in i I I I i I .19® ONGEVALLEN Suzuki start after sales campagne Wat te doen tegen rijexamenangst 16 miljoen Volkswagens Golf Vier ZX Rallye Raids naar Dakar Renault Laguna wint Brits toerenwagenkampioenschap Winterhanden voor snelle auto's HL M kV AULT OTA Groei automarkt in Oost-Europa pagina 10 DE AUTOMAAT Donderdag 9 november 1995 pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER ider (Bron: Rai Actueel) -drs. ■al letaal. tot tering, rood. .06/1995 ..06/1995 miljc banc ïde DA GM >WO1 EL jst onder s cursus .01-1995 .04-1994 10--89 .01-'90 .01-'91 ..01-'92 .02-'88 ,.07-'88 ,.06-'88 ,.06-'91 .1992 .1992 .1992 .1991 .1991 .1990 .1990 .1993 .1988 .1989 .1990 .1990 .1987 .1993 .1991 .1990 .1992 .1990 .1988 .1988 .1986 .1991 .1993 .1993 .1993 .1993 .1993 .1992 .1992 .1991 .1992 .1992 .1992 .1990 .1991 srs iet iiets i van de ■net 3, rood, iw met. f-Hill mwe lap i. Aan \uöi .04/1995 .05/1993 .01/1991 black c of kon slaj olf startte rarlater jveGTi- Tijdens de zullen r- Citroen Ln. i. De t intersporters i) was dit een 'fs voorkomen tandigheden Wamber van janu merk vei van de 1 2,5 liter en uit de van 300 pk. ti/u. )akar ling de tweede gew cilii waarc turbor De tops Onders gebodei Het belangrijkste exportland voor VW is de USA (1,84 miljoen) en daarnaast Italië, 1,44 miljoen). Frankrijk (1,19 miljoen), Engeland (675.000), Mexico (588.000), Oostenrijk (482.000) en België (436.000). reservewielen van 34 kg per stuk te verplaatsen heeft men een betere gewichtsverdeling verkregen. De inderinhoud is opgetrokken naar 2 c rdoor er een maximaal vermogen imotor kan worden gehaald van 300 f isnelheid ligt ruim boven de 200 km/ rsteuning wordt tijdens Granada-Dc (en door Total, Michelin en Valeo. i komende rally Granada-Dakar maar liefst vier equipes met een >n ZX Rallye Raid aan de start verschij nen. De teams Lartigue/Perrin, Vatanen/Picard, Servia/Puig en ergue/Galagher zullen de eerste Helft luari 1996 de kleuren van het Franse erdedigen. De auto's zijn ten opzichte laatste versie weer aangepast. Door de Blokkade Voordat het boek kon worden geschreven werden veel examenkandidaten ondervraagd. De één blijkt last te hebben van een bonkend hart, de ander van trillende handen, arm- en beenspieren, veel transpiratie, misselijkheid. Jaarlijks doen 450.000 mensen hun rijexamen. Bijna iedereen is daarbij gespannen of zenuwachtig, terwijl dit bij een kwart van de kandidaten leidt een beduidend slechter resultaat. Zij hebben daadwerkelijk last van rijexamenangst. De Kompaktgroep (Adviesgroep voor Opleiding Organisatie) en Veilig Verkeer Nederland hebben de handen ineen geslagen en zijn gestart met trainingen voor de examenkandidaat. Hierbij hoort het boek 'Rijexamenangst'. van 15 naar 16 rwijl in maart 1994 iste werd praktijkexamen doen, het komt ook voor bij het theorie- examen. "Ik ken de verkeersregels op mijn duimpje. Ik heb wel twintig keer een proefexamen gemaakt en de laatste acht keer waren die foutloos. Maar zomer liep bij VW het 16 joenste exemplaar van de id. In 13 maanden tijd liep Uit statistische gegevens van het CBR blijkt dat van de rij- examenkandidaten die per jaar op examen gaan, ongeveer 40% slaagt. Dit percentage is inclusief de mensen die voor de tweede, derde of zoveelste keer examen doen. Natuurlijk zijn er soms kandidaten die slecht voorbereid aan het examen beginnen. Maar, de meesten doen pas rijexamen als de instructeur zegt dat ze er klaar voor zijn. Zij beginnen er goed voorbereid aan en kunnen goed rijden, maar niet tijdens het examen. Het succes van de Volkswagen Golf is nog steeds niet