s
de
Gewijzigde Seat Toledo
Voorwielaandrij ving gaat voorop
24 t/m 29 november
Veelzijdige Kampeer en Caravan Rai 95
Ff
-EN
a>
u>
V»
kKTIE
en
i d
ik B.V.
Nachtlevering van Renault
)5 pagina 8
DE AUTOMAAT Donderdag 16 november 1995 pagina 9
DETILBURGSE KOERIER
var
bei
>epas
de
week
Handriprir
lek bij hoe
fOORDEEL
jrocent
ND-
loor c
snell
125.000 km
vers
Via<
ïze
CD
Ie opties
V
sion
STRA
ize
Van vrijdag 24 tot en met woensdag 29 november
wordt in de Amsterdamse Rai de 32ste editie van de
Kampeer en Caravan Rai gehouden. Op de leukste
kampeerplaats van Nederland wordt niet alleen
een compleet aanbod aan kampeermiddelen en
toebehoren tentoongesteld, maar biedt het
evenement ook speciale paviljoens en activiteiten.
109.000 km
136.000 km
120.000 km
115.000 km
105.000 km
65.000 km
49.000 km
51.000 km
175.000 km
108.000 km
67.000 km
135.000 km
60.000 km
51.000 km
118.000 km
107.000 km
65.000 km
165.000 km
80.000 km
74.000 km
een
Torsen-
1206
net de AVN
ingsA
en NI
i invloed
der te
jekiende
werd
n 1966
le FF,
geheel aan de motor te
verbinden.
3 eerste
rden
zeel
ilf
le bezoekers,
an CampTech
voorwielaandrijving zorgde
wel voor heftige reakties in
het stuurwiel tijdens het
nemen van bochten.
De Kampeer en Caravan Rai
95 is dagelijks open van tien
uur 's morgens tot zes uur 's
middags. Op vrijdag 24
november doorlopend tot
negen uur 's avonds. De
toegangsprijs is f.17,50.
Kinderen van 4 tot en met 11
en houders van Pas65 betalen
f.10,
Spijker
Ook het Nederlandse Spijker
was een pionier op het gebied
van vierwielaandrijving. In
1903 verscheen een auto
waarbij de 6 cilinder motor de
versnellingsbak aandreef.
Via een'centraal differentieel
werden de differentiëlen van
voor- en achteras van
motorkrachten voorzien. De
remmen werkten niet alleen
op de achterwielen, maar
vertraagden ook de as naar
het voordifferentieel, zodat
De Rai heeft een oppervlakte
van vijftigduizend vierkan’
meter verdeeld over 11 hvó«>u,
waar zo'n driehonderd
exposanten hun waren tonen.
In het paviljoen 'Lekker weg
in eigen land' presenteren
zich een groot aantal VW-
kantoren en campings. In de
Parkhal van de Rai zijn door
de ANWB diverse
buitenlandse campings
samengebracht.
verwarming.
skidemonstr
door de Bond van
Skischolen en ski-
i ski-fit door de
erdam van de
een personenauto met
permanente
vierwielaandrijving. Deze
auto beschikte over een
Ferguson
middendifferentieel,
vinding die door het 1
differentieel of de
Viscokoppeling is opgevolgd.
Winterkamperen
Winterkamperen wordt
steeds populairder, maar
welke eisen stelt deze vorm
van kamperen in sneeuw en
ijs. In het paviljoen
Winterkamperen (Noordhal)
vindt de beursbezoeker het
antwoord op deze vraag,
gegeven door leden van de
Solifer- en Polar-Club. De
leden van deze club hebben
veel ervaring met het
bivakkeren in koude streken
en kunnen hun ervaring
overdragen aan
geïnteresseerde
Specialisten van
praten u bij over de
technische kneepjes van
zaken als verwarming. Verder
worden er skidemonstraties
gegeven door de Bond van
Indoor F’
aerobics en s
Kring Amstei
Binnen het totale dealernet past Renault nachtleveringen
toe. Dat betekent dat onderdelen voor acht uur in de ochtend
bij de diverse dealers worden afgeleverd. Zo kan de dealer
direct bij aanvang van de dag beschikken over de dag
ervoor bestelde onderdelen of accessoires. Door deze
snellere service
«r> vrijdag worden
ren.
Als we kijken naar de vele paarden, ossen en
andere trekdieren mogen we concluderen dat het
'trekken', ruim gezien als 'voorwielaandrijving' het
oudste aandrijfconcept is. Maar toch gaat de auto
als achterwielaandrijver van start. De Panhard
Levassor uit 1891 had al een in lengterichting
ingebouwde motor, koppeling, versnellingsbak en
differentieel en aangedreven achterwielen. Rond
de eeuwisseling maakten vrijwel alle auto
fabrikanten van dit principe gebruik.
