e
voor twee
Nieuwe Mitsubishi Colt en Lancer
k
in!
Niets te gek voor Toyota Moguls
n.
Ie
Ie
ie
te
iraag.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
èn
ima
95 pagina 22
Donderdag 2 november 1995
Oplage: 98.800
nny
ideo
I
luit de
ssen
is kan
Mirage
iun
Tony Vos
Autotest
Maak kennis
Nieuws
Lees verder
Nissan Almera
met Dato-dealer
uit Tokyo
in dit nummer
1.6 GX
Renova
pag. 3
pag. 5
pag. 9
o.a.:
PITSTOP
Jaargang 7
Nummer 42
WHCMNDE
A wnw-
W comimuT
SAAB
ZuiqnosTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG 013-5321405
'gte
surt
e. Zo
hij
r in ht
motor van zijn
larlaken bolide de geest.
introduceren Carisma sedan
gaan overlappen wat betreft
prijs en eigenschappen.
De Japanse Colt en Lancer
(Mirage genaamd) kunnen
l op
:h zijn
erse
de 3-serie cabrio
komen is
maar de
van de
De bagc
normale
inhc
opgei
verde
draaicirkcl,
bijzonder g:
komen. En r
omstandigl
de nieuwe Lance
Carisma door de
gelijkvormige
De nieuwe Lar
groter dan de 1
daarom wel hc
orrijden
ider
issen dan als
irsoon het
—ject moet
iet sterk
snelheden
1120 km/u. Af
j ik me in het
wel eens af
ybilisten nog
De huidige Mitsubishi Colt en Lancer
zijn al weer sinds 1992 op de markt. In
Nederland werd allereerst de
driedeurs Colt gelanceerd, later
gevolgd door de Lancer Wagon.
De vierdeurs sedan werd nog relatief
De uitermate grappig ogende Toyota Moguls is
ontstaan uit een probleem. Japan heeft te maken
met een sterk teruglopende hoeveelheid
bosarbeiders. De meeste bosarbeiders zijn al
leeftijd en zijn niet meer zo goed ter been. Tocl
er plaatsen in bossen die onderhoud behoeven,
waar men tot nu toe alleen te voet kon komen.
Binnen het 'Forest of Toyota'-project heeft het
bedrijf de Moguls ontwikkeld, een voertuig dat ook
buiten de bossen veelzijdig inzetbaar is.
De Colt is daarom iets kleiner
geworden dan zijn
voorganger, maar daarvan is
in het interieur niets te
merken. De met 7,5 centimeter
ingekorte auto heeft met 240
liter geen overdreven grote
bagageruimte.
Strakker
De bolle vormen aan de
voorzijde doen wellicht nog
wat aan de huidige variant
denken, maar de achterkant is
juist weer wat strakker van
lijn. De auto heeft rechtop
staande achterlichtunits en
een ruit over vrijwel de gehele
breedte.
De C-stijl is opvallend dik,
terwijl het door keurig
aansluiten van de andere
ruiten lijkt alsof er geen B-stijl Aan de achterzijde zelfs lijkt
is. Door de skirts en de nieuwe Lancer sterk op de
voorbumper met plaats voor Carisma door de
mistlampen heeft de nieuwe gelijkvormige lichtunits.
Colt een enigszins sportieve De nieuwe Lancer is iets
uitstraling gekregen. groter dan de huidige en moet
Het interieur ziet er weer daarom wel haast de later te
Mitsubishi probeert met deze
nieuwe modellen meer
duidelijkheid in haar
programma te verkrijgen.
De winst van Schumacher
en de derde plaats van zijn
teamgenoot Johnny
Herbert betekende ook dat
Benetton-Renault zich de
nieuwe wereldkampioen
bij de constructeurs mag
noemen. Het team van
Williams, de grote
concurrent van Benetton,
beleefde een zwart
weekend. In de trainingen
slaagden Hill en Coulthard
er niet in om op de eerste
startrij te komen en tijdens
de wedstrijd spinden beide
coureurs van de baan en
uit de race.
centimeter. Er kan vani
cabine tussen twee- of
vierwielaandrijving worden
gekozen, terwijl in het
systeem een gelimiteerd
slipdifferentieel is
De Rally van Spanje,
vorige week verreden in
Catalonië werd een
overwinning voor Subaru.
Carlos Sainz en Colin
McRae eindigden als
eerste en tweede terwijl
Toyota rijder Kankunnen,
die tot Spanje aan kop
ging, uit de rally crashte.