te stuiten. Deze >men, terwijl rallen voertuigen meestal wel m de nische erop volgt, “keken naar jke de teller op miljoen, ten de 14 miljoens Rogmans, directeur Stichting Consument en Veiligheid, overlijden jaarlijks 2.000 mensen ten gevolge van een ongeval in de privésfeer. In het verkeer gaat het om ongeveer 1.300 dodelijke slachtoffers per jaar. Natuurlijk is iedere verkeersdode er een teveel en is het zaak het aantal ongevallen in de toekomst verder te reduceren. Met jaar) die tot de risicogroepen behoren. Het scheiden van snel en langzaam verkeer door aparte rijstroken voor fietsers, iets waar de RAI sterk voor pleit, kan hier soelaas bieden. Ook het onderbrengen van minimale veiligheidseisen voor fietsen in de Warenwet kan een bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren. (Bron: Rai Actueel) name bij de fietsers valt in dit verband nog veel te bereiken. De helft van alle verkeersongevallen (150.000) behoort tot deze categorie. In 20 procent van de gevallen gaat het om auto-inzittenden, 12 procent behoort tot de bromfietsers en 5 procent is voetganger. Het gaat daarbij vooral om jongere fiets- en bromfietsers tot 20 jaar en oudere fietsers (ouder dan 65 De meeste ongevallen vinden, in tegenstelling tot wat menigeen denkt, niet in het verkeer plaats, maar gewoon in en rondom het eigen huis. Jaarlijks worden namelijk 1,6 miljoen mensen het slachtoffer van een ongeval in de privésfeer waarvoor medische behandeling noodzakelijk is. Op i plaats komen sportongevallen (1,1 miljoen) gevolgd door verkeersonge vallen (340.000) en bedrijfsongevallen (230.000). In totaal gaat het jaarlijks om meer dan 3 miljoen ongevallen. Deze cijfers komen naar voren uit h« rapport "Ongevallen in Nederland, opnieuw gemeten". Het rapport is ee gezamenlijk project van Stichting Consument en Veiligheid (SCV), Stichting Wetenschappelijk Or Verkeersveiligheid (S en TNO Preventie en Gezondheid. Het is op zich begrijpelijk di er in ons land de gedachte heeft postgevat dat het verkeer het grootste aantal ongevallen en dodelijke slachtoffers veroorzaakt. Registratie van ongevallen vindt immers zeer gebrekki plaats. Iemand die thuis va een keukentrap valt en een been breekt heeft een goedi kans niet in een ongevallenregistratiesyste Op overtuigende wijze heeft het Williams Renault Dealer Team de overwinning in het Brits T oerwagenkampioenschc (BTCC) weten te behalen, dit zwaarst bevochten toerenwagenkampioenschap nemen de belangrijkste autofabrikanten deel. Vorig jaar werd door Frank Williams besloten naast het Formule 1-team ook een toerwagendivisie op te zetten. Als rijders kwamen de Zwitser Alain Menu én de Engelsman Will Hoy aan destart. De strijd die vooral ging tussen Renault, Vauxhall en Volvo werd pas tijdens de laatste race op Silverstone beslist. Met 419 punten en tien zeges behaalde Renault als team de eerste plaats voor Vauxhall (414) en Volvo (359). Menu en Hoy bereikten als rijders de tweede en vierde plaats. Omdat Renault met de blauw gele Laguna's de laatste vijf races won, is het merk favoriet voor het volgende seizoen. out, gebrek aan eetlust i bijvoorbeeld slecht ipen. Er komt een blokkade in het denken en doen, zo sterk dat bewegingen en handelingen die al een automatisme zijn geworden, niet meer lukken. Er worden sinds kort trainingen gegeven waarin men leert examenangsl controle te houden. De c duurt drie dagdelen. Informatie kan worden ingewonnen bij de Kompaktgroep (073-6247294), Veilig Verkeer Nederland (035) 5248800 en bij de eigen rijschool. Via de boekhandel of rijschool kan ook het boek 