Rover 200 OUT w I 3 Meer dan chroom alleen Schade-voertuighandelaren verenigd op de hoogte? JL Goed afgestelde hoofdsteun vermindert kans op whiplash Tot 8.000 gulden voordeel bij Nissan Denissen Iers t! Scorpio Platinum terug I v«n weggeweest NEKLETSEL VOORKOMEN: Goede hoofdsteun is noodzaak Treintaxi Stel uw hoofdsteun goed af 1ST *len ILBURG !6341 )NS arantie ■nogelijk) 130.000 ....1992 133.000....1992 .68.000.... 1993 ..71.000.... 1994 ..81.500....1993 ..85.000....1993 ..75.000....1990 .84.000....1988 ..85.000....1985 di Al S I V DETILBURGSE KOERIER 95 pagina 12 ikte >ren s200 liter i een reeft :asions .1993 .1990 .1989 .7-1993 Ie nekstreek, maar ook in het gebied 9aat tam. hoofc dat de i.ooo.- Noodzakelijke hoogte ium, >n. De 8.500/ ’inanciën irlijk -gje leeft het .6-1990 ....1982 ....1987 issan en icra tot uki keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO 117.500.. ..1984 112.500.. .. 1984 DE AUTOMAAT Donderdag 14 december 1995 pagina 13 ueu uv waan lingen worde adevoertuige rijven ee Deze bedi ingsmaats elde 2.0 16V J 32.500,- 1 Wil 993 ijgt u bij "ilbiirg: ivo kuto >96 ....1989 Patrol: veel Nissanmodellen worden met een stevige korting verkocht. Zo is de driedeurs Micro L 1.0 Drive met stuurbekrachtiging er al voor 22.195 gulden, wat een voordeel betekent van 1.200 gulden. Het Drive voordeel op de Terrano II 2.4 met korte wielbasis bedraagt zelfs 5.000 gulden. Bij de Serena 2.0 SGX, zespersoons met abs, loopt het voordeel op tot exact 8.000 gulden. De innovatieve Nissan ruimtewagen kost 46.100 gulden. Afstelling hoofdsteun Als de hoofdsteun in de auto te laag staat afgesteld, kan bij een botsing het hoofd ver naar achteren doorbuigen. Wanneer de hoofdsteun Is Nissan Denissen geopend Koop nu uw nieuwe Nis betaal minder. Van Mie Kop-staart botsingen Ruim 95 procent van de whiplash patiënten liep zijn trauma op na een aanrijding op provinciale of stadswegen. Meer dan de helft kreeg zijn te wijten zijn aan de iets zwakkere halsstructuur van de vrouw. Ook de traditionele plaats in de auto is van belang: de zetel naast de berijder is de minst veilige. Voorts rijden vrouwen vaker in de bebouwde kom, wat eveneens een rol kan spelen. Met zijn lengte van 3,97 meter is de nieuwe 200 duidelijk kleiner dan zijn voorganger. Bovendien mogen we de nieuwe 200 en 400 niet zien als de loodrechte opvolgers van de vorige generaties. Maar met de 200,400 en 600 heeft het merk wel een fraaie lijn moderne auto's opgebouwd. plaats voor de radio, asbak, een maximaal koppel van 117 aansteker en een opbergvak. Nm bij 2500 tr/min waaruit de souplesse al goed af te lezen is. Bij een gewicht van 963 kg kan een topsnelheid worden behaald van 165 km/u terwijl in 13,3 seconden van 0 tot 100 km/u wordt geaccelereerd. Wie dat niet genoeg vindt, kan kiezen voor twee 16- kleppers uit de K-serie met inhouden van 1,4 en 1,6 liter. Deze krachtbronnen leveren hun maximale vermogens van 103 en 111 pk bij 6000 tr/min en komen respectievelijk tot een koppel van 127 en 145 Nm bij 3000 tr/min. Ook hier heeft men over souplesse niet te klagen. Natuurlijk zijn beide meerkleppers sneller dan de basis 1.4: topsnelheden van 185 en 190 km/u en acceleraties van 0-100 km/u in 10,7 en 9,9 seconden. Treintaxi, een dochteronderneming van NS Reizigers, gaat het aantal stations met een treintaxi- standplaats uitbreiden. Vanaf februari 1996 groeit het aantal treintaxi-standplaatsen van 82 tot 111. Na de uitbreiding zullen maandelijks 20.000 reizigers méér met de treintaxi kunnen worden vervoerd dan de huidige 300.000. In december 1995 vervoerde Treintaxi BV de vijftienmiljoenste passagiers sinds de oprichting bijna zes jaar geleden. Klanten van de treintaxi krijgen volgend jaar ook de beschikking over een zogehten 'schuilzuil'. Deze biedt beschutting tegen regen en wind. De voorziening heeft een gratis telefoonverbinding