Audi A4 Avant NU OF NOOIT. 1 Volume geen noodzaak Chrysler Voyager ©CHRYSLER LOON OP ZAND Volkswagen Polo sedan Spaanse basis Prijsaanpassing Pontiac Ttans Sport I,- Adriaan van de Ven ra GXi END IORDEEL l: A Europees rijbewijs i95 pagina 4 Db AU i OM AAT - Donderdag 14 december 1995 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER Vervolg van pagina 1 door geti zijn rde de OPAVOND lang. De rekkelijk De Hoogt 12a, Loon op Zand. Telefoon 0416-363993 sen lijk Uw Audi-dealer: Audi ider zal ler sische m ABANT I... IB. a 1553678 mar woi Derl 1992 .1992 1992 .1992 1995 sedan moet echter e doelgroep aansprel en biedt met leze klasse als achterin voldoende geboden. blat met S sel.. olie. Euro] Alhoe\ rten I Avant wel Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg Tel.(013) 532 14 11, fax (013) 535 59 20 '91 '92 '92 '91 '94 '92 '91 '90 '94 '92 '91 '89 '90 '90 i wij in auto's nen wij rordt slhoes die lig in één stelling kan een grotere aken. 'hryslei rmet er niet het 3 bestaande euwe S voor seft ABS, schu airconditi interieurbekk kleuren dat gdrie jevoegd. Avant rfel vrolijk Cannes - Stationcars hebben tegenwoordig niet strikt meer de functies die hen vroeger werden toebedeeld. Naast de extra bagagemogelijkheden moet een Wagon of Estate tegenwoordig vooral aantrekkelijk van lijn zijn. Iemand die een dergelijke auto rijdt straalt activiteit uit. Alle modellen die Audi onder de naam Avant produceert kunnen wie hiertoe rekenen, zo ook de nieuwe A4 Avant. De laatste modellen '95 Chrysler Voyager nu zéér scherp geprijsd!!! De bagageruimte wc afgedekt met een rol kinderlijk eenvoudic handbeweging in st. worden gebracht. De interieurinrichting is uiteraard volledig van de sedan overgenomen. Het dashboard is wat betreft vormgeving heel herkenbaar. Audi gebruikt geen uitbundige kleuren, maar beperkt zich een beetje teveel tot donkergrijs en zwart. Via de vier portieren kunnen vier tot vijf volwassenen makkelijk hun zitplaats bereiken. Hoofd- en beenruimte wordt zowel voor dat bij 3950 tr/min volledig beschikbaar is, is voor een motor van dit volume fors. De 1.8 motor heeft standaard een uiterst exact schakelende vijfbak, maar kan ook worden voorzien van een automatische bak en worden Tijdens de IAA in september toonde Volkswagen de nieuwe Polo sedan, een vierdeurs auto die duidelijk gebaseerd is op de Seat Cordoba. Dat is immers niet vreemd, omdat de huidige Polo en Ibiza technisch veel gemeen hebben. Begin 1996 ig de Polo sedan bij de Nederlandse dealers >rden verwacht. gekozen voor een krachtige 3.8 liter V6 gekoppeld aan een automatische viertraps versnellingsbak. gekozen met quattro- vierwielaandrijving. Audi levert in de Avant ook de turbo-versie van de 20- klepper. Het vermogen klimt dan tot 150 pk, terwijl het maximale koppel van 210 Nm over een zeer breed Karakter j Hetzelfde vermogen levert de 2.6 liter V6, maar biedt een hoger koppel van 225 Nm bij 3500 tr/min. Het karakter van deze grote motor is natuurlijk heel anders, meer op comfort en minder op sportiviteit gericht. De auto haalt desalniettemin 216 km/u en trekt in 8,9 seconden naar de 100 km/u. Audi start ook direct met de levering van de 1.9 liter TDI-motor van 110 pk. Deze uitermate plezierige diesel zet topprestaties neer zoals een acceleratie van 0- 100 in 11,5 seconden en een top van 192 km/u. Iets later komen de belangrijkste motoren voor de Nederlandse markt beschikbaar. Het zijn dé 1.6 liter van 