'Rijexamenangst' van Ard Nieuwenbroek worden verkregen voor f.24,90. Kort geleden is in Sittard Hyundai Assembly van start gegaan. Dit bedrijf assembleert vrachtwagens van het merk Hyundai voor de Europese markt. Dit jaar zullen er nog zo'n 270 stuks van de band rollen. Voor de H350 en H600 worden diverse Europese componenten gebruikt. Ter gelegenheid van de aflevering van het eerste exemplaar waren Executive vice- president BJ. Park en Director of Total Quality W.Y. Hur uit Korea overgekomen. De dagproduktie bedraagt op dit moment 3700 voertuigen. Hiervan komen er 1670 uit Wolfsburg, 850 uit Brussel, 440 uit Mosel, 410 uit Mexico, 180 uit Osnabruck en 50 uit Bratislava. In Nederland werden sinds 1974 480.000 Golfs verkocht. Winterhanden met een lagere snelheidscode zijn sinds kort wettelijk ook toegestaan onder de snellere personenauto's. Voorwaarde daarvoor is dat er een informatieve sticker op het dashboard is aangebracht. De bestuurder moet immers weten dat de maximumsnelheid van de banden lager is dan de maximumsnelheid auto zelf. De branche-organisatie Vereniging: VACO verwacht dat deze wetswijziging stimulerend zal zijn voor het gebruik van winterhanden in Nederland. Winterhanden bieden door technologische ontwikkelingen tegenwoordig uitstekende rij-eigenschappen bij nat weer en lagere temperaturen, dus niet alleen bij sneeuw. Tot op heden was het wettelijk verboden om een winterband onder een personenauto te monteren als de snelheidscodering van de winterband lager was dan de maximumsnelheid van de auto. Dat betekende voor de snellere voertuigen dat deze in Nederland niet op winterhanden mochten rijden. Winterhanden worden (nog) niet voor de hoogste snelheidscategorieën gepro- Grauwsluier In het boek 'Rijexamenangst' worden verschillende voorbeelden gegeven, zoals van Angela: "De instructeur zegt dat ik helemaal klaar ben voor het examen. In mijn fantasie gaat het examen hartstikke goed. Ik beheers alles en krijg complimenten. Maar, als ik dan in de auto stap bij het werkelijke rijexamen, is er van die fantasie weinig over. Het lijkt wel of er een grauwsluier over me heen getrokken wordt. Eén keer wist ik zelfs niet meer hoe ik de versnelling in z'n één moest krijgen. Als ik geluk heb is de examinator vriendelijk en geeft hij me de tijd om de fout te herstellen. Maar, oo dat heeft me de laatste keer niet voldoende geholpen." Maar examenangst bestaat niet alleen bij mensen die hun De snelle overgang van commando-economieën naar een markt georiënteerde samenleving in combinatie met een oplevende economie en een groei van het inkomen per hoofd van de bevolking leidt tot bijna een verdubbeling van de autoverkopen in Oost- Europa van 1,16 miljoen nu tot 2,14 miljoen voertuigen rond de eeuwwisseling. Dit schrijven DRI/McGray-Hill en Plan/Econ in een nieuwe studie naar de marktontwikkelingen in Oost-Europa. De marktanalisten waarschuwen er wel voor dat de mate van groei in hoge mate afhangt van het fiscale beleid in de ver schillende landen. Zo daalde vorig jaar de verkoop van nieuwe auto's in Bulgarije met 35 procent en die in Slowakije met 13 procent ten gevolge van nieuw ingevoerde registratiebelastingen. Veranderingen in het belastingregime maken een betrouwbare marktschatting voor de komende vijf jaar moeilijk. Landen die met een sterke expansie van het autobezit te maken krijgen zijn volgens de studie Hongarije, Tsjechië en Polen. In Polen wordt in het jaar 2000 een afzetniveau van 439.000 auto's (+76%) voorzien, terwijl voor Tsjechië wordt uitgegaan van 205.000 (+126%) en in Hongarije op een