Audi gaat verder met TT :n Mercedes SLK definitief VW Concept 1 stapje verder r- J R o inn iuu I II E A IATRAS ETOUR 500 Bijlage van: De Tilburgse Koerier irtma’ WAAROM: A Erkenningen van APK, Alarm, LPG-inbouw! Rt>v- 5 pagina 20 Oplage: 98.800 Donderdag 9 november 1995 :ht bij Grote getallen MITSUBISHI MOTORS 'Ss9,00 I Tony Vos Autotest Zandvoort Toekomstvisie Lees verder Japanse merken in dit nummer pag. 3 pag. 5 pag. 9 FILBURG o.a.: CONVENTIONEEL Jog VAN HET JAAR, Volkswagen Vento SDi Jaargang 7 Nummer 43 kussesis dcleden igen ley >dat ten jgop ïde eir RKOM .telkussens A Schadegarant, Audatex en Autotelefoons ïkbedden: 366 Bel ons voor i klaar om u wij hebben sbben we 'n jor uw oude gratis thuis matras mee Deze motoren bieden vermogens van respectievelijk 136 en 193 pk. i TTS zijn st het oog op De Audi TT en T ontwerpen met 1 serieproduktie. rodel uitstekend st-versie en sk op de toond. sndbaar. IPLOMEERD jelstoffeerwerk juwen van uw en en reparaties. pgave. ^9/5348495 Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur v DEECO-POUER TECHNIEK VAN SAAB /SMEET DAN CONVENTIONEEL SAAB 7UIDf)OST bv Aatat ^^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 leersoort trekt men al gauw de vergelijking met een baseball-handschoen. Achterin heeft de TTS Roadster geen zitplaatsen, maar zit de bergruimte voor de kap. Door de korte carrosserie met afgeronde voor- en achterzijde oogt ook |IC\ Automobielbedrijf Kluitmansb.k Kapt. Hatterasstraat 11 Haarendijk 6a 5015 BB Tilburg 5076 TM Haaren N Br. Telefoon: 013-5443330 Telefoon: 0411-621360 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. A Expert op gebied van Bedrijfswagens A Flexibiliteit, vestigingen Haaren, Tilburg A Ruim aanbod nieuw en occasions vervaardigd uit metalen delen die met behulp van een hydraulisch systeem in de kofferruimte wegzakken. Motorisch kan worden gekozen uit een 2 liter 16- idepper reeds bekend uit C- en E-klasse en de recent geïntroduceerde 2.3 liter compressor krachtbron. Met de twee prototypes van de Mercedes SLK april 1994 in Turijn en oktober 1994 in Parijs baarde het Duitse merk veel opzien. Er werd duidelijk getoond dat het mogelijk zou zijn een relatief betaalbare tweezitsroadster te maken met gebruikmaking van technische componenten uit de C-klasse. Precies 1 na de presentatie var eerste prototype zal Merer Na de gele Volkswagen Concept 1 in Detroit vorig jaar en de rode cabriolet op de Autosalon van Genève in maart 1994, is het derde model zwart. Tussen de twee eerste prototypes en het laatste model dat op de Tokyo Motorshow te zien was, zit keurig de beslissing om de auto voor het jaar 2000 definitief in produktie te nemen, gezien de enorme hoeveelheid positieve reacties. De eerste Concept 1 en de cabrio werden ontwikkeld in het Volkswac Design Center in Simi Valk (USA). De derde auto is een dóórontwikkeling op het concept van het ontwerpk uit Wolfsburg. Met het ooc x matras olyetherSG4O I NU 489,00 De IAA in Frankfurt brac! Audi een zeer speciaal prototype, de TT, ontwikkeld door jonge ontwerpers. Het is een tweezits sportwagen met de techniek van de Audi A4 met 1.8 liter 20-kleppenmotor. Dit zeer gedrongen mc leent zich echter uitst; voor een cabriolet- deze werd dan ook Tokyo Motor Show getc Audi noemt "klein, wei zuinig, dapper en hartstochtelijk" als de belangrijkste kenmerken van de TTS Roadster. De auto heeft een lage voorruit en geïntegreerde rolbeugels achter de stoelen. Het interieur kan onder slechte Weersom standigheden worden overdekt met een stoffen kap die een beetje lijkt op een zuidwester. In het vooronder ligt bij de Roadster een zeer sportieve versie van de 1.8 liter turbomotor met een vermogen van 210 pk en fors koppel van 250 Nm. De auto