7Z7Z
BMWZ3
Duitser met
Amerikaans accent
Gouden Stuurwiel voor
Opel Vectra en BMW 5-serie
Lagere prijzen Mazda 626
n.
Visum
KM?
rtroo’
Kt>v-
WAAROM:
p
(jB
95 pagina 22
Oplage: 98.800
Donderdag 16 november 1995
et
een
ze
ia
jubilair
m
ar
Lees verder op pagina 3
Tony Vos
iraag.
Toekomstvisie
Autotest
Japanse merken
Lees verder
in dit nummer
pag. 7
pag. 9
pag. 3
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
PREVENTIEF
VAN HET JAAR
Aandrijf-
concepten
èn
ima
Jaargang 7
Nummer 44
een jaar geleden een fabriek in de Amerikaanse
staat South Carolina, waar naast de 3-serie nu ook
exclusief de Z3 roadster van de band loopt.
A Perfecte Sales en After
sales prestaties!
A Voldoet aan de laatste
milieunormen
Opel Vectra GL Young
1.8i - 16V
xt niet goed is,
liet aangeven
can
l in
DENK THJDKlAAN
DEN/NTEE-
C0NTE01EBEUET
SAAB
ZUiqQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
sitief
ign, praktische
en technische
Haarendijk
5076 TM H,
Telefoon: 0
'.De
1 hadden
MITSUBISHI
MOTORS
Compres
vanaf f.46.'
krachtige 2
Stapte ix
Frankfurt
gecharter
dames
echter c
contivot
niet var
ting, maar
lats ook
iden. Het
De 2 liter start als LX voor f.42.995,= en de
sx diesel kan worden aangeschaft
1.395,=. De hatchback is er met de
2.5 liter V6 motor voor f.63.295,=.
omvat onder meer elektrisch
bediende ruiten en
buitenspiegels, twee airbags,
met leer bekleed stuur, getint
glas en centrale
vergrendeling.
Het einde van het jaar worden zoals
gebruikelijk diverse prijzen in autoland
uitgedeeld zo ook het Gouden Stuurwiel van
het blad 'Bild Am Sonntag'.
In het middenklassesegment zegevierde dit
jaar de nieuwe Opel Vectra als belangrijke
kon worden bereikt. De prijsverlaging
betekent dat Mazda haar programma nu
begint bij f.38.995,= voor de 626 1.8i LX.
Dezelfde auto als hatchback kost f.39.995,=.
Spartanburg - Afgezien van diverse assemblage-
overeenkomsten met Aziatische en Zuid- auto is 4,02
amerikaanse bedrijven, zijn er maar weinig j^oeken^
Europese autofabrikanten die buiten het eigen isere°atiefniai
werelddeel produceren. BMW opende ongeveer in r
aaa ïtttvv aa1az4aa aa» tt rla 5moriJzrrrrnco
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Goedmoedig
Technisch is de BMW Z3 niet
zo nieuw als het uiterlijk doet
vermoeden. Er worden in de
auto veel onderdelen uit de 3-
serie verwerkt. De basisversie
heeft de uit de 318i bekende
1.8 liter 4 cilindermotor met
een vermogen van 115 pk bij
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Biel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Met duizend gulden heeft Mazda de prijzen
van de 626 sedanmodellen verlaagd. De
vijfdeurs hatchback is maar liefst zes
tienhonderd gulden goedkoper geworden. De
importeur hoopt op deze manier de
populariteit van deze auto weer te doen stij
gen. Direct na de introductie werd de 626 goed
verkocht, maar zakelijke rijders zijn niet zo
merkvast, dat hierdoor een blijvend succes
nieuwkomer. De auto werd posi
beoordeeld vanwege zijn desigi
bruikbaarheid, binnenruimte e,
eigenschappen.
