won Renault Mégane I Sintra, Opel's Amerikaanse ruimtewagen Kraker in de middenklasse l i het irle. igen Bijlage van: De Tilburgse Koerier Pez4ut»Maat f11 Ti I L WAAROM: "Comfort Francais de Denissen" 7ui ory>sTbv V^A„„»„ol>ielbodn7fraix»g Mor )5 pagina 20 Oplage: 98.800 Donderdag 23 november 1995 o., rland I KW m ge door de Lees verder op pagina 3 en Autotest Lees verder Peugeot 406 SL 1.8 in dit nummer pag. 3 o.a.: EXCLUSIEF... VAN HET JAAR, ittroo’ 3 TOT 1 2 MAANDEN BOVAG-GARANTIE Maak kennis met Dato-dealer Chrysler Loon op Zand pag. 7 Jaargang 7 Nummer 45 Met de Renault 19 begon het Franse merk in 1988 aan een nieuw tijdperk. De auto was volgens de nieuwe kwaliteitsnormen binnen het bedrijf ontstaan, iets wat door vele miljoenen Europese automobilisten de afgelopen zeven jaar zeer is gewaardeerd. De opvolger van de 19 heet Mégane, een auto die wat betreft dimensies gelijk is gebleven, maar op vele fronten zijn voorganger verslaat. ae-onder-een- ille comfort. ie architektuur ijk is de ing van het ito is is «I ffl lovend o ’jfe Burg. Jan»«n»tr. 52-56 5037 NC Tilburg T»l:013-4683911 uitgevoerd. Tege.. lit is een derde t aangebracht, terwijl i vijfde deur sr open en mte r_i MITSUBISHI MOTORS kamer met jegane grond r met open ca 45m2) de verdieping der meer En de huur- k een kwaliteit, anaf ƒ1.270,-). s vormgeving komen we 1 Mégane de u graag rmatiebrochure. rar nde er leer ider, terecht n dat ik KPV- laps viooltje te veel water even. Diverse kleuren. Per i stuk 1.75. 3 voor 495 hoofdruimt- - gesteld is. plaatsneemt, ontdekking dc op dit punt in opvalt. de achter laaggep enigszin; de mie1-3- A Uitmuntend werkplaats- equipment A Goed getraind en opgeleid personeel A Beschikking over Snelservice ...e/VTve/f /gttAtmv SM8900CMP8 l/iWAf/9.950,- SAAB Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 Citroen ZX 1.4i Reflex Citroen ZX 1.8i Furio Citroen BX 1.4 Cannes Renault Clio 1.4 RL Renault Sofrane 2.2i Peugeot 205 Ace G A RAG E DENISSEN Marcel van Vliet en Mare Warns eindigden in de Europese Fiat Cinquecento finale, verreden in het Spaanse Girona, als beste Nederlandse equipe op de dertiende plaats. Het duo verdiende daarmee een startbewijs voor de prestigieuze Hally van Monte Carlo. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Bij de basisversies zijn onderdelen als de bumpers, stootstrips, spiegels, portiergrepen en de achternummerbordomlijsting wee in zwart uitgevoerd. Tegen de De i achterrui remlicht ook de wisser achterop Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Golden Tulip Hally, de laatste rally voor het Nederlands kampioenschap met bovendien Europese status, werd gewonnen door de Duitse rijder Dieter Depping. Het duo DocterIBadenberg finishte als tweede, voor Bert de Jong en Ton Hillen, die aan deze derde plaats net voldoende hadden om het kampioenschap in de wacht te slepen. Het verschil met Erwin Docter bedroeg uiteindelijk slechts één punt... standaard is. De1 gaat tot op de bur maakte1- '-y- een inhoud v< toegankelijk. Bij de RL- uitvoering is de achterbank volledig neerklapbaar, terwijl opbei bij de RN en RT het geheel in bijrijc ongelijke delen kan worden sggeklapt. s vrolijke, ronde van het exterieur 1 ook binnenin de M tegen. Vooral in De afsluitende Grote Prijs voor Formule 1 wagens, op 12 november verreden in het Australische Adelaide werd een afgetekende overwinning voor Damon Hill in zijn William-Renault. De race werd een ware slijtageslag waarin slechts acht bolides de eindstreep haalden. In de trainingen crashte Mika Hakinnen zwaar en werd in coma afgevoerd naar het hospitaal maar gelukkig herstelde de Finse McLaren- rijder wonder boven wonder. Of Mika ooi t weer vol ui t zal kunnen gaan in een Formule 1 wagen moeten we voorlopig nog even afwachten. Al bij het vrijgeven van de eerste foto's heeft Renault duidelijk gemaakt dat de Mégane tot een grote familie zal uitgroeien. De vijfdeurs hatchback en de tweedeurs coupé zijn vanaf half december bij de Nederlandse dealers te bewonderen en zullen in de loop van