in
i
I
I
I
i
I
.19®
ONGEVALLEN
Suzuki start after
sales campagne
Wat te doen tegen rijexamenangst
16 miljoen Volkswagens Golf
Vier ZX Rallye Raids
naar Dakar
Renault Laguna wint Brits
toerenwagenkampioenschap
Winterhanden voor snelle auto's
HL
M
kV
AULT
OTA
Groei automarkt
in Oost-Europa
pagina 10
DE AUTOMAAT Donderdag 9 november 1995 pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
ider
(Bron: Rai Actueel)
-drs.
■al
letaal.
tot
tering, rood.
.06/1995
..06/1995
miljc
banc
ïde
DA
GM
>WO1
EL
jst onder
s cursus
.01-1995
.04-1994
10--89
.01-'90
.01-'91
..01-'92
.02-'88
,.07-'88
,.06-'88
,.06-'91
.1992
.1992
.1992
.1991
.1991
.1990
.1990
.1993
.1988
.1989
.1990
.1990
.1987
.1993
.1991
.1990
.1992
.1990
.1988
.1988
.1986
.1991
.1993
.1993
.1993
.1993
.1993
.1992
.1992
.1991
.1992
.1992
.1992
.1990
.1991
srs
iet
iiets
i van de
■net
3, rood,
iw met.
f-Hill
mwe
lap
i. Aan
\uöi
.04/1995
.05/1993
.01/1991
black c
of kon
slaj
olf startte
rarlater
jveGTi-
Tijdens de
zullen r-
Citroen Ln.
i. De t
intersporters
i) was dit een
'fs voorkomen
tandigheden
Wamber
van janu
merk vei
van de 1
2,5 liter
en uit de
van 300 pk.
ti/u.
)akar
ling
de tweede
gew
cilii
waarc
turbor
De tops
Onders
gebodei
Het belangrijkste exportland
voor VW is de USA (1,84
miljoen) en daarnaast Italië,
1,44 miljoen). Frankrijk (1,19
miljoen), Engeland (675.000),
Mexico (588.000), Oostenrijk
(482.000) en België (436.000).
reservewielen van 34 kg per stuk te
verplaatsen heeft men een betere
gewichtsverdeling verkregen. De
inderinhoud is opgetrokken naar 2 c
rdoor er een maximaal vermogen
imotor kan worden gehaald van 300 f
isnelheid ligt ruim boven de 200 km/
rsteuning wordt tijdens Granada-Dc
(en door Total, Michelin en Valeo.
i komende rally Granada-Dakar
maar liefst vier equipes met een
>n ZX Rallye Raid aan de start verschij
nen. De teams Lartigue/Perrin,
Vatanen/Picard, Servia/Puig en
ergue/Galagher zullen de eerste Helft
luari 1996 de kleuren van het Franse
erdedigen. De auto's zijn ten opzichte
laatste versie weer aangepast. Door de
Blokkade
Voordat het boek kon worden
geschreven werden veel
examenkandidaten
ondervraagd. De één blijkt
last te hebben van een
bonkend hart, de ander van
trillende handen, arm- en
beenspieren, veel
transpiratie, misselijkheid.
Jaarlijks doen 450.000 mensen hun rijexamen. Bijna
iedereen is daarbij gespannen of zenuwachtig,
terwijl dit bij een kwart van de kandidaten leidt
een beduidend slechter resultaat. Zij hebben
daadwerkelijk last van rijexamenangst. De
Kompaktgroep (Adviesgroep voor Opleiding
Organisatie) en Veilig Verkeer Nederland hebben
de handen ineen geslagen en zijn gestart met
trainingen voor de examenkandidaat. Hierbij hoort
het boek 'Rijexamenangst'.
van 15 naar 16
rwijl in maart 1994
iste werd
praktijkexamen doen, het
komt ook voor bij het theorie-
examen. "Ik ken de
verkeersregels op mijn
duimpje. Ik heb wel twintig
keer een proefexamen
gemaakt en de laatste acht
keer waren die foutloos. Maar
zomer liep bij VW het 16
joenste exemplaar van de
id. In 13 maanden tijd liep
Uit statistische gegevens van
het CBR blijkt dat van de rij-
examenkandidaten die per
jaar op examen gaan,
ongeveer 40% slaagt. Dit
percentage is inclusief de
mensen die voor de tweede,
derde of zoveelste keer
examen doen. Natuurlijk zijn
er soms kandidaten die slecht
voorbereid aan het examen
beginnen. Maar, de meesten
doen pas rijexamen als de
instructeur zegt dat ze er klaar
voor zijn. Zij beginnen er goed
voorbereid aan en kunnen
goed rijden, maar niet tijdens
het examen.