In het hogere segment ging de prijs naar de
nieuwe 5-serie van BMW.
|IC\ Automobielbedrijf
Kluitmansb.k
Kapt. Hatterasstraat 11 Haarendijk 6a
5015 BB Tilburg 5076 TM Haaren N.Br.
Telefoon: 013-5443330 Telefoon: 0411-621360
Beide motoren zijn te
koppelen aan een viertraps
automaat, die slechts een
geringe aanslag doet op de
prestatiecijfers. Rijdend door
bergachtige streken is de 16-
klepper inderdaad iets
krachtiger, maar door de
uitstekende souplesse is de
1.8 liter meer dan voldoende.
5500 tr/min en een koppel van
168 Nm bij 3900 tr/min. Wie
daar geen genoegen mee
neemt heeft nog de
beschikking over een 1.9 liter
16-klepper, in feite de motor
uit de 318is met een grotere
inhoud. Deze krachtbron
produceert 140 pk bij 6000
tr/min en een maximaal
koppel van 180 Nm bij 4300
tr/min. De prestaties zijn in
beide gevallen zeer
bevredigend. De auto's wegen
1150 tot 1175 kg, halen
respectievelijk een top van
194 en 205 km/u en hebben 10,5
en 9,5 seconden nodig om de
100 km/u te bereiken.
A Uitmuntend werkplaats-
equipment
A Goed getraind en
opgeleid personeel
A Beschikking over
Snelservice
betekent dat vrijwel alle
onderdelen van buitenaf
worden aangevoerd. Er is
sprake van een grote
zogenaamde 'local content',
terwijl met name technische
onderdelen zoals motoren en
ophanging uit Duitsland
worden aangevoerd. De keuze
voor de Verenigde Staten valt
te verdedigen met het feit dat
het merk er buiten Duitsland
de meeste auto's afzet. De 3-
serie wordt er op dit moment
als 318i en 328i sedan
gemaakt voor Amerika en
bagageruimte met een inhoud
van 180 liter een afdekhoes
die gemakkelijk is aan te
brengen. De auto ziet er met
gesloten kap nog compacter
uit dan dat ie is geopend. Een
elektrische bediening is niet
voorhanden en ook heeft
BMW op dit moment nog geen
hardtop, die ongetwijfeld wel
zal volgen.
Het interieur is uiterst
compact van inrichtinc
biedt voldoende plac
aan langere inzittenc
dashboard is haast
symmetrisch van opbouw met
uiteraard aan de linkerzijde
het instrumentarium; een
halfronde overkapping
waaronder vier klokken
geplaatst zijn. Het stuurwiel is
niet in hoogte verstelbaar,
heeft een opvallend grote
diameter en bedekt in
sommige stoelstanden de
bovenkant van
snelheidsmeter en
toerenteller. Het meubilair
heeft aangebouwde
hoofdsteunen. De
lengterichting is elektrisch
verstelbaar, terwijl ook de
hoogte aan bestuurderszijde
Hardtop
Dat gebeurt handmatig,
handeling die in enkele
seconden volbracht kan
worden. Men hoeft alleen de
twee vergrendelpunten boven
de voorruit los te maken en
het geheel kan vervolgens in
één beweging worden
weggeklapt. De Z3 heeft niet
zoals de 3-serie cabrio een
fraaie klep waaronder het
geheel kan worden
opgeborgen. Wel ligt in de
bescheiden en ondiepe
Vrijwel onherkenbaar ligt de
Amerikaanse BMW-fabriek
aan de Highway vlak bij
Spartanburg. Een keurige
witte fabriekshal biedt niet
alleen plaats aan de
assemblagelijn, de
spuitcabines en kantines,
maar ook aan de kantoren en
de afdeling de voor de regio
alle geïmporteerde BMW's
klaarmaakt.
Canada, terwijl de Z3 vanuit
Spartanburg over de hele
wereld zal worden verkocht.