januari daadwerkelijk geleverd gaan worden. A Perfecte Sales en After sales prestaties! A Voldoet aan de laatste milieunormen |IC\ Automobielbedrijf IvZ Kluitmonsb.k Kapt. Hatterasstraat 11 Haarendijk 6a 5015 BB Tilburg 5076 TM Haam N Br. Telefoon: 013-5443330 Telefoon: 0411-621360 General Motors zal begin volgend jaar de opvolger van de Pontiac Trans Sport en afgeleide modellen in de Verenigde Staten introduceren. Deze nieuwe auto werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Opel, daar ook een Europese variant gepland staat. Deze auto gaat Opel Sintrd heten en komt eind 1996 beschikbaar. Natuurlijk is het uiterlijk zo vormgegeven dat de auto prima in het Europese Opel-programma past. Via twee schuifdeuren kunnen de achterpassagiers toegang tot hun royale zitplaatsen. De motoren, versnellings bakken en wielophanging komen ook direct van Opel zullen dus afwijken van de Amerikaanse versies? Het dashboard heeft veel weg van dat van de AX met zijn compacte instrumentarium. Op het gebied van veiligheid is de Saxo op niveau, terwijl zaken als airbags en ABS verkrijgbaar zijn. In de portieren zijn verstevigingsbalken aangebracht, terwijl er ter hoogte van het dak extra verstevigingen zijn gemonteerd. Uiteraard behoort een derde remlicht tot de standaarduitrusting. Iedere Saxo is voorzien van een vijfversnellingsbak, getint glas, achterruitwisser, uitzetbare achterzijruiten en een achterbank met geïntegreerde hoofdsteunen. Tot de optiemogelijkheden behoren stuurbekrachtiging, airco, anti-startcode, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, geïntegreerde radio en lichtmetalen velgen, zaken die afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau ook standaard kunnen zijn. Citroen gaat de Saxo in Nederland leveren vanaf mei 1996. De AX blijft in enkele varianten nog enige tijd leverbaar. 4- 1993 29300 km do.gr. mef. 7-1994 19600 km rood 5- 1991 76700 km zilv.gr. met. 9-1993 18800 km zwart met. 12-1992 89600 km champ, met. 5-1993 27100 km rood Peugeot 309 1.4GL, 5drs. 2-1991 54800 km anthr. met. Uitrusting De stoelen in de Mégane hebben een niet overdreven lange zitting, maar bieden een goede ondersteuning. De randen van zitting en rugleuning zijn hoog genoeg. Stuurwiel en bestuurdersstoel zijn in de duurdere versies in hoogte aan te passen. Stuurbekrachtiging wordt op iedere variant standaard aangeboden. Wie de Mégane van buiten bekijkt, krijgt het vermoeden dat het met de nte achterin slecht 3. Wie echter t, komt tot de dat de auto juist xi punt in positieve zin lit. Natuurlijk heeft mei chterbank voldoende geplaatst en is de zitting ,=>x.ins voorgevormd. Ook liddelste passagier achterin heeft de beschikking over een rolgordel. Deze is op ingenieuze wijze geconstrueerd. Natuurlijk kan de Mégane net als zijn voorganger tegen meerprijs worden geleverd met een in de zitting geïntegreerd kinderzitje. Dit was dan weer de allerlaatste Automaat Sport van 1995. Op 10 maart gaat met de Grand Prix van Australië officieel het autosportseizoen 1996 van start. Wij zijn dan tijdig weer bij u terug om u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en belangrijke uitslagen. Overigens verhuist die Australische Grand Prix dan van Adelaide naar Melbourne. De schorsing van een jaar, die Toyota opgelegd kreeg vanwege het gebruik van niet conforme turbo's tijdens de Hally van Spanje, haalde voor een deel natuurlijk de spanning uit het wereldkampi oenschap. Die wereldtitel gaat nu zeker naar een van beide Subaru- rijders de Spanjaard Carlos Sainz of de Schot Colin McHae. Op het moment van schrijven gaat Sainz in de afsluitende HAC Hally aan de leiding, maar het verschil met "thuisrijder" McRae is slechts vijf seconden. Tijdens de komende autotentoonstelling van Genève introduceert Citroen de nieuwe Saxo, de langverwachte opvolger van de AX. De nieuweling zal echter iets beter in het zogenaamde B-segment geplaatst worden, dan zijn voorganger. Eerst komst een driedeurs beschikbaar met benzinemotoren, snel gevolgd door diverse vijfdeurs- en dieselvarianten. De