Audi gaat verder met TT
:n
Mercedes SLK definitief
VW Concept
1 stapje verder
r- J
R
o
inn
iuu
I
II
E
A
IATRAS
ETOUR
500
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
irtma’
WAAROM:
A Erkenningen van APK,
Alarm, LPG-inbouw!
Rt>v-
5 pagina 20
Oplage: 98.800
Donderdag 9 november 1995
:ht bij
Grote getallen
MITSUBISHI
MOTORS
'Ss9,00
I
Tony Vos
Autotest
Zandvoort
Toekomstvisie
Lees verder
Japanse merken
in dit nummer
pag. 3
pag. 5
pag. 9
FILBURG
o.a.:
CONVENTIONEEL
Jog
VAN HET JAAR,
Volkswagen
Vento SDi
Jaargang 7
Nummer 43
kussesis
dcleden
igen
ley
>dat
ten
jgop
ïde
eir
RKOM
.telkussens
A Schadegarant, Audatex
en Autotelefoons
ïkbedden:
366
Bel ons voor
i klaar om u
wij hebben
sbben we 'n
jor uw oude
gratis thuis
matras mee
Deze motoren bieden
vermogens van
respectievelijk 136 en 193 pk.
i TTS zijn
st het oog op
De Audi TT en T
ontwerpen met 1
serieproduktie.
rodel
uitstekend
st-versie en
sk op de
toond.
sndbaar.
IPLOMEERD
jelstoffeerwerk
juwen van uw
en en reparaties.
pgave.
^9/5348495
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
v DEECO-POUER
TECHNIEK VAN
SAAB /SMEET DAN
CONVENTIONEEL
SAAB
7UIDf)OST bv
Aatat ^^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
leersoort trekt men al gauw de
vergelijking met een
baseball-handschoen.
Achterin heeft de TTS
Roadster geen zitplaatsen,
maar zit de bergruimte voor
de kap. Door de korte
carrosserie met afgeronde
voor- en achterzijde oogt ook
|IC\ Automobielbedrijf
Kluitmansb.k
Kapt. Hatterasstraat 11 Haarendijk 6a
5015 BB Tilburg 5076 TM Haaren N Br.
Telefoon: 013-5443330 Telefoon: 0411-621360
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
A Expert op gebied van
Bedrijfswagens
A Flexibiliteit, vestigingen
Haaren, Tilburg
A Ruim aanbod nieuw
en occasions
vervaardigd uit metalen
delen die met behulp van een
hydraulisch systeem in de
kofferruimte wegzakken.
Motorisch kan worden
gekozen uit een 2 liter 16-
idepper reeds bekend uit C-
en E-klasse en de recent
geïntroduceerde 2.3 liter
compressor krachtbron.
Met de twee prototypes van de
Mercedes SLK april 1994 in
Turijn en oktober 1994 in
Parijs baarde het Duitse merk
veel opzien.
Er werd duidelijk getoond dat
het mogelijk zou zijn een
relatief betaalbare
tweezitsroadster te maken
met gebruikmaking van
technische componenten uit
de C-klasse. Precies 1
na de presentatie var
eerste prototype zal Merer
Na de gele Volkswagen
Concept 1 in Detroit vorig jaar
en de rode cabriolet op de
Autosalon van Genève in
maart 1994, is het derde model
zwart. Tussen de twee eerste
prototypes en het laatste
model dat op de Tokyo
Motorshow te zien was, zit
keurig de beslissing om de
auto voor het jaar 2000
definitief in produktie te
nemen, gezien de enorme
hoeveelheid positieve
reacties. De eerste Concept 1
en de cabrio werden
ontwikkeld in het Volkswac
Design Center in Simi Valk
(USA). De derde auto is een
dóórontwikkeling op het
concept van het ontwerpk
uit Wolfsburg. Met het ooc
x matras
olyetherSG4O I
NU 489,00
De IAA in Frankfurt brac!
Audi een zeer speciaal
prototype, de TT, ontwikkeld
door jonge ontwerpers. Het is
een tweezits sportwagen met
de techniek van de Audi A4
met 1.8 liter 20-kleppenmotor.
Dit zeer gedrongen mc
leent zich echter uitst;
voor een cabriolet-
deze werd dan ook
Tokyo Motor Show getc
Audi noemt "klein, wei
zuinig, dapper en
hartstochtelijk" als de
belangrijkste kenmerken van
de TTS Roadster. De auto
heeft een lage voorruit en
geïntegreerde rolbeugels
achter de stoelen.
