s de Gewijzigde Seat Toledo Voorwielaandrij ving gaat voorop 24 t/m 29 november Veelzijdige Kampeer en Caravan Rai 95 Ff -EN a> u> V» kKTIE en i d ik B.V. Nachtlevering van Renault )5 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 16 november 1995 pagina 9 DETILBURGSE KOERIER var bei >epas de week Handriprir lek bij hoe fOORDEEL jrocent ND- loor c snell 125.000 km vers Via< ïze CD Ie opties V sion STRA ize Van vrijdag 24 tot en met woensdag 29 november wordt in de Amsterdamse Rai de 32ste editie van de Kampeer en Caravan Rai gehouden. Op de leukste kampeerplaats van Nederland wordt niet alleen een compleet aanbod aan kampeermiddelen en toebehoren tentoongesteld, maar biedt het evenement ook speciale paviljoens en activiteiten. 109.000 km 136.000 km 120.000 km 115.000 km 105.000 km 65.000 km 49.000 km 51.000 km 175.000 km 108.000 km 67.000 km 135.000 km 60.000 km 51.000 km 118.000 km 107.000 km 65.000 km 165.000 km 80.000 km 74.000 km een Torsen- 1206 net de AVN ingsA en NI i invloed der te jekiende werd n 1966 le FF, geheel aan de motor te verbinden. 3 eerste rden zeel ilf le bezoekers, an CampTech voorwielaandrijving zorgde wel voor heftige reakties in het stuurwiel tijdens het nemen van bochten. De Kampeer en Caravan Rai 95 is dagelijks open van tien uur 's morgens tot zes uur 's middags. Op vrijdag 24 november doorlopend tot negen uur 's avonds. De toegangsprijs is f.17,50. Kinderen van 4 tot en met 11 en houders van Pas65 betalen f.10, Spijker Ook het Nederlandse Spijker was een pionier op het gebied van vierwielaandrijving. In 1903 verscheen een auto waarbij de 6 cilinder motor de versnellingsbak aandreef. Via een'centraal differentieel werden de differentiëlen van voor- en achteras van motorkrachten voorzien. De remmen werkten niet alleen op de achterwielen, maar vertraagden ook de as naar het voordifferentieel, zodat De Rai heeft een oppervlakte van vijftigduizend vierkan’ meter verdeeld over 11 hvó«>u, waar zo'n driehonderd exposanten hun waren tonen. In het paviljoen 'Lekker weg in eigen land' presenteren zich een groot aantal VW- kantoren en campings. In de Parkhal van de Rai zijn door de ANWB diverse buitenlandse campings samengebracht. verwarming. skidemonstr door de Bond van Skischolen en ski- i ski-fit door de erdam van de een personenauto met permanente vierwielaandrijving. Deze auto beschikte over een Ferguson middendifferentieel, vinding die door het 1 differentieel of de Viscokoppeling is opgevolgd. Winterkamperen Winterkamperen wordt steeds populairder, maar welke eisen stelt deze vorm van kamperen in sneeuw en ijs. In het paviljoen Winterkamperen (Noordhal) vindt de beursbezoeker het antwoord op deze vraag, gegeven door leden van de Solifer- en Polar-Club. De leden van deze club hebben veel ervaring met het bivakkeren in koude streken en kunnen hun ervaring overdragen aan geïnteresseerde Specialisten van praten u bij over de technische kneepjes van zaken als verwarming. Verder worden er skidemonstraties gegeven door de Bond van Indoor F’ aerobics en s Kring Amstei Binnen het totale dealernet past Renault nachtleveringen toe. Dat betekent dat onderdelen voor acht uur in de ochtend bij de diverse dealers worden afgeleverd. Zo kan de dealer direct bij aanvang van de dag beschikken over de dag ervoor bestelde onderdelen of accessoires. Door deze snellere service «r> vrijdag worden ren. Als we kijken naar de vele paarden, ossen en andere trekdieren mogen we concluderen dat het 'trekken', ruim gezien als 'voorwielaandrijving' het oudste aandrijfconcept is. Maar toch gaat de auto als achterwielaandrijver van start. De Panhard Levassor uit 1891 had al een in lengterichting ingebouwde motor, koppeling, versnellingsbak en differentieel en aangedreven achterwielen. Rond de eeuwisseling maakten vrijwel alle auto fabrikanten van dit principe gebruik. De achterwielen kregen hun aandrijving via een ketting of met behulp van een kardan. Kinderen van twee tot twaalf