Volvo F4f sportieve stationwagon
Nieuwe Mazda 121
is Ford Fiesta
Groen licht voor
Audi TT en TTS
■Ml
Honderdduizendste auto gedemonteerd
ES!
n
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Betrouwbare
Japanse
auto's
I
VAN ROOSMALEN
Slippen of
niet slippen
lojra
35 pagina 20
Oplage: 98.800
Donderdag 7 december 1995
sdrijven groeit snel, waardoor de
e
rieur!
Tony Vos
75% tof
Midden-Brabantse
Autotest
deelnemers voorselectie
Lees verder
BMW 523i Executive
in dit nummer
pag. 3
pag. 5
o.a.:
CONVENTIONEEL
-5353676
h GARANTIE
VOLVO
.N ff!
Rij-impressie
Honda Accord
Camel Trophy
pag. 7
Begin maart presenteren alle Volvo-dealers in ons
land de nieuwe S4, Volvo's hogere middenklasser
die moet gaan concurreren met auto's als de
Peugeot 406, Ford Mondeo en Opel Vectra. Van deze
vierdeurs sedan zal in de loop van april ook een
sportieve stationwagon verschijnen, de F4.
Jaargang 7
Nummer 47
Dei
acht
Tok}
pr<
sti
hiertoe
niet eer
tapijt en gordijnen")
ZAAK
capaciteit voldoende is. ARN-bedrijven nemen
sloopauto's minimaal gratis in en zorgen voor
een officieel vrijwaringsbewijs.
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
sren.
roofrails
tionele
üjde van
assieke
1850 en
SAAB KUNT
VERDER 0AN HET
CONVENTIONELE
SAAB
7UI[T)OSTbv
JEsn ^^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
EN. Uiterst
ing en com-
it maar liefst
sen perfecte
/erkrijgbaar
Autobedrijf Tilburg b.v.
I jn!danten__
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Verder kan de uitrusting door
de keuze van een aantal
pakketten verder worden
uitgebreid.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hil varenbeek.
niveau dat tijdens de eerste
presentatie van de S4 in
Frankfurt werd aangegeven.
De 1.8 liter 16-klepper gaat
f.43.500,= kosten.
Voor de twee liter variant
moet men f.46.500,= over
hebben. Wie de extra
mogelijkheden van de F4
wenst is respectievelijk
f.45.500,= en f.48.500,= kwijt.
De meerprijs van de
automatische transmissie is
vastgesteld op f.3.800,=.
prototypes van de Audi TT en TTS die
htereenvolgens op de IAA in Frankfurt en de
Cokyo Motor Show werden getoond, zullen in
>roduktie gaan. De reacties op beide
tudiemodellen waren zo positief dat Audi
e besloten heeft. De produktie zal echter
srder dan 1998 een aanvang nemen. Het
merk denkt jaarlijks 20.000 exemplaren van de
Coupé en 10.000 stuks van de Roadster te
kunnen verkopen. Technisch zijn beide auto's
gebaseerd op de Audi A4. In welke fabriek de
TT en TTS gemaakt zullen gaan worden is nog
niet bekend, dië beslissing wordt half volgend
jaar verwacht.
turbodiesel. De 1.8 liter is
goed voor een vermogen van
115 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 165 Nm bij 4100
tr/min. De auto haalt hiermee
een top van 195 km/u en heeft
10,5 seconden nodig om
vanuit stilstand naar de 100
km/u te sprinten. Naast de
standaard handgeschakelde
vijfbak is ook een viertraps
automaat te leveren. De 2 liter
variant van deze motor komt
tot 136 paardekrachten bij
6100 tr/min en een koppel van
183 Nm bij 4500 tr/min. De auto
gaat door tot 210 km/u en heeft
voor het sprintje 9,3 seconden
nodig. De uitrusting van de S4
en F4 in beide motorvarianten
is zeer compleet. Zo zijn
bijvoorbeeld ABS, airbag,
SIPS-bags, drie hoofdsteunen
op de achterbank,
stuurbekrachtiging, getint
glas, centrale vergrendeling,
in delen neerklapbare
achterbank, toerenteller en
verstelbaar stuur standaard.
de aandelen van Mazda in handen. In diverse
landen worden Mazda-modellen onder Ford-
logo verkocht en andersom. In Europa kwam
dat echter nog niet voor. In januari zal de
nieuwe Mazda 121 bij de Nederlandse dealers
te zien zijn. Het gaat hier echter om de Ford
Fiesta die wordt voorzien van een andere
grille, afwijkende bumpers en een paar
andere details. In de tweede helft van
december volgt meer informatie. In ieder
geval blijft de Japanse 121 (bijgenaamd
bolhoed) nog enige tijd leverbaar vanaf
f.23.425,=.
Dat samenwerking tussen twee
autofabrikanten heel ver kan gaan, blijkt
steeds meer als twee of meer fabrikanten
exact hetzelfde model uitbrengen. Denk
bijvoorbeeld maar eens aan de Peugeot 806,
Fiat Ulysse, Citroen Evasion en Lancia Zeta.
Ford en Volkswagen doen hetzelfde met de
Galaxy en Sharan, terwijl Subaru onder eigen
logo de Suzuki Swift met vierwielaandrijving
levert. Het volgende staaltje van
samenwerking is de Mazda 121, een auto die
volledig in Europa zal worden geproduceerd.