met de taxicentrale. trauma door een ongeval nabij verkeerslichten. Vooral bij afslaan naar links en rechts. En merkwaardigerwijs tweemaal meer bij het afslaan naar links dan naar rechts. Kop-staart botsingen zijn de hoofdschuldigen. In tien jaar is het aantal geregistreerde kop-staart botsingen bijna verdubbeld: stelbaar. Deze van 1950 in 1984 tot 3550 in te evenwel 1994. srocentvan i Vaak lijkt er in het begin niets voldoende hoog staat, worden aan de hand. Na verloop van hoofd en nek goed uren of dagen kunnen klachten ontstaan zoals misselijkheid, hoofdpijn, duizelingen of - nog erger - stoornissen van het vermogen tot waarnemen, denken en spreken. In Nederland wordt thans in minstens 1 op de 3 dossiers bij autoschade- verzekeraars melding gemaakt van nekklachten. opgevangen en ondersteund. De juiste afstelling is zo ho* - mogelijk. Met de ste.___, de bovenkant van de hoofdsteun gelijk is aan de bovenkant van het hoofd. Daarbij mag de afstand tussen het hoofd en de hoofdsteun niet meer zijn dan 4 cm. Volgens een schatting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kan een goed afgestelde hoofdsteun de kans op whiplash verminderen. April Rover gaat de driedeurs leveren als 214i en 214Si, terwijl de 5-deurs beschikbaar komt als 214Si en 216 GSi. De laatste kan worden uitgerust met een continue variabele transmissie. Al deze varianten zijn via het Nederlandse dealernet beschikbaar vanaf april. In mei volgt de 220D vijfdeurs, terwijl het programma een maand later wordt afgerond met de driedeurs 200vi. De prijzen zullen starten rond de 1.32.500,= en daarmee positioneert Rover zich duidelijk boven de concurrentie. Tijdens een knallende eindejaarsshow biedt Nissan- dealer Garage Denissen B.V. in Tilburg een zeer forse korting op een groot aantal personenauto's én bedrijfswagens. De reductie op deze «Drive» actiemodellen kan oplopen tot wel 8.000 gulden! Bovendien ontvangt elke koper van een nieuwe of gebruikte auto tien nu 15.500,- heeft de auto een dikkere stabilisatorstang. Hierdoor lijken de 1,4-versies een slagje prettiger geveerd dan de 1.6 16V. De besturing gaat door de standaard stuurbekrachtiging altijd plezierig en direct. De ir standaarduitrusting van iedere Rover 200-variant is zeer compleet onder meer met een bestuurdersairbag, meegespoten bumpers, een dakspoiler met derde remlicht, getint glas en een wegrijbeveiliging. Tegenover de passagier bevindt zich een dashboardkastje, terwijl er ook zaken kunnen worden opgeborgen in de portiervakken. Natuurlijk heeft de 200 een vleugje wortelnotehout, al he 1 paneel rond de verwarmingsknoppen nooit deel uit gemaakt van een levend organisme. Standaard al vanaf de 214i is een bestuurdersairbag, terwijl een tweede exemplaar tegen meerprijs leverbaar is. Ook onderzocht de SWOV de hoogte-aanpassing van de hoofdsteunen. In 51 procent van de testgevallen werd de juiste hoogte gehaald. In 80 procent van de testgevallen -1 het verstellen van de xiuufdsteunen gemakkelijk.Van de in hoogte verstelbare hoofdsteunen bleek 40 procent ook horizontaal verste verstelling werkte j is zo hoog slechts in circa 50 pr telregel, dat de gevallen goed. Voornaamste euvel is hoofdsteun niet in de gekantelde stand blijft staan. Slechts 26 procent van de autobestuurders en 48 procent van de voorpassagiers heeft een op maat afgestelde hoofdsteun. Kijken we terug op de laatste tien jaar van de geschiedenis van Rover, dan zien we een groot aantal belangrijke veranderingen. Het merk heeft een sterke eigen identiteit weten op te bouwen en wist bovendien de kwaliteit van haar producten op een aazienlijk hoger plan te brengen. De nieuwe Rover 200 is voorlopig de laatste uitbreiding van het merk waar het om personenauto's gaat. zijn ook alle veiligheidsitems standaard zoals een airbag en flankbescherming. Verder kent de Platinum de zelfdimmende achteruitkijkspiegel