Zandvoort 500
>n
p
Seizoensccfsluiter
op het duinencircuit
Motorrijden jongensdroom
Gratis wintercontrole
bij Peugeot
Nieuwe Ford Taurus
als Stationwagon
Kleine besteller van Mercedes, de Vito
r.
en
d
i
Stroomlijning Ford Mondeo
Onthoofde
Nissan Micra
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 november 1995 - pagina 5
)5 pagina 4
De winnende Donkervoort van het Duitse duo Dutching en Kaufman
'f26.
1995.
laat
De Nederlandse Marcos-equipe tijdens een van de pitstops.
ND-BD-03
Na de Sprinter introduceert
Mercedes de opvolger van de
Volvo Advantage
:t kortstondige
smber de aftocht.
Ier of bel tijdens
3-5360015.
Op zaterdag 28 oktober werd op het circuit van
Zandvoort de slotwedstrijd verreden, de Zandvoort
500. De wedstrijd stond open voor toerwagens,
supertoerwagens en GT's in diverse klassen. Het
startveld bood dan ook een bijzonder gevarieerde
aanblik; tussen de Renault Clio's en Citroën AX-en
stonden "dikke" Porsches, BMW's en Alfa Romeo's
terwijl in de historische klasse zelfs nog een NSU
1200 TT te bewonderen viel.
rijzen
.950,-
.750,-
.500,-
.500,-
.950,-
Tekst en foto's:
Kees van der Velden
pella
595,-
95,-
.795,-
AST
430310
OIuVO
rewijst het.
g is
rorden.
jn in
n op dit
sn op het gebied
tingen en ski-
vste
ie Staten in
[te
ren
len in
ide
vanaf maart 1996 leverbaar en
Mercedes de opvolger van de wordt ook weer in het
in Spanje gebouwde MB 80 en Spaanse Vitoria gebouwd. Er
100. Deze nieuwe Vito wordt komt zowel een bestelwagen
als een combi voor het vervoer
van 9 personen. Met zijn
hoogte van 1,89 meter past de
Vito in vrijwel iedere garage
men van zichzelf zegt knap of
intelligent te zijn.
Het onderzoek geeft verder
aan dat de grootste groep
rijbewijs A-houders zonder
motor zich bevindt in de
leeftijdscategorie tussen de 20
en 30 jaar, op korte afstand
gevolgd door de categorie 30-
40 jarigen. De helft van de
geënqueteeden (49%) noemt
de financiële situatie als
ïklapt voor
i van grotere
.let is niet
ssan Micra
[ijk in
it. En al
gaan gebeuren,
alt het te
of de auto
nd komt.
van Huisman en Bastiaans en
de Porsche 993 van Bert Ploeg
en Hans-Willem te Pas. Met
name Duncan Huisman en
Phil Bastiaans konden het
tempo van de Donkervoort
goed volgen en halverwege
de race bedroeg het verschil
minder dan een ronde.
In de slotfase van de race beroofdse een technisch defect
Duncan Huisman en Phil Batiaans van een mogelijke zege.
bijzonder j
gedaante
de verko™
gekenmerl
ovale grille
Het was natuurlijk duidelijk
net als voorheen een station
verschijnen. Deze variant we
op de Tokyo Motorshow ter*-
zijn lengte van 5,09 meter i=
sbouw vervangei
een hypermodern comple:
dat aan alle eisen voldoet
de wat verdere toekomst mc
dan ook nog de baan verlenc
en aangepast gaan worden
zodat Zandvoort
internationaal weer een
sterke aantrekkingskracht
krijgt met als uiteindelijke
doel uiteraard de terugkeer
van de Grote Prijs van
Nederland.
Tijdens de Detroit Motorshow in januari liet
Ford de volledig nieuwe Taurus zien. Deze
populaire auto is in nieuwste
inmiddels in de Verenigde
coop gegaan. De auto wordt
nerkt door ronde vormen, een kleine
le en samengestelde koplampen.
-duidelijk dat van de Taurus
ion wagon zou
rerd als verrassing
entoongesteld. Met
is deze versie nog
middenconsole met armsteun
en elektrisch bediende
voorportierramen en
buitenspiegels. De keuze uit
een vierdeurs sedan, vijfdeurs
hatchback en Wagon blijft
ongewijzigd. De prijs voor
deze drie carrosserievarian-
ten is identiek. De zeer
luxueuze Ghia-uitvoering is
f.2.000,= goedkoper gewc’
Ook de dieselversies zijr
prijs verlaagd, wat een
voordeel kan opleveren van
maximaal f.5.500,=. Ook levert
Ford voor een meerprijs van
f.390,= een bijrijdersairbag
eventueel aangevuld met
hoofdsteunen achterin.