Tot overmaat van ramp
werd de andere Celica van
Didier Auriol
gediskwalificeerd wegens
een ondeugdelijke
inlaatrestrictor. Sainz en
McRae gaan nu samen aan
de leiding, met 8 punten
voorsprong op Kankunnen.
De afsluitende RAC Rally
belooft dan ook een
bijzonder spannende te
worden.
De Zandvoort 500, de
afsluitende marathon-race
op het nationale circuit,
werd gewonnen door de
Duitsers Michael Dutching
en Wolfgang Kaufman in
een Donkervoort. Tot grote
vreugde van constructeur
Jaap Donkervoort, die zelf
ook meereed maar helaas
uitviel, wist het
Nederlandse produkt de
grote horde Alfa's, BMW's,
Porsches en Marcossen
voor te blijven.
extreem worden, dan kan de
Moguls worden voorzien van
vier onafhankelijk
aangedreven rupsbanden.
De auto wordt voortbewogen
door een 1.5 liter motor.
en de nieuwe Z3 roadster. De
auto voldoet volledig aan de
veiligheidseisen en kan alle
gestelde crashtests
doorstaan. Twee airbags zijn
standaard, rijplezier ook.
Tussen de achterwielen ligt
de 100 pk motor uit de BMW
KI 100 motorfiets. De
viercilinder injectiemotor
zorgt voor een acceleratie van
0 tot 100 in 6 seconden. De
auto weegt niet meer dan 600
kg en van de topsnelheid
wordt alleen gezegd dat ie
meer dan voldoende is. De
Just 4/2 is een Spartaanse auto
volgens hedendaagse
begrippen met het
temperament van een
supersportwagen. De
ruggegraat vormt een
volledig aluminium frame
met dwarsdragers. En de
afwerking is zo fraai dat al
deze 'technische' onderdelen
gewoon gezien mogen
worden. De Just 4/2 ziet er
gelikt uit en heeft typische
BMW-details als de twee
nieren en zeer geraffineerd
geïntegreerde
achterlichtunits.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
totaal anders uit dan in de
bestaande Colt, al kan
wederom niet van veel
fantasie gesproken worden.
In de Japanse versie worden
eindelijk eens fleurige
bekledingsstoffen gebruikt.
Laten we hopen dat dit ook op
de Europese varianten zo
wordt gedaan.
Naast de driedeurs Colt, komt
er ook weer een vierdeurs
sedan, de Lancer. En daarmee
ontstaat juist weer enorme
onduidelijkheid in het
programma. Sinds de komst
van de in Born geproduceerde
Carisma overlappen de
programma's van de Lancer,
Carisma en Galant.
Natuurlijk zal een volgende
Galant daardoor een stapje
omhoog kunnen maken, maar
de nieuwe Lancer zal ook in
de toekomst de Carisma
blijven overlappen.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De Grand Prix van Japan,
afgelopen weekend
verreden op het door Hans
Hugenholz ontworpen
circuit van Suzuka, werd
gewonnen door Michael
Schumacher in zijn
Benetton-Renault. Schuma
cher was wederom
oppermachtig; vanuit pole
position vertrekkend gaf de
Duitser de leiding geen
moment uit handen. De
enige die de Benetton
coureur kon bedreigen was
Jean Alesi. De kleine
Fransman reed in zijn
voorlaatste wedstrijd voor
Ferrari een fantastische
race maar juist op het
moment dat hij
Schumacher in het vizier
kreeg gaf de i
scharlakei
Wederom
begrensd
Het lijkt wel of iedere
politieke partij bij
toerbeurt eens flink
tegen de schenen van de
automobilist wil
schoppen. Dat feit op zich
is nog niet zo verkeerd,
maar als het met
oneigenlijke argumenten
gebeurt, kan dat niet
getolereerd worden. Nu
lijkt D'66 aan de beurt om
weer eens het idee van
een lagere maximum
snelheid en de invoering
van een
snelheidsbegrenzer te
roepen. Dit past in hun
ideeën om de uitsloot
van CO2 terug te
dringen.
Je vraagt je toch echt af
waar het verstand van
Nederland gebleven is.
Wanneer roept nu eens
een partij in de Kamer
dat het bevorderen van
de doorstroming in ons
land de enige manier is
om de uitstoot van het
verkeer terug te dringen.
