Zandvoort 500 >n p Seizoensccfsluiter op het duinencircuit Motorrijden jongensdroom Gratis wintercontrole bij Peugeot Nieuwe Ford Taurus als Stationwagon Kleine besteller van Mercedes, de Vito r. en d i Stroomlijning Ford Mondeo Onthoofde Nissan Micra DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 9 november 1995 - pagina 5 )5 pagina 4 De winnende Donkervoort van het Duitse duo Dutching en Kaufman 'f26. 1995. laat De Nederlandse Marcos-equipe tijdens een van de pitstops. ND-BD-03 Na de Sprinter introduceert Mercedes de opvolger van de Volvo Advantage :t kortstondige smber de aftocht. Ier of bel tijdens 3-5360015. Op zaterdag 28 oktober werd op het circuit van Zandvoort de slotwedstrijd verreden, de Zandvoort 500. De wedstrijd stond open voor toerwagens, supertoerwagens en GT's in diverse klassen. Het startveld bood dan ook een bijzonder gevarieerde aanblik; tussen de Renault Clio's en Citroën AX-en stonden "dikke" Porsches, BMW's en Alfa Romeo's terwijl in de historische klasse zelfs nog een NSU 1200 TT te bewonderen viel. rijzen .950,- .750,- .500,- .500,- .950,- Tekst en foto's: Kees van der Velden pella 595,- 95,- .795,- AST 430310 OIuVO rewijst het. g is rorden. jn in n op dit sn op het gebied tingen en ski- vste ie Staten in [te ren len in ide vanaf maart 1996 leverbaar en Mercedes de opvolger van de wordt ook weer in het in Spanje gebouwde MB 80 en Spaanse Vitoria gebouwd. Er 100. Deze nieuwe Vito wordt komt zowel een bestelwagen als een combi voor het vervoer van 9 personen. Met zijn hoogte van 1,89 meter past de Vito in vrijwel iedere garage men van zichzelf zegt knap of intelligent te zijn. Het onderzoek geeft verder aan dat de grootste groep rijbewijs A-houders zonder motor zich bevindt in de leeftijdscategorie tussen de 20 en 30 jaar, op korte afstand gevolgd door de categorie 30- 40 jarigen. De helft van de geënqueteeden (49%) noemt de financiële situatie als ïklapt voor i van grotere .let is niet ssan Micra [ijk in it. En al gaan gebeuren, alt het te of de auto nd komt. van Huisman en Bastiaans en de Porsche 993 van Bert Ploeg en Hans-Willem te Pas. Met name Duncan Huisman en Phil Bastiaans konden het tempo van de Donkervoort goed volgen en halverwege de race bedroeg het verschil minder dan een ronde. In de slotfase van de race beroofdse een technisch defect Duncan Huisman en Phil Batiaans van een mogelijke zege. bijzonder j gedaante de verko™ gekenmerl ovale grille Het was natuurlijk duidelijk net als voorheen een station verschijnen. Deze variant we op de Tokyo Motorshow ter*- zijn lengte van 5,09 meter i= sbouw vervangei een hypermodern comple: dat aan alle eisen voldoet de wat verdere toekomst mc dan ook nog de baan verlenc en aangepast gaan worden zodat Zandvoort internationaal weer een sterke aantrekkingskracht krijgt met als uiteindelijke doel uiteraard de terugkeer van de Grote Prijs van Nederland. Tijdens de Detroit Motorshow in januari liet Ford de volledig nieuwe Taurus zien. Deze populaire auto is in nieuwste inmiddels in de Verenigde coop gegaan. De auto wordt nerkt door ronde vormen, een kleine le en samengestelde koplampen. -duidelijk dat van de Taurus ion wagon zou rerd als verrassing entoongesteld. Met is deze versie nog middenconsole met armsteun en elektrisch bediende voorportierramen en buitenspiegels. De keuze uit een vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en Wagon blijft ongewijzigd. De prijs voor deze drie carrosserievarian- ten is identiek. De zeer luxueuze Ghia-uitvoering is f.2.000,= goedkoper gewc’ Ook de dieselversies zijr prijs verlaagd, wat een voordeel kan opleveren van maximaal f.5.500,=. Ook levert Ford voor een meerprijs van f.390,= een bijrijdersairbag eventueel aangevuld met hoofdsteunen achterin. Airconditioning kost f.990,= extra en voor datzelfde bedrag wordt ABS aangeboden, bij de 2.0 