406 SL 1.8
w
Dat is correct!
1
Fiat Bravo/Brava:
Auto van het Jaar 1996
Renault Mégane
Gebr. Vullings Opel en APS
Zakenpartners van politie
en
-1
^AGE
DENISSEN
liesel
"Deutsche Gründlichkeit
von Denissen"
E
Sportiviteit va n
Denissen
Gebr. Vullings
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1995 - pagina 3
)5 pagina 2
PEUGEOT
TOM
een geheel
lirbag.
F
met
9
noet prijs
16- Hiei
oordeligste
anthr. grijs
G A
535 56 55.
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-4683911
Burg. Jan»«n»tr. 52-56 5037 MC Tilburg T»I;O13-4683911
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
ER ANDERS
3 TOT 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
95,-
3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
Vervolg van pagina 1
535 55 75
Als we naar het huidige leveringsprogramma van
Peugeot kijken, moeten we concluderen dat het
merk stuk voor stuk uitermate keurige auto's in
haar programma heeft. Stijlvol vormgegeven met
een flinke dosis rijcomfort en praktisch wat betreft
interieurindeling. Eigenlijk geldt dit al vele
decennia voor alle producten uit Souchaux.
De nieuwe 406 sluit er in ieder geval keurig op aan.
terieur
ing
leurs af.
ste
heeft 150.000
lODELLEN ZONDER
rood
zwart
wit
Ford Escort 1.4CL Bravo
Ford Escort 1.4 CL
Opel Vectra 1.6GL
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
AUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
‘-r 16-
sppen
mder
liter
alle
sllen
stationwag'
sedanvaria:
nieuwe 406
gevonden.
l 7,3 liter/100 km
sr 10,4 liter/100 km
mag niet
s405
rad.
een straffer afgeveerd
onderstel, net als de Coupé-
varianten.
406 is een prettige auto als het
om de leefruimte gaat.
jlimmen.
>g geen
el uitge-
in het
geringe
iheid en
olledige
DENISSEN
verstelling en
elektrische
ing,
sratuurmeter,
airbag en
achter.
srancier
ullega Opel-
r geleverd in een
srgen op Zoom,
i de bek
ingezet
Honda Prelude 1.8 EX coupé 7-1987 10900,-
Nissan 100NXSLX+ 16v 12-1992 24975,-
Nissan 200SX Turbo 16v Airco 9-1989 prijs op aanvraag
Nissan Sunny 1,6i SGX coupé 12v 5-1990 15950,-
Nissan Patrol 3.3D VAN 2-1988 1 49 50,-(exd. BTW)
elektrische verstellir
verwarming, elc»
raambediening
buitentemperat u
bestuurdersairt
hoofdsteunen acl
Opel Vectra Frisco+LPG
Ford Fiësta 1.3 CTX aut
Ford Fiësta l.li Cheers
7-1992 81400 km sign, rood
5-1993 8500 km grijs
7-1993 36900 km rood
128,127,
erder
w*. een
reidsmeter
lometerteller,
Afgelopen vrijdag 17 november leverde dhr. C.M. van
Rozendaal van de Tilburgse Opel-dealer Gebroeders Vullings
twee exemplaren van de vierdeurs Opel Frontera diesel af aan
dhr. J. Donders wagenparkcoordinator van de politie in het
district Midden-West-Brabant. Bij deze overhandiging was ook
dhr. E. Bogers van APS aanwezig. Dit bedrijf verzorgde bij de
twee auto's de volledige mobiele communicatie inclusief
mobilofoon en lichtbakken. Gebr. Vullings is natuurlijk erg blij
Ophanging
Motorisch brengt de Peugeot
406 weinig nieuws, al moet
worden opgemerkt dat op één
uitzondering na, de motoren
niet eerder in eerder in de 405
leverbaar waren. De 2 liter
klepperen 2.1 liter 12-klepp
turbodiesel kennen we on<J
meer al uit de 605. De 1.9 li*
turbodiesel is in vrijwel all
Peugeot- en Citroën-model
te bestellen. De basismotor is
een 1.8 liter 16-klepper met
een vermogen van 112 pk bij
ivolkje totaal niet om de 5500 tr/min en een koppel van
j kunnen leiden. Bij de 155 Nm bij 4250 tr/min. De
pook is een vakje gemaakt krachtbron is over het hele
vlak bij de asbak. Ook tussen toerengebied behoorlijk
de stoelen in kunnen nog wat
kleine spullen worden
/erder zijn er
boven te bewegen, ma
elektrische bediening is als
optie mogelijk. Standaard
heeft iedere 406 een airbag in
het kussen van het stuurwiel,
terwijl een tweede exemplaar
tegen bijbetaling kan worden
gemonteerd.