101 pk en de 90 pk variant van de TDI. Als het programma compleet is, zullen deze twee goed zijn voor zo'n 70 procent van de verkopen. Ook zal de 2.8 liter V6 nog worden toegevoegd. Een groot compliment moet net als bij de sedan gegeven worden aan het onderstel van de A4. De nieuw voor dit model ontwikkelde voorwielophanging volgt het wegdek onder alle omstandigheden uitstekend. Oneffenheden worden goed door de vering en demping opgevangen, maar ook in het stuurhuis goed verwerkt. Het geboden comfort ligt op een hoog niveau en dat maakt ee rit in de A4 Avant tot een uiterst ontspannen bezigheid. De nieuwe A4 Avant is leverbaar in dezelfde kle als de sedan, maar aan c’ programma worden nog i specifieke tinten toeg« Wie in zijn of haar A41 wil opvallen kiest voor groen, helder oranje of i ruw, allemaal staaltinten. De officiële prijzen zijn nog niet bekend, maar men moet rekenen met een meerprijs van zo'n f.4.500,= bovenop de sedan. Wie dat wil, kan volgend jaar een Europees rijbewijs aanschaffen dat de vorm heeft van een betaalkaart. Het papieren model blijft overigens gewoon van kracht. De EU- burger kan dus kiezen. Het nieuwe model komt er in navolging van de nieuwe lidstaten Zweden en Finland, die al zo'n plastic rijbewijs kennen. De kaart zal op beide zijden specifieke gegevens bevatten over de houder van het rijbewijs en zal tien jaar geldig zijn. Bovendien kunnen in een microchip op de kaart in de toekomst gegevens worden opgenomen voor de politie, evenals medische gegevens over de houder. Het vervalsen van rijbewijzen wordt er moeilijker door, de afgifteprocedure eenvoudiger en er kunnen in de toekomst zelfs gegevens worden ingebracht voor de invoering van een Europees puntensysteem voor rijbewijzen. sen top .x=ratie sconden. leze selmotor. De Pontiac Trans Sport ruimtewagen blijkt in Europa zeer succesvol. Importeur Opel Nederland heeft besloten de prijs van deze 7 persoons auto bij te stellen tot f.59.950,=. Hier bij wordt niet gesleuteld aan de royale standaarduitrusting met onder meer airconditioning, airbag en ABS. De auto be schikt over een 2.3 liter 4 cilinder 16- kleppenmotor. Daarnaast kan ook worden Motoren De nieuwe Voyager is verkrijgbaar met vier motoren. Nieuw is de basiskrachtbron, een 4 cilinder met een inhoud van 2,4 liter. Het maximale vermogen van 151 pk wordt bereikt bij 4000 tr/min en het forse koppel van 229 Nm wordt bij 3900 tr/min losgelaten. Deze 16-klepper is stil en presteert goed. Uitsluitend gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak kan een top van 180 km/u behaald worden. De bekende 3,3 liter V6 met automaat is goed voor 158 pk bij 4700 tr/min en 275 Nm bij 3250 tr/min. De souplesse van deze grote motor is bekend en in de nieuwe Voyager wederom aanwezig. De korte Voyager wordt in een zeer luxueuze - uitvoering weer met vierwielaandrijving gemaakt en krijgt dan een 3,8 liter V6 van 166 pk. Zeer belangrijk is de Europese VM-turbodiesel met een inhoud van 2,5 liter en een vermogen van 116 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 262 Nm bij 1800tr/min. Ook hier weer uitsluitend een vijfbak, maar voldoende power om meer dan vlot met het verkeer mee te komen. Helaas is er te weinig gewerkt Eui aan het terugdringen van het Motoren Aan de basis van het motorenprogramma staat de 1.4 liter multipoint injectiemotor van 60 pk. Met deze krachtbron trekt de 920 kg zware auto in 15,6 seconden naar de 100 km/u en bereikt