kunnen in dit paviljoen terecht. De begeleiding is in handen van recreatieleiders van RCN. Op het programma stian onder andere spelen en kriutselen, video's kijken, voorlezen en schminken. Het pdviljoen wordt uiteraard in eeh passende campingsfeer uitgevoerd. TV-ster Carry Tefsen is desgelijks met potten en pannen in de weer in het paviljoen 'Grenzenloos Koken' in de Hollandhal. Om een, twee en drie uur 's middags toont Carry dat je met beperkte middelen en materialen grenzeloos lekker kunt koken. Grenzeloos mag ook letterlijk worden geriomen, omdat iedere dag een ander land centraal staat. sprake was van vierwielberemming. Vanwege al deze eigenschappen was deze Spijker zijn tijd ver vooruit. Voorwielaandrijving kwam pas in de eerste helft van de jaren twintig daadwerkelijk onder de aandacht toen een Miller racewagen op Indianapolis en andere - herhaaldelijk zegeviert auto haalde voordeel uit zi onderstuureigenschapper. destijds bij achterwielaandrijvers door gebrek aan kennis nog niet mogelijk waren. Dat de voorwielen via normale kruiskoppelingen werden aangedreven leidde niet tot problemen, omdat op de betreffende banen slechts een geringe stuuruitslag nodig was. De voorwielen waren door een Dion-as met elkaar verbonden en aan beide kanten opgehangen aan langsliggende kwartelliptische veren, terwijl de remmen aan het differentieelhuis waren vastgemaakt om een lager afgeveerd gewicht te bewerkstelligen. Het Amerikaanse merk Cord gebruikte deze constructie in licentie voor de L29. Dez primitieve vorm van Nog voor het einde van het jaar zal Seat een gewijzigde Toledo op de markt brengen. Deze auto was al enkele maanden terug te zien op de IAA in Frankfurt. Allereerst zijn er een aantal zichtbare wijzigingen doorgevoerd, waaronder de afgeronde grille, kleinere koplampen en nieuw vormgegeven bumpers. Deze bumpers worden bij alle varianten in de carrosseriekleur uitgevoerd. De stootstrip wordt voorgezet op de flanken. De achterlichten zijn gedeeltelijk van rookglas. Standaard op alle versies worden bovendien het derde remlicht en de electronische startblokkering. Deze voorzieningen vinden we ook op de dieselversies. Motorisch wordt de Toledo uitgebreid met de 90 pk sterke direct ingespoten dieselmotor met een inhoud van 1,9 liter. Deze motor is te leveren in combinatie met drie uitrustingsniveaus waarin we in alle gevallen een dubbele airbag tegenkomen. Alle motoren van 1.6 tot 2.0 liter inhoud met vermogens van 68 tot 150 pk voldoen aan de emissienormen en geluidseisen die in 1997 in werking treden. control, electronische sperdifferentielen of computergestuurde remingrepen op de doorslippende wielen. Maar ook nieuwe constructies van wielophanging dragen bij aan een steeds meer verfijnd wegcontact. Twintig jaar geleden was vierwielaandrijving vooral voorbehouden aan terreinvoertuigen. Voor 1980 waren het allee n Am erican Motors en Subaru die een inschakelbare vierwielaandrijving op personenauto's toepasten. I Daardoor konden de voordelen van vierwielaandrijving op een nat wegdek bij hoge snelheden niet benut worden. De extra aandrijving kwam alleen op sneeuw, ijs en onverharde wegen tot zijn recht, terwijl onder alle andere omstandigheden het extra gewicht van de constructie nutteloos werd meegevoerd. Echter in 1966 produceerde Jensen de FF, De echte doorbraak kwam in 1980 met de Audi Oer-quattro, die onverslaanbaar werd in rallies en races. Sinds die tijd heeft permanente vierwielaandrijving een redelijke plaats gekregen in het aanbod personenauto's. Geen fabrikant kan er meer omheen, al moet worden gezegd dat vooral de Alpen landen voor de grootste afzet zorgen. Vanwege de meerkosten zal er nooit zo'n doorbraak komen als we met de voorwielaandrijving hebben meegemaakt. Inmiddels is zo'n 80 pi van alle in de wereld geproduceerde auto's voorzien van voorwielaandrijving. voorwielaandrijving bezig zoals Tracta in Frankrijk, Gord en Ruxton in de VS, in Duitsland DKW, Adler Trumpf, Audi