e voor twee Nieuwe Mitsubishi Colt en Lancer k in! Niets te gek voor Toyota Moguls n. Ie Ie ie te iraag. Bijlage van: De Tilburgse Koerier èn ima 95 pagina 22 Donderdag 2 november 1995 Oplage: 98.800 nny ideo I luit de ssen is kan Mirage iun Tony Vos Autotest Maak kennis Nieuws Lees verder Nissan Almera met Dato-dealer uit Tokyo in dit nummer 1.6 GX Renova pag. 3 pag. 5 pag. 9 o.a.: PITSTOP Jaargang 7 Nummer 42 WHCMNDE A wnw- W comimuT SAAB ZuiqnosTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG 013-5321405 'gte surt e. Zo hij r in ht motor van zijn larlaken bolide de geest. introduceren Carisma sedan gaan overlappen wat betreft prijs en eigenschappen. De Japanse Colt en Lancer (Mirage genaamd) kunnen l op :h zijn erse de 3-serie cabrio komen is maar de van de De bagc normale inhc opgei verde draaicirkcl, bijzonder g: komen. En r omstandigl de nieuwe Lance Carisma door de gelijkvormige De nieuwe Lar groter dan de 1 daarom wel hc orrijden ider issen dan als irsoon het —ject moet iet sterk snelheden 1120 km/u. Af j ik me in het wel eens af ybilisten nog De huidige Mitsubishi Colt en Lancer zijn al weer sinds 1992 op de markt. In Nederland werd allereerst de driedeurs Colt gelanceerd, later gevolgd door de Lancer Wagon. De vierdeurs sedan werd nog relatief De uitermate grappig ogende Toyota Moguls is ontstaan uit een probleem. Japan heeft te maken met een sterk teruglopende hoeveelheid bosarbeiders. De meeste bosarbeiders zijn al leeftijd en zijn niet meer zo goed ter been. Tocl er plaatsen in bossen die onderhoud behoeven, waar men tot nu toe alleen te voet kon komen. Binnen het 'Forest of Toyota'-project heeft het bedrijf de Moguls ontwikkeld, een voertuig dat ook buiten de bossen veelzijdig inzetbaar is. De Colt is daarom iets kleiner geworden dan zijn voorganger, maar daarvan is in het interieur niets te merken. De met 7,5 centimeter ingekorte auto heeft met 240 liter geen overdreven grote bagageruimte. Strakker De bolle vormen aan de voorzijde doen wellicht nog wat aan de huidige variant denken, maar de achterkant is juist weer wat strakker van lijn. De auto heeft rechtop staande achterlichtunits en een ruit over vrijwel de gehele breedte. De C-stijl is opvallend dik, terwijl het door keurig aansluiten van de andere ruiten lijkt alsof er geen B-stijl Aan de achterzijde zelfs lijkt is. Door de skirts en de nieuwe Lancer sterk op de voorbumper met plaats voor Carisma door de mistlampen heeft de nieuwe gelijkvormige lichtunits. Colt een enigszins sportieve De nieuwe Lancer is iets uitstraling gekregen. groter dan de huidige en moet Het interieur ziet er weer daarom wel haast de later te Mitsubishi probeert met deze nieuwe modellen meer duidelijkheid in haar programma te verkrijgen. De winst van Schumacher en de derde plaats van zijn teamgenoot Johnny Herbert betekende ook dat Benetton-Renault zich de nieuwe wereldkampioen bij de constructeurs mag noemen. Het team van Williams, de grote concurrent van Benetton, beleefde een zwart weekend. In de trainingen slaagden Hill en Coulthard er niet in om op de eerste startrij te komen en tijdens de wedstrijd spinden beide coureurs van de baan en uit de race. centimeter. Er kan vani cabine tussen twee- of vierwielaandrijving worden gekozen, terwijl in het systeem een gelimiteerd slipdifferentieel is De Rally van Spanje, vorige week verreden in Catalonië werd een overwinning voor Subaru. Carlos Sainz en Colin McRae eindigden als eerste en tweede terwijl Toyota rijder Kankunnen, die tot Spanje aan kop ging, uit de rally crashte. Tot overmaat van ramp werd de andere Celica van Didier Auriol gediskwalificeerd wegens een ondeugdelijke inlaatrestrictor. Sainz