een top van 157 km/u. De tweede mogelijkheid is een 1.6 liter van 75 pk, goed voor 170 km/u en 0-100 in 13,4 seconden. Deze centraal ingespoten versies kent ook een broertje met multipoint inspuiting en 100 pk. Dit is voorlopig de snelste variant van de Polo sedan met ec van 186 km/u en accelera van 0 tot 100 in 10,7 seconc Verder levert VW in de’° nieuwe auto één dieseLw de 1.9 liter SDI. Deze directe inspuiter komt tot een vermogen van 64 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 125 Nm bij 2200 tot 2800 tr/min. De prestaties zijn redelijk, zoals een top van 158 km/u en sprintje van 0-100 in 16,7 seconden. Het grote voordeel van deze motor zit in het enorm gunstige brandstofverbruik van boven de 1 op 20 gemiddeld. Iedere Polo sedan verlaat de dealer net als alle andere Volkswagens met 1 jaar volledige garantie, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar garantie op doorroesten van binnenuit. De prijzen zijn op dit moment niet bekend. Levering: begin 1996. Bagageruimte Het profiel van de auto is vrijwel gelijk aan de Cordoba, maar door een duidelijke Polo-neus en iets gewijzigde achterzijde moet de VW zich van zijn Seat-broer Vier machines Net als de voorpassagiers hebben de mensen achterin hoofdsteunen. Verder is een bestuurdersairbag standaard. Het stuurwiel is verstelbaar, de spiegels en voorportierruiten worden elektrisch bediend en ook standaard is de wegrijbeveiliging. Natuurlijk beschikt een auto van dit formaat ook over stuurbekrachtiging. Motorisch zal de A4 Avant volledig synchroon lopen met de sedan. Alleen zal bij de marktintroductie op 14 maart 1996 het aanbod nog beperkt blijven tot vier machines. Aan de basis staat de 1.8 liter krachtbron met 5 kleppen per zuiger. Deze 20-klepper komt tot een maximaal vermogen van 125 pk, goed voor een top van 196 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,7 seconden. We probeerden deze versie in bergachtig gebied, maar zelfs op de steilste hellingen stelde deze 'basismotor' niet teleur. aan Zonder overdreven veel te d kan hoeven schakelen is er vrijwel altijd meer dan voldoende trekkracht aanwezig. Het maximale koppel van 193 Nm Uitbundig De A4 Avant ziet er precies zo uit als men zou verwachten. De daklijn is verder door getrokken, er zijn extra grote ruiten aangebracht en de achterklep is redelijk bol van vorm. De achterlichten zijn hoog, waardoor een behoorlijke breedte voor i vijfde deur over bleef. In bumper is een ruimte uitgespaard zodat de tildrempel zeer beperkt is gebleven. De standaard bagageruimte is met een inhoud van 390 liter 1 '■"■'■zichte van de 80 A jeworden, maar reven ruim is het niet. achterbank kan in twee jke delen worden .1 lapt, waarna ximaal voor 1250 liter c: spullen in de A4 vervoerd xuu worden. Ook hier zien we wederom een getal dat aangeeft, dat het laadvolume geen rol van betekenis speelt voor mensen die deze auto kopen. De uitstraling van de auto is eerder van belang. De t A4 Avant ziet er aantrekkelijk uit, oogt sportief sn 3 V6 gedistingeerd tegelijk. De komst van de huidige Polo betekende een einde voor de rby en Polo sedan van de ste twee generaties. Dit type auto was alleen succesvol op enkele typi sedanmarkten en had ook in Nederland een welliswaar kleine, maar trouwe groep aanhangers. De nieuwe Polo jpeser swel de nieuwe Voyager een ander onderstel heeft gekregen, heeft men wel aan het bestaande principe vastgehouden. De voorwielaandrijver heeft