Audi A4 Avant
NU OF NOOIT.
1
Volume geen noodzaak
Chrysler Voyager
©CHRYSLER LOON OP ZAND
Volkswagen Polo sedan
Spaanse basis
Prijsaanpassing
Pontiac Ttans Sport
I,-
Adriaan van de Ven
ra
GXi
END
IORDEEL
l:
A
Europees
rijbewijs
i95 pagina 4
Db AU i OM AAT - Donderdag 14 december 1995 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
Vervolg van pagina 1
door
geti
zijn
rde
de
OPAVOND
lang. De
rekkelijk
De Hoogt 12a, Loon op Zand. Telefoon 0416-363993
sen
lijk
Uw Audi-dealer:
Audi
ider
zal
ler
sische
m
ABANT
I...
IB.
a
1553678
mar
woi
Derl
1992
.1992
1992
.1992
1995
sedan moet echter e
doelgroep aansprel
en biedt met
leze klasse
als achterin voldoende
geboden.
blat
met
S
sel..
olie.
Euro]
Alhoe\
rten
I Avant wel
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg
Tel.(013) 532 14 11, fax (013) 535 59 20
'91
'92
'92
'91
'94
'92
'91
'90
'94
'92
'91
'89
'90
'90
i wij in
auto's
nen wij
rordt
slhoes die
lig in één
stelling kan
een grotere
aken.
'hryslei rmet
er niet het
3 bestaande
euwe
S voor
seft
ABS, schu
airconditi
interieurbekk
kleuren
dat
gdrie
jevoegd.
Avant
rfel
vrolijk
Cannes - Stationcars hebben tegenwoordig niet
strikt meer de functies die hen vroeger werden
toebedeeld. Naast de extra bagagemogelijkheden
moet een Wagon of Estate tegenwoordig vooral
aantrekkelijk van lijn zijn. Iemand die een
dergelijke auto rijdt straalt activiteit uit. Alle
modellen die Audi onder de naam Avant
produceert kunnen wie hiertoe rekenen, zo ook de
nieuwe A4 Avant.
De laatste modellen '95
Chrysler Voyager nu
zéér scherp geprijsd!!!
De bagageruimte wc
afgedekt met een rol
kinderlijk eenvoudic
handbeweging in st.
worden gebracht.
De interieurinrichting is
uiteraard volledig van de
sedan overgenomen. Het
dashboard is wat betreft
vormgeving heel herkenbaar.
Audi gebruikt geen
uitbundige kleuren, maar
beperkt zich een beetje teveel
tot donkergrijs en zwart. Via
de vier portieren kunnen vier
tot vijf volwassenen
makkelijk hun zitplaats
bereiken. Hoofd- en
beenruimte wordt zowel voor
dat bij 3950 tr/min volledig
beschikbaar is, is voor een
motor van dit volume fors. De
1.8 motor heeft standaard een
uiterst exact schakelende
vijfbak, maar kan ook worden
voorzien van een
automatische bak en worden
Tijdens de IAA in september toonde Volkswagen de
nieuwe Polo sedan, een vierdeurs auto die
duidelijk gebaseerd is op de Seat Cordoba. Dat is
immers niet vreemd, omdat de huidige Polo en
Ibiza technisch veel gemeen hebben. Begin 1996
ig de Polo sedan bij de Nederlandse dealers
>rden verwacht.
gekozen voor een krachtige 3.8 liter V6
gekoppeld aan een automatische viertraps
versnellingsbak.
gekozen met quattro-
vierwielaandrijving. Audi
levert in de Avant ook de
turbo-versie van de 20-
klepper. Het vermogen klimt
dan tot 150 pk, terwijl het
maximale koppel van 210 Nm
over een zeer breed
Karakter
j Hetzelfde vermogen levert de
2.6 liter V6, maar biedt een
hoger koppel van 225 Nm bij
3500 tr/min. Het karakter van
deze grote motor is natuurlijk
heel anders, meer op comfort
en minder op sportiviteit
gericht. De auto haalt
desalniettemin 216 km/u en
trekt in 8,9 seconden naar de
100 km/u. Audi start ook direct
met de levering van de 1.9
liter TDI-motor van 110 pk.