aut< 3,72 meter lang en is dus groter dan de AX en bijvoorbeeld de Peugeot 106. De Saxo krijgt een aantal bekende motoren, zoals de 50 pk 1.0,60 pk 1.1,75 pk 1.4 en 90 pk 1.6. Er komt ook een zeer sportieve telg met een 120 pk sterke 1.6 liter 16-kleppen- krachtbron. De diesel wordt uiteraard de 1.5 liter van 58 pk. De Saxo gaat ook de AX opvolgen in een merkenrace, de Saxo Cup. De eerste wedstrijd wordt al in mei volgend jaar gehou den. Wat betreft uitstraling lijkt de Saxo absoluut op de Peugeot 106. Het model zou door een iets andere neus zo in het Peugeot-programma passen. dashboardlayout vinden we imper open en veel rondingen zoals de bagageruimte met verschillende houd van 348 liter goed bedieningsknoppen, uitstroomroosters en de plaats waar of een klein pbergvak is gemaakt of de -".ijdersairbag wordt geplaatst. Natuurlijl exacte samenstellin dashboard en de interieurinrichting sterk afhankelijk van de gekozen uitrusting. Parkeergarage Het was al weer ruim anderhalf jaar geleden dat'het me overkwam dat een autoradio werd gestolen, dus blijkbaar was ik weer eens aan o beurt. Van iedere keer je weer het een en andt terwijl anderen terecht zullen opmerken u\xi xs. hardleers ben. Wat gebeurde er? Ik kom op zondag aan het einde van de middag een parkeergarage binnengereden en zet de auto daar neer. Het was er uitermate rustig. Op de trappen naar beneden kwam ik twee junks tegen die daar op dat moment heerlijk aan hun trekken aan het komen waren. Dit heeft voor de achteloze voorbijganger altijd iets lugubers en ik vond het daarom ook erg vreemd dat de politie hier niet tegen optrad. Ik had dezelfde personen op dezelfde plek al enkele dagen geleden gezien. Twee totaal verwaarloosde types, wie weet zelfs zonder vaste woon- of verblijfplaats. Toen ik in het begin van de avond terugkwam, vreesde ik al dat ik wederom langs het tweetal moest lopen, maar gelukkig was ik niet alleen. Maar wat bleek, de trap was leeg. Op het moment dat ik de deur naar de parkeergarage opentrok, zei ik "het lijkt wel een gesloten systeem. Op de trap staan ze te spuiten of roken en een paar tredes verder kunnen ze zo de auto's leeghalen". Mijn laatste woorden hadden mijn mond nog geen seconde verlaten of ik stond oog in oog met een ingeslagen achterruitje en de afwezigheid van een radio. Ja, want ik had natuurlijk weer eens het frontje in het dashboardkastje gelegd, alsof ze het konden ruiken. Afijn, naar de politie om puur voor de vorm, de statistiek en de verzekering aangifte te doen. "O meneer, in die parkeergarage gebeurt dat zoveel. Dat is namelijk de enige parkeergarage zonder bewaking, daar kunt u beter uw auto niet neerzetten". Met die wetenschap en een indrukwekkend rapport vol ambtelijke taal, droop ik maar weer af. De paar tientjes die de radio heeft opgeleverd zal inmiddels wel iemand in vloeibare of rook vorm naar het hoofd zijn gestegen... Tony Vos Ruimteversie In 1996 volgt de aantrekkelijke ruimteversie, een jaar later gevolgd door een vierdeurs sedan en cabriolet. De Mégane vijfdeurs is 4,13 meter lang en valt wat betreft vormgeving op door zijn bolle daklijn, hoge achtersteven en het van de Laguna bekende front met op een uitloper van de motorkap het verchroomde Renault-embleem. Een vlot ogende middenklasser die niet té extreem is en daardoor een goede toekomst voorspeld kan worden. De Duitser Half Schumacher wist afgelopen weekend de Grand Prix van Macau voor Formule 3 wagens op zijn naam te schrijven. Schumacher won de eerste manche voor de Italiaan Trulli en de Spanjaard De La Bosa. De start van de tweede manche ontaardde in een massale crash waarbij de helft van het veld geëlimineerd werd. Toen het puin geruimd was werden de overgebleven wagens op weg gestuurd voor de herstart. Meteen na die herstart ontstond echter weer een botsing en de organisatie besloot verder racen toen voor gezien te houden. Onze landgenoot Tom Coronel viel in de eerste manche helaas uit en scoorde daardoor niet. JU SINTRA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21