Business Edition en Ghia gecombineerd met Traction Control. De wedstrijd ging, zoals de naam al doet vermoeden, over 500 kilometer met een maximum van vier uur en drie kwartier. Door deze lengte de daarmee samenhangen^ pitstops en rijderswissels was het een echte endurance race een soort "miniLe Mans". De Nissan Micra wordt in Japan verkocht onder de naam 'March'. Op basis van deze auto toonde het merk een cabriolet. De auto heeft een rolbeugel, maar blijft verder trouw aan de bolle vormen van het gesloten model. In de PVC-cabriokap is een soort van panoramische achterruit opgenomen. Bij de interieur is alle Japanse fantasie aangewend om er kleur aan te geven. Het witte showmodel was voorzien van een stof in herfstkleuren op meubilair en portieren. Door een beige stuurwiel, omranding van het instrumentarium en de pook van de CVT- versnellingsbak wordt nog wat extra kleur gegeven. Vanwege de cabriokap is de bagageruimte beperkt, maar de achterbank kan worden neergei het vervoeren v voorwerpen. H« zeker of de Niss cabrio werkelij produktie gaat, mocht dat dan nog vah nc betwijfelen c* J naar onslanc Rook en olie In de slotfase kwam de BMW zelfs zienderoge dichterbij maar in ronde 180 sloeg het noodlot toe. Bij "Bos Uit" hoorde Huisman opeens een vreemd geluid onder de motorkap vandaan komen en in een daverende wolk van rook en olie gaf het differentieel op het rechte eind de geest. Korte tijd later konden de Duitsers Kaufman en Dutching in de invallende duisternis als overwinnaars afgevlagd worden. Ploeg en te Pas finishten als tweede in hun Porsche en mede door de uitvallers eindigde de Marcos equipe van Cor Euser toch nog als derde. De rust keert voorlopig weer op het Noordhollandse duinencircuit terug, dat zich voor gaat bereiden op het volgend seizoen. In dat volgende seizoen wordt de supertoerwagenserie vervangen door het nieuwe Dutch Touringcar Championship. Dit nieuwe kampioenschap is gebaseerd op groep N auto's en sluit wat reglementen betreft nauw aan bij de Deutsche Tourenwagen Challenge en vergelijkbare series in Oostenrijk en de Scandinavische landen. Men hoopt op die manier tot een internationale uitwisseling komen en er zijn al plannc voor Europese wedstrijde: het voorprogramma van ITC en de Marlboro Masters. doen. In 17 procent van de gevallen zou het daarbij gaan om een nieuwe machine. De meeste interesse gaat uit naar een chopper, direct gevolgd door een toermotor. De potentiële kopers geven met name de voorkeur aan een motorfiets in de prijsklasse tussen de 7.500 en 15.000 gulden. (Rai Actueel) De ruit van de achterklep kan afzonderlijk worden geopend voor het inladen van kleine voorwerpen. De achterbank is in ongelijk delen neerklapbaar. stond een enigszins vreemde eend in de bijt: de Donkervoort van de Duitsers Michael Dutching en e en Wolfgang Kaufman. Dit snde Nederlandse product, afgeleid van de Engelse Lotus Super Seven, was tijdens de trainingen zeer snel maar bij de betrouwbaarheid werden vraagtekens geplaatst. De race bewees echter het tegendeel. Al meteen bij de start namen de Duitsers de leiding in handen terwijl de Engelse Marcos niet verder kwam dan dertig ronden. Euser en kornuiten vielen door problemen en lange pitstops terug naar een vijfde plaats en de strijd aan de kop van het veld ging tussen de Donkervoort, de BMW M3 GT In navolging van de stroomlijning die Ford heeft doorgevoerd in het Escort- programma, is de opbouw van de Mondeo-reeks aangepast. De CLX-versie blijft onveranderd aan de basis staat. Daarboven krijgen we te maken met de zogenaamde Business Edition die de GLX vervangt. Voor een meerprijs van slechts duizend gulden heeft deze auto bredere banden, mistlampen voor, speciale bekleding. Donkervoort Naast pure snelheid ging het dus vooral om het uithoudingsvermogen van zowel mens als machine. Op de eerste startrij