van de Ghia. Een tweede airbag kost slechts f.390,extra. Ford levert de Scorpio Platinum 2.9 V6 automaat voor f.59.990,=. Wie liever een handgeschakek variant wil of de voorkeur geeft aan de automaat betaalt hetzelfde bedrag. Vooral Vrouwen Het totale aantal whiplash slachtoffers wordt geschat op 15.000 tot 30.000. Deze ruime marge komt mede door het feit dat niet alle verkeersongevallen officieel worden vastgelegd. Verder blijken vrouwen on-evenredic sterk vertegenwoordigd ondc. de whiplash-patiënten. Zestij procent is vrouw, ook al rijden mannen gemiddeld meer auto dan vrouwen. Dat vooral vrouwen na een ongeval klagen over nekklachten zou Beter voorkomen... Dertig procent van de whiplash-slachtoffer heeft na zes maanden nog langdurige klachten, vooral over nek- en hoofdpijn en een stijve nek. De overige 70 procent is binnen afzienbare tijd na het ongeval (circa 12 weken) weer genezen. Bij het bestrijden van het aantal ongevallen met whiplash-letsel speelt de i on-evenredig hoofdsteun een hoofdrol. Door oordigd onder de hoofdsteun in de auto op iplash-patiënten. Zestig de juiste hoogte en in de juiste it is vrouw, ook al rijden positie af te stellen, met een maximale afstand van 4 cm tussen hoofd en hoofdsteun, kan op eenvoudige wijze veel whiplash-leed worden voorkomen. En voorkomen is nog steeds beter dan genezen... Een goede tip luidt dat bij het Net als op het vorige model, brengt Ford nu wisselen van bestuurder een nieuwe Scorpio Platinum, een extra zowel de stoel, - eventueel de aangeklede limited edition. De auto kent de stand van het stuurwiel -, GLX met 2.9 liter 6 cilindermotor als basis en rugleuning, veiligheidsgordel heeft standaard een automatische als de hoofdsteun op juiste versnellingsbak. De uitrusting is uitgebreid hoogte voor de 'nieuwe' me< een middenarmsteun, met leer bekleed chauffeur moet worden stuurwiel, speciale bekleding, houteffect- afgesteld. dashboard en een uitlaatsierstuk. Uiteraard Drie- en vijfdeurs Het uiterlijk van de 200 oogt zeer compact, een effect wat onder meer veroorzaakt wordt door de vier wielen die nadrukkelijk op de hoeken van de carrosserie zijn geplaatst. De auto komt direct beschikbaar als drie- en vijfdeurs hatchback. Het front is breed en direct als Rover herkenbaar door de chromen grille. Rond het achternummerbord is echter geen chroom gebruikt, omdat - zo vertelde een Rover- woordvoerder - dat niet zo bij het sportieve karakter van deze auto past. Het profiel van genoemd. De VSV-leden verkopen deze auto's door aan reparatiebedrijven of aan autosloopbedrijven in geval van een ernstig totalloss. De belangrijkste reden om op dit tijdstip tot de oprichting van een vereniging te komen is een nieuw elektronisch biedingensysteem, dat op korte termijn ingevoerd zal gaan worden. Experts bieden on-line auto's aan, waarop een bod kan worden uitgebracht. Dit moet zorgen voor een beperking van de materiële schadelast en een transparanter t beeld opleveren van het schadevoertuig-traject. Verder zal de iet VSV een spreekbuis zijn richting de overheid, zoals de Rijksdienst voor het Wegverkeer, het Ministerie van Financiën en VROM. staatsloten voor de Oudejaarsloterij. Een mooiere manier om 1995 af te sluiten is er niet. Het vuurwerk van Nissan begint op donderdag 14 december en eindigt zaterdag 30 december. wuiui «-ie idQtiGf grot© 2 litGi turbodiesel met directe inspuiting. Deze nieuwe motor, die onlangs met intercooler in de 600 leverbaai werd, komt tot een maximaal vermogen van 86 pk bij 4500 tr/min en een enorm koppel van 170 Nm bij 2000 tr/min. Voor een diesel is de Rover 220D bijzonder kwiek: er is een top mogelijk van 170 km/u en sprintje naar 100 km/u in 12,9 seconden. Tot slot richt Rover zich met de 200vi op de GTi-markt. In het vooronder len plaatst men de 1.8 liter 16- ng blijft kleppenmotor uit de MG F. Vanwege de variabele