Airconditioning kost f.990,=
extra en voor datzelfde
bedrag wordt ABS
aangeboden, bij de 2.0
Business Edition en Ghia
gecombineerd met Traction
Control.
De wedstrijd ging, zoals de
naam al doet vermoeden, over
500 kilometer met een
maximum van vier uur en drie
kwartier. Door deze lengte
de daarmee samenhangen^
pitstops en rijderswissels was
het een echte endurance race
een soort "miniLe Mans".
De Nissan Micra wordt in
Japan verkocht onder de
naam 'March'. Op basis
van deze auto toonde het
merk een cabriolet. De
auto heeft een rolbeugel,
maar blijft verder trouw
aan de bolle vormen van
het gesloten model. In de
PVC-cabriokap is een
soort van panoramische
achterruit opgenomen. Bij
de interieur is alle
Japanse fantasie
aangewend om er kleur
aan te geven. Het witte
showmodel was voorzien
van een stof in
herfstkleuren op
meubilair en portieren.
Door een beige stuurwiel,
omranding van het
instrumentarium en de
pook van de CVT-
versnellingsbak wordt
nog wat extra kleur
gegeven. Vanwege de
cabriokap is de
bagageruimte beperkt,
maar de achterbank kan
worden neergei
het vervoeren v
voorwerpen. H«
zeker of de Niss
cabrio werkelij
produktie gaat,
mocht dat
dan nog vah nc
betwijfelen c* J
naar onslanc
Rook en olie
In de slotfase kwam de BMW
zelfs zienderoge dichterbij
maar in ronde 180 sloeg het
noodlot toe. Bij "Bos Uit"
hoorde Huisman opeens een
vreemd geluid onder de
motorkap vandaan komen en
in een daverende wolk van
rook en olie gaf het
differentieel op het rechte
eind de geest. Korte tijd later
konden de Duitsers Kaufman
en Dutching in de invallende
duisternis als overwinnaars
afgevlagd worden. Ploeg en te
Pas finishten als tweede in
hun Porsche en mede door de
uitvallers eindigde de Marcos
equipe van Cor Euser toch
nog als derde.
De rust keert voorlopig weer
op het Noordhollandse
duinencircuit terug, dat zich
voor gaat bereiden op het
volgend seizoen. In dat
volgende seizoen wordt de
supertoerwagenserie
vervangen door het nieuwe
Dutch Touringcar
Championship.
Dit nieuwe kampioenschap is
gebaseerd op groep N auto's
en sluit wat reglementen
betreft nauw aan bij de
Deutsche Tourenwagen
Challenge en vergelijkbare
series in Oostenrijk en de
Scandinavische landen. Men
hoopt op die manier tot een
internationale uitwisseling
komen en er zijn al plannc
voor Europese wedstrijde:
het voorprogramma van
ITC en de Marlboro Masters.
doen. In 17 procent van de
gevallen zou het daarbij gaan
om een nieuwe machine.
De meeste interesse gaat uit
naar een chopper, direct
gevolgd door een toermotor.
De potentiële kopers geven
met name de voorkeur aan
een motorfiets in de
prijsklasse tussen de 7.500 en
15.000 gulden.
(Rai Actueel)
De ruit van de achterklep kan afzonderlijk
worden geopend voor het inladen van kleine
voorwerpen. De achterbank is in ongelijk
delen neerklapbaar.
stond een enigszins vreemde
eend in de bijt: de
Donkervoort van de Duitsers
Michael Dutching en
e en Wolfgang Kaufman. Dit
snde Nederlandse product,
afgeleid van de Engelse Lotus
Super Seven, was tijdens de
trainingen zeer snel maar bij
de betrouwbaarheid werden
vraagtekens geplaatst. De
race bewees echter het
tegendeel.
Al meteen bij de start namen
de Duitsers de leiding in
handen terwijl de Engelse
Marcos niet verder kwam dan
dertig ronden. Euser en
kornuiten vielen door
problemen en lange pitstops
terug naar een vijfde plaats
en de strijd aan de kop van
het veld ging tussen de
Donkervoort, de BMW M3 GT
In navolging van de
stroomlijning die Ford heeft
doorgevoerd in het Escort-
programma, is de opbouw van
de Mondeo-reeks aangepast.
De CLX-versie blijft
onveranderd aan de basis
staat. Daarboven krijgen we
te maken met de zogenaamde
Business Edition die de GLX
vervangt. Voor een meerprijs
van slechts duizend gulden
heeft deze auto bredere
banden, mistlampen voor,
speciale bekleding.