De Z3 is een in Duitsland
ontwikkelde tweezits roadster
die wat betreft model
helemaal nieuw is, maar op
‘-chnisch vlak gebruik maakt
ende onderdelen. De
,02 meter lang. De
ijn zoveel mogelijk op
jeplaatst. De neus
mg en de motor is
__i het midden erg hoog. De
BMW nieren bepalen vooral
zijn aangezicht, terwijl de
koplampen zoals bij zoveel
modellen van het Beierse
merk per tweetal achter glas
zijn geplaatst. Zeer
herkenbaar zijn de
zogenaamde 'kiewen' op de
voorschermen. Dit
stylingdetail heeft geen
directe functie, maar doet
sterk denken aan de
historische BMW 507 roadster.
De schermen zijn voor en
achter ter hoogte van de
wielen nadrukkelijk
uitgebouwd, waardoor een
haast gedrongen en zeer
sportief voorkomen is
verkregen. De achterkant oogt
wat strakker met niet
overdreven grote lichtunits en
het fraai in het kofferdeksel
opgenomen derde remlicht.
De taillelijn van de
carrosserie is laag, waardoor
de inzittenden extra het
gevoel krijgen buiten te zitten,
althans wanneer de kap is
neergelaten.
met een druk op de knop k<
worden versteld. Gezeten i
de Z3 voel je je al snel één met
de auto. Het interieur is niet
overdreven breed. De
middenconsole is redelijk
hoog en herbergt twee
uitstroomopeningen, de
plaats voor de radio,
bedieningsknoppen voor
verwarming en ventilatie en
de digitale klok. De interieurs
kunnen in diverse tinten
worden uitgevoerd, terwijl
ook verschillende
bekledingsstoffen en -kleuren
mogelijk zijn. De uitrusting
We zijn binnen Europa erg
verwend geraakt als het
gaat om de open grenzen.
Of we nu naar Frankrijk,
Italië of Spanje gaan, het
komt nauwelijks voor dat
we bij de grens nog het
donkerrode boekje moeten
laten zien. Wie met het
vliegtuig reist weet echter
beter. Op Schiphol is nog
weinig te merken van het
verenigd Europa. Iedereen
moet de douane passeren
en in veel gevallen wordt
echt wel even gekeken. Ook
bij terugkomst uit een
Europees land volgt
dezelfde ceremonie. En ik
moet toegeven, al lijkt deze
gang van zaken wat
overbodig, hef heeft ook zijn
charmante kant. Het gekke
is dat als ik bij de douane
kom ik altijd het gevoel heb
dat ze wellicht iets
ontdekken wat i’
al kan ik zelf nii
Europa gaat
reizen komt meer douane-
vertoon tegen. Bij het
betreden van de Verenigde
Staten krijgt iedere buiten
lander een uitgebreid
vraaggesprek. Komt je voor
het eerst, waarvoor kom je;
heb je een vaste
verblijfplaats, reis je alleen,
kom je voor zaken etc. Je
hebt het idee dat ze alles
willen weten. Als je
vervolgens op je bagage
staat te wachten loopt er
nog even een hondje van
het ministerie van
landbouw langs de tassen
en koffers en ruikt door
alles heen eventueel
meegebrachten groenten
en fruit. Dat is namelijk
wettelijk verboden.
Toch is het reizen naar de
USA de laatste jaren ook
eenvoudiger geworden.
Wie erheen vliegt en ook
weer per mechanische
vogel terugkomt, hoeft geen
visum meer te hebben,
maar kan volstaan met het
invullen van een groen
nulier. Met die wijsheid
>te ik onlangs in
rtopeen
srde vlucht.
s aan de gate I.
de opdracht
iereen op een visum te
ntroleren en waren daar
in af te brengen. Ik
ging vopr mijn werk naar
de States en dan was
absoluut een visum nodig.
Een groep Zweden had
hetzelfde probleem, maar
na een telefoontje met het
consulaat was voor hen het
probleem opgelost. Hoe
weet ik nog steeds niet,
want om het toestel niet
langer op te houden
mochten de Nederlanders
uiteindelijk toch doorloper
Soms moet ik af leren
bepaalde ambtelijke
handelingen te willen
begrijpen...
Gedrongen
De Amerikaanse vestiging is
een assemblagefabriek. Dat
Rtezda626