kleptiming is er een maximaal vermogen beschikbaar van 145 pk bij 6750 tr/min en een koppel van 174 Nm bij 4000 tr/min. Hiermee jaagt de compacte Rover naar maximaal 205 km/u en trekt in 8 seconden van 0 tot 100 km/u. Rover gebruikt voor een onafhankelijke wielophanging met schroefveren, terwijl we achter een semi- onafhankelijk as tegenkomen. Afhankelijk van de motor Onlangs werd de Vereniging SchadeVoertuighandel (VSV) opgericht, waarin schade-voertuighandelaren hun gemeenschappelijke belangen behartigen. Jaarlijks worden zo'n 100.000 voertuigen in ons land door verzekeringsmaatschappijen als total-loss afgestoten. Met behulp van experts en door middel van objectieve biedingen worden de waardes van deze voertuigen vastgesteld. Deze biedingen worden gedaan door bedrijven uit de schadevoertuigenbranche. Op iedere auto wordt door drie tot vier bedrijven een bieding gedaan. De hoogste bieder koopt he voertuig. Deze bedrijven worden door de verzekeringsmaatschappijen zogenaamde 'eerstelijns kopers' Extra voordeel op ABC occasions Ook voor kopers van kwaliteitsoccasion he Denissen tijdens de eindejaarsshow volop voordelen in huis. J.P.V. de gebruikelijke 3 maanden Bovag-garantie geeft Denissen op alle gebruikte auto's. Uiteraard zijn alle occc voorzien van APK II of veiligheidsmilieukeuring en maakt U gebruik van de nationale autopas kilometer zekerheid. En alsof dat nog niet genoeg is kunt U bij aankoop van zo'n kwaliteitsoccasion kiezen uit maar liefst 3 knallende eindejaarsmodellen. Whiplash is een verzamelnaam van verschijnselen, die voortkomen uit een heftige, plotselinge, achterwaartse beweging van het hoofd ten opzichte van de romp. Hierbij kunnen beschadigingen ontstaan van spieren en gewrichten in de nekstreek, maar ook i van de hersenstam. de driedeurs lijkt wat op die van de Astra en Colt, terwijl door de typische vorm van de motorkap aan een Daewoo Nexia gedacht moet worden. In de achterzijde zien we een vleugje Honda Civic. Al bij al moeten we zeggen dat de nieuwe Rover 200 door enkele details als Brit herkenbaar is, maar wat algehele vormgeving in het programma van menig ander merk zou passen. Overigens is deze Rover geheel door de eigen ontwikkelingsafdeling tot stand gebracht. Het enige bewijs van de inmiddels beëindigde inmenging van Honda is te vinden bij de vooywielophanging. Het interieur draagt duidelijk een aantal typische Rover- elementen. Zo is het compacte instrumentarium geplaatst onder een halfronde overkapping. De middenconsole loopt tot op de bodem door en herbergt diverse bedieningsknoppen. Vlakverdeling De stoelen hebben wat betreft bekleding een leuke vlakverdeling die in sommige uitvoeringen nadrukkelijk wordt geaccentueerd. Opmerkelijk is de forse dil van de rugleuningen. De ruimte die voorin wordt Turbodiesel geboden is normaal. Langere Een andere belangrijke motor mensen kunnen beter geen wordt de relatief grote 2 liter schuifdak bestellen, omdat deze voorziening de hoofdruimte aanzienlijk beperkt. De zitting van de achterbank is extreem kort. Rover heeft geprobeerd hiermee de beenruimte nog enigszins op peil te houden, maar men wordt gedwongen vrijwel helemaal schuin te gaan zitten. De bagageruimte heeft een inhoud van 304 liter en dat is heel behoorlijk. De rugleuning van de achterbank kan in twee ongelijke delen worde - neergeklapt. De zitting altijd op z'n plaats, waardoor nooit een vlakke laadvloer wordt verkregen. Rover heeft de 200 bedoeld voor mensen die maximaal met twee personen de auto gebruiken of kleine kinderen hebben: een doelgroep die niet naar maximale interne afmetingen vraagt. Rover heeft de laatste jaren een fraaie lijn eigen motoren opgebouwd, die voor een groot deel ook in de kleine te kiezen zijn. De basis 1,4 Ll=± van 75 pk voldoet al uitstekend. De motor levert KG V. |-L;

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 41