Volvo F4f sportieve stationwagon Nieuwe Mazda 121 is Ford Fiesta Groen licht voor Audi TT en TTS ■Ml Honderdduizendste auto gedemonteerd ES! n Bijlage van: De Tilburgse Koerier Betrouwbare Japanse auto's I VAN ROOSMALEN Slippen of niet slippen lojra 35 pagina 20 Oplage: 98.800 Donderdag 7 december 1995 sdrijven groeit snel, waardoor de e rieur! Tony Vos 75% tof Midden-Brabantse Autotest deelnemers voorselectie Lees verder BMW 523i Executive in dit nummer pag. 3 pag. 5 o.a.: CONVENTIONEEL -5353676 h GARANTIE VOLVO .N ff! Rij-impressie Honda Accord Camel Trophy pag. 7 Begin maart presenteren alle Volvo-dealers in ons land de nieuwe S4, Volvo's hogere middenklasser die moet gaan concurreren met auto's als de Peugeot 406, Ford Mondeo en Opel Vectra. Van deze vierdeurs sedan zal in de loop van april ook een sportieve stationwagon verschijnen, de F4. Jaargang 7 Nummer 47 Dei acht Tok} pr< sti hiertoe niet eer tapijt en gordijnen") ZAAK capaciteit voldoende is. ARN-bedrijven nemen sloopauto's minimaal gratis in en zorgen voor een officieel vrijwaringsbewijs. Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-360015 Donderdag koopavond tot 21.00 uur sren. roofrails tionele üjde van assieke 1850 en SAAB KUNT VERDER 0AN HET CONVENTIONELE SAAB 7UI[T)OSTbv JEsn ^^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 EN. Uiterst ing en com- it maar liefst sen perfecte /erkrijgbaar Autobedrijf Tilburg b.v. I jn!danten__ Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Verder kan de uitrusting door de keuze van een aantal pakketten verder worden uitgebreid. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hil varenbeek. niveau dat tijdens de eerste presentatie van de S4 in Frankfurt werd aangegeven. De 1.8 liter 16-klepper gaat f.43.500,= kosten. Voor de twee liter variant moet men f.46.500,= over hebben. Wie de extra mogelijkheden van de F4 wenst is respectievelijk f.45.500,= en f.48.500,= kwijt. De meerprijs van de automatische transmissie is vastgesteld op f.3.800,=. prototypes van de Audi TT en TTS die htereenvolgens op de IAA in Frankfurt en de Cokyo Motor Show werden getoond, zullen in >roduktie gaan. De reacties op beide tudiemodellen waren zo positief dat Audi e besloten heeft. De produktie zal echter srder dan 1998 een aanvang nemen. Het merk denkt jaarlijks 20.000 exemplaren van de Coupé en 10.000 stuks van de Roadster te kunnen verkopen. Technisch zijn beide auto's gebaseerd op de Audi A4. In welke fabriek de TT en TTS gemaakt zullen gaan worden is nog niet bekend, dië beslissing wordt half volgend jaar verwacht. turbodiesel. De 1.8 liter is goed voor een vermogen van 115 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 165 Nm bij 4100 tr/min. De auto haalt hiermee een top van 195 km/u en heeft 10,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. Naast de standaard handgeschakelde vijfbak is ook een viertraps automaat te leveren. De 2 liter variant van deze motor komt tot 136 paardekrachten bij 6100 tr/min en een koppel van 183 Nm bij 4500 tr/min. De auto gaat door tot 210 km/u en heeft voor het sprintje 9,3 seconden nodig. De uitrusting van de S4 en F4 in beide motorvarianten is zeer compleet. Zo zijn bijvoorbeeld ABS, airbag, SIPS-bags, drie hoofdsteunen op de achterbank, stuurbekrachtiging, getint glas, centrale vergrendeling, in delen neerklapbare achterbank, toerenteller en verstelbaar stuur standaard. de aandelen van Mazda in handen. In diverse landen worden Mazda-modellen onder Ford- logo verkocht en andersom. In Europa kwam dat echter nog niet voor. In januari zal de nieuwe Mazda 121 bij de Nederlandse dealers te zien zijn. Het gaat hier echter om de Ford Fiesta die wordt voorzien van een andere grille, afwijkende bumpers en een paar andere details. In de tweede helft van december volgt meer informatie. In ieder geval blijft de Japanse 121 (bijgenaamd bolhoed) nog enige tijd leverbaar vanaf f.23.425,=. Dat samenwerking tussen twee autofabrikanten heel ver kan gaan, blijkt steeds meer als twee of meer fabrikanten exact hetzelfde model uitbrengen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Peugeot 806, Fiat Ulysse, Citroen Evasion en Lancia Zeta. Ford en Volkswagen doen hetzelfde met de Galaxy en Sharan, terwijl Subaru onder eigen logo de Suzuki Swift met vierwielaandrijving levert. Het volgende staaltje van samenwerking is de Mazda 121, een auto die volledig in Europa zal worden geproduceerd. Nu heeft Ford al jaren een behoorlijk deel van Je gaat naar school om iets te leren en daarna wordt men verondersteld het geleerde in praktijk te brengen. Hetzelfde geldt als men een rijbewijs gaat