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 406 SL
1.8
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1761 cc
Boring x slag: 83 x 81,4 mm
Vermogen: 112 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 155 Nm bij 4250 tr/min
Afmetingen: lengte 4,555
meter, breedte 1,765 meter
Gewicht: 1250 kg
Prestaties: topsnelheid 194
km/u
acceleratie 0-100 in 12,4 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,9
liter/100 km
bij 120 km/u 7’
stadsverkeer 11
Prijs: f.40.900,=
=nde 1.1
als RL
ÏN. Een
turbodiesel zal
voorjaar worden
toegevoegd. De Coupé 1.6 met
een redelijk complete
uitrusting wordt een absolute
jskraker voor f.32.895,=.
srmee is de auto fors
goedkoper dan de veel
kleinere Opel Tigra, de auto
die door Renault als grootste
concurrent wordt gezien. De 2
liter in de Coupé vergt een
investering van f.37.995,=
terwijl de 16-klepper f.49.300,=
moet opleveren.
krachtbron is over het hele
toerengebied behoorlijk
rustig. De auto weegt 1250 kg
en komt tot goede prestaties.
Er is een topsnelheid mogelijk
van 194 km/u terwijl in 12,4
seconden vanuit stilstand de
100 km/u op de teller wordt
aangewezen. Overigens
overweegt Peugeot later nog
een 1.6 liter 8-klepper als
basismodel te introduceren.
De motor is gekoppeld aan
een bijzonder soepel
schakelende
vijfversnellingsbak die
uiteraard de voorwielen
8-1988 104200 km grijs met.
7-1992 64800 km rood
_r- 6-1989 108100 km anthr. met.
Opel Vectra 2.0i GLS 5drs. 2-1989 101300 km blauw met.
ruJ tl»,*,- r,;,,- i dc 71000 oi>innl
16-klepper
Deze tweedeurs begint met de
1.6 liter, gevolgd door de 2
liter en met als topper de 2
liter 16-klepper bekend uit de
Clio Williams. Deze motor
brengt het tot 150 pk, zorgt
voor een top van 215 km/u e-
heeft voor i
tot 100 km/
nodig. De afvering 5
meest sportieve telc,
een graadje straffer.
er van houden, mc
klepper is zonder l
opvallende nieuweling in het
GTi-segment.
Prijstechnisch heeft Renault
het bij de Mégane goed voor
elkaar. De basis 1.4 RL start
bij f.29.995,=. Wie liever de
completere RN-uitvoering
draagarmen en schroefveren.
Het geheel volgt uitstekend
het wegoppervlak, maar weet
tegelijk oneffenheden prima
te verwerken en sterk
gedempt aan de inzittenden
door te geven. Verder helt de
carrosserie in bochten niet
noemenswaardig over,
waardoor de 406 ook bij hoge
snelheden zeer stabiel is.
Door de standaard
stuurbekrachtiging is de auto
onder alle omstandigheden
goed handelbaar. Vanuit de
bestuurdersstoel is de
achterzijde niet optimaal te
overzien.
Sterke punten
Bij de ontwikkeling van de 406
heeft Peugeot natuurlijk naar
de sterke punten van de 405
gekeken en deze zoveel
mogelijk behouden. De auto is
echter in, het geheel langer en
Handmatig
Het dashboard is voor een
Peugeot nieuw. Onder een
iets uitstekende overkapping
is het instrumentarium
geplaatst met in de SL een
analoge klok, snelhc
met digitale kilomet
brandstof- en
temperatuurmeter. De diverse
uitstroomopeningen sluiten
hier fraai op aan. In de
middenconsole vinden we
verschillende
bedieningsknoppen, de draai
en schuifknoppen voor de
verwarming en de plaats voor
de radio. De 406 heeft niet als
zijn voorganger een
afdekklepje, want dat
onderdeel blijkt het
dievenvolkje totaal r’
tuin te k1_.
pook: -
vlak bij uoxjua..
de stoelen in kur
kleine spullen wc
opgeborgen. Verc
een behoorlijk
dashboardkastje en
portiervakken. De
portierpanelen zijn voor een
deel met stof bekleed. De
stuurkolom kan in hoogte
worden versteld, terwijl de
buitenspiegels handmatig
van binnenuit in stelling
kunnen worden gebracht. De
SL heeft gewoon slingers om
de ruiten naar beneden en
aandrijft.
Comfort en stabiliteit worden
voor een belangrijk deel
bepaald door de manier
waarop de wielen onder de
auto zijn geplaatst. De
spoorbreedte is ten opzichte
van de 405 toegenomen, wat
ook geldt voor de wielbasis.
De wielen zijn onafhankelijk
opgehangen. Voor volgens
het pseudo McPherson
systeem met triangels,
schroefveren en hydraulische
dempers. Achter gebruikt
Peugeot een nieuw
ontwikkelde en uiterst
compacte ophanging met 2
Op de zakelijke markt heeft
Peugeot een stevige positie.
Dat komt voornamelijk door
de 405 die sinds 1987 bijzonder
succesvol is geweest. Óp dit
moment is het
leveringsprogramma van dit
succesnummer beperkt tot de
igon. Alle
ianten hebben in de
j3 een opvolger
heeft is f.32.095,= kwijt.
Dezelfde RN met 1.6 motor
komt op f.33.295,= terwijl de
RT 1.6 f.36.195,= moet kosten.
De 2 liter motor is er ook als
RN en RT voor respectievelijk
f.35.095,= en f.37.095,=.
Daarnaast is er natuurlijk een
diesel, de bekende 1.9 liter
voor f.33.445,= als RL en
f.34.545,= als R1
>r een top van 215 km/u en krachtige:
sft voor de acceleratie van 0 volgend v<
km/u 8,5 seconden
De afvering van deze
sportieve telg is nog
raadje straffer. Je mc
raar de 15-
r meer een
velin,
met de politie als klant. Het bedrijf kan haast hoflever
genoemd worden, omdat ze samen met een colk
dealer reeds vele auto's aan de politie hebben c,_.
gebied dat zich uitstrekt van Oisterwijk tot Berger
Uiteraard stonden de twee Frontera's volledig in c
politiekleuren klaar. Eén exemplaar zal worden ingezet bij de
milieudienst in Tilburg, terwijl de tweede auto gaat naar het
politieteam Drunen/Waalwijk.
Motoren
De Mégane Coupé heeft
technisch veel met de
hatchback gemeen, maar is
zo'n twintig centimeter korter.
De wielen staan dichter op
elkaar, maar door andere
bumpers is ook de overhang
teruggebracht. Het is een
tweedeurs met een kleine
kofferklep. Natuurlijk is door
de kleinere afmetingen de
bagageruimte afgenomen tot
288 liter. De achterbank blijft
neerklapbaar, maar biedt
voor volwassenen weinig
ruimte. De auto heeft aan de
achterzijde een 'kontje' en
daardoor een totaal ander
profiel. Ook details als de
achterlichten en wieldoppen
maken de Mégane Coupé een
unieke auto binnen het
Renault-aanbod. Het inte
wijkt wat betreft inrichtii
niet zoveel van de vijfde
Alleen heeft de meest
sportieve telg kuipstoelen en
witte wijzerplaten.
skende De uitrusting van deze 2 liter
16-klepper is compleet met
ABS en lichtmetalen velgen.
Het motorenprogramma start
voorlopig met een 1.4 liter van
75 pk. Deze motor kennen we
al uit de Clio en 19 en brengt
de 950 kg zware Mégane naar
een top van 170 km/u en heeft
14,3 seconden nodig voor het
sprintje van 0 tot 100 km/u.
Een fijne motor die in de
Mégane uitstekend voldoet.
Over een breed toerengebied
bewijst de 1.4 meer dan
voldoende te zijn. Nieuw in
het programma is een 1.6 liter
van 90 pk die eigenlijk de 1.8
liter uit de 19 vervangt. Deze
motor zorgt voor een top van
184 km/u en sprintje in 11,5
seconden. We mogen deze
nieuwe krachtbron de meest
uitgebalanceerde voor deze
auto noemen. Verder is er ook
nog een 2 liter van 115 pk,
goed voor 197 km/u en 0-100 in
9,7 seconden. Deze 2 liter heeft
De belangrijkste kenmerken
van de basis RL-uitvoering
zijn: zijclignoteurs, van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, tweespaaks
stuurwiel, analoge klok en
getint glas. De RN-uitvoering
voegt hieraan toe: signaal
voor vergeten verlichting,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening,
meegespoten bumpers,
verstelbaar stuur en een
deelbaar neerklapbare
achterbank. De RT staat op
het hoogste niveau met
mistlampen voor,
meegespoten spiegels met
Turbodiesel
De 1.8 liter 16-klepper
presteert uitstekend, maar
heeft natuurlijk een redelijk
gewicht mee te slepen.
Daarom mag een gemiddeld
verbruik van 1 op 10,9 als
netjes worden gezien.