en McRae gaan nu samen aan de leiding, met 8 punten voorsprong op Kankunnen. De afsluitende RAC Rally belooft dan ook een bijzonder spannende te worden. De Zandvoort 500, de afsluitende marathon-race op het nationale circuit, werd gewonnen door de Duitsers Michael Dutching en Wolfgang Kaufman in een Donkervoort. Tot grote vreugde van constructeur Jaap Donkervoort, die zelf ook meereed maar helaas uitviel, wist het Nederlandse produkt de grote horde Alfa's, BMW's, Porsches en Marcossen voor te blijven. extreem worden, dan kan de Moguls worden voorzien van vier onafhankelijk aangedreven rupsbanden. De auto wordt voortbewogen door een 1.5 liter motor. en de nieuwe Z3 roadster. De auto voldoet volledig aan de veiligheidseisen en kan alle gestelde crashtests doorstaan. Twee airbags zijn standaard, rijplezier ook. Tussen de achterwielen ligt de 100 pk motor uit de BMW KI 100 motorfiets. De viercilinder injectiemotor zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 in 6 seconden. De auto weegt niet meer dan 600 kg en van de topsnelheid wordt alleen gezegd dat ie meer dan voldoende is. De Just 4/2 is een Spartaanse auto volgens hedendaagse begrippen met het temperament van een supersportwagen. De ruggegraat vormt een volledig aluminium frame met dwarsdragers. En de afwerking is zo fraai dat al deze 'technische' onderdelen gewoon gezien mogen worden. De Just 4/2 ziet er gelikt uit en heeft typische BMW-details als de twee nieren en zeer geraffineerd geïntegreerde achterlichtunits. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur totaal anders uit dan in de bestaande Colt, al kan wederom niet van veel fantasie gesproken worden. In de Japanse versie worden eindelijk eens fleurige bekledingsstoffen gebruikt. Laten we hopen dat dit ook op de Europese varianten zo wordt gedaan. Naast de driedeurs Colt, komt er ook weer een vierdeurs sedan, de Lancer. En daarmee ontstaat juist weer enorme onduidelijkheid in het programma. Sinds de komst van de in Born geproduceerde Carisma overlappen de programma's van de Lancer, Carisma en Galant. Natuurlijk zal een volgende Galant daardoor een stapje omhoog kunnen maken, maar de nieuwe Lancer zal ook in de toekomst de Carisma blijven overlappen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De Grand Prix van Japan, afgelopen weekend verreden op het door Hans Hugenholz ontworpen circuit van Suzuka, werd gewonnen door Michael Schumacher in zijn Benetton-Renault. Schuma cher was wederom oppermachtig; vanuit pole position vertrekkend gaf de Duitser de leiding geen moment uit handen. De enige die de Benetton coureur kon bedreigen was Jean Alesi. De kleine Fransman reed in zijn voorlaatste wedstrijd voor Ferrari een fantastische race maar juist op het moment dat hij Schumacher in het vizier kreeg gaf de i scharlakei Wederom begrensd Het lijkt wel of iedere politieke partij bij toerbeurt eens flink tegen de schenen van de automobilist wil schoppen. Dat feit op zich is nog niet zo verkeerd, maar als het met oneigenlijke argumenten gebeurt, kan dat niet getolereerd worden. Nu lijkt D'66 aan de beurt om weer eens het idee van een lagere maximum snelheid en de invoering van een snelheidsbegrenzer te roepen. Dit past in hun ideeën om de uitsloot van CO2 terug te dringen. Je vraagt je toch echt af waar het verstand van Nederland gebleven is. Wanneer roept nu eens een partij in de Kamer dat het bevorderen van de doorstroming in ons land de enige manier is om de uitstoot van het verkeer terug te dringen. Iemand die met 140 km/u. werkelijk met constante snelheid kan doorrijden veroorzaakt minder uitlaatgas dezelfde per identieke traje afleggen met wisselende