7Z7Z BMWZ3 Duitser met Amerikaans accent Gouden Stuurwiel voor Opel Vectra en BMW 5-serie Lagere prijzen Mazda 626 n. Visum KM? rtroo’ Kt>v- WAAROM: p (jB 95 pagina 22 Oplage: 98.800 Donderdag 16 november 1995 et een ze ia jubilair m ar Lees verder op pagina 3 Tony Vos iraag. Toekomstvisie Autotest Japanse merken Lees verder in dit nummer pag. 7 pag. 9 pag. 3 o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier PREVENTIEF VAN HET JAAR Aandrijf- concepten èn ima Jaargang 7 Nummer 44 een jaar geleden een fabriek in de Amerikaanse staat South Carolina, waar naast de 3-serie nu ook exclusief de Z3 roadster van de band loopt. A Perfecte Sales en After sales prestaties! A Voldoet aan de laatste milieunormen Opel Vectra GL Young 1.8i - 16V xt niet goed is, liet aangeven can l in DENK THJDKlAAN DEN/NTEE- C0NTE01EBEUET SAAB ZUiqQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 sitief ign, praktische en technische Haarendijk 5076 TM H, Telefoon: 0 '.De 1 hadden MITSUBISHI MOTORS Compres vanaf f.46.' krachtige 2 Stapte ix Frankfurt gecharter dames echter c contivot niet var ting, maar lats ook iden. Het De 2 liter start als LX voor f.42.995,= en de sx diesel kan worden aangeschaft 1.395,=. De hatchback is er met de 2.5 liter V6 motor voor f.63.295,=. omvat onder meer elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, twee airbags, met leer bekleed stuur, getint glas en centrale vergrendeling. Het einde van het jaar worden zoals gebruikelijk diverse prijzen in autoland uitgedeeld zo ook het Gouden Stuurwiel van het blad 'Bild Am Sonntag'. In het middenklassesegment zegevierde dit jaar de nieuwe Opel Vectra als belangrijke kon worden bereikt. De prijsverlaging betekent dat Mazda haar programma nu begint bij f.38.995,= voor de 626 1.8i LX. Dezelfde auto als hatchback kost f.39.995,=. Spartanburg - Afgezien van diverse assemblage- overeenkomsten met Aziatische en Zuid- auto is 4,02 amerikaanse bedrijven, zijn er maar weinig j^oeken^ Europese autofabrikanten die buiten het eigen isere°atiefniai werelddeel produceren. BMW opende ongeveer in r aaa ïtttvv aa1az4aa aa» tt rla 5moriJzrrrrnco Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Goedmoedig Technisch is de BMW Z3 niet zo nieuw als het uiterlijk doet vermoeden. Er worden in de auto veel onderdelen uit de 3- serie verwerkt. De basisversie heeft de uit de 318i bekende 1.8 liter 4 cilindermotor met een vermogen van 115 pk bij De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Biel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Met duizend gulden heeft Mazda de prijzen van de 626 sedanmodellen verlaagd. De vijfdeurs hatchback is maar liefst zes tienhonderd gulden goedkoper geworden. De importeur hoopt op deze manier de populariteit van deze auto weer te doen stij gen. Direct na de introductie werd de 626 goed verkocht, maar zakelijke rijders zijn niet zo merkvast, dat hierdoor een blijvend succes nieuwkomer. De auto werd posi beoordeeld vanwege zijn desigi bruikbaarheid, binnenruimte e, eigenschappen. In het hogere segment ging de prijs naar de nieuwe 5-serie van BMW. |IC\ Automobielbedrijf Kluitmansb.k Kapt. Hatterasstraat 11 Haarendijk 6a 5015 BB Tilburg 5076 TM Haaren N.Br. Telefoon: 013-5443330 Telefoon: 0411-621360 Beide motoren zijn te koppelen aan een viertraps automaat, die slechts een geringe aanslag doet op de prestatiecijfers. Rijdend door bergachtige streken is de 16- klepper inderdaad iets krachtiger, maar door de uitstekende souplesse is de 1.8 liter meer dan voldoende. 5500 tr/min en een koppel van 168 Nm bij 3900 tr/min. Wie daar geen genoegen mee neemt heeft nog de beschikking over een 1.9 liter 16-klepper, in feite de motor uit de 318is met een grotere inhoud. Deze krachtbron produceert 140 pk bij 6000 tr/min en een maximaal koppel van 180 Nm bij 4300 tr/min. De prestaties zijn in beide gevallen zeer bevredigend. De auto's wegen 1150 tot 1175 kg, halen respectievelijk een top van 194 en 205 km/u en hebben 10,5 en 9,5 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. A Uitmuntend werkplaats- equipment A Goed getraind en opgeleid personeel A Beschikking over Snelservice betekent dat vrijwel alle onderdelen van buitenaf worden aangevoerd. Er is sprake van een grote zogenaamde 'local content', terwijl met name technische onderdelen zoals motoren en ophanging uit Duitsland worden aangevoerd. De keuze voor de Verenigde Staten valt te verdedigen met het feit dat het merk er buiten Duitsland de meeste auto's afzet. De 3- serie wordt er op dit moment als 318i en 328i sedan gemaakt voor Amerika en bagageruimte met een inhoud van 180 liter een afdekhoes die gemakkelijk is aan te brengen. De auto ziet er met gesloten kap nog compacter uit dan dat ie is geopend. Een elektrische bediening is niet voorhanden en ook heeft BMW op dit moment nog geen hardtop, die ongetwijfeld wel zal volgen. Het interieur is