halen. Eerst meldt men zich bij de rijschool en na een aantal lessen in theorie en praktijk wordt het eerste examen aangevraagd. Weet men de examinator niet van het eigen kunnen te overtuigen, dan is dat jammer. Een herexamen volgt. Wie een rijbewijs in de hand heeft, kan nog niet autorijden. Dat hoor je vaak zeggen en daarin zit meer dan een kern van waarheid. Er zijn diverse manieren om versneld het autorijden onder de knie te krijgen, al blijft de praktijk de beste leerschool. Diverse slipscholen en andere opleidingsinstituten bieden voortgezette rijopleidingen aan voor auto en motor. De slipschool van vroeger heeft zichzelf opgewaardeerd en besteedt nu niet uitsluitend aandacht aan slippen bij lage snelheden, maar gaat ook over tot bochtentechniek, remmen in bochten en het slippen bij hogere snelhe den. Toch blijft het hier gaan om extreme omstandigheden, die men in het dagelijks verkeer niet of nauwelijks zal meemaken. Het is een lekker gevoel om te weten hoe een auto uit de slip moet worden gehaald, maar als we bij glad weer werkelijk aan het schuiven gaan, voldoet de wegsituatie van dat moment nooit aan het vierkante vlak met glad oppervlak van de slipschool, waar we de auto onder begeleiding zo mooi om de pionnen heen hebben gestuurd. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft er zelfs een onderzoek naar gedaan. En wat blijkt, volgens hen heeft het volgen van een eendaagse slipcursus geen zin. De cursussen zijn te kort en beperken zich teveel tot noodsituaties die veel automobilist gelukkig in de praktijk niet hoeven te oefenen... Motoren De S4 en F4 worden in eerste instantie leverbaar met twee 4 cilinder 16-kleps motoren, prijzen later gevolgd door een 1.9 liter deze lie 1. Mazda 3231.6/1.8(0,45) 2. Daihatsu Charade 1.0/1.3(0.70) 3. Toyota Corolla 1.6 (0,71) 4. Honda Civic (0,72) 5. Suzuki Swift (0,76) 6. Nissan Sunny 1.6 (0,77) 7. Subaru Mini Jumbo (0,77) 8. Mazda 121 (0,78) 9. Nissan Sunny 1.3/1.4 (0,79) 10. Mazda 6261.8 (0,79) 11. Suzuki Alto (0,87) 12. Subaru Justy (0,88) 13. Toyota Starlet (0,89) 14. Toyota Carina 1.6 (0,90) 15. Daihatsu Cuore (0,91) 16. Nissan Micra (0,91) 17. Mazda 3231.311.5 (0,92) 18. Toyota Corolla 1.3 (0,96) 19. Hyundai Excel 1.5 (0,96) 20. Mitsubishi Colt/Lancer 1.211.3(1,00) 21. Daihatsu Applause (1.15) 22. Citroen BX14 inj. (1,16) 23. Honda Concerto (1,16) 24. Nissan Primera 1.6 (1,17) 25. Citroen AX 1.0/1.1 (1,17) De auto is niet meer te vergelijken met de klas= Volvo Estate zoals de 85C 940. De auto past veel me de lijn van de BMW 3-serie Touring en Audi A4 Avant, waardoor het midden wordt gehouden tussen een hatchback en traditie" stationcar. De voorzijdi S4 en F4 zijn uiteraard identiek. Bij de F4 is het dak verder doorgetrokken en bepaald een gebogen achterruit het aanzicht. De uiterlijke afmetingen van beide auto's zijn gelijk. De bagageruimte van de F4 is 413 liter groot en kan met neergeklapte achterbank groeien tot 1421 liter. De rugleuning van de passagiersstoel kan net als bij de 850 worden neergeklapt om extreem lange voorwerpen te vervoer Tegen meerprijs zijn re leverbaar. Bovendien is de Stichting Auto Recycling opgericht, die tot doel heeft zoveel mogelijk materiaal van een autowrak geschikt te maken voor hergebruik. In het jaar 2000 verwacht men 86% te kunnen recyclen. Auto Recycling Nederland verwerkt op dit moment 75% van alle wagens die als 'sloopauto' worden gemeld. Niet veel langer dan elf maanden na de start van Auto Recycling Nederland (ARN) zijn al 100.000 voertuigen milieuverantwoord gedemonteerd. Dat is overigens ruim twee keer zoveel als verwacht. Door dit aantal is er maar liefst 10 miljoen kilogram auto-afval minder gestort en is het zelfde gewicht aan materiaal hergebruikt zonder dat daarvoor natuurlijke bronnen moesten worden aangesproken. Het aantal bij ARN aangesloten demontagebedrijven groeit snel -J J Prijzen Volvo heeft inmiddels ook de ”_3n bekend gemaakt en ,iggen iets onder het Ondanks enorme kwali tei tsverbeteringen bij de Europese autoin- dustrie, zijn het nog steeds de Japanse merken die de ranglijsten aanvoeren als het gaat om betrouwbaarheid. De Consumentengids publiceerde in haar decembernummer een overzicht van het aantal gebreken per type auto over de jaren 1990 tot en met 1994. Van de eerste vijfentwintig auto's zijn maar liefst 22 exemplaren van Japanse makelij, één komt er uit Korea en twee uit Frankrijk. Gemiddeld had iedere auto 1,28 mankement, de Top-25 blijft daar ver onder. De Top-25 ziet er als volgt uit met tussen haakjes het gemiddeld aantal manke menten per auto:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21