is.
Ook onderzocht de SWOV de
hoogte-aanpassing van de
hoofdsteunen. In 51 procent
van de testgevallen werd de
juiste hoogte gehaald. In 80
procent van de testgevallen
-1 het verstellen van de
xiuufdsteunen
gemakkelijk.Van de in hoogte
verstelbare hoofdsteunen
bleek 40 procent ook
horizontaal verste
verstelling werkte
j is zo hoog slechts in circa 50 pr
telregel, dat de gevallen goed.
Voornaamste euvel is
hoofdsteun niet in de
gekantelde stand blijft staan.
Slechts 26 procent van de
autobestuurders en 48 procent
van de voorpassagiers heeft
een op maat afgestelde
hoofdsteun.
Kijken we terug op de laatste tien jaar van de
geschiedenis van Rover, dan zien we een groot
aantal belangrijke veranderingen. Het merk heeft
een sterke eigen identiteit weten op te bouwen en
wist bovendien de kwaliteit van haar producten op
een aazienlijk hoger plan te brengen. De nieuwe
Rover 200 is voorlopig de laatste uitbreiding van
het merk waar het om personenauto's gaat.
zijn ook alle veiligheidsitems standaard zoals
een airbag en flankbescherming. Verder kent
de Platinum de zelfdimmende
achteruitkijkspiegel van de Ghia. Een tweede
airbag kost slechts f.390,extra. Ford levert de
Scorpio Platinum 2.9 V6 automaat voor
f.59.990,=. Wie liever een handgeschakek
variant wil of de voorkeur geeft aan de
automaat betaalt hetzelfde bedrag.
Vooral Vrouwen
Het totale aantal whiplash
slachtoffers wordt geschat op
15.000 tot 30.000. Deze ruime
marge komt mede door het feit
dat niet alle
verkeersongevallen officieel
worden vastgelegd. Verder
blijken vrouwen on-evenredic
sterk vertegenwoordigd ondc.
de whiplash-patiënten. Zestij
procent is vrouw, ook al rijden
mannen gemiddeld meer auto
dan vrouwen. Dat vooral
vrouwen na een ongeval
klagen over nekklachten zou
Beter voorkomen...
Dertig procent van de
whiplash-slachtoffer heeft na
zes maanden nog langdurige
klachten, vooral over nek- en
hoofdpijn en een stijve nek.
De overige 70 procent is
binnen afzienbare tijd na het
ongeval (circa 12 weken) weer
genezen. Bij het bestrijden
van het aantal ongevallen
met whiplash-letsel speelt de
i on-evenredig hoofdsteun een hoofdrol. Door
oordigd onder de hoofdsteun in de auto op
iplash-patiënten. Zestig de juiste hoogte en in de juiste
it is vrouw, ook al rijden positie af te stellen, met een
maximale afstand van 4 cm
tussen hoofd en hoofdsteun,
kan op eenvoudige wijze veel
whiplash-leed worden
voorkomen. En voorkomen is
nog steeds beter dan
genezen...
Een goede tip luidt dat bij het Net als op het vorige model, brengt Ford nu
wisselen van bestuurder een nieuwe Scorpio Platinum, een extra
zowel de stoel, - eventueel de aangeklede limited edition. De auto kent de
stand van het stuurwiel -, GLX met 2.9 liter 6 cilindermotor als basis en
rugleuning, veiligheidsgordel heeft standaard een automatische
als de hoofdsteun op juiste versnellingsbak. De uitrusting is uitgebreid
hoogte voor de 'nieuwe' me< een middenarmsteun, met leer bekleed
chauffeur moet worden stuurwiel, speciale bekleding, houteffect-
afgesteld. dashboard en een uitlaatsierstuk. Uiteraard
Drie- en vijfdeurs
Het uiterlijk van de 200 oogt
zeer compact, een effect wat
onder meer veroorzaakt wordt
door de vier wielen die
nadrukkelijk op de hoeken
van de carrosserie zijn
geplaatst. De auto komt direct
beschikbaar als drie- en
vijfdeurs hatchback. Het front
is breed en direct als Rover
herkenbaar door de chromen
grille. Rond het
achternummerbord is echter
geen chroom gebruikt, omdat
- zo vertelde een Rover-
woordvoerder - dat niet zo bij
het sportieve karakter van
deze auto past. Het profiel van
genoemd. De VSV-leden verkopen deze auto's door aan
reparatiebedrijven of aan autosloopbedrijven in geval van een
ernstig totalloss. De belangrijkste reden om op dit tijdstip tot
de oprichting van een vereniging te komen is een nieuw
elektronisch biedingensysteem, dat op korte termijn ingevoerd
zal gaan worden. Experts bieden on-line auto's aan, waarop
een bod kan worden uitgebracht. Dit moet zorgen voor een
beperking van de materiële schadelast en een transparanter
t beeld opleveren van het schadevoertuig-traject. Verder zal de
iet VSV een spreekbuis zijn richting de overheid, zoals de
Rijksdienst voor het Wegverkeer, het Ministerie van Financiën
en VROM.
staatsloten voor de
Oudejaarsloterij. Een mooiere
manier om 1995 af te sluiten is
er niet. Het vuurwerk van
Nissan begint op donderdag
14 december en eindigt
zaterdag 30 december.
wuiui «-ie idQtiGf grot© 2 litGi
turbodiesel met directe
inspuiting. Deze nieuwe
motor, die onlangs met
intercooler in de 600 leverbaai
werd, komt tot een maximaal
vermogen van 86 pk bij 4500
tr/min en een enorm koppel
van 170 Nm bij 2000 tr/min.