Nu heeft Ford al jaren een behoorlijk deel van
Je gaat naar school om
iets te leren en daarna
wordt men verondersteld
het geleerde in praktijk te
brengen. Hetzelfde geldt
als men een rijbewijs
gaat halen. Eerst meldt
men zich bij de rijschool
en na een aantal lessen in
theorie en praktijk wordt
het eerste examen
aangevraagd. Weet men
de examinator niet van
het eigen kunnen te
overtuigen, dan is dat
jammer. Een herexamen
volgt. Wie een rijbewijs in
de hand heeft, kan nog
niet autorijden. Dat hoor
je vaak zeggen en daarin
zit meer dan een kern van
waarheid. Er zijn diverse
manieren om versneld het
autorijden onder de knie
te krijgen, al blijft de
praktijk de beste
leerschool. Diverse
slipscholen en andere
opleidingsinstituten
bieden voortgezette
rijopleidingen aan voor
auto en motor. De
slipschool van vroeger
heeft zichzelf
opgewaardeerd en
besteedt nu niet
uitsluitend aandacht aan
slippen bij lage
snelheden, maar gaat ook
over tot bochtentechniek,
remmen in bochten en het
slippen bij hogere snelhe
den. Toch blijft het hier
gaan om extreme
omstandigheden, die men
in het dagelijks verkeer
niet of nauwelijks zal
meemaken. Het is een
lekker gevoel om te weten
hoe een auto uit de slip
moet worden gehaald,
maar als we bij glad weer
werkelijk aan het
schuiven gaan, voldoet
de wegsituatie van dat
moment nooit aan het
vierkante vlak met glad
oppervlak van de
slipschool, waar we de
auto onder begeleiding zo
mooi om de pionnen heen
hebben gestuurd. De
Stichting
Wetenschappelijk
Onderzoek
Verkeersveiligheid
(SWOV) heeft er zelfs een
onderzoek naar gedaan.
En wat blijkt, volgens hen
heeft het volgen van een
eendaagse slipcursus
geen zin. De cursussen
zijn te kort en beperken
zich teveel tot
noodsituaties die veel
automobilist gelukkig in
de praktijk niet hoeven te
oefenen...
Motoren
De S4 en F4 worden in eerste
instantie leverbaar met twee
4 cilinder 16-kleps motoren, prijzen
later gevolgd door een 1.9 liter deze lie
1. Mazda 3231.6/1.8(0,45)
2. Daihatsu Charade
1.0/1.3(0.70)
3. Toyota Corolla 1.6 (0,71)
4. Honda Civic (0,72)
5. Suzuki Swift (0,76)
6. Nissan Sunny 1.6 (0,77)
7. Subaru Mini Jumbo
(0,77)
8. Mazda 121 (0,78)
9. Nissan Sunny 1.3/1.4
(0,79)
10. Mazda 6261.8 (0,79)
11. Suzuki Alto (0,87)
12. Subaru Justy (0,88)
13. Toyota Starlet (0,89)
14. Toyota Carina 1.6 (0,90)
15. Daihatsu Cuore (0,91)
16. Nissan Micra (0,91)
17. Mazda 3231.311.5 (0,92)
18. Toyota Corolla 1.3 (0,96)
19. Hyundai Excel 1.5 (0,96)
20. Mitsubishi Colt/Lancer
1.211.3(1,00)
21. Daihatsu Applause
(1.15)
22. Citroen BX14 inj. (1,16)
23. Honda Concerto (1,16)
24. Nissan Primera 1.6 (1,17)
25. Citroen AX 1.0/1.1 (1,17)
De auto is niet meer te
vergelijken met de klas=
Volvo Estate zoals de 85C
940. De auto past veel me
de lijn van de BMW 3-serie
Touring en Audi A4 Avant,
waardoor het midden wordt
gehouden tussen een
hatchback en traditie"
stationcar. De voorzijdi
S4 en F4 zijn uiteraard
identiek. Bij de F4 is het dak
verder doorgetrokken en
bepaald een gebogen
achterruit het aanzicht. De
uiterlijke afmetingen van
beide auto's zijn gelijk. De
bagageruimte van de F4 is 413
liter groot en kan met
neergeklapte achterbank
groeien tot 1421 liter. De
rugleuning van de
passagiersstoel kan net als
bij de 850 worden neergeklapt
om extreem lange
voorwerpen te vervoer
Tegen meerprijs zijn re
leverbaar.
Bovendien is de Stichting Auto Recycling
opgericht, die tot doel heeft zoveel mogelijk
materiaal van een autowrak geschikt te
maken voor hergebruik. In het jaar 2000
verwacht men 86% te kunnen recyclen. Auto
Recycling Nederland verwerkt op dit moment
75% van alle wagens die als 'sloopauto'
worden gemeld.
Niet veel langer dan elf maanden na de start
van Auto Recycling Nederland (ARN) zijn al
100.000 voertuigen milieuverantwoord
gedemonteerd. Dat is overigens ruim twee
keer zoveel als verwacht. Door dit aantal is er
maar liefst 10 miljoen kilogram auto-afval
minder gestort en is het zelfde gewicht aan
materiaal hergebruikt zonder dat daarvoor
natuurlijke bronnen moesten worden
aangesproken.
Het aantal bij ARN aangesloten
demontagebedrijven groeit snel -J J
Prijzen
Volvo heeft inmiddels ook de
”_3n bekend gemaakt en
,iggen iets onder het
Ondanks enorme
kwali tei tsverbeteringen
bij de Europese autoin-
dustrie, zijn het nog steeds
de Japanse merken die de
ranglijsten aanvoeren als
het gaat om
betrouwbaarheid. De
Consumentengids
publiceerde in haar
decembernummer een
overzicht van het aantal
gebreken per type auto
over de jaren 1990 tot en
met 1994. Van de eerste
vijfentwintig auto's zijn
maar liefst 22 exemplaren
van Japanse makelij, één
komt er uit Korea en twee
uit Frankrijk. Gemiddeld
had iedere auto 1,28
mankement, de Top-25
blijft daar ver onder. De
Top-25 ziet er als volgt uit
met tussen haakjes het
gemiddeld aantal manke
menten per auto: