406 SL 1.8 w Dat is correct! 1 Fiat Bravo/Brava: Auto van het Jaar 1996 Renault Mégane Gebr. Vullings Opel en APS Zakenpartners van politie en -1 ^AGE DENISSEN liesel "Deutsche Gründlichkeit von Denissen" E Sportiviteit va n Denissen Gebr. Vullings DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1995 - pagina 3 )5 pagina 2 PEUGEOT TOM een geheel lirbag. F met 9 noet prijs 16- Hiei oordeligste anthr. grijs G A 535 56 55. Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-4683911 Burg. Jan»«n»tr. 52-56 5037 MC Tilburg T»I;O13-4683911 Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 ER ANDERS 3 TOT 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 95,- 3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE Vervolg van pagina 1 535 55 75 Als we naar het huidige leveringsprogramma van Peugeot kijken, moeten we concluderen dat het merk stuk voor stuk uitermate keurige auto's in haar programma heeft. Stijlvol vormgegeven met een flinke dosis rijcomfort en praktisch wat betreft interieurindeling. Eigenlijk geldt dit al vele decennia voor alle producten uit Souchaux. De nieuwe 406 sluit er in ieder geval keurig op aan. terieur ing leurs af. ste heeft 150.000 lODELLEN ZONDER rood zwart wit Ford Escort 1.4CL Bravo Ford Escort 1.4 CL Opel Vectra 1.6GL Je voelt je lekkerder in een Peugeot AUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG ‘-r 16- sppen mder liter alle sllen stationwag' sedanvaria: nieuwe 406 gevonden. l 7,3 liter/100 km sr 10,4 liter/100 km mag niet s405 rad. een straffer afgeveerd onderstel, net als de Coupé- varianten. 406 is een prettige auto als het om de leefruimte gaat. jlimmen. >g geen el uitge- in het geringe iheid en olledige DENISSEN verstelling en elektrische ing, sratuurmeter, airbag en achter. srancier ullega Opel- r geleverd in een srgen op Zoom, i de bek ingezet Honda Prelude 1.8 EX coupé 7-1987 10900,- Nissan 100NXSLX+ 16v 12-1992 24975,- Nissan 200SX Turbo 16v Airco 9-1989 prijs op aanvraag Nissan Sunny 1,6i SGX coupé 12v 5-1990 15950,- Nissan Patrol 3.3D VAN 2-1988 1 49 50,-(exd. BTW) elektrische verstellir verwarming, elc» raambediening buitentemperat u bestuurdersairt hoofdsteunen acl Opel Vectra Frisco+LPG Ford Fiësta 1.3 CTX aut Ford Fiësta l.li Cheers 7-1992 81400 km sign, rood 5-1993 8500 km grijs 7-1993 36900 km rood 128,127, erder w*. een reidsmeter lometerteller, Afgelopen vrijdag 17 november leverde dhr. C.M. van Rozendaal van de Tilburgse Opel-dealer Gebroeders Vullings twee exemplaren van de vierdeurs Opel Frontera diesel af aan dhr. J. Donders wagenparkcoordinator van de politie in het district Midden-West-Brabant. Bij deze overhandiging was ook dhr. E. Bogers van APS aanwezig. Dit bedrijf verzorgde bij de twee auto's de volledige mobiele communicatie inclusief mobilofoon en lichtbakken. Gebr. Vullings is natuurlijk erg blij Ophanging Motorisch brengt de Peugeot 406 weinig nieuws, al moet worden opgemerkt dat op één uitzondering na, de motoren niet eerder in eerder in de 405 leverbaar waren. De 2 liter klepperen 2.1 liter 12-klepp turbodiesel kennen we on<J meer al uit de 605. De 1.9 li* turbodiesel is in vrijwel all Peugeot- en Citroën-model te bestellen. De basismotor is een 1.8 liter 16-klepper met een vermogen van 112 pk bij ivolkje totaal niet om de 5500 tr/min en een koppel van j kunnen leiden. Bij de 155 Nm bij 4250 tr/min. De pook is een vakje gemaakt krachtbron is over het hele vlak bij de asbak. Ook tussen toerengebied behoorlijk de stoelen in kunnen nog wat kleine spullen worden /erder zijn er boven te bewegen, ma elektrische bediening is als optie mogelijk. Standaard heeft iedere 406 een airbag in het kussen van het stuurwiel, terwijl een tweede exemplaar tegen bijbetaling kan worden gemonteerd. Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 406 SL 1.8 Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1761 cc Boring x slag: 83 x 81,4 mm Vermogen: 112 pk bij 5500 tr/min Koppel: 155 Nm bij 4250 tr/min Afmetingen: lengte 4,555 meter, breedte 1,765 meter Gewicht: 1250 kg Prestaties: topsnelheid 194 km/u acceleratie 0-100 in 12,4 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,9 liter/100 km bij 120 km/u 7’ stadsverkeer 11 Prijs: f.40.900,= =nde 1.1 als RL ÏN. Een turbodiesel zal voorjaar worden toegevoegd. De Coupé 1.6 met een redelijk complete uitrusting wordt een absolute jskraker voor f.32.895,=. srmee is de auto fors goedkoper dan de veel kleinere Opel Tigra, de auto die door Renault als grootste concurrent wordt gezien. De 2 liter in de Coupé vergt een investering van f.37.995,= terwijl de 16-klepper f.49.300,= moet opleveren. krachtbron is over het hele toerengebied behoorlijk rustig. De auto weegt 1250 kg en komt tot goede prestaties. Er is een topsnelheid mogelijk van 194 km/u terwijl in 12,4 seconden vanuit stilstand de 100 km/u op de teller wordt aangewezen. Overigens overweegt Peugeot later nog een 1.6 liter 8-klepper als basismodel te introduceren. De motor is gekoppeld aan een bijzonder soepel schakelende vijfversnellingsbak die uiteraard de voorwielen 8-1988 104200 km grijs met. 7-1992 64800 km rood _r- 6-1989 108100 km anthr. met. Opel Vectra 2.0i GLS 5drs. 2-1989 101300 km blauw met. ruJ tl»,*,- r,;,,- i dc 71000 oi>innl 16-klepper Deze tweedeurs begint met de 1.6 liter, gevolgd door de 2 liter en met als topper de 2 liter 16-klepper bekend uit de Clio Williams. Deze motor brengt het tot 150 pk, zorgt voor een top van 215 km/u e- heeft voor i tot 100 km/ nodig. De afvering 5 meest sportieve telc, een graadje straffer. er van houden, mc klepper is zonder l opvallende nieuweling in het GTi-segment. Prijstechnisch heeft Renault het bij de Mégane goed voor elkaar. De basis 1.4 RL start bij f.29.995,=. Wie liever de completere RN-uitvoering draagarmen en schroefveren. Het geheel volgt uitstekend het wegoppervlak, maar weet tegelijk oneffenheden prima te verwerken en sterk gedempt aan de inzittenden door te geven. Verder helt de carrosserie in bochten niet noemenswaardig over, waardoor de 406 ook bij hoge snelheden zeer stabiel is. Door de standaard stuurbekrachtiging is de auto onder alle omstandigheden goed handelbaar. Vanuit de bestuurdersstoel is de achterzijde niet optimaal te overzien. Sterke punten Bij de ontwikkeling van de 406 heeft Peugeot natuurlijk naar de sterke punten van de 405 gekeken en deze zoveel mogelijk behouden. De auto is echter in, het geheel langer en Handmatig Het dashboard is voor een Peugeot nieuw. Onder een iets uitstekende overkapping is het instrumentarium geplaatst met in de SL een analoge klok, snelhc met digitale kilomet brandstof- en temperatuurmeter. De diverse uitstroomopeningen sluiten hier fraai op aan. In de middenconsole vinden we verschillende bedieningsknoppen, de draai en schuifknoppen voor de verwarming en de plaats voor de radio. De 406 heeft niet als zijn voorganger een afdekklepje, want dat onderdeel blijkt het dievenvolkje totaal r’ tuin te k1_. pook: - vlak bij uoxjua.. de stoelen in kur kleine spullen wc opgeborgen. Verc een behoorlijk dashboardkastje en portiervakken. De portierpanelen zijn voor een deel met stof bekleed. De stuurkolom kan in hoogte worden versteld, terwijl de buitenspiegels handmatig van binnenuit in stelling kunnen worden gebracht. De SL heeft gewoon slingers om de ruiten naar beneden en aandrijft. Comfort en stabiliteit worden voor een belangrijk deel bepaald door de manier waarop de wielen onder de auto zijn geplaatst. De spoorbreedte is ten opzichte van de 405 toegenomen, wat ook geldt voor