en Stoewer en het Engelse Alvis en BSA. De enige uitzondering was de DKW Kleinwagen waarin een oorspronkelijk voor motorfietsen ontwikkelde tweecilinder dwars voorin lag. De diverse uitrustings- niveau's luisteren naar de namen basis, SE, SXE en Sport. De prijzen zullen nauwelijks hoger liggen in vergelijking met de huidige versies. Minicursus De leukste vakantiekiekjes en video's, daar draait het om in het paviljoen Candid Campings in de Deltahal. Het publiek ziet de resultaten van een; prijsvraag die in samenwerking met de Kampeer en Caravan Karjipioen wordt gehouden. Bovendien wordt een minicursus video en fotograferen gegeven, teneinde de volgende vakantie nog beter in beeld te kunnen brengen. Op het terras zorgen akteurs voor vertier, waarbij zij de bekéndste video-bloopers imiteren. De activiteiten tijdens de Balancering Een probleem bij voorwielaandrijving is dat de i voorwielen tegelijk voor de aandrijving als voor de besturing zorgen. Om m de een op de ande sperken is een uitgfer balancering van de ophanging van groot belang. Citroen kreeg dat met de DS in 1956 als een van de eersten goed onder de knie, al zijn de inzichten de aflopen veertig jaar natuurlijk verder gewijzigd, zodat bij de moderne voorwielaandrijving totaal geen effecten meer van de aandrijving in de besturing merkbaar zijn. Elektronische systemen zorgen er anno 1995 voor dat de steeds hogere motorvermogens die op de voorwielen worden losgelaten probleemloos ook op de weg worden overgebracht. Denk hier bijvoorbeeld aan traction- Motorkap Waarschijnlijk pastte de Duitse ingenieur Richard Bussien voor het eerste de dubbele kruiskoppelingen toe. Het negatieve effect van de eerste koppeling werd in deze constructie door de tweede geneutraliseerd, waardoor de auto ook in bochten bijzonder rustig stuurde. Vrijwel gelijkertijd introduceerden het Franse duo Gregoire en Fenaille een vergelijkbaar systeem met dubbele kruiskoppelijng echter gevat in een kogelvormige behuizing die minder plaats innam. Deze vinding kreeg de naam Tracta-aandrijving. De auto's die hiermee werdc. uitgerust verschenen in ve re banen gevallen met Gregoire zei rde. De achter het stuur op vele ■■:izijn Franse circuits en waren m die behoorlijk succesvol. Maar ook DKW, Audi en Jeep maakten gebruik van deze Franse vinding. Bij alle voorwielaandrijvers die in de jaren twintig tot 1934 werden gebouwd, stonden motor en versnellingsbak in lengte richting voorin, echter in omgekeerde volgorde in vergelijking met de gangbare achterwielaandrijvers. Hierdoor snoepte de motor interieurruimte weg en als het ging om de 8 cilinder lijnmotoren van Cord, werd een wellisware elegante, maar haast overdreven lange motorkap verkregen. En omdat het motorgewicht niet voldoende op de vooras drukte, waren tractieproblemen op natte en gladde ondergrond aan de orde van de dag. Toch hielden steeds meer merken zich met biken, boogschieten, golfen en diverse campingspelen zoals jeu de boules. Van al deze activiteiten worden demonstraties gegeven, maar bezoekers mogen ook zelf aan de slag. Eveneens in de Parkhal het Kinderprogramma dat wordt gerealiseerd in samenwerking me (een samenwerkingsverband van ANWB, VW en NBT) en Recreatie Centra Nederland. RCN is een landelijke keten voor kampeer- en bungalowvakanties. Panhard Citroen bracht in 1934 de oplossing om de lengte van de neus te beperken en tegelijk op d meer gewicht op de vooras te Issic krijgen. Voor het eerste kreeg de versnellingsbak een plaats voor de vooras, waardoor de motor naar voren opschoof. Voor het eerst ook pastte Citroen in een seriemodel een zelfdragende carrosserie toe met laag geplaatste bodem en had de auto een onafhankelijke voorwielophanging, dat in die jaren een grote uitzondering was. De mede door het lage zwaartepunt veroorzaakte Nederlandse Ski Vereniging, kante Warme chocolademelk en hallen, Apfelstrudel verhogën de sfeer. In de Oosthal is de Camping Club ingericht, waar leden van caravanclubs