De achterwielen kregen hun aandrijving via een
ketting of met behulp van een kardan.
Kinderen van twee tot twaalf
kunnen in dit paviljoen
terecht. De begeleiding is in
handen van recreatieleiders
van RCN. Op het programma
stian onder andere spelen en
kriutselen, video's kijken,
voorlezen en schminken. Het
pdviljoen wordt uiteraard in
eeh passende campingsfeer
uitgevoerd.
TV-ster Carry Tefsen is
desgelijks met potten en
pannen in de weer in het
paviljoen 'Grenzenloos
Koken' in de Hollandhal. Om
een, twee en drie uur 's
middags toont Carry dat je
met beperkte middelen en
materialen grenzeloos lekker
kunt koken. Grenzeloos mag
ook letterlijk worden
geriomen, omdat iedere dag
een ander land centraal staat.
sprake was van
vierwielberemming.
Vanwege al deze
eigenschappen was deze
Spijker zijn tijd ver vooruit.
Voorwielaandrijving kwam
pas in de eerste helft van de
jaren twintig daadwerkelijk
onder de aandacht toen een
Miller racewagen op
Indianapolis en andere -
herhaaldelijk zegeviert
auto haalde voordeel uit zi
onderstuureigenschapper.
destijds bij
achterwielaandrijvers door
gebrek aan kennis nog niet
mogelijk waren. Dat de
voorwielen via normale
kruiskoppelingen werden
aangedreven leidde niet tot
problemen, omdat op de
betreffende banen slechts een
geringe stuuruitslag nodig
was. De voorwielen waren
door een Dion-as met elkaar
verbonden en aan beide
kanten opgehangen aan
langsliggende
kwartelliptische veren, terwijl
de remmen aan het
differentieelhuis waren
vastgemaakt om een lager
afgeveerd gewicht te
bewerkstelligen. Het
Amerikaanse merk Cord
gebruikte deze constructie in
licentie voor de L29. Dez
primitieve vorm van
Nog voor het einde van het
jaar zal Seat een gewijzigde
Toledo op de markt brengen.
Deze auto was al enkele
maanden terug te zien op de
IAA in Frankfurt. Allereerst
zijn er een aantal zichtbare
wijzigingen doorgevoerd,
waaronder de afgeronde
grille, kleinere koplampen en
nieuw vormgegeven
bumpers. Deze bumpers
worden bij alle varianten in
de carrosseriekleur
uitgevoerd. De stootstrip
wordt voorgezet op de
flanken. De achterlichten zijn
gedeeltelijk van rookglas.
Standaard op alle versies
worden bovendien het derde
remlicht en de electronische
startblokkering. Deze
voorzieningen vinden we ook
op de dieselversies.
Motorisch wordt de Toledo
uitgebreid met de 90 pk sterke
direct ingespoten dieselmotor
met een inhoud van 1,9 liter.
Deze motor is te leveren in
combinatie met drie
uitrustingsniveaus waarin
we in alle gevallen een
dubbele airbag tegenkomen.
Alle motoren van 1.6 tot 2.0
liter inhoud met vermogens
van 68 tot 150 pk voldoen aan
de emissienormen en
geluidseisen die in 1997 in
werking treden.
control, electronische
sperdifferentielen of
computergestuurde
remingrepen op de
doorslippende wielen. Maar
ook nieuwe constructies van
wielophanging dragen bij
aan een steeds meer verfijnd
wegcontact.
Twintig jaar geleden was
vierwielaandrijving vooral
voorbehouden aan
terreinvoertuigen. Voor 1980
waren het allee n Am erican
Motors en Subaru die een
inschakelbare
vierwielaandrijving op
personenauto's toepasten.
I Daardoor konden de
voordelen van
vierwielaandrijving op een
nat wegdek bij hoge
snelheden niet benut worden.
De extra aandrijving kwam
alleen op sneeuw, ijs en
onverharde wegen tot zijn
recht, terwijl onder alle
andere omstandigheden het
extra gewicht van de
constructie nutteloos werd
meegevoerd. Echter in 1966
produceerde Jensen de FF,
De echte doorbraak kwam in
1980 met de Audi Oer-quattro,
die onverslaanbaar werd in
rallies en races. Sinds die tijd
heeft permanente
vierwielaandrijving een
redelijke plaats gekregen in
het aanbod personenauto's.
Geen fabrikant kan er meer
omheen, al moet worden
gezegd dat vooral de Alpen
landen voor de grootste afzet
zorgen. Vanwege de
meerkosten zal er nooit zo'n
doorbraak komen als we met
de voorwielaandrijving
hebben meegemaakt.