de wielbasis. De wielen zijn onafhankelijk opgehangen. Voor volgens het pseudo McPherson systeem met triangels, schroefveren en hydraulische dempers. Achter gebruikt Peugeot een nieuw ontwikkelde en uiterst compacte ophanging met 2 Op de zakelijke markt heeft Peugeot een stevige positie. Dat komt voornamelijk door de 405 die sinds 1987 bijzonder succesvol is geweest. Óp dit moment is het leveringsprogramma van dit succesnummer beperkt tot de igon. Alle ianten hebben in de j3 een opvolger heeft is f.32.095,= kwijt. Dezelfde RN met 1.6 motor komt op f.33.295,= terwijl de RT 1.6 f.36.195,= moet kosten. De 2 liter motor is er ook als RN en RT voor respectievelijk f.35.095,= en f.37.095,=. Daarnaast is er natuurlijk een diesel, de bekende 1.9 liter voor f.33.445,= als RL en f.34.545,= als R1 >r een top van 215 km/u en krachtige: sft voor de acceleratie van 0 volgend v< km/u 8,5 seconden De afvering van deze sportieve telg is nog raadje straffer. Je mc raar de 15- r meer een velin, met de politie als klant. Het bedrijf kan haast hoflever genoemd worden, omdat ze samen met een colk dealer reeds vele auto's aan de politie hebben c,_. gebied dat zich uitstrekt van Oisterwijk tot Berger Uiteraard stonden de twee Frontera's volledig in c politiekleuren klaar. Eén exemplaar zal worden ingezet bij de milieudienst in Tilburg, terwijl de tweede auto gaat naar het politieteam Drunen/Waalwijk. Motoren De Mégane Coupé heeft technisch veel met de hatchback gemeen, maar is zo'n twintig centimeter korter. De wielen staan dichter op elkaar, maar door andere bumpers is ook de overhang teruggebracht. Het is een tweedeurs met een kleine kofferklep. Natuurlijk is door de kleinere afmetingen de bagageruimte afgenomen tot 288 liter. De achterbank blijft neerklapbaar, maar biedt voor volwassenen weinig ruimte. De auto heeft aan de achterzijde een 'kontje' en daardoor een totaal ander profiel. Ook details als de achterlichten en wieldoppen maken de Mégane Coupé een unieke auto binnen het Renault-aanbod. Het inte wijkt wat betreft inrichtii niet zoveel van de vijfde Alleen heeft de meest sportieve telg kuipstoelen en witte wijzerplaten. skende De uitrusting van deze 2 liter 16-klepper is compleet met ABS en lichtmetalen velgen. Het motorenprogramma start voorlopig met een 1.4 liter van 75 pk. Deze motor kennen we al uit de Clio en 19 en brengt de 950 kg zware Mégane naar een top van 170 km/u en heeft 14,3 seconden nodig voor het sprintje van 0 tot 100 km/u. Een fijne motor die in de Mégane uitstekend voldoet. Over een breed toerengebied bewijst de 1.4 meer dan voldoende te zijn. Nieuw in het programma is een 1.6 liter van 90 pk die eigenlijk de 1.8 liter uit de 19 vervangt. Deze motor zorgt voor een top van 184 km/u en sprintje in 11,5 seconden. We mogen deze nieuwe krachtbron de meest uitgebalanceerde voor deze auto noemen. Verder is er ook nog een 2 liter van 115 pk, goed voor 197 km/u en 0-100 in 9,7 seconden. Deze 2 liter heeft De belangrijkste kenmerken van de basis RL-uitvoering zijn: zijclignoteurs, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, tweespaaks stuurwiel, analoge klok en getint glas. De RN-uitvoering voegt hieraan toe: signaal voor vergeten verlichting, centrale vergrendeling met afstandsbediening, meegespoten bumpers, verstelbaar stuur en een deelbaar neerklapbare achterbank. De RT staat op het hoogste niveau met mistlampen voor, meegespoten spiegels met Turbodiesel De 1.8 liter 16-klepper presteert uitstekend, maar heeft natuurlijk een redelijk gewicht mee te slepen. Daarom mag een gemiddeld verbruik van 1 op 10,9 als netjes worden gezien. Peugeot begint het 406- programma zeer bescheiden met zes verschillende modellen. Later volgen een stationwagon en een coupé, een auto die door