Deze uitermate plezierige
diesel zet topprestaties neer
zoals een acceleratie van 0-
100 in 11,5 seconden en een
top van 192 km/u. Iets later
komen de belangrijkste
motoren voor de Nederlandse
markt beschikbaar. Het zijn dé
1.6 liter van 101 pk en de 90 pk
variant van de TDI. Als het
programma compleet is,
zullen deze twee goed zijn
voor zo'n 70 procent van de
verkopen. Ook zal de 2.8 liter
V6 nog worden toegevoegd.
Een groot compliment moet
net als bij de sedan gegeven
worden aan het onderstel van
de A4. De nieuw voor dit
model ontwikkelde
voorwielophanging volgt het
wegdek onder alle
omstandigheden uitstekend.
Oneffenheden worden goed
door de vering en demping
opgevangen, maar ook in het
stuurhuis goed verwerkt. Het
geboden comfort ligt op een
hoog niveau en dat maakt ee
rit in de A4 Avant tot een
uiterst ontspannen bezigheid.
De nieuwe A4 Avant is
leverbaar in dezelfde kle
als de sedan, maar aan c’
programma worden nog i
specifieke tinten toeg«
Wie in zijn of haar A41
wil opvallen kiest voor
groen, helder oranje of i
ruw, allemaal
staaltinten. De officiële
prijzen zijn nog niet bekend,
maar men moet rekenen met
een meerprijs van zo'n
f.4.500,= bovenop de sedan.
Wie dat wil, kan volgend
jaar een Europees
rijbewijs aanschaffen dat
de vorm heeft van een
betaalkaart. Het papieren
model blijft overigens
gewoon van kracht. De EU-
burger kan dus kiezen. Het
nieuwe model komt er in
navolging van de nieuwe
lidstaten Zweden en
Finland, die al zo'n plastic
rijbewijs kennen. De kaart
zal op beide zijden
specifieke gegevens
bevatten over de houder
van het rijbewijs en zal
tien jaar geldig zijn.
Bovendien kunnen in een
microchip op de kaart in
de toekomst gegevens
worden opgenomen voor
de politie, evenals
medische gegevens over
de houder. Het vervalsen
van rijbewijzen wordt er
moeilijker door, de
afgifteprocedure
eenvoudiger en er kunnen
in de toekomst zelfs
gegevens worden
ingebracht voor de
invoering van een
Europees puntensysteem
voor rijbewijzen.
sen top
.x=ratie
sconden.
leze
selmotor.
De Pontiac Trans Sport ruimtewagen blijkt in
Europa zeer succesvol. Importeur Opel
Nederland heeft besloten de prijs van deze 7
persoons auto bij te stellen tot f.59.950,=. Hier
bij wordt niet gesleuteld aan de royale
standaarduitrusting met onder meer
airconditioning, airbag en ABS. De auto be
schikt over een 2.3 liter 4 cilinder 16-
kleppenmotor. Daarnaast kan ook worden
Motoren
De nieuwe Voyager is
verkrijgbaar met vier
motoren. Nieuw is de
basiskrachtbron, een 4
cilinder met een inhoud van
2,4 liter. Het maximale
vermogen van 151 pk wordt
bereikt bij 4000 tr/min en het
forse koppel van 229 Nm wordt
bij 3900 tr/min losgelaten.
Deze 16-klepper is stil en
presteert goed. Uitsluitend
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak kan
een top van 180 km/u behaald
worden. De bekende 3,3 liter
V6 met automaat is goed voor
158 pk bij 4700 tr/min en 275
Nm bij 3250 tr/min. De
souplesse van deze grote
motor is bekend en in de
nieuwe Voyager wederom
aanwezig. De korte Voyager
wordt in een zeer luxueuze
- uitvoering weer met
vierwielaandrijving gemaakt
en krijgt dan een 3,8 liter V6
van 166 pk. Zeer belangrijk is
de Europese VM-turbodiesel
met een inhoud van 2,5 liter en
een vermogen van 116 pk bij
4000 tr/min en een koppel van
262 Nm bij 1800tr/min. Ook
hier weer uitsluitend een
vijfbak, maar voldoende
power om meer dan vlot met
het verkeer mee te komen.