stonden twee Marcossen, de gele door Linea Directa gesponsorde Nederlandse wagen bemand door Euser, van Reenen en Schir en de blauwe fabrieksauto uit Engeland met Warnock, Cook en Cotteri aan het stuur. Daarachter voornaamste oorzaak voor het niet hebben van een motor. Lagere prijzen of een hoger inkomen zullen hier volgens de onderzoekers bij respectievelijk 34% en 30% van de ondervraagden verandering in brengen. Overigens overweegt 58% een motor aan te schaffen. Zesenveertig procent zegt dit binnen een jaar te willen Hypermodern Ook het circuit zelf zal volgend seizoen de nodige veranderingen ondergaan. Om te beginnen wil men uiterlijk eind 1996 het huidige pitsgebouw vervangen door “en hypermodern complex it. In roet De belangrijkste reden voor ngd het behalen van het motorrijbewijs heeft te maken met het beantwoorden aan een imago en het vervullen van een jongensdroom (45%). Het argument familie of vrienden reden ook al komt met 33 procent op een tweede plaats en 15 procent van de rijbewijs A-bezitters reed vroeger ook al motor. Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek "Het motorrijbewijs: Droom of Passie?" dat de RAI-afdeling Gemotoriseerde Tweewielers eind vorig jaar heeft laten houden. Het onderzoek werd uitgevoerd door Chris Rusell Associates Nederland bv onder 2.100 houders van een A-rijbewijs. Van de respondenten zonder motor geeft 68 procent aan bij motorrijden een gevoel van vrijheid te hebben. Daarna volgen de argumenten avontuur (30%), snelheid (26%) en onafhankelijkheid (24%). Op de laatste plaats eindigt 'stoer' (11%), hetgeen in tegen spraak is met de hoge score van imago. Waarschijnlijk zegt de gemiddelde respondent echter niet snel dat hij stoer is, net zomin als en kan zodoende ook als alternatieve APV gezien worden. De bestelversie heeft een laadvolume van 5 kubieke meter bij een laadoppervlak van 3,6 vierkante meter. Er mag in de Mercedes Vito voor 1000 kg aan lading worden meegenomen. In het interieur zien we een schakelpook geplaatst op het dashboard als ware het een joystick. Nieuw is deze constructie niet, maar het biedt wel extra veel ruimte voorin en een goede doorgang naar de laadruimte. De Mercedes Vito krijgt voorwielaandrijving en biedt de keuze uit een 80 pk dieselmotor, 100 pk turbodiesel en een 130 pk sterke benzinekrachtbron. Naast de handgeschakelde vijfbak is ook een automaat te bestellen. De Mercedes Vito beschikt over onafhankelijke wielophanging. Veiligheidsitems als ABS, ABD en full-size airbags behoren tot de mogelijkheden. eens 6 centimeter langer dan de sedan. De auto krijgt een 3 liter 24-kleppen V6-motor met een vermogen van 200 pk, maar zal ook met andere krachtbronnen worden aangeboden. Door de aërodynamisch gunstige vormgeving haalt de Wagon een lage Cw-waarde van 0,34 en dat zelfs inclusief de dakrailings. Alle Peugeot-rijders zijn tussen 15 november en 2 december van harte welkom bij de eigen Peugeot-dealer voor een gratis wintercontrole. Wordt de auto in orde bevonden of in orde gemaakt, dan wordt tot 1 april 1996 een gratis starthulp aan huis gegarandeerd. De eigenaar van de auto ontvangt hiertoe een Startgarantiebewijs. Het is een landelijke aktie die al enkele jaren wordt gehouden. Winterproblemen blijken zich in de praktijk slechts voor te doen wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud of een onjuiste afstelling van de motor. De Peugeot-dealer kan deze voorvallen voorkomen. De auto wordt tijdens de gratis controle op 25 punten nagekeken: o.a. koeling, motor, verlichting, ruitewissers, accu, remmen, dempers, uitlaat en banden. Het is uiteraard wel raadzaam van te voren een afspraak voor deze controle te maken. Alle Peugeot-dealers hebben bovendien op di* moment speciale aanbiedinger van mistlampen, sneeuwketting boxen. tgeb ski-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25