s, tussen 60 en 1 en toe vraag verkeer ook v of je automol eigen verantwoordelijkheid kunt geven, of dat we van bovenaf alles moeten opleggen of controleren. Maar we leven nog steeds in een wereld en Nederland is daarin geen eiland. Wat zou er gebeuren als wij constant met ons gaspedaal tegen de snelheidsbegrenzer aan rijden en dus nooit meer gewend raken aan sneller verkeer? Wat te denken van de vele buitenlanders die in ht eigen land wel harder mógen rijden en dat bij ons ook doen? Wil men komen tot een goede afspraak omtrent maximum snelheden in combinatie met snelheidsbegrenzers, dan kan dat alleen in EG- verband en daarbij moet er altijd gedacht worden aan het feit dat iedere snelheidsbegrenzer van 100 km/u. de auto minimaal 110 tot 120 km/u. moet kunnen rijden... worden gekozen met een 1.3 liter motor van 75 pk (12- klepper), een 1.6 liter 16- klepper van 90 pk en een 1.8 liter V6. Bovendien is er een 1.6 liter Lean-Burn krachtbron beschikbaar. Welke van deze motoren ook naar Europa nog niet bekend, le 1.3 en 1.6 zullen zeker i partij zijn, jageruimte heeft in le opstelling een loud van 420 liter. Zeer verrassend mag de BMW Just 4/2 genoemd worden, die tijdens de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd. Het is een grappige tweezits auto met motorfietstechniek, die in eerste instantie als studiemodel bedoeld is. Aan een dak en voorruit is niet gedacht, terwijl de structuur van de auto nadrukkelijk zichtbaar is. Bij de auto past daarom een kledinglijn die de bestuurder en passagiers tegen weersinvloeden moet beschermen. Grappig zijn daarbij het kompas genomen in een mouw, ïntegreerd gereedschap of n telefoon in de borstzak. regenhandschoenen zijn er k al in verwerkt. Verder is er voorzien in een accessoire- programma met portierbekleding in Kevlar, fietsendragers, surfplanksteunen, een afneembare koffer en helmen. De BMW Just 4/2 past keurig in het huidige leveringsprogramma van het merk met divers motorfietsen, i kort geleden aan het programma toegevoegd. In Japan is inmiddels al weer de volgende generatie aangetreden. Begin volgend jaar mogen we zowel de Colt als Lancer ook in Nederland verwachten. Met een lengte van 3,17 meter is de Moguls zeer compact. In het interieur zijn twee stoelen geplaatst en door de gebruikte materialen kan de inrichting tegen een stootje. De bestuurder zit centraal, terwijl de bijrijder rechts achterin plaatsneemt. Links van hef dashboard zit een controlepaneel. De voorruit is diep uitgesneden voor een goed zicht. De vier wielen kunnen per tweetal in hoogt worden versteld. Dat gebeui uiteraard vanuit de cabine. kan de carrosserie op verschillende hellingen horizontaal gehouden worden. Dit geldt zowel voor het op als afrijden van een helling als ook op zijdelingse hellingen. Om in de bossen voldoende gereedschappen mee te kunnen nemen, heeft de Moguls aan de achterzijde een laadbak met rolbeugels. De aandrijving van de vier wielen geschiedt hydraulisch. Dit systeem is nodig omdat andere aandrijfsystemen niet het optillen van de carrosserie toelaten over een afstand van maximaal 50 Volgend weekend wordt de afsluitende Formule 1 race in Australië verreden en over twee weken staan de afsluitende rally's voor het NK en WK nog op het programma. Voor het overige is het wat autosport betreft echt gedaan met de pret, het seizoen 1995 zit er nagenoeg op. Dat betekent dat wij nu even pauzeren en eind november nog n keer terugkomen met de afsluitende "Automaat Sport" van dit jaar. enomen. Kenmerkend is Ier de zeer kleine jirkel, die in bossen goed van pas kan i mochten de jhedenzeer mirRöE j -1 1_-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23