Donkervoort
Naast pure snelheid ging het
dus vooral om het
uithoudingsvermogen van
zowel mens als machine. Op
de eerste startrij stonden twee
Marcossen, de gele door Linea
Directa gesponsorde
Nederlandse wagen bemand
door Euser, van Reenen en
Schir en de blauwe
fabrieksauto uit Engeland
met Warnock, Cook en Cotteri
aan het stuur. Daarachter
voornaamste oorzaak voor het
niet hebben van een motor.
Lagere prijzen of een hoger
inkomen zullen hier volgens
de onderzoekers bij
respectievelijk 34% en 30%
van de ondervraagden
verandering in brengen.
Overigens overweegt 58% een
motor aan te schaffen.
Zesenveertig procent zegt dit
binnen een jaar te willen
Hypermodern
Ook het circuit zelf zal
volgend seizoen de nodige
veranderingen ondergaan.
Om te beginnen wil men
uiterlijk eind 1996 het huidige
pitsgebouw vervangen door
“en hypermodern complex
it. In
roet De belangrijkste reden voor
ngd het behalen van het
motorrijbewijs heeft te maken
met het beantwoorden aan
een imago en het vervullen
van een jongensdroom (45%).
Het argument familie of
vrienden reden ook al komt
met 33 procent op een tweede
plaats en 15 procent van de
rijbewijs A-bezitters reed
vroeger ook al motor. Dit is de
belangrijkste conclusie uit het
onderzoek "Het
motorrijbewijs: Droom of
Passie?" dat de RAI-afdeling
Gemotoriseerde Tweewielers
eind vorig jaar heeft laten
houden. Het onderzoek werd
uitgevoerd door Chris Rusell
Associates Nederland bv
onder 2.100 houders van een
A-rijbewijs. Van de
respondenten zonder motor
geeft 68 procent aan bij
motorrijden een gevoel van
vrijheid te hebben. Daarna
volgen de argumenten
avontuur (30%), snelheid (26%)
en onafhankelijkheid (24%).
Op de laatste plaats eindigt
'stoer' (11%), hetgeen in tegen
spraak is met de hoge score
van imago. Waarschijnlijk
zegt de gemiddelde
respondent echter niet snel
dat hij stoer is, net zomin als
en kan zodoende ook als
alternatieve APV gezien
worden. De bestelversie heeft
een laadvolume van 5
kubieke meter bij een
laadoppervlak van 3,6
vierkante meter. Er mag in de
Mercedes Vito voor 1000 kg
aan lading worden
meegenomen. In het interieur
zien we een schakelpook
geplaatst op het dashboard
als ware het een joystick.
Nieuw is deze constructie niet,
maar het biedt wel extra veel
ruimte voorin en een goede
doorgang naar de laadruimte.
De Mercedes Vito krijgt
voorwielaandrijving en biedt
de keuze uit een 80 pk
dieselmotor, 100 pk
turbodiesel en een 130 pk
sterke benzinekrachtbron.
Naast de handgeschakelde
vijfbak is ook een automaat te
bestellen. De Mercedes Vito
beschikt over onafhankelijke
wielophanging.
Veiligheidsitems als ABS,
ABD en full-size airbags
behoren tot de
mogelijkheden.
eens 6 centimeter langer dan de sedan. De
auto krijgt een 3 liter 24-kleppen V6-motor met
een vermogen van 200 pk, maar zal ook met
andere krachtbronnen worden aangeboden.
Door de aërodynamisch gunstige vormgeving
haalt de Wagon een lage Cw-waarde van 0,34
en dat zelfs inclusief de dakrailings.
Alle Peugeot-rijders zijn tussen 15 november
en 2 december van harte welkom bij de eigen
Peugeot-dealer voor een gratis wintercontrole.
Wordt de auto in orde bevonden of in orde
gemaakt, dan wordt tot 1 april 1996 een gratis
starthulp aan huis gegarandeerd. De
eigenaar van de auto ontvangt hiertoe een
Startgarantiebewijs. Het is een landelijke
aktie die al enkele jaren wordt gehouden.
Winterproblemen blijken zich in de praktijk
slechts voor te doen wanneer er sprake is van
achterstallig onderhoud of een onjuiste
afstelling van de motor. De Peugeot-dealer
kan deze voorvallen voorkomen. De auto
wordt tijdens de gratis controle op 25 punten
nagekeken: o.a. koeling, motor, verlichting,
ruitewissers, accu, remmen, dempers, uitlaat
en banden.
Het is uiteraard wel raadzaam van te voren
een afspraak voor deze controle te maken. Alle
Peugeot-dealers hebben bovendien op di*
moment speciale aanbiedinger
van mistlampen, sneeuwketting
boxen.
tgeb
ski-