Peugeot begint het 406-
programma zeer bescheiden
met zes verschillende
modellen. Later volgen een
stationwagon en een coupé,
een auto die door Pininfarina
is ontwikkeld en zal worden
geproduceerd. Aan de basis
staat de door ons gereden 1.8
SL voor f.40.900,=. Dat is een
prijs die de vertrouwde 405-
rijder wellicht iets doet
schrikken. Maar men mc
vergeten dat een basis 4
een 8-kleps 1.6 motor ha.
De 406 is niet alleen completer
en moderner maar ook groter.
Wie voor meer luxe kiest komt
bij de 1.8 ST voor f.43.900,=.
Daarboven zit de 2 liter in SV-
uitgave voor f.54.900,=. De
dieselreeks start bij de 1.9
SLdtvoorf.46.600,=.DeST-
variant komt op f.49.400,=
terwijl er f.59.400,= moet
worden betaald voor de 2.1
SVdt. Een flink bedrag, maar
de 2.1 liter turbodiesel is
absoluut de fijnste motor uit
de hele 406-reeks.
De Peugeot 406 is niet alleen
een bijzonder fraaie auto om
te zien, maar heeft bovendien
alle prettige eigenschappen
die men bij een Peugeot
verwacht. De auto is ruim,
heeft een redelijk complete
basisuitrusting en heeft rij-
eigenschappen waar menig
concurrent jaloers naar mag
kijken. De bagageruimte is
normaal van inhoud, maar
zou iets handiger van vorm
mogen zijn.
portieren, meegespoten
bumpers, twee
buitenspiegels, zijclignoteurs,
getint glas en centrale
vergrendeling met
afstandsbediening. De auto
komt in z'n totaliteit erg
volwassen over. De duurdere
uitvoeringen onderscheiden
zich met name door
meegespoten spiegels en
portiergrepen en lichtmetalen
velgen. De bagageruimte
heeft een nette inhoud van 430
liter. Het is alleen jammer dat
de hoogte onder de achterruit
gering is. Hierdoor is het
bijvoorbeeld bijna onmogelijk
een fiets mee te nemen.
Het interieur van de Peugeot
406 oogt mede door het
gebruik van lichte kleuren erg
ruim. De stoelbekleding is
niet overdreven fraai, maar de
grijstinten worden gelukkig
afgewisseld door kleine
kleuraccenten. De stoelen
hebben zoals we haast
gewend zijn van Franse
merken een korte zitting,
maar door de goede
ondersteuning van de
bovenbenen levert dit geen
enkel bezwaar op.
De achterbank heeft
nadrukkelijk uitgespaarde
zitvlakken, waardoor zowel
hoofd- als beenruimte in
royale mate aanwezig zijn. De
breder geworden, waardoor
vooral meer binnenruimte
werd verkregen. De
vormgeving van de 406 is
typisch Peugeot. De grote
koplampen lopen spits toe, de
grille bestaat uit een dikke
spijl met in het midden de
nieuw gestyleerde Peugeot-
leeuw, het profiel lijkt een
mengelmoes tussen 405 en
605, terwijl ook de
achterlichten onmiskenbaar
bij het merk passen. Fraai is
het Peugeot-embleem
achterop waarin meteen de
ontgrendeling van het
kofferdeksel is opgenomen.
De basis SL-uitvoering
beschikt al over strips op de
Met een voorsprong van
slechts 15 punten mag de Fiat
Bravo/Brava een jaar lang de
titel 'Auto van het Jaar 1996'
voeren. Uit de vijf
genomineerde auto's kwam
deze nieuwe Italiaanse
middenklasser als
overwinnaar uit de bus.
Echter de afstand met de
nummer twee, de Peugeot 406,
is nog nooit zo klein geweest.
De nummer drie tot en met vijf
kregen minder punten: Audi
A4 (246 pt), Opel Vectra (217 pt)
en Mercedes E-klasse (196 pt).
Fiat behaalde met de
Bravo/Brava 24 keer de eerste
plaats, terwijl Peugeot met de
406 20 keer op één uitkwam. In
totaal hadden de 56 juryleden
uit 21 landen 1400 punten te
verdelen. De Franse
journalisten waren zeer
chauvinistisch en zetten
allemaal de 406 op de hoogste
plaats, terwijl de Italianen
veel meer verdeeld waren.
Fiat is het enige merk dat
maar liefst 7 'Auto van het
Jaar'-titels op haar naam
heeft weten te zetten, terwijl
het nog nooit eerder is
voorgekomen dat één merk
twee jaar achter elkaar de
titel wist binnen te halen.
Auto van het Jaar 1995 is
immers de Fiat Punto.
Maar ook met de 124,12°.
Uno en Tipo werd al eerd<
overwinningen behaald.
8
750 AJW92