voor McPherson veerpoten en achter een starre as met enkelvoudige bladveren, volgens Chrysler de enige manier om zowel leeg als beladen een vergelijkbaar rijcomfort te kunnen bieden. En in dat opzicht mogen we over de nieuwe Voyager niet klagen. De auto vangt wegoneffenheden goed op. Typisch is dat de V6-versies soepeler overkomen dan de 2,4 liter en turbodiesel. Deze twee voelen Europeser aan. Uiteraard is het onderstel van de Voyager voor gebruik in Europa straffer afgestemd. Alleen is het overzicht over de In een rap tempo weet Audi nieuwe modellen uit te brengen, al zal het nu even rustig worden. De 80-serie bestond tot voor kort uit een sedan, Avant, coupé en cabriolet. Die laatste twee blijven voorlopig in produktie, terwijl de sedan en Avant volledig door de A4 zijn opgevolgd. ruifdak, tioning en diverse ledingen. auto er niet op vooruit gegaan. Het zicht naar achteren wordt beperkt de enorme hoeveelheid hoofdsteunen. De neus is door de minder vierkante vorm niet meer te zien en als bestuurder zit je redelijk ver naar binnen, waardoor het 'contact' met buiten minder is. Maar ondanks de toegenomen lengte en breedte is de draaicirkel kleiner. Het gewoon even wennen. Het was van te voren te voorspellen dat Chrysle de nieuwe Voyager prijsniveau van del kon vasthouden. De nier versie start nu als 2.4i S f.55.990,=. Deze auto hee bijvoorbeeld wel twee airbags, maar geen opzichte elektrische ruitbediening. De groter 9®’ SE-uitgave is luxueuzer en overdreve kost f.57.995,=. De turbodiesel De a“ er is er in vergelijke ongehjke ditrustingsvarianten voor neerge c f.66.995,= en f.68.995,=. Wie een 6 cilinder automaat wil is f.69.995,= kwijt voor de 3.3 SE. De duurste variant is de 3.3 V6 LE met standaard onder meer de dubbele airco, ABS en 7 zitplaatsen: prijs f.90.860,=. Dezelfde auto als 3,8 met permanente vierwielaandrijving komt c f.97.860,=. De lange versie i verkrijgen als 2.5 TD SE, 3,3 V6 SE en 3,3 V6 LE en vergt een extra uitgave van tienduizend gulden (m.u.v. de LE). De uitrusting van deze variant is nog completer met centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, audio-installatie, dakimperiaal, tweede airbag en cruise-control. onderscheiden. De Polo sedan is 4,16 meter lang ei 455 liter een voor de ongekend grote bagageruimte. De Polo dri< of vijfdeurs komt niet verde dan 245 liter. De standaarduitrusting van de Polo sedan is behoorlijk compleet met onder meer meegespoten bumpers, een verstelbaar stuurwiel, neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging en getint glas. Net als bij de bestaande Polo-versies is de uitrusting van de sedan door middel var diverse bouwstenen naar eigen wens op niveau te brengen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan toerengebied van 1750 tot 4600 tr/min volledig van zich laat profiteren. De prestaties zijn bovengemiddeld met een top van 218 km/u en sprintje in 8,5 seconden. Ook hier kan worden gekozen voor een automaat of quattro. motorgeluid richting interieur. Volgens een woordvoerder van Chrysler Holland wordt daar door klanten nooit over geklaagd, maar het algemene comfort zou door een betere isolatie aanzienlijk verbeterd kunnen worden. Nieuw is het zogenaamde drive-by-wire bij de turbodiesel. Er loopt geen gaskabel meer van pedaal naar de motor, maar gasgeven geschiedt nu via electronische weg. stil er sluite reen ilde v LHN70

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 33