Het succes van de
Volkswagen Golf is nog
steeds niet te stuiten. Deze
>men, terwijl
rallen
voertuigen
meestal wel
m de
nische
erop volgt,
“keken naar
jke
de teller op
miljoen, ten
de 14 miljoens
Rogmans, directeur Stichting
Consument en Veiligheid,
overlijden jaarlijks 2.000
mensen ten gevolge van een
ongeval in de privésfeer. In
het verkeer gaat het om
ongeveer 1.300 dodelijke
slachtoffers per jaar.
Natuurlijk is iedere
verkeersdode er een teveel en
is het zaak het aantal
ongevallen in de toekomst
verder te reduceren. Met
jaar) die tot de risicogroepen
behoren. Het scheiden van
snel en langzaam verkeer
door aparte rijstroken voor
fietsers, iets waar de RAI sterk
voor pleit, kan hier soelaas
bieden. Ook het
onderbrengen van minimale
veiligheidseisen voor fietsen
in de Warenwet kan een
bijdrage aan de
verkeersveiligheid leveren.
(Bron: Rai Actueel)
name bij de fietsers valt in dit
verband nog veel te bereiken.
De helft van alle
verkeersongevallen (150.000)
behoort tot deze categorie. In
20 procent van de gevallen
gaat het om auto-inzittenden,
12 procent behoort tot de
bromfietsers en 5 procent is
voetganger. Het gaat daarbij
vooral om jongere fiets- en
bromfietsers tot 20 jaar en
oudere fietsers (ouder dan 65
De meeste ongevallen vinden,
in tegenstelling tot wat
menigeen denkt, niet in het
verkeer plaats, maar gewoon
in en rondom het eigen huis.
Jaarlijks worden namelijk 1,6
miljoen mensen het
slachtoffer van een ongeval in
de privésfeer waarvoor
medische behandeling
noodzakelijk is. Op i
plaats komen
sportongevallen (1,1 miljoen)
gevolgd door verkeersonge
vallen (340.000) en
bedrijfsongevallen (230.000).
In totaal gaat het jaarlijks om
meer dan 3 miljoen
ongevallen. Deze cijfers
komen naar voren uit h«
rapport "Ongevallen in
Nederland, opnieuw
gemeten". Het rapport is ee
gezamenlijk project van
Stichting Consument en
Veiligheid (SCV), Stichting
Wetenschappelijk Or
Verkeersveiligheid (S
en TNO Preventie en
Gezondheid.
Het is op zich begrijpelijk di
er in ons land de gedachte
heeft postgevat dat het
verkeer het grootste aantal
ongevallen en dodelijke
slachtoffers veroorzaakt.
Registratie van ongevallen
vindt immers zeer gebrekki
plaats. Iemand die thuis va
een keukentrap valt en een
been breekt heeft een goedi
kans niet in een
ongevallenregistratiesyste
Op overtuigende wijze heeft
het Williams Renault Dealer
Team de overwinning in het
Brits
T oerwagenkampioenschc
(BTCC) weten te behalen,
dit zwaarst bevochten
toerenwagenkampioenschap
nemen de belangrijkste
autofabrikanten deel. Vorig
jaar werd door Frank
Williams besloten naast het
Formule 1-team ook een
toerwagendivisie op te zetten.
Als rijders kwamen de Zwitser
Alain Menu én de Engelsman
Will Hoy aan destart. De strijd
die vooral ging tussen
Renault, Vauxhall en Volvo
werd pas tijdens de laatste
race op Silverstone beslist.
Met 419 punten en tien zeges
behaalde Renault als team de
eerste plaats voor Vauxhall
(414) en Volvo (359). Menu en
Hoy bereikten als rijders de
tweede en vierde plaats.
Omdat Renault met de blauw
gele Laguna's de laatste vijf
races won, is het merk
favoriet voor het volgende
seizoen.
out, gebrek aan eetlust
i bijvoorbeeld slecht
ipen. Er komt een blokkade
in het denken en doen, zo
sterk dat bewegingen en
handelingen die al een
automatisme zijn geworden,
niet meer lukken.
Er worden sinds kort
trainingen gegeven waarin
men leert examenangsl
controle te houden. De c
duurt drie dagdelen.