Helaas is er te weinig gewerkt Eui
aan het terugdringen van het
Motoren
Aan de basis van het
motorenprogramma staat de
1.4 liter multipoint
injectiemotor van 60 pk. Met
deze krachtbron trekt de 920
kg zware auto in 15,6
seconden naar de 100 km/u en
bereikt een top van 157 km/u.
De tweede mogelijkheid is
een 1.6 liter van 75 pk, goed
voor 170 km/u en 0-100 in 13,4
seconden. Deze centraal
ingespoten versies kent ook
een broertje met multipoint
inspuiting en 100 pk. Dit is
voorlopig de snelste variant
van de Polo sedan met ec
van 186 km/u en accelera
van 0 tot 100 in 10,7 seconc
Verder levert VW in de’°
nieuwe auto één dieseLw
de 1.9 liter SDI. Deze directe
inspuiter komt tot een
vermogen van 64 pk bij 4200
tr/min en een koppel van 125
Nm bij 2200 tot 2800 tr/min. De
prestaties zijn redelijk, zoals
een top van 158 km/u en
sprintje van 0-100 in 16,7
seconden. Het grote voordeel
van deze motor zit in het
enorm gunstige
brandstofverbruik van boven
de 1 op 20 gemiddeld.
Iedere Polo sedan verlaat de
dealer net als alle andere
Volkswagens met 1 jaar
volledige garantie, 3 jaar
lakgarantie en 6 jaar garantie
op doorroesten van binnenuit.
De prijzen zijn op dit moment
niet bekend. Levering: begin
1996.
Bagageruimte
Het profiel van de auto is
vrijwel gelijk aan de Cordoba,
maar door een duidelijke
Polo-neus en iets gewijzigde
achterzijde moet de VW zich
van zijn Seat-broer
Vier machines
Net als de voorpassagiers
hebben de mensen achterin
hoofdsteunen. Verder is een
bestuurdersairbag standaard.
Het stuurwiel is verstelbaar,
de spiegels en
voorportierruiten worden
elektrisch bediend en ook
standaard is de
wegrijbeveiliging. Natuurlijk
beschikt een auto van dit
formaat ook over
stuurbekrachtiging.
Motorisch zal de A4 Avant
volledig synchroon lopen met
de sedan. Alleen zal bij de
marktintroductie op 14 maart
1996 het aanbod nog beperkt
blijven tot vier machines. Aan
de basis staat de 1.8 liter
krachtbron met 5 kleppen per
zuiger. Deze 20-klepper komt
tot een maximaal vermogen
van 125 pk, goed voor een top
van 196 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 10,7 seconden. We
probeerden deze versie in
bergachtig gebied, maar zelfs
op de steilste hellingen stelde
deze 'basismotor' niet teleur.
aan Zonder overdreven veel te
d kan hoeven schakelen is er vrijwel
altijd meer dan voldoende
trekkracht aanwezig. Het
maximale koppel van 193 Nm
Uitbundig
De A4 Avant ziet er precies zo
uit als men zou verwachten.
De daklijn is verder door
getrokken, er zijn extra grote
ruiten aangebracht en de
achterklep is redelijk bol van
vorm. De achterlichten zijn
hoog, waardoor een
behoorlijke breedte voor i
vijfde deur over bleef. In
bumper is een ruimte
uitgespaard zodat de
tildrempel zeer beperkt is
gebleven. De standaard
bagageruimte is met een
inhoud van 390 liter 1
'■"■'■zichte van de 80 A
jeworden, maar
reven ruim is het niet.
achterbank kan in twee
jke delen worden
.1 lapt, waarna
ximaal voor 1250 liter c:
spullen in de A4 vervoerd xuu
worden. Ook hier zien we
wederom een getal dat
aangeeft, dat het laadvolume
geen rol van betekenis speelt
voor mensen die deze auto
kopen. De uitstraling van de
auto is eerder van belang. De
t A4 Avant ziet er aantrekkelijk
uit, oogt sportief sn
3 V6 gedistingeerd tegelijk.
De komst van de huidige Polo
betekende een einde voor de
rby en Polo sedan van de
ste twee generaties. Dit
type auto was alleen
succesvol op enkele typi
sedanmarkten en had ook in
Nederland een welliswaar
kleine, maar trouwe groep
aanhangers. De nieuwe Polo
jpeser
swel de nieuwe Voyager
een ander onderstel heeft
gekregen, heeft men wel aan
het bestaande principe
vastgehouden. De
voorwielaandrijver heeft voor
McPherson veerpoten en
achter een starre as met
enkelvoudige bladveren,
volgens Chrysler de enige
manier om zowel leeg als
beladen een vergelijkbaar
rijcomfort te kunnen bieden.