Voor een diesel is de Rover
220D bijzonder kwiek: er is
een top mogelijk van 170 km/u
en sprintje naar 100 km/u in
12,9 seconden. Tot slot richt
Rover zich met de 200vi op de
GTi-markt. In het vooronder
len plaatst men de 1.8 liter 16-
ng blijft kleppenmotor uit de MG F.
Vanwege de variabele
kleptiming is er een
maximaal vermogen
beschikbaar van 145 pk bij
6750 tr/min en een koppel van
174 Nm bij 4000 tr/min.
Hiermee jaagt de compacte
Rover naar maximaal 205
km/u en trekt in 8 seconden
van 0 tot 100 km/u.
Rover gebruikt voor een
onafhankelijke
wielophanging met
schroefveren, terwijl we
achter een semi-
onafhankelijk as tegenkomen.
Afhankelijk van de motor
Onlangs werd de Vereniging SchadeVoertuighandel (VSV)
opgericht, waarin schade-voertuighandelaren hun
gemeenschappelijke belangen behartigen. Jaarlijks worden
zo'n 100.000 voertuigen in ons land door
verzekeringsmaatschappijen als total-loss afgestoten. Met
behulp van experts en door middel van objectieve biedingen
worden de waardes van deze voertuigen vastgesteld. Deze
biedingen worden gedaan door bedrijven uit de
schadevoertuigenbranche. Op iedere auto wordt door drie tot
vier bedrijven een bieding gedaan. De hoogste bieder koopt he
voertuig. Deze bedrijven worden door de
verzekeringsmaatschappijen zogenaamde 'eerstelijns kopers'
Extra voordeel op ABC
occasions
Ook voor kopers van
kwaliteitsoccasion he
Denissen tijdens de
eindejaarsshow volop
voordelen in huis.
J.P.V. de gebruikelijke 3
maanden Bovag-garantie
geeft Denissen op alle
gebruikte auto's.
Uiteraard zijn alle occc
voorzien van APK II of
veiligheidsmilieukeuring en
maakt U gebruik van de
nationale autopas kilometer
zekerheid.
En alsof dat nog niet genoeg
is kunt U bij aankoop van zo'n
kwaliteitsoccasion kiezen uit
maar liefst 3 knallende
eindejaarsmodellen.
Whiplash is een verzamelnaam van
verschijnselen, die voortkomen uit een heftige,
plotselinge, achterwaartse beweging van het hoofd
ten opzichte van de romp. Hierbij kunnen
beschadigingen ontstaan van spieren en
gewrichten in de nekstreek, maar ook i
van de hersenstam.
de driedeurs lijkt wat op die
van de Astra en Colt, terwijl
door de typische vorm van de
motorkap aan een Daewoo
Nexia gedacht moet worden.
In de achterzijde zien we een
vleugje Honda Civic. Al bij al
moeten we zeggen dat de
nieuwe Rover 200 door enkele
details als Brit herkenbaar is,
maar wat algehele
vormgeving in het
programma van menig ander
merk zou passen. Overigens
is deze Rover geheel door de
eigen ontwikkelingsafdeling
tot stand gebracht. Het enige
bewijs van de inmiddels
beëindigde inmenging van
Honda is te vinden bij de
vooywielophanging.
Het interieur draagt duidelijk
een aantal typische Rover-
elementen. Zo is het compacte
instrumentarium geplaatst
onder een halfronde
overkapping. De
middenconsole loopt tot op de
bodem door en herbergt
diverse bedieningsknoppen.
Vlakverdeling
De stoelen hebben wat betreft
bekleding een leuke
vlakverdeling die in sommige
uitvoeringen nadrukkelijk
wordt geaccentueerd.
Opmerkelijk is de forse dil
van de rugleuningen. De
ruimte die voorin wordt Turbodiesel
geboden is normaal. Langere Een andere belangrijke motor
mensen kunnen beter geen wordt de relatief grote 2 liter
schuifdak bestellen, omdat
deze voorziening de
hoofdruimte aanzienlijk
beperkt. De zitting van de
achterbank is extreem kort.
Rover heeft geprobeerd
hiermee de beenruimte nog
enigszins op peil te houden,
maar men wordt gedwongen
vrijwel helemaal schuin te
gaan zitten. De bagageruimte
heeft een inhoud van 304 liter
en dat is heel behoorlijk. De
rugleuning van de
achterbank kan in twee
ongelijke delen worde -
neergeklapt. De zitting
altijd op z'n plaats, waardoor
nooit een vlakke laadvloer
wordt verkregen. Rover heeft
de 200 bedoeld voor mensen
die maximaal met twee
personen de auto gebruiken
of kleine kinderen hebben:
een doelgroep die niet naar
maximale interne afmetingen
vraagt.
Rover heeft de laatste jaren
een fraaie lijn eigen motoren
opgebouwd, die voor een
groot deel ook in de kleine
te kiezen zijn. De basis 1,4 Ll=±
van 75 pk voldoet al
uitstekend. De motor levert
KG
V.
|-L;