Inmiddels is zo'n 80 pi
van alle in de wereld
geproduceerde auto's
voorzien van
voorwielaandrijving.
voorwielaandrijving bezig
zoals Tracta in Frankrijk, Gord
en Ruxton in de VS, in
Duitsland DKW, Adler
Trumpf, Audi en Stoewer en
het Engelse Alvis en BSA. De
enige uitzondering was de
DKW Kleinwagen waarin een
oorspronkelijk voor
motorfietsen ontwikkelde
tweecilinder dwars voorin
lag.
De diverse uitrustings-
niveau's luisteren naar de
namen basis, SE, SXE en
Sport. De prijzen zullen
nauwelijks hoger liggen in
vergelijking met de huidige
versies.
Minicursus
De leukste vakantiekiekjes en
video's, daar draait het om in
het paviljoen Candid
Campings in de Deltahal. Het
publiek ziet de resultaten van
een; prijsvraag die in
samenwerking met de
Kampeer en Caravan
Karjipioen wordt gehouden.
Bovendien wordt een
minicursus video en
fotograferen gegeven,
teneinde de volgende
vakantie nog beter in beeld te
kunnen brengen. Op het
terras zorgen akteurs voor
vertier, waarbij zij de
bekéndste video-bloopers
imiteren.
De activiteiten tijdens de
Balancering
Een probleem bij
voorwielaandrijving is dat de i
voorwielen tegelijk voor de
aandrijving als voor de
besturing zorgen. Om
m de een op de ande
sperken is een uitgfer
balancering van de
ophanging van groot belang.
Citroen kreeg dat met de DS
in 1956 als een van de eersten
goed onder de knie, al zijn de
inzichten de aflopen veertig
jaar natuurlijk verder
gewijzigd, zodat bij de
moderne voorwielaandrijving
totaal geen effecten meer van
de aandrijving in de
besturing merkbaar zijn.
Elektronische systemen
zorgen er anno 1995 voor dat
de steeds hogere
motorvermogens die op de
voorwielen worden
losgelaten probleemloos ook
op de weg worden
overgebracht. Denk hier
bijvoorbeeld aan traction-
Motorkap
Waarschijnlijk pastte de
Duitse ingenieur Richard
Bussien voor het eerste de
dubbele kruiskoppelingen
toe. Het negatieve effect van
de eerste koppeling werd in
deze constructie door de
tweede geneutraliseerd,
waardoor de auto ook in
bochten bijzonder rustig
stuurde. Vrijwel gelijkertijd
introduceerden het Franse
duo Gregoire en Fenaille een
vergelijkbaar systeem met
dubbele kruiskoppelijng
echter gevat in een
kogelvormige behuizing die
minder plaats innam. Deze
vinding kreeg de naam
Tracta-aandrijving. De
auto's die hiermee werdc.
uitgerust verschenen in ve
re banen gevallen met Gregoire zei
rde. De achter het stuur op vele
■■:izijn Franse circuits en waren
m die behoorlijk succesvol. Maar
ook DKW, Audi en Jeep
maakten gebruik van deze
Franse vinding.
Bij alle voorwielaandrijvers
die in de jaren twintig tot 1934
werden gebouwd, stonden
motor en versnellingsbak in
lengte richting voorin, echter
in omgekeerde volgorde in
vergelijking met de gangbare
achterwielaandrijvers.
Hierdoor snoepte de motor
interieurruimte weg en als het
ging om de 8 cilinder
lijnmotoren van Cord, werd
een wellisware elegante,
maar haast overdreven lange
motorkap verkregen. En
omdat het motorgewicht niet
voldoende op de vooras
drukte, waren
tractieproblemen op natte en
gladde ondergrond aan de
orde van de dag. Toch hielden
steeds meer merken zich met
biken, boogschieten, golfen
en diverse campingspelen
zoals jeu de boules. Van al
deze activiteiten worden
demonstraties gegeven, maar
bezoekers mogen ook zelf aan
de slag.
Eveneens in de Parkhal het
Kinderprogramma dat wordt
gerealiseerd in
samenwerking me
(een samenwerkingsverband
van ANWB, VW en NBT) en
Recreatie Centra Nederland.
RCN is een landelijke keten
voor kampeer- en
bungalowvakanties.
Panhard
Citroen bracht in 1934 de
oplossing om de lengte van de
neus te beperken en tegelijk op d
meer gewicht op de vooras te Issic
krijgen. Voor het eerste kreeg
de versnellingsbak een plaats
voor de vooras, waardoor de
motor naar voren opschoof.
Voor het eerst ook pastte
Citroen in een seriemodel een
zelfdragende carrosserie toe
met laag geplaatste bodem
en had de auto een
onafhankelijke
voorwielophanging, dat in die
jaren een grote uitzondering
was. De mede door het lage
zwaartepunt veroorzaakte
Nederlandse Ski Vereniging,
kante Warme chocolademelk en
hallen, Apfelstrudel verhogën de
sfeer.