Informatie kan worden
ingewonnen bij de
Kompaktgroep (073-6247294),
Veilig Verkeer Nederland (035)
5248800 en bij de eigen
rijschool. Via de boekhandel
of rijschool kan ook het boek
'Rijexamenangst' van Ard
Nieuwenbroek worden
verkregen voor f.24,90.
Kort geleden is in
Sittard Hyundai
Assembly van start
gegaan. Dit bedrijf
assembleert
vrachtwagens van het
merk Hyundai voor de
Europese markt. Dit
jaar zullen er nog zo'n
270 stuks van de band
rollen. Voor de H350 en
H600 worden diverse
Europese componenten
gebruikt. Ter
gelegenheid van de
aflevering van het
eerste exemplaar
waren Executive vice-
president BJ. Park en
Director of Total
Quality W.Y. Hur uit
Korea overgekomen.
De dagproduktie bedraagt op
dit moment 3700 voertuigen.
Hiervan komen er 1670 uit
Wolfsburg, 850 uit Brussel, 440
uit Mosel, 410 uit Mexico, 180
uit Osnabruck en 50 uit
Bratislava. In Nederland
werden sinds 1974 480.000
Golfs verkocht.
Winterhanden met een lagere
snelheidscode zijn sinds kort wettelijk ook
toegestaan onder de snellere
personenauto's. Voorwaarde daarvoor is
dat er een informatieve sticker op het
dashboard is aangebracht. De bestuurder
moet immers weten dat de
maximumsnelheid van de banden
lager is dan de maximumsnelheid
auto zelf. De branche-organisatie
Vereniging: VACO verwacht dat deze
wetswijziging stimulerend zal zijn voor het
gebruik van winterhanden in Nederland.
Winterhanden bieden door technologische
ontwikkelingen tegenwoordig uitstekende
rij-eigenschappen bij nat weer en lagere
temperaturen, dus niet alleen bij sneeuw.
Tot op heden was het wettelijk verboden
om een winterband onder een
personenauto te monteren als de
snelheidscodering van de winterband
lager was dan de maximumsnelheid van
de auto. Dat betekende voor de snellere
voertuigen dat deze in Nederland niet op
winterhanden mochten rijden.
Winterhanden worden (nog) niet voor de
hoogste snelheidscategorieën gepro-
Grauwsluier
In het boek 'Rijexamenangst'
worden verschillende
voorbeelden gegeven, zoals
van Angela: "De instructeur
zegt dat ik helemaal klaar ben
voor het examen. In mijn
fantasie gaat het examen
hartstikke goed. Ik beheers
alles en krijg complimenten.
Maar, als ik dan in de auto
stap bij het werkelijke
rijexamen, is er van die
fantasie weinig over. Het lijkt
wel of er een grauwsluier over
me heen getrokken wordt. Eén
keer wist ik zelfs niet meer
hoe ik de versnelling in z'n
één moest krijgen. Als ik
geluk heb is de examinator
vriendelijk en geeft hij me de
tijd om de fout te herstellen.
Maar, oo dat heeft me de
laatste keer niet voldoende
geholpen."
Maar examenangst bestaat
niet alleen bij mensen die hun
De snelle overgang van
commando-economieën
naar een markt
georiënteerde
samenleving in combinatie
met een oplevende
economie en een groei van
het inkomen per hoofd van
de bevolking leidt tot bijna
een verdubbeling van de
autoverkopen in Oost-
Europa van 1,16 miljoen nu
tot 2,14 miljoen voertuigen
rond de eeuwwisseling. Dit
schrijven DRI/McGray-Hill
en Plan/Econ in een nieuwe
studie naar de
marktontwikkelingen in
Oost-Europa.
De marktanalisten
waarschuwen er wel voor
dat de mate van groei in
hoge mate afhangt van het
fiscale beleid in de ver
schillende landen. Zo
daalde vorig jaar de
verkoop van nieuwe auto's
in Bulgarije met 35 procent
en die in Slowakije met 13
procent ten gevolge van
nieuw ingevoerde
registratiebelastingen.
Veranderingen in het
belastingregime maken
een betrouwbare
marktschatting voor de
komende vijf jaar moeilijk.