En in dat opzicht mogen we
over de nieuwe Voyager niet
klagen. De auto vangt
wegoneffenheden goed op.
Typisch is dat de V6-versies
soepeler overkomen dan de
2,4 liter en turbodiesel. Deze
twee voelen Europeser aan.
Uiteraard is het onderstel van
de Voyager voor gebruik in
Europa straffer afgestemd.
Alleen is het overzicht over de
In een rap tempo weet Audi
nieuwe modellen uit te
brengen, al zal het nu even
rustig worden. De 80-serie
bestond tot voor kort uit een
sedan, Avant, coupé en
cabriolet. Die laatste twee
blijven voorlopig in produktie,
terwijl de sedan en Avant
volledig door de A4 zijn
opgevolgd.
ruifdak,
tioning en diverse
ledingen.
auto er niet op vooruit
gegaan. Het zicht naar
achteren wordt beperkt
de enorme hoeveelheid
hoofdsteunen. De neus is door
de minder vierkante vorm niet
meer te zien en als bestuurder
zit je redelijk ver naar binnen,
waardoor het 'contact' met
buiten minder is. Maar
ondanks de toegenomen
lengte en breedte is de
draaicirkel kleiner. Het
gewoon even wennen.
Het was van te voren te
voorspellen dat Chrysle
de nieuwe Voyager
prijsniveau van del
kon vasthouden. De nier
versie start nu als 2.4i S
f.55.990,=. Deze auto hee
bijvoorbeeld wel twee
airbags, maar geen opzichte
elektrische ruitbediening. De groter 9®’
SE-uitgave is luxueuzer en overdreve
kost f.57.995,=. De turbodiesel De a“ er
is er in vergelijke ongehjke
ditrustingsvarianten voor neerge c
f.66.995,= en f.68.995,=. Wie
een 6 cilinder automaat wil is
f.69.995,= kwijt voor de 3.3 SE.
De duurste variant is de 3.3 V6
LE met standaard onder meer
de dubbele airco, ABS en 7
zitplaatsen: prijs f.90.860,=.
Dezelfde auto als 3,8 met
permanente
vierwielaandrijving komt c
f.97.860,=. De lange versie i
verkrijgen als 2.5 TD SE, 3,3 V6
SE en 3,3 V6 LE en vergt een
extra uitgave van tienduizend
gulden (m.u.v. de LE).
De uitrusting van deze variant is nog
completer met centrale vergrendeling,
elektrisch verstelbare bestuurdersstoel,
audio-installatie, dakimperiaal, tweede
airbag en cruise-control.
onderscheiden. De Polo sedan
is 4,16 meter lang ei
455 liter een voor de
ongekend grote
bagageruimte. De Polo dri<
of vijfdeurs komt niet verde
dan 245 liter.
De standaarduitrusting van
de Polo sedan is behoorlijk
compleet met onder meer
meegespoten bumpers, een
verstelbaar stuurwiel,
neerklapbare achterbank,
stuurbekrachtiging en getint
glas. Net als bij de bestaande
Polo-versies is de uitrusting
van de sedan door middel var
diverse bouwstenen naar
eigen wens op niveau te
brengen. Hierbij valt
bijvoorbeeld te denken aan
toerengebied van 1750 tot 4600
tr/min volledig van zich laat
profiteren. De prestaties zijn
bovengemiddeld met een top
van 218 km/u en sprintje in 8,5
seconden. Ook hier kan
worden gekozen voor een
automaat of quattro.
motorgeluid richting
interieur. Volgens een
woordvoerder van Chrysler
Holland wordt daar door
klanten nooit over geklaagd,
maar het algemene comfort
zou door een betere isolatie
aanzienlijk verbeterd kunnen
worden. Nieuw is het
zogenaamde drive-by-wire bij
de turbodiesel. Er loopt geen
gaskabel meer van pedaal
naar de motor, maar
gasgeven geschiedt nu via
electronische weg.
stil er
sluite
reen
ilde v
LHN70