en deskundigen van diverse organisaties tips en ervaringen uitwisselen met bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan de goede belading van een caravan of het onderhoud. Voor liefhebbers van de fijne kneepjes van het reizen met de caravan of kampeerauto is er het Technische Paviljoen in de Verbindingshal. Hoe verwissel ik een band? Hoe voorkom ik dat ik de caravan verkeerd belaad? Dat alles en nog meer komt hier aan de orde. Met de medewerking van onder andere het Poitie Verkeersinstituut, de RAI Vereniging, Innovam, Vakopleiding Carrosseriebedrijf en de ANWB. Vragen staat uiteraard vrij. uitstekende wegligging droeg zonder twijfel bij tot een grotere belangstelling voor voorwielaandrijving. Na de Tweede Wereldoorlog gingen Panhard met de Dyna en DKW met de 3=6 nog een stapje verder door de motor en versnellingsbak om te draaien. De motor voor de vooras zorgde voor meer druk en grip, terwijl door deze constructie meer interieurruimte kon worden verkregen. In 1959 kwam de geniale Mini «n de markt. Constucteur Alec ligonis wilde een korte, kleine auto bouwen met plaats voor vier. Voorwielaandrijving was de enige mogelijkheid om dit te bereiken en door de motor ook nog eens dwars te plaatsen kon de lengte van de neus tot een minium worden beperkt. Fiat-ingenieur Dante Giacosa wist bij de Autobianchi Primula deze constructie nog te verbeteren door de koppeling, versnellingsbak en het differentieel als een Carry Tefsen Maken we de oversteek naar de Parkhal van de RAI, dan vinden we daar het eveneent The Right Track, waar sportieve kampeerders aan hun trekken komen. Hier onder andere aandacht voor beach volleybal, mountain dealerne ->ekent dat onder. -rse dealers wc □ij aanvang van de dag beschikken over bestelde onderdelen of accessoir^ voorziening kan Renault een betere en sntu bieden aan de klant. Zelfs als onderdelen op vr besteld, zijn ze al op zaterdag binne... De dealers hebben hiertoe een container of nachtsluis die door de transporteur in de nachtelijke uren kan worden gevuld. De chauffeur heeft 's nachts geen last van files. Renault besteedt de leveringen uit aan de firma Parts Express, die al ruime ervaring heeft met nachtdristibutie voor andere importeurs. Het bedrijf gaat echter exclusief voor het Franse merk rijden, wat betekent dat er geen onderdelen van andere merken met de Renault-onderdelen worden vervoerd. Maar ook voorwielaandrijving kwam al aan het einde van de vorige eeuw voor. Zo had het Franse merk Latil een dwars geplaatste ééneilinder motor voor de vooras van waaruit de voorwielen werden aangedreven. Al snel introduceerde Latil ook vierwielaandrijving en vierwielbesturing. In 1904 zette Walter Christie een nieuw Amerikaans snelheidsrecord op zijn naam met een zelf gebouwde auto. Het voertuig had zowel voor- als achterin een motor. De Lohner-Porsche Hybridewagen had al zeer vooruitstrevend electromotoren in alle wielnaven. Kampeer en Caravan Rai beperken zich overigens niet tot de binnenzijde van het tentoonstellingscomplex. Op het voorterrein kan er proefgereden worden met de caravan. Ervaren instructeurs van de ANWB zorgen ervoor dat ook de beginnende caravan-trekker zonder mankeren het parcours aflegt, met speciale aandacht voor het achteruitrijden. Overigens timmeren de diverse deelnemers flink aan de weg. Zo hebben de gezamenlijke aanbieders van vouwwagens elkaar gevonden in een actie. Iedereen die tijdens de Rai een vouwwagen aanschaft mag aan het Rad van Fortuin draaien en maakt daarbij kans op één van de dertig te winnen fietsen. Het Politie Verkeersinstituut houdt een prijsvraag over de belading van de caravan. Het publiek moet raden wat het gewicht is van een hoeveelheid vakantie- attributen en dingt zo mee naar de hoofdprijs: een gratis onderhoudsbeurt van de caravan. IN-NL 17 IRV ÏY 6451 L e» '89 '88 '87 77 '86 '89 '87 '88 '88 '88 177 '91 '84 '92 '85-'87 '87 '90 91 '89 '83 '86

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 31