Iemand die met 140 km/u.
werkelijk met constante
snelheid kan doorrijden
veroorzaakt minder
uitlaatgas
dezelfde per
identieke traje
afleggen met
wisselende s,
tussen 60 en 1
en toe vraag
verkeer ook v
of je automol
eigen
verantwoordelijkheid
kunt geven, of dat we van
bovenaf alles moeten
opleggen of controleren.
Maar we leven nog
steeds in een wereld en
Nederland is daarin geen
eiland. Wat zou er
gebeuren als wij
constant met ons
gaspedaal tegen de
snelheidsbegrenzer aan
rijden en dus nooit meer
gewend raken aan
sneller verkeer? Wat te
denken van de vele
buitenlanders die in ht
eigen land wel harder
mógen rijden en dat bij
ons ook doen? Wil men
komen tot een goede
afspraak omtrent
maximum snelheden in
combinatie met
snelheidsbegrenzers,
dan kan dat alleen in EG-
verband en daarbij moet
er altijd gedacht worden
aan het feit dat iedere
snelheidsbegrenzer van
100 km/u. de auto
minimaal 110 tot 120
km/u. moet kunnen
rijden...
worden gekozen met een 1.3
liter motor van 75 pk (12-
klepper), een 1.6 liter 16-
klepper van 90 pk en een 1.8
liter V6. Bovendien is er een
1.6 liter Lean-Burn krachtbron
beschikbaar. Welke van deze
motoren ook naar Europa
nog niet bekend,
le 1.3 en 1.6 zullen zeker
i partij zijn,
jageruimte heeft in
le opstelling een
loud van 420 liter.
Zeer verrassend mag de BMW
Just 4/2 genoemd worden, die
tijdens de Tokyo Motor Show
werd gepresenteerd. Het is
een grappige tweezits auto
met motorfietstechniek, die in
eerste instantie als
studiemodel bedoeld is. Aan
een dak en voorruit is niet
gedacht, terwijl de structuur
van de auto nadrukkelijk
zichtbaar is. Bij de auto past
daarom een kledinglijn die de
bestuurder en passagiers
tegen weersinvloeden moet
beschermen. Grappig zijn
daarbij het kompas
genomen in een mouw,
ïntegreerd gereedschap of
n telefoon in de borstzak.
regenhandschoenen zijn er
k al in verwerkt. Verder is er
voorzien in een accessoire-
programma met
portierbekleding in Kevlar,
fietsendragers,
surfplanksteunen, een
afneembare koffer en helmen.
De BMW Just 4/2 past keurig in
het huidige
leveringsprogramma van het
merk met divers
motorfietsen, i
kort geleden aan het programma
toegevoegd. In Japan is inmiddels al
weer de volgende generatie
aangetreden. Begin volgend jaar
mogen we zowel de Colt als Lancer
ook in Nederland verwachten.
Met een lengte van 3,17 meter
is de Moguls zeer compact. In
het interieur zijn twee stoelen
geplaatst en door de
gebruikte materialen kan de
inrichting tegen een stootje.
De bestuurder zit centraal,
terwijl de bijrijder rechts
achterin plaatsneemt. Links
van hef dashboard zit een
controlepaneel. De voorruit is
diep uitgesneden voor een
goed zicht. De vier wielen
kunnen per tweetal in hoogt
worden versteld. Dat gebeui
uiteraard vanuit de cabine.
kan de carrosserie op
verschillende hellingen
horizontaal gehouden
worden.
Dit geldt zowel voor het op
als afrijden van een helling
als ook op zijdelingse
hellingen. Om in de bossen
voldoende gereedschappen
mee te kunnen nemen, heeft
de Moguls aan de achterzijde
een laadbak met rolbeugels.
De aandrijving van de vier
wielen geschiedt hydraulisch.
Dit systeem is nodig omdat
andere aandrijfsystemen niet
het optillen van de
carrosserie toelaten over een
afstand van maximaal 50
Volgend weekend wordt
de afsluitende Formule 1
race in Australië verreden
en over twee weken staan
de afsluitende rally's voor
het NK en WK nog op het
programma. Voor het
overige is het wat
autosport betreft echt
gedaan met de pret, het
seizoen 1995 zit er
nagenoeg op. Dat betekent
dat wij nu even pauzeren
en eind november nog n
keer terugkomen met de
afsluitende "Automaat
Sport" van dit jaar.
enomen. Kenmerkend is
Ier de zeer kleine
jirkel, die in bossen
goed van pas kan
i mochten de
jhedenzeer
mirRöE j
-1
1_-