Pininfarina is ontwikkeld en zal worden geproduceerd. Aan de basis staat de door ons gereden 1.8 SL voor f.40.900,=. Dat is een prijs die de vertrouwde 405- rijder wellicht iets doet schrikken. Maar men mc vergeten dat een basis 4 een 8-kleps 1.6 motor ha. De 406 is niet alleen completer en moderner maar ook groter. Wie voor meer luxe kiest komt bij de 1.8 ST voor f.43.900,=. Daarboven zit de 2 liter in SV- uitgave voor f.54.900,=. De dieselreeks start bij de 1.9 SLdtvoorf.46.600,=.DeST- variant komt op f.49.400,= terwijl er f.59.400,= moet worden betaald voor de 2.1 SVdt. Een flink bedrag, maar de 2.1 liter turbodiesel is absoluut de fijnste motor uit de hele 406-reeks. De Peugeot 406 is niet alleen een bijzonder fraaie auto om te zien, maar heeft bovendien alle prettige eigenschappen die men bij een Peugeot verwacht. De auto is ruim, heeft een redelijk complete basisuitrusting en heeft rij- eigenschappen waar menig concurrent jaloers naar mag kijken. De bagageruimte is normaal van inhoud, maar zou iets handiger van vorm mogen zijn. portieren, meegespoten bumpers, twee buitenspiegels, zijclignoteurs, getint glas en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De auto komt in z'n totaliteit erg volwassen over. De duurdere uitvoeringen onderscheiden zich met name door meegespoten spiegels en portiergrepen en lichtmetalen velgen. De bagageruimte heeft een nette inhoud van 430 liter. Het is alleen jammer dat de hoogte onder de achterruit gering is. Hierdoor is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk een fiets mee te nemen. Het interieur van de Peugeot 406 oogt mede door het gebruik van lichte kleuren erg ruim. De stoelbekleding is niet overdreven fraai, maar de grijstinten worden gelukkig afgewisseld door kleine kleuraccenten. De stoelen hebben zoals we haast gewend zijn van Franse merken een korte zitting, maar door de goede ondersteuning van de bovenbenen levert dit geen enkel bezwaar op. De achterbank heeft nadrukkelijk uitgespaarde zitvlakken, waardoor zowel hoofd- als beenruimte in royale mate aanwezig zijn. De breder geworden, waardoor vooral meer binnenruimte werd verkregen. De vormgeving van de 406 is typisch Peugeot. De grote koplampen lopen spits toe, de grille bestaat uit een dikke spijl met in het midden de nieuw gestyleerde Peugeot- leeuw, het profiel lijkt een mengelmoes tussen 405 en 605, terwijl ook de achterlichten onmiskenbaar bij het merk passen. Fraai is het Peugeot-embleem achterop waarin meteen de ontgrendeling van het kofferdeksel is opgenomen. De basis SL-uitvoering beschikt al over strips op de Met een voorsprong van slechts 15 punten mag de Fiat Bravo/Brava een jaar lang de titel 'Auto van het Jaar 1996' voeren. Uit de vijf genomineerde auto's kwam deze nieuwe Italiaanse middenklasser als overwinnaar uit de bus. Echter de afstand met de nummer twee, de Peugeot 406, is nog nooit zo klein geweest. De nummer drie tot en met vijf kregen minder punten: Audi A4 (246 pt), Opel Vectra (217 pt) en Mercedes E-klasse (196 pt). Fiat behaalde met de Bravo/Brava 24 keer de eerste plaats, terwijl Peugeot met de 406 20 keer op één uitkwam. In totaal hadden de 56 juryleden uit 21 landen 1400 punten te verdelen. De Franse journalisten waren zeer chauvinistisch en zetten allemaal de 406 op de hoogste plaats, terwijl de Italianen veel meer verdeeld waren. Fiat is het enige merk dat maar liefst 7 'Auto van het Jaar'-titels op haar naam heeft weten te zetten, terwijl het nog nooit eerder is voorgekomen dat één merk twee jaar achter elkaar de titel wist binnen te halen. Auto van het Jaar 1995 is immers de Fiat Punto. Maar ook met de 124,12°. Uno en Tipo werd al eerd< overwinningen behaald. 8 750 AJW92

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23