verkoopniveau van 135.000 wagens (+50%) wordt gerekend. Ondanks de relatief forse groeipercentages blijft het autobezit per 1.000 inwo ners, vergeleken met de Europese lid-staten, beduidend achter. Het autobezit binnen de EU ligt gemiddeld op 417 per 1.000 inwoners. Oost-Europa komt niet verder dan 204 auto's per 1.000 inwoners. Vooral de buitenlandse merken zullen van de gunstige marktontwikkelingen in Oost-Europa profiteren. De marktschattingen gaan uit van een importaandeel van 47 procent in 2000, oplopend tot 54 procent in het jaar 2005. Tenslotte voorziet het rapport ook een aanzienlijk herstel van de vrachtautomarkt in Oost- Europa. Sinds de hervormingen in de voormalige Oostbloklanden is de afzet van zware bedrijfswagens, mede door het wegvallen van militaire orders, met 42 procent tot 370.000 voertuigen gedaald. geproduceerd. De Golf in april 1974. Twee jac verscheen de sportier versie, waarvan er tot nu toe 1,3 miljoen zijn gebouwd. Van de Cabrio liepen er 450.000 van de band, terwijl er inmiddels al weer 222.000 stuks van de Variant de fabriek verlieten. te worden opgenor bij verkeersongeva waarbij rijdende vc zijn betrokken dit me het geval is, gezien verzekeringstechni procedure die hierc Ook als wordt gek, het aantal dodelijl slachtoffers bij ongevallen blijkt een discrepantie tussen de realiteit en de publieke opinie. Volgens Dr. W.H.J. als ik dan in het examenlokaal zit, dan kan ik niet goed nadenken. Ik ben dan zo met mezelf bezig dat ik, heel gek, gewoon vergeet om eens even goed naar de dia te kijken. Het rare is, dat ik dikwijls het goede antwoord ineens weet als de dia weg is", vertelt Nicole, 18 jaar, die na drie keer voor het theorie slaagde. duceerd. Voor de echte winterband- liefhebbers en voor de gelegenheidsgebruikers (wii die met de eigen auto reizen) serieus probleem. Het kon zelfs dat men bij slechte weersomsta pas aan de landsgrens van het wintersportland de aanbevolen of verplichte winterhanden onder de auto kon laten monteren. Volgens de VACO was dit een rare zaak, temeer omdat winterhanden vooral uit veiligheidsoogpunt worden gebruikt. De nieuwe Nederlandse wetgeving volgt de bestaande Duitse regelgeving. Daar bestaat het stickersysteem al veel langer. De branche-organisatie heeft sterk aangedrongen op gelijktrekking van de wetgeving. De VACO brengt op korte termijn uniforme dashboardstickers uit, zodat er geen wildgroei van verschillende stickers van diverse soorten, maten en merken ontstaat. Deze stickers zullen door de VACO-Erkende Ondernemingen als service gratis ter beschikking worden gesteld bij distributie en montage van een set winterhanden. De Nederlandse Suzuki-dealers kunnen de komende tijd bezoek krijgen van een zogenaamde Mistery Man. Mensen in dienst van de importeur zullen anoniem de service van de dealers controleren. Ook de buitendienstmedewerkers van importeur Nimag gaan kijken of de dealers permanent voldoen aan de afgesproken "gouden regels" voor een optimale zorg voor de klant. Wie zijn Suzuki naar de Suzuki-dealer brengt krijgt na afloop van een beurt een uitgebreid onderhoudsrapport waarop wordt aangegeven wat voor een beurt is uitgevoerd, welke onderdelen niet in orde zijn bevonden en of deze delen zijn gereinigd, vervangen of gesmeerd. Dit rapport is uitgebreic dan het bekende lijstje van Veilig Verkeer Nederland. Natuurlijk is de APK-keuring voor de Suzuki-rijder bij de eigen dealer gratis, met uitzondering van de kosten voor het afmelden bij de Rijksdienst voor het wegverkeer. HYUDORI ..K. ,r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 31