uiterst compact van inrichtinc biedt voldoende plac aan langere inzittenc dashboard is haast symmetrisch van opbouw met uiteraard aan de linkerzijde het instrumentarium; een halfronde overkapping waaronder vier klokken geplaatst zijn. Het stuurwiel is niet in hoogte verstelbaar, heeft een opvallend grote diameter en bedekt in sommige stoelstanden de bovenkant van snelheidsmeter en toerenteller. Het meubilair heeft aangebouwde hoofdsteunen. De lengterichting is elektrisch verstelbaar, terwijl ook de hoogte aan bestuurderszijde Hardtop Dat gebeurt handmatig, handeling die in enkele seconden volbracht kan worden. Men hoeft alleen de twee vergrendelpunten boven de voorruit los te maken en het geheel kan vervolgens in één beweging worden weggeklapt. De Z3 heeft niet zoals de 3-serie cabrio een fraaie klep waaronder het geheel kan worden opgeborgen. Wel ligt in de bescheiden en ondiepe Vrijwel onherkenbaar ligt de Amerikaanse BMW-fabriek aan de Highway vlak bij Spartanburg. Een keurige witte fabriekshal biedt niet alleen plaats aan de assemblagelijn, de spuitcabines en kantines, maar ook aan de kantoren en de afdeling de voor de regio alle geïmporteerde BMW's klaarmaakt. Canada, terwijl de Z3 vanuit Spartanburg over de hele wereld zal worden verkocht. De Z3 is een in Duitsland ontwikkelde tweezits roadster die wat betreft model helemaal nieuw is, maar op ‘-chnisch vlak gebruik maakt ende onderdelen. De ,02 meter lang. De ijn zoveel mogelijk op jeplaatst. De neus mg en de motor is __i het midden erg hoog. De BMW nieren bepalen vooral zijn aangezicht, terwijl de koplampen zoals bij zoveel modellen van het Beierse merk per tweetal achter glas zijn geplaatst. Zeer herkenbaar zijn de zogenaamde 'kiewen' op de voorschermen. Dit stylingdetail heeft geen directe functie, maar doet sterk denken aan de historische BMW 507 roadster. De schermen zijn voor en achter ter hoogte van de wielen nadrukkelijk uitgebouwd, waardoor een haast gedrongen en zeer sportief voorkomen is verkregen. De achterkant oogt wat strakker met niet overdreven grote lichtunits en het fraai in het kofferdeksel opgenomen derde remlicht. De taillelijn van de carrosserie is laag, waardoor de inzittenden extra het gevoel krijgen buiten te zitten, althans wanneer de kap is neergelaten. met een druk op de knop k< worden versteld. Gezeten i de Z3 voel je je al snel één met de auto. Het interieur is niet overdreven breed. De middenconsole is redelijk hoog en herbergt twee uitstroomopeningen, de plaats voor de radio, bedieningsknoppen voor verwarming en ventilatie en de digitale klok. De interieurs kunnen in diverse tinten worden uitgevoerd, terwijl ook verschillende bekledingsstoffen en -kleuren mogelijk zijn. De uitrusting We zijn binnen Europa erg verwend geraakt als het gaat om de open grenzen. Of we nu naar Frankrijk, Italië of Spanje gaan, het komt nauwelijks voor dat we bij de grens nog het donkerrode boekje moeten laten zien. Wie met het vliegtuig reist weet echter beter. Op Schiphol is nog weinig te merken van het verenigd Europa. Iedereen moet de douane passeren en in veel gevallen wordt echt wel even gekeken. Ook bij terugkomst uit een Europees land volgt dezelfde ceremonie. En ik moet toegeven, al lijkt deze gang van zaken wat overbodig, hef heeft ook zijn charmante kant. Het gekke is dat als ik bij de douane kom ik altijd het gevoel heb dat ze wellicht iets ontdekken wat i’ al kan ik zelf nii Europa gaat reizen komt meer douane- vertoon tegen. Bij het betreden van de Verenigde Staten krijgt iedere buiten lander een uitgebreid vraaggesprek. Komt je voor het eerst, waarvoor kom je; heb je een vaste verblijfplaats, reis je alleen, kom je voor zaken etc. Je hebt het idee dat ze alles willen weten. Als je vervolgens op je bagage staat te wachten loopt er nog even een hondje van het ministerie van landbouw langs de tassen en koffers en ruikt door alles heen eventueel meegebrachten groenten en fruit. Dat is namelijk wettelijk verboden. Toch is het reizen naar de USA de laatste jaren ook eenvoudiger geworden. Wie erheen vliegt en ook weer per mechanische vogel terugkomt, hoeft geen visum meer te hebben, maar kan volstaan met het invullen van een groen nulier. Met die wijsheid >te ik onlangs in rtopeen srde vlucht. s aan de gate I. de opdracht iereen op een visum te ntroleren en waren daar in af te brengen. Ik ging vopr mijn werk naar de States en dan was absoluut een visum nodig. Een groep Zweden had hetzelfde probleem, maar na een telefoontje met het consulaat was voor hen het probleem opgelost. Hoe weet ik nog steeds niet, want om het toestel niet langer op te houden mochten de Nederlanders uiteindelijk toch doorloper Soms moet ik af leren bepaalde ambtelijke handelingen te willen begrijpen... Gedrongen De Amerikaanse vestiging is een assemblagefabriek. Dat Rtezda626

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23