Het interieur kan onder
slechte Weersom
standigheden worden
overdekt met een stoffen kap
die een beetje lijkt op een
zuidwester. In het vooronder
ligt bij de Roadster een zeer
sportieve versie van de 1.8
liter turbomotor met een
vermogen van 210 pk en fors
koppel van 250 Nm. De auto
haalt hiermee een top van 240
km/u en trekt in 6 seconden
van 0 tot 100 km/u. Deze
variant heeft verder 18 inch
velgen, luchtopeningen in de
voorschermen en lederen
bekleding. Door het speciale
stiksel en de gebruikte
Voorafgaand aan de Tokyo
Motorshow enkele weken
geleden bezocht ik de
Asahi Shimbun, de op één
na grootste krant in Japan
met een dagelijkse oplage
van 12 miljoen
exemplaren. De
presentatie van dit bedrijf
bestaat voornamelijk uit
grote getallen, die
bijzonder indrukwekkend
en in onze ogen bijna
onvoorstelbaar zijn. Zo zijn
er van de ochtendkrant 8
miljoen stuks en de
avondeditie heeft een
oplage van 4 miljoen. Deze
krant wordt gedrukt bij 19
drukkerijen, waarvan de
grootste in Tokyo zelf
staat. Hier werken in
vrijwel continu-dienst 32
gigantische persen om de
klus te klaren. Er is een
uitgekiend inpak- en
distributiesysteem, want
net als de Nederlander is
de japanner gewend zich
op de krant te abonneren.
Er zijn voor de gigantische
oplage van de Asahi
Shimbun maar liefst 90.000
bezorgers aangetrokken
die twee keer per dag op
de fiets hun ronde doen.
Maar ook aan de
redaktiekant is de enorme
krant indrukwekkend. Er
zijn tegen de duizend
journalisten in dienst,
waarvan er een paar
honderd op lokatie actief
zijn. Ze maken gebruik van
alle denkbare
electronische apparatuur
als modems en satelieten.
De Asahi Shimbun heeft al
sinds 1980 een electronisch
redaktie- en
opmaaksysteem dat anno
1995 sterk verouderd lijkt.
Wel heeft het bedrijf de
beschikking over vijf
helicopters en twee eigen
straalvliegtuigen.
In Japan is er een wet die
bepaalt dat er in een krant
niet meer dan 50% aan
advertenties mag staan en
bij een oplage van 8 tot 12
miljoen is een pagina
grote advertentie niet echt
betaalbaar. Wil een
bedrijf in alle edities
reclame maken dan kost
een pagina zwart-wit ruim
zeshonderdduizend
gulden.
De Asahi Shimbun
besteedt regelmatig
aandacht aan auto's, maar
dat gaat op een andere
manier dan we hier
gewend zijn. Als het gaat
om nieuws op
concernniveau dan is het
natuurlijk de economie-
redaktie die zich hiermee
bezighoudt. Gaat het om
nieuwe modellen en ander
produktnieuws dan komt
dit op de jongerenpagina...
de veiligheid is het front
gewijzigd en heeft nu een
geïntegreerde bumper en
ronde koplampen met
elipsoïde techniek. Bij alle
wijzigingen heeft men
geprobeerd droom en
werkelijkheid zoveel mogelijk
bijeen te houden. De auto is in
z'n geheel 24 centimeter
langer geworden en 7
centimeter breder. Nieuw is
ook de achterklep en variabe
le bagageruimte. Als
veiligheidsitems heeft de
derde Concept 1 twee airbags,
zijdelingse bescherming
tegen aanrijdingen, ABS en
traction control. De simpele
uitstraling van het dashboard
bleef behouden. De auto in
Tokyo had een glazen dak dat
van buiten naar binnen
verduistert, maar waardoor
men vanuit het interieur
ongestoord naar buiten kan
kijken. In ieder geval is de
Concept 1 weer een stukje
dichter bij de werkelijkheid
gekomen. Het valt niet te
verwachten dat de auto
tussen nu en de werkelijke
introductie wat betreft
principe nog veel veranderd
zal worden.
de Roadster bijzonder
gedrongen. De carrosserie is
voor een deel uit aluminium
gemaakt, zoals de motorkap,
kofferklep en de portieren.
9aIanW'a"e
Nü3»9’95
op de autotentoonstelling van
Turijn in het voorjaar van 1996
de definitieve produktieversie
van de SLK laten zien.
De grote lijnen van de
prototypes zijn overgenomen.
De voorruit staat onder een
kleine hoek, de motorkap is
relatief lang en de deuren
breed. Verder heeft de auto
een uniek variodak, zoc
twee jaar eigenlijk een cabriolet i.
in het coupé in één model zijn
Mercedes verenigd. Het dak is
ing
xe pocketvering
3 jaar garantie,
NU 649,00
w