Landen die met een sterke
expansie van het autobezit
te maken krijgen zijn
volgens de studie
Hongarije, Tsjechië en
Polen. In Polen wordt in het
jaar 2000 een afzetniveau
van 439.000 auto's (+76%)
voorzien, terwijl voor
Tsjechië wordt uitgegaan
van 205.000 (+126%) en in
Hongarije op een
verkoopniveau van 135.000
wagens (+50%) wordt
gerekend. Ondanks de
relatief forse
groeipercentages blijft het
autobezit per 1.000 inwo
ners, vergeleken met de
Europese lid-staten,
beduidend achter. Het
autobezit binnen de EU ligt
gemiddeld op 417 per 1.000
inwoners. Oost-Europa
komt niet verder dan 204
auto's per 1.000 inwoners.
Vooral de buitenlandse
merken zullen van de
gunstige
marktontwikkelingen in
Oost-Europa profiteren. De
marktschattingen gaan uit
van een importaandeel
van 47 procent in 2000,
oplopend tot 54 procent in
het jaar 2005.
Tenslotte voorziet het
rapport ook een aanzienlijk
herstel van de
vrachtautomarkt in Oost-
Europa. Sinds de
hervormingen in de
voormalige
Oostbloklanden is de afzet
van zware bedrijfswagens,
mede door het wegvallen
van militaire orders, met 42
procent tot 370.000
voertuigen gedaald.
geproduceerd. De Golf
in april 1974. Twee jac
verscheen de sportier
versie, waarvan er tot nu toe
1,3 miljoen zijn gebouwd. Van
de Cabrio liepen er 450.000
van de band, terwijl er
inmiddels al weer 222.000
stuks van de Variant de
fabriek verlieten.
te worden opgenor
bij verkeersongeva
waarbij rijdende vc
zijn betrokken dit me
het geval is, gezien
verzekeringstechni
procedure die hierc
Ook als wordt gek,
het aantal dodelijl
slachtoffers bij ongevallen
blijkt een discrepantie tussen
de realiteit en de publieke
opinie. Volgens Dr. W.H.J.
als ik dan in het
examenlokaal zit, dan kan ik
niet goed nadenken. Ik ben
dan zo met mezelf bezig dat ik,
heel gek, gewoon vergeet om
eens even goed naar de dia te
kijken. Het rare is, dat ik
dikwijls het goede antwoord
ineens weet als de dia weg
is", vertelt Nicole, 18 jaar, die
na drie keer voor het theorie
slaagde.
duceerd. Voor de echte winterband-
liefhebbers en voor de
gelegenheidsgebruikers (wii
die met de eigen auto reizen)
serieus probleem. Het kon zelfs
dat men bij slechte weersomsta
pas aan de landsgrens van het
wintersportland de aanbevolen of
verplichte winterhanden onder de auto
kon laten monteren. Volgens de VACO was
dit een rare zaak, temeer omdat
winterhanden vooral uit
veiligheidsoogpunt worden gebruikt.
De nieuwe Nederlandse wetgeving volgt
de bestaande Duitse regelgeving. Daar
bestaat het stickersysteem al veel langer.
De branche-organisatie heeft sterk
aangedrongen op gelijktrekking van de
wetgeving. De VACO brengt op korte
termijn uniforme dashboardstickers uit,
zodat er geen wildgroei van verschillende
stickers van diverse soorten, maten en
merken ontstaat. Deze stickers zullen door
de VACO-Erkende Ondernemingen als
service gratis ter beschikking worden
gesteld bij distributie en montage van een
set winterhanden.
De Nederlandse Suzuki-dealers kunnen de komende tijd
bezoek krijgen van een zogenaamde Mistery Man. Mensen in
dienst van de importeur zullen anoniem de service van de
dealers controleren. Ook de buitendienstmedewerkers van
importeur Nimag gaan kijken of de dealers permanent voldoen
aan de afgesproken "gouden regels" voor een optimale zorg
voor de klant.
Wie zijn Suzuki naar de Suzuki-dealer brengt krijgt na afloop
van een beurt een uitgebreid onderhoudsrapport waarop
wordt aangegeven wat voor een beurt is uitgevoerd, welke
onderdelen niet in orde zijn bevonden en of deze delen zijn
gereinigd, vervangen of gesmeerd. Dit rapport is uitgebreic
dan het bekende lijstje van Veilig Verkeer Nederland.
Natuurlijk is de APK-keuring voor de Suzuki-rijder bij de eigen
dealer gratis, met uitzondering van de kosten voor het
afmelden bij de Rijksdienst voor het wegverkeer.
HYUDORI
..K.
,r