haalt hiermee een top van 240 km/u en trekt in 6 seconden van 0 tot 100 km/u. Deze variant heeft verder 18 inch velgen, luchtopeningen in de voorschermen en lederen bekleding. Door het speciale stiksel en de gebruikte Voorafgaand aan de Tokyo Motorshow enkele weken geleden bezocht ik de Asahi Shimbun, de op één na grootste krant in Japan met een dagelijkse oplage van 12 miljoen exemplaren. De presentatie van dit bedrijf bestaat voornamelijk uit grote getallen, die bijzonder indrukwekkend en in onze ogen bijna onvoorstelbaar zijn. Zo zijn er van de ochtendkrant 8 miljoen stuks en de avondeditie heeft een oplage van 4 miljoen. Deze krant wordt gedrukt bij 19 drukkerijen, waarvan de grootste in Tokyo zelf staat. Hier werken in vrijwel continu-dienst 32 gigantische persen om de klus te klaren. Er is een uitgekiend inpak- en distributiesysteem, want net als de Nederlander is de japanner gewend zich op de krant te abonneren. Er zijn voor de gigantische oplage van de Asahi Shimbun maar liefst 90.000 bezorgers aangetrokken die twee keer per dag op de fiets hun ronde doen. Maar ook aan de redaktiekant is de enorme krant indrukwekkend. Er zijn tegen de duizend journalisten in dienst, waarvan er een paar honderd op lokatie actief zijn. Ze maken gebruik van alle denkbare electronische apparatuur als modems en satelieten. De Asahi Shimbun heeft al sinds 1980 een electronisch redaktie- en opmaaksysteem dat anno 1995 sterk verouderd lijkt. Wel heeft het bedrijf de beschikking over vijf helicopters en twee eigen straalvliegtuigen. In Japan is er een wet die bepaalt dat er in een krant niet meer dan 50% aan advertenties mag staan en bij een oplage van 8 tot 12 miljoen is een pagina grote advertentie niet echt betaalbaar. Wil een bedrijf in alle edities reclame maken dan kost een pagina zwart-wit ruim zeshonderdduizend gulden. De Asahi Shimbun besteedt regelmatig aandacht aan auto's, maar dat gaat op een andere manier dan we hier gewend zijn. Als het gaat om nieuws op concernniveau dan is het natuurlijk de economie- redaktie die zich hiermee bezighoudt. Gaat het om nieuwe modellen en ander produktnieuws dan komt dit op de jongerenpagina... de veiligheid is het front gewijzigd en heeft nu een geïntegreerde bumper en ronde koplampen met elipsoïde techniek. Bij alle wijzigingen heeft men geprobeerd droom en werkelijkheid zoveel mogelijk bijeen te houden. De auto is in z'n geheel 24 centimeter langer geworden en 7 centimeter breder. Nieuw is ook de achterklep en variabe le bagageruimte. Als veiligheidsitems heeft de derde Concept 1 twee airbags, zijdelingse bescherming tegen aanrijdingen, ABS en traction control. De simpele uitstraling van het dashboard bleef behouden. De auto in Tokyo had een glazen dak dat van buiten naar binnen verduistert, maar waardoor men vanuit het interieur ongestoord naar buiten kan kijken. In ieder geval is de Concept 1 weer een stukje dichter bij de werkelijkheid gekomen. Het valt niet te verwachten dat de auto tussen nu en de werkelijke introductie wat betreft principe nog veel veranderd zal worden. de Roadster bijzonder gedrongen. De carrosserie is voor een deel uit aluminium gemaakt, zoals de motorkap, kofferklep en de portieren. 9aIanW'a"e Nü3»9’95 op de autotentoonstelling van Turijn in het voorjaar van 1996 de definitieve produktieversie van de SLK laten zien. De grote lijnen van de prototypes zijn overgenomen. De voorruit staat onder een kleine hoek, de motorkap is relatief lang en de deuren breed. Verder heeft de auto een uniek variodak, zoc twee jaar eigenlijk een cabriolet i. in het coupé in één model zijn Mercedes verenigd. Het dak is ing xe pocketvering 3 jaar garantie, NU 649,00 w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21