In de Oosthal is de Camping
Club ingericht, waar leden
van caravanclubs en
deskundigen van diverse
organisaties tips en
ervaringen uitwisselen met
bezoekers. Denk bijvoorbeeld
aan de goede belading van
een caravan of het onderhoud.
Voor liefhebbers van de fijne
kneepjes van het reizen met
de caravan of kampeerauto is
er het Technische Paviljoen in
de Verbindingshal. Hoe
verwissel ik een band? Hoe
voorkom ik dat ik de caravan
verkeerd belaad? Dat alles en
nog meer komt hier aan de
orde. Met de medewerking
van onder andere het Poitie
Verkeersinstituut, de RAI
Vereniging, Innovam,
Vakopleiding
Carrosseriebedrijf en de
ANWB. Vragen staat
uiteraard vrij.
uitstekende wegligging droeg
zonder twijfel bij tot een
grotere belangstelling voor
voorwielaandrijving.
Na de Tweede Wereldoorlog
gingen Panhard met de Dyna
en DKW met de 3=6 nog een
stapje verder door de motor en
versnellingsbak om te
draaien. De motor voor de
vooras zorgde voor meer druk
en grip, terwijl door deze
constructie meer
interieurruimte kon worden
verkregen.
In 1959 kwam de geniale Mini
«n de markt. Constucteur Alec
ligonis wilde een korte,
kleine auto bouwen met
plaats voor vier.
Voorwielaandrijving was de
enige mogelijkheid om dit te
bereiken en door de motor ook
nog eens dwars te plaatsen
kon de lengte van de neus tot
een minium worden beperkt.
Fiat-ingenieur Dante Giacosa
wist bij de Autobianchi
Primula deze constructie nog
te verbeteren door de
koppeling, versnellingsbak
en het differentieel als een
Carry Tefsen
Maken we de oversteek naar
de Parkhal van de RAI, dan
vinden we daar het eveneent
The Right Track, waar
sportieve kampeerders aan
hun trekken komen. Hier
onder andere aandacht voor
beach volleybal, mountain
dealerne
->ekent dat onder.
-rse dealers wc
□ij aanvang van de dag beschikken over
bestelde onderdelen of accessoir^
voorziening kan Renault een betere en sntu
bieden aan de klant. Zelfs als onderdelen op vr
besteld, zijn ze al op zaterdag binne...
De dealers hebben hiertoe een container of nachtsluis die
door de transporteur in de nachtelijke uren kan worden
gevuld. De chauffeur heeft 's nachts geen last van files.
Renault besteedt de leveringen uit aan de firma Parts
Express, die al ruime ervaring heeft met nachtdristibutie
voor andere importeurs. Het bedrijf gaat echter exclusief
voor het Franse merk rijden, wat betekent dat er geen
onderdelen van andere merken met de Renault-onderdelen
worden vervoerd.
Maar ook
voorwielaandrijving kwam al
aan het einde van de vorige
eeuw voor. Zo had het Franse
merk Latil een dwars
geplaatste ééneilinder motor
voor de vooras van waaruit de
voorwielen werden
aangedreven. Al snel
introduceerde Latil ook
vierwielaandrijving en
vierwielbesturing. In 1904
zette Walter Christie een
nieuw Amerikaans
snelheidsrecord op zijn naam
met een zelf gebouwde auto.
Het voertuig had zowel voor-
als achterin een motor. De
Lohner-Porsche
Hybridewagen had al zeer
vooruitstrevend
electromotoren in alle
wielnaven.
Kampeer en Caravan Rai
beperken zich overigens niet
tot de binnenzijde van het
tentoonstellingscomplex. Op
het voorterrein kan er
proefgereden worden met de
caravan. Ervaren instructeurs
van de ANWB zorgen ervoor
dat ook de beginnende
caravan-trekker zonder
mankeren het parcours aflegt,
met speciale aandacht voor
het achteruitrijden.
Overigens timmeren de
diverse deelnemers flink aan
de weg. Zo hebben de
gezamenlijke aanbieders van
vouwwagens elkaar
gevonden in een actie.
Iedereen die tijdens de Rai
een vouwwagen aanschaft
mag aan het Rad van Fortuin
draaien en maakt daarbij
kans op één van de dertig te
winnen fietsen.
Het Politie Verkeersinstituut
houdt een prijsvraag over de
belading van de caravan. Het
publiek moet raden wat het
gewicht is van een
hoeveelheid vakantie-
attributen en dingt zo mee
naar de hoofdprijs: een gratis
onderhoudsbeurt van de
caravan.
IN-NL 17
IRV ÏY 6451
L e»
'89
'88
'87
77
'86
'89
'87
'88
'88
'88
177
'91
'